handdator

Visa fullständig version : 3d-skrivare



Sidor : [1] 2 3 4 5 6

Boopidoo
2013-03-02, 15:21
Hej, har lånat en Up! Plus och precis insett att jag inte kommer att överleva utan en 3d-skrivare. Så mao måste jag snart köpa en, om inte annat så för att klara livhanken. :)

Jag gillar konceptet med Up!, dvs allt ingår och är otroligt kompakt och lättanvänt. En mjukvara som gör allt, bara att importera en STL och trycka på print. Men jag gillar inte priset på 1500USD samt upplösningen på 0.15mm (iofs inte helt dåligt).

Jag tycker att Solidoodle 3 verkar mycket intressant, där ingår allt för 800USD men mjukvaran som används verkar betydligt krångligare än för Up. Men det verkar som det krånglet snarare är norm än undantag för hobbyskrivare. Replicator verkar intressant också men prisskillnaden gör att intresset svalnar betydligt. Då köper jag hellre en Up och slipper krångla.

Helst vill jag hamna en bra bit under 10kkr inkl frakt/tull/moms.

zooks
2013-03-02, 16:58
Ja, det är rätt skoj med 3d-skrivare.
Har du kollat på Cubify också?
http://cubify.com/cube/index.aspx?tb_cube_learn

Boopidoo
2013-03-02, 19:26
Jepp, designen är ju tilltalande men man får nog räkna med betydligt högre driftkostnad än ex Up och lägre upplösning.

Impulze
2013-03-03, 10:19
Har sneglat lite på skrivare med, tror man testar en makerbot replicator 2 :)

//Matte

Boopidoo
2013-03-03, 12:12
Vad är egentligen fördelen med en Makerbot Replicator 2 mot en Solidoodle 3? På pappret ser jag inga direkta fördelar förutom prisskillnaden som är gigantisk.

Impulze
2013-03-03, 12:50
Ja den har jag inte kollat på, antar att den har samma upplösning då.

Boopidoo
2013-03-03, 15:02
Jo, 0,1mm har väl bägge och med möjlighet att gå ännu lägre om man trixar lite.

frznlogic
2013-03-03, 17:39
En skillnad lär vara kvalitet och tillgänglighet etc. Jag kollade mycket på att köpa solidoodle 2 men gjorde det inte av olika orsaker. Lika glad är jag för det. Det visade sig vara närmare 6 månader leveranstid är slutändan pga antalet beställningar. Dessutom har jag jag läst att extruder head strulat för många, och det har varit svårt att få tag på ersättning till den.

I allmänhet, räkna med att solidoodle är en hobbyist sak, går lätt sönder etc.

Allt det sagt så hade jag bara haft tiden till ytterligare en leksak så hade jag inte tvekat att skaffa en solidoodle. Tanken är otroligt lockande och jag har beställt en del 3d delar från Shapeways.com. Mycket roligt helt enkelt :-)

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

Boopidoo
2013-03-03, 21:38
Bägge är för hobbyister tror jag, en bra bit för Replicator att ta sig in på proffsarenan. Det är väl sedan ungefär samma komponenter men jag kan tänka mig att kvalitetsgranskning och montering kanske är sämre för s3 än r2. Sen kan väl det lägre priset locka en del köpare som inte egentligen vet vad det handlar om och förväntar sig plug'n'play och så fort det strular ger upp.

Problem med extrudermunstycket har jag också hört på flera forum men ALLA länkar tillbaka till samma kille som hade problem när han skulle printa en robotarm, sen har han lyckats skriva detta och länka till sin egen review överallt verkar det som. Att munstycket kleggar igen har jag hört är vanligt på alla 3d-skrivare men det handlar ju om att hantera det på rätt sätt.

En stor nackdel för Solidoodle är fraktkostnaderna, 109USD i frakt känns ju i plånboken och en enhetfrakt på kring 40USD för även små reservdelskomponenter ökar ju inte intresset. Jaja, bara att fortsätta läsa på.

Impulze
2013-03-03, 21:44
På solidoodle , måste man ha datorn ansluten under hela processen eller laddar man bara upp det som ska printas och sen kan man ta bort datorn?

frznlogic
2013-03-03, 21:49
Boop, jaja som alltid man får antagligen lite vad man betalar för.

Min känsla har ändå varit att r2 har fått bättre kritik. S2 har fått mycket kritik, iofs mest kopplat till otroligt lång leverans tid, men har sett andre problem kopplade till extrudern etc. Som du sa verkar det vara ett extremt vanligt problem på alla 3d printers som extruderar plast.

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

Boopidoo
2013-03-03, 22:00
Jag tror att R2 har mycket bättre mjukvara och det är en mycket viktig del. Som jag skrev i början så behöver jag bara trycka på print på den Up-Plus jag använder nu och jag har insett att det är mycket ovanligt för hobby-skrivare.

På S3 måste man använda open source mjukvara och de är ju oftast inte lika bra dessvärre. Jag har hört att R2 har bättre mjukvara. Däremot finns det rykten om att S3 snart ska kunna nyttja Replicator-mjukvara vilken vore trevligt. :)

Boopidoo
2013-03-03, 22:01
På solidoodle , måste man ha datorn ansluten under hela processen eller laddar man bara upp det som ska printas och sen kan man ta bort datorn?
Jag tror att den måste vara ansluten hela tiden, för mig är det inget problem då jag inte ser fördelen med motsatsen. Datorn kommer alltid att vara där. :)

Impulze
2013-03-03, 22:08
Ja det är ju inget större problem , oftast står ju datorn ändå på samma ställe :)

Nåja, får väl ta hem och prova en då...skriva ner värdet tordes dom då inte göra :))

//Matte

Boopidoo
2013-03-04, 08:01
Skulle vara mycket intressant om du gjorde det, jag är mycket nära att beställa en själv. Själv så har jag from någon vecka börjat skriva upp det jag säljer på en lista så att man kan motivera för frugan att 3d-skrivaren är betald av annat. Vi får väl se hur det går. :)

Just nu bygger vi om i källaren så det finns ändå ingen plats att ställa den och jag kan ju låna Up Plus en månad till.

Jag håller med dig om priset... går nog knappt att sälja billigare. Plockar man ihop samma komponenter själv för en DIY-printer landar man ofta högre.

UndCon
2013-03-04, 10:10
Jag har funderat länge på 3dprinters också...

Om de bygger på samma teknik dvs en Arduino som tex Reprap så kan du ladda in programvaran om du vill..
Till Reprap kan du skaffa en SDkortläsare och då lägger du filen där så behöver inte datorn vara inkopplad.
Replicator har anammat SDkort också...

Solidoodle har redan reprap.

intresssant test
http://www.youtube.com/watch?v=lbgGmtk6ibo

/UndCon

Impulze
2013-03-04, 11:13
Den är beställd nu, jag konvertera till särbo så nu slipper man argumentera för sina inköp :))

Kollar man på forumet så verkar många ha fått dom 2-3 veckor efter beställning, bara vänta och se.

//Matte

UndCon
2013-03-04, 11:18
Kul - vilken blev det?

Impulze
2013-03-04, 11:20
S3 :)

UndCon
2013-03-04, 13:17
Grejt - eftersom de använder RepRap Sanguinololu v1.3a Electronics så måste du skaffa en SD-kortläsare så du slipper ha en dator igång hela tiden

http://reprap.org/wiki/SDSL

Mr J
2013-03-04, 13:22
Den är beställd nu, jag konvertera till särbo så nu slipper man argumentera för sina inköp :))

Kollar man på forumet så verkar många ha fått dom 2-3 veckor efter beställning, bara vänta och se.

//Matte

Då kan du ju skriva ut en en ny sambo... :)

Impulze
2013-03-04, 13:28
Grejt - eftersom de använder RepRap Sanguinololu v1.3a Electronics så måste du skaffa en SD-kortläsare så du slipper ha en dator igång hela tiden

http://reprap.org/wiki/SDSL


Ja , inte dumt att ha den möjligheten iaf.

//Matte

henke2
2013-03-04, 13:52
Jag har som många andra ochså funderat på 3D printer, men är osäker på driftsäkerhet och smidighet med de billiga som finns på marknaden. Sen är ju inte upplösningen 0.1mm utan ganska så mycket grövre. Det beror inte på maskinens kvalitet utan på FDM-tekniken som sådan. I vissa vinklaro ch lägen når du 0.1 mm, men den blir fort oanvändbar om vi snackar små snäppen etc. Exempelvis om du skulle printa ett nytt hus till ett servo, funkar i SLS eller SLA men inte FDM.

SLS hade helt klart varit fräckt, men driften av en sådan är tidskrävande om inte annat.

Sen är det intressant med att 3D printa när delarna är avsedda för skarpt bruk. Det blir helt annat tänk när man designar både i utseende som sådant och godstjocklekar samt i viss mån hela principen. Där skiljer det sig vilken printmetod man väljer också. SLS är i princip lika starkt åt alla håll medan FDM är bräckligt i XY planet


FDM till vänster och SLA till höger, blir upplösningen bättre med solidoodle tro?

http://cdn.makezine.com/make/blogs/blog.makezine.com/2011/04/3dwhistle.jpg

Flipper
2013-03-04, 15:33
Henke de du skriver är helt rätt ang FDM maskinerna.
SLS och SLA är ett helt klar bättre alt. dock är dom maskinerna en aning lite dyrare ;-)

Jag har själv en Stratasys Dimension 768 SST den är bra men skulle hellre vilja ha en Objet 30Pro för där har man mer mer möjligheter att välja emellan olika material. Objeten har bättre upplösning och gör lager som är på 0.10mm det är klart mer användarvänligt.
Dom här billiga maskinerna har 0,25mm lager och det tycker jag personligen är lite för grovt om man ska göra lite småpryttlar till flygetygen.
/Mattias
Cad Consult

darkling76
2013-03-04, 18:00
Jag rekommenderar Objets Connex 500 så kan du köra olika material i samma part/stlfil tex durus white med tango black plus dvs ett flexibelt abs liknande material för snäppfunktioner mm med ett mjukt gummi liknande material som är flytande och härdar med uv och en tolerans som är bättre än sla dvs sintring.
Bara fantasin som sätter gränserna med denna maskin.
En uppsjö av material att välja mellan och leka med också:)
Kolla länken:http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=67cev_zcXJw

Mvh:
3D-printare på heltid:)

Impulze
2013-03-04, 18:36
FDM till vänster och SLA till höger, blir upplösningen bättre med solidoodle tro?

http://cdn.makezine.com/make/blogs/blog.makezine.com/2011/04/3dwhistle.jpg

Ja nog tror jag solidoodle printar bättre än än den vänstra :)) Det går ju printa i 100 micron, men det tar ju längre tid.

