handdator

Visa fullständig version : Total nybörjare "hjälp"



MickeN
2013-02-27, 22:38
Hej ny på sidan här.
Har gått länge i tankarna att börja lite mer seriöst med rc flyg då grannen här visat och förklarat hur enkelt det faktiskt kan vara att hålla på med denna hobbyn. jag började som säkert många andra att hoppa på ett RTF paket med en heli o radio i mitt fall ca 2500:- helt bortkastade pengar , då det dels prövade tålamodet och blev dyrt i slutändan (bränt fartreglage , avbrutet rotorhuvud) till att börja med.
Nåväl tillbaka till ämnet,
Gjorde nyligen ett besök hos grannen då jag sett dessa quadracopters susa förbi och blev fruktansvärt sugen på dessa manicker med FPV. Vi pratade ett tag och kom fram till att vill jag fortsätta med rc flyg och blir inbiten är det lika bra att satsa på en ordentlig radio från första början. so far so good...
Och eftersom grannarna runt omkring är oerhört hjälpsamma fanns hjälp att få när det kommer att bygga ihop maskinen.
Vi kom fram till att jag skulle titta runt lite på komponenter o delar och be dom se över det så jag beställer rätt grejer. sagt o gjort..
Då kommer vi till själva problemet.

Jag har absolut ingen aning om vad jag tittar på och vad jag skall titta efter. förstår inte ett skvatt av visa komponenter då det finns en uppsjö att välja på. Jag vet vad jag vill ha men inte vilka delar som passa med varann. samma gäller radio val , i detta fallet lutar det åt futaba, men vilket 8j, 8fg osv... har ni tips på nån bra sida där man kan läsa om förkortningar o sånt ? ja allmän information för att förstå vad varje del gör osv.
Hoppas ni förstår min luddiga förklaring :)

Det jag vill bygga är en quad med NAZA gps i samt ha FPV med möjlighet att spela in det jag ser.

Men först o främst lära mig förstå den grekiskan om alla prylar som skall kopplas samman.

Mvh Micke

bem
2013-02-27, 23:24
Hej,
Kul att du blivit intresserad av denna hobby som ger nästan oändliga variationer och utvecklingsmöjligheter. Man kan börja lite enkelt och billigt om man vill men har man pengar kan man ju slå till med lite bättre prylar redan från början. Futaba är ett säkert kort. Futaba 8FG Super är bra men har inte nån telemetri inbyggt, så vill du ha det och en Futaba radio så får du gå upp till nyaste 14SG (dock inte såvärst mycket dyrare än 8FG Super). Det går visserligen att utrusta en 8FG med Futaba telemetri (extern telemetribox och ny telemetrikapabel mottagare) men kostnaden blir då mer än för en 14SG så då är valet rätt enkelt.
Sen kan man alltid diskutare vilken radio som är mer lämplig än andra för FPV men du lär klara dig rätt långt med en Futaba 14SG t ex.
Finns andra radiofabrikat som är bra också förstås så stirra dig inte blind på bara Futaba. Har Futaba själv så det är det jag har mest erfarenhet av (en 14MZ, men den är på utgående).

Vad har din granne för radio? Kanske kan vara klokt att välja liknande radio om grannen skall hjälpa dig?

Om du skulle vilja gå lågbudgetlinje så finns en del intressanta radioanläggningar där också men där får andra fylla på med info.

De flesta radio nuförtiden säljs utan servon men mottagare brukar det följa med samt laddaggregat.

Vilken quadracopter som är lämplig att välja kan jag inte ge råd om då jag själv inte provat på nån sån.
Tips: det finns simulator t ex RealFlight och Phoenix som kan vara bra att träna i innan man ger sig på att flyga i verklgheten.
Sen kan du använda dubbelkommando - lärare och elevradio - så blir det lättare att lära sig. Så kolla vad din granne har för radio om grannen kommer hjälpa dig med att flyga i början.
Kan ju vara kul att prova flygplan också, eller varför inte helikopter nån gång också?
Om det är quadracopters och FPV du i första hand är intresserad av så läs i FPV forum osv - i Sverige kolla lite på RCHeli och RC Sweden under rubriken multirotor, utomlands på rcuniverse och rcgroups finns liknande grupper.

