handdator

Visa fullständig version : Fel på mitt KK2?



Flygfantast
2013-03-14, 16:32
Jag har byggt ihop en trikopter med nästan exakt samma delar som denna: http://rcexplorer.se/projects/2011/09/the-tricopter-v2-5/
Dock så är det något som krånglar med fartreglagen/motorerna; jag har kalibrerat fartreglagen genom att koppla servosladden direkt till mottagaren och det funkade fint. Men sen när jag armerar helin så drar bara två motorer igång och det är alltid den motorn som är kopplad till M1 som inte fungerar. Kan det vara något fel på FC-kortet vid just M1 som gör att det inte fungerar? Kan man "flytta ned" alla grejer så att M2-vänster motor, M3-höger motor, M4-Bakre motor och M5-servo?

tragi702
2013-03-15, 13:06
Hej.
Har du ändrat Firmware i Kk kortet till trikopter?.
Har du provat o kalibrera allt enligt tex.daddes instruktion?.
alltså med samtliga regl o motorer inkopplade?.

Har du någon bild på kortet med samtliga sladdar inkopplade
kan det vara lättare o hjälpa vidare..
brukar oftast vara fel i kalibreringsproceduren..

//Patrik

Flygfantast
2013-03-16, 02:03
Nja alltså det var fel på M1 men det är löst nu.
Har dock nya problem...
1) När jag drar igår trotteln på ½ och lyfter helin från undersidan och vickar lite lätt åt ett håll så verkar inte motorerna vilja stabiliseras utan kör på med samma hastighet.
2) Vilket håll ska de här propparna:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10055&aff=61689
egentligen snurra åt? CW eller CCW (jag kör alla 3 åt samma håll).

SteffeB
2013-03-16, 06:31
Alla kan vara åt samma håll som vi pratade om. Som jag fattar det kan du ändra "rudder" värdet på motor 2 så att det har samma värde som motor 1 och 3 har för att visa kk-kortet att propparna snurrar åt samma håll. Det är servot som styr riktningen på tricoptern.

Prova med mindre trottel och var inte så försiktig när du rör tricoptern. Det kan ju vara så att dina värden du ska fylla i är för låga och därför inte kompenserar tillräckligt fort.

SteffeB
2013-03-16, 06:38
Tog du bort värdena på M1 när du flyttade till M5 förresten?

Kolla om du hittar några Rcexplorer Tricopter kk2 PID-inställningar du kan börja med om du är osäker.

Flygfantast
2013-03-16, 14:53
Jo men vet du om de ska snurra CW eller CCW? Ska de snurra så att skär snett nedåt eller snett uppåt? Jag antar snett uppåt så att den tränger undan luft under propparna.
Japp jag har satt allt på 0 på M1. Inställningarna jag har nu:
M2:
Throttle 100
Aileron 87
Elevator 50
Rudder -1
Offset 0
M3
Throttle 100
Aileron 0
Elevator -100
Rudder 0
Offset 0
M4
Throttle 0
Aileron 0
Elevator 0
Rudder 100
Offset 61 (behövde ändra så servot är centrerat)
M5
Throttle 100
Aileron -87
Elevator 50
Rudder 0
Offset 0

Har testat att ha trotteln på flera olika lägen men jag känner inget motstånd när jag drar ner helin åt något håll. PI-värden har jag tagit av någon som har samma "modell" och kk2. De värdena är:
Roll/Pitch
P gain 115
P limit 100
I gain 25
I limit 20
Yaw
P gain 45
P limit 20
I gain 50
I limit 10.

Ska jag ha någon self-level på förresten?

Ålänning
2013-03-16, 18:07
Åh, har också en Dadde-copter med KK2 som blev liggande eftersom ett eller flera värden på nånting är åt fanders, den flög skitdåligt med KK2 jämfört med förra setupen med 4 enskilda gyron. =) Följer tråden och plockar fram min tricopter...