handdator

Visa fullständig version : 3d-skrivare



Sidor : 1 2 3 [4] 5 6

kajakmannen
2013-08-30, 16:52
Jag har fått hem lite olika ABS samt en rulle PLA och skall testa också. Köpt filament som växlar färg vid uppvärmning också :) rosa till purpur samt glow in the dark ;) haha

Boopidoo
2013-08-30, 17:24
För att printa PLA så behövs väl en fläkt vid extrudern för att kyla plasten? Har du modellerat något bra fästeför fläkten än Kajaken?

kajakmannen
2013-08-30, 18:14
har inte hunnit rita upp en egen fläktduct. gillar inte de som finns på thingiverse. de skymmer munstycket för mycket. skall titta på det när tid ges.

simonarvestrand
2013-08-30, 18:18
fixade till två st 50mm fläktar ska skapa mig ett fäste till dom sen blir det test.
just nu skriver den ut ett antal drev i abs :)

beställde en svart och en vit rulle abs idag men ingen pla

cyberpete
2013-08-30, 20:00
Fick aldrig min att fästa bra på Kapton men däremot med glas+hårspray = som limmat :)

henke2
2013-08-30, 23:22
Fick aldrig min att fästa bra på Kapton men däremot med glas+hårspray = som limmat :)
Men med spray kvar på detaljen.......... :-(

Boopidoo
2013-08-31, 14:37
40645

Vad kan detta vara? Den stora tog drygt 8h och jag var tvungen att återuppta utskriften efter 5h då tråden gått av.

bogieboy
2013-08-31, 16:24
Råd och rön tycker att 3D-skrivaren är lika krånglig som dyr :-P

http://www.radron.se/tester/telefoni-datorer--internet/3d-skrivare/

Detta gjorde mig nöjd. Känner mig lite duktig när jag dessutom byggde min själv.

henke2
2013-08-31, 18:22
Råd och rön tycker att 3D-skrivaren är lika krånglig som dyr :-P

http://www.radron.se/tester/telefoni-datorer--internet/3d-skrivare/

Detta gjorde mig nöjd. Känner mig lite duktig när jag dessutom byggde min själv.

Men det är ju faktiskt krångligt.

cyberpete
2013-08-31, 18:38
40645

Vad kan detta vara? Den stora tog drygt 8h och jag var tvungen att återuppta utskriften efter 5h då tråden gått av.

Hmm vad är det ? :)

kajakmannen
2013-08-31, 19:02
Och dyrt ;)

Kjelle köttspak
2013-08-31, 20:53
Är det för liberatorn ?

Pekkala
2013-09-01, 18:37
Jaaa! då är man äntligen igång :)
40664

Men det tog över 30 min att värma skivan, kan det bero på dåligt nätagregat?

simonarvestrand
2013-09-01, 19:27
Till vilken temp?

Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2

Pekkala
2013-09-01, 19:39
110 grader!

simonarvestrand
2013-09-01, 19:41
då är det nog en rätt normal tid. dock stannar min på 102 sen upp till 107 tar typ 3 timmar
dock startar jag mina printer vid 100 funkar bra.



Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2

henke2
2013-09-01, 20:18
Jaaa! då är man äntligen igång :)
40664

Men det tog över 30 min att värma skivan, kan det bero på dåligt nätagregat?

Ser ut som du kör slic3r, jag tankade cura också och nu kör jag till 95% där utom när jag kör spiralvasar.

Boopidoo
2013-09-02, 19:50
Är det för liberatorn ?
Jepp. ;)

Men dessa då? Tror att de med RVJET kanske skulle vara lite intresserade.

40689

Pekkala
2013-09-02, 21:52
Ser ut som du kör slic3r, jag tankade cura också och nu kör jag till 95% där utom när jag kör spiralvasar.
Ja! för slic3r följde ju som med kitet :), har laddat in cura ikväll och där kan man ju vrida och välja vilken sida man vill printa mot glaset, det hittade jag inte på slic3r, har bara så svårt att veta vad som gör vad i alla inställningar, finns det några hyfsade grundinställningar att gå på tro ? och förklaringar.

henke2
2013-09-03, 05:40
Ja! för slic3r följde ju som med kitet :), har laddat in cura ikväll och där kan man ju vrida och välja vilken sida man vill printa mot glaset, det hittade jag inte på slic3r, har bara så svårt att veta vad som gör vad i alla inställningar, finns det några hyfsade grundinställningar att gå på tro ? och förklaringar.


Det är det jag menar med att det lätt blir fel när alla amatörer börjar rita i 3d. Man kan ju lika väl rita biten på rätt håll från början. Jao, lätt att vända efteråt... men det skvallrar om ritarens kompetens i övriga detaljen också. Det är inte "bara" att rita kvalitativa saker.

Använd inställningarna från slic3r i cura rakt av.

Pekkala
2013-09-03, 07:17
Det är det jag menar med att det lätt blir fel när alla amatörer börjar rita i 3d. Man kan ju lika väl rita biten på rätt håll från början. Jao, lätt att vända efteråt... men det skvallrar om ritarens kompetens i övriga detaljen också. Det är inte "bara" att rita kvalitativa saker.

Använd inställningarna från slic3r i cura rakt av.

Hehe! Vad är rätt håll när du ritar maskin och maskindelar i T,ex Solidworks? vore intressant att veta, eller gäller det bara när man ritar enstaka delar åt gången?

henke2
2013-09-03, 07:37
Hehe! Vad är rätt håll när du ritar maskin och maskindelar i T,ex Solidworks? vore intressant att veta, eller gäller det bara när man ritar enstaka delar åt gången?

Man brukar ju tänka sig för hur man ritar kring nollan, dels för att smidigt kunna göra ändringar och dels för att smidigt kunna pussla ihop sin assembly. Men delar för strikt 3D printning kräver andra tänk. Vet man redan innan man börjar ungefär hur man tänkt sig och hur maksinen kommer hantera utskriften så blir resultatet mycket enklare.

Skall du laga en middag så är det ju smidigare att handla före du börjar med maten, handla bara de prylar du behöver och inte en av varje i hela butiken. Också smidigare att ha rätt värme i ugnen, använda ägguret och ställa in gratängen i ugnen innan servering och inte efter. Så vad gör en bra kock? Vad gör en bra 3D printare? Varför gör Mannerström godare mat än jag gör när det bara är att blanda saker efter recept. :-)

Pekkala
2013-09-03, 08:28
Man brukar ju tänka sig för hur man ritar kring nollan, dels för att smidigt kunna göra ändringar och dels för att smidigt kunna pussla ihop sin assembly. Men delar för strikt 3D printning kräver andra tänk. Vet man redan innan man börjar ungefär hur man tänkt sig och hur maksinen kommer hantera utskriften så blir resultatet mycket enklare.

Skall du laga en middag så är det ju smidigare att handla före du börjar med maten, handla bara de prylar du behöver och inte en av varje i hela butiken. Också smidigare att ha rätt värme i ugnen, använda ägguret och ställa in gratängen i ugnen innan servering och inte efter. Så vad gör en bra kock? Vad gör en bra 3D printare? Varför gör Mannerström godare mat än jag gör när det bara är att blanda saker efter recept. :-)

Japp! då är jag med och håller med dig! ;)

Boopidoo
2013-09-03, 09:59
Hittills har jag mest modellerat för injection molding och har inte riktigt börjat utnyttja fördelarna som finns med 3d-printing.

Vad gäller riktningar är det ju lätt att kalla folk för amatörer men att en del inte per automatik blir optimalt vänd i slic3r behöver ju faktiskt inte ha med konstruktörens kompetens att göra. Exempelvis så man kan vilja dela riktningar och axlar med andra delar för att enklare och mer intuitivt bygga ihop en assembly.

Sen är det ju otroligt enkelt att vrida och vända på saker I slic3r. Bara att mata in vinklar och mått. Visst hade det iofs varit enklare med drag-och-släpp men så krångligt är det väl inte?

simonarvestrand
2013-09-03, 11:23
Hittills har jag mest modellerat för injection molding och har inte riktigt börjat utnyttja fördelarna som finns med 3d-printing.

Vad gäller riktningar är det ju lätt att kalla folk för amatörer men att en del inte per automatik blir optimalt vänd i slic3r behöver ju faktiskt inte ha med konstruktörens kompetens att göra. Exempelvis så man kan vilja dela riktningar och axlar med andra delar för att enklare och mer intuitivt bygga ihop en assembly.

Sen är det ju otroligt enkelt att vrida och vända på saker I slic3r. Bara att mata in vinklar och mått. Visst hade det iofs varit enklare med drag-och-släpp men så krångligt är det väl inte?

Curas objekthantering är ännu lite smidigare. Bara att vrida sen ramlar Den på plats själv.

Tur att det finns experter som kan berätta att det är så fel att rita i ett annat plan. Konstruktionen blir ju såå annorlunda.

Sprid kunskap istället för att kalla alla för amatörer.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

henke2
2013-09-03, 12:22
Nu är ni på fel väg igen, det jag skriver är tips och kunskap och inte kritik mot någon specifik person. Vi är alla amatörer vad gäller 3D printning utom Pierre som jobbar med det. Att tänka sig för och göra rätt från början är lättare än att uppfinna workarounds. Sen är det lätt att rotera en part i efterhand, men ännu enklare att göra rätt från början.

kolla genom thingiverse, mycket där är ju inte speciellt genomtänkt. Denna går ju inte att printa på något håll hur man än gör(om man nu inte offrar hela ytan med support) http://www.thingiverse.com/thing:22955 Då är det ju inte lämpligt att alls ladda upp den i en databas för FDM maskiner :P

http://thingiverse-rerender.s3.amazonaws.com/renders/e2/96/85/d9/a7/primero_v_preview_featured.jpg



Eller hur länge håller denna kofoten i plast där originalet är i metall?

http://www.thingiverse.com/thing:145272

http://thingiverse-production.s3.amazonaws.com/renders/12/ae/2f/1c/e1/20130902_214632_preview_featured.jpg


Jag tycker inte det är fel att varna eller lyfta ögonen för denna typ av amatörjobb eller vad vi skall kalla det. Det är i all välmening grabbs.

Boopidoo
2013-09-03, 12:40
Exempelvis min wing joiner för RVJET är modellerad för injection molding men med support så går det att skriva ut även om printern måste vara ganska bra inställd. Kanske någon tycker att jag är amatör pga det? Sedan ser man ju att thingiverse har orienterat den på ett vis som inte går att skriva ut så lätt. Att sedan orienteringen kan skilja mellan CAD-program samt att man kan byta default orientering år ju detta med amatörer och proffs intressant.

http://www.thingiverse.com/thing:127057

Jag kan gladeligen kalla mig för glad amatör även om jag modellerar kommersiella produkter. Dock kommer jag nog även i framtiden att lägga orienteringen beroende på hur delen ska passa med sin omgivning snarare än för hur den kommer att printas. Sen är det väl inte så konstigt att folk reagerar, din betoning på "så går det när amatörer..." låter ju inte direkt positivt och när man sedan inte heller håller med så kommer diskussionen igång. ;)

Happy printing folks! För egen del så sket sig nattens print totalt, än en gång så hamnade tråden vid sidan av spolen, låste fast vid spolhållaren och printen blev förstörd. Nu så ska jag ta och skriva ut en spolhållare anpassad för montering på kajakmannens plexiglaslåda.

henke2
2013-09-03, 13:00
Sen är det väl inte så konstigt att folk reagerar, din betoning på "så går det när amatörer..." låter ju inte direkt positivt och när man sedan inte heller håller med så kommer diskussionen igång. ;)


Jao, men det skrev jag inte heller. Man får läsa helheten och greppa poängen och inte ta till sig precis allt. Vissa saker har man nytta av men de glömmer man tacka för medan det alltid är lättare att fokusera på små sakerna som råkar sticka i just mina ögon. Så är det ju alltid hos alla skulle jag vilja påstå. Jag testar sjukt mycket olika saker och delar med mig väldigt öppet men det är mycket mera poppis att whinea om att jag är köpt av HAB än att tacka för infon oavsett vad det är för sak jag skriver om.

