handdator

Visa fullständig version : Första modellen, hemmabygge. ESC med 6v BEC?



adolfss0n
2013-02-26, 11:59
Sitter och fnular med ett flygplan som jag hade tänkt få upp i luften till våren men den gamla mottagaren jag har går lite risigt på låga volt. Testade elektroniken med 5v och fick oönskade ryckningar i servona, bytte till lite fräschare batterier så volten kom upp i 5.5 och det gick mycket bättre. "Köp ny mottagare" tänker du nog nu, men nej, ska hålla detta i största mån till de delarna jag har.
Jag har räknat lite på motorn och kommit fram till motorn bör ligga på ca 1100kv och batteriet som är tänkt är 3S 25C 1500mah (samma som till min heli)

Så, några bra tips på ESC som helst ger 6v och lirar schysst med ovanämnda motorstorlek och batteri? Gärna med ett lågt pris :)

För de nyfikna så har jag gett mig inpå att bygga ett MiG7 plan i kartong med en vingspann på drygt en meter.

simonarvestrand
2013-02-26, 13:12
Jag tänker snarare köp nya servon ?
Eller är det hv servon ?

Rille Stark
2013-02-26, 13:16
Denna är den enda jag känner till i den storleken:
HobbyWing Platinum 40 A PRO (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=820)

Annars är detta ett alternativ som jag själv ska använda i projektet jag bygger nu:
Hitec S-BEC 5A (http://www.autopartner.se/hitec-sbec-5a-26s-lipo-p-16820-c-647.aspx)

adolfss0n
2013-02-26, 13:49
Det är Arttechs 9g servon, inte några vidare servon men de låg och skräpade...

Tänkte inte ens på att köra med separat BEC :P

McRegor
2013-02-26, 14:11
Lite småskräp här och var brukar tyvärr sluta i storskräp...:)
M a o - använd grejor som fungerar till 100 %. Idag är vår elektronik såpass billig så chansa inte - det blir säkert dyrare.
Roger

adolfss0n
2013-02-26, 14:31
Så sant. Men jag har aldrig flugit med plan förut så jag räknar med att det inte kommer vara i flygbart skick efter jungfrufärden och jag har inga planer på att fortsätta med flygplan efter detta projekt. Man kan säga att jag ger skräpet en sista resa

bem
2013-02-26, 22:34
Men hallå - varför inte tro på att planet kommer att flyga och finnas kvar efter första flygturen? Det finns många sätt att hindra en krash och en grundförutsättning är att utrustningen skall fungera. Och att man kan flyga hyfsat underlättar ju också om man inte vill ha med sig flisor hem. Men sen kan du ju ta hjälp av en erfaren flygare. Servon är såpass billiga nuförtiden och det finns billiga som är rätt bra så att använda servon som inte är att lita på redan från början är som att be om problem. Men oavsett, hoppas premiären går bra - och att du fortsätter med lite flygande även efter premiären oavsett utgång.
/Bo

adolfss0n
2013-02-26, 23:04
Eftersom det är gjort av kartong så räcker det med lite väta för att det ska rasa så har jag mentalt förberett mig för ett kortlivat flyg. Ju längre planet lever desto lyckligare blir jag i så fall. Sen har jag ingen bra flygplats i närheten. Det är mest en prova-på-flyg-grej. Har så många andra radiostyrda fordon att pyssla med också.
Servona litar jag på, så länge de får tillräckligt med ström. All elektronik ska trippelkollas, räckvidd likaså innan premiären. Det ska vara min spakning som drar planet i backen, inte el- eller mekaniska fel.

Om jag har förstått situationen rätt så finns det fullt med ESC som har 5v BEC några som har 5.5v och få som ger 6v?