Vet inte vad han kör i sin 2:a men nog tycker jag det verkar vara bra finish för hobbybruk iaf: http://www.youtube.com/watch?v=Aafp7EnzmOY

//Matte

Impulze
2013-03-04, 20:06
Då kan du ju skriva ut en en ny sambo... :)

Blir en liten en då :)

//Matte

henke2
2013-03-04, 20:19
Ja nog tror jag solidoodle printar bättre än än den vänstra :)) Det går ju printa i 100 micron, men det tar ju längre tid.

Vet inte vad han kör i sin 2:a men nog tycker jag det verkar vara bra finish för hobbybruk iaf: http://www.youtube.com/watch?v=Aafp7EnzmOY

//Matte

Det tråkiga är att även stora saker lätt blir väldigt pilliga när det gäller RC-flyg. Låter kanske en smula nagativ, men det är absolut inte menat så. Tittar själv på att köpa en printer och klurar på vad jag kan ha den till och för/nackdelar, därav mina reflektioner.

Det handlar som sagt tidigare om att rita sig runt skrivarens brister när man konstruerar. Om vi skall kalla det för "normalt sett" så som Pierre och jag jobbar till vardags så tar man ju fram en kopia av den tänkta detaljen som man är väl medveten om inte når samma egenskaper på alla sätt. (Pierre kör maskinen och jag ritar, dock på helt olika företag)

darkling76
2013-03-04, 21:27
Tjena!
Ja de här små hobbymaskinerna man ser på mässor och kan köpa för hemmabruk runt 10000:- tex cubify mm är ju inga precisionsmaskiner direkt,men mockups mm kan man ju göra och är man bekant med z-brush kan man rita/skapa riktigt coola grejer men för att printa fram typ reservdelar mm till rc så lär man bli besviken tyvärr.
Objeten däremot som jag länkade till bygger på en helt annan teknik och kan mycket väl användas (med rätt materialval)
till rc prylar/reservdelar mm om man det vill.
Men detta är dock inga maskiner för hemmabruk då de ligger i runda slänger på 2 miljoner kronor lite beroende på byggyta mm.
Här är en assemblyvideo med lite servo mm monterat i objetdetaljer.
Dock 3år gammal nu så precisionen är nu ytterliggare lite vassare än 0,1mm som videon visar i dessa prover från tidigare maskiner:)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=vSGgt7ONP34

Angående Zbrush som jag nämde tidigare så är här en länk på vad man kan göra med det programmet om man har lite konstnärlig ådra förstås:)
Kanske inte har så mycket med rc att göra men f-n så coolt är det!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=l_ZCiffMRvg

Mvh:Pierre

Boopidoo
2013-03-04, 22:27
Man kan definivt bygga saker för RC, vad är det för strunt att det inte skulle gå? Det beror ju helt på vad man bygger, vad det ska användas för och om designen är anpassad för 3d-utskrift.

Jag har exempelvis designat lite grejer för plastgjutning (injection mold) och om jag skriver ut dem med 0,2mm upplösning så är kvaliteten lite lägre men de går definitivt att använda. Ett problem är att de spricker lättare men än en gång beror det ju på om man beräknar med detta. Det går ju relativt enkelt att lägga dit mer material och kompensera för detta.

En sak jag tänkte modellera nu är en droppformad kamerabehållare för Sony 600TVL WDR som ska medge pan (ej tilt) och sitta ovanpå en elseglare. Alla dessa delar ska skrivas ut i 0,2mm och jag ser inte varför det inte skulle gå. Jag har precis skrivit ut ett skal med inbyggd vibrationsdämpning för KK2.0, även den i 0,2mm.

Än en gång beror det ju på användningsområde. Tror man att man ska få exakt samma kvalitet som gjutna föremål kanske man blir besviken men 3d-printning möjliggör ju också en helt annan nivå av design av mycket starka och lätta delar som är omöjliga att gjuta, exempelvis sandwichelement. Min KK2.0-behållare är grymt stadig men har ihåliga väggar och är superlätt. Mycket lättare än om den var gjuten. Sen slippers man ju besväret med släppvinklar och split-linjer. :)

För starkare och stadiga konstruktionsdelar så får jag väl förlita mig på frästa delar i aluminium och kolfiber från kajakens fräs. ;)

darkling76
2013-03-05, 06:59
Man kan definivt bygga saker för RC, vad är det för strunt att det inte skulle gå? Det beror ju helt på vad man bygger, vad det ska användas för och om designen är anpassad för 3d-utskrift.

Jag har exempelvis designat lite grejer för plastgjutning (injection mold) och om jag skriver ut dem med 0,2mm upplösning så är kvaliteten lite lägre men de går definitivt att använda. Ett problem är att de spricker lättare men än en gång beror det ju på om man beräknar med detta. Det går ju relativt enkelt att lägga dit mer material och kompensera för detta.

En sak jag tänkte modellera nu är en droppformad kamerabehållare för Sony 600TVL WDR som ska medge pan (ej tilt) och sitta ovanpå en elseglare. Alla dessa delar ska skrivas ut i 0,2mm och jag ser inte varför det inte skulle gå. Jag har precis skrivit ut ett skal med inbyggd vibrationsdämpning för KK2.0, även den i 0,2mm.

Än en gång beror det ju på användningsområde. Tror man att man ska få exakt samma kvalitet som gjutna föremål kanske man blir besviken men 3d-printning möjliggör ju också en helt annan nivå av design av mycket starka och lätta delar som är omöjliga att gjuta, exempelvis sandwichelement. Min KK2.0-behållare är grymt stadig men har ihåliga väggar och är superlätt. Mycket lättare än om den var gjuten. Sen slippers man ju besväret med släppvinklar och split-linjer. :)

För starkare och stadiga konstruktionsdelar så får jag väl förlita mig på frästa delar i aluminium och kolfiber från kajakens fräs. ;)

Absolut kan du printa div grejer för rc såklart men det jag tänker på tex är mer avancerade detaljer som ska kanske ha en rörlig funktion mm.

Kan tänka mig att många tror att man tex kan göra sina egna reservdelar typ en swashplatta kullinkar mm och sådana delar med denna teknik men det är bara glömma.
Det var lite mer sådana detaljer jag tänkte på.
Däremot finns det printrar som klarar det på marknaden men som sagt inget för hemmabruk.

Mvh:Pierre

Boopidoo
2013-03-05, 08:17
Nja då är nog en 3D-fräs det man ska ha istället. Skulle inte lita på en swashplatta i plast ändå. Som en vän sa för något år sedan, metall är metall och plast är skit. :)

Nä skämt åsido så måste man givetvis veta vad det är man har att göra med. Jag ser massor med användningsområden inom RC och särskilt inom FPV där man ofta behöver göra egna grejer. Med en 3d-printer så slipper man pyssla med plywood och kydex för något som i slutänden ändå ser kasst ut. Möjligheten till att göra mer ändamålsenliga designer som ser bättre ut och som fungerar bättre ökar extremt mycket med en 3d-printer tycker jag.

Det krävs ju dock att man måste rita upp i CAD men det gör jag oavsett om jag ska bocka en plåt eller skära ut en plywoodbit så för mig innebär det inget extra arbete.

henke2
2013-03-05, 08:50
Man kan ju även använda delarna som form till skarpa detaljer. Din gondol som exempel är ju på tok för stadig i FDM och hade förmodligen räckt att ha vaccumformad i någon tunn plast. Då kan man printa formen för vaccumformningen

Boopidoo
2013-03-05, 10:07
Vilken gondol?

EDIT: Menar du kamerabehållaren jag nämnde ovan? Den kommer nog inte att väga så mycket att jag orkar med att vacuumdra den. Sedan vill jag ju även ha fästen invändigt för diverse saker samt kunna skruva fast den i modellen så jag vill nog inte ha vacuumformad plast.

Men jag förstår argumentet, det går ju fort att formge saker.

Boopidoo
2013-03-10, 08:46
Intressanta erfarenheter av en som äger både Solidoodle 2, Replicator och Replicator 2: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=solidoodle%20or%20replicator&source=web&cd=3&ved=0CEIQtwIwAg&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DhY8 3U91Ccik&ei=ETk8UZaPDqLy4QS2jIDIAQ&usg=AFQjCNHXe2znFXzM3Dt1MGNNwossMvKW7A&bvm=bv.43287494,d.bGE

Impulze
2013-03-10, 09:48
Ja , då känns det ju ännu bättre att ha beställt en SD3 :) Men man får nog räkna med lite justeringar även om SD säger att dom är kontrollerade då dom levereras. Har beställt en Reprap panelolu så man kan köra den utan dator om man vill, så nu är det bara beställa ABS.

Simon, när beställer du? :)

//Matte

Boopidoo
2013-03-11, 19:16
Hur lång leveranstid är det? Hemsidan ger lite dubbla budskap, dels så står det "in-stock" men sen står det att de accepterar "pre-order".

Impulze
2013-03-11, 19:19
6-8 veckor, men det verkar som att dom håller på att få upp farten, ser ut som vissa skickats efter 3 veckor. Kör simuleringar för fullt bara för att sätta sig in lite i det.

Läste nånstans på deras forum att dom tillverkar 150-200 printrar i veckan, i den takten så borde det vara snabbare än 6-8 veckor.

//Matte

Boopidoo
2013-03-12, 20:47
Hoppas att det är närmare 3v än 8v då. Själv är jag grymt sugen att trycka på knappen...

Impulze
2013-03-12, 21:20
Du får ju vänta ännu längre då du tvekar :)

//Matte

UndCon
2013-03-12, 22:51
Jag skickade iväg en enkel fråga till S3-gänget

vilken typ av mått de använder sig av - metriskt eller imperial...


svaret:
Any kind of replacement parts that you may need, we are able to provide you with should anything break.
Specific information about our parts are proprietary information.


