handdator

Visa fullständig version : Futaba 6EX radio och Hitec servo



RödeBaron
2013-03-04, 21:54
Hej på er.

Jag är en glad nybörjare som har några frågor som jag förhoppningsvis kan få svar på här.
Har köpt ett begagnat flygplan modell större (2 m mellan vingspetsarna). I planet sitter det Hitec servon och mottagare och till detta har jag en Futaba 6EX radio. Mitt första problem är att jag inte kan få dessa att kommunicera med varandra, jag vet inte om de någonsin har använts ihop. När jag laddar ackumulatorn i planet och slår på strömbrytaren så får servona fnatt och börjar att leva sitt eget.

Fråga: Hur får jag radio och mottagare att kommunicera?
(Ni lär få stå ut med fler dumma frågor från min sida innan det är dags för första flygturen:-).

pgrts
2013-03-04, 21:59
Du måste ha en Futaba FASST mottagare i planet så ska det gå fint.
Det finns FASST mottagare av andra fabrikat som är kompatibla.

Nu kan jag ha totalt fel om det är så att du har en 6EX med 35 MHz. I så fall gäller det att det sitter samma frekvens/kanal i både sändaren och mottagaren.
Typ - om det står 35.110 på sändarens kristall så ska det stå samma siffror på mottagarens kristall alternativt kan det stå typ - 71 på båda kristallerna.

För övrigt gäller att du ska ha sändaren påslagen innan du slår till mottagaren.
Mottagaren ska sedan stängas innan du stänger av sändaren.

RödeBaron
2013-03-04, 22:10
Hej och tack. Skall genast kolla detta, hade förresten ingen aning om att man skulle sätta på/stänga av i en viss ordning.

Nu fick man lära sig något nytt efter bara fem minuters medlemsskap. Jag skall nog trivas här:applouse:

RödeBaron
2013-03-04, 22:29
På mottagaren står det.

HFD-07RA
Ultra Narrow Band
Dual Conversion

På mottagarens sida står det:

CH61
35.010

På kristallen i mottagaren står det:

CH64 - 35.040 RF

Var sitter kristallen i radion? Bara att skruva isär?



Du måste ha en Futaba FASST mottagare i planet så ska det gå fint.
Det finns FASST mottagare av andra fabrikat som är kompatibla.

Nu kan jag ha totalt fel om det är så att du har en 6EX med 35 MHz. I så fall gäller det att det sitter samma frekvens/kanal i både sändaren och mottagaren.
Typ - om det står 35.110 på sändarens kristall så ska det stå samma siffror på mottagarens kristall alternativt kan det stå typ - 71 på båda kristallerna.

För övrigt gäller att du ska ha sändaren påslagen innan du slår till mottagaren.
Mottagaren ska sedan stängas innan du stänger av sändaren.

numnutchris
2013-03-04, 22:36
Är antennen utdragbar på radion = MHz, är den kôrt som typ en wlan/router/etc. antenn så är den GHz. Med kort sändarantenn så måste du byta mottagare.
Med lång antenn så tror jag kristallen sitter bakom "fyrkant" på baksidan radion, rätt högt upp - har för mej kristall satt där i chassiet iallafall, och på GHz-versionerna satte de statusdioderna för sändning/påslag där...

RödeBaron
2013-03-04, 22:43
Det en en svart kort gummiantenn. På baksidan högt upp på radion kan man lossa en plugg. Där innanför sitter det mycket riktigt en röd och en grön diod.

Bara att byta mottagare alltså?

Servon heter Hitec HS-422
Dessa funkar väl med i stort sett vilken mottagare som helst?

Vad skall jag köpa för mottagare?
Såg att det fanns en Futaba R617FS i saluforumet, funkader den?

numnutchris
2013-03-04, 22:46
futabas mottagare upp till 7 kanaler funkar, fasstmottagarna och just 617 ligger på ~500kr ny. Alternativet är tex TFR6 ur
http://www.frsky-rc.com/Products.asp?SmallClassID=28&BigClassID=18
(finns hos svenska handlare, tex aircpro.com, sen hobbyking förstås)'

(Du har väl FASST-loggan th om displayen på sändaren också?)

RödeBaron
2013-03-04, 22:49
Bock och tack för snabb support härinne. Nu skall jag nog få till det. Återkommer med bilder på det kraschade planet:sarcastic:..



futabas mottagare upp till 7 kanaler funkar, fasstmottagarna och just 617 ligger på ~500kr ny. Alternativet är tex TFR6 ur
http://www.frsky-rc.com/Products.asp?SmallClassID=28&BigClassID=18
(finns hos svenska handlare, tex aircpro.com, sen hobbyking förstås)

jocke1963
2013-03-04, 23:17
Bock och tack för snabb support härinne. Nu skall jag nog få till det. Återkommer med bilder på det kraschade planet:sarcastic:..

