handdator

Visa fullständig version : Försäkringsbolaget värderingar ang Modellflyg!!hör&häpna!!



lennart wiklund
2013-03-16, 20:05
Börjar närma sig avslut från min källarbrand i december,skaderegleraren på folksam visste inte hur hon skulle värdera allt mitt modellflyg.hon kontaktade en reglerare i Stockholm som hänvisade hit.http://www.eskader.se/sv/content/4-om-oss

Hör och häpna över svaret hon fick!!!
Tydligen så säger Eskader så här.Modellflyg är inte värt något!!det är så liten grupp i sverige som håller på med detta så man värderar sakerna till 25%!!!hör och häpna!!!!!!
Vad fan säger man?vad gör man?Tre nya maskiner som är flugna en gång vardera.minst 35tkr bara där.....
Känner mej ganska så maktlös just nu......

Fluf
2013-03-16, 20:07
Kan man inte begära second oppinion?

Om Bolaget använder sig av en oberoende för att värdera, kan du inte åberopa en annan oberoende för värdering?

rcnisse
2013-03-16, 20:29
Vad i helvete frågar dom en tåg och ångmaskinsaffär när det gäller värdering av modellflyg. Tror jag kokar, vänd dig till till ditt försäkringsbolag igen och begär en second oppinion som Fluff skrev .

Pelleflygare
2013-03-16, 20:35
Absolut ska du begära en annan värderingsman. Eskader håller på med ångmaskiner och gamla modelltåg. Dessutom så är nog antalet RC entusiaster som är organiserade rätt stort - kolla bara antalet som är anslutna till detta forum.

Du kan nog påstå att Eskaders åsikt är ytterst okvalificerad och inte representativt i det här ärendet även om de uppger sig för att vara värderingsmän utsedda av Sthlms Handelskammare.

Pekkala
2013-03-16, 20:43
Dom kunde lika gärna frågat en blomsterhandel! Nä ge dig inte, kräv en annan värderare som har lite koll på vad det handlar om.

lennart wiklund
2013-03-16, 21:12
Jodå ännu är inte sista ordet sagt i denna fråga!! Nu har dom tagit faan i båten!nu gäller det för dom att prova ro han i land också! Har provat att söka herrarna på Eskader,men utan framgång.Men jag har ett rejält ess i rockarmen..har en bekant som är en ganska så duktig advokat här i Jämtland,har pratat med honom igår! Han ska hjälpa mej

LIP
2013-03-16, 23:06
Stå på dig Lennart.

Min erfarenhet när det gäller ersättning från försäkringsbolag är att det man bygger själv, det värderar dom i princip till noll med motivering att det är en hobby. Vad det gäller ARF:er så utgår man ifrån vad du fått betala för modellerna men man bör ha sparat kvitton. Försäkringsbolagen gör naturligtvis nedskrivning beroende på hur gammal modellerna är.

Vad det gäller elektroninken ska det absolut tas med i kravet för ingen kan kräva att det skall återanvändas om de har varit med om ett haveri likväl som en brand. Tror inte att försäkringsbolagen kan tänka sig att ersätta en skada vid en eventuell olycka som orsakats av återanvänd elektronisk utrustning.

Vad jag förstår så skall väl försäkringsbolaget se till att återanskaffa det som är skadat vid en brand.....eller

bem
2013-03-17, 00:03
Du kanske skulle be försäkringsbolaget kolla på köp/sälj av beg modellflygplan på ebay osv. Kolla om du hittar nåt likande som du hade t ex på ebay Tyskland. Rätt höga priser ibland på beg, det är ju ett bra exempel på vad "marknaden" är villig betala som man skulle kunna ha som en av flera värderingsgrunder.
Sen får man hålla i minnet att försäkringsbolag är som vilket vinstrivande företag som helst, de vill förstås betala ut så lite som möjligt så de tjänar så mycket som möjligt och i sakens natur ligger väl att de önskar värdering från "källor" som väderar lågt. Att be Eskader om info vid värderingen vore lite som att gå till en bilhandlare och fråga vad en hembyggd båt är värd. Fel bransh.