Jag blir dock irriterad när någon tycker emot för sakens skull. Sen att avgöra när det är är något jag tränar på löpande.

Boopidoo
2013-09-03, 16:09
Detsamma! :)

Allt det jag skriver är i god ton och jag blir inte irriterad även om jag inte alltid håller med. Jag är aldrig någonsin emot enbart för sakens skull men visst får man väl diskutera när man inte håller med. Och man måste väl klara av att alla inte alltid håller med. Det är väl trevligt att vi är olika? ;)

Pekkala
2013-09-03, 19:35
Printade en del jag hade uppritad som ska tillverkas i aluminium
40719
Inte snyggt
40720
det släpper från glaset i ena hörnet också har delen spruckit på några ställen
40721
225 grader på extrudern och 110 på skivan, skivan är preppad med abs och acetonsmörja, i väntan på kaptontejp
40722
vad prova justera nu?

henke2
2013-09-04, 06:24
Har du kalibrerat E-steps? alltså begärt att maskinen skall mata 100mm material och sedan mätt det verkliga värdet?(man får mäta och markera på materialet för att se hur mycket som matas in)

Boopidoo
2013-09-04, 06:41
Precis, mät upp en sträcka som är 100mm och markera med tusch eller dylikt. Första maskeringen ska vara precis där tråden går försvinner ned till extrudern. Extrude 100mm och vänta. Markera ånyo där tråden går försvinner ned till extrudern. Mata tillbaka och se hur mycket mer än 100mm som användes. Är den perfekt kalibrerad avseende detta så ska din 100mm markering stanna precis där din första markering gjordes.

henke2
2013-09-04, 07:34
Maila gärna .stl så kan jag slicea den också bara för att testa.

Pekkala
2013-09-04, 08:51
Jag har provat att kalibrera Esteps/mm men gör säkert nått fel för jag hittar inte vart jag ska spara det nya värdet, den matar defalt ca 15% för mycket, om man jämför menyerna i displayen på printern med Marlin LCD menu tree så saknar jag en del, t,ex Store memory, om det har betydelse vet jag ej!
Jag mailar gärna filen till dig Henke, skicka ett pm om till vilken adress.

Impulze
2013-09-04, 21:49
Du kan ju kolla 1.55min i videon hur man gör det på en solidoodle, borde väl vara någorlunda samma tillvägagångssätt.
http://www.youtube.com/watch?v=JZGdMc2ebPo&w=560&h=315

Men i den version av repetierhost jag kör så har jag för mig att jag kunde spara ner värdet i nån meny och skriva till EEPROM.

//Matte

Pekkala
2013-09-05, 18:44
Du kan ju kolla 1.55min i videon hur man gör det på en solidoodle, borde väl vara någorlunda samma tillvägagångssätt.
http://www.youtube.com/watch?v=JZGdMc2ebPo&w=560&h=315

Men i den version av repetierhost jag kör så har jag för mig att jag kunde spara ner värdet i nån meny och skriva till EEPROM.

//Matte
Man tackar för den! jag hade inte ens rätt firmware inladdat såg jag nu :banghead: jaja sitter med cad hela dagarna men är datoranalfabet när det gäller sådant här :blush:
Nu ska vi prova lite mera

kajakmannen
2013-09-05, 21:37
Hur rengör man munstycket? Har igensättningar verkar det som. Trots Max spänning mot filament så kärvar den och slirar rätt som det är. Korvar sig under frammatningshjulet så det verkar tight i munstycket. Någon som vet?

simonarvestrand
2013-09-05, 21:44
jag har fått ut en del genom att hetta upp munstycket lite mer än vanligt och sedan mata ut några centimeter och sedan försiktigt dra för hand i tråden som kommer ut

Impulze
2013-09-05, 21:51
Hur rengör man munstycket? Har igensättningar verkar det som. Trots Max spänning mot filament så kärvar den och slirar rätt som det är. Korvar sig under frammatningshjulet så det verkar tight i munstycket. Någon som vet?

Var försiktigt med att pressa på filamentet, jag gjorde det och då sprack akrylplattorna. Lägg ner det i ett Acetonbad (försluten glasburk) Då mjuknar det upp och man kan peta ut eftersom, längst fram i munstycket kan du testa med en tunn gitarrsträng. Du har ju 0.40 munstycke så ta en som är något mindre. För mig slutade med att jag köpte ett nytt.

//Matte

Boopidoo
2013-09-05, 23:16
Filamenthållare anpassad för kajakmannens plexiglasinneslutning: http://www.thingiverse.com/thing:146829

Impulze
2013-09-06, 00:22
Såg fin ut, men vart matar ni in filamentet? Hade svårt se vart den gick..

//Matte

Boopidoo
2013-09-06, 12:19
Jag har borrat ett hål upptill bakom rullen. Om man tittar på bilden så syns faktiskt både hålet och tråden som går genom.

Den observante märker kanske att en av hållarna ligger "fel" och inte optimalt per default. Detta pga att jag helt enkelt modellerade en av hållarna och sedan gjorde mirror. Jag skulle iofs kunnat göra mirror genom mot ett annat plan men nu blev det så här.

EDIT: Nu har jag lagt upp delarna igen och nu ligger de "rätt". :)

henke2
2013-09-06, 12:39
Hur rengör man munstycket? Har igensättningar verkar det som. Trots Max spänning mot filament så kärvar den och slirar rätt som det är. Korvar sig under frammatningshjulet så det verkar tight i munstycket. Någon som vet?

Säger inte att någon gör fel utan visar hur jag gör.

Man höjer temperaturen till ganska högt säg 240grader, mata fram filament. Sänk temperaturen på extrudern så att filamentet stelnar, dock inte så lågt att det blir hårt, för då sitter det ju fast. Dra nu ur filamentet, klipp av 10cm och gör om proceduren.

När filamentet kallnar så fastnar smutsan i plasten och följer med ur när du drar ur filamentet.

Lika självklart som enkelt och som sagt bara mitt sätt.

bogieboy
2013-09-06, 12:42
Säger inte att någon gör fel utan visar hur jag gör.

Man höjer temperaturen till ganska högt säg 240grader, mata fram filament. Sänk temperaturen på extrudern så att filamentet stelnar, dock inte så lågt att det blir hårt, för då sitter det ju fast. Dra nu ur filamentet, klipp av 10cm och gör om proceduren.

När filamentet kallnar så fastnar smutsan i plasten och följer med ur när du drar ur filamentet.

Lika självklart som enkelt och som sagt bara mitt sätt.

Det lät som ett bra sätt. Jag har dock inte haft några stopp än. ;-)

kajakmannen
2013-09-06, 14:03
Smart Henke. Till vilken temp sänker du innan du drar ur? Drar därför hand eller bara matar bakvägen med stegmotorn?

henke2
2013-09-06, 15:32
Smart Henke. Till vilken temp sänker du innan du drar ur? Drar därför hand eller bara matar bakvägen med stegmotorn?

Det beror på vilket material du använder etc. prova lite olika, det viktiga är ju att plasten är typ stelnad när man (för hand) drar ut den. Jag använder inte extrudernsm atare alls i rengörningsfasen.

Pekkala
2013-09-06, 18:33
En i mitt tycke bra printning har för andra gången stannat mitt i printningen!
40747
?

Pekkala
2013-09-06, 21:07
Så två halvlyckade printningar men så stannade underverket igen mitt i printningen som såg så bra ut :banghead:
först en cub som blev bra i mitt tycke sedan detta ok

40748

40749
4075140752
Varför stannar den mitt i en printning?

Boopidoo
2013-09-06, 21:55
Kabelglapp någonstans?

Impulze
2013-09-06, 22:02
Min stannade då datorn hamna i nått energisparläge.

//Matte

henke2
2013-09-07, 07:32
*Avbrott under printningen verkar kunna bero på att Arduino är kass, USB kabel glappar, USB kabel är av för låg kvalitet eller som i mitt fall störningar på nätet. Varje gång jag laddar cykeln med 40A på samma lina så stannar printern sporadiskt.

Vet inte om det är luft eller ledningsburen EMC utan laddar helt enkelt inte på samma ledning när jag printar. Drar även USB kabeln fritt från andra sladdar så gott det går.

kajakmannen
2013-09-07, 08:24
Min SD3 är sjukt känslig för nätstörningar. Kör jag varmluftspistolen i samma uttag som matar printern och stänger av pistolen så stannar printern

Impulze
2013-09-07, 09:16
Kolla om du har en annan nätdel att testa med, verkar vara lite lågbudget dom som medföljer.

//Matte

kajakmannen
2013-09-07, 09:57
Ok

Boopidoo
2013-09-07, 10:14
Lock med antenngenomföringar för VTx och RCRx specialdesignade för RVJET.

UndCon
2013-09-07, 10:27
Coolt - customhyllan för RVJet blir större :)

Pekkala
2013-09-07, 13:21
Tack för alla bra tipps jag får!
De ändringar som gjort sista dagarna är.
Fixat så att kylfläkten till extrudern Magma hottend bara kyler där den ska, och avleder sedan kylluften från printytan, helt plötsligt så fastnar plasten på glaset med lite hjälp av acetonplastprimer, och plasten verkar inte slå sig heller längre.
Laddat in rätt firmvare, klantigt av mig att inte ha rätt från början.
Stängt av energisparläge på datorn.

40757
Det börjar arta sig tycker jag, ska börja prova lite högre temperaturer på extrudern tror jag.
Hur gör ni när ni ångar ABS och vad får ni för resultat?

Pekkala
2013-09-07, 15:43
Första strängen fäste inte i pelaren men sen så!
40758

DavidFlygare
2013-09-07, 16:12
Hur varmt kör du Extrudern?
Och om du får slut på acetonplastprimer är det bara att smälta lite plast lina i aceton och sedan smörja in plattan med. Funkar för mig i alla fall..
/David

Pekkala
2013-09-07, 21:12
Hur varmt kör du Extrudern?
Och om du får slut på acetonplastprimer är det bara att smälta lite plast lina i aceton och sedan smörja in plattan med. Funkar för mig i alla fall..
/David
Då körde jag 227 grader.
Det är exakt sådan acetonplastprimer jag använder :)

henke2
2013-09-08, 15:33
Efter mycket pill har jag nu lärt mig printa höga saker i ABS utan att det separerar. Envisheten lönar sig även idag! :)

http://imageshack.us/a/img809/6031/4ph2.jpg

henke2
2013-09-08, 15:48
Snart dax att bygga igen tror jag :-)

http://www.kronosrobotics.com/3d/rostock/

http://shop.seemecnc.com/Rostock-MAX-3D-Printer-Kits_c16.htm

40cm högt är lockande :)

UndCon
2013-09-08, 16:59
Jag är också grymt sugen på en Delta printer. 40cm är nog onödigt högt tror jag (men man vet aldrig)

Skall se om jag kan använda min elektronik till detta - men nya motorer isf.
Utbudet är stort för Delta, många delar kan man printa själv och köpa T-spårs aluminiumprofiler på löpmeter vilket gör att kostnaden för printer #2 isåfall blir avsevärt lägre än den 1:a även om den var av billig karaktär.


