handdator

Visa fullständig version : Batteri val till Quadcopter DJI F450 FlyWheel



Wighman
2013-03-03, 19:19
Hej,
Jag är ny på forumet och även ny när det gäller flygning....
Men det är så att jag har precis gått och köpt mig en DJI F450 flywheel med Naza kontroller och kör med original motorerna 2212 920kv med graupner 10*5" propps. Sen så har jag monterat en gopro 2a och kör med ett 5200mah 30c batteri.

Sen till mitt problem, jag har en motorn dvs motor nr 2 som har börjat gå tyngre än dom andra 3 och samtidigt har precis två batterier dött för mig och alla funderingar cirkulerar runt i huvudet vad som kan vara fel. Total vikten på coptern ligger på 1335g som inte är allt för farligt. Men kan det vara så att jag har kört med för starkt batteri så ena motorn har börjat "tröttnat" lr tom blivit bränd av kraften från batteriet så motorn är påväg att ge upp så batterierna får jobba mer än vanligt så även dom dör ut?

Jag köpte några billiga china batterier om det kan vara till någon hjälp så jag kan få ordning på mitt problem.

\Christian

erikhedb
2013-03-03, 19:56
Har du kollat så lagren är ok? Hade det problemet med en av fyra HK motorer i min F450.

Prova även att mäta strömförbrukningen så den är lika över alla fyra motorer. Då ser du ju om en av dem får jobba hårdare.

/EH

Wighman
2013-03-03, 20:37
Det ska jag ta och kolla, vad körde du med för batteri till din f450? Funderar på om jag ska satsa på en sådant batteri för längre flygtid

http://www.pitchup.se/index.php?route=product/product&path=90&product_id=2049

Kan man bränna motorerna om man kör på för starka batterier?

\CW

bem
2013-03-03, 20:57
Hej,

Ang de två batterierna som blivit kassa: ifall du inte vet om det skall man inte dra ur ett LiPo batteri helt för det är som att be om att batteriet skall bli kasst. Kör inte längre än att det är 20% av kapaciteten kvar dvs i ditt fall med 5200 mAh skall det vara ungefär minst 1000 mAh kvar när du avslutar flygningen. Det är ganska enkelt att kolla upp detta hur många mAh du får i vid laddningen. Sen får du hålla koll på flygtiden och använda timern och alarm när det är dags att ge sig så har du koll på detta. Finns även telemetrilösningar så man kan hålla reda på verklig förbrukning mAh ungefär som en bränslemätare. Jeti har till sina fartreglage (MasterMezon) och Robbe/Futaba har en strömmätare numera till sitt FASSTest telemtrisystem. Kanske multiplex har också, vet ej, och säkert nån mer.

/Bo

Kjelle köttspak
2013-03-03, 21:35
vet inte vad du menar med för starka batterier

du kan köra på 3 eller 4 celler dvs 11,1v eller 14,8v
Glömm inte ändra inställningarna som görs med naza assistant (datorprogramet) om du börjar köra med annat cell antal än innan.

Det brukar stå i specifikationen för motorer och fartreglage hur många celler/volt de är avsedda för

Wighman
2013-03-03, 21:38
Jo men nu är det så att jag har kört och sedan laddat batteriet och enligt imax b6an så har jag laddat in ca 2200mah så det är mer än halva batteriet kvar så jag har inte kört slut på det så.

Kan man bränna ett batteri med ett för starkt batteri? Lr ett batteri med många mah?

Jag kan ha dumma frågor men allt är nytt för mig så det finns inga dumma frågor för mig =)

\CW

Wighman
2013-03-03, 21:59
Det jag menar med för starka batterier är antalet mah... för läser man vad dom som har sålt coptern rekommenderar så är det 3s-4s och 1500mah-3300mah. Så nu när jag har kört med ett 3s 5200mah batteri så är det 1900mah mer än vad dom har rekommenderat. Så kan jag ha bränt motorn? Lr har inte mah något med att göra hur starkt batteriet är.. utan bara hur "segt" hållbar den kraften är? och 3s lr 4s hur stark strömmen är? :confused:

bem
2013-03-03, 22:37
Kapaciteten i mAh är som bensintanken i bilen - du kan flyga lägre om du har mer mAh. Men batteriets vikt ökar förstås ju högra kapacitet i mAh batteriet har så det blir nackdelen. Batteriets mAh påverkar tillsammans med batteriets C rating hur mycket ström du kan ta ut ur batteriet utan det tar skada.
Det du kan bränna en el-motor på är för hög volt i förhållande till vad specifikationen är och så kan det bli för hög effekt (watt) när du krämar på med olika propellrar så du hamnar över specifikationen vad motorn klarar för effekt (kontinuerligt och momentant en kort stund). Effekt = spänning x ström.
Köp en tångamperemeter (fanns en billig på Biltema förr) så kan du kolla strömmen och räkna ut effekten.
Samma sak med fartreglaget, det har en högsta ström den klarar kontinuerligt och momentant en kort stund.
Batteriets C värde t ex 30C talar tillsamans med batteriets kapacitet om hur mycket ström batteriet kan leverera kontinuerligt utan att ta skada.
Ditt 30C 5200 mAh batteri kan leverera max 30 x 5,2 ampere (5200 mA) = 156 ampere utan att ta skada (om C ratingen är att lita på).

/Bo

Wighman
2013-03-03, 23:10
Tack för svaret! =)