handdator

Visa fullständig version : Alexmos SBGC. Mitt bygge för Sony Nex 7



Fredrik R
2013-02-25, 10:37
Händer ju en hel del på kamerastabiliserings marknaden nu!

Köpte ett Alexmos controllerkort ifrån CSG shop och några Turnigy pankake motorer till mitt bygge.
Lindade om motorerna så man kom inom ramen för vad som krävs. Dvs mellan 5-15 ohm i motstånd mellan faserna.

Så här blev resultatet.
Hamnade spot on på 15 ohm med denna motor!

http://www.youtube.com/watch?v=PGn3kiZmrUs

Lindade om 7 ggr innan jag vart nöjd med resultatet...
Inget roligt jobb... Tidkrävande samt ont i händerna...
Tar ca 2 timmar att linda om EN motor....

Test på gimbalen med Sony Nex 7 och 18-55 gluggen. Denna kombo väger närmre 600 gram.


http://www.youtube.com/watch?v=qb_SN_6w0Nw

Stiffe
2013-02-25, 11:17
Intressant :)

simonarvestrand
2013-02-25, 12:05
Grattis , ser ut som du lyckats med något riktigt bra :)
Kul att jag fått se den irl också :D

Kenneth E
2013-02-25, 14:17
Det ser ut att fungera riktigt bra.

Skall du serieproducera?

Fredrik R
2013-02-25, 14:31
Det ser ut att fungera riktigt bra.

Skall du serieproducera?

Om efterfrågan finns.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

SteffeB
2013-02-25, 14:41
Hur har du tänkt att sälja i så fall? Köper gärna de frästa detaljerna. Motorlindningen verkar kul att prova på själv. :)

Jag kör med snabbfäste för kameran som bygger ca 10mm, finns det balansjusteringsmöjlighet för det ?

Fredrik R
2013-02-25, 15:54
Hur har du tänkt att sälja i så fall? Köper gärna de frästa detaljerna. Motorlindningen verkar kul att prova på själv. :)

Jag kör med snabbfäste för kameran som bygger ca 10mm, finns det balansjusteringsmöjlighet för det ?

Med eller utan motorer är inga bekymmer.
Utan kontroller kort iaf.

Är inte med angående snabbfästet...


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

SteffeB
2013-02-25, 18:05
Tänkte bara på att min kamera inte sitter dikt mot gimbalen utan 1cm upp pga snabbfästesplatta.

Kikade närmare på dina bilder nu och ser att det finns goda justeringsmöjligheter! :)

slin
2013-02-25, 18:19
Fredrik, efterfrågan finns nog garanterat. Jag är på, skulle också kunna tänka mig att köpa den som byggsats och linda själv. Mer film vill vi se!!! Har du testat den irl ännu?

/Linus

Fredrik R
2013-02-25, 19:08
Gör fästet till min hexa nu. Så i morgon ska det testas om vädret tillåter.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

slin
2013-02-25, 19:32
Väntar med spänning...

Impulze
2013-02-25, 21:43
Jag är åxå på för en gimbal utan styrkort men med motorer :)

//Matte

Fredrik R
2013-02-26, 16:55
Testflugen nu!
Filmen är helt raw!

Filmades med en test hexa som jag vet har vibrationer för att se hur det påverkar filmen med denna gimbal.
Men framförallt var testet o se hur gimbalen klarar stabiliseringen.

Har inte gjort något med PIDen sen det handhållna testet samt inte kalibrerat sensor mer än i simpel mode.
Så det går att få den bättre :)


http://www.youtube.com/watch?v=oTSC_SGaB-U

simonarvestrand
2013-02-26, 16:57
Du gör mig fattig Fredrik sluta med alla nya prylar!

Impulze
2013-02-26, 17:23
Ser riktigt bra ut! :)

//Matte

zooks
2013-02-26, 17:55
Det ser ut att bli bra det där.
Hur upplever du att motorerna klarar av vikten på kameran?
Blir styrkortet varmt?