Mitt pågående print...1:30 kvar, gjutform för att kunna göra egna silikondämpare till ex multirotors eller gimbals.

http://www.thingiverse.com/thing:118365

40765

henke2
2013-09-08, 17:38
Mitt pågående print...1:30 kvar, gjutform för att kunna göra egna silikondämpare till ex multirotors eller gimbals.

http://www.thingiverse.com/thing:118365

40765

Varför inte printa direkt i flexmaterialet? :)

henke2
2013-09-08, 17:41
Jag är också grymt sugen på en Delta printer. 40cm är nog onödigt högt tror jag (men man vet aldrig)

Skall se om jag kan använda min elektronik till detta - men nya motorer isf.
Utbudet är stort för Delta, många delar kan man printa själv och köpa T-spårs aluminiumprofiler på löpmeter vilket gör att kostnaden för printer #2 isåfall blir avsevärt lägre än den 1:a även om den var av billig karaktär.


Funderar på att iaf köpa prylarna lösa nu när man har lite bättre uppfattning om vad som behövs. Två printers är inte helt dumt att ha faktiskt.

Tycker att höjden är det absolut viktigaste i en printer. Mycket bygger man ju på höjden :) Den högraste pjäsen hade gärna fått vara 5cm till...

http://imageshack.us/a/img836/2637/qsck.jpg

bogieboy
2013-09-09, 05:59
Kolla in den här sidan. Jag tror jag ska köpa en sån här heatbed till min andra mendel som jag bygger. Ska ta en minut att komma upp i 110 grader.

http://store.qu-bd.com/product.php?id_product=61

Pekkala
2013-09-09, 06:18
Tjusigt Henke!
Men att visa de där formanpassade tankarna kräver en del svar :)
Material, Väggtjocklek i tankarna, lagerhöjd, printar du med support, Printhastighet?
Vilken tankanslutning använder du?
Har också planer på att printa tankar men har en bit kvar med att lära mig skrivaren :banghead:

henke2
2013-09-09, 06:26
Kolla in den här sidan. Jag tror jag ska köpa en sån här heatbed till min andra mendel som jag bygger. Ska ta en minut att komma upp i 110 grader.

http://store.qu-bd.com/product.php?id_product=61

Jag pysslar mycket med elektriska värmare i jobbet och tro mig, det är extremt oklokt att ha en värmare kapabel till mer än du behöver. Att med max påslagen effekt precis nå, eller nå bara lite över den önskade temperaturen är perfekt. Sen handlar det om styrningen, dvs att starta värmaren i tid. Att dimensionera upp effekten är som sagt ingen bra idé.

henke2
2013-09-09, 06:29
Tjusigt Henke!
Men att visa de där formanpassade tankarna kräver en del svar :)
Material, Väggtjocklek i tankarna, lagerhöjd, printar du med support, Printhastighet?
Vilken tankanslutning använder du?
Har också planer på att printa tankar men har en bit kvar med att lära mig skrivaren :banghead:

Det är opraktiskt med support inne i tanken, varför tror du jag tjatar om bridge of torture :)

Material och tjocklekar beror på vad du ritat och vad du skall använda dem till och hur du printar dem osv. Svaret är väl 5% att jag inte vill avslöja precis allt och till 95% för att det verkligen är individuellt.

Jag använder en vanlig Kavan fuel stopper till mina tankar eftersom jag bara behöver en liten filtklunk till de små jetplanen.

UndCon
2013-09-09, 08:54
Varför inte printa direkt i flexmaterialet? :)

Jag vill kunna testa olika typer av silikon för att få fram bäst resultat dvs lagom dämpning och hållbarhet.

En tub Silikon jag har hemma är tex inte bra vid flexibel fog - kanske mindre lämplig som dämpare då om det inte håller lika bra...

En annan är rekommenderad mellan tex diskbänk /kakel men det står inget om rörligheten.


Det tog ca 1:30 att printa ut formarna, 1 minut att rensa bort småskräp och 1 minut att fylla med slikon. Vänta 24h på att det är torrt...

Boopidoo
2013-09-09, 11:36
Kolla in den här sidan. Jag tror jag ska köpa en sån här heatbed till min andra mendel som jag bygger. Ska ta en minut att komma upp i 110 grader.

http://store.qu-bd.com/product.php?id_product=61
Gör som jag och kajaken och använd en värmepistol om du har bråttom. Min heatbed tar ca 20min att nå över 100°C men om jag använder en värmepistol tar det bara några minuter. Sedan klarar den utan problem att hålla temperaturen över tid vilket är viktigt.

bogieboy
2013-09-10, 11:17
Gör som jag och kajaken och använd en värmepistol om du har bråttom. Min heatbed tar ca 20min att nå över 100°C men om jag använder en värmepistol tar det bara några minuter. Sedan klarar den utan problem att hålla temperaturen över tid vilket är viktigt.

Det ska jag testa. ;-)

Övrigt så undrar jag vad ni har för storlek på era byggytor?

Jag har bred, djup, höjd 200x200x150 (egentligen 210x190) på min reprappro mono mendel.

henke2
2013-09-10, 11:48
Det ska jag testa. ;-)

Övrigt så undrar jag vad ni har för storlek på era byggytor?

Jag har bred, djup, höjd 200x200x150 (egentligen 210x190) på min reprappro mono mendel.

215x210 är glasskivan(om jag minns rätt), men det praktiskt användbara är ju en smula mindre även om det skulle funka att skriva på hela ytan. 175mm högt har jag kört och då kan man nog få till 10 till om man flyttar ändlägesskruven som sticker upp en bit.

UndCon
2013-09-10, 12:39
kub 10cm - räcker till för mig än så länge. Det största jag designat själv är 7*7cm

Det finns ett kit till min skrivare som utökar volymen, men då går jag hellre till en Delta

kajakmannen
2013-09-10, 13:18
SOlidoodle 3 maskinen har 200x200x200 mm

simply
2013-09-10, 14:19
På "pappret", en cylinder med diametern 170mm och höjden 240mm, men vi får väl se när bygget är klart ;)

//A

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 4

bogieboy
2013-09-10, 14:31
På "pappret", en cylinder med diametern 170mm och höjden 240mm, men vi får väl se när bygget är klart ;)

//A

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 4

Vilken skrivare?

simply
2013-09-10, 15:27
Kossel Mini (Delta)

//

Tapatalk'd from my GNex!

Pekkala
2013-09-10, 20:42
Nu får det vara nog med bryggor ett tag, inte perfekt alls men duger för närvarande
Nu ska jag printa lite roligare saker ett tag :)
40814
Vilken skilnad det är på den svarta och vita abs plasten
40815

Impulze
2013-09-10, 23:37
Har ju inte haft tid att printa på sistone, men nu är maskin igång igen. Inget avancerat , behövde en hållare för min TSLRS. Ska göra om den igen då man upptäcker att man skulle gjort si och så..är man amatör så är man :)

http://i43.tinypic.com/2iszgx5.jpg

http://i41.tinypic.com/2lqhcg.jpg

http://i42.tinypic.com/1zzgioi.jpg


//Matte

Boopidoo
2013-09-11, 07:45
Haha jag gillar Cannon-donet. ;)

Impulze
2013-09-11, 07:48
Fina kontakter, flyggodkända med :)

//Matte

bogieboy
2013-09-11, 13:50
Någon som har dxf filer eller länk på reprap prusa i3 den varianten med stöd bakåt. Har möjlighet att få plåtarna utskurna i alu via jobbet.

Boopidoo
2013-09-12, 09:25
Senaste modden på RVJET. :)

40823

Fler bilder finns i RVJET-tråden: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/33126-Rangevideo-flygande-vinge/page30

Impulze
2013-09-13, 14:39
Nån som testat PLA i solidoodle:n?

//Matte

Boopidoo
2013-09-13, 14:55
Kajaken har testat dock inte framgångsrikt så vitt jag vet. Problemet är temperaturen genom extrudern som jag tror blir för hög samt att plasten effektivt måste kylas efter extrudern så man måste väl modda dit en fläkt.

Jag har köpt en rulle med blå PLA men jag avvaktar att testa tills jag vet ett framgångsrikt koncept

Impulze
2013-09-13, 15:01
Ok, då väntar jag med :)

//Matte

Johan_vv
2013-09-14, 12:42
Tjenare,
Jag kör enbart pla nu. Funkar utmärkt och man slipper problemen med att hörnerna vill lyfta från bädden.

PLA är mycket mycket hårdare också. Mycket större skillnad gentemot ABS än vad jag trodde.

Jag kör på 160 grader och 60 grader på bädden.

För kylning har jag printat denna http://www.thingiverse.com/thing:39462 men man får nog bra resultat även utan en sådan.

Pekkala
2013-09-14, 17:49
Hej igen!
Är det någon här som har provat eller kör med extrudern Magma hot end?
tycker inte att jag får den att printa stabilt ibland blir det bättre, ibland blir det sämre på samma inställningar.
Funderar på att köpa ett J-head istället.

henke2
2013-09-15, 22:07
Vilken skilnad det är på den svarta och vita abs plasten
40815

Alla material har sina egenheter. Vissa är lättare att printa med och andra är till synes omöjliga. Att köra in sig på ett material innan man byter är nog vettigt så man har koll på vad som är hårdvarurelaterat resp bundet till materialet.

Nu efter Jetpower har min skrivare betalt sig själv, dax att köpa delta kanske?! :)

kjni
2013-09-15, 22:57
Hej alla 3D-printare,
jag följer tråden med intresse, ffa är det intressant att se vad ni printar. Jag har tillgång till en uPrint som skriver i ABS. Har gjort en del delar till min modellflyghobby med den men använder den ffa för andra utvecklingsprojekt. Det jag undrar lite över är om era printade saker, t ex bränsletankar och behållare, verkligen är täta? Ingen av de saker jag printat är helt täta även om jag valt att printa som "solid". Jag har bl a printat block med kanaler och flödesventiler för syrgas/luft och har alltid behövt täta dessa kanaler med aceton/ABS-lösning. Hur gör ni?

MVH
Kjell Nilsson

Boopidoo
2013-09-16, 08:31
Har printat lite luckor till min RVJET, de blev faktiskt riktigt bra: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/33126-Rangevideo-flygande-vinge?p=326028&viewfull=1#post326028

40855
40856

Boopidoo
2013-09-16, 12:44
Tjenare,
Jag kör enbart pla nu. Funkar utmärkt och man slipper problemen med att hörnerna vill lyfta från bädden.

PLA är mycket mycket hårdare också. Mycket större skillnad gentemot ABS än vad jag trodde.

Jag kör på 160 grader och 60 grader på bädden.

För kylning har jag printat denna http://www.thingiverse.com/thing:39462 men man får nog bra resultat även utan en sådan.
Hur löste du problemen med plastmatning? Tidigare skrev du att under 170 grader så slutade den att mata plast? Är fläkten den enda modden du har gjort?

Har du någon bild på extrudern med fläkt etc?

Jag har en rulle med blå PLA som jag har köpt för att testa. PLA är ju som sagt mycket hårdare men även betydligt mer värmekänsligt så man kanske inte ska skriva ut delar i PLA som ska klara av att ligga ute i solen. Men för mekaniskt hållbara delar inomhus borde det fungera mycket bättre än ABS.

cyberpete
2013-10-10, 20:24
Jag vill kunna testa olika typer av silikon för att få fram bäst resultat dvs lagom dämpning och hållbarhet.

En tub Silikon jag har hemma är tex inte bra vid flexibel fog - kanske mindre lämplig som dämpare då om det inte håller lika bra...

En annan är rekommenderad mellan tex diskbänk /kakel men det står inget om rörligheten.


Det tog ca 1:30 att printa ut formarna, 1 minut att rensa bort småskräp och 1 minut att fylla med slikon. Vänta 24h på att det är torrt...

Hur gick det med att gjuta egna dämpare ? Vilket silikon passar bäst ?

Boopidoo
2013-10-10, 20:42
Hållare till Samsung S4. Jag har två varianter, en utan och en med fäste för USB laddare. Telefonen sitter fast riktigt bra även om det går mycket enkelt och snabbt att ta loss den. Snäppfästet är lite överdrivet för stationär placering i ex bil men jag ville kunna använda samma fäste till cykeln så jag ville ha någon form av låsning.

