handdator

Visa fullständig version : Felmeddelande i Naza assistenten!?



Lassekar
2013-02-23, 10:50
Hej!

37053-37054

När jag ansluter Naza MC:n till datorn får jag följande felmeddelande i assistenten "CGF-ERR[8]".
Plattformen är en original DJI F450 rakt igenom, ESC, motorer o.s.v.

Jag har en nyladdad lipo, alla kopplingar på plattformen har jag kontrollerat minst 10 gånger och stämmer överens med kopplingsschemat som DJI har i manualen till Nazan.

Radion, en Spektrum DX6i och mottagaren Spektrum AR6210 är bundna till varandra och mottagaren lyser orange, likaså slavmottagaren.

Jag har valt "Airplane" mod på radion och har inte gjort några egna inställningar.

Naza MC har jag uppgraderat med nyaste firmeware V.2.02. (MC:n hade nyaste firmeware, men jag ominstallerade den ändå eftersom felet fanns kvar).

Assistenten är också senaste, V1.8. Likaså drivern som är från 2012-09-18.

Min dator har Win7 64-bitars operativ, även här har jag installerat assistenten med 64-bitars stöd.

När jag ansluter batteriet till plattformen startar självchecken och den piper, sedan blinkar VU:n rött i snabb takt = Error...

När jag ansluter VU:n till datorn med original USB-kabel och assistenten startas ändrar VU:n färg till grönt.
Men efter alla försök har jag fortfarande felkoden kvar, det går inte att kalibrera spakarna.

Jag har valt rätt motormixer (Quadrotor X), även om jag inte tror det spelar någon roll i detta läge.

På nätet har jag dammsugit efter felkoden, testat olika "förslag" men ingenting har fungerat... :banghead:

- Någon här på forumet som har någon idé eller fått samma felkod?

Tacksam för alla förslag

:huh:/Lasse

Ryssen
2013-02-23, 11:39
Valt rätt mottagare typ traditionell sbus ppm

Lassekar
2013-02-23, 12:20
Valt rätt mottagare typ traditionell sbus ppm

Hej Ryssen!

Nu har jag kontrollerat radions inställningar med radion i hand + manualen.
- Det står/finns inget om sbus (S-Bus) eller PPM...

Minns jag inte helt fel är S-Bus något Futuba har?

Jag har skrivit det förut, jag är ett extremt "Blåbär" på det här med RC, har dessvärre inte någon fysisk person jag känner som kan det hjälpa till heller. :worked_till_5am:

- Det är the "Hard way" som gäller...

Tack för tipset även om jag inte kan använda mig av det, eller så har jag missat något om PPM?

Trevlig lördag

/Lasse

Manual Spektrum DX6i: http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/Files/SPM6600-Manual_DX6i.pdf

zooks
2013-02-23, 15:21
Har du kalibrerat om sändaren i naza-assistenten och tryckt ok när alla markörerna är gröna?
(CFG-ERR=Re-calibrate transmitter)

Stiffe
2013-02-23, 15:27
Han menar om du valt rätt typ av mottagare i fliken TX Cali nr 1 reciver type , felmeddelanden tyder lite på det eller så har inte mottagaren ström eller har inte bindat mot sändaren ?

Defuncta
2013-02-23, 16:28
Exakt dem felkoderna har jag också fått... Prova att kalibrera om radion sedan starta om nazan. Se till att du har valt traditonell motagar typ som jag antar att du har.

Sen vet jag att naza vill att man ska ha valt flygplans läget på sändaren, men jag flyger i helli läget. För de va lättare att ställa in 3 läges spaken... Har ingen aning om vad de gör för skillnad.

lycka till!

Lassekar
2013-02-23, 16:40
Hej igen!

Varmt Tack för all hjälp, nu har "CGF-ERR[8]" försvunnit från assistenten.
- Jag följde era tips och vips så funkar det! :icon_pray:

Man blir lite trött i huvudet när man testar alla möjliga och omöjliga vägar för att få prylarna att fungera tillsammans... Förmodligen har jag tidigare glömt att spara inställningarna när Nazan och programmet har startats om!

Hurra och Trevlig lördag

/Lasse

Lassekar
2013-02-23, 16:58
Exakt dem felkoderna har jag också fått... Prova att kalibrera om radion sedan starta om nazan. Se till att du har valt traditonell motagar typ som jag antar att du har.

Sen vet jag att naza vill att man ska ha valt flygplans läget på sändaren, men jag flyger i helli läget. För de va lättare att ställa in 3 läges spaken... Har ingen aning om vad de gör för skillnad.

lycka till!

Hej Defuncta!

Ja, jag har tidigare sett i trådar att "Heli" läget används för att få till 3-läges spaken, bra att du påminner mig för nu snurrar det i huvudet. :rolleyes:

Ska fortsätta konfigurationen i morgon, hann med en skidtur i eftermiddag så nu väntar ett bad och kvällens begivenheter. - Plattformen får vänta, men det tar emot att lämna den nu när det börjar att fungera... :tongue:

Tack för tipsen och trevlig kväll

/Lasse

Impulze
2013-02-25, 07:33
För mig funkade det bra i flygplanläge och 3-läges switch.