Fredrik R
2013-02-26, 18:36
Inga bekymmer faktiskt. Ballade inte ur en gång på 5 flighter som jag gjorde idag. Och då våldade jag med fulla utslag...

Motorerna är svala. Styrkortet var svalt oxå.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

magnusvr
2013-02-27, 15:24
Detta var ju Riktigt, Riktigt intressant!!

Kommer du att göra någon form av how-to? Byggde du själva gimbal själv också?
Hur gör man rent praktiskt för att linda om motorerna på rätt sätt?
Jag kan också tänka mig att köpa en byggsats om det inte är för mycket pengar.

/Magnus

Fredrik R
2013-02-27, 18:10
Ja jag bygger gimbalen själv.
Motorerna kan man linda om själv. Inte så svårt men man måste vara noga och kunna räkna ;)

Är du/ni intresserad av en så PMa mig.



Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

Putteman
2013-02-27, 21:32
Snyggt :)

Fredrik R
2013-03-03, 19:10
Så här blev resultatet.
Den färdiga gimbalen.

zooks
2013-03-03, 20:31
Ser riktigt bra ut!
Hur tung kamera klarar den av?

Fredrik R
2013-03-03, 20:37
Har testad den med 600 grams kamera utan bekymmer. Ska testa med tyngre när jag får låna en ;)

affas
2013-03-12, 17:36
Kan man styre tilt/pan fra senderen ?

Impulze
2013-03-12, 17:38
Ja styrkortet har den funktionen.

//Matte

affas
2013-03-12, 18:06
Hvor mye jobb er det med programmeringen? Kan man bruke mac?

Mvh
Alf

Impulze
2013-03-12, 18:14
Verkar funka bra med standardinställningar. Jag kör bootcamp i min Mac (win7).

Lite lödning är det, men inget avancerat om man har lödvana.

//Matte

Stiffe
2013-03-12, 20:30
Kan man styre tilt/pan fra senderen ?


Ja styrkortet har den funktionen.

Någon pan är det väl inte , det är bara 2 way gimbal på kortet roll och tilt

Impulze
2013-03-12, 21:22
precis, ingen panorering. Men den går ju kontrollera på roll och tilt via sändaren.

//Matte

SteffeB
2013-03-13, 18:20
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1841027

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1847998

Verkar som att det redan finns färdiga motorer i olika storlekar och ännu biligare gimbal-controllers, bl.a. nån "Martinez" .Motorer för nex5 ~30$.

Fredrik R
2013-03-13, 18:43
Färdiglindade motorer är mycket välkomna! Jag lindar inte en motor till på länge.
Har beställt för att prova o se hur dessa är.
Tiger motors kommer oxå med 2 versioner. 2208 för gopro och 4006 för nex kameror. Skall få hem test exemplar av dessa är jag lovad. Ska bli riktigt trevligt o se hur dom är med tanke på hur bra kvalle tiger motorer håller.

Har även ett martinez kort på ingång. Måste testa detta open source kort!




Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

simonarvestrand
2013-03-13, 19:43
funderar på om det inte finns några vettiga i2c alternativt andra prylar för att styra motorn så jag kan pröva med en arduino .
blev lite intressant det här :)
vore smutt med en lösning så man kan ändra pid parametrar från mobilen.

Fredrik R
2013-03-13, 19:47
Läste någonstans att en BT modul kommer för just detta till korten.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

simonarvestrand
2013-03-13, 19:56
ok.

Om inte jag missuppfattat det hela så är det en arduino pryl så då är det inga problem alls egentligen.
ligger en arduino nano och tuffar här på bordet som jag kommunicerar med med bluetooth :) vanlig kina bluetooth.

Har precis gjort ett program som tolkar pwm signaler från min futaba mottagare så jag kan sätta olika digitalutgångar med olika mixar på radion. tänkte använda det till kamera utlösare. vet inte exakt hur än leker mest.