Den här går mycket bra att printa utan support då överhänget är kort.


41287


Samsung S4 Holder (right angle USB): http://www.thingiverse.com/thing:160730



41288
Samsung S4 Holder: http://www.thingiverse.com/thing:163617

simonarvestrand
2013-10-10, 20:49
Snyggt booppi

bogieboy
2013-10-10, 21:01
Riktigt snyggt. Jag har tänkt att rita ett fäste till min galaxy mega har inte hunnit än bara. Jag har tänkt att göra ett fäste som går att använda ihop med gopro fästena så jag kan använda min gopro sugprop den sitter som berget. :-D

Boopidoo
2013-10-10, 21:04
Jag funderar på att göra lite tillbehör som passar till hålbilden och ett GP-fäste vore kanske inte dumt. :)

Existerande hålbild passar mitt gamla Broditfäste till Samsung S1.

UndCon
2013-10-10, 21:23
Hur gick det med att gjuta egna dämpare ? Vilket silikon passar bäst ?

Hej!
första försöket gick åt skogen, bara att göra nya formar...testade att trycka i silikon från en tub men det gick hål i tuben och silikonet kletade ut överallt...

Så jag väntar på flytande silikon "gjutsilikon" som jag tänkte hälla i formen istället. Problemet med dessa är härdaren som skall i - det är bara någon % och svårt att dosera när man inte blandar större mängder.

henke2
2013-10-11, 06:18
Körde en vas i nästan ett dygn förra veckan. Max vad min maskin tar på höjden och sakta iom det är ABS. http://www.thingiverse.com/thing:126567
http://imageshack.us/a/img11/8926/llm5.jpg

bogieboy
2013-10-11, 06:34
Riktigt fin henke2. :-)

Boopidoo
2013-10-11, 07:15
Ser bra ut.

darkling76
2013-10-11, 11:25
Hej alla 3D-printare,
jag följer tråden med intresse, ffa är det intressant att se vad ni printar. Jag har tillgång till en uPrint som skriver i ABS. Har gjort en del delar till min modellflyghobby med den men använder den ffa för andra utvecklingsprojekt. Det jag undrar lite över är om era printade saker, t ex bränsletankar och behållare, verkligen är täta? Ingen av de saker jag printat är helt täta även om jag valt att printa som "solid". Jag har bl a printat block med kanaler och flödesventiler för syrgas/luft och har alltid behövt täta dessa kanaler med aceton/ABS-lösning. Hur gör ni?

MVH
Kjell Nilsson

Hej Kjell!
Funkar inte med FDM-maskiner oavsett materialval.
För dåliga toleranser med denna teknik.
Det du behöver är en polyjetmaskin..........där kan du printa den tät med lager på 0.03mm med vätska.

//Pierre

cyberpete
2013-10-11, 15:46
Riktigt fin Henke2. Hur många meter tråd gick det åt ?

cyberpete
2013-10-11, 17:34
Någon som har några meter PLA, spelar ingen roll vilken färg, att skicka till mig ? Vill testa skriva med PLA och tänkte det är bättre att bara prova lite innan jag beställer hela rullar.

Jo jag vet att det finns att beställa mindre mängder hos olika butiker men då handlar det ändå om fler metrar än jag behöver för att prova.

Johan_vv
2013-10-11, 20:40
Hur löste du problemen med plastmatning? Tidigare skrev du att under 170 grader så slutade den att mata plast? Är fläkten den enda modden du har gjort?


Det visade sig vara en spärr i firmwaren som tillät som lägst 170 grader. Satten den till 150 i samband med att jag uppdaterade firmwaren. Nu kör jag på 165 grader och då blir de bra vidhäftning mellan lagren.

henke2
2013-10-12, 23:13
Någon som har några meter PLA, spelar ingen roll vilken färg, att skicka till mig ? Vill testa skriva med PLA och tänkte det är bättre att bara prova lite innan jag beställer hela rullar.

Jo jag vet att det finns att beställa mindre mängder hos olika butiker men då handlar det ändå om fler metrar än jag behöver för att prova.

PLA är trevligt på sitt sätt men det finns PLA som är värdelöst. Jag har en rulle vitt PLA som inte beter sig som PLA. Extruderar ungefär som om vore det risgrynsgröt och det tål THF(!)

Dra ett PM med din adress så kan jag skicka lite PLA av bra sort.

Under tiden kan du printa en fläkthållare med duct för att kyla PLAn :)

henke2
2013-10-15, 06:38
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/p480x480/1378262_526701340737351_1899760700_n.jpg

cyberpete
2013-10-15, 17:33
Ny gimbal utskriven. Fick en massa ideer på existerande och designade om och skrev ut denna.

Armarna är inte min design men ska göra om dom för att bli bättre.

Fattas att skriva ut en till platta och sedan göra antivibrationspluggar.

41350

41351

Kameralinsen är inte centrerad med motoraxeln men tror ej det gör någon skada.

UndCon
2013-10-16, 12:44
Jag har gjort 2 fästen till Tarot2D - dessa är gjorda för samma kamera du visar dvs HD1
(orginal Tarot2D är för HD3)

henke2
2013-10-16, 18:40
Riktigt fin Henke2. Hur många meter tråd gick det åt ?

Tack! Har ingen aning om trådlängd, mäter aldrig det.

cyberpete
2013-10-18, 17:05
Första testgjutningen av anti vibrations pluggar för gopro gimbal :-)



Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

UndCon
2013-10-18, 20:50
Är det den från thingiverse så är det samma som jag försökt gjuta med - men jag hittade ingen bra silikon

simonarvestrand
2013-10-18, 21:03
ska se om jag kan hitta dunkarna så kan jag tipsa om bra silikon

darkling76
2013-10-19, 03:52
Hej alla 3D-printare!
Tänkte bara tipsa om ett smidigt och bra verktyg/gratisprogram(NETFABB BASIC 5.0) där man på ett väldigt enkelt sätt bygger om döda filer(stl).
Det händer ibland att man får jobba med (skitfiler)som är uppbyggda på tex ytor eller inte är mergade mm och då har man ofta ett ganska stort jobb framför sig att rita om innan print.
Med detta program kan man nu fixa slarvigt ritade modeller på ett enkelt sätt och man kan även ta filer från future versions. Här kan du ta stl-filen som är oprintbar direkt in i programmet,skanna filen och återskapa den till solid och man kan även skära modellen här med plan hur man vill och sedan spara ner i flera olika stl-filer och printa om detaljen tex är för stor för byggytan i printern på ett mycket enkelt sätt.
Ett kanonverktyg som jag nyttjar ganska mycket när man hanterar filer från tex en 3D-studio mm:)
Ni hittar programmet på www.netfabb.com/basic.php (http://www.netfabb.com/basic.php)

//Pierre

UndCon
2013-10-19, 10:02
Jag kör alla filer från thingiverse genom Netfabb, många modeller är trasiga tyvärr.

henke2
2013-10-19, 13:14
Vet att jag nämt det innan men att ni inte provar http://www.formfutura.com/175mm-filaments/pla/flexible-pla/ och gör en egen design. Något liknande denna ger ju mer flex än en solid pryl. http://www.thingiverse.com/thing:81342

Att gjuta ger ju iof erfarenheter :)

henke2
2013-10-19, 13:15
Hej alla 3D-printare!
Tänkte bara tipsa om ett smidigt och bra verktyg/gratisprogram(NETFABB BASIC 5.0) där man på ett väldigt enkelt sätt bygger om döda filer(stl).
Det händer ibland att man får jobba med (skitfiler)som är uppbyggda på tex ytor eller inte är mergade mm och då har man ofta ett ganska stort jobb framför sig att rita om innan print.
Med detta program kan man nu fixa slarvigt ritade modeller på ett enkelt sätt och man kan även ta filer från future versions. Här kan du ta stl-filen som är oprintbar direkt in i programmet,skanna filen och återskapa den till solid och man kan även skära modellen här med plan hur man vill och sedan spara ner i flera olika stl-filer och printa om detaljen tex är för stor för byggytan i printern på ett mycket enkelt sätt.
Ett kanonverktyg som jag nyttjar ganska mycket när man hanterar filer från tex en 3D-studio mm:)
Ni hittar programmet på www.netfabb.com/basic.php (http://www.netfabb.com/basic.php)

//Pierre


Bra tips :)



BTW, vi hade en återförsäljare för 3D printers på jobbet. Det som skilde från hobbymaskinerna var att dem alltid jobbade med support via två extruders. Supporten var sedan vattenlöslig. Man värmde inte byggplattan utan hela utrymmet till 70grader. Lagerhöjd 0.17 eller 0.25.

Kostnad 70-150K och 3000kr/kg för materialet, dvs 10ggr mer än vad jag som privatpersom köper för.

Det kostar att gå från väl fungerande leksak till en helt hands off!

UndCon
2013-10-19, 14:32
En flexibel PLA är givetvis intressant i kombination med en bra dämpare.

darkling76
2013-10-19, 15:03
Bra tips :)



BTW, vi hade en återförsäljare för 3D printers på jobbet. Det som skilde från hobbymaskinerna var att dem alltid jobbade med support via två extruders. Supporten var sedan vattenlöslig. Man värmde inte byggplattan utan hela utrymmet till 70grader. Lagerhöjd 0.17 eller 0.25.

Kostnad 70-150K och 3000kr/kg för materialet, dvs 10ggr mer än vad jag som privatpersom köper för.

Det kostar att gå från väl fungerande leksak till en helt hands off!

Ja då var det ju ändå billigt!
De FDM maskiner jag jobbar med ligger på 2.5 miljoner/st och polyjeten på 3.5 miljoner/st och materialet på 9000:-/kassett.... dock är det flytande och 1.5-3.5kg i en kassett beroende på materialval.
Här byggs det med en lagertjocklek på 0.03mm:)
Ultem 9085 ligger på 8000:-/1.5kg men den är riktigt fin med de egenskaperna den plasten har.
Långt bättre än PC på alla punkter och då är ändå PC bra mycket bättre än ABS.

//Pierre

cyberpete
2013-10-19, 17:19
41384

Största tog ca 9 timmar att skriva ut och gick åt ca 70meter plast :)

bogieboy
2013-10-19, 17:20
Jag printar lite möbler till barnens dockskåp. http://img.tapatalk.com/d/13/10/20/y3ade5ej.jpg

cyberpete
2013-10-19, 19:10
Snygga möbler :)

Idag kom jag på att jag gjort en stor miss med min gjutning av vibbrapluggar. Jag glömde behandla formarna med något slags släppmedel :))))

Jag har med andra ord limmat ihop dom 2 formhalvorna med varandra :P

simonarvestrand
2013-10-19, 20:17
ajdå inte skoj. till nästa gång kan du fundera på en typ vasselinspray som finns på biltema den funkar kanon

cyberpete
2013-10-19, 20:18
PLA är trevligt på sitt sätt men det finns PLA som är värdelöst. Jag har en rulle vitt PLA som inte beter sig som PLA. Extruderar ungefär som om vore det risgrynsgröt och det tål THF(!)

Dra ett PM med din adress så kan jag skicka lite PLA av bra sort.

Under tiden kan du printa en fläkthållare med duct för att kyla PLAn :)

Tackar så mycket Henke. Fläkthållare skrivs ut i skrivande stund :)

cyberpete
2013-10-19, 20:19
ajdå inte skoj. till nästa gång kan du fundera på en typ vasselinspray som finns på biltema den funkar kanon

Tänkte att nästa gång provar jag med tex rapsolja eller vetemjöl. Borde väll fungera ?

simonarvestrand
2013-10-19, 20:21
det gör det säkert. just vasselinsprayen är nått som grannen som gjuter massor rekommenderade och jag måste säga att den funkade hur bra som helst och kostade typ inget. bättre än andra släppmedel som finns att köpa

Ålänning
2013-10-20, 09:14
Tack! Har ingen aning om trådlängd, mäter aldrig det.
Går det att väga fram hur många meter tråd det gått åt?

henke2
2013-10-20, 12:11
Går det att väga fram hur många meter tråd det gått åt?