/Bo

MickeN
2013-02-27, 23:53
Hej Bo tacksam för ditt svar.
skall läsa på i den mån det går, känns som det finns en hel del att lära :stupido2:
Telemetri va ett nytt ord, skall genast googlas. Tanken är den att nånstans mellan 10-15 lappar skall det läggas ner.
grannen kör futaba som så många andra runt om kring så det känns som ett säkert val med tanke på hjälp.
Just detta med Naza o gps fick jag förklarat för mig skulle underlätta flygningen rejält (fly home) om man tappar täckning, osv. Absolut skall det tillkomma några flygplan så småning om :) heli väntar jag nog med ett tag till.. började med en walkera som va riktigt rolig o stryktålig , sen provade jag på en belt cp men det va vatten över huvudet tyvärr.
Men det är just detta med alla benämningar på fartreglage amp 30,40 motor val propp val osv som jag inte förstår. samt ppm o pcm om det heter så.
Om du skulle rekomendera en futaba radio som jag kan växa i och som räcker gott för en quad o lite olika instegsmodeller i flyg vad hade det blivit?
Har suttit en del med flygsim och tycker jag fått kläm på flygningen, främst flygning mot sig så att säga. sen är det väl som jag läste i en annan tråd , man får väl lite blackouts när man väl flyger riktigt o inte riktigt vågar som på simulatorn.

Mvh Micke

SteffeB
2013-02-27, 23:53
Ett tips kan ju vara att köpa en sån där microquad så kan du öva hela dagarna inomhus. En hubsan x4 verkar ju vara bra enligt en nystartad tråd. Betydligt billigare än att dra en Naza-maskin i backen, för det kommer du nästan säkert att göra i början. Vid lite stress är det lätt att dra spakarna åt fel håll om det inte sitter i ryggmärgen. :)

Börja inte med fpv direkt, lär dig flyga bra utan först.

Simulator är ju också bra som föregående skrev!

Defuncta
2013-02-28, 05:46
Det är mycket att lära sig, själv så började jag med modellflygplan, byggde sedan en trikopter med kk kort, lärde mig löda då det är ett måste i denna hobbyn. Sen gick man över till F450 naza med gps. Och nu flyger man 900mm hexa med wkm. Jag är fortfarande nybörjare och känner att det finns otroligt mycket kvar att lära men jag är glad att jag började med billiga saker som jag krashade MÅNGA gånger innan jag skickade upp min nex5:a med stor hexa.

Så mitt tips är att börja liten skala och billigt och öka sedan allt eftersom du lär dig.

Lycka till!

Glömde tillägga att jag övat på simulator många timmar, dock tycker jag inte detta ger speciellt mycket i verkliga livet, lättare i simulator.

teamleader
2013-02-28, 09:30
Hej

Jag vågar nog påstå att jag är inte helt nybörjare, har flygit en del plankor på 90 - talet, men är trots detta ingen RC - professor. Men jag hjälper gärna till med det som jag kan bidraga med. Vill också lära mig flyga helikopter och har tränat länge i RealFlight 6,5, har flugit många helisar i denna sim, köpte sedan en Nine Eagle Solo Pro 228 med en total längd på 50 cm att träna vidare på riktigt med, se mina profilbloggar. Stora helisar flyger lite lugnare medan lite mindre helisar är mer "krashvänliga" för plånboken. Bortse helst från microhelisarna på typ 15 - 20 cm, en sådan brukar vara mycket svårflugen pga sin extrema litenhet. Har redan nu börjat fundera på en T-Rex 550 eller 600 men inte FPV ännu. Du bör låta flygningen sitta i ryggmärgen innan du ens börjar fundera på FPV:).

PinDuke
2013-02-28, 09:32
Först och främst välkommen till denna underbara men stundtals frustrerande hobby :)

Jag blir lite orolig när jag läser om dina ambitioner att gå från fullständig nybörjare till FPV-flygare med extra allt direkt.
Det bästa rådet jag kan ge dig är att skynda långsamt annars är jag rädd att ditt äventyr kommer att sluta i besvikelse och ett stort hål i plånboken.

Som nybörjare är det alltid bra att ha någon att få råd av, i ditt fall grannen, men det ersätter inte det faktum att du själv måste läsa på och skaffa dig en grundförståelse för hur saker och ting fungerar.
Mao börja med att plöja diverse forum i 1-2 månader och gör anteckningar. Starta sedan enkelt och bygg på med komplexitet under sommaren allteftersom du blir varm i kläderna.
I slutet av sommaren kan du då förhoppningsvis stoltsera med att vara en säker FPV-flygare i stället för att du om en månad måste plocka upp dyra delar ur en snöhög.
Denna tråd är bra läsning om du vill börja med quad:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/34931-Till-alla-nybörjare-inom-multirotor

McRegor
2013-02-28, 09:51
Många tänkvärda ord från PinDuke - ta till dig dessa är nog mitt bästa råd.
Och visst har du hittat till en väldigt inspirerande hobby !
Lycka till hälsar
Roger