Stiffe
2013-03-13, 21:30
Har kollat på nätet och alla testfilmer är ruskigt bra (tur man beställt en) är det så bra det pekar mot kan dom lägga ner försäljningen av sina dyra gimbals som dom tar ruggigt betalt för tex Z15 för 27 000 kr PH AV 200 för 10 000 osv. :boxing:

Impulze
2013-03-14, 19:52
Snart kan man testköra gimbalen, tack Fredrik!!

http://i49.tinypic.com/27ypkj5.jpg
http://i47.tinypic.com/2myp302.jpg

//Matte

simonarvestrand
2013-03-14, 20:04
Grattis imp

DrHanke
2013-03-14, 20:42
Hmm :) Fredik vad kostar de frästa delarna? Skicka PM om du inte vill skriva ut priset!

cyberpete
2013-03-16, 18:57
Riktigt fin gimbal

Kan du skriva ut måtten på den Impulze ? Längd, bredd, vikt osv.

Fredrik R
2013-03-16, 18:57
Testade lite mer med andra PID inställningar på rollen idag.


Ingen efterstabilisering gjord.



http://www.youtube.com/watch?v=6daC4T_Qlpk

Fredrik R
2013-03-16, 19:04
Riktigt fin gimbal

Kan du skriva ut måtten på den Impulze ? Längd, bredd, vikt osv.

Bred: 200mm
Längd: 155mm
Höjd: 160mm
Vikt med motorer: 36X gram.

cyberpete
2013-03-16, 19:08
Tackar Fredrik

Impulze
2013-03-16, 21:00
Testade lite mer med andra PID inställningar på rollen idag.


Ingen efterstabilisering gjord.



http://www.youtube.com/watch?v=6daC4T_Qlpk

Såg väldigt fint ut, posta gärna dina PID setting.

//Matte

cyberpete
2013-03-16, 21:06
Såg riktigt fint ut Impulze. Vad kör du för Hexa samt hur har du fäst gimballen vid ramen ?

Impulze
2013-03-16, 21:09
Såg riktigt fint ut Impulze. Vad kör du för Hexa samt hur har du fäst gimballen vid ramen ?

Alltså, det är Fredriks video så han får svara på det :)

Men i mitt fall så har jag en MK hexa XL, beställde en 3D printer så jag kan göra ett fäste :) Nä , men buntbandsfäste blir det nog :)

//Matte

Impulze
2013-03-16, 21:12
Fredrik , får du nå mkt vibrationer från tilten? Tar man på motorn så försvinner det....

//Matte

Fredrik R
2013-03-16, 21:13
37657
Så här ser mitt fäste ut.

Alltså ingen dämning mer än kabelgenomförningarna.

Fredrik R
2013-03-16, 21:16
Fredrik , får du nå mkt vibrationer från tilten? Tar man på motorn så försvinner det....

//Matte

Nej inga vibrationer där.
Här har du en bra guide för att ställa in gimbalen.

First of all, use the board as standalone ( don't hook up a transmitter or flight controller for the settings).

Make sure to upload a firmware in the unit ( version 1.0 or the latest 1.3, just make sure to take also the GUI that has the same revision number).

Also, make sure to have an external power supply ( lipo , dc power supply...) at all time. do NOT leave the USB cable connected to computer without the additional power supply hooked up onthe board when motors are connected as the USB port might just get disabled by windows or Mac Os if the current requested is too high in that particular case)

Then put the following values for each motor for starting the settings :

Roll : Proportional at 15 / Integral at 0.20 / Derivative at 10 and power at 100
Pitch : Proportional at 4 / Integral at 0.20 / derivative at 5 / power at 80

Indicate manualy the number of magnets, write the values and then proceed to the calibration of the IMU.