Vikten är nog mer intressant än trådlängden. Längden på tråd har ju att göra med dess diameter också.

simonarvestrand
2013-10-20, 16:35
Nån som har ett melzi 2.0 kort över ? jag har viss förstört mitt

bogieboy
2013-10-20, 18:33
Nån som har ett melzi 2.0 kort över ? jag har viss förstört mitt

Hur lyckades du med det?

simonarvestrand
2013-10-20, 18:55
flyttade maskinen med usbkabel och den fastnade och slet loss kontakten.
har lött dit en kabel med nått mer måste rasat för den får bara kontakt med datorn ibland nu

bjerred
2013-10-22, 08:50
Kan någon här printa Inbyggnad för openpilot revo senaste modellen med hål för antenn till inbyggd telemetry + gps på toppen?
gps från hobbyking neo-6m gps module.
Lars

Boopidoo
2013-10-22, 09:01
Det skulle jag kunna göra, kan designa en specialanpassad låda om jag får en OP revo. :)

simonarvestrand
2013-10-22, 10:03
http://store.openpilot.org/home/19-openpilot-revolution-kickstarter.html

Boopidoo
2013-10-23, 22:57
Har modellerat en Naza, inte direkt för 3d-utskrift men kanske kan vara till hjälp när man behöver dimensionera tillbehör etc.

https://grabcad.com/library/dji-naza-v1-1

http://www.thingiverse.com/thing:170626

41457414594145841460

simonarvestrand
2013-10-24, 16:24
snyggt. men kabeln är ju av på gpsen ju.

reprap.me va snabba med att skicka tror jag beställde på tisdag eftermiddag och fick det nya kortet idag gött. helgen räddad.

Boopidoo
2013-10-24, 22:42
Har du inte hört att man garanterat blir av med samtliga störningar om man klipper kabeln? Sedan läste jag att det var det bästa sättet att undvika sk Naza-fly-aways.

Boopidoo
2013-10-25, 12:11
Jag har uppdaterat min wingjoiner och nu är den designat utifrån att skrivas ut från 3d-skrivare (FDM) snarare än att gjutas.

http://www.thingiverse.com/thing:170397

Det finns två varianter, revA och revB. I revA blev det lite för pilligt att få loss O-ringen så revB är lite ööpnare i sin design på bekostnad av eventuellt lite svårare utskrift om printern inte är bra inställd pga de överhängen. Men jag tror att de flesta borde kunna skriva ut revB med bra resultat ändå.

4147041471

simonarvestrand
2013-10-25, 12:49
perfect då kan man ju printa och sen gjuta :)

Boopidoo
2013-10-25, 14:34
jepp, ska bli intressant att se resultatet

Boopidoo
2013-10-25, 15:20
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-manchester-24666591

Jösses vad ska man säga...

Mr J
2013-10-25, 17:04
Undrar hur lång tid efter att hammaren lanserades det tog innan någon kom på att man kunde slå den i huvudet på grannen...? :banghead:

Boopidoo
2013-10-25, 17:24
Ja, alltså artikeln handlar ju egentligen inte om några eventuella vapen man kan skriva ut. Den handlar om hur poliser har beslagtagit någons 3d-printer och några utskrivna reservdelar. Anledningen är väl de rätt fåniga artiklar som har skrivits om utskrivna vapen har fått som resultat att poliser agerar mot bättre vetande på ett rätt så anmärkningsvärt sätt.

henke2
2013-10-25, 17:36
Automatvapen att skriva ut...

http://www.thingiverse.com/thing:121658

bogieboy
2013-10-25, 18:34
Här är en annan farlig grej att skriva ut. ;-)

http://www.thingiverse.com/thing:127721

henke2
2013-10-25, 19:32
Vad sägs om att konstruera ett 3D printat flygplan och exempelvis ta ett Guinnessrekord? Snabbaste 3D printade flygplan tex.

Printa allt utom elektroniken då.

Pekkala
2013-10-25, 19:56
Ska prova annan kylning vid PLA printning
41487
http://www.thingiverse.com/thing:119061

Mr J
2013-10-27, 13:45
Det här är en intressant utveckling av konceptet 3-D skrivare...

http://news.cnet.com/8301-17938_105-57592867-1/3d-printing-with-liquid-metal-at-room-temperature/

simonarvestrand
2013-10-27, 17:49
Vad är då detta ?

41505

Det är vinghängare så jag får upp lite vingar på väggen.
en sista minuten ändring gjorde jag och tänkte fel , minskade hålen för vprören med 0,2mm istället för att
öka med 0,2 mm vilket gjorde att hålen är ca 0,2 mm för små :banghead:
41506

Testade att pensla byggplattan med en abs/acetonblandning, lite sitter kvar under modellen men funkade riktigt bra, hade bekymmer att få loss bitarna :)
41507

Boopidoo
2013-10-28, 09:06
@Simon
Hade du löst problemet med att dina delar fick en "midja" den första biten? Jag håller på att ordna lite inställningar på min skrivare efter att den åkte i backen och nu får allting en midja de första 10mm.

simonarvestrand
2013-10-28, 10:24
@Simon
Hade du löst problemet med att dina delar fick en "midja" den första biten? Jag håller på att ordna lite inställningar på min skrivare efter att den åkte i backen och nu får allting en midja de första 10mm.

Det blev inget denna gång, vet inte om det beror på det nya styrkortet eller om nått blivit rakt när jag flyttade maskinen förmodligen flytten som lagade maskinen.

Kolla vinklarna på z axeln inbillar mig att min va sne

Skickats med min Texas TI99 4A

darkling76
2013-10-28, 11:31
Hejsan!
Kolla in denna alla 3d-printare:)
En helt ny teknik från ARBURG med vanligt granulat i tratten(25kr/kg).
Bygger skarpa detaljer för produktion typ injection mould och utan support.
Finns att se på mässor nu.
Riktigt coolt:)
http://www.arburg.com/en/solutions/freeformer

Boopidoo
2013-10-31, 18:36
Jag har ännu inte lyckats väl med någon bridge of torture och jag undrar om det beror på skit i extruderhuvudet. Nu är det nästan så att alla överhäng blir misslyckade, som om plasten inte hinner ut i tid. Jag kan skriva ut större sammanhängande solida delar men när det blir överhäng blir det nästan alltid dåligt.

Finns det några generella tips på hur man förbättrar just överhäng? Öka temperaturen på extrudern, nu är den på 205grader vilket känns ganska högt?

henke2
2013-10-31, 18:42
Vilket material printar du med? Temperaturen beror ju helt på material och leverantör.

Mina printar blir helt okej, jag har dock problem med att köra flera saker samtidigt, det blir spindelväv mellan vilket tömmer extrudern och när den börjar igen kör den tomt i kanske 3cm innan ny plast kommer. Någon som har bot på det? Mer retract kanske är svaret...

simonarvestrand
2013-10-31, 18:58
Mina printar blir helt okej, jag har dock problem med att köra flera saker samtidigt, det blir spindelväv mellan vilket tömmer extrudern och när den börjar igen kör den tomt i kanske 3cm innan ny plast kommer. Någon som har bot på det? Mer retract kanske är svaret...

retract brukar vara lösningen för mig, MEN kör man med Cura som jag ofta gör så händer det väldigt ofta att den struntar i att retracta trots att jag ställt in den på ca 1mm med slice3r funkar retract betydligt bättre men en del annat som inte blir lika bra istället.

henke2
2013-10-31, 19:19
Slic3r har ju en extra matning också om man har förflyttat en bit. mer inställningar men cura arbetar generellt bättre. retract på 2.5mm som är std i cura hjälper mig föga verkar det som. Får testa mera helt enkelt.

simonarvestrand
2013-10-31, 19:26
jag kör med 3-5mm beroende på tråd
en billig tråd jag har rinner ju ur munstycket under transport måste retracta 5 mm med den.

Boopidoo
2013-10-31, 19:50
Vilket material printar du med? Temperaturen beror ju helt på material och leverantör.
Jag kör med ABS som jag har köpt från både Solidoodle och den danska killen på eBay (länkar här i tråden). Kajaken har en likadan printer med ABS från samma ställe och han klarar av överhäng mycket bättre.

simonarvestrand
2013-10-31, 20:05
jag har heller inte fått till överhäng , har testat olika hastigheter m.m men inga bra resultat.
dock har jag inte gjort nån tortyrbro och ägnat mig åt trimning, har kört med massa supportmaterial istället och så bra som möjligt konstruera så jag slipper det, men vore nice om man fick till det

henke2
2013-11-01, 07:35
Jag kör med ABS som jag har köpt från både Solidoodle och den danska killen på eBay (länkar här i tråden). Kajaken har en likadan printer med ABS från samma ställe och han klarar av överhäng mycket bättre.

ABS kör jag alltid på minst 225grader

henke2
2013-11-01, 07:39
Min funkar bra med överhäng och bryggning. Denna är körd på det hållet den står nu helt utan support och är ihålig. Dock med brim.

http://imageshack.us/scaled/large/824/wly8.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/824/wly8.jpg/)

simonarvestrand
2013-11-01, 07:42
ser ju bra ut. får inte till mina överhäng alls. eventuellt kommer snart någon bild på mina resultat.

om jag går under 220 grader så separerar en del av mina lager funkar inte alls då .

Boopidoo
2013-11-01, 07:58
Tack, ddå ska jag testa att öka. Det borde ju rimligtvis göra den mer lättflytande.

Sen är det två andra problem jag har. Dels är det att mina delar får en "midja" de första 7-10mm. Det är som om objektet krymper ihop i början. Exempelvis om jag ska skriva ut en cylinder med samma diameter hela vägen. Då blir den lite smalare längst ned. From 7-10mm upp så är objektet som det ska.

Sedan så blir det lite trådigt på två av delarnas sidor. Två är fina och släta men de andra två ser trådiga ut, se bilderna. Vad kan detta bero på? Min gissning är att jag måste kolla bandspänningen igen. Den har ju åkt i backen en gång och det förstörde nog en hel del inställningar.

41552
41553

Ett problem är att det är så körigt nu så jag har tappat lite motivation avseende felsökning så om någon har idéer upskattas det jättemycket. Tackar Henke för tipset på högre temp, ska testa det och köra bridge igen.

simonarvestrand
2013-11-01, 08:04
helt klart tror jag högre temp kommer göra skillnad då smälter lagren ihop bättre

henke2
2013-11-01, 10:22
Jag kan ju säga att min maskin är inte optimerad än. Jag byggde ihop den, fick igång den sen har jag kört på. Glapp här och där men ändå har kvaliteten på mina bitar ökat i takt med jag printar. Mycket ligger i saker runt om och utanför hårdvaran.

Jag skall ta mig an projektet att stabilisera och snygga till min maskin ganska snart. blir spännande att se resultatet efter det.