Lite dumma frågor tillbaks.. ;)

Du har aldrig flugit innan?
Har du flugit simulator? (bra sätt att lära sig grunderna i spakandet och ett bra sätt att spara in på reparations- och limkostnader)
Vad är det för flygplan?
El- eller förbränningsmotor?

pgrts
2013-03-05, 06:07
http://www.minicars.se/service/manualer/futaba/6EX_2_4G_SWE.pdf

bem
2013-03-05, 09:22
Futaba FASST (2.4 GHz) mottagare som du kan använda med din Futaba 6EX 2.4GHz sändare:
http://www.futaba-rc.com/receivers/fhss-s-fhss-compat.html

R606FS
R6004FF
R616FFM
R6106HF
R6106HFC
R607FS
R617FS

Det är R617FS mottagaren som levereras med en ny Futaba 6EX idag.

/Bo

RödeBaron
2013-03-05, 11:41
Tack för info Bo, då finns det en mottagare till rätt kurs i säljforumet..


Futaba FASST (2.4 GHz) mottagare som du kan använda med din Futaba 6EX 2.4GHz sändare:
http://www.futaba-rc.com/receivers/fhss-s-fhss-compat.html

R606FS
R6004FF
R616FFM
R6106HF
R6106HFC
R607FS
R617FS

Det är R617FS mottagaren som levereras med en ny Futaba 6EX idag.

/Bo

McRegor
2013-03-05, 13:16
Hej,
Jocke undrade vad det är för kärra du skall börja flyga med och det skulle nog vara bra om du berättar så att du kan få tips om det kan fungera eller ej...
Roger

RödeBaron
2013-03-05, 18:15
Hej,
Jocke undrade vad det är för kärra du skall börja flyga med och det skulle nog vara bra om du berättar så att du kan få tips om det kan fungera eller ej...
Roger


Har missat Jockes inlägg. All hjälp och tips är välkommet.

Jag har köpt ett enkelt hemmabyggt plan som mäter ca 2 meter mellan vingspetsarna, ser ut ungefär som en Mustang från andra världskriget.
Det sitter en ASP 108A 2 Stroke Glow engine som jag startade upp idag för första gången. Tycker att den verkar litet klen för planet och har beställt en betydligt roligare motor, en femcylindrig stjärnmotor ASP FS400AR 4 Stroke Four-Stroke.

Började flyga förra sommaren och efter 5-6 darriga flygturer så kraschade jag till slut mitt gamla plan. Start och flygning funkade, det var landningarna som var/är darriga:thumbup:

Fick tag i en korrekt FASST mottagare via säljforumet härinne och får den i brevlådan i morgon. Sedan är det väl bara att ge sig ut och provflyga.

Startar motorn med en laddningsbar borrmaskin och hylsa, några tips om hur mycket gas jag bör ha för att enklast starta upp en kall motor?

RödeBaron
2013-03-05, 18:25
Tack för svenska manualen till radion, PGRTS, uppskattas..

McRegor
2013-03-05, 20:12
Det låter ju inte som att du skall försöka flyga din Warbird överhuvudtaget. Sen hoppas jag att du skojar när du säger att du skall ersätta en motor som väger ca: 800 g med en som är 2 kg tyngre...
Roger

RödeBaron
2013-03-05, 20:36
Det låter ju inte som att du skall försöka flyga din Warbird överhuvudtaget. Sen hoppas jag att du skojar när du säger att du skall ersätta en motor som väger ca: 800 g med en som är 2 kg tyngre...
Roger

Jo, självklart skojade jag, stjärnmotorn är tänkt till ett framtida bygge, hittade en till bra pris på nätet.

Men vad menar du med att jag inte skall försöka flyga överhuvudtaget? Hört talas om "Learning by doing"?

McRegor
2013-03-05, 20:59
Jo - men man bör ju ha förutsättningar att starta, flyga och landa maskinen också. Om du hade problem ifjol så känns det som att du har väldigt liten chans att klara en Warbird med 2 m spännvidd som ju inte är nån nybörjarkärra direkt. Köp en enkel och hållbar kärra och lär dig flyga och se till att alla landningar blir lyckade landningar innan du försöker med en stor Warbird.
Roger

pgrts
2013-03-05, 21:19
Det är alltid darrigt i början - och även i början med ett nytt plan.
Plan är till för att förbrukas och när man inte lyckas med det så blir det alldeles för många som samlas i hög.
Kör hårt med ditt hemmabygge. Hemmabygge kan vara riktigt bra och flyga som en trainer fast de ser ut som en häftig warbird.
De kan förstås också vara riktigt oflygbara monster men det märker man ju tämligen snabbt.
Naturligt urval kallas det väl för.

bem
2013-03-06, 11:31
RödeBaron,
Ta hjälp en en erfaren flygare om du skall ha upp 2-metersmaskinen i luften (och ner igen). Det är visserligen kul att prova själv men det är ju roligare att komma hem med (förhoppningsvis) hel modell än en modell i en plastpåse/sopsäck.
Dessutom kan man lära sig mycket och få tips av en erfaren flygare.
Hur som, ta med kamera/videokamera vid "premiären" sen, så får vi se om det blir som olyckskorparna tror eller om du (lite mot förmodan) kan flyga modellen.

