handdator

Visa fullständig version : Problem med min Dji F450 flywheel



Wighman
2013-03-03, 19:21
Hej,

Jag är ny på forumet och även ny när det gäller flygning....

Men det är så att jag har precis gått och köpt mig en DJI F450 flywheel med Naza kontroller och kör med original motorerna 2212 920kv med graupner 10*5" propps. Sen så har jag monterat en gopro 2a och kör med ett 5200mah 30c batteri.

Sen till mitt problem, jag har en motorn dvs motor nr 2 som har börjat gå tyngre än dom andra 3 och samtidigt har precis två batterier dött för mig och alla funderingar cirkulerar runt i huvudet vad som kan vara fel. Total vikten på coptern ligger på 1335g som inte är allt för farligt. Men kan det vara så att jag har kört med för starkt batteri så ena motorn har börjat "tröttnat" lr tom blivit bränd av kraften från batteriet så motorn är påväg att ge upp så batterierna får jobba mer än vanligt så även dom dör ut?

Jag köpte några billiga china batterier om det kan vara till någon hjälp så jag kan få ordning på mitt problem.

\Christian

simonarvestrand
2013-03-03, 19:27
kör du 3 eller 4cell batteri ?

är motorer / escar väldigt varma när du flugit?
är accarna väldigt varma när du landar. låter du det vara 20% kvar i accarna när du flugit ?

Wighman
2013-03-03, 19:35
jag kör med 3s batt och escarna är inte så varma bara lite jummiga lika så motorerna.. sen när jag laddar batterierna så ser jag p åimax b6an att den bara har fått in dryga 2200mha i batterierna så då äre mer än hälften kvar.. Hur beter sig motorerna när dom går sönder.. går dom tyngre då?

simonarvestrand
2013-03-03, 19:38
Trasiga motorer kan bete sig på väldigt många olika sätt.

Dom bör snurra lika bra alla, går dom trögt så blir det förmodligen varmt och då försvinner fettet och tillslut så skär den .
skulle inte lita på en motor som inte snurrar ok.
dock borde du känna på värmen om motorn går trögt.
Flyger maskinen som den ska ? får du ge väldigt mycket gas för att lyfta?

Wighman
2013-03-03, 19:44
men jag märker inte att den är varmare än dom andra. Sen har jag inte kört den så mycket, men jag ser på propps när jag startar den att den inte snurrar lika mycket som dom andra 3 tills jag kommer upp på halv trottel precis där attitud holden går in och då först ökar den och hänger med dom andra... sen kör jag alltid på attitud hold när jag kör så förmodligen styr kanske nazan över mer ström till 2an som går lite tyngre så det inte märks i luften...

Wighman
2013-03-03, 19:50
Tror du att jag har kört med ett för starkt batteri?

Ryssen
2013-03-03, 20:39
Jag kör 4s 3300mha, så för starkt batteri är det inte
Känns som ett vanligt problem i DJI kitten att en motor är kass.
Skifta reglage o kolla om problemet flyttar sig till en annan motor eller stannar på den dåliga motorn.
Har du kollat lödningarna? Kablar?

zooks
2013-03-03, 20:48
Innan den kommit upp i luften kan den bete sig lite konstigt, står den lite snett så försöker den kompensera det och då snurrar motorn långsammare...
Så snurrar alla motorer lika lätt när du vrider på dom för hand är det nog inget att oroa sig för.

simonarvestrand
2013-03-03, 20:51
Det har garanterat inget med batterier att göra, till 98% säkerhet.

En anledning till att en motor går trögt kan vara att det leder över nånstans brukar dock skapa betydligt mer spännande fenomen och uppbrunna escar. dock rätt lätt att kolla med en multimeter,


http://www.youtube.com/watch?list=UUdNXcdcFTbEWUjlhAPRVeMQ&v=Hc_1G6aC2sk& feature=player_detailpage

Wighman
2013-03-03, 21:34
När jag snurrar på proppsen med fingrarna så känner man att motor 2 går mycket tyngre än dom andra.. såå, jag skulle nog tro att det är den det är fel på nu när jag har resonerat med er.
Blir att beställa en ny nu imorgon, men vad tror ni om batterivalet? Mina batterier verka ha "dött" så jag tänkte köpa ett nytt.

Vad tror ni om ett sånt här batteri?

http://www.pitchup.se/index.php?route=product/product&product_id=2049

\CW

Ryssen
2013-03-03, 21:52
Om du nyligen köpt quaden, så skulle jag reklamera den motorn av din handlare.
Du skulle kanske skulle köpa den här istället. Blir billigare
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__9932__ZIPPY_Flightmax_5800mAh_3S1P_30C.html

Wighman
2013-03-03, 22:02
Ja jag ska försäka men coptern är köpt på Aliexpress så det kan bli svårt.. men men.. skadar inte att försöka =)

Jo det hade blivit billigare men jag skulle vilja ha coptern flygklar till helgen för det var in planerat en hel del filmning.