Dåligt svar tycker jag - är det tum-skit är det svårare att fixa å dona själv då utbudet av tum-skit inte är så stort på vår sida vattnet.

Det slutar väl med att bygga själv....

SteffeB
2013-03-13, 00:51
Hittade en lite annorlunda 3d-printer! :)

http://www.youtube.com/watch?v=Z8MaVaqNr3U&feature=youtube_gdata_player

kajakmannen
2013-03-13, 12:40
Företaget som ajg var delägare av tidigare i Älvkarleö har en liknande som man kan 3D printa gjutformar i. Riktigt häftigt och man kan göra gjutformar som inte har traditionella delningsplan etc.

MVH / Kajaken

SteffeB
2013-03-13, 12:42
Häftigt! Man har ju lite våta drömmar om att kunna gjuta i metall. Finns många duktiga hempulare på youtube, bl.a. "myfordboy" som bygger fungerande motorer.

SteffeB
2013-03-13, 13:24
Hur fungerar skrivaren förresten? Vad är det för typ av resin? Hur härdar det?

Vad skulle det kosta att köpa gjutformar till ex. en bilmotor ifrån egna cad-filer? (bara nyfiken)

Lassekar
2013-03-13, 20:06
Hej!

Ikväll kl. 21.30 på SVT1 - - Kobra om 3D-revolutionen.

Länk: http://www.svt.se/kobra/kobra-om-3d-revolutionen

Trevlig kväll

/Lasse

Sickan
2013-03-13, 20:12
Hej!

Ikväll kl. 21.30 på SVT1 - - Kobra om 3D-revolutionen.

Länk: http://www.svt.se/kobra/kobra-om-3d-revolutionen

Trevlig kväll

/Lasse

Tack för tipset!

--
S

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

kajakmannen
2013-03-13, 22:11
hmm vet inte riktigt vad det är för resin men den fungerar som en bläckstråleskrivar kan man säga men papperet är ett lager med ett pulver som stelnar då resinen sprayas på. Nytt lager sand osv osv så blir det till slut en form.

Printning kostar kanske runt 10-20 kr/cm2 i en vanlig ABS+ skrivar om du köper tjänsten och jag vet att de maskiner som printar gjutformar är snabbare i printhastighet så låt oss säga ungefär samma pris eller något billigare.

McRegor
2013-03-13, 22:38
Kollade nyss Kobra och för mig som oinsatt i 3D-skrivarträsket så blev man ju smått imponerad - t ex av flexibla kläder utskrivna i 3D-skrivare och t o m utskrivna vapen...
Här känns det som att utvecklingspotentialen är enorm - var skall det sluta...
Roger

SteffeB
2013-03-13, 22:38
Ja, det var då iallafall riktigt häftigt! :)

Farsan håller på och renoverar en Stutz Roadster 1928 i princip ifrån noll, många delar som ska gjutas där. Som tur är har han en 1927:a också som han kan mäta och sandgjuta delar efter. Tycker dock att kvaliteten är riktigt usel på avgjutningarna. Tur att han är en jäkel på att slipa/polera . ;)

En sån där maskin tillsammans med bra kunskaper i cad skulle vara perfekt att ha hemma i garaget vid ett sånt projekt. :)
Ta gärna reda på lite mer om hur den fungerar, hur ser munstyckena ut, typ av resin mm. Hittade förresten recept på uv-härdande katalysator som gick att använda till olika resiner, intressant.

Har själv bestämt mig för att lära mig Solidworks "på riktigt", har börjat hårdplugga på jobbet då jag har mycket tid över där. Känner att man blir så låst i sina ideér när man inte kan behärska ett cad-program. Många bra/dåliga ideér har man som skulle behöva komma ut på ritning. Har bara använt mig av autocad samt sketchup tidigare men aldrig tagit tag i att lära mig mjukvaran ordentligt. Först ska jag lära mig rita, sen ska det byggas Cnc-maskiner är tanken. Har möjlighet att laserskära i höghållfasta stål till väldigt bra pris samt har bra kontakter inom svarvning/fräsning så en maskin ska inte vara några problem att få ihop rent mekaniskt iallafall.

henke2
2013-03-14, 08:57
Har själv bestämt mig för att lära mig Solidworks "på riktigt", har börjat hårdplugga på jobbet då jag har mycket tid över där. Känner att man blir så låst i sina ideér när man inte kan behärska ett cad-program.

Det är givetvis grunden att kunna ett CAD-system, men man blir ju inte författare bara av att kunna Word :-)

Oavsett vad man bestämmer sig för att rita så krävs det mycket erfarenhet innan man blir duktig. Det krävs ju helt olika tänk beroende på om man ska Formspruta, fräsa, gjuta, bocka eller 3D-printa fram någonting. Köper man en egen FDM-maskin så kommer man efter ett par år bli riktigt duktig på att konstruera FDM-detaljer.

Renoverar man någonting befintligt så kan man ju kopiera originaldelarna, men börjar man rita nytt krävs det en hel del för att få det att hålla och för att det skall gå att tillverka till rimliga pengar.

Jag får betalt för att rita på dagarna och lär mig mängder om olika tekniker hela tiden, perfekt att applicera på modellflyget eller bilbyggandet på kvällarna.

Gjorde en tank till ett flygplan genom att yxa till en plugg i frigolit, 3D scannade in den i datorn för att sedan rita en modell efter den. Vill du träna på CAD så kan du få 3D-scannade filen att rita av hehe :-)

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/155266_10151642220419505_1151807058_n.jpg


http://images.shapeways.com/model/picture/674x501_937178_830666_1361539281.jpg?key=8e8d88a2b dd3b08f875c3662a223a172

http://img811.imageshack.us/img811/8106/tankklar.png



PS, fick en offert på att få en del 3D printad i titan till mitt turbopropprojekt, en pryl stor som en espresso kopp med godstjocklek på 0.5mm, jag fick ett kompispris men tyckte ändå 47000 var lite väl saftigt (dollar) :-)

SteffeB
2013-03-14, 09:11
Haha, nej det är klart att jag inte kommer bli någon expert direkt men man måste ju börja någonstans. Nu sitter jag och läser en tjock bok på jobbet för att få lite överblick över Solidworks innan det börjas i datorn. Ska anmäla mig till kurs på högskolan hade jag tänkt.

Har väl inte direkt som mål att göra grejer så lätta som möjligt och därför får problemet att det inte ska hålla, utan strävar mest efter att kunna visualisera en idé och testa funktionen utan att behöva skita ner i verkstan. ;)

Går för det mesta runt och funderar på diverse små uppfinningar som jag skulle vilja göra verklighet av, papper och penna räcker dock inte till känner jag...

Inga modellflygrelaterade saker, på det området är jag nog en som mest köper färdigt.

Boopidoo
2013-03-14, 15:18
Nya program för 3D CAD är rätt så användarvänliga och bra mycket enklare än Pro/E 2001 jag började med. Jag är i stort sett självlärd men har lärt mig massor i och med RVJET-projektet. Det är som sagt mycket annorlunda att modellera för EPO-gjutning, plastgjutning, 3d-printing eller exempelvis vanlig plåtbockning etc. Men inget är egentligen svårt att lära sig.

Boopidoo
2013-03-14, 17:48
Nu har jag gjort ett par lådor till både channel wizard och kk2.0. Man kan väl säga att de är under utprovning hos berthseda som fått några. Om någon är mycket intresserad kan jag nog skriva ut för en billig penning. Till skillnad från många andra liknande lådor så behövs inga skruvar för att öppna/stänga/låsa lådan.

SteffeB
2013-03-15, 12:26
Hur ser lådan ut? :)

Boopidoo
2013-03-15, 12:52
För KK2.0 eller CW?

SteffeB
2013-03-15, 13:19
kk2

Boopidoo
2013-03-15, 14:33
http://www.shapeways.com/shops/boopidoo

darkling76
2013-03-15, 16:10
Haha, nej det är klart att jag inte kommer bli någon expert direkt men man måste ju börja någonstans. Nu sitter jag och läser en tjock bok på jobbet för att få lite överblick över Solidworks innan det börjas i datorn. Ska anmäla mig till kurs på högskolan hade jag tänkt.

Har väl inte direkt som mål att göra grejer så lätta som möjligt och därför får problemet att det inte ska hålla, utan strävar mest efter att kunna visualisera en idé och testa funktionen utan att behöva skita ner i verkstan. ;)

Går för det mesta runt och funderar på diverse små uppfinningar som jag skulle vilja göra verklighet av, papper och penna räcker dock inte till känner jag...

Inga modellflygrelaterade saker, på det området är jag nog en som mest köper färdigt.

Hej Steffe.
Om du har möjlighet att få utbildning på Solidworks genom ditt arbete kanske så har Mp-Engineering(plm-group) grymma utbildningar som börjar med en 4 dagars grundkurs i Solid Works som du sedan kan bygga på med en uppsjö av olika inriktningar i modellering mm.
Har själv börjat där en gång i tiden och kan varmt rekommendera detta om du har möjlighet till det.:)

Mvh:Pierre

SteffeB
2013-03-15, 17:24
Har tyvärr inget sådant jobb där det skulle vara motiverat. :(

Är mest ett övervakningsjobb, har iallafall tid att läsa böcker! :)

darkling76
2013-03-15, 19:30
Har tyvärr inget sådant jobb där det skulle vara motiverat. :(

Är mest ett övervakningsjobb, har iallafall tid att läsa böcker! :)

Ok!
Det går lära sig ändå bara man har tålamod.
Det finns ett litet hjälpmedel som du kan ta nytta av när du ska börja rita i alla fall!
När du har installerat Solid Works och ska börja jobba med det så utöver att försöka läsa sig till som kan vara jobbigt då bara grundkursen är på 500 sidor så kan du träna på tutorials som finns med programmet dvs hur du skapar tex en solid part från början till slut genom att rita upp/följa steg för steg till en färdig part tex:)

Ett riktigt bra hjälpmedel i början och sedan finns det en massa roliga tutorials att uppdatera med när man blir varm i kläderna:)
Tror det ligger en del tutorials på youtube som Solidanvändare ritar upp.
Här hittade jag ett exempel på vad du kan göra i Solid:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=4MzYp7vFtp0

Som du ser här kan du också göra animationer och hållfasthetsberäkningar mm
Så det är bara nöta på:)

Mvh:Pierre

Boopidoo
2013-03-15, 19:48
Ett bra sätt att lära sig kan vara att titta på en designad modell och studera varje feature var för sig och hur den är definierad. Det är så jag lärde mig plastdesign (injection molding).