/Bo

gamlingen
2013-03-17, 08:24
Du vet väl att uttrycket är Folkskam, inte för inte fy fn. Ha DE. B-Å

McRegor
2013-03-17, 09:48
Det är ju rimligen vad det skulle kosta dig att återanskaffa grejorna som är intressant - inte nån form av påhittat värde om du skulle vilja sälja grejorna. Och många av våra saker är ju inte så vanligt förekommande som begagnade så det känns ju väldigt märkligt att värdera dina grejor efter en begagnatmarknad som kanske inte ens finns för just dina prylar. Du får väl kräva att försäkringsbolaget tar fram dessa billiga (25 % av nyvärdet) grejor så att du kan köpa dom för det priset -lyckas dom inte med det så får dom väl pynta ut med vad det kostar att handla nytt - kanske med något lite åldersavdrag om det är äldre prylar...
Som sagt - stå på dig !
Roger

simonarvestrand
2013-03-17, 10:12
Det finns många värderare som inte har koll på läget så ge inte upp!

Jag kämpade i ett halvår för att få ut rätt ersättning på min Corrado Vr6a som just då va värd 65-70 000
jag blev erbjuden 25000 för att det va vad den modellen kostade som han sa , i slutändand visade det sig att modellen han
kikade på inte ens funnits någon registrerad i sverige , det va först då jag fick igenom allt och dom reparerade skador som
gick på 65000. skickade in annonser och förklaringar på modell och priser.

kör hårt! ett nej av en försäkringsfirma är bara ett försök för dom att slippa kostnader .

lennart wiklund
2013-03-18, 17:35
Lyckades få tag på denna Peter som han heter på Eskader idag,och vilket gensvar jag fick!! Jag har svårt att skriva att någon är en stor jävla idiot!! men det kan man lugnt påstå att denna man är.Han var fullkomligt rabbiat i telefonen!oförskämd,och riktigt stor i käften!Har det inte varit så långt ner till Stockholm så skulle jag ha satt mej i bilen och åkt ner,detta för att lära karlsloken folkhyfs och social kompetens! Han hade minsann inte värderat mina saker,nä sa jag det har du inte.Men du har gett folksam ett svar att sakerna bara är värda 25% sa jag.jo det var dom värd,inget mera punkt slut sa han!! Sedan vart han arg och fråga vad jag ville??ja vad tror du sa jag!! sedan säger han plötsligt flera gånger,jag bjuder på det här!!vad då bjuder??jo han tid var tydligen väldigt viktig och värdefull.jag bjuder på det här!!för att i nästa sekund bli storförbannad på mej,detta får du ta med ditt försäkringsbolag!!jo,jag håller på med det säger jag.Men jag vill veta var du får dessa 25%ifrån säger jag.Svaret jag får är av honom,nu blir jag riktigt förbannad!! sedan slänger idioten på luren i örat på mej!!
Någon som vet vem detta stolpskott är???hade gjärna velat träffa honom mellan fyra ögon......

LIP
2013-03-18, 17:46
Bra att du ringde honom på Eskader, nu kanske han passar sig för att göra några uttalande till försäkringsbolaget nästa gång han blir tillfrågad om något som han inte begriper sig på.

Undrar om stolpskottet kan räkna med några nya kunder från hobbyister om de får reda på detta.

lennart wiklund
2013-03-18, 17:49
Det hoppas jag att han inte skall räkna med, håller nu på att snoka rätt på alla modelltågforum osv. Ska skriva på dessa vilken trevlig människa han är!!

rcnisse
2013-03-18, 17:51
Det hoppas jag att han inte skall räkna med, håller nu på att snoka rätt på alla modelltågforum osv. Ska skriva på dessa vilken trevlig människa han är!!
Dig vill man inte bli ovän med.:icon_pidu:

lennart wiklund
2013-03-18, 17:58
Ingen fara,jag är en snäll människa! Men när man slänger på telefon i örat och inte törs stå för vad man sagt!! Då brinner 25amperen av!!

henke2
2013-03-18, 19:06
Försäkringar är inte bättre än man själv kan eller vågar härja! Jag har alltid fått ut nya prylar när det gäller glasögon och modellflyg med motiveringen att prylarna ALLTID hålls i nyskick. I vissa fall är ju modellflygprylar bättre med lite tid på nacken än nya. Exempelvis en byggd byggsats flyger bättre än en obyggd, en flugen och intrimmad modell är mera värd en en otrimmad, en inkörd motor går bättre än en helt ny. Jag tror de flesta kan hålla med mig om att det är sant.

Jag har aldrig krävt betalt för nedlagda tiden utan haft det argumentet att pruta med, dvs att de kommer billigt undan med nypriset eftersom jag bjuder på min tid jag lagt ner. Sen får man helt enkelt stå på sig oavsett vad någon värderare tycker.

Timtimtim
2013-03-18, 19:15
Tråkigt det där men får hoppas det löser sig för dig. Hur fungerar det egentligen med försäkring om jag kraschar mitt plan?

