handdator

Visa fullständig version : Mina Plush 30A ESC initierar inte vid kallt väder



Kenneth E
2013-03-11, 21:45
Jag har problem med mina Plush 30A reglage, de vill inte starta vid kallt väder.

På trikoptern startar de endast om jag håller händerna runt reglaget, men nu skall jag starta en Oktokopter och så många händer har jag inte, vad kan vara fel.

De sitter direkt buntade på en aluminium arm.
5.7 volt och 4 celler.

Tror ni det finns något att göra eller är det till att ta med sig hårfönen till fältet?

Balsa regn

tragi702
2013-03-11, 22:20
halloj.
hade liknande problem för nåt år sen.. testa o gör en ny trottlerange setting när reglagen är kalla..

//Patrik.

neu
2013-03-12, 02:05
Om det inte går att fixa så kan du alltid köpa några HK30amp (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15205__Hobby_King_30A_ESC_3A_UBEC.html) så kan jag flasha dom med simonK till dig så blir din tri och okto stabilare :)

Kenneth E
2013-03-12, 08:19
Tack Patrik, jag skall prova att programera om dem.

Återkommer med besked.

Kenneth

simonarvestrand
2013-03-12, 08:39
får du samma fenomen på alla ?
jag har kört mina i -20 utan några som helst problem. rätt skumt. fast elektronik tycker ju inte om kyla så kanske det kanske är normalt.

Kenneth E
2013-03-12, 09:10
Simon har du gjort någon ändring på dina?

Mina är helt original, jag har 13 stycken som beter sig likadant.

Eftersom jag skall ge mig på att programmera om dem i kväll, har du något tips till hur jag skall ställa in dem?

Balsa regn

simonarvestrand
2013-03-12, 09:58
Dom va helt orginal. frågan är om det kan vara skillnad mellan atmel och silabs, alla nya tror jag har silabs och dom jag hade va nog atmel i.

Tips om programmering vill gärna även jag ha, har programmerat om ett gäng men med default inställningar just nu, inget provfluget än.

Kenneth E
2013-03-13, 10:29
Det verkade vara Trottel range som spökade, provade på ett reglage och det startade direkt, trots -4 grader. Körde alla 8 reglagen tillsammans utan problem på Oktan.

Bara det att när jag släckte ner MK´n så fungerade inget av reglagen vid uppstarten, så det är säkert en annan inställning som skall göras via MK.


Tack Simon

Jag återkommer i ärendet, det är fler än jag som har samma problem.

Kenneth E
2013-03-14, 09:45
Nu fungerar alla reglagen även trots att koptern stod en bra stund i kylan innan jag startade upp den, ingen skillnad mot uppstart inomhus.

Till alla er andra med samma problem, gör en Trottle range på dessa reglage så fungerar de perfekt.

Balsa regn

berthrsd
2013-03-30, 09:14
Problemet är att Plush saknar extern oscillator, och därmed använder processorns inbyggda klocka. Denna klocka driver väldigt mycket beroende på temperatur. För att fartreglaget skall initiera krävs en stabil insignal på en viss nivå (noll trottel). När det är kallt ute så tolkar fartreglagen inkommande signal som för hög/låg, och startar således inte. Detta påverkar även varvtalet under flygning när fartreglaget skiftar i temperatur, men detta kan som regel styrkortet kompensera för.

Lösningen är som sagt att kalibrera om throttle range med kalla fartreglage, alternativt använda fartreglage med extern oscillator (HK F-30A, eller BlueSeries/Mystery, till exempel).

Kenneth E
2013-03-30, 09:52
Plush reglagen fungerar perfekt nu.

Gjorde en varm trottel range setting och de har fungerat sedan dess, alla åtta startar samtidigt oavsett väder eller temperatur.
Tror de stod ute i ett par timmar i minus 11 grader och de gick igång direkt.

En nöjd användare och tack för tipset.

Ålänning
2013-03-30, 14:10
Ah, hade samma med mina Plush i kyla, samtliga kunde slumpvis funka eller inte. Till slut så funka alla, blev väl varma. Slutade flyga multikoptern på vintern. =)