Jag kan nog skicka någon modell, men måste kolla först om jag har någon som inte är anknuten till Rangevideo. Jag har en hel del sk fulmodellerade kameror och servon som jag modellerat bara för utseende och placering.

darkling76
2013-03-15, 19:54
Ett bra sätt att lära sig kan vara att titta på en deignad modell och studera varje feature var för sig och hur den är definierad. Det är så jag lärde mig plastdesign (injection molding).

Absolut!
Kanonbra tips,segt som f-n i början men när man väl börjar få snurr på det är det ett fantastiskt program utan nån större konkurrens i cadvärlden:)
Ett litet bekymmer som jag stöter på varje dag är att du som användare kan rita på så fantastiskt många olika sätt och gör det också trots att slutresultatet kan se lika ut så kan det sätta käppar i hjulet när man börjar titta närmare på filen innan printing.
Själv ritar jag på en ny canopy(modell större) till min blade 450 som jag ev kör ut i Eden 500(objet) då jag lyckades köpa på mig för stora lipos givetvis:banghead:

SteffeB
2013-03-15, 20:03
Ja, det är lite trögt nu i början, mycket att ta in. Lite annorlunda tänk gentemot Autocad och sketchup som jag pulat lite smått i förut. Sitter och läser i den här nu: http://www.amazon.com/Solidworks-2013-Bible-Matt-Lombard/dp/1118508408
Nu sitter jag och läser om i vilken ände man ska börja rita ett objekt, nyttigt för mig! :)

Tänkte läsa igenom den en gång och sedan börja rita, sedan ha boken som stöd. Har som sagt mer tid på jobbet än hemma, haha. :)


Nån som har koll på några slags lathundar eller dylikt som man kan få tag i, eller använder man inte sånt ? Tänkte på förklaringar på knappar osv..

Tack för alla tips! :)

Boopidoo
2013-03-15, 20:08
Jag börjar alltid med ett antal definierande skisser. Sedan så hänvisar jag kommande ritningar till grundmåtten i de första ritningarna. Det blir enklare att ändra senare då.

Ett annat tips är att ALLTID definiera dina ritningar till 100%, detta besparar många problem vid mer avancerade modeller.

RVJETen hade varit omöjlig att göra utan att arbeta på det här viset, vi har ändrat det mesta genom projektets gång och det är mycket smidigt att allting "följer med" och uppdateras utan problem. Tror att vingen nu består att många hundra features. Det räcker med att en av dessa har en ritning/skiss som inte är fullständigt definierad för att det ska gå åt skogen.

Boopidoo
2013-03-15, 21:54
Nu är en Solidoodle 3 på väg! Jag håller på att bygga om hela källaren men nu hinner man ju förbereda plats, kabeldagning etc när man inreder hobbyrummet på nytt. :)

Impulze
2013-03-15, 22:01
Ahh..perfekt :)

Hur långt efter mig hamna du? jag väntar på printer 9445 :)

//Matte

Johan_vv
2013-03-15, 22:53
#9995 hamna jag på =)

/ Johan

Impulze
2013-03-16, 00:54
Dom verkar få sälja en hel del :)

//Matte

Boopidoo
2013-03-16, 17:38
@Johan_vv
När beställde du? Min beställdes igår...

cyberpete
2013-03-16, 19:21
Vart i Sverige kan man köpa plasttråd till SD3 ?

cyberpete
2013-03-16, 19:57
Tagit nån öl och råkade klicka på ett ställe :)

Order ID: #10029

Boopidoo
2013-03-16, 19:57
Ingen aning men det finns massor av säljare inom EU: http://www.amazon.co.uk/1-75mm-Filament-Reprap-MakerBot-Printer/dp/B008BSYJGE

cyberpete
2013-03-16, 20:05
Hur långt räcker 1 kilo plast ?

Impulze
2013-03-16, 20:33
Kolla på ebay, finns en hel del material i england/kina. Vad man läst så räcker 1kg ett tag, beror ju helt på hur och vad man skriver ut. Det man får med räcker väl till en visselpipa eller kapsylöppnare typ :)

//Matte

henke2
2013-03-18, 07:21
Hur långt räcker 1 kilo plast ?

Plocka lite plastprylar i köksskåpet och väg dem så får du en uppfattning om hur mycket som behövs.

UndCon
2013-03-18, 13:45
Det var värst vad ni handlar....väldigt nära att trycka BUY igår...

Impulze
2013-03-18, 13:46
Nära skjuter ingen hare :)

//Matte

Boopidoo
2013-03-19, 09:32
Kom igen UndCon, du vet att du vill ha en! ;)

UndCon
2013-03-19, 10:23
Nu är ni inte snälla mot mig...

Jag väntar på en bättre lön - har precis bytt jobb - fredag är sista dagen och jag börjar nytt på måndag så jag räknar med att få ut en hel del cash...så är det inte sämre utan att det nya jobbet ger ca 7k mer i månaden :D

Boopidoo
2013-03-19, 10:27
Grattis!

Då antar jag att det blir "Free filament for everyone!"? :D

bogieboy
2013-03-19, 20:17
http://www.creativetools.se/hardvara/3d-skrivare/reprappro-mendel-byggsats-komplett

Den är jag på väg att köpa! Måste bara bearbeta frugan lite mera först. .. :p

Dom har även makerbot på creativ tools. Och plast. :D

Och här är ett bra forum http://www.animate.se/viewforum.php?f=198

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Boopidoo
2013-03-19, 21:09
Ah animate.se, där var man ju och hängde när man modellerade Su-15 åt Strike Fighters Project 1. :)

Dags att återvända kanske...

bogieboy
2013-03-19, 21:16
Ah animate.se, där var man ju och hängde när man modellerade Su-15 åt Strike Fighters Project 1. :)

Dags att återvända kanske...

Det tycker jag!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

bogieboy
2013-03-26, 11:07
Har ni inte fått era skrivare än. Själv är jag på g att köpa en reprappro mendel. :-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

cyberpete
2013-03-26, 11:22
Är 8-10 veckors leverans på Solidoodle 3 så jag får vänta till Maj tror jag :(

Impulze
2013-03-26, 11:28
Det är väl deras generella svar angående leveranstid, om man följer på forumet så verkar dom vara nere på 6 veckor nu.

//Matte

henke2
2013-03-27, 08:01
Många steg i att tillverka soppatankar, nu är 3D printade delarna på plats iaf!

http://imageshack.us/a/img541/1880/20130326184036zed201303.jpg

Boopidoo
2013-03-28, 17:17
Har börjat lägga upp lite designer på Shapeways nu. Det dyra priset står dock Shapeways för. ;)

http://www.shapeways.com/shops/boopidoo

UndCon
2013-03-30, 19:44
Det är fegt att köpa färdigt - jag vill ha en Prusa i3.

henke2
2013-04-01, 11:11
Har börjat lägga upp lite designer på Shapeways nu. Det dyra priset står dock Shapeways för. ;)

http://www.shapeways.com/shops/boopidoo


Svårt att veta när någon är ironisk. Du kan inte påstå att shapeways är dyra. Dem är i särklass de billigaste (och sämsta) 3D printarna i världen.

Boopidoo
2013-04-01, 15:35
Klart att de kan anses dyra när man jämför med gjutna massproducerade plastdelar vilken en potentiell konsument gör. En plastdetalj som troligtvis inte kostar mer än $2-3 kostar ca $20-30 på Shapeways.

För prototypframställning är det givetvis inte så dyrt men då kan man ju nästan lika gärna skriva ut själv.

henke2
2013-04-01, 18:40
Klart att de kan anses dyra när man jämför med gjutna massproducerade plastdelar vilken en potentiell konsument gör. En plastdetalj som troligtvis inte kostar mer än $2-3 kostar ca $20-30 på Shapeways.

För prototypframställning är det givetvis inte så dyrt men då kan man ju nästan lika gärna skriva ut själv.

Mjä, nu är du fel på det. EN plastdetalj som kostar 200kr på Shapeways kostar ungefär 100000kr att spruta fram (det brukar ingå ett gäng råprover i verktygskostnaden). Du har ju ingen som helst chans att göra dina plastdetaljer formsprutade utan verktyget.

Samma detalj som Shapeways tar 300kr för tar de svenska aktörerna 3000kr+moms för, men då får du leverans av en detalj som är det du beställt och på ett par dagar istället för ett par veckor och allt som oftast saknade delar och detaljer körda i laserskarvar etc.

Skriva ut själv i FDM går ju bra, men väldigt få har tid och pengar att köpa en egen SLS maskin som ger resultat närmast den formsprutade detaljen.

Boopidoo
2013-04-01, 23:03
Nope, jag har inte fel men du missförstår mig. Jag vet vad det kostar att ta fram verktyg, jag har själv tagit fram en hel del saker som har gjutits. Dock har det knappast kostat 100tkr för en del. Men det kan givetvis bli dyrare om det är större och mer komplicerade delar.

Det jag pratar om är vad en konsument tycker att exempelvis en plastpryl är värd jämfört med andra plastprylar. En konsument är alltså inte en producent/tillverkare. Sen så skiljer det säkert på mer avancerade delar men det som jag har skrivit om är de delar som jag har modellerat och laddat upp på Shapeways vilket knappast är avancerade delar. Bäst att diskutera samma saker annars blir det bara mer missförstånd.

Jag tror nog att det flesta som betalt ca $20 för en KK2.0 FC tycker att det kan verka dyrt att betala det dubbla för en låda till den. Ingen sådan konsument skulle betala ytterligare 10ggr mer för en från svenska leverantörer. De skulle än mindre betala 100ggr mer för att ta fram verktyg. Men skulle HK börja sälja en gjuten låda för KK2.0 skulle den nog inte kosta mer än några dollar. Det är denna jämförelse jag menar att en potentiell konsument står inför.

henke2
2013-04-02, 07:15
Nope, jag har inte fel men du missförstår mig. Jag vet vad det kostar att ta fram verktyg, jag har själv tagit fram en hel del saker som har gjutits. Dock har det knappast kostat 100tkr för en del. Men det kan givetvis bli dyrare om det är större och mer komplicerade delar.

