handdator

Visa fullständig version : Servoproblem med Y-kabel



Lelle
2013-03-18, 08:19
Hej Aviatörer.

I går kväll skulle jag koppla ihop 2 st servon (Hitec 5645) via en Y-kabel.
Till saken hör att jag justerat in dessa servon för lucköppning till huvudställ var för sig utan några problem.
När jag kopplar samman dem blir dom som tokiga i ena ändläget. Dom far fram och tillbaka hela tiden och är som galna, men när jag slår om brytaren till det andra ändläget blir det lungt! Mottagaren är en futaba 14-kanal.
Jag provade också att byta till en 8-kanalsmottagare så funkar det hur bra som helst.

Jag provade med ett par sprillans nya servo Hitec 7955 i 14-kanalaren och då funkar det perfekt med att koppla ihop via Y-kabel.
Provade också med powerboxen och då funkar 5645-orna med dom olika mottagarna. Powerboxen har skilda utgångar till servon.

Någon som vet vad det är som gör att det inte går i 14-kanlsmottagaren men med 8 kanalaren utanför powerboxen med dessa servon? Någon som har varit med om detta?

Interferens, servofel eller mottagarfel ?

Huvudbry! :concern:

Kenneth E
2013-03-18, 08:42
DU berättar inte vilken mottagare du har och vilken servo ingång du kör på!,

Kan du på 14 kanalen ha Highspeed inkopplad för digitala servon? Det är troligen därför dina standards servon inte fungerar.

Lelle
2013-03-18, 09:27
Hej Kenneth

I ena fallet är det en Futaba R6014 FS och i det andra fallet en Futaba R608 FS. Radion är en Futaba FF10.
Jah har haft Y-kabeln inkopplad på kanal 7 i båda mottagarna.
Vet inte riktigt vad som menas med "High speed" på 14-kanalaren och var den isf kan kopplas om.
Lite info, tack. :)

numnutchris
2013-03-18, 11:09
6014fs hade inget läge för digitalservon, däremot fanns tidiga mottagare som hade lägre utspänning på servosignalen (minns inte exakta siffror men säg 2.7V mot std 3V) och då kunde sådant okontrollerbart fenomen inträffa om servot inte klarade detta.

Edit: Har du någon "prick" på mott., mellan antennerna?
Om lågvolten är problemet så är en lösning tex:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8356__Turnigy_Rx_Servo_Signal_Booster_2_7v_5v_.h tml?strSearch=servo%20boost

Lelle
2013-03-19, 08:08
Tack för tips.
Jo, jag har en vit prick mellan antennerna. Jag ska försöka att mäta signalspänningen och jag ska också ta kontakt med Futabaservice och se vad jag får för svar och vad exakt den vita pricken har för innebörd.

Jag har ju haft en Y-kabel på min GP Extra i alla år med just denna mottagare och med 2 st Hitec 5645-or och aldrig haft några problem. Kanske är det så enkelt att det är ett servoproblem.
Ska testa lite mera framledes innan jag kastar något i sopbingen. :)

numnutchris
2013-03-19, 08:25
Dela gärna med dej om du får svar; har själv en gammal 6014 som kom med 10:an, men som legat i låda ett tag nu och väntat på flygetyg...

Lelle
2013-03-19, 08:31
Jodå, det ska jag göra. Vet att det kan ta tid att komma i kontakt med Futabaservice, men jag återkommer när jag har svar.