handdator

Visa fullständig version : El Konvertera Gårdstad Jas Gripen



LeoR
2013-03-05, 20:00
Fick nyligen tag i en Jas Gripen byggd av ingen mindre än Bosse Gårdstad. Ingen motor sitter i men den har flugits med en .41

Då jag inte är något större fan av förbrännings motorer så undrar jag om någon har något förslag för elkonvertering. Hörde av mej till bosse och han var väldigt osäker då det alldrig gjorts förut. Däremot föreslog han runt 4000kv och ett 5 cells ack. Den behöver inte gå så in åt helsike fort, bara den flyger så är jag nöjd. Har någon nån ide?

simonarvestrand
2013-03-05, 20:00
Vad gör du för att få till alla extra tecken ? det händer ju i varenda inlägg du gör ?

LeoR
2013-03-05, 20:02
Vad gör du för att få till alla extra tecken ? det händer ju i varenda inlägg du gör ?

något knas med safari på min mac. funkar däremot med chrome på samma dator? glömmer bara av vilken webbläsare att använda hela tiden

DrHanke
2013-03-05, 20:42
Ursäkta att jag frågar men vad för specialtecken? Behöver prova lite själv för att se vad som kan vara felet och om det går att fixa till... Jag vet att det finns lite buggar i text editorn men inte exakt vad buggar.

puggen
2013-03-06, 10:43
Fick nyligen tag i en Jas Gripen byggd av ingen mindre än Bosse Gårdstad. Ingen motor sitter i men den har flugits med en .41

Då jag inte är något större fan av förbrännings motorer så undrar jag om någon har något förslag för elkonvertering. Hörde av mej till bosse och han var väldigt osäker då det alldrig gjorts förut. Däremot föreslog han runt 4000kv och ett 5 cells ack. Den behöver inte gå så in åt helsike fort, bara den flyger så är jag nöjd. Har någon nån ide?



Jag ser inga specialtecken , inläggen är helt normala i min dator ;)

/Roffe

McRegor
2013-03-06, 12:20
Ursäkta att jag frågar men vad för specialtecken? Behöver prova lite själv för att se vad som kan vara felet och om det går att fixa till... Jag vet att det finns lite buggar i text editorn men inte exakt vad buggar.
Här kan du se, Hanke - http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36089-Flygande-vinge
Roger

freddan_6
2013-03-06, 19:01
Tänker du ha EDF eller propeller fram?

Med propeller
Du behöver en motor som väger cirka 300 gram
Med propeller skulle en Turnigy Easymatch .46 550kV fungera med 5S LiPo och 12x6 propeller. Detta är bara lite i överkant av propellern till en .41:a tvåtakt så det borde få plats. Det drar cirka 40A vid 18,5V, cirka 740W inmatad effekt.

Med EDF får någon annan svara.

Ålänning
2013-03-06, 19:47
Man ska skriva direkt i rutan, inte i nåt ordbehandlingsprogram eller nåt och sen copy-pastea, vet att vissa haft detta problem då. Ser dock inget skräptecken.

LeoR
2013-03-08, 09:55
propp i nosen. ska testa med en esymatch .46 800kv. Även kardarnerna längst fram skall göras ställbara. Någon som har nåt tips på en lösning för detta?

bem
2013-03-08, 12:03
Hej,
Har du ritningen på din Gårdstads Gripen så står det där hur canardvingarna fram kan ha sin infästning och hur de blir rörliga och så. I den 4-sidiga byggartikeln om Gårdstads Gripen i Allt om hobby nr 7 nov 1989 står i princip allt du behöver veta om inställningen av canardvingen och utslag på densamma. Kanske kan skanna artikeln åt dig som PDF i kväll.

/Bo

LeoR
2013-03-08, 15:59
Det vore mycket uppskattat

bem
2013-03-08, 17:49
fpvlabbet,

Jag har nu skickat PM till dig med en länk till artikeln i PDF.

/Bo