Posta gärna en bild på planet och motorn, alltid kul att se vad som skall upp i luften snart då (på ett eller annat sätt).

/Bo

RödeBaron
2013-03-06, 12:54
RödeBaron,
Ta hjälp en en erfaren flygare om du skall ha upp 2-metersmaskinen i luften (och ner igen). Det är visserligen kul att prova själv men det är ju roligare att komma hem med (förhoppningsvis) hel modell än en modell i en plastpåse/sopsäck.
Dessutom kan man lära sig mycket och få tips av en erfaren flygare.
Hur som, ta med kamera/videokamera vid "premiären" sen, så får vi se om det blir som olyckskorparna tror eller om du (lite mot förmodan) kan flyga modellen.

Posta gärna en bild på planet och motorn, alltid kul att se vad som skall upp i luften snart då (på ett eller annat sätt).

/Bo

Jag skall ta hjälp av en som kan det här och lära mig den vägen. Planet är alltför fint för att plantera i backen. Skall försöka få till en film.

Jag skrev tidigare att det liknade en Mustang men jag får nog revidera detta. Planet liknar mer ett Katana 71. Bilder kommer.

RödeBaron
2013-03-06, 14:13
37358

Så här ser mitt nybörjarplan ut. Duger nt fiåt mig :cheerful:

bem
2013-03-06, 15:14
Hej,

Jag det planet såg väl fint ut. Då det är lågvingat är det förstås inte så lämpat som nybörjarplan men det går att lära sig även på ett lågvingat plan men då får man ta hjälp av en erfaren flygare längre tid än annars. Många lågvingade plan är inte så snälla för nybörjare med de misstag och felbedömningar (avstånd, fart osv) som gärna blir i början.

Det är noga förstås att tyngdpunkten ligger hyfsat till på modellen innan ni försöker få upp den i luften men det kommer den erfarne flygaren att kolla får jag hoppas (om inte påminn om det).

Har planet varit i luften tidigare (förre ägaren)?

/Bo

McRegor
2013-03-06, 15:49
37358

Så här ser mitt nybörjarplan ut. Duger nt fiåt mig :cheerful:
Hej - ja, nån Warbird var det ju inte direkt men det var nog lika bra det. Nu kanske det kan fungera att lära sig på men räkna med hjälp med start och landning till du känner dig säker på manövreringen i luften. Sen kan du försöka starta och när allt sitter bra är får du övergå till att också försöka landa. Fast t ex en Multiplex Funcub skulle nog egentligen sitta bra för dig att träna på innan du tar dig an så här stora och relativt ömtåliga kärror. Om inte annat så ger den träning och förhoppningsvis det självförtroende som skapas av lyckade flygturer. Dessutom är den kul att flyga !
Hälsningar
Roger

RödeBaron
2013-03-06, 16:21
Hej,

Jag det planet såg väl fint ut. Då det är lågvingat är det förstås inte så lämpat som nybörjarplan men det går att lära sig även på ett lågvingat plan men då får man ta hjälp av en erfaren flygare längre tid än annars. Många lågvingade plan är inte så snälla för nybörjare med de misstag och felbedömningar (avstånd, fart osv) som gärna blir i början.

Det är noga förstås att tyngdpunkten ligger hyfsat till på modellen innan ni försöker få upp den i luften men det kommer den erfarne flygaren att kolla får jag hoppas (om inte påminn om det).

Har planet varit i luften tidigare (förre ägaren)?

/Bo

Ja, jag skall som sagt titta på och lära mig av en kille som kan det här.
Planet har varit i luften ett antal gånger och skall enligt uppgift flyga fint.

Har motorkåpa och huv till planet och tänkte lacka om det i svart och orange.

Letar efter ett lämpligt bygge till en ASP stjärnmotor, byggsats, halvfärdigt bygge etc, P-47, Fleet, allt av intresse. Hojta gärna till om du vet om något.

pgrts
2013-03-06, 20:47
Det hade varit lite enklare om du skrivit var i landet du befinner dig.
Det finns en hel del stora fina byggen ute i bygderna hos äldre "herrar" som inte längre flyger.
Men det krävs nog att man själv kan ta kontakt så att man inte köper något man inte vill ha på distans.