Make sure that the gimbal is perfectly balanced. If not, no need to move to the next steps, it will just not work ( especially on the roll). Also make sure there is not hard point or whatever that could bother the motors job.

Once done, your board will reboot and after a few seconds ( make sure IMU does not move during boot sequence), your motors will start to move, correctly, or not..

You need to onserve the behaviour of the motors and gimbal first of all to know how to proceed then. Each behaviour " sign" is a helper for you http://static.rcgroups.com/forums/images/smilies/smile.gif

The reason why we put a bigger startup gain and a bit more power on the roll is for a valid reason, the roll is much harder to control for the motor. This is also why we put a bit more of power ( much more inertia on the roll on a go pro gimbal).

Now, let's see what we can have :

1) The gimbal is moving from one direction to another, and is " chewy" (it makes some kind of ondulations) : Proportional gain is too low. Rise it a bit, you will see that at some stages the gimbal will start to move like if it had some bit steps and then it should come to a behaviour that starts to look like something ( lol ).

2) Once you have something pretty decent on the position holding,the motors can vibrate / oscilate : If it oscilate, you need to reduce the I gain. If it vibrates ( kind of jittering), you need to lower the D gain. If you proceed step b step ( don't forget to write the values each time you change them), the gimbal should finaly be able to stay in position.

3) Now that the gimbal is keeping it's horizon( if you have violent shaking / jitter during the setup you will need either to reboot or to recalibrate and too violent moves will simply bring the IMU values to drift away..), its time to fine tune.

4) On the pitch axis, give a small light pinch to the camera / pitch with a finger. If the camera comes back veryyyyyy slow, you need to rise a bit the I gain. After some time, it will come back to position faster, and now you need to check the D gain: if when it comes back to position it " searches " for fixing the position by oscillating like a spring, you need to reduce the D gain. If it comes back and reduces spped to much and get on position, then rise the D gain a little. Once done and with good resutls, you can finalise fine tuning with Proportional and power. But each time you will play with the Power value,you will need to fine tune as more power = more rectivity = more disturbances in the IMU = more reaction.. Just repeat the procedure since step 2. It is not necessary to put to much power, or motor will just heat up. The best is to keep as low value as possible with the camera keeping it's position when moving the gimbal on smooth moves. If it is well balanced, it will accept even some fast moves...

5) Roll axis: that one is the worse to setup, because the axis is underpowered compared to the pitch, when using same motors. But this won't avoid it to work OK once it's setup.

Proceed with the same method as pitch, but you must kep in mind that back to neutral when giving a small pinch to roll will be much slower than the pitch, which is normal due to the additional inertia. With a more powerful motor, P gain will be much smaller and come close to pitch P gain http://static.rcgroups.com/forums/images/smilies/smile.gif.

The values changes are much more sensitive because of this additional torque " drain". On Roll, it is common to get some values like 120 on power due with 22 to 25mm stator diameters.

Finally, once all will be setup, check the graphs of the IMU in the GUI. the Roll and Pitch Gyro and Accelerometers lines must be all in the same height or very close, and disturbances must be minimal ( check attached picture). If you see some pikes, there is too much I or D gain somewhere cuasing mini jittering ( start with the D and reduce a bit, then the I).

Once done, it's time to fit the gimbal ont the frames and get a flight.

Do not forget that the principle of a simple direct drive motor is to keep the gimbal in a state of self balance all time. This is why perfect CG /rotation centers are so essential, as long as you don't have a decent mechanical behaviour, just forget about rushing in the settings. The more time you wil spend to have effortless movement onthe gimbal and perfect centerings / cg's, the best the gimbal will work. It is absolutly normal to have the gimbal getting back slowly to neutal on roll after a forced "hand" input ( it's a bit faster on pitch). That kind of thing will NOT happen in flight except if you fly with a crap or wrongly setup machine http://static.rcgroups.com/forums/images/smilies/smile.gif

cyberpete
2013-03-16, 21:46
Tackar

Ser fram emot min Gimbal från dig Fredrik :)

Impulze
2013-03-17, 20:24
Testat lite fram och tillbaka med inställningar, nu kan man nog testflyga.

https://vimeo.com/62018092

//Matte

Fredrik R
2013-03-17, 20:30
Nice Matte!