Det jag pratar om är vad en konsument tycker att exempelvis en plastpryl är värd jämfört med andra plastprylar. En konsument är alltså inte en producent/tillverkare. Sen så skiljer det säkert på mer avancerade delar men det som jag har skrivit om är de delar som jag har modellerat och laddat upp på Shapeways vilket knappast är avancerade delar. Bäst att diskutera samma saker annars blir det bara mer missförstånd.

Jag tror nog att det flesta som betalt ca $20 för en KK2.0 FC tycker att det kan verka dyrt att betala det dubbla för en låda till den. Ingen sådan konsument skulle betala ytterligare 10ggr mer för en från svenska leverantörer. De skulle än mindre betala 100ggr mer för att ta fram verktyg. Men skulle HK börja sälja en gjuten låda för KK2.0 skulle den nog inte kosta mer än några dollar. Det är denna jämförelse jag menar att en potentiell konsument står inför.

I så fall har man helt missförstått vad Rapid prototyping handlar om. Men så kommer det givetvis alltid vara, nybörjare som inte förstår vad de skall köpa, varför eller till vilket pris. Med dagens utveckling kommer det inte bli färre av dem heller tyvärr.

Boopidoo
2013-04-02, 10:45
Nej varför skulle man ha missförstått det? Man kanske inte vill annat än att köpa lite plast formad som man vill? Att tro att alla som pysslar med 3d-printing gör det för att skapa prototyper är i min mening rätt naivt.

Jag skulle faktiskt gå så långt att säga att de flesta som köper från Shapeways inte gör det för att göra en produktionsprototyp. De flesta har nog inte ens produktion i åtanke när de handlar därifrån.

Det kommer också alltid att finnas förståsigpåare som tror sig veta vad alla andra egentligen borde tycka och hur de borde bete sig. ;)

henke2
2013-04-02, 13:03
Det kommer också alltid att finnas förståsigpåare som tror sig veta vad alla andra egentligen borde tycka och hur de borde bete sig. ;)

Oki, tack.

Boopidoo
2013-04-03, 23:27
Det var sagt med glimten i ögat men dina inlägg visade rätt klart att du missförstod vad jag menade. Samt att jag anade en viss ton av överlägsenhet men det kanske var missförstånd från min sida?

Och varför kalla mig eller konsumenter för nybörjare? Dels är det irrelevant samt att du inte har någon aning om folks erfarenhet. Sedan spelar väl just det ingen som helst roll om man exempelvis vill köpa en specialanpassad plastpryl (exempelvis låda för KK2.0)?

Att allt fler börjar att printa själv samt att fler och billigare tjänster, än billigare, än Shapeways är väl ingenting annat än bra?

UndCon
2013-04-04, 00:06
ordbajs...

Boopidoo
2013-04-04, 06:36
Och vad är en post som enbart nämner "ordbajs..."? :)

Impulze
2013-04-05, 19:34
Just nu skickades printer #9188 som var beställt 25/2. Min är beställd 3/3 och har runt 94** nånting, så slutet nästa vecka kan den vara på väg :)

//Matte

Boopidoo
2013-04-05, 20:28
Mycket lovande! Jag lämnade tillbaka den som jag har lånat, men jag har inte tokbråttom, mitt hobbyrum blir inte klart förrän i slutet av maj.

Har du förresten funderat på att montera väggar runtom skrivaren så som det finns på Solidoodle 2?

Impulze
2013-04-05, 20:45
Jo tänkte sätta väggar på min, fattar inte varför dom inte gjort det från början.

//Matte

bogieboy
2013-04-05, 20:58
Det är fegt att köpa färdigt - jag bygger en Prusa i3 istället.

Jag ska bygga en RepRapPro Mendel... :icon_pidu:

cyberpete
2013-04-05, 21:17
Om några veckor så kanske min 10029 skickas :)

Boopidoo
2013-04-10, 21:36
Det sista jag printade på den Up som jag lånade var detta, en låda för KK2.0 med inbyggd vibrationsdämpning.

http://www.shapeways.com/model/1015481/kk2-0-enclosure-r1-integrated-vibration-mount.html?li=my-

381803818138179 38178

simonarvestrand
2013-04-11, 08:39
Reprap beställd, firman hade lite skulder till mig det åtgärdades med en printer :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Impulze
2013-04-12, 20:55
Om ni inte vill vänta 8-10 veckor för att dom prioriterar sina landsmän så bör ni följa med på soliforumet och bevaka vilka ordrad som skickats. I mitt fall så hade jag order-id 9445 beställd 3/3, började se att senare ordrar lämnade fabriken exempelvis denna: Order ID: 9589 Date Ordered: March 6, 2013. Tänkte att det kanske blivit nått fel så jag mailade dom och John svarade att min skrivare förmodligen just nu blev dubbelkollad i QC. Väntade 2 dagar men statusen "pending" var fortfarande kvar, mailade igen och påtalade att andra fått sina skrivare och då får jag detta till svar: " Based on what you ordered and when you ordered it, your order should ship on roughly April 28th". Detta är ju 8-10 veckor efter min beställning blev gjord. Mailade tillbaka ytterligare med detta: Ok, So the people on soliforum posting this information is just lying?

"Order ID: 9589 (SD3)
Date Ordered: March 6, 2013
Your order has been updated to the following status:
Shipped"

Gick väl sisådär 15 minuter sen fick jag detta svar:"Order ID: 9445 ,Date Ordered: 03/03/2013
Your order has been updated to the following status:
Shipped

Sen får jag ytterligare ett konstigt mail, nåja..huvudsaken är att den är skickad nu iaf.
"Perhaps I was misinformed about your exact situation. I gave you what should be the standard lead time for the model of printer that you ordered based on the date of purchase.

Since there seems to be confusion, I am going to mark this email for John, perhaps he can give you a better answer than I."


//Matte

Boopidoo
2013-04-12, 22:31
Jag har Order ID: 9993, får nog vänta ett tag till.

Impulze
2013-04-12, 22:36
http://www.soliforum.com/topic/3/orders-shipping-list/page/38/

Din borde inte vara så långt borta då....

//Matte

Boopidoo
2013-04-13, 17:36
Har du hunnit läsa på och fundera på om det behövs några moddar? Förutom väggarna?

Impulze
2013-04-13, 17:46
Inte direkt moddar, men en del justeringar för att få bra utskrifter. En modd som kan vara bra är en fläkt som man sätter på skrivarhuvudet om man tänkt göra mer detaljerade utskrifter (0.1)

//Matte

Impulze
2013-04-14, 21:41
Ok, här är en modd som man bör göra. En hållare så man kan montera en fläkt så den kyler NEMA motorn på X-axeln.
http://www.thingiverse.com/thing:68827

tråden: http://www.soliforum.com/topic/1500/xaxis-motor-cooling-ftw/

//Matte

Boopidoo
2013-04-15, 10:27
Bra tips, ska se till att köpa på mig delar redan nu. Jag vill ha en fläkt som är så tyst som möjligt, någon som har tips på en mycket tyst fläkt? Fast det räcker kanske att bara dra ned spänningen lite.

Antingen en sådan de länkar till på tråden, fast billigare från eBay: http://www.ebay.com/itm/40mm-12V-Computer-Cooler-Cooling-Fan-2-Pin-PC-Black-P-/350763927655?pt=US_Computer_Case_Fans&hash=item51ab28c867

Eller en som iaf marknadsförs som tyst men dyrare så klart: http://www.ebay.com/itm/40MM-12V-Silent-3-Pin-IDE-Quite-Fan-PC-CPU-Processor-Computer-Case-Cooler-System-/250934715811?pt=UK_Computing_Hard_Drive_Cooling&hash=item3a6cdfe5a3

Impulze
2013-04-15, 10:59
Tror det skulle vara fördelaktigt om man kunde justera fläktfarten via vred.

Sen så skulle man kanske beställt en extra "hot end" då dom verkar gå sönder för många.

4 rullar plast är på ingång så bara skrivaren kommer så ska det testas.

//Matte

simonarvestrand
2013-04-15, 12:20
3-5 veckor leveranstid på reprappron hoppas på lite kortare.
Är det ebay som gäller för plastinköpen eller är det någon som hittat nån billig butik nånstans?

Impulze
2013-04-15, 12:45
Köpte via ebay av en från Danmark.

//Matte

simonarvestrand
2013-04-15, 12:49
Köpte via ebay av en från Danmark.

//Matte

Dansken har faktiskt riktigt bra priser. visst kan man komma ner lite om man handlar från kinashoppar men då tar det
ju väldigt massa tid och risk för lite påslag på priset när den kommer fram.
blir nog dansk för mig också

Impulze
2013-04-15, 12:50
Jo det var så jag tänkte med..

//Matte

Johan_vv
2013-04-15, 13:29
Dansken har faktiskt riktigt bra priser. visst kan man komma ner lite om man handlar från kinashoppar men då tar det
ju väldigt massa tid och risk för lite påslag på priset när den kommer fram.
blir nog dansk för mig också


Lust att dela med er av vem denna dansk är? =)

Impulze
2013-04-15, 15:32
Sök "Abs filament 1.75" på ebay då hittar du nog han. Kan kolla annars då jag är hemma.

//Matte

Boopidoo
2013-04-15, 15:51
Den här verkar vara från Danmark och skickar med FedEx: http://www.ebay.com/itm/ABS-PLA-Plastic-3D-Printer-Filament-Spool-for-RepRap-1-75mm-or-3-00mm-1kg-2-2lbs-/271145943556?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item3f218ec204

Impulze
2013-04-15, 18:14
Japp, han är det...

//Matte

simonarvestrand
2013-04-15, 18:25
Nu har jag gjort hur många grejer som helst i solidworks börjar få koll på det behöver verkligen skrivaren nu :)

Impulze
2013-04-15, 20:31
Har en RepRap Panelolu med SD-läsare och Atmega 1284p till salu om någon tänkt använda sig av en sådan för att styra skrivaren. 400:-

//Matte

simonarvestrand
2013-04-15, 21:44
låter ju intressant helt klart får fundera på det

Impulze
2013-04-15, 21:51
Den är ny i förpackning, det löste sig med en dator till skrivaren så då meckar jag inte dit denna .

//Matte

simonarvestrand
2013-04-15, 22:46
Men det kan väl inte vara så mycket meckande ?