Det kommer ut annonser lite då och då på stora fina saker om man nu inte vill investera i en (C)arf.

Mitt tips är att du åker runt lite till de större meetingarna i sommar så att du kan kolla runt lite och få lite kontakter.

RödeBaron
2013-03-06, 23:20
Det hade varit lite enklare om du skrivit var i landet du befinner dig.
Det finns en hel del stora fina byggen ute i bygderna hos äldre "herrar" som inte längre flyger.
Men det krävs nog att man själv kan ta kontakt så att man inte köper något man inte vill ha på distans.

Det kommer ut annonser lite då och då på stora fina saker om man nu inte vill investera i en (C)arf.

Mitt tips är att du åker runt lite till de större meetingarna i sommar så att du kan kolla runt lite och få lite kontakter.


Tack för tipset, det lär bli besök på några meetings i sommar.
Jag bor förresten i Göteborg.

RödeBaron
2013-03-07, 19:40
Nu är Futaba FASST mottagare installerad och allt el funkar finfint (tack för den Dani).

Sparkade igång planet idag och motorn går ca 30 sekunder innan den dör. Tycker också att den är svårstartad.

Någon som har tips om rätt grundinställning för blandskruven på glödstiftsmotor ASP 72P-108A?

37451

pgrts
2013-03-07, 20:32
Att radion funkar är ju en bra start.

Kan man anta att du startar på tomgång och att motorn dör på tomgång efter 30 sekunder?
Det är ju antingen för mycket eller för lite soppa.......
Har motorn stått så kan det vara skräp som dras fram till nålen. Har du kollat så att filter inte är igensatt?

Enligt bilden så är det ju lätt att se på slangen hur lätt bränslet sugs fram om man håller ett finger över insuget när man drar runt proppen. På ett par varv ska det rinna någon droppe ur förgasaren. Om man har slagit runt proppen några gånger så att man ser att motorn har fått smörjning så att allting går lätt så ska den tända direkt om man sätter till glödaren och drar runt.

Har motorn bra glöd och bränsle fram så ska den tända.
Är den snålt ställd så stannar den av det liksom om den är för fett ställd.
Jag brukar prova med ca 2,5 varv öppen på de flesta motorer men när de blir gamla kan vad som helst hända.
Kan du inte hitta någon i grannskapet som är van att ställa in metanolare som kan visa dig?

Det stora problemet är ju att det är så jäkla kallt att ha fingrarna i propellerblåsten så här års...................
Och så måste man ha kvar glöden rätt länge så här års när det är så kallt.

RödeBaron
2013-03-07, 21:34
Att radion funkar är ju en bra start.

Kan man anta att du startar på tomgång och att motorn dör på tomgång efter 30 sekunder?
Det är ju antingen för mycket eller för lite soppa.......
Har motorn stått så kan det vara skräp som dras fram till nålen. Har du kollat så att filter inte är igensatt?

Enligt bilden så är det ju lätt att se på slangen hur lätt bränslet sugs fram om man håller ett finger över insuget när man drar runt proppen. På ett par varv ska det rinna någon droppe ur förgasaren. Om man har slagit runt proppen några gånger så att man ser att motorn har fått smörjning så att allting går lätt så ska den tända direkt om man sätter till glödaren och drar runt.

Har motorn bra glöd och bränsle fram så ska den tända.
Är den snålt ställd så stannar den av det liksom om den är för fett ställd.
Jag brukar prova med ca 2,5 varv öppen på de flesta motorer men när de blir gamla kan vad som helst hända.
Kan du inte hitta någon i grannskapet som är van att ställa in metanolare som kan visa dig?

Det stora problemet är ju att det är så jäkla kallt att ha fingrarna i propellerblåsten så här års...................
Och så måste man ha kvar glöden rätt länge så här års när det är så kallt.


Testade att göra rent filter/nål och ställde den på drygt 2 varv (stod på mindre än ett varv innan). Startade upp den i garaget -går klockrent.

Tack..

RödeBaron
2013-03-10, 12:55
Hittade ett vin som kanske lämpar sig på bordet vid sammankomster bland RC-folk. Gott är det också. :sarcastic:37485

pgrts
2013-03-10, 14:52
Hittade ett vin som kanske lämpar sig på bordet vid sammankomster bland RC-folk. Gott är det också. :sarcastic:37485
Var bor du? Du ser ut att behöva lite hjälp ;-)

RödeBaron
2013-03-10, 17:24
Var bor du? Du ser ut att behöva lite hjälp ;-)


Ja du Patrik, synd att du bor så långt söderut, jag kan behöva några flyglektioner av ett proffs när det blir litet varmare.
Jag bor utanför Göteborg och det kanske finns någon vänlig själ som har lust att offra en eftermiddag eller två längre fram.