handdator

Visa fullständig version : Handla från Hobby King!??



Pelleflygare
2013-02-21, 21:58
Fördrar att handla från lokala handlare som har bra e-handel är kunniga inom sitt område och svarar på telefon. Nu har jag fått för mig att berika hangaren med en DH Vampire och hittar den bara hos HK. Första frågan är, köper den från Holland tillkommer det moms och tull då? Andra frågan vågar jag använda betalkort eller bör man gå via PayPal.

Timtimtim
2013-02-21, 22:02
Ingen moms eller tull från Holland, köp via paypal så slipper du kortavgifter.

McRegor
2013-02-21, 22:13
För att kanske förtydliga lite: Det tillkommer ingen ytterligare moms (eller tull) när du handlar från ett EU-land utan priset som uppges är inkl den lokala momsen i det landet. Enklast om du tänker e-handla mera från utlandet (ja, även inom landet) brukar vara att skapa ett Paypal-konto kopplat till ett kontokort. På det sättet behöver du bara uppge ditt kortnummer till Paypal och inte till alla handlare du beställer ifrån (även om dom också oftast nyttjar nån generell betalningstjänst).
Roger

numnutchris
2013-02-21, 22:35
Ovan har du ju fått svar på dina frågor, men tänkte tillägga: Brukar ta ca 5 arbetsdagar med GLS från Holland. Trackingen hoppar från GLS till Schenker när det kommit till Sverige och sedan till deras privpak; kan vara lite lurigt om inte man får avin i brevlådan.

Fluf
2013-02-22, 14:37
Hobbyking är trevlig att beställa från, Holland lagret är riktigt snabbt i vändningarna så det är endast posten man får vänta på.

Supporten är begränsad, men när det gäller att få hjälp med saker är oftast forum mer givande än support (oavsett vilket ämne man pratar om). Har inte behövt returnera något ännu.

Har nog 16order med totalt ca 1000$ hos HK än så länge och mer lär det bli.

Det man eventuellt förlorar i brist på support och garanti får man igen med råge med tanke på priserna :)

PayPal är ett givet alternativ, tryggt och fint :)

Daniel L
2013-02-22, 16:48
Hehe jag var precis inne och kollade hur mycket ordrar jag har gjort. Jag höll på att trilla av stolen när jag såg att det har blivit 67st sedan hösten 2008. Men jag har aldrig haft några problem med HK, visst har det väll hänt att det har tagit lite tid med frakten men det är ju inte HK fel. Jag har alltid fått det jag har beställt och en gång fick jag till och med mer än vad jag beställde i form av ett extra nano-teck batteri.

Ett par saker finns dock att tänka på.
Beställ aldrig varor som är på back order tillsammans med andra varor. Vill man göra det så ska man lägga en separat beställning på den varan.
Jag betalar alltid med paypal(HK tar ju deras avgift)
I början tog jag alltid ems frakt men nu för tiden tycker jag den billigare frakten är lika snabb.
Tullen har haft stenkoll på mina HK paket så jag skriver aldrig värdet under 70%, då går de igenom men inte om man skriver under det.
Sedan ska man alltid läsa lite om vad det är man köper de har riktiga skit produkter och ibland är de inte ens billigas på just den varan. Men jag tycket allt de har bättrat sig de senaste åren på den punkten.

Moms blir det på dyrare ordrar men jag har aldrig behövt betala någon tull avgift förutom då de vill att man ska skicka in kvittot. Kan ju tillägga att mina beställningar har kommit både via Arlanda och Malmö

Pelleflygare
2013-02-22, 17:13
Tack för alla uppmuntrade svar nu får det nog bli en DH Vampire. Förts måste jag laga min RC Factory Flash efter en något för vågad manöver på sjön i dag - även snö kan vara hårt. Kanske går det att sätta skidor på Flashen!?:)

Keny
2013-02-22, 17:28
För att kanske förtydliga lite: Det tillkommer ingen ytterligare moms (eller tull) när du handlar från ett EU-land utan priset som uppges är inkl den lokala momsen i det landet. Enklast om du tänker e-handla mera från utlandet (ja, även inom landet) brukar vara att skapa ett Paypal-konto kopplat till ett kontokort. På det sättet behöver du bara uppge ditt kortnummer till Paypal och inte till alla handlare du beställer ifrån (även om dom också oftast nyttjar nån generell betalningstjänst).
Roger

Eller om du vill vara försiktig med ditt kortnummer, så kan du föra över pengar till ett Paypal-konto som SEB Stockholm förmedlar ( finns på Paypals sida som inloggad ). Jag har kört så i många år utan problem. Gäller bara att se till att det finns något på kontot att handla för ( det tar några dagar för överföring ). Rätt som det är får man ett infall och vill beställa.
Å andra sidan, om du vill ha garanterat snabb service när något strular eller vill köpa något snabbt, så är det ju lokala handla som gäller. Det är faktiskt värt en hel del det också. Tid är ju också pengar.