Hade tankar om att fixa till en egen liknande men har inte forskat så mycket i det än

Impulze
2013-04-15, 23:10
Om man jämför med att plugga in en usb sladd i en dator så är det lite meckande :)

http://www.soliforum.com/topic/127/panelolu-complete-guide/

//Matte

simonarvestrand
2013-04-16, 06:18
Aha. Trodde den va färdig inte byggsats. Då är det lite bökigare :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Impulze
2013-04-16, 10:26
Men den är ju pre-soldered ;)

//Matte

simonarvestrand
2013-04-16, 18:29
Får forska lite mer i det hela först, har lite arduinoprylar så egentligen borde jag kunna få till nått själv :)

Boopidoo
2013-04-16, 19:46
@Impulze
Varför säljer du den? Har du någon bild? Jag har lite skärmar etc liggandes så det skulle vara intressant att bygga själv.

Impulze
2013-04-16, 22:26
Boopidoo: Det löste sig med en liten dator som jag kan använda, annars så hade jag nog kopplat in denna.

pm:a din mail så skickar jag bild där..

//Matte

Impulze
2013-04-17, 01:25
Så, då har det kommer lite förbrukningsmateriel.....

http://i50.tinypic.com/neurd3.jpg

//Matte

simonarvestrand
2013-04-17, 06:13
Nice. Hur lång tid tog leveransen?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Impulze
2013-04-17, 07:45
1 vecka tog det..
//Matte

simonarvestrand
2013-04-17, 07:48
ok. det va ju en helt ok leveranstid.

simonarvestrand
2013-04-17, 10:49
Någon som har testat att köra en raprap med blåtandsmodul och styra direkt från mobilen ?
såg att det fanns en androidapp och som jag ser det så är det bara vanlig seriell överföring så det borde bara vara
att koppla in sig på rx och tx på reprappen ?

cyberpete
2013-04-19, 18:24
Suttit lite och funderat angående olika plaster och hårdheter.

Jag har ju en massa plast detaljer hemma och undrar vad som skulle kunna jämföras med ABS respektive PLA plast ?

darkling76
2013-04-19, 19:08
Suttit lite och funderat angående olika plaster och hårdheter.

Jag har ju en massa plast detaljer hemma och undrar vad som skulle kunna jämföras med ABS respektive PLA plast ?

Hej!
Polycarbonat(PC) har liknande egenskaper med abs men betydligt mycket starkare och mer flexibelt så har du möjligheten att välja material i de här hobbymaskinerna så är pc överlägset abs plasten till allt du kan tänkas bygga i den:)

//Pierre

simonarvestrand
2013-04-19, 19:22
är det inte så att pc kräver lite högre temp än abs så man inte kan använda det i alla maskiner?

darkling76
2013-04-19, 20:40
är det inte så att pc kräver lite högre temp än abs så man inte kan använda det i alla maskiner?

Helt rätt!
PC kräver ytterliggare 70 grader ca.
Jag kör med stratasys maskiner(400mc mm) och objets polyjet(eden 500) och jag testkör i olika plaster varje dag men för FDM är pc överlägsen alla andra plaster jag testat vad gäller hållfasthet och flexibilitet,dock är abs-m30 också riktigt bra som duger gott för de flesta ändamål.
Men polyjeten är i en klass för sig där du kan få en prototyp eller rent av (färdig produkt) som har bättre tolerans och ytfinish än med sla teknik och i en massa olika material i en och samma detalj.
Dock en helt annan teknik än FDM.
Nu har stratasys och objet gått samman så ska bli intressant att se vad de kan göra tillsammans i framtiden.


Mvh:Pierre

Masv
2013-04-19, 21:50
.Abs plats är ganska tacksam att limma om något skulle gå sönder. Dock luktar inte limmet helt ok. Polyn har jag inte riktigt koll på hur man sammanfogar.

darkling76
2013-04-19, 22:33
.Abs plats är ganska tacksam att limma om något skulle gå sönder. Dock luktar inte limmet helt ok. Polyn har jag inte riktigt koll på hur man sammanfogar.

Man använder ett särskilt lösningsmedel som man penslar på ytorna som löser upp plasten och som sedan dunstar nästan omedelbart,likaså med abs plasten för bäst resultat och även pet mm.
Plasten smälter samman och skarven istort sett försvinner helt.
Funkar hyffsat med zap också om man har brådis men dock inte så starkt som med lösningsmedlet förstås då resultatet blir likvärdigt med att printa detaljen i ett stycke.

//Pierre

darkling76
2013-04-19, 22:46
Hej igen.
Om ni ska printa större detaljer som inte får plats på byggytan och måste splittas så är ett tips att försöka få skarven tandad(sicksack mönster).
Då blir det mycket enkelt att foga samman och skarven blir stenhård.
Jag gör inställningarna i maskinerna för detta men om man inte har möjlighet till detta så är det ju simpelt att fixa i parten i solid tex.
Bara ett litet tips:)

Mvh:Pierre

Boopidoo
2013-04-19, 22:49
ABS plast kan man lösa upp med aceton om jag inte ar helt fel, är det aceton som är lösningsmedlet du menar?

simonarvestrand
2013-04-19, 22:58
Hej igen.
Om ni ska printa större detaljer som inte får plats på byggytan och måste splittas så är ett tips att försöka få skarven tandad(sicksack mönster).
Då blir det mycket enkelt att foga samman och skarven blir stenhård.
Jag gör inställningarna i maskinerna för detta men om man inte har möjlighet till detta så är det ju simpelt att fixa i parten i solid tex.
Bara ett litet tips:)

Mvh:Pierre

Visst finns det nått färdigt i solidworks för splittning av stora saker?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

darkling76
2013-04-19, 23:05
ABS plast kan man lösa upp med aceton om jag inte ar helt fel, är det aceton som är lösningsmedlet du menar?

Hej!
Ja typ aceton är det men har en annan beteckning och speciellt framtagen för detta ändamål.
Kommer inte på namnet på det nu men jag beställer det från protech.
Det är samma lösningsmedel till både pc,abs och pet plasten.

Mvh:Pierre

darkling76
2013-04-19, 23:09
Visst finns det nått färdigt i solidworks för splittning av stora saker?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Ja visst finns det de!
Jag använder mig nästan alltid av ett plan eller om det inte passar så skapar jag ett plan från ett befintligt plan och kör(cut with surface) där jag vill splitta och sedan spara ner som stl bit för bit.:)

//Pierre

cyberpete
2013-04-19, 23:22
Men fortfarande har ingen svarat på vad för hårdhet/seghet ABS och PLA har .!?

Tänker då på att det ju måste finnas något man har hemma man kan jämföra med ?!

darkling76
2013-04-19, 23:34
Men fortfarande har ingen svarat på vad för hårdhet/seghet ABS och PLA har .!?

Tänker då på att det ju måste finnas något man har hemma man kan jämföra med ?!

Hej!
Svårt att hitta något hemma men jag kollade min fjärkontroll till vår tv(samsung) och den är gjord i ABS:)
Har du en samsung så har du abs hehe.

//Pierre

Impulze
2013-04-22, 20:22
I morgon kommer min 3D skrivare :) Kommer få betala 1390:- för att lösa ut det, så under 8000:- för skrivaren känns ju helt okey. Sen funderade jag , hur kunde denna tråd hamna under FPV allmänt ;)

//Matte

simonarvestrand
2013-04-22, 20:28
I morgon kommer min 3D skrivare :) Kommer få betala 1390:- för att lösa ut det, så under 8000:- för skrivaren känns ju helt okey. Sen funderade jag , hur kunde denna tråd hamna under FPV allmänt ;)

//Matte

Kul . jag får vänta ett par veckor till.

har även jag funderat på vart tråden ligger , får leta efter den varje gång :)

Boopidoo
2013-04-22, 20:58
Den hamnade under "FPV allmänt" för att det var där jag startade tråden och helst ser att den ligger kvar. :)

Impulze
2013-04-22, 20:59
Ja om dom flyttar på den så får du åxå leta efter den :)

//Matte

simonarvestrand
2013-04-22, 21:02
har lärt mig vad tråden heter så behöver jag leta i den så söker jag på trådnamnet :)

Nån som har några tips på hemsidor med reprap modifikationer eller display/styrningsbyggen till raprappen ?
Har en dator redo för det hela nu men vore nice med nån liten smidig styrning

Johan_vv
2013-04-22, 21:46
Min printer skeppades idag. Ordernr 9995. Mycket spänd väntan...

Fick byggt klart min Shapeoko i helgen. återstår endast lite snyggare kabeldragning. När Solidoodlen kommer så har jag nog de som behövs för att bygga delar till hobbyn =)
38547

Impulze
2013-04-22, 22:01
Jaha...typiskt...ska man måsta skaffa en sån då med :)

//Matte

Boopidoo
2013-04-23, 16:10
JAAAA! Nu har den skickats! :D

Tror att en skön synergieffekt kommer att bildas med den här tillsammans med kajakens gigantiskt coola fräs.

Impulze
2013-04-23, 16:11
Härligt :)

//Matte

cyberpete
2013-04-23, 21:11
Min blev skickad idag :-) :-)

Gick ganska fort så är helnöjd.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2013-04-23, 21:20
Vill också ha !

Impulze
2013-04-23, 23:32
Ordentligt paketerad, snyggt och prydligt. Ser att man har fått den nya aluminium-armen istället för den där som var gjord i trä. Ny nätdel verkar dom ha fått då det varit lite strul med dom tidigare. Har testat starta en print för att se hur "off" den är utan att man gör någon kalibrering. Tyvärr så fick jag inte plasten att fastna på plattan, så antingen ser man till att täcka sidorna med plexi så mer värme blir kvar inne i skrivaren. Eller så får man kanske testa glasskiva och hårspray. Denna printer har dom då testprintat med , man ser spåren av materialhållaren som sitter fastskruvad på baksidan.

http://i36.tinypic.com/oaahid.jpg
http://i34.tinypic.com/20ra9ed.jpg
http://i35.tinypic.com/vdzlfd.jpg
http://i37.tinypic.com/33fdt88.jpg

//Matte

Boopidoo
2013-04-23, 23:42
Hade du hunnit värma upp plattan tillräckligt?

