handdator

Visa fullständig version : Skidor



SteffeB
2013-03-13, 19:49
Hur går jag vidare härifrån? Har gjort skidan kortare framför axeln än bakom, hoppas jag tänker rätt. (annars får jag klippa jag av dem en snutt)

Hur montera gummisnodd eller vad man nu ska ha utan risk att skidan ställer sig på tvären i luften. Nån som har koll på skidor37596?

LIP
2013-03-13, 21:23
Ja, du tänker fel.
Du bör nog ha 2/3 delar framför axeln.
Sedan bör du ha en stoppvajer som sitterfast längs bak på skidan och upp till kroppen så att skidan inte kan ställa sig rakt upp när du flyger.
Men du bör också ha en stoppvajer fram på skidan också tillsamman med amortisör,(gummiband), för om gummibandet går av skall inte skidan kunna ställa sig med nosen neråt.

Men enligt min erfarenhet så är bästa skidorna de som är monterad med landställsfästet + ett fäste till vid motorspantet och skidspetsen bör vara framför propellern och bakkanten på skidan skall sluta ca 1cm bakanför tyngdpunkten.
Skidorna är på det här viset stumma liksom om det skulle vara flottörer.

Det ser kanske inte riktigt klokt ut men fungerar kanon, det spelar ingen roll hur lös, mjuk, djup snö det är, modellen strävar till att komma upp på snöytan vid motorpådrag.
Den är lätt att svänga på snön med då bakkanten på skidan ligger så nära tyngdpunkten.

McRegor
2013-03-13, 21:43
Den typ som LIP beskriver flög vi med under 70-talet men vi hade ofta s k VP-rör (elinstallationsrör) som skidor - tror det var 19 mm rör. Fungerade utmärkt på .40 och .60-körror trots att skidorna var så smala. Vi hade ofta nosställ på kärrorna och då hade man ju redan den främre infästningen i kroppen klar.
Roger

SteffeB
2013-03-13, 21:47
Aha! Där ser man, tack så mycket för svaret! :)

Tanken med att ha skidorna längre bakåt var att de lättare skulle ställa sig efter vinddraget, men jag går på din linje! :)

Kanske ska ta tillverka nya skidor och montera dem stumt som du säger, det är kanske bäst för att få ner luftmotståndet? Jag kör på det!

LIP
2013-03-13, 21:49
Den typ som LIP beskriver flög vi med under 70-talet men vi hade ofta s k VP-rör (elinstallationsrör) som skidor - tror det var 19 mm rör. Fungerade utmärkt på .40 och .60-körror trots att skidorna var så smala. Vi hade ofta nosställ på kärrorna och då hade man ju redan den främre infästningen i kroppen klar.
Roger

Det var därifrån jag stal idén.
Jag och några till åkte till Njurunda för att avlägga prov för att kunna examinera rc-flygare till rc-certifikat.
Där såg/flög jag för första gången med de skidor som du beskriver och det var i slutet på 70-talet har jag för mig.

SteffeB
2013-03-13, 21:52
Mcregor: Ahh smart, VP rör är nog inte dumt! Det är skare med nån centimeter pudersnö det ska flygas på. Såg att åkrarna häromkring var släta som en saltöken när jag var ute och promenerade igår.

Det här blir spännande! 17 år gammalt ofluget ryggskott som jag byggde i skolan. Köpte en Turnigy 3548-4 motor samt kör på 4S5000ack. Verkar vara bra drag i den! :)

McRegor
2013-03-13, 22:03
Hej Lasse,
Ja - eftersom jag är "fostrad" i Skvadern i början av 70-talet så var det säkert i Sundsvall du såg den typen av skidor...:)
Hälsningar
Roger

LIP
2013-03-13, 22:20
Hej Lasse,
Ja - eftersom jag är "fostrad" i Skvadern i början av 70-talet så var det säkert i Sundsvall du såg den typen av skidor...:)
Hälsningar
Roger

Alldeles säkert.
Men jag tillverkade inte mina skidor av VP-rör. Jag lamellimmade 3st 1mm ply som jag satte i press mellan en planka som jag hade sågat till en skidform på. Delade sedan den hoplimmade plywooden på hälften så jag fick 2st skidor som var ca 500 breda.
Lackade sedan med typ högblank servalack. Det gick lätt på snön.

