handdator

Visa fullständig version : Förlänga en propelleraxel



Örjan
2013-03-19, 23:33
Hej alla kunniga,

Hur förlänger jag en propelleraxel på en elmotor?
...jo, jag har både spännhylsor/adaptrar på/i alla mina flygplan, MEN det blir inte tillräckligt långt till den Grunau Baby som jag är i färd med att motorisera.
Aktuell motor har en axeldiameter på 4 mm. Bakmontering (radialfäste) är inte aktuellt.

Hade tänkt mig ungefär samma lösning som på bilden, dvs utan spinner.
Örjan

Mr J
2013-03-20, 00:14
Multiplex Xeno har motorn monterad framtill och proppen bak, kanske kan du knycka några idéer där...
Manualen hittar du här: http://www.rctoys.com/pdf/multiplex-xeno-model-rc-airplane-manual-M214239.pdf

pgrts
2013-03-20, 06:21
Jag hade nog helt enkelt bytt ut motorns originalaxel mot en ny längre i stål.

gamlingen
2013-03-20, 08:14
Hej! Finns en mängd olika längder, stort sortiment finns på HK, kolla längd o spår på din och leta liknande med annan längd du får bild på hur dom ser ut, rekomenderar inte att försöka göra egen om du inte är riktigt kunnig lätt att få obalans Med vänlig hälsning B-Å

Örjan
2013-03-20, 12:48
Hej,
Hittade nedanstående produkt på Multiplex och har frågat dom om det är rätt pryl. Kanske är det den som används i modellen som Mr J pdf:at.

Kollade på HK, men lite svårt att hitta fram till alla prylar. Så om du "Gamlingen" har en länk är jag tacksam för denna.

http://www.multiplex-rc.de/produkte/kategorien/produkte/detailansicht/productgroup/zubehoer/productcategory/ersatzteile-antriebe-und-motoren/product/fernwelle-mit-mitnehmer-fuer-motorwelle-3-und-4-mm-1.html?tx_lwshopitems_pi1%5Baction%5D=show&tx_lwshopitems_pi1%5Bcontroller%5D=Product&cHash=cea07dacb669efc8bbd2cec98d530c49

/Örjan

pgrts
2013-03-20, 15:39
Hur lång axel behöver du?
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__22636__Turnigy_EasyMatch_Park480_Series_Replacem ent_Shaft.html

Örjan
2013-03-20, 16:19
37728

Tack för länken.

Vad jag förstår får man pilla isär motorn avinstallera befintlig axel och installera denna istället, väl?...och då vet man ju inte om den funkar i den motor jag tänkt mig, plus att jag aldrig haft isär en elmotor tidigare.

Axeln jag behöver skall vara ca 40 mm, finns mjlighet att anpassa lite hit och dit och bäst hade varit en axel som man trär på, på den befintliga...en önskedröm kanske (!)

/Örjan

PS...bifogar en bild på förebilden, som dock saknar propeller av naturliga skäl...DS

pgrts
2013-03-20, 18:24
är 40 mm hela längden så är det väl inga problem men du menar nog bara det som sticker utanför och då är det beroende på din motors längd vad du behöver.
Oftast är det väldigt enkelt att fixa en axel.
Jag har ett par bilder på hur jag flyttar en axel om du går lite mer än hälften ner på sidan http://ripamfk.com/bilder/Patrik/viking/index.htm
I detta fallet har jag bara flyttat originalaxeln men på någon motor har vi ersatt originalaxeln med "silverstål" eller pianotråd men då måste man nog ha en svarv för att kapa och slipa så att det blir 100,0% rakt och med rimligt perfekt passform.

Örjan
2013-03-20, 19:59
Tack Patrik för tips och fina bilder.

Det är säkert som du säger "inga problem" och axelns totala längd bör bli ca 40 mm (aktuell motor har en axellängd på 15 mm), men jag känner en viss skepsis att ta mig in i motern och rumstrera runt, detta förstås beroende på min egen oförmåga.

På min DF Kranich (se bild) valde jag en spinnervariant och då passar egentligen alla axellängder.

Pga nosens konformighet på "Babyn" måste motorn sitta en bit bak och propelleraxeln vara längre än vad motorer av den här storleken leveveras med, därav problemet.
Kanske jag struntar i motor överhuvudtaget och förlitar mig på gummirep, fast då blir det oräkneliga starter för glidtalet är ju inte så bra på "Babyn" och dessutom blåser termiken vanligtvis bort här nere

/Örjan

Flahultarn
2013-03-21, 13:20
är 40 mm hela längden så är det väl inga problem men du menar nog bara det som sticker utanför och då är det beroende på din motors längd vad du behöver.
Oftast är det väldigt enkelt att fixa en axel.
Jag har ett par bilder på hur jag flyttar en axel om du går lite mer än hälften ner på sidan http://ripamfk.com/bilder/Patrik/viking/index.htm Står i begrepp att vända axeln i en dylik motor. Så jag undrar, svarvade du nytt spår till fjäderringen eller går det verkligen att köra utan?

gamlingen
2013-03-21, 13:26
Hej Örjan! Titta på Bruschles motor längst ner står motor parts,sidan med motorparts bläddra till NTMprop driv 3536ADär hittar du en axei som är 4 . 60 mm prod nr009 1.09 dollar ytterligare ett par steg sht 011 0,89 dollar bör passa för långa kapa. Dessa finns på HK har tyvärr inga kvar men här är dom B-Å

gamlingen
2013-03-21, 13:36
Hej du hann in innan jag var klar med Hk ,Den långa axel går säkert att kapa så du får spåret rätt Annars kan du göra spår själv ,borrmaskin och dremel kapskiva 06mm Och slipa försiktigt det brukar funka för mig B-Å

pgrts
2013-03-21, 15:12
Står i begrepp att vända axeln i en dylik motor. Så jag undrar, svarvade du nytt spår till fjäderringen eller går det verkligen att köra utan?
Om man har kåpan framåt måste man nog ha fjäderringen om man inte vill riskera att propeller och klocka ska dra iväg utan flygplan - vilket hänt mig en gång. Alternativ är om axeln är tillräckligt lång så kan man sätta en stopper likt de man har till hjulen. Det följer med till vissa motorer.
Är klockan däremot bakom motorspantet så är det ju ingen risk. Då drar ju propellern ihop rotor med stator.

Flahultarn
2013-03-21, 15:18
Om man har kåpan framåt måste man nog ha fjäderringen om man inte vill riskera att propeller och klocka ska dra iväg utan flygplan - vilket hänt mig en gång. Alternativ är om axeln är tillräckligt lång så kan man sätta en stopper likt de man har till hjulen. Det följer med till vissa motorer.
Är klockan däremot bakom motorspantet så är det ju ingen risk. Då drar ju propellern ihop rotor med stator.Så sant, och det underlättar ju faktiskt en hel del i mitt fall ska motorn sitta inne bakom. Härligt, då kör jag utan!