Impulze
2013-04-23, 23:46
japp, 94 grader.. och rengjort ordentligt med 95% industri etanol. Men det verkar vara ett av dom vanligare problemen att plasten inte tar fast. Dom lösningar jag läst mig till är glasskiva och hårspray eller montera hölje.

//Matte

Impulze
2013-04-24, 00:46
Testar detta nu...
https://vimeo.com/55450537

//Matte

Impulze
2013-04-24, 22:21
Justerat skrivytan , kalibrerat mängden material som matas fram. Då jag valde 100mm så matade den på 134mm.
Tvättat skrivytan med aceton och sprayat med hårspray, funkade betydligt bättre men kommer nog testa glasskiva och hårspray. Blev ganska nöjd över den här utskriften (0.3) lite mer justering för hur första och sista lagret ska appliceras då blir det kalas.

Kapsylöppnare :)

http://i35.tinypic.com/j6k46d.jpg

//Matte

simonarvestrand
2013-04-24, 22:28
Ser bra ut. Mycket jobb med inställningar?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Impulze
2013-04-24, 22:34
Finns massor med inställningar att göra, jag försöker hitta vad andra använder som funkar bra. Ian Johnson har en hel del bra tips på inställningar på sin blogg. http://solidoodletips.wordpress.com/author/evilprincezorte/

Det är då inga svåra saker att mecka med, jag ser det som halva nöjet med det hela :) Man lär sig mer om det inte är för PnP...

//Matte

Boopidoo
2013-04-24, 22:58
Vilken mjukvara kör du? Några problem med installation/setup?

Impulze
2013-04-24, 23:03
Dom rekommenderar ju att köra Repetier Host till SD3, funkar kalas med Win7. Testade köra i mac-mode , men då är det en äldre version av programmet. Så för mig blev det bootcamp och Win7.

//Matte

cyberpete
2013-04-26, 17:14
Mera bilder och berätta gärna om dina intryck av skrivaren och vad du ska göra/har gjort med den.

Impulze
2013-04-26, 17:48
Tjo! Då jag redan hade hunnit läsa en massa negativa saker om skrivaren så var jag förberedd på det mesta. Men jag är imponerad över hur den skriver ut , och då har jag bara gjort 3 inställningar på den. Sträckt remmar, kalibrerat hur mkt plast som ska matas ut, och att skrivytan är rak. Startade igår en 11 timmars print av pink panther woman, det gick bra i 7.5timmar sen hoppade hon lös och jag hade en stor trådboll på morgonen då jag vaknade. Så det som saknas för att få bra häftning av plasten är glasskiva som man sprayar med hårspray och att man kapslar maskinen så värmen bibehålls inuti.

En bit nedanför tuttarna så blev det nått konstigt, fick som en kant där. Men det kan bero på att vänster ben "warpa" tidigt och det blev en 3mm glepa och såklart lär det ju påverka utskriften ju högre upp man kommer.
http://i43.tinypic.com/33kxhn8.jpg
http://i44.tinypic.com/3329etk.jpg

Körde utskriften i 0.1 och det blir helt sanslöst bra finish. Det kom grön färg i början av den gamla tråden och jag chansade att smältlimma lite nere vid benkanten för att den inte skulle släppa, men limmet klistrar ju bara då den kommer upp i 95 grader.

Men jag är riktigt nöjd med printern.. :)

//Matte

bogieboy
2013-04-26, 18:08
Kapton tejp är kanske något du kan testa!

http://www.creativetools.se/makerbot-industries-kapton-superwide-tape-120mm?filter_name=kapton

Det kommer jag att köra med till min reprap när den kommer. :-D

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Impulze
2013-04-26, 18:09
Det är både värme och kapton på den orginal..

//Matte

cyberpete
2013-04-26, 18:19
Hur länge tog det för dig att få hem skrivarn från det att den hamnat i sorting facility i NY ?



Arrived at Sort Facility


April 25, 2013, 8:35 am


ISC NEW YORK NY(USPS)


International Parcels

Impulze
2013-04-26, 19:02
Min lämna New York den 15:e och var i Malmö 17:e , tyvärr så fastnar paketen mkt längre i Malmö än om dom kommer till Arlanda. Så den 23:e kunde jag hämta ut det. Pinsamt hur dåligt vårat postverk är.

//Matte

cyberpete
2013-04-26, 19:08
Större paket brukar ta ca 7 dagar för mig att komma till mig från Arlanda elr Malmö. Men jag hoppas ha den hemma före nästa helg :)

Har redan en massa saker som jag måste skriva ut till vänner och bekanta.

Impulze
2013-04-26, 19:15
Nå tips på bra grejjer att skriva ut? :)

//Matte

cyberpete
2013-04-26, 19:28
Jag ska skriva ut lite saker till min APM 2.5 bla låda/skydd för gps:en. Låda till Telemetrin. Lite fälgar till kompisens crawler. Brorsan ville ha lite detaljer till sin VW buss han fixxar till.

Impulze
2013-04-26, 19:30
Ja det mesta går ju göra :)

//Matte

Boopidoo
2013-04-26, 19:49
En del verkar rekommendera den blå maskertejpen?

Impulze
2013-04-26, 20:08
Det måste jag kolla..länk? Om man sprayar på kapton så blir det betydligt bättre än innan. Men jag tror inkapsling blir bäst.

//Matte

cyberpete
2013-04-26, 20:26
Så det fungerar inte bra med att bara köra som den är när den kommer ? Har du kollat så din bädd blir så varm som programmet säger ?

Känns ju lite dåligt om man måste modifiera bädden för att den ska fungera.

Impulze
2013-04-26, 21:08
Ja..alltså nog går det väl printa, men så långt från min bädd var skrivarhuvudet så kan ju resultatet knappast blir så bra. Sen matade den ju 30% mer plast än den skulle. Dom gör ju en printning på varje maskin, den där hållaren på baksidan som håller plastrullen. Du ser spåren på bädden.

Hursomhelst så är det omgivningstemperaturen som gör att plasten svalnar av och böjer sig, det händer inte på första varvet men kanske 3-4 varvet....

//Matte

Boopidoo
2013-04-27, 21:05
Om du saknar något spännande att skriva ut så får du gärna testa mina skal för 1.2/1.3GHz SPW-antenner?

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36661-CL-SPW-skal-i-plast?p=310872#post310872

Impulze
2013-04-27, 23:17
Ja nog skulle man kunna prova, men det kanske är bättre då man fått kapsla den och sätta glasskiva. Man kan ju lägga på "brim" för att förebygga att plasten böjer sig från bädden. Men det är bara maila stl:n så kan jag testa och se om det är genomförbart som den är.

//Matte

Impulze
2013-04-28, 00:20
smart...http://www.thingiverse.com/thing:20285

//Matte

Impulze
2013-04-29, 01:54
Har ju läst lite om flera som fått sina munstycken igensatta då man kört svart plast. Grabben ville ha en darth vader legogubbe 16cm lång. Så jag tänkte att det kan väl inte vara så farligt om det nu skulle sätta igen munstycket, hann väl 70% av första delen då det slutade komma plast. Backade ur materialet och tog fram vit plast som jag testa köra, men det tog tvärstopp det med och då sprack 2 plattor i jigsaw:en. Så nu är allt nedmonterat , nytt komplett skrivhuvud och reservdelar till det jag har är beställt. Men då jag får det nya så kommer jag skriva ut MK4 som verkar otroligt mkt bättre i design än solidoodles. Framförallt så tar det typ 2 sekunder att få lös munstycket om det skulle plugga igen, som det är nu så måste man skruva en hel del innan man är klar.

http://www.soliforum.com/topic/1265/jigsaw-replacement-mk4/


//Matte

cyberpete
2013-04-29, 18:39
Tråkigt att den redan gått sönder. Min har kommit till Arlanda i natt så får min om några dagar.

Ska nog ta och skriva ut mk4 delarna du tipsade om. Min skrivare kommer med svart abs så jag blir lite orolig.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

bogieboy
2013-04-29, 20:01
Bara en fråga vad fick ni betala för era skrivare? Och hur kom ni in på just solidodel? Jag har suktat efter 3D skrivare i snart två år och har faktiskt inte hört talas om solidodel fören i denna tråd. Jag har som sagt beställt en reprappro mono mendel som komplett kitt och fick ge 5600 hos en svensk handlare med garantier och support. :-D och jag kan dessutom ganska enkelt upogradera till tricolour när man blivit varm i kläderna.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Boopidoo
2013-04-29, 20:48
Den kommer som byggsats eller hur? Priset för en SD3 är 800USD vilket är jämförbart med det du köpte men det tillkommer ju frakt och då den väer asmycket så blir det ju dyrt. Sen får man betala tull+moms vilket också ökar priset.

Det som jag tror lockar mycket med SD3 är att den har relativt hög prestanda, ned till 0.1mm, till ett mycket bra pris samt att den kommer färdigbyggd.

cyberpete
2013-04-29, 21:08
Jag betalade ca 6500 för min Solidoodle 3 med en rulle plast inkl frakt. Sedan tillkommer ca 1500 i tull och moms. Bör få hem den på torsdag om posten håller tidsplanen vilket dom inte brukar göra.

simonarvestrand
2013-04-29, 21:22
Bara en fråga vad fick ni betala för era skrivare? Och hur kom ni in på just solidodel? Jag har suktat efter 3D skrivare i snart två år och har faktiskt inte hört talas om solidodel fören i denna tråd. Jag har som sagt beställt en reprappro mono mendel som komplett kitt och fick ge 5600 hos en svensk handlare med garantier och support. :-D och jag kan dessutom ganska enkelt upogradera till tricolour när man blivit varm i kläderna.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

När beställde du din ?

bogieboy
2013-04-29, 21:40
Ja färdig byggd är ju inte fel. :-D jag beställde för tre veckor sedan och det skulle ta mellan tre och fem att få den. Så jag räknar med sex till sju veckor. :-P

Angående upplösningen så ser specifikationerna ut så här för en reprap:

- Build volume: 210x190x140mm*
- Overall size: 500x460x410mm* *
- Printing materials: ABS, PLA, 1.75mm diameter thermoplastic.* *
- Build surface: PCB-heated bed to reduce complexity of assembly and to ensure parts do not warp.***
- Computer interface: USB**
- X-carriage: Three Z-adjustable deposition head mounts; one head supplied.
* *
- Accuracy: 0.1mm* *
- Resolution: 0.0125mm* *

- Building speed: 1,800 mm/min* *
- Moving speed: 12,000 mm/min* *
- Deposition rate: 33 cm3*/ hr* *
- Motion: Linear ball bearings on X and Y axes, Igus low friction bushings on Z axis.* *
- Pre-soldered electronics with built-in microSD card slot for standalone printing.* *
- Enhancements to the printed parts to improve the ease of assembly of the X and Y axes*

Obs. Resolution: 0.0125 väldigt väldigt lite! Vanligast att skriva ut med verkar var 0.25 mm

Jag längtar verkligen efter min skrivare nu. Är så sjukt sugen på att börja förverkliga mina idéer. :-P

Jag har dessutom skaffar Autodesk inventor 2010 så kvällarna går mestadels till att försöka förstå mig på det. :-\



Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2013-04-29, 21:57
Kul att det är lite folk som skaffar.

på söndag har det gått tre veckor sedan min reprap blev beställd, pratade med den svenska återförsäljaren jag köpte ifrån och dom sa att dom flesta kommer på 3 veckor just nu men leveranstiderna har varierat mellan 3-5 veckor tidigare.

bogieboy
2013-04-30, 06:04
Kul att det är lite folk som skaffar.

på söndag har det gått tre veckor sedan min reprap blev beställd, pratade med den svenska återförsäljaren jag köpte ifrån och dom sa att dom flesta kommer på 3 veckor just nu men leveranstiderna har varierat mellan 3-5 veckor tidigare.