Wighman
2013-03-03, 22:06
Hur är det man läser av ett batteri? Står 3s för styrkan i batteriet och mah för hur "segt" dvs hur länge batteriet håller batteri styrkan (3s 11.1v)?

simonarvestrand
2013-03-03, 22:46
3 celler är det . 3x3,7v = 11.1

mah ours tiden

C kan man nog kanske lite slarvigt kalla för styrkan , hur många ampere den klarar att kräma ut.

Väldigt kort väldigt slarvigt förlarat

simonarvestrand
2013-03-03, 22:49
dumt att handla av pitchup , går inte in djupare på det.
billigare blir det av dom som säljer zippy hobbyking. finns i tysklandslagret då går det på några dagar.

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__16716__ZIPPY_Flightmax_5000mAh_3S1P_30C_Hardcase _pack_DE_Warehouse_.html


//edit ryssen hade visst redan gett samma svar.

Wighman
2013-03-03, 23:10
Tack för svaret! =)

Dumt att handla av Pitchup!? Nu blir jag intresserad å veta mer pga jag nu i vecka ska jag beställa ett PFV kitt och lite andra prylar för drygt 8000kr av dom =/

Ryssen
2013-03-04, 00:03
Om det är fpv kit du menar, kan vi guida dig till andra ställen att handla på, och billigare.
tala bara om vad du tänkt dig.

Wighman
2013-03-04, 07:04
Jag hade tänkt att beställa det här, finns det några ställen här i Sverige som man kan beställa från så man inte har så lång leveranstid?

Vad tror ni om FPV sakerna?

37303

simonarvestrand
2013-03-04, 07:44
Gick inte se den bifogade filen.

Det finns ett par svenska säljare men dom är inte många och det blir i dom flesta fall betydligt dyrare.
väljer man sen pitchup så blir det dyrast :)

Wighman
2013-03-04, 08:04
Jo jag vet att det blir dyrt att beställa från sverige men man har som en garanti på grejerna och man kan lätt få hjälp om det skulle vara något.

37305

Ryssen
2013-03-04, 09:01
Köp allt hos firstpersonview.co.uk/ och du får kanon service, och garanti, och har dom det hemma så tar det bara en vecka att få hem det.
Att sedan få hjälp, är bara att fråga här på forumet.

SteffeB
2013-03-04, 09:02
Tycker du ska lugna ner dig nu och fundera på vad du håller på med. Man borde ju inte bry sig ett dugg men ibland blir jag nästan upprörd! Kanske ska göra lite research innan du köper en massa hyllvärmare.

1. Vad är det du ska filma?

2. Är det verkligen bättre med ett par fatshark för 4200kr istället för en fpv-skärm för under 1000kr för ditt ändamål?

Wighman
2013-03-04, 10:03
"Tycker du ska lugna ner dig nu och fundera på vad du håller på med. Man borde ju inte bry sig ett dugg men ibland blir jag nästan upprörd!"

Undra vem som ska fundera.. blir du upprörd så behöver du inte ens kommentera saker och ting, lägg dina aggressioner på något mer vettigt.
Alla är väl nybörjare en gång i tiden och kan ha "dumma" frågor och forumet är väl till för att fråga och lära sig.. Men "proffs" som du kan väl allt från första dagen du tittade ut med en flygplan i handen ur din mammas v....

SteffeB
2013-03-04, 10:11
Det är inte de "dumma" frågorna jag tycker är besvärande, det är det faktum att du köper en massa grejor dyrt utan att i princip veta vad du köper och hur du ska använda dem.

Eller menar du att det bästa sättet är att köpa sig en massa grejor och sedan köra någon slags trial-and-error variant ?


Vad ska du filma ? Kanske passar det bättre med en skärm ? Berätta vad du vill göra så kan vi hjälpa dig bättre.

Wighman
2013-03-04, 10:45
OK.
Men jag hade tänkt att filma en hel del extrem sporter så som snowboard åkning i olika parker, köra FPV och filma landskap och natur. Jag har ingen alls erfarenhet av dylikt men min egen tanke om filmning verkar mycket lättare om jag själv kan "åka" med och se vad som händer och som jag kan tänka mig så blir det lättare att koncentrera sig med ett par brillor än en skärm. Men det är ju bara mina egna åsikter. Sen för det andra så kör jag mycket mc och skulle vilja kunna ta med mig grejerna lätt och smidigt.

