handdator

Visa fullständig version : Vi behöver er hjälp!



DrHanke
2013-03-25, 14:06
RCFF har blivit tillskrivda att svara på viktiga frågor kring Nitrometan se anledningen nedanför. RCFF skall således inkomma till MSB med ett svar och vi behöver därför din hjälp att dels svara på våran Poll men även om du vill argumentera i frågan skriv i denna tråd så vi på bästa sätt kan representera dig som utövare av RC i Sverige.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Vi arbetar just nu med att kartlägga privatpersoners användning av produkter som innehåller nitrometan. Bakgrunden till det hela är en ny EU-förordning som 2014 kommer att införa restriktioner för privatpersoners innehav och användning av produkter som innehåller mer än 23 vol% nitrometan. Det kommer att bli någon form av tillståndsplikt för privatpersoner som vill använda sådana produkter och vår uppgift är nu att utreda vilka som kan komma att beröras och hur de påverkas av en ny lag med tillståndskrav. Anledningen till detta är att nitrometan förutom att det fungerar som bränsle till motorer även kan användas i olagliga syften. Det är detta man vill hindra och det kan få till följd att delar av er verksamhet kommer att påverkas av bestämmelserna i förordningen. Vår uppgift är att på regeringens uppdrag utreda och kartlägga behovet för att hitta en fungerande lösning som minimerar påverkan på lagliga verksam!
heter, bl a modellflyg.

Eftersom vi saknar kunskaper om modellflyg och de som utövar detta vänder jag mig till er med önskan om svar på följande frågor:

1. Har ni någon uppfattning om hur många aktiva medlemmar som använder bränslen som innehåller mer än 23 % nitrometan?

2. Finns alternativ, dvs skulle det gå att köra på 23 % eller lägre för dem som eventuellt använder bränslