handdator

Visa fullständig version : Veco 21



Janne M H
2013-02-27, 17:20
Har en motor Veco 21 som kletat igen hur rengör man och kan man få tag på delar till den hur stor är den?

McRegor
2013-02-27, 17:53
Värme är bra för att få igång igenkletade motorer - kör med t ex en varmluftspistol så brukar dom släppa. Sen kan du pytsa i lite soppa och dra runt den för hand så brukar den bli betydligt trevligare att hålla på med. Sen kan du om du vill ta isär rovan och rengöra den "inifrån". Den är på ca: 3,5 cc. Om du frågar mig så skulle jag köpa en ny motor för en gammal Veco .21 är inte speciellt värdefull. Men skall du bygga nån äldre kärra och vill ha en tidstrogen motor är det ju en annan sak. Annars är moderna motorer så mycket bättre. Har en gång i världen använt sådana här i främst RC-bilar och den motorn är ingen jag saknar - om man säger så... Men andra tycker säkert annorlunda - det är jag övertygad om...:)
Roger

jaka
2013-03-22, 21:29
Hej!
Håller med dig McGregor!

gamlingen
2013-03-23, 07:41
Håller med ingen krutmaskin direkt, delar, möjligt om du får tag i en lika dan att slakta. Kanske Perra på Minicars kan ha, han hittade åt mig ett par perroyförgasare till Veco 60 i ett föråd för några år sedan, men som sagt va tveksamt B-Å

bem
2013-03-23, 08:53
Janne M H,

Ta lite bilder och lägg ut här får vi se i vilket skick motorn är.

Andra alternativ kan vara att lägga motorn i hett vatten ett tag, eller i ungnen ca 100 grader en stund - ta bort förgasaren innan så ev gummipackningar inte förstörs. När motorn värmts upp tillräckligt och den stelnade ricinoljan mjuknat bör den gå att dra runt, ha i lite olja. Byt stift och provkör.

Om du vill ha bort all fastbränd ricinolja kan du plocka isär motorn helt och sen sjuder du delarna i ren glykol i en kastrull (utomhus) t ex på ett spritkök eller liknande. Kan behöva ligga i flera timmar så i den sjudande glykolen innan motorn är helt ren, men det funkar jag lovar för jag har själv använt denna metod. Kanske du behöver sätta i nya lager i motorn, det finns nog att få tag på. Skall du köra med den är det 80% metanol och 20% ricinolja den vill ha, kanske med en skätt (5%) nitrometan.

/Bo

M-Julle
2013-07-26, 09:42
Värm inte, då kocksar ricinoljan.
Några timmar, dygn i ren metanol brukar lösa upp, sedan tandborsten. Ta bort lagren och blås rent med Brakleen eller liknande. Biltemas bromsrengöring billigare.
Nya lager från USA, K&B om de inte finns i Sverige. Det var en förhållandevis vass motor på 60-70-talet.
M-Julle