handdator

Visa fullständig version : Canadair 1390mm från HK



Pelleflygare
2013-02-27, 18:08
Har någon erfarenhet av Canadair 1390mm från HK. Tänkte sätta i hopp en tvåmotorig sjökärra till våren för att motivera mig själv till ytterligare en flygbåt! /Pelle

McRegor
2013-02-27, 18:21
Kolla på "det andra" forumet. Tror att det var en sån som KristianB flög med för ett par år sedan - och han var väldigt nöjd.
Roger

dhanses
2013-02-27, 19:18
Jag Har haft min röd vita HK Canadair nu i 2 år och jag är lika nöjd med den nu som jag var första flygningen :-)
Otrolig fin kärra, både bra på vatten och snö.
Man ska komma ihåg om man startar och landar på vatten så skall vattnet inte vara helt stilla, för då "Suger" vingpontonerna ner i vattnet så det blir som en vägg mot vattnet.
Jag kör med 2 st Emax 28-22 1200 kv, med 3s 1800 mAh acc och 2st 35A esc.
Detta gör att jag får en otroligt drag i flygmaskinen. rekommenderas högt.
Lycka till nu med canadairen !

Pelleflygare
2013-02-27, 19:51
Har du prövat med att vinkla upp pontonerna något - så de lyfter ur vattnet!??

dhanses
2013-02-27, 19:58
Japp Det har jag och det går bättre då.. ska prova på vattnet nu när det kommer !

puggen
2013-02-28, 09:53
En kompis har en sådan och vi var på isen och flög för några dagar sedan, jag är imponerad, den flyger så fint. En billig kärra, tror han gav 35 dollar för den tom.
3718137182


/Roffe

mogge
2013-02-28, 22:52
Min Canadair flyger fint. Dock så skrotade jag vingstöttorna. Jag klistrade på 4 remsor 50mm glasfibertejp under vingen o mellan motorgondolerna. Innan jag limmade ihop vingen så hade jag borrat hål i vardera vinghalvan fram till gondolerna.
Jag använde sk. televerkarborr. Sedan kretade jag ut inne i gondolerna. Med en dragtråd drog jag igenom alla kablar. Att från lite höjd göra en Sarajevoinflygning utan att den bygger fart o sedan komma glidande på nå´n meters höjd är tjusigt. Med Hk:s rekommenderade motorer låter den gott. Fartreglage Hk 18A, orangemottagare o vad servona kostar vill jag inte berätta.Däremot var flaperons ingen hit. Det blev lite ostabilt.
/mogge
Flyger hur bra som helst.

Pelleflygare
2013-03-01, 10:39
Hur är det att flyga i lite vind (4-5 msek) finns det drag i motorerna med ESC på 18A?

mogge
2013-03-01, 13:04
Himla bra drag i motorerna, inga vertikalprestanda dock, men vilka Canadairer har det? Flyger väldigt stabilt.Kör med ganska små utslag på skev o höjd. Däremot max på sidan annars blir svängradien enorm. Det är en förhållandevis tunn vinge men väldigt välvd under,ger bra lyft. Har inte flugit den i särskilt blåsigt väder men kan inte tro det är några problem. Är man på sjön o det är lite krabbt så får jag inte upp den, men den är kastvänlig o ner kommer det ju som bekant.
Mogge

kristianb
2013-03-01, 17:35
Hej,
Canadairen flyger som alla sagt väldigt bra, det är dock en del pyssel med installation av motorer och kablar i vingarna.
Om det blåser när man sjöflyger med modellen gäller det att alltid hålla nosen mot vinden, de stora wingletsen gör att modellen inte vindflöjlar på vatten. Det går alltså inte att svänga upp mot vinden, och medvindsstart på vatten fungerar inte...
http://www.youtube.com/watch?v=IRhUuJBeRzk
http://www.youtube.com/watch?v=mXocREFwwp8
Den är för övrigt fortfarande hel och flygbar :-)
KristianB

Pelleflygare
2013-03-01, 17:57
Kul med alla positiva svar. Restnoterad på HK i NL så det får bli en beställning så snart den kommer in! /Pelle