Zkeeter
2013-02-22, 21:10
Vill inte vara besservisser..
Då vi handlar med saker som räknas som leksaker så är det ingen tull, men moms och avgift för att posten(eller vilka det nu är) tar hand om vårt pappersarbete ska vi betta för om vi beställer varor utanför våra EU-länder...
Handlar vi varor från EU, (england/tyskland/holland mm) så är det bara att beställa och veta vad det kostar i slutändan!
Ska man köpa lite dyrare så rekommenderar jag dom svenska handlarna med förhoppning om god kundvård om sakerna felar/strular...
Min enkla åsikt.....

gamlingen
2013-02-23, 09:24
Hej ! Håller med Daniel , 2 returer, postens påse 45 kr nya grejer inom 14 dagar utan något krångel.

Pelleflygare
2013-02-23, 09:50
Delar er erfarenhet vad gäller svenska seriösa handlare. Vill uppmärksamma RcFlight speciellt då de alltid är hjälpsamma och skickar nya prylar direkt om något inte fungerar. Det är så man bygger en lojal kundkrets på distans!

Pumpe
2013-02-24, 13:43
Jag föredrar också att föra över pengar till mitt paypal konto istället för att lämna ut kortnr till dem. Har läst massor av skräckhistorier om folk som fått sina bankkort spärrade av paypal pga diverse konstiga anledningar som paypal aldrig har kunnat förklara.

multipass
2013-02-24, 15:27
PayPal fungerar bra så länge kortnumret stämmer med det man reggat hos dom. Har glömt lägga in det nya numret ibland efter att jag bytt kort pga förslitning när magnetremsan gått varm, kortchipet slits ju fortare än man plockar ihop en pnf artfmodell hehe.
Plocka bort det makulerade kortet efter man lagt in det nya så slipper man undra varför inte köpet går igenom.

numnutchris
2013-02-25, 13:28
Jag skrev i nån tråd om GLS/HK/NL om hur man fick hoppa från GLS tracking via schenker till privpak, baserat på ett tag sen det vart beställt från europa - men nu kom en försändelse från HK NL och trackingen var förenklad:

Mata in trackingnumret från HK NL på
https://gls-group.eu/EU/en/parcel-tracking

Där dyker det upp ett
Customer's own reference number

Sedan på privpak.se
(http://www.schenkerprivpak.se/log-pr-se/start/)
klicka Sök paket
och ange numret(Customer's etc. ovan) som Paketid så ser man löpnr och utl.ställe,
förutsatt att försändelsen åtminstone är på gång inom Sverige.

(Notera att man som kolliid ser det nummer som sökningen på gls visade som SSCC No. Förut fick man använda det och gå omvägen via schenker.se för att hitta nummer som funkade på privpak.)

Det om det, fick ut paketet iallafall, 5 arbetsdagar tog det från beställd; avin lär väl dyka upp imorgon :)

fredrikb
2013-02-25, 14:25
En sak till som är lite synd tyskland/holland varuhusen att de inte har samma utbud
jag försökte beställa 50cc Supermarine Spitfire

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__26965__Supermarine_Spitfire_Mk_IX_composite_50cc _Gas_2250mm_ARF_DE_Warehouse_.html

från tyskland men den skickas inte från tyskland till sverige pga lådan är för stor ???
provade beställa en nästan lika stor låda fr NL och det gick bra
jag har lagt in en REQUESTS så får jag se vad de svarar

Hello there
I have tried to order a SPITFIRE89IN but I can't order any. Reason why is because it states it cannot be shipped to my country Sweden due to the box size. I'm able to order a similiar plane from the Netherlands but not from Germany. How should I order this plane? I'm really interested in buying this plane so it would be a shame if I'm not able to do that due to the country that's set. Please, would there be any ways of fixing this issue? Any suggestions or help is greatly appreciated.
Submitted about 19 hours ago

henke2
2013-02-25, 15:17
Jag föredrar också att föra över pengar till mitt paypal konto istället för att lämna ut kortnr till dem. Har läst massor av skräckhistorier om folk som fått sina bankkort spärrade av paypal pga diverse konstiga anledningar som paypal aldrig har kunnat förklara.

Paypal fungerar riktigt bra och de har bra koll. Jag är övertygad om att när någonting blir fel så han man själv inte läst på tillräckligt noga. Antingen för att man är för slapp eller för att engelskan inte hänger med riktigt. När misstaget väl är gjort så är det lättare att skylla ifrån sig än att erkänna felet. Jag har fått mina tillgångar låsta som en säkerhetsåtgärd vid ett tillfälle, men det stod tydligt i deras regelverk både att det sker och hur man löste det hela. (jag höll i ett gruppköp och stora summor studsade via mig just då)

Kommer ihåg när det var banköverföringar som gällde, med komplexa kontonummer och bankkoder som inte ens Ingrid bakom disken på banken klarade av att tyda ut. Man fick liksom tvinga Ingrid att göra överföringen utan att riktigt vara hundra på om allt var rätt ifyllt, sen tog det veckor innan pengarna var framme. Känns betydligt tryggare idag tycker jag.

Men är det givetvis upp till var och en att betala på det sätt man själv tycker är bäst och trivs med. För mig har paypal fungerar perfekt i många år nu.

simonarvestrand
2013-02-25, 16:09
Inte alltid jag och henke2 brukar vara överens men idag är vi det till 100% ( kanske påväg åt något positivt ;) )

Jag kör paypal så långt det går och det har aldrig strulat, lite halvoklart när man skall föra över till bankkonton men även det funkar kanon, kan inte annat än rekomendera det.

Från hk har återbetalningar gått smärtfritt utan några problem alls.