DanneG
2013-03-20, 08:35
Hmm. Enligt folksam ska man ju välja just dem för att försäkra sina rc modeller så de borde ju veta värdet för dem.

http://www.youtube.com/watch?v=GO0Zn3LI0QQ

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

lennart wiklund
2013-03-20, 08:42
Intressant var har du läst detta?? Måste ju prova att använda det som argument

helifanatic
2013-03-20, 09:12
man får ingen ersättning för plan som blir förstörda i samband med flygning är ett tag sen alla bolag gick ihop o tog bort det helt tyvärr

neu
2013-03-20, 09:22
När ändra dom det? Jag prata med en från försäkringsbolaget i början av året och dom täcker allt upp till 40000kr

DanneG
2013-03-20, 09:29
Se Youtube klippet

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

LIP
2013-03-20, 10:11
Har mejlat till folksam och frågat, återkommer om jag får svar.

helifanatic
2013-03-20, 10:54
Vi ersätter inte
• skada som består i självförstörelse, till exempel självsprickor, vittring, färg- eller formförändring eller slitage eller förbrukning
• skada genom djur eller insekter
• stöld av och skadegörelse på cykel
• skada på eller förlust av modellflygplan/helikopter vid störtning, kollision eller annan
händelse i samband med flygning

kopierat från folksams hemsida

Timtimtim
2013-03-20, 11:03
Har ni koll på om länsförsäkringar ersätter om man har drulle försäkring?

LIP
2013-03-20, 11:44
Vi ersätter inte
• skada som består i självförstörelse, till exempel självsprickor, vittring, färg- eller formförändring eller slitage eller förbrukning
• skada genom djur eller insekter
• stöld av och skadegörelse på cykel
• skada på eller förlust av modellflygplan/helikopter vid störtning, kollision eller annan
händelse i samband med flygning

kopierat från folksams hemsida

Skall man då tolka det som att det är vilseledande reklam som folksam kör med på TV:n.

Blir intressant att få se vilket svar jag får från Folksam.

Wulfman
2013-03-20, 12:30
Skall man då tolka det som att det är vilseledande reklam som folksam kör med på TV:n.

Blir intressant att få se vilket svar jag får från Folksam.

Det är vilseledande reklam, var på vippen att byta till folksam då länsförsäkringar ej accepterar modellflygplan / helikoptrar etc. längre enligt ovan. Efter samtal med en handläggare på folksam kunde jag konstatera att deras reklam är ren lögn, dvs. ett steg längre än vilseledande.

Om det är någon som har ork eller tid, anmäl folksam.:mad:

neu
2013-03-20, 12:32
Jag har inte folksam. Tror att vi har länsförsäkringar men vet att sickan fick en ny quad när det blev på hans naza så den flög iväg. Har för mig att det finns en äldre tråd som handlar om försäkringar och rcflyg.

simonarvestrand
2013-03-20, 13:17
Folksam försäkrar dina rcprylar men det är som jag förstått det inget annat än vilken hemförsäkring som helst.
Har inget med att det är rc pryl att göra .

LIP
2013-03-20, 14:14
Det är vilseledande reklam, var på vippen att byta till folksam då länsförsäkringar ej accepterar modellflygplan / helikoptrar etc. längre enligt ovan. Efter samtal med en handläggare på folksam kunde jag konstatera att deras reklam är ren lögn, dvs. ett steg längre än vilseledande.

Om det är någon som har ork eller tid, anmäl folksam.:mad:

Så här svarar mig Folksam, ja..... jag tolkar det som vilseledande reklam.

"Hej!

Misstänker att det du kallar otursförsäkring = Allrisk!

Allrisken kan ersätta många olika skadehändelser, men inte om det är i samband med att planet är i luften. / Jon"

jocke1963
2013-03-20, 14:27
Så, om man kraschar sin 100 000:- jetkärra under flygning ersätter de inte. Om jag skulle råka backa över samma kärra med bilen eller ungarna skulle hoppa sönder den, då får jag ersättning? Jag vet ju hur jag skulle fylla i skadeanmälan isf.. ;)

Wulfman
2013-03-20, 15:47
Uppfattar det som att man kan försäkra sin helikopter under flygning eftersom hela filmen handlar om flygande "modellhelikoptrar". Känner mig lurad, var ju på "vippen" att byta försäkring och det var ju tur att man dubbelcheckade villkoren. Funderar på att skicka in en anmälan och det är ju till fördel om fler gör det.


http://www.reklamombudsmannen.org/anmal_reklam/anmalningsformular


http://www.youtube.com/watch?v=GO0Zn3LI0QQ

lennart wiklund
2013-03-21, 12:16
Skaderegleraren ringde mej idag!!!
Kan ju säga att jag vart glatt överraskad
Jag är mer en nöjd!! Kommer inte att byta försäkringsbolag. Kan bara ge kredit till Folksam!!
Så nu kan man börja blicka framåt igen!!