Vart köpte du din? Jag beställde på creativetools. :-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2013-04-30, 06:16
Samma ställe :)


Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Impulze
2013-04-30, 08:42
Tråkigt att den redan gått sönder. Min har kommit till Arlanda i natt så får min om några dagar.

Ska nog ta och skriva ut mk4 delarna du tipsade om. Min skrivare kommer med svart abs så jag blir lite orolig.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2


Jag tycker iofs det är ganska kul att skruva :) Men det blir bra, då får jag ett extra skrivhuvud i reserv om det skulle behövas.

Jag skulle nog undvika svart för tillfället....

//Matte

Boopidoo
2013-04-30, 09:09
Jag kommer nog att skriva ut mk4 på en gång. :)

Impulze
2013-04-30, 09:12
Ja det tycker jag, massor smidigare att ta lös delarna om man får stopp.

//Matte

Boopidoo
2013-04-30, 09:59
Om det var så att du hade haft mk4 hade du fortfarande behövt beställa delar eller gick själva extruderhuvudet sönder också?

Impulze
2013-04-30, 10:03
Hade jag haft MK4 så skulle jag inte behövt beställa delar. Det som gick sönder var att 2 plattor krackelerade, det är möjligt att jag fortfarande skulle kunna köra då jag får rent munstycket.

//Matte

cyberpete
2013-04-30, 21:35
Hur tjockt plexiglas är pusslet gjort av ?

Impulze
2013-04-30, 21:59
3mm tjocka plastbitar...


//Matte

Impulze
2013-05-03, 13:44
Jaha, har era printrar börjat dyka upp? Mina reservdelar är på väg nu iaf.....


//Matte

simonarvestrand
2013-05-03, 14:07
Inte ett ljud än, hoppas på att den kommer nästa vecka.

bogieboy
2013-05-03, 15:04
Inte ett ljud än, hoppas på att den kommer nästa vecka.

Samma här. :-(

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

cyberpete
2013-05-03, 16:57
:)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Impulze
2013-05-03, 19:21
Det är som julafton då det kommer paket :) Ska du testa köra i svart?


//Matte

cyberpete
2013-05-03, 20:32
Japps. Har inte fått något att fastna än :)

Har levlat bädden sträckt lite remmar och fixxat lite saker dom gjort totalt fel från montering.

Ska fixxa så rätt mängd tråd kommer ut snart.

Svarta tråden fungerar riktigt bra hittils förrutom att den inte vill fastna :)

cyberpete
2013-05-03, 20:35
Angående hårspray. Räcker det med en snabb skvätt eller?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Impulze
2013-05-03, 22:39
Rengör bädden med aceton, sen sprayar du bara över ytan. Har du ställt in så skrivhuvudet ligger nära bädden? Då du ställer in det så ska du få ett spelkort mellan bädden och skrivhuvudet med lite anliggning. Så ställde jag in min då jag ställde in bädden.

Du kan lägga en liten handduk på bädden för att snabbare komma upp i temp (95).

//Matte

cyberpete
2013-05-04, 01:07
Testkör med en 2mm skiva hemlig plast utan någon spray eller något och det funkar kanon.

cyberpete
2013-05-04, 01:09
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

cyberpete
2013-05-04, 01:10
0.3 yoda. :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

cyberpete
2013-05-04, 01:31
Snart e han klar. Dock bara 0.3 men snygg iaf :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

cyberpete
2013-05-04, 01:35
My yoda ain't got a top of the head:-) 3d print gone wrong :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Impulze
2013-05-04, 01:40
ojdå, vad hände då? :) och vad är hemlig plast? :)

//Matte

Johan_vv
2013-05-04, 09:06
ojoj. Nu blir jag sugen. Har min printer stående i kartongen fortfarande trots att jag fick den igår. Men på grund av lägenhetsrenovering så lär den få förbli nedpackad i ett par veckor =/

cyberpete
2013-05-04, 18:30
Är 2mm lexan och hitils fungerar det bra. Blev något fel med toppen på yodas huvud så avslutade utskriften :)

Impulze
2013-05-04, 19:02
Fixar du filerna innan utskrift? cloud.netfabb.com

//Matte

cyberpete
2013-05-04, 20:44
Har hittils bara testat några filer från thingiverse och inte använt mig av netfabb.

cyberpete
2013-05-04, 20:48
Ska prova printa på glas strax. Hade en gammal tavla som var i rätt storlek så tog glaset från den :)

Mr Do
2013-05-04, 20:48
Vart köpte du den någonstans

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

cyberpete
2013-05-04, 21:10
Ny yoda på g :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

cyberpete
2013-05-04, 21:16
Ingen aning varför kvaliten vart skit men men :)

http://www.youtube.com/watch?v=__wC0pUp6Ys

cyberpete
2013-05-04, 21:19
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

cyberpete
2013-05-04, 21:25
Kalibrerade extrudern idag. När den skulle mata 100mm så gav den 135mm. Ändrade i programmet och nu matar den rätt mängd tråd :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

cyberpete
2013-05-04, 21:43
En till kort video. Såg nu att jag hade ställt in mobilen på 240p och därav skit kvalitet men men :)


http://www.youtube.com/watch?v=MCY3UCUcFtI

cyberpete
2013-05-04, 21:49
Vart köpte du den någonstans

Om du menar min skrivare så köpte jag den från Solidoodle.com .

cyberpete
2013-05-04, 21:52
Kommit upp till hakan :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

cyberpete
2013-05-04, 22:24
http://img.tapatalk.com/d/13/05/05/unudyha4.jpg
Nu är vi vid öronen :)
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Boopidoo
2013-05-05, 19:38
...och fixxat lite saker dom gjort totalt fel från montering.
Vilka saker var fel från montering?

cyberpete
2013-05-06, 18:24
Blir galen på min skrivare nu. Direkt plasten kommer ut från munstycket så krullar den ihop sig och fastnar i munstycket. Misstänker att jag fått ett litet stopp i munstycket som gör det men är inte säker.

cyberpete
2013-05-06, 18:25
Vilka saker var fel från montering?

Skruvarna till Z-axelns brytare var bara itryckta i hålen och fastnade inte alls i gängorna. Bytte till M2.5 skruvar och muttrar. Var 2st skruvar till rullar som var för hårt åtdragna.

bogieboy
2013-05-06, 19:39
Blir galen på min skrivare nu. Direkt plasten kommer ut från munstycket så krullar den ihop sig och fastnar i munstycket. Misstänker att jag fått ett litet stopp i munstycket som gör det men är inte säker.

Här har du några med liknande problem! http://www.animate.se/viewtopic.php?t=27375

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Impulze
2013-05-07, 22:39
Sådär, då är man igång igen :) Börjar köra MK4 delar till mitt extra skrivhuvud...

http://i39.tinypic.com/fk9x5x.jpg

//Matte

Mr J
2013-05-07, 23:12
Passa på och skriv ut innan det blir förbjudet...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16733146.ab

cyberpete
2013-05-08, 06:36
Härligt att du är igång igen. Ska göra ett försök igen med min idag. Min vill krulla upp plasten mot munstycket direkt den kommer ut så ska försöka rengöra.

Plasten kommer ut i rätt tjocklek men krullar så har nog bara nått väldigt litet skräp.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

cyberpete
2013-05-08, 19:31
Hur gick det med utskriften av mk4?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Impulze
2013-05-08, 19:53
Jo det gick bara bra, men jag måste borra upp hålen lite innan man tvingar in skruvarna :)

Men jag har inte slutmonterat det ännu, kommer väl köra med orginalgrejjorna tills det börjar strula...

//Matte

simonarvestrand
2013-05-08, 19:54
Idag ramlade det in ett par rullar abs , men ingen printer än :(

cyberpete
2013-05-08, 20:07
Fått min att sluta krulla nu :)

Skrivit ut ett gopro fäste samt att jag skriver ut tumskruvar just nu.

Ska skriva ut mk4 senare ikväll :)

cyberpete
2013-05-08, 20:10
Lite bilder på mk4 grejjerna ?

Hur länge tog det att skruva ut dom ?

bogieboy
2013-05-08, 20:31
Fått min att sluta krulla nu :)

Skrivit ut ett gopro fäste samt att jag skriver ut tumskruvar just nu.

Ska skriva ut mk4 senare ikväll :)

Bilder! :-P vill se bilder på allt ni skriver ut. :-D

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

cyberpete
2013-05-08, 20:35
En liten undran....

Om jag tex laddar hem mk4 från Thingiverse och slicar den med tex slic3er. Måste jag ändå själv gå in och ändra infill, stöttor osv eller ligger det färdigt i stl filen?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

cyberpete
2013-05-08, 20:53
http://www.youtube.com/watch?v=JWWXFr01h8k

cyberpete
2013-05-08, 21:33
Bilder! :-P vill se bilder på allt ni skriver ut. :-D

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Självklart bilder men oxå videos :)