Boopidoo
2013-11-01, 10:24
helt klart tror jag högre temp kommer göra skillnad då smälter lagren ihop bättre
Men det intressanta är att jag hade samma temp innan utan det här problemet... hmm, ska iofs ändå testa högre temp och se vad som händer.

bjerred
2013-11-02, 21:18
2013-10-22 vågade jag fråga om någon här kunde 3D-a en grej åt mig och erbjöds då generöst att mot A$125 få en specialdesign av en låda. Jag hade för mig att det finns en hel del att ladda ner, så ny specialdesign kan vara en överloppsgärning. Nu är jag åter här och frågar om nedanstående länk kan få någon att hjälpa mig med en annan låda:
http://wiki.openpilot.org/download/attachments/26738774/OPLink_case_w_strain_relief__STEP_and_STL_v01.zip? version=1&modificationDate=1369251399000&api=v2

kjni
2013-11-02, 22:25
2013-10-22 vågade jag fråga om någon här kunde 3D-a en grej åt mig och erbjöds då generöst att mot A$125 få en specialdesign av en låda. Jag hade för mig att det finns en hel del att ladda ner, så ny specialdesign kan vara en överloppsgärning. Nu är jag åter här och frågar om nedanstående länk kan få någon att hjälpa mig med en annan låda:
http://wiki.openpilot.org/download/attachments/26738774/OPLink_case_w_strain_relief__STEP_and_STL_v01.zip? version=1&modificationDate=1369251399000&api=v2

Hej, printar en i natt - bilder på den i morgon. Så kan du avgöra om du tror den blir OK...

MVH
Kjell Nilsson

bjerred
2013-11-02, 22:43
Kjell, det var andra takter!! Härligt med hjälpsamma forumkompisar.

Lars

kjni
2013-11-03, 09:43
Hej, körde slut på tråden i natt så jag har börjat printen igen nu på morgonen.....kommer under dagen /Kjell


http://www.youtube.com/watch?v=_qnVVXn6Hmc&feature=c4-overview&list=UUz3IUnHewMqloF3Pi5Shytg

bjerred
2013-11-03, 12:31
Väntar med spänning på resultatet.

kjni
2013-11-03, 12:48
Så här ser det ut. Den mörka plasten på första bilden är support för "fönstren" och hålen. Om du mailar mig din adress stoppar jag lådan i ett kuvert och låter posten sköta resten.

MVH
Kjell

kjell.nilsson@ventinvent.se

4160941610416114161241608

Boopidoo
2013-11-03, 14:07
2013-10-22 vågade jag fråga om någon här kunde 3D-a en grej åt mig och erbjöds då generöst att mot A$125 få en specialdesign av en låda. Jag hade för mig att det finns en hel del att ladda ner, så ny specialdesign kan vara en överloppsgärning. Nu är jag åter här och frågar om nedanstående länk kan få någon att hjälpa mig med en annan låda:
http://wiki.openpilot.org/download/attachments/26738774/OPLink_case_w_strain_relief__STEP_and_STL_v01.zip? version=1&modificationDate=1369251399000&api=v2
Att begära att någon ska ägna timmar av arbetstid gratis och sedan raljera över det uppmuntrar inte direkt till vidare hjälp. Jag hjälper gärna till men om jag har ont om tid så jobbar jag inte gratis. Även om det var skämtsamt skrivet när jag skrev det så tycker jag i efterhand knappast att det var ett överdrivet förslag.


Hoppas att den du hittade fungerar bra. :)

henke2
2013-11-03, 17:10
Många tänker nog så som att du har ju redan skrivaren och tråden till min bit kostar 4kr så då blir det ju 20kr jämnt med kuvert och porto. När man köper kunskap så blir ju materialkostnad och timlön väldigt hög i första anblicken, men passar det inte så gör det själv liksom :)

Boopidoo
2013-11-03, 18:57
Ja, även när jag tar betalt så får jag lägre ersättning än om jag skulle lagt motsvarande tid att jobba några timmar till på jobbet. Så det blir mest grejer åt andra när jag tycker att det är lite kul också, oavsett betalning. :)

kjni
2013-11-03, 20:37
Hej, så här tänkte jag när jag såg Lars fråga om hjälp med att printa en låda....OK, jag har en printer som är igång, materialkostnaden kan inte bli särskilt stor, tiden som går åt för att ladda ner filen och lägga in den i printprogrammet och sätta i en platta i printern och trycka på print är kanske 7-8 minuter....Printern är finansierad av andra projekt så visst kan jag hjälpa Lars att printa en låda utan att förvänta mig att få betalt.

Om jag räknar ut kostnaden blir det: ABS 5,8 cc, support 2,6 cc till en kostnad av 2,86 kr/cc = 24 kr (alla siffror exkl moms, printern är en uPrint som måste matas med förhållandevis dyr tråd i speciella spolar märkta med chip). Vikten på lådan är 6 gram så för att skicka den går det år ett litet kuvert med enkelt brevporto. Summan blir alltså lite över 30 kr vilket ju är ungefär som en enkel fika...och det kan jag tänka mig att bjussa på.

MVH:)
Kjell

bjerred
2013-11-04, 00:18
Boopidoo,
jag visste inte att du uppfattar ett inlägg här som riktat till precis dig, att jag med min förfrågan vill ta just din tid i anspråk. Kanske bäst att vara mera återhållsam med inlägg här.

Kjell,
du har PM.

Lars

henke2
2013-11-04, 06:36
Hej, så här tänkte jag när jag såg Lars fråga om hjälp med att printa en låda....OK, jag har en printer som är igång, materialkostnaden kan inte bli särskilt stor, tiden som går åt för att ladda ner filen och lägga in den i printprogrammet och sätta i en platta i printern och trycka på print är kanske 7-8 minuter....Printern är finansierad av andra projekt så visst kan jag hjälpa Lars att printa en låda utan att förvänta mig att få betalt.

Om jag räknar ut kostnaden blir det: ABS 5,8 cc, support 2,6 cc till en kostnad av 2,86 kr/cc = 24 kr (alla siffror exkl moms, printern är en uPrint som måste matas med förhållandevis dyr tråd i speciella spolar märkta med chip). Vikten på lådan är 6 gram så för att skicka den går det år ett litet kuvert med enkelt brevporto. Summan blir alltså lite över 30 kr vilket ju är ungefär som en enkel fika...och det kan jag tänka mig att bjussa på.

MVH:)
Kjell

Önskar Volvo tänkte så, för varje liten del i en V60 R-design kostar inte många spänn och varje operatör kanske lägger max en kvart och fabriken kan finansieras av de andra bilarna de bygger. :):):)

Boopidoo
2013-11-04, 12:12
Hej, så här tänkte jag när jag såg Lars fråga om hjälp med att printa en låda....OK, jag har en printer som är igång, materialkostnaden kan inte bli särskilt stor, tiden som går åt för att ladda ner filen och lägga in den i printprogrammet och sätta i en platta i printern och trycka på print är kanske 7-8 minuter....Printern är finansierad av andra projekt så visst kan jag hjälpa Lars att printa en låda utan att förvänta mig att få betalt.

Om jag räknar ut kostnaden blir det: ABS 5,8 cc, support 2,6 cc till en kostnad av 2,86 kr/cc = 24 kr (alla siffror exkl moms, printern är en uPrint som måste matas med förhållandevis dyr tråd i speciella spolar märkta med chip). Vikten på lådan är 6 gram så för att skicka den går det år ett litet kuvert med enkelt brevporto. Summan blir alltså lite över 30 kr vilket ju är ungefär som en enkel fika...och det kan jag tänka mig att bjussa på.

MVH:)
Kjell
Nu var ju inte frågan så, det var om att designa en speciallåda från scratch. Inte att printa en existerande design. Sedan så svarade jag lite skämtsamt att om han skickar mig ett kort så designar jag en låda, dels pga att jag behöver ett kort för att få lådan rätt och sedan för att det verkade vara en rimlig betalning för de timmar jag får lägga ner på det.


Boopidoo,
jag visste inte att du uppfattar ett inlägg här som riktat till precis dig, att jag med min förfrågan vill ta just din tid i anspråk. Kanske bäst att vara mera återhållsam med inlägg här.

Kjell,
du har PM.

Lars
Om du inte hade hänvisat till just mitt svar till dig (ang ett OP Revo som ersättning) så hade jag nog inte tolkat det så. Eller var det fler som ville ha ditt kort? :)

Var för guds skull inte mer återhållsam men tycker du att någonting jag skrev var fel så är det väl bara att skriva det. Det blir alldeles för lätt missförstånd ändå. Om du raljerar över att jag vill ha ersättning så kan jag väl få raljera över att folk vill ha saker i stort sett gratis. ;)

Boopidoo
2013-11-04, 14:01
Vad gäller OP Revo så ser ju den här lådan intressant ut. Eller ha de ändrat design på kortet sedan dess?


http://www.youtube.com/watch?v=S43Nh-3YnGI

simonarvestrand
2013-11-04, 14:32
Vad gäller OP Revo så ser ju den här lådan intressant ut. Eller ha de ändrat design på kortet sedan dess?


http://www.youtube.com/watch?v=S43Nh-3YnGI

Dom senaste har antennanslutning rakt upp istället. Om du råkat köpa en ny och vill ha just den lådan så kan du få byta revo med mig här en med den lösningen

Skickats med min Texas TI99 4A

Boopidoo
2013-11-04, 14:54
Nä, jag har ingen (än). Men blev lite intresserad över hur de ser ut. Tyckte att designen på den lådan var lite onödigt krånglig.

henke2
2013-11-04, 16:54
Jag vill ha en Stinger 64 med infällbara ställ. Letade lite och hittade enheter som enligt tillverkaren bara väger 18.5gram. Kanon så långt. För att få en uppfattning om de passar i modellen så ritade jag av dem med hjälp av ritningen på deras hemsida. Efter en kvart i printern så hade jag en provbit i handen att testa med IRL. För höga...

http://www.pz-servos.com/upfile/2011-1/201111283839727.jpg

http://imageshack.us/a/img36/6280/fvyt.jpg

http://imageshack.us/a/img17/5615/nflo.jpg

UndCon
2013-11-04, 17:29
skall det inte vara infällt i vingen?

henke2
2013-11-04, 17:46
Fick tip om en mindre enhet på RCgroups, provade den med. Passar faktiskt!

http://imageshack.us/scaled/large/843/r00w.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/843/r00w.jpg/)
http://imageshack.us/scaled/large/716/1x08.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/716/1x08.jpg/)

henke2
2013-11-04, 17:49
skall det inte vara infällt i vingen?

Vet inte än faktiskt. Kan bli modell F16 med.

henke2
2013-11-05, 19:40
Idag en borrjigg för montering av extraljus på bilen, saxar in från ett annat forum... Fick förövrigt igång retract i Cura, det är en kryssruta på en kvalitetsflik som skall klickas i. Den kör retract på detaljen men inte på supporten tydligen. Så långt såg det bra ut tyckte jag.

Eftersom det är tokfult med extraljus i fronten så testar jag någonting nytt. Om inte annat en blickfångare. Nämligen en LED-ljusramp på 240watt och på pappret lite mer än 20000lumen.


För att få dit det hela så mätte jag och ritade upp en monteringsplåt. Innan jag filade ut den i metall så printade jag en dummy som även agerade borrmall eftersom jag vill borra från utsidan. Borrjiggen klar. Jag gjorde fästena i 4mm plåt som jag gängade M8 direkt i. Med hjälp av borrjiggen kunde jag borra exakt rätt från utsidan. Jag monterade fästena knäckte till vinkeln på fästörat så den blev perfekt med rampen på plats. Hade redan skurit ett spår så det var lätt att bocka med tång. I morgon svetsas bocken och jag hoppas de får åka med genom pulverlacken på jobbet. Med lite tur kör dem svart, annars kan det spela kvitta om de blir vita :)


Jag kommer även montera 20watts små ramper (två dioder i varje) i dimljushålen med hjälp av printade hållare för att få bredden på ljuset. Valde en spot-ramp.


