handdator

Visa fullständig version : FR Sky range check – osäker på resultattolkning



Flahultarn
2013-03-19, 16:03
Blir inte klok på min FR Sky DHT-U sändare. Ställer den i RCK läge och vandrar iväg och iväg... 200 m och fortfarande inga tendenser till svaj på kontakten. I range check-läge ska den ju indikera 1/30 av räckvidden men inte kan väl mer än 6 km vara möjligt???

Gjorde ett fulltest med videosignalen och då var det iofs stabil kontakt på 2,3 km men steget till 6+ är ju långt.

Vad får ni andra med FRSky för avstånd när ni räckviddstestar?

// P

Fluf
2013-03-19, 17:11
Min Rangecheck fungerar som den skall, kör också med DHT-U. Får motsvarande 1km i välbebyggd miljö, inte testat ute på landet.

Kör med RSSI1&2 larm på 45% när jag flyger, har bara flugit optiskt LOS än så länge, FPV kommer till sommaren och aldrig kommit så långt att den larmar.

Flahultarn
2013-03-19, 17:20
Det låter ju lite rimligare! Glömde skriva att jag bytt till en 5 dB rubber duck men det spelar ingen roll om jag pekar antennen rakt mot mottagaren, den har iaf kontakt.

Det är ju så att man misstänker att RCK läget inte fungerar. Får ta och testa och verkligen promenera ut och se vad som händer.

Fluf
2013-03-19, 18:10
Kör också med 5dB pinnen på mottagaren, och brukar vinkla lite fram och tillbaks vid range check för att få ett hum om range optimalt, och range i "bild spot".

Glöm inte att programmera vettig fail safe på mottagaren :)

Flahultarn
2013-03-19, 19:31
Glöm inte att programmera vettig fail safe på mottagaren :)Topp! Nej ska titta igenom det innan premiären!

Fluf
2013-03-19, 23:33
Topp! Nej ska titta igenom det innan premiären!

På min EPP-FPV gjorde jag det ganska enkelt.
Motor av
Höjdroder neutral
Sido roder 50% vänster
Gyro headlock på skevroder
Flaps 100% ner

I mitt huvud borde det ge i de flesta lägen optimal chans att svänga runt för att återfå signal, annars minimal hastighet i backen för skador på andra och planet.