McRegor
2013-03-13, 22:27
Hej igen Lasse,
Lite lustigt detta... Jag har gjort precis som du vid skidtillverkning med den skillnaden att jag gjorde ett laminat av 0,4 mm ply + 3 mm depron + 0,4 mm ply ihoplimmat med PU-lim. Fast det var till elkärror och inte till metanolare.
Roger

Lundmark
2013-03-14, 07:15
Du-bro har annars färdiga skidor att köpa, dom funkar överlägset bäst om man vill ha fjädrande skidor iaf, snabba att montera och kräver inga linor eller gummisnoddar. :)

McRegor
2013-03-14, 09:39
Dubros "stora" skidor använder jag på min Mini Ultra Stick (ca: 750 g flygvikt) och de fungerar OK men de vrider sig ofta runt fastsättningsskruven så man får vrida tillbaka dom ofta. Det är svårt att dra fast en av skruvarna helt enkelt. Dessutom är insex-skruvarna i nåt tum-format så vanliga metriska insex-nycklar fungerar inte - men det är ju lösbart men kan vara bra att veta.
F ö finns snarlika skidor (lite större dock) att köpa från Hobbyking.
Dubros små skidor är väldigt sladdriga och egentligen inget jag rekommenderar. Då kan man lika gärna göra egna.
Roger

Lundmark
2013-03-14, 12:35
ja dom små skidorna har jag ingen erfarenhet av, men dom större. Problemet med att dom snurrar har jag inte haft problem med, men jag slipar alltid en plan yta där stoppskruvarna skall vara. :)
är inte tum insexnycklar ett ont måste i dagens modellflyg verktyg? :confused:

McRegor
2013-03-14, 12:39
Hej,
Jo, man kan säkert göra som du men jag har varit lite lat...:)
Nja - tum-insexnycklar behöver jag väldigt sällan numera - i stort sett bara för vissa skruvar/bultar på E-Flite-kärror - lyckligtvis...:)
Roger

SteffeB
2013-03-14, 13:40
Var iväg och köpte ett vp-rör, men när jag kom hem ändrade jag mig. Vek upp alu-skidorna litegrann i bakkant, satte dem i linje parallellt med stabben och drog åt muttrarna hårt. Limmade fast skidan mot landstället stumt med smältlim och stack iväg på premiärtur! Funkade kalasbra med stumma skidor som ni sa! :)

Hastigheten på ryggskottet med Turnigy 3548-4 1100kv, 10x7 propp samt 4s5000 ack var väl inget spektakulärt med den gick vertikalt utan problem. De hade inte någon 9x9 propp på hobbyking som jag eg. ville ha. 50km/h högre "pitchspeed" på 9x9 jämtemot 10x7 (150 mot 200km/h) enligt ecalc. Motorn verkar fungera kanon, 20$ är ju rena fyndet! :)

37605

Lundmark
2013-03-14, 14:13
Härligt att se lite vinterflyg bild! =) bra att det löste sig för dig! :thumbup:

McRegor
2013-03-14, 14:16
Kul att det gick bra -nu är det bara att flyga så mycket du orkar innan snön försvinner...:)
Roger

helifanatic
2013-03-14, 15:13
satte 2 aluminium bitar med hål framför o bakom stället vid fästskruvarna sen drog jag fiske tafs som spärrade från fram o bak sidan på skidan dit funkade bra det med på glada 80talet :)

SteffeB
2013-03-14, 21:40
Härligt att se lite vinterflyg bild! =) bra att det löste sig för dig! :thumbup:

Försökte få till en liten film också... Först var jag och dottern på 3 år iväg och flög, instruerade henne hur hon skulle göra med telefonen, blev mest tumme och mark på den filmen...

Lite senare tog jag med båda ungarna samt återhämtande magsjuk sambo som skulle föreviga flygturen med HD-filmkamera, hon var dock så sliten att hon var tvungen att sitta ner och filma.Tror nästan att dotterns film blev bättre, väldigt dåligt engagemang där ifrån sambon...

Det är hårt med modellflyg! :)

Lundmark
2013-03-17, 21:35
Hehe, ja du får jobba lite på ditt filmteam så kanske vi får se en filmsnutt inom snar framtid. :)

sm3xrq
2013-04-06, 12:57
så här har jag gjort med fjädringen på skidan... funkar skitbra.Stödstången som går frammåt funkar som dämpning / fjädring på dem

andWho
2013-04-06, 23:24
Det har blivit en hel del flygning på snö denna långa vinter.
Har använt både de små och de stora Dubro skidorna. De små var lite fladdriga och fick ett mässingsrör ingjutet i epoxy som lagring mot hjulaxeln. Funkar kanon. Fast de är lite sköra. Fastnade i ett fruset spår i snön och ena skidspetsen bröts. Lite CA o silvertejp fixar det mesta.
/A

Carl
2013-04-07, 04:06
Här är den variant av skidor som jag har använt i många år. Skidor av plywood, och fäste för hjulaxel är en nippel och en pianotråd som sitter i en saxsprint längst framoch fungerar som fjädring!

Mvh. Roger

38110
38111
38112

Lundmark
2013-04-16, 22:14
Här kommer det lite bilder hur det ser ut på min och Björn.O :s 50cc bensin kärror, hemmagjorda skidor med "sidroder wire" stålwire som stopp! Funkar kanon och är pålitligt! :thumbup:
I det här fallet blir det för litet och osäkert med dubros skidor.