LIP
2013-03-21, 12:32
Grattis till att det löste sig.
Vore väl konstigt annars då det inte gällde flygkrascher.

gamlingen
2013-03-21, 13:02
Jag måste bara få gratulera dig Lennart, man ska aldrig vika sig Med vänlig hälsning B-Å

lennart wiklund
2013-03-21, 13:03
Tack ska ni ha!! Ja, jag är lättad!

Timtimtim
2013-03-21, 14:38
Skönt att det löste sig, har faktiskt pratat med Länsförsäkringar och det visar sig att även om jag råkar ramla på flygplanet så det går sönder när det ligger i lägenheten så får jag ingen ersättning, jag får heller inget om någon skulle bryta sig in i mitt förråd som är omslutet av betongväggar och kraftig dörr och ta mina flygplan,

LIP
2013-03-21, 15:08
Skönt att det löste sig, har faktiskt pratat med Länsförsäkringar och det visar sig att även om jag råkar ramla på flygplanet så det går sönder när det ligger i lägenheten så får jag ingen ersättning, jag får heller inget om någon skulle bryta sig in i mitt förråd som är omslutet av betongväggar och kraftig dörr och ta mina flygplan,

Det låter ju mycket märkligt, då gäller det förmodligen inte vid brand heller.........?

Timtimtim
2013-03-21, 15:29
Det låter ju mycket märkligt, då gäller det förmodligen inte vid brand heller.........?

Fick svar igen nu och hon missuppfattade mig tydligen så det gäller i förrådet vid brand, inbrott eller genom läckage. Fick dock ingen ersättning från Aktsam när mina fiskeprylar blev stulna från förrådet.

Wulfman
2013-03-21, 20:13
Grattis Lennart, skönt att det löste sig.

lennart wiklund
2013-03-22, 19:44
Tack Vargmannen!

HS-Racing
2013-03-31, 00:28
Skaderegleraren ringde mej idag!!!
Kan ju säga att jag vart glatt överraskad
Jag är mer en nöjd!! Kommer inte att byta försäkringsbolag. Kan bara ge kredit till Folksam!!
Så nu kan man börja blicka framåt igen!!

Grattis !!
Vad hade dom för ursäkt, varför ändrade dom på sig ?
Hur löste det sig.. ? fick du en andra åsikt ?
Ifall man skulle råka ut för samma bekymmer menar jag...

Jag har en extraförsäkring via transports avtal med folksam som gäller just mina flygplan sålänge dom är på backen, å den gäller även om grannens hund skulle bita sönder hela vingen osv... och det har jag papper på :)

Nu när jag ska flytta så får vi se hur många saker som får stryk i flytten, man hoppas ju på noll, men man vet ju aldrig !!

lennart wiklund
2013-03-31, 08:17
Idioten på Eskader som heter Peter hade ju sagt till Folksam att planen var värda ungefär 25% av nypriset. Men Folksam värderade till deras policy. 70-75 % av nypriset. Sedan har du rätt att återanskaffa till nypris om du vill.jag och skaderegletaren gjorde en deal.jag är nöjd. Fick ut ett stort antal tusenlappar mer än jag räknade med

henke2
2013-03-31, 11:09
Idioten på Eskader som heter Peter hade ju sagt till Folksam att planen var värda ungefär 25% av nypriset. Men Folksam värderade till deras policy. 70-75 % av nypriset. Sedan har du rätt att återanskaffa till nypris om du vill.jag och skaderegletaren gjorde en deal.jag är nöjd. Fick ut ett stort antal tusenlappar mer än jag räknade med

Pengarna/summan är ju inte det intressantaste i sig utan att du fick ut så du kan ersätta det du blev av med. :-)

HS-Racing
2013-03-31, 12:13
Jag har tagit en bild på alla mina grejjor och sparat på en molnserver någonstans, ifall huset brinner ner..
Det har iaf jag gjort.. med hela huset !!
ett tips jag fick av min försäkringsgubbe jag pratade med.

Skönt att du snart flyger igen :icon_pidu:

lennart wiklund
2013-03-31, 17:31
Pengarna/summan är ju inte det intressantaste i sig utan att du fick ut så du kan ersätta det du blev av med. :-)

Visst är det så henke2,kan väl nästan dubblera flottan,heheh