//Matte

Lassekar
2013-02-25, 08:45
Hej Matte!

Kör du med en Spektrum DX6i? - Det är när jag har läst om just den som man har tipsat om "Heli läget".
På DX6i måste man konfigurera två switchar för att få till en 3-lägesfunktion.

Enklast vore det att fixa en radio med en riktig 3-läges switch, men det får bli när nästa plattform ska upp i luften.

Trevlig måndag

/Lasse

Impulze
2013-02-25, 08:55
Aha, jag kör med en futaba FF9 :/

//Matte

simonarvestrand
2013-02-25, 10:56
Heliläge är att rekomendera om man har lite koll för då slipper man fundera så mycket på flightmode mixxar , då är det bara
att använda gainmenyn till detta.
Dock måste man tänka på att trottel och pitch är mixade som orginal vilket kan ställa till det lite om man inte tänker på det.

Jag kör för det mesta med helimode

Lassekar
2013-02-25, 23:35
Hej Simon och Tack för tipsen!
Jag har beslutat mig för att byta radio, om någon vill köpa min "nya" DX6i. :huh:
- Det blir ett djupt hål i plånboken, men jag ska ju ändå ha en 8-kanals radio med 3-läges switch längre fram...

Dags att leta upp sängen

/Lasse

Annons: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/35992-Spektrum-DX6i-%28Nyskick%29

Ryssen
2013-02-26, 08:21
Hål i plånboken, ja välkommen till modellflygets underbara värld.
Är väl tur ibland att man har dräng lön, annars skulle det va trångt i hobbyrummet.

Lassekar
2013-02-28, 02:23
Hej Ryssen!

- Kan inte annat än nicka instämmande...
Nu är iaf. radion på väg, den dyker upp under nästa vecka.
Lite julafton blir det då, det väger förhoppningsvis upp hålet i plånboken. :eagerness:
Men som nu, ha fixat med en dator till en god vän mitt i natten känns inte som julafton direkt... *Ha-Ha*

Hög tid för kudden

/Lasse

Ryssen
2013-02-28, 09:19
Alltid lika skoj att få hem grejor, även om det bara är ett litet servo eller kablar.

Timtimtim
2013-03-06, 19:35
Hur går det med Quaden Lassekar? Första flygningen avklarad? =) blev lite nyfiken på hur GPS Atti. Mode Atti. Mode, Manual Mode. fungerar, vad är det för funktion för de olika?

Impulze
2013-03-06, 20:02
Atti håller höjden, gps håller position och höjd tillsammans med atti, manual är utan dessa hjälpmedel.

//Matte

Lassekar
2013-03-06, 21:34
Hur går det med Quaden Lassekar? Första flygningen avklarad? =) blev lite nyfiken på hur GPS Atti. Mode Atti. Mode, Manual Mode. fungerar, vad är det för funktion för de olika?

Hej Timtimtim!

Matte har redan svarat på frågan om hur de olika funktionerna fungerar och har bättre kunskap än jag. :eagerness:

- På frågan om första flygningen är avklarad är svaret nej...
Är vädret bra och om jag "törs" blir det premiär till helgen, det är tanken i alla fall.

Plattformen är helt klar och jag beundrar den här på bordet, men får lite kryp i kroppen...
- Kanske den inte är lika fin på söndagskväll om jag har gjort premiärturen? :th_woot:

Återkommer

/Lasse

Timtimtim
2013-03-06, 21:48
Tack för svar! då vet jag vad dessa gör, får se om jag skaffar mig en sån här maskin själv snart :) Lycka till med premiärflygningen! :icon_pidu:

Lassekar
2013-03-06, 21:58
Tack Timtimtim!

Orsaken att jag inte gjort premiären än, är mest för att jag har bytt radio.
Köpte först en Spektrum DX6i, men insåg att det behövdes en radio med fler funktioner för att göra flygningen lite enklare i de olika lägena Nazan har. - Det blev en Spektrum DX8 istället. :)

Ha det Gôtt

/Lasse

remsan
2013-03-07, 08:53
Aj aj.. du har uppdaterat :)
Efter min uppdatering så resulterade i en krash direkt, bröt av den gamla gimballen :).
Jag fick också den röda meddelandet, men efter några avstängningar o påsättningar, re-kalibreringar försvann.

Lassekar
2013-03-07, 09:27
Aj aj.. du har uppdaterat :)
Efter min uppdatering så resulterade i en krash direkt, bröt av den gamla gimballen :).
Jag fick också den röda meddelandet, men efter några avstängningar o påsättningar, re-kalibreringar försvann.


Hej Remsan!

- Det lät ju uppmuntrande... :toetap05: Men Stort Tack för varningen!

Minns att jag läst om "problem" efter uppdatering, men MC:n jag har hade redan senaste uppdatering, jag gjorde bara om den...

MEN VAD NU DÅ?