SteffeB
2013-03-04, 11:05
Ok.

Ja, så kan det ju vara. Jag tycker dock att skärm fungerar skitbra. Är närsynt så jag fick använda fatshark-extralinser i mina Dominator, fungerade inte alls bra. Ett riktigt hallå att ta av sig fatshark glasögonen och sedan räfsa fram de vanliga glasögonen för att se något, hehe...

Fördelen med skärm är att du är mer medveten om vad som händer runt omkring dig, det är bara att lyfta blicken och se multicoptern.

Fundera även på att köpa gps:en, den är enligt mig en bra trygghet vid foto/film.


Ex: http://www.foxtechfpv.com/foxtech-m800-8-monitor-p-644.html

SteffeB
2013-03-04, 11:23
Om du vill ha glasögon, försök att få prova någon annans innan du köper.

Wighman
2013-03-05, 07:23
Jag vet tyvärr inte av någon som har och kör FPV i närheten så det blir svårt att prova.

Men Jag har varit inne på firstpersonview.co.uk och dom har bra priser på ett komplett FPV kitt med Attitude SD glasögonen. Så det lutar mot att skicka en beställning till dom i veckan.

Och GPS`n borde ligga i brevlådan vilken dag som helst, för det är precis som du säger det är en bra trygghet om man skulle lyckas klanta till sig =)

Har även skruvat lös en av motorerna, och den går mycket tungt i jämförelse med dom andra, så en ny sån är beställd.

SteffeB
2013-03-05, 07:33
Det blir nog bra det! :)

Wighman
2013-03-05, 08:56
Tro ja me.
Vad kör du?

SteffeB
2013-03-05, 09:16
Y6:a med Naza gps bara för foto, Sony Nex 5n.

7" 30$ skärm ifrån ebay som jag byggt om med 12W led-bakgrundsbelysning. Fanns inga vettiga alternativ till bra peng när jag byggde den, funkar kanon i alla ljus men är lite klumpig... Ska beställa en 8" ifrån foxtech istället, men misstänker att deras bakgrundsbelysning inte är riktigt lika kraftig som min, hehe....

Hobbyking 200mw 5,8ghz med hemlödda klöverantenner.

Är det fpv-grejer för lite över 1000kr kanske? Det behöver inte vara dyrt för att funka bra. :)

https://www.youtube.com/watch?v=DrmvuxDB-p8&feature=youtube_gdata_player

simonarvestrand
2013-03-05, 09:40
nått va det ju iallafall som inte funkade optimalt under den flygningen :)
men såg bra ut annars.

SteffeB
2013-03-05, 09:47
Haha! Ja, lite fel blev det. :)

Sickan
2013-03-05, 10:36
Jo jag vet att det blir dyrt att beställa från sverige men man har som en garanti på grejerna och man kan lätt få hjälp om det skulle vara något.

Håller med dig om att det finns många fördelar med att handla i Sverige, och det inte heller alltid priset som är avgörande.

Men utan att gräva i detalj vad gäller din lista så kan du hitta de mesta billigare hos andra svenska handlare. T ex kan du spara över 400 på Fat Sharken ;)

--
S

Wighman
2013-03-05, 11:52
Håller med dig om att det finns många fördelar med att handla i Sverige, och det inte heller alltid priset som är avgörande.

Men utan att gräva i detalj vad gäller din lista så kan du hitta de mesta billigare hos andra svenska handlare. T ex kan du spara över 400 på Fat Sharken ;)

--
S

Jo jag såg att handlar jag av http://firstpersonview.co.uk (http://firstpersonview.co.uk/) så blir det betyligt billigare :)

Wighman
2013-03-05, 11:54
Y6:a med Naza gps bara för foto, Sony Nex 5n.

7" 30$ skärm ifrån ebay som jag byggt om med 12W led-bakgrundsbelysning. Fanns inga vettiga alternativ till bra peng när jag byggde den, funkar kanon i alla ljus men är lite klumpig... Ska beställa en 8" ifrån foxtech istället, men misstänker att deras bakgrundsbelysning inte är riktigt lika kraftig som min, hehe....

Hobbyking 200mw 5,8ghz med hemlödda klöverantenner.

Är det fpv-grejer för lite över 1000kr kanske? Det behöver inte vara dyrt för att funka bra. :)

https://www.youtube.com/watch?v=DrmvuxDB-p8&feature=youtube_gdata_player

Det där såg kul ut :)
Nä precis, dyrast är inte alltid bäst. Men jag har inte grejerna för att löda och bygga själv och inte heller tiden för det just nu men kanske i framtiden, så nu känns det skönast med "plug and play" tills jag har rustat min verkstad för RC :)