Täckkåpan skall nog gå att montera efter lite kapande bara.


http://imageshack.us/scaled/large/96/g17q.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/96/g17q.jpg/)


http://imageshack.us/scaled/large/600/jmix.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/600/jmix.jpg/)


http://imageshack.us/scaled/large/31/0qhj.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/31/0qhj.jpg/)


http://imageshack.us/scaled/large/13/ut8s.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/13/ut8s.jpg/)


http://imageshack.us/scaled/large/15/47fr.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/15/47fr.jpg/)




Test innan montering för att se var den sitter bäst.


http://imageshack.us/scaled/large/707/23qk.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/707/23qk.jpg/)


https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/995548_10152179974224505_997335941_n.jpg

Boopidoo
2013-11-06, 19:20
Har någon testat att använda Designspark Mechanical? http://www.designspark.com/eng/page/mechanical



http://www.youtube.com/watch?v=GZ9K6mtnV2Q

simonarvestrand
2013-11-06, 19:36
inte testat men det såg riktigt intressant ut, i mitt yrke så gör jag ibland skåpslayouter för industrikomponenter och det är grymt lätt att göra bort sig med 2dcad

wrep
2013-11-08, 19:55
Såg att Kjell&co böjat sälja en printer från velleman.

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/byggsatser/3d-skrivare-k8200-byggsats-p87450#ProductDetailedInformation

Vad tror ni som hållit på lite om designen? Tycker den ser rätt ok ut på bilderna ändå?

henke2
2013-11-08, 21:42
Såg att Kjell&co böjat sälja en printer från velleman.

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/byggsatser/3d-skrivare-k8200-byggsats-p87450#ProductDetailedInformation

Vad tror ni som hållit på lite om designen? Tycker den ser rätt ok ut på bilderna ändå?

Lite bakvänt tänk. Man vill hålla biten still och röra huvudet.

wrep
2013-11-08, 22:49
Lite bakvänt tänk. Man vill hålla biten still och röra huvudet.

varför då egentligen? borde inte trådmatningen bli stabilare om huvudet är mer stilla?

henke2
2013-11-09, 07:48
varför då egentligen? borde inte trådmatningen bli stabilare om huvudet är mer stilla?

Tänk att du printar ett stearinljus. Printern balanserar ju detaljen på byggplattan och ska göra cirklar runt den med 50mm/s. Ställ ett ljus på ett bord och snurra med fingret ovanför med ett varv i sekunden. Inget händer. Ställ nu ljuset i handflatan och rör handen i samma cirkel. Funkar ju inte alls, iaf inte om ljuset ska stå kvar

Nu förstår du skillnaden :)

simonarvestrand
2013-11-09, 08:04
dock fungerar velleman väldigt bra, har den inte själv men en kompis har den och utskrifterna han gör håller mycket bra kvalitet

wrep
2013-11-09, 08:13
Ok ok :-) ja det kan förstås bli problem vid höga och smala objekt men annars tyckte jag den såg bra ut. Väldigt bra instruktioner hur man bygger ihop den tex plus att konstruktionen med typ bosch-profiler tilltalar mig.

Sent from my Windows Phone 8X by HTC using Tapatalk

henke2
2013-11-09, 08:37
Ok ok :-) ja det kan förstås bli problem vid höga och smala objekt men annars tyckte jag den såg bra ut. Väldigt bra instruktioner hur man bygger ihop den tex plus att konstruktionen med typ bosch-profiler tilltalar mig.

Sent from my Windows Phone 8X by HTC using Tapatalk

Mycket man gör är just högt och smalt tyvärr :P

Det viktigaste är ju att komma igång, sen kan man bygga om på ett ganska enkelt sätt eftersom man kan printa delar till den nya :)

henke2
2013-11-09, 10:56
http://www.engadget.com/2013/11/08/diwire-attempts-to-fill-the-gaps-left-by-3d-printers-hands-on/

bogieboy
2013-11-09, 11:37
http://www.engadget.com/2013/11/08/diwire-attempts-to-fill-the-gaps-left-by-3d-printers-hands-on/

Åh en sån vill jag ha. Jag byggde en egen trådbockare för många år sedan. Men den där var ju klockren. :-D

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Flahultarn
2013-11-13, 07:53
Har tittat in i tråden lite då och då med spänt intresse, men nu är det ett tag sedan...

Ni lyckliga med skrivare, tar ni på er uppdrag? Mot ersättning så klart! Kostar ju inget att fråga...

Har uppstått ett behov att få ut två hjulhus/nav till ett projekt jag håller på med. Tänkte ursprungligen svarva till dem men så insåg jag att det skulle vara mycket enklare och bättre att 3-D-printa dem.

henke2
2013-11-13, 08:25
Har tittat in i tråden lite då och då med spänt intresse, men nu är det ett tag sedan...

Ni lyckliga med skrivare, tar ni på er uppdrag? Mot ersättning så klart! Kostar ju inget att fråga...

Har uppstått ett behov att få ut två hjulhus/nav till ett projekt jag håller på med. Tänkte ursprungligen svarva till dem men så insåg jag att det skulle vara mycket enklare och bättre att 3-D-printa dem.

Allt är till salu till rätt pris. Det är dock vida spritt vad rätt pris är både bland beställare och tillverkare :) Min maskin är inte bra nog för att alltid få till en ny bit måttriktig på första försöket vilket gör att utskrifter för kaffepengar går bort för mig. Där emot är det många som väljer att köpa bitar jag konstruerat tex soppatankar till små jetflyg. Då är det enklare eftersom jag själv ritat dem och har kalibrerat maskinen att köra ut dem på löpande band.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1234700_10152085470369505_580102977_n.jpg

wrep
2013-11-13, 14:39
Henke? En lite fråga här nu bara :) Din maskin ser ju också ut att flytta själva plattan precis som velleman-maskinen förutom att din flyttar bara i en ledd? Och du kan ju uppenbarligen skriva högt utan problem. Varför skulle det då bli så mycket sämre med både x och y förflyttningen på plattan? :)

henke2
2013-11-13, 16:46
Henke? En lite fråga här nu bara :) Din maskin ser ju också ut att flytta själva plattan precis som velleman-maskinen förutom att din flyttar bara i en ledd? Och du kan ju uppenbarligen skriva högt utan problem. Varför skulle det då bli så mycket sämre med både x och y förflyttningen på plattan? :)

Jag kör saaaaakta... och gör kompromisser i designen för att det ska funka bättre.

wrep
2013-11-13, 17:15
ok jag förstår :)

Varför jag frågar är att jag själv blivit lite intresserad av att skaffa/bygga en skrivare.
Frågan är ju vilken modell man skall kolla efter?

Vad har ni som redan har printers för råd att ge?

henke2
2013-11-14, 06:53
ok jag förstår :)

Varför jag frågar är att jag själv blivit lite intresserad av att skaffa/bygga en skrivare.
Frågan är ju vilken modell man skall kolla efter?

Vad har ni som redan har printers för råd att ge?


Jag tror du kan köpa vilken som och sedan utgå från komponenterna och förbättra själv. Jag kommer bygga en deltaprinter som nästa projekt. Den har två fördelar som jag personligen gillar, det är dels att plattformen står helt stilla och dels att den klarar väldigt höga modeller. Höjd är alltid önskvärt i mina ögon. Gärna dubbla kapaciteten i Z jämfört mot X-Y

simonarvestrand
2013-11-14, 14:10
Tänkte bara ge ett par tips som jag nu fått bra resultat av.

1. Du har problem att få abs att fästa på plattan.

Ta en hög misslyckade prints och lägg i en glasburk och häll i aceton och bland och vänta tills det är lite som mjölk
pensla på detta på plattan och printa . efter detta knep har jag blivit irriterad när jag varit stressad för det sitter som berget.

2. använde du cura och vill kunna justera lite hastigheter och temp på vissa modeller?

Tanka ner pluginnen TweakatZ kanon om man vet att man har en eller ett par rejäla bridgar under printen.


Förövrigt beställde jag precis en rulle ninjaflex det ska bli riktigt roligt att testa

Flahultarn
2013-11-15, 11:24
Ni som kan det här och har hållit på ett tag. Är jag ohjälpligt lost med de alster jag snickrat i google sketchup? Jag hittar ingen info som hjälper mig att få bitarna ur programmet i format som verkar gå att använda. Lyckas få ut en *.stl fil som det står ska vara avsedd för 3D-printning. Tar maskinerna detta format allmänt?

kajakmannen
2013-11-15, 12:06
stl är formatet som de flesta 3D printers tar imot som geometrifil.

MVH / Kajaken

simonarvestrand
2013-11-15, 12:30
ska man vara riktigt korrekt så är det ju sällan 3dprintern som tar stl formatet men det är formatet som oftast funkar i slicemjukvarorna som skapar själva printfilen.
Vissa mjukvaror hanterar fler typer av filer men stl funkar i nästan alla.

Flahultarn
2013-11-15, 13:47
Ok, då verkar jag ju åtminstone kunna skicka användbar fil :). Men var här någon som kan tänka sig att hjälpa mig få ut 2+2 nav till KAVAN 5" baloonhjul? Har letat utan att hitta några sajter där folk erbjuder sina tjänster inom landet... några tips?

kjni
2013-11-15, 16:53
Hej, du kan skicka filerna till mig (kjell.nilsson@ventinvent.se) så kan jag (printprogrammet...) räkna ut vad materialkostnaden blir. Sen kan du bestämma om du vill att jag printar dom. Priset för ABS-plast till min printer är 2,85 kr/cc, samma pris för supportmaterialet.

MVH Kjell Nilsson

Flahultarn
2013-11-15, 17:55
Hej, du kan skicka filerna till mig (kjell.nilsson@ventinvent.se) så kan jag (printprogrammet...) räkna ut vad materialkostnaden blir. Sen kan du bestämma om du vill att jag printar dom. Priset för ABS-plast till min printer är 2,85 kr/cc, samma pris för supportmaterialet.

MVH Kjell NilssonUnderbart, filerna kommer under kvällen:)

// Per

HaBo
2013-11-17, 08:48
Hej,

Har följt denna tråden och kan inte längre hålla köpfingret under kontroll.. :-) Funderar på en Prusa i3 från:
http://3dprinterczar.com/shop/3dprinters/prusa-i3/

- Är detta stället bekant, eller är det ett bluffställe?
- Prusa i3 som första skrivare är det ett klokt beslut?
- nåt annat jag bör tänka på?

Flahultarn
2013-11-17, 09:01
Vet inget om skrivaren men gör en sökning på butiken och se vad folk tycker. Nöjda och besvikna brukar skriva a sig på nätet, ffa besvikna…


Sent from my phone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

bogieboy
2013-11-17, 12:08
Tror absolut att det är en bra första skrivare. Jag funderar faktiskt på att bygga en jag med. Jag har just nu en reprappro mono Mendel och håller på att bygga en till. :-D

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

HaBo
2013-11-17, 12:44
Tror absolut att det är en bra första skrivare. Jag funderar faktiskt på att bygga en jag med. Jag har just nu en reprappro mono Mendel och håller på att bygga en till. :-D

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ok, va bra. Har läst lite pros and cons map att bädden rör sig istället för extrudern. (blir svajjigt när man printar höga objekt?) Men man borde väl kunna köra lite långsammare vid såna tillfällen isåfall.
Verkar ju billigt med $499 + gratis frakt. (även om man skulle åka på tull+moms)

henke2
2013-11-18, 06:19
Hej,

Har följt denna tråden och kan inte längre hålla köpfingret under kontroll.. :-) Funderar på en Prusa i3 från:
http://3dprinterczar.com/shop/3dprinters/prusa-i3/

- Är detta stället bekant, eller är det ett bluffställe?
- Prusa i3 som första skrivare är det ett klokt beslut?
- nåt annat jag bör tänka på?

Jag har en i3, jag är nöjd även om det givetvis finns förbättringar att göra. En bra start för att komma igång och senare när man lärt sig byggaom/uppgradera till bättre saker.

henke2
2013-11-18, 06:22
Ok, va bra. Har läst lite pros and cons map att bädden rör sig istället för extrudern. (blir svajjigt när man printar höga objekt?) Men man borde väl kunna köra lite långsammare vid såna tillfällen isåfall.