McRegor
2013-03-01, 19:49
---Den är för övrigt fortfarande hel och flygbar :-)
KristianB
Ja, det är ju inte det vanliga med dina kärror Herr K så det talar ju absolut för denna kärra...:aetsch:
Ja - det beror inte på normala pilotfel att kärrorna tar slut utan man ser när Herr K börjar bli lite mätt på en kärra för då finns det inte längre några som helst marginaler utan då utforskas det närmast omöjliga...:icon_lol:
Roger

kristianb
2013-03-01, 22:50
Ja, det är ju inte det vanliga med dina kärror Herr K så det talar ju absolut för denna kärra...:aetsch:
Ja - det beror inte på normala pilotfel att kärrorna tar slut utan man ser när Herr K börjar bli lite mätt på en kärra för då finns det inte längre några som helst marginaler utan då utforskas det närmast omöjliga...:icon_lol:
Roger

Jaja, jag är väl inte direkt den som flyger slut på motorn före kärran....

McRegor
2013-03-01, 23:03
Jaja, jag är väl inte direkt den som flyger slut på motorn före kärran....
Nä du - finns inte en chans för dig...:rolleyes:
Alla kan göra slut på kärror innan motorn är slut men motsatsen - de du...:sarcastic:
Roger

Pelleflygare
2013-03-02, 11:56
En tanke, tror ni att kärran klarar en GoPro (100 gram) kamera med normal drivlina?

kristianb
2013-03-02, 15:19
En tanke, tror ni att kärran klarar en GoPro (100 gram) kamera med normal drivlina?

Ja!

Hasse H
2013-03-02, 20:41
Tveka inte att köpa Canadairen, en av dom bättre sjöflygmodeller jag har provat.
Flyger väldigt lungt och stabilt, men för att få snygga landningar på vattnet krävs motordrag.
Startar lika bra på gräsfält och helt suverän på snö.

Byggbilder på min hemsida.
http://www.netikka.net/hasses-modellflyg/5a853ee6-c133-4674-9d45-c554bf3ad0f0-29.html

Pelleflygare
2013-03-02, 21:30
Snygg byggbeskrivning, bra tips och råd, inspirerande - nu måste jag bara beställa en Canadair. Ska också lägga på glasfiber på Fun Cubens pontoner och Parkzone Icon 5ans skrov (den flyger riktigt bra jämfört med dina erfarenheter av HKs). Vilken typ av färg använder du på glasfiberförstärkningarna?

Pumpe
2013-03-02, 22:08
Finns orginalet att köpa någonstans? Den som finns nu på HK Vit/Röd är en sämre variant än den gula läste jag precis på HK.

Pelleflygare
2013-03-03, 10:21
Hittade en PNP hos Lidinger med samma spännvidd. Frågan är bara om drivlina mm håller önskad kvalitet....?? http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=90892

Hasse H
2013-03-03, 16:20
Snygg byggbeskrivning, bra tips och råd, inspirerande - nu måste jag bara beställa en Canadair. Ska också lägga på glasfiber på Fun Cubens pontoner och Parkzone Icon 5ans skrov (den flyger riktigt bra jämfört med dina erfarenheter av HKs). Vilken typ av färg använder du på glasfiberförstärkningarna?

Det är Canadairens färg under glasfibern. Ytan blir genomskilig, och ser ut som ett lager med klarlack.

Pelleflygare
2013-03-03, 16:35
Snyggt - har du använt epoxi tillsammans med glasfiberväven?

Pelleflygare
2013-03-15, 21:42
Köpte en Canadair från Guanli av Lidinger då HK bara hade den vita som dessutom var restnoterad. Ser bra ut förutom att den är PNP -bara att hoppas att drivlina mm håller måttet. Funderar på hur jag kunna styra med motorerna när jag ska taxa på vatten - någon som har en bra lösning?
/Pelle

Mr J
2013-03-15, 21:50
Den korta förklaringen är: mixa Throttel -> Rudder och Rudder -> Throttle.
Den långa förklaringen beror på vilken sändare du har...

Pelleflygare
2013-03-15, 22:01
Hmm, en Futaba 6J. Har bara två programmerbara mixar - får pröva mig fram.

Mr J
2013-03-15, 22:20
Två mixar är iofs precis vad du behöver, men Futaba har jag aldrig begripit mig på, du får nog fråga någon som själv använder Futaba...