Här kommer mina inställningar.

37673

Impulze
2013-03-17, 21:16
Nice Matte!

Här kommer mina inställningar.

37673

Tackar! Testade grundinställa enligt dokumentet, men jag fick dra ner rätt mkt för att inte få vibrationer från tilten. Får som för mig att ju tyngre kamera desto högre inställningar kan man ha.

//Matte

cyberpete
2013-03-25, 21:07
37657
Så här ser mitt fäste ut.

Alltså ingen dämning mer än kabelgenomförningarna.

Vart skaffar man sådana kabelgenomföringar ? Gärna i olika dimensioner :)

Fredrik R
2013-03-26, 16:30
Vart skaffar man sådana kabelgenomföringar ? Gärna i olika dimensioner :)

Hittade för 8mm hos kjell o co..


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

Impulze
2013-03-29, 03:06
Nu sitter den på hexan efter lite småstrul....

https://vimeo.com/62914333

//Matte

Fredrik R
2013-03-29, 04:21
👍


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

affas
2013-03-29, 08:49
Ut å fly så vi får se resultater... :)


Min er bestilt

Mvh
Alf

Radiogossen
2013-05-21, 15:23
Vill köpa en sån! Men du verkar ha tomt på lagret, Fredrik.......

Fredrik R
2013-05-21, 17:23
Det kommer snart in i lager igen :)

Radiogossen
2013-05-22, 17:00
Jag förstår inte skillnaden mellan gimbalpaketet med 4006 och 4008 motorerna (förutom de uppenbara skillnaderna i databladet förstås). Det står ju att de hanterar samma kameravikt på båda paketen men med olika kameror. Jag vet inte skillnaden på kamerorna men hanterar 4006:orna upp till 800 gram också så beställer jag nog en sådan.

Koldioxid
2013-05-22, 20:44
Kittet du säljer är utan Alexmos kontrollkort va?
Hur styr du Tillten manuelt? Går det att koppla till Naza eller direkt till Sändaren?

Fredrik R
2013-05-22, 22:34
Jag förstår inte skillnaden mellan gimbalpaketet med 4006 och 4008 motorerna (förutom de uppenbara skillnaderna i databladet förstås). Det står ju att de hanterar samma kameravikt på båda paketen men med olika kameror. Jag vet inte skillnaden på kamerorna men hanterar 4006:orna upp till 800 gram också så beställer jag nog en sådan.

Skillnaden mellan 4006 och 4008 är storleken på statorn. Lite högre på 4008. Så i teorin är den lite starkare.

Fredrik R
2013-05-22, 22:35
Kittet du säljer är utan Alexmos kontrollkort va?
Hur styr du Tillten manuelt? Går det att koppla till Naza eller direkt till Sändaren?

Ja kittet är utan Alexmos kontrollkort tyvärr.

Tilten styrd du via en ledig kanal i mottagaren.

berthrsd
2013-05-24, 08:33
I beskrivningen för gimbalen med GBM4006-motorer står det att motorerna inte ingår... Antar att detta är felaktigt?

Fredrik R
2013-05-24, 08:57
I beskrivningen för gimbalen med GBM4006-motorer står det att motorerna inte ingår... Antar att detta är felaktigt?

Ja det stämmer. Rättar till det!


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

sm0sbi
2013-05-25, 23:46
Du har inte tid att bygga gimbal Fredrik, du ska bygga en Hexa först ;)

Fredrik R
2013-05-27, 09:21
Du har inte tid att bygga gimbal Fredrik, du ska bygga en Hexa först ;)

:)


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2