MickeN
2013-02-28, 09:54
Hej och tack alla för tips och råd.
Skall ta en funderare på detta och rådfråga grannen lite till. han har hållit på ganska länge, :)
lutar åt en bra radio från början ialla fall. Sen vart jag lite intresserad av easystar som instegsmodell till flygplansidan.
En quad blir det med, fast kanske utan Fpv då som ni säger att lära sig flyga vanligt först.
Målet får bli FPV med Gps i slutändan. Och jag skall hålla er uppdaterade om utvecklingen.
Men Först blir det studerande i alla tänkbara forum och anteckningar , anteckningar , o anteckningar :)

Tack åter igen för all hjälp.
Mvh Micke

McRegor
2013-02-28, 11:27
Hej igen,
Det låter som ett bra "upplärnings-schema"...:)
Easystar fungerar bra som nybörjarkärra och den kan du ju också använda under dina första träningar med FPV.
Har grannen Futaba (av moderna snitt) så kan du absolut välja en Futaba du också.
Och tror du att detta kommer att bli din melodi så håller jag absolut med om att skaffa en bra radio redan från början för den kommer säkert att hänga med i många år.
Roger

simonarvestrand
2013-02-28, 11:29
Det som jag lärt mig är att känna på radioapparater innan du köper , oavsett hur bra t8fg är enligt mig och många andra
så kanske den inte alls sitter bra i någon annans händer och det är enligt mig det viktigaste.

för min del försvann ett ex antal tusen kronor för att jag bara köpte och testade apparater , hade jag testat andras apparater
hade jag sparat ett gäng tusen

Lassekar
2013-03-01, 10:46
Hej Micke!

Ett till "Blåbär", vad trevligt och Välkommen.

Jag började precis som du, helt utan kunskap i den här spännande hobbyn.

Redan på planeringsstadiet har jag hunnit göra några misstag, köpte en begagnad laddare som visade sig vara onödigt besvärlig för att ladda batterierna (Lipo) som används. Sedan köpte jag en ny radio som har för få kanaler för att göra flygning med Naza + GPS enkel.

Tanken var inte att köpa en Naza initialt, utan ett enklare styrkort. Till Nazan + GPS bör man ha en radio med en treläges switch, det går visserligen att få till en tredje funktion med en lite enklare radio, men då får man använda fler strömställare på radion. Allt är avhängt på de antal kanaler radion har.

Nåväl, har din granne Futaba är valet enkelt om han vill ställa upp som hjälppilot, då kan ni koppla ihop radion med varandra. Kanske det fungerar med andra radios också, men där tar min ynka kunskap slut...

När jag valde multirotormodell kikade jag på vilken modell som det skrevs mest om, det var utan tvekan DJI Flame Wheel F450. Så valet föll på den modellen, en enkel modell att bygga dessutom. DJI tillverkar även Nazan + GPS:en, så även här "kändes" det som att de hör ihop med plattformen.

Jag "trodde" från början att det var en enkel uppgift att flyga en liten plattform, men verkligheten säger något helt annat... - Det är mycket man ska sätta sig in i, inte minst alla förkortningar, nya ord och inte minst vad de betyder. Lägg till tekniken bakom orden och förvirringen är total! *Ha-Ha*

Du har tur som har en granne som kanske kan stå till tjänst som lärare/tolk, annars får du som jag söka information på nätet. Utan nätet och alla hjälpsamma hobbyister på bl.a. det här förträffliga forumet hade jag stått i ett hörn fortfarande... En annan bra sida med mycket info. om just DJI finns här: http://www.multirotorforums.com/forumdisplay.php?48-DJI-General-Discussions-Forum

Det finns förövrigt massor av fina modeller, kanske din granne har en modell som inte är så dyr, om så är fallet skulle jag ha valt en likadan modell, då kan man jämföra setupen (inställningarna) med varandra.

Min tanke är att öva med F450:an, när flygningen sitter i ryggmärgen har jag för avsikt att gå på en lite större modell. Målet är att kunna lyfta (Säkert) en systemkamera för film och foto.

