handdator

Visa fullständig version : Ladda ur Lipos



evilaid
2013-03-17, 09:33
HUr gör ni med detta?
Jag använder genomgående 4S 5800mah och har varit lite dålig på att vårda dom.. En kväll tänkte jag dock att jag skulle börja ladda ut dom till lagringsspänning..
Insåg dock att med min laddade skulle det ta dagar att göra, den klarar bara att ladda ur med en ampere..
Nu är frågan om jag har en väldigt klen laddare? Trodde ändå att det var en rätt okey Turnigy laddare jag hade men i detta fallet förefaller den "värdelös":)

Hälsningar

bjerred
2013-03-17, 11:46
Hej!
Jag tycker att 5.8 timmar inte är lång tid! Sedan är Lipon HELT tom och det är ju inte målet för dig.
Lars

Stiffe
2013-03-17, 14:25
Det snabbaste är ju att flyga ur dom och sen är dom på lagringsspänning :) om du inte krämar ur för mycket
Min laddare tar ut dom men det tar en stund som sagt några timmar per Lipo iaf

evilaid
2013-03-17, 20:47
Jag tycker 5,8 timmar är lång tid om man jämför med 4 minuters flygning;)
tänkte va duktig och sköta mina batterier när det inte varit flygväder:)

insåg nu i helgen att accarna faktiskt klarat sig rätt bra efter 6 månader fulladdade,.
funderar på om dom verkligen tar så mycket stryk?

hur som helst, tanken var att höra om det finns laddare som är snabbare eller om man ska va nöjd med 5,8h :)

bjerred
2013-03-17, 23:17
Hej igen!
Du ska naturligtvis inte tömma helt, så några 5.8 timmar är det ju aldrig fråga om.
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=6346495&postcount=5 har info.

lipo är farliga grejer...
Lars

evilaid
2013-03-18, 17:10
nääädå helt har jag inte tänkt tömma dom.. Men laddaren har ju inställning för storage så jag antar att den tar ner dom till ca 60%..

Men efter två timmar börjar den pipa för att den tycker den har stått där länge nog.. Då har spänningen sjunkit från 16,8 till kanske 16,3..

Segt har det varit, men nu börjar det bli bra väder, så här ska inte lagras, här ska flygas :)