handdator

Visa fullständig version : Servon stannar i sidoläge



HenrikGG
2013-02-23, 17:01
Hej!

Har en tricopter som jag snart vill ut och flyga med.
Men när jag testar den hemma på lägenhetsgolvet så upptäcker jag något oroväckande! Den bakre servon hänger inte riktigt med. När jag svänger åt ena hållet och sen släpper styrspaken så går den snabbt tillbaka ca 75% men den sista biten segare den sig långsamt tillbaka till 0-läget. Åt andra hållet är det inga problem.
Provade att koppla i en annan servo och problemet kvarstod!
Kan det vara kontrollkortet som behöver justeras, det är ett HobbyKing Multi-Rotor Control Board V3.0 (Atmega328 PA).

Annars funderar jag på att beställa hem ett nytt kk2.0 kort, det verkar vara mycket enklare att programmera (?)

Mr J
2013-02-23, 17:56
Her du flugit med den?
Jag tror inte att det är nåt fel, för att en tricopter ska kunna hovra utan att vrida sig (yaw) så måste servot vara lite draget.
Om servot var i neutraläge så skulle tricopter rotera runt sin egen axel pga vridmomentet.

HenrikGG
2013-02-23, 21:12
Nej jag har inte vågat provflyga än.
Problemet är att neutralläget är inställt rakt upp, bara det att den servot segar sig upp sista biten (enbart från ett håll). Så borde den väl inte bete sig om allt stod rätt till. Då skulle väl neutralläget vara med lite vinkel men servot skulle centrera där på en gång?

HenrikGG
2013-02-23, 21:20
Glömde säga att den lutar rätt mycket innan den centrerat klart..

Mr J
2013-02-23, 21:44
Tja.. Första gången jag skulle testa min Tricopter blev jag också förskräckt över att stjären levede sitt eget liv, så jag ringde till Dadde som jag hade köpt kortet (KK1) av, och han påstod att det skulle vara så.
Så jag testade, och det stämde bra. Det blir lite annorlunda när tricoptern girar när servot ändrar läge, problemet med "torrkörning" är att kortet verkar bli förvirrat av bristen på respons på korrigeringarna.

Ett smidigt sätt att testa är att be någon kompis hålla tricoptern över huvudet, ge drygt halvgas och styra åt alla håll. Kompisen ska så klart hålla den stadigt, men ändå såpass löst att den kan röra sig lite grann, då ser man ganska fort om kortet jobbar som det ska...

HenrikGG
2013-02-24, 06:51
Okej, ska prova det så fort jag kan! Tack för tippset, hade faktiskt inte täbkt så långt :)
Måste bara beställa en ny mottagare, verkar som om den slutade fungera nyss här när jag provade lite, typiskt, hoppas det går fort från HobbyKing. Återkommer så fort jag provat