Lycka till

/Lasse

DJI Flame Wheel: http://www.dji-innovations.com/products/flame-wheel-multi-rotor/overview/

bem
2013-03-01, 11:59
Om du skulle rekomendera en futaba radio som jag kan växa i och som räcker gott för en quad o lite olika instegsmodeller i flyg vad hade det blivit?
Mvh Micke

Hej,

Futaba 14SG är Futabas senaste radio och är ersättaren för 8FG Super (som är en 14 kanaler också även om den har en modellbeteckning som kan få en att tro att det är en 8 kanalare).
Den ligger runt 5 tusen kr, kanske nån hundring mer, i Sverige.
De flesta som säljer Futaba i Sverige tar nog hem dem från Minicars (som i sin tur tar dem från Robbe i Tyskland).
Du kan kika i Minicars online lagerstatus här bl a Futaba:
http://webshop.minicars.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=360&pid=450
(men man kan inte beställa från Minicars direkt utan det får man göra hos en återförsäljare)

Svensk manual till 14SG finns här (T14SG-SWE-2013-02-18):
http://webshop.minicars.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=FPT14SG&ViewProduct=true&pid=450#TabControl-5

Svensk manual till 8FG Super:
http://webshop.minicars.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=FPT8FGS24&ViewProduct=true&pid=450#TabControl-5

Svensk manual till 8J:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36024-Total-nybörjare-hjälp?p=305826#post305826

Mer info om Futaba finns hos Robbe i Tyskland här:
http://www.robbe.de/rc-fernsteuerungen.html

Och Futaba USA (Hobbico) har rätt bra info också man kan spana in:
http://www.futaba-rc.com/

Futaba 8J skulle nog vara en lagom radio att börja med också, men den har ett annat system som heter FHSS (8FG använder FASST systemet och 14FG kan använda FHSS, FASST och det senaste FASSTest systemet=telemetri) som i och för sig inte är nåt fel med men begränsar valet av mottagare bl a. Det är m a o olika system för överföring av signalen på Futabas 2.4 GHz radio, 14SG kan använda alla tre varianterna (liksom deras high end 18MZ kan).

Jag har ju själv 14MZ (som var rejält dyr som ny) men skulle jag köpa ny radio idag skulle 14SG täcka mina behov i stort sett. Det som finns i Futaba high end radio som 14MZ och den nyare 18MZ men även i 14SG (och 8FG) är bl a nåt som heter Conditions som kan vara mycket användbart och är mycket flexibelt, men inget man behöver i början, men senare kan man ha nytta av dessa för olika flygfaser t ex start, vanlig flygning, "3D" flygning, landningsfas, taxning osv - bara din fantasi sätter gränser hur du kan skapa olika conditions i radion. 14SG har också Conditions, 5 st, men inget i flyg (finns 5 conditions i helikopter och segelflyg delen i den radion).
Mer info om conditions (överkurs som du egentligen inte behöver bry dig om nu men alltid bra att veta vad som finns och möjligheterna i framtiden):
http://www.futaba-rc.com/faq/faq-12fg-q1156.html
http://www.futaba-rc.com/faq/faq-12z-q813.html
http://www.futaba-rc.com/faq/faq-12fg-q1055.html
http://www.futaba-rc.com/faq/faq-14mz-q876.html
Exempel
(Futaba 18MZ, men principen är samma i alla Futaba sändare som har Flight
Conditions möjlighet)
http://www.youtube.com/watch?v=1VUfa-PGT8s
http://www.youtube.com/watch?v=ne7JZWLMk_s

Jag har ju ingen Futaba 14SG själv och ingen 8FG super eller 8J heller men inget jag vet om talar emot att det inte skulle fungera utmärkt för dig som en förstaradio. Alla dessa är förstås radio med många inställningar via menyer i radion men det antar jag inte i sig är nåt problem för dig - problemet är att förstå hur inställningarna påverkar "farkosten". Att bara läsa i manualen till Futabas radio innebär inte helt säkert man förstår hur en funktion används men då är det bara att fråga på i forum så klarnar det i regel rätt fort.

Vad har din granne för Futaba radio?

/Bo

McRegor
2013-03-01, 20:01
Bem - i senaste MFN står det att Robbe har en ny importör i Sverige nämligen RC Radiostyrt i Helsingborg så man kan fråga sig om Minicars importerar Futaba från annat håll numera... Blev rätt överraskad av att Minicars släppt Robbe...
Roger

MickeN
2013-03-02, 11:14
Tack Bo och Lasse.
Mycket bra information där :)
Skall bort och höra med han om vilken radio han har, och fråga lite mer om dom olika systemen FHSS o FASST
Saker o ting börjar klarna mer o mer, känner att strömförsörjningen behöver en påläsning också. Motor + batt osv..
Har också kikat på DJIs frames känns som helt ok grejer, dock börjar det klia lite i fingrarna att få bygga en egen plattform för att få så mycket flygtid som möjligt. men det är nog överkurs än så länge.
Återkommer med min inköpslista.
/Micke