Gick precis in på DJI "Downloads" sida, de har tagit bort uppdateringen av Naza Firmware v2.02... :motz:
Även v2.01 är borta som nerladdning! *Hmm*

Länk: http://www.dji-innovations.com/products/naza-multi-rotor/downloads/

Nu blir jag Riktigt bekymrad...

/Lasse

Sickan
2013-03-07, 09:29
Hej Remsan!

- Det lät ju uppmuntrande... :toetap05: Men Stort Tack för varningen!

Minns att jag läst om "problem" efter uppdatering, men MC:n jag har hade redan senaste uppdatering, jag gjorde bara om den...

MEN VAD NU DÅ?

Gick precis in på DJI "Downloads" sida, de har tagit bort uppdateringen av Naza Firmware v2.02... :motz:
Även v2.01 är borta som nerladdning! *Hmm*

Länk: http://www.dji-innovations.com/products/naza-multi-rotor/downloads/

Nu blir jag Riktigt bekymrad...

/Lasse

Der är nog ingen fara, tror de vill att du plockar ner uppdateringar direkt i assistenten istället :)

--
S

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

Timtimtim
2013-03-07, 09:30
Det tror jag också :)

Lassekar
2013-03-07, 09:35
Der är nog ingen fara, tror de vill att du plockar ner uppdateringar direkt i assistenten istället :)

--
S

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

Aha!

Pust... Torkar svett från pannan!

- Det är klart, så enkelt kan det ju vara!

Tack för input, jag hann bli riktigt nervös... :sarcastic:

/Lasse

remsan
2013-03-07, 19:08
Oj då! Det var inget roligt.. Hur ska man lita på den man har då!?
Bäst man drar igång en email till de och frågar.
Tack för upplysningen :/.

Sickan
2013-03-07, 19:27
Oj då! Det var inget roligt.. Hur ska man lita på den man har då!?
Bäst man drar igång en email till de och frågar.
Tack för upplysningen :/.

Som sagt, troligen ingen stor sak. Det står på både 2.02 och 2.01 följande.

" * Download the Firmware via Assistant software"

--
S

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

zooks
2013-03-07, 20:20
Så har det varit väldigt länge... så det är inget att oroa sig över!

Stiffe
2013-03-07, 20:38
Det är samma på WKM, de senaste FW precis samma du kan bara ladda upp dem via assistenten, inget konstigt med det :stupido2:

Impulze
2013-03-09, 14:59
Hej Timtimtim!

Matte har redan svarat på frågan om hur de olika funktionerna fungerar och har bättre kunskap än jag. :eagerness:

/Lasse

Jag hade som för mig att ATTI låste höjd, men höjden kan man då påverka i ATTI läget. Så mycket koll hade man ju inte :)

//Matte

Timtimtim
2013-03-09, 15:45
Hur gör man för att atti ska hålla höjden då? vad jag fattade det som så går det ändå att flyga upp och ner med den i atti mode

Sickan
2013-03-09, 17:23
Om systemet är uppsatt hyggligt korrekt så ska den försöka hålla höjden, ibland kan det variera med upp till +/- 1 meter, när du har gasen i mitten. Ökar du så stiger den och omvänt, under mitten sjunker den. Det fungerar inte som i manuellt läge där man säga att gasen är direktkopplad till motorerna, gasar du så snurrar de fortrare. I atti. så handlar det om hur snabbt den ska röra sig upp eller ner i m/s.

Så i atti. håller du höjden genom att ha gasen i mitten, busar man lite så kan den tappa lite höjd ;) t ex om du kör max åt något håll.

Jag vet inte men jag har inte lyckats flippa min i annat läge än manuellt, tror inte det går!?! Om det är det du menar med att flyga upp och ner? Jag brukar dra ner gasen rejält precis när jag är upp och ner och enligt Naza manualen så kan det bli problem i atti. Den slår av motorerna vid för kraftig lutning och för lite gas.

--
S

Impulze
2013-03-09, 17:29
Aha...var ute nu och precis som du skriver så runt mittläget så håller den höjden. Sen om man vill stiga så drar man bara på och sen återgår till mitten.

//Matte

Timtimtim
2013-03-09, 19:46
Ja precis sickan, då får man köra i normal mode om man vill "leka" då sen är atti ett sjyst mode om man vill vara på den lite säkrare sidan och minska risken för en eventuell crash :) är det bara nazan som har stöd för gps, eller finns det några möljliga kandidater i samma klass?

Sickan
2013-03-09, 20:41
Det finns några, t ex Arducopter, ZeroUAV (som jag tror Kenneth skulle testa) eller varför inte OpenPilot (Revo) :)

Det finns ett flertal till men jag tror DJI leder lite på hur de förpackat sina lösningar, det behöver kanske inte betyda att de är bäst i andra avseenden ;)

--
S

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Timtimtim
2013-03-09, 21:44
Får kika runt på det! annars verkar nazan vara den som är enklast att arbeta med!

Ryssen
2013-03-09, 22:15
Märker att nazan låser och håller höjden bättre om jag flyger upp den i man mode och sen slår över till atti.