handdator

Visa fullständig version : Nybörjarfråga: mod 1 till mod 2



erolwi
2013-03-16, 13:22
Hej
Har spontan köpt en HK FP100 från Hobbyking, helt utan koll på detta med RC heli (förutom min 99:- coax från Rusta).


Hamnade av en slump på Hobbyking och slog till.
Mod1 lät ju rimligast (trodde det kanske hade med frekvenser att göra eller nåt från när jag körde bil för 20 år sedan..) men efterhansforskning har visat att jag borde köpt mod 2 samt att det tillkommer en hel del extraavgifter ...

Så frågan är vad jag kan göra:
-Bygga om på något sätt?
-Köpa en till med mod 2 och ha den första som reservdel?
-Köpa en radio som kan mixa om kanalerna på något sätt och går att koppla med helin? Pris och var köper man och vad?
-Öva på koordinations förmågan och köra mod 1...

De sista är minst intressant...

Tacksam för tips


Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Fluf
2013-03-16, 14:03
En del apparater är ganska lätta att möblera om till från Mode1 till Mode2, samt att man behöver ändra inställningar i radion.

Om du berättar exakt vilken utrustning du har köpt så blir det nog lättare för oss att hjälpa :)

Inget är omöjligt

erolwi
2013-03-16, 14:10
Detta är vad jag införskaffat:
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__21317__Hobbyking_FP100_2_4Ghz_4CH_Micro_Helicopt er_Mode_1_RTF_.html


Eftersom det finns två varianter, en mod 1 och en mod 2 så jag antar att det inte bara är en 'knapp' för att byta.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

pgrts
2013-03-16, 14:30
Det ser ju ut som att det är en programmerbar sak eftersom den har en display.
Då finns det antagligen mode med i någon meny.
Det som man kan behöva göra är att ta bort bakstycket och flytta en fjäder mellan högra och vänstra spaken.

Kolla om det finns någon händig modellflygare i närheten av där du bor så kan du nog få hjälp. Det är inte helt ovanligt att man får meka lite om man själv eller någon i klubben köpt fel.

erolwi
2013-03-16, 14:33
Det ser ju ut som att det är en programmerbar sak eftersom den har en display.
Då finns det antagligen mode med i någon meny.
Det som man kan behöva göra är att ta bort bakstycket och flytta en fjäder mellan högra och vänstra spaken.

Kolla om det finns någon händig modellflygare i närheten av där du bor så kan du nog få hjälp. Det är inte helt ovanligt att man får meka lite om man själv eller någon i klubben köpt fel.

Låter ju bra, får vänta och se hur det sett ut när jag fått hem grejerna.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Timtimtim
2013-03-16, 15:16
Tror dessvärre inte just den kontrollen går att programmera om till mode2.. det är möjligen om man flyttar högra och vänstra spaken isåfall som redan har nämnts.

erolwi
2013-03-16, 17:46
Tror dessvärre inte just den kontrollen går att programmera om till mode2.. det är möjligen om man flyttar högra och vänstra spaken isåfall som redan har nämnts.

Lyckades hitta manualen på nätet och det verkar inte gå som sagt.
Så får försöka koppla om i kontrollen + flytta en fjäder eller liknande.

Sitter moden i kontrollen eller i helikoptern? Om det är kontrollen och man skulle köpa en separat, vad skulle ni rekommendera? Behöver ju ingen expertpryl utan något helt OK, prisvärt och kan funka till även nästa helikopter?

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Fluf
2013-03-16, 19:19
Mode1/2/3 etc är i radion.

Du kan,
1. Lära dig flyga Mode1 (få i Sverige gör det), ingen nackdel annat än att du får problem med att låna andras radio etc.
2. Löda om kablaget mellan potentiometrarna, ingen big deal.
3. Skaffa en separat sändare med FlySky modul och binda med helikoptern, tex en Turnigy 9x (dock inte 9xr då den inte har någon FlySky modul ännu).

Dvs denna radion https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8992__Turnigy_9X_9Ch_Transmitter_w_Module_8ch_Re ceiver_Mode_2_v2_Firmware_.html

Om jag har läst rätt, verifiera själv innan några åtgärder :)

erolwi
2013-03-18, 15:56
Fick svar från hobbyking där de sa att det är lätt att modifiera kontrollen själv, fick till och med en tids uppskattning på 20 min helt ovetande om min mekförmåga :-)



Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

tomasstrom
2013-04-07, 15:04
Eftersom det är från HK så lär det nog gå. Tror inte de skulle producera två olika i fabriken. Det kostar pengar ;)

erolwi
2013-04-12, 14:23
Fick hem grejerna igår. (blev ingen moms på grejerna denna gång).

Kan konstatera att simultanförmågan inte är tillräcklig för att flyga mod1...

Skruvade glatt isär radion för att koppla om men spakarna var fastjutna på kretskort så det blir inte lätt att fixa.

Lösningen blir nog att beställa en ny i mod 2. Har sett att man kan köpa den från banggood.com för 250:- inkl frakt (350 på HK). Så inte värt att jävlas och så får jag en reservheli på köpet.

Bara lång väntan, får se om man hinner vänja sig med mod 1, så man inte kan mod 2 heller innan den nya kommer...

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

bem
2013-04-12, 15:21
Fast du skrev ju längre ner "Fick svar från hobbyking där de sa att det är lätt att modifiera kontrollen själv".
Då borde det gå. Kan du inte bara maila Hobbyking och höra om de har nån instruktion eller länk till nån som gjort ändringen från mode 1 till mode 2 på just den radion?
Här t ex var det en som ändrat den sändaren från mode 1 till mode 2, men lödkolv behövs...
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1548027&page=1174&highlight=mode#post24244637

/Bo