Ja, men det är ju som att påstå att sommardäck är lika bra som vinterdäck, bara köra långsammare. Det är ett plåster och ingen lösning. :)

I3 är ett utmärkt koncept, tolka mig inte fel. Men den är inte perfekt. Finns det inte ett kit likt Wellerman fast upp och ner, alltså extrudern rör sig helt fritt och plattan still?

henke2
2013-11-18, 06:25
Jag drog vatten till tvättmaskinen i helgen. Hittade inga hållare så jag printade ut ett gäng. Självklart måste man ha självlysande rörhållare :) Den bakersta lossnade och saknar ett par lager, därav att den inte är helt rund.

Jag använde retract 4.5mm, men det var för mycket. Den körde i tomme kanske 15mm innan materialet kom ut igen. Gick ner till 2.5mm och då verkar det funka. Bitarna är samkörda med mellanrum och det blir ingen spindelväv mellan, kanon! på rätt spår iaf.

Klick - klart

http://imageshack.us/a/img401/8540/lflw.jpg

bogieboy
2013-11-18, 06:49
Var är bilden när dom lyser då? :-P

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

HaBo
2013-11-18, 10:05
Ja, men det är ju som att påstå att sommardäck är lika bra som vinterdäck, bara köra långsammare. Det är ett plåster och ingen lösning. :)

I3 är ett utmärkt koncept, tolka mig inte fel. Men den är inte perfekt. Finns det inte ett kit likt Wellerman fast upp och ner, alltså extrudern rör sig helt fritt och plattan still?

"sommardäck är lika bra som vinterdäck" :-)

Har bara en fråga kvar gällandes i3 och det gäller om man kan printa offline via sd kort, verkar ju kunna bli struligt om datorn måste vara uppkopplad hela tiden?

simonarvestrand
2013-11-18, 10:29
ibland har windows lite bekymmer med usb av nån anledning så en del lyckas inte alls bra,
jag har dock kört min reprap från datorn hela tiden utan bekymmer.

det är ju lite säkrare att köra via sd iallafall då den inte krashar lika ofta som en dator.

HaBo
2013-11-18, 18:13
ibland har windows lite bekymmer med usb av nån anledning så en del lyckas inte alls bra,
jag har dock kört min reprap från datorn hela tiden utan bekymmer.

det är ju lite säkrare att köra via sd iallafall då den inte krashar lika ofta som en dator.

ok, tack.
Hade ställt samma fråga till leverantören och fick följande svar. (Jag hade frågat om vad som ingår I "Melzi Mega 1284P Electronics" och om det stöder offline printing via sd kort)


We actually use RAMPS 1.4 instead of Melzi now. RAMPS 1.4 is of a modular design: it has five pololu steppers, arduino mega 2560, and the RAMPS shield. If one of your board malfunctions, you can still save the others. RAMPS 1.4 is actually much more popular in the RepRap community than Melzi.

RAMPS 1.4 does not include a LCD smart controller. In order to print from a SD card, you will have to purchase the smart LCD controller separately. You can find it on our website too.

Jag kommer att beställa med en "LCD smart controller (http://3dprinterczar.com/shop/electronics/lcd-controller-set/)". när jag beställer en Prusa i3 (http://3dprinterczar.com/shop/3dprinters/prusa-i3/).
Enda problemet nu är att den är out of stock ==> suck:banghead:

wrep
2013-11-18, 22:44
Finns det inte ett kit likt Wellerman fast upp och ner, alltså extrudern rör sig helt fritt och plattan still?

det finns ju Ultimaker som funkar på det sättet: https://www.ultimaker.com/pages/our-printers

Fast deras kit-printer va rätt dyr .... nästan 1200 euro är ju lite i saftigaste laget tycker jag...

henke2
2013-11-19, 06:51
det finns ju Ultimaker som funkar på det sättet: https://www.ultimaker.com/pages/our-printers

Fast deras kit-printer va rätt dyr .... nästan 1200 euro är ju lite i saftigaste laget tycker jag...

Dem säger att de kan printa upp till 150mm/s, det är mer än dubbelt så fort som jag har testat.

Sinnes :)

http://www.youtube.com/watch?v=6MQYh26oSBA

bogieboy
2013-11-19, 07:16
Jag printar oftast i 25-30mm/s. :-P (mono mendel).

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

henke2
2013-11-19, 09:05
Jag printar oftast i 25-30mm/s. :-P (mono mendel).

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Kör ofta i den regionen med. Har testat upp mot 70mm/s men tycker det lätt blir avvikelser från perfektum då :)

Såg en stratasys FDM jobba här om dagen, den gjorde en ros, perfekt mer eller mindre, men körde väldigt sakta och verkade ha en betydligt mindre nozzle än min 0.5mm.

Måste få tummen ur och montera magman snart.

http://www.thingiverse.com/thing:84075

darkling76
2013-11-19, 11:00
Kör ofta i den regionen med. Har testat upp mot 70mm/s men tycker det lätt blir avvikelser från perfektum då :)

Såg en stratasys FDM jobba här om dagen, den gjorde en ros, perfekt mer eller mindre, men körde väldigt sakta och verkade ha en betydligt mindre nozzle än min 0.5mm.

Måste få tummen ur och montera magman snart.

http://www.thingiverse.com/thing:84075

Ang stratans nozzlar:

0.127-0.330 beroende på materialval:)

henke2
2013-11-19, 11:11
Ang stratans nozzlar:

0.127-0.330 beroende på materialval:)

Det är litet. 0.5mm är dock stooort :-P

Pekkala
2013-11-19, 11:16
Kör ofta i den regionen med. Har testat upp mot 70mm/s men tycker det lätt blir avvikelser från perfektum då :)

Såg en stratasys FDM jobba här om dagen, den gjorde en ros, perfekt mer eller mindre, men körde väldigt sakta och verkade ha en betydligt mindre nozzle än min 0.5mm.

Måste få tummen ur och montera magman snart.

http://www.thingiverse.com/thing:84075

Har du hittat något bra fläkt/kylsystem till magman?
jag har sett en del på thingiverse men inte provat så mycket sedan jag satte dit ett J-head.

henke2
2013-11-19, 12:24
Har du hittat något bra fläkt/kylsystem till magman?
jag har sett en del på thingiverse men inte provat så mycket sedan jag satte dit ett J-head.

Nej, jag tänkte rita själv. En bra kylare med två fläktar som kan kyla för PLA print också där kylluften för magman leds bort för att inte påverka en ABS print. Något som passar just mig helt enkelt.

henke2
2013-11-21, 07:02
Hade problem med att min bädd kallnade helt plötsligt varvid printen lossnar. en lödning till plinten var kass på RAMPS, efter det var fixat funkade det igen. Första egentliga driftstörningen tror jag :)

Ny markstation(?!)

http://imageshack.us/a/img202/4112/pn5y.jpg

simonarvestrand
2013-11-21, 07:03
golvbrunn?

UndCon
2013-12-16, 09:40
42433

Varför inte en adapter till 52mm kamerafilter. Sitter som en smäck.

PinDuke
2013-12-16, 13:08
Smutt. Är det "press fit" eller kör du någon typ av lim/tejp?
Hur mycket väger hållaren+filter?

UndCon
2013-12-16, 14:55
Jag kan lägga den på vågen när jag kommer hem. vill man spara mer vikt kan man gå ner från Fill 0.30 till 0.15 utan svårigheter

Den är idag bara dit-tryckt för hand runt kamerans svarta gummiring och sitter bra med det. Filtret skruvade jag in för hand och har nu svårt att få loss, men det går om man vill.

Tyvärr är ett polarisationsfilter av denna typen ganska tungt, men jag kan väga det med så du får lite siffror.

Jag har dock en betydligt lättare variant ;)

UndCon
2013-12-16, 16:20
Hållaren väger 7,4gram, filtret väger 18.2gram

(den lätta varianten väger 4.8gram totalt)

PinDuke
2013-12-16, 19:28
Tack för info.
Den lätta varianten är det en 0.15 med ND-film limmat direkt på hållaren?
(Frågar för att jag är ute efter en filterlösning som påverkar ett gimbal så lite som möjligt).

UndCon
2013-12-17, 14:31
typ en sån här:
http://www.thingiverse.com/thing:63175

med plast från Polaorid limmat framför...Men jag gjorde en egen ring utan fästen för kardborrebandet

Polaorid-plasten fick jag av min optiker - de används för att göra clip-ons med så en sådan plastbit räcker till flera GoPro's

PinDuke
2013-12-17, 18:12
Intressant, PM skickat.

neu
2013-12-25, 20:21
Någon här som har printat något i still med http://www.thingiverse.com/thing:114029 i ABS eller annat material som klarar att stå i solen?
Skulle behövt en till min Y6a så köper gärna om det är någon som har.

UndCon
2013-12-26, 09:27
Kör bara i PLA tyvärr. Det klarar nog en svensk sommar utan för stark värme

neu
2013-12-26, 12:12
En vän till mig printade en micro quad till mig i pla. Glömmde den i solen någon timme sen så va det ingen quad :p. Funderar på om man kan snydda pla från solen genom att måla den.

henke2
2013-12-27, 18:55
En vän till mig printade en micro quad till mig i pla. Glömmde den i solen någon timme sen så va det ingen quad :p. Funderar på om man kan snydda pla från solen genom att måla den.

Eller köpa PLA i rätt färg...

Boopidoo
2013-12-27, 19:05
En vän till mig printade en micro quad till mig i pla. Glömmde den i solen någon timme sen så va det ingen quad :p. Funderar på om man kan snydda pla från solen genom att måla den.
Vit istf svart PLA borde göra den en hel del motståndskraftigare i starkt solljus.

Eller köra ABS istället. ;)

neu
2013-12-27, 19:15
Är glad att han kan printa grejer till mig så vill inte att han ska behöva klydda med olika färger.
Han kör PLA istället för ABS för han har den inomhus och är inte så sugen på att ställa om hela printern för ABS (har för mig att han inte har installerat sin värmeplatta heller).

Funderar faktiskt på en egen printer men vet inte om man klara av att ställa in den. Hur svårt är det egentligen och vad får man betala för en ''bra'' printer? Har set printers som kostar allt mellan 4000kr och 100000kr. Gissar på att jag siktar på något under 10000kr.

Matsa
2013-12-27, 19:20
Går det att printa ut en tank som grejjar metanol med en 3d skrivare?
Jag är på jakt efter en tank men måtten jag vill ha finns inte att finna.

L-150mm
B-55 mm
H-30 mm

Matsa...

henke2
2013-12-27, 21:35
Går det att printa ut en tank som grejjar metanol med en 3d skrivare?
Jag är på jakt efter en tank men måtten jag vill ha finns inte att finna.

L-150mm
B-55 mm
H-30 mm

Matsa...

ja...

henke2
2014-01-11, 10:18
Jag har gjort nya dummymotorer for enkel installation. Just nu råkade det vara jetmotorer men det kan ju vara precis vad som helst man vill provmontera. De har ett ballaströr så jag med blyhagel kan ge dem rätt vikt för justering av tyngdpunkter etc.

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/12/2iw5.jpg (https://imageshack.com/i/0c2iw5j)

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/819/s4jt.jpg (https://imageshack.com/i/mrs4jtj)

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/34/5b6o.jpg (https://imageshack.com/i/0y5b6oj)

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/560/eslw.jpg (https://imageshack.com/i/fkeslwj)

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/13/x1d6.jpg (https://imageshack.com/i/0dx1d6j)

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/14/atzw.jpg (https://imageshack.com/i/0eatzwj)

Ålänning
2014-01-11, 16:55
Använt 3D-scanner eller laddat ner objektet? Finns det överkomliga 3D-scanners, eller hur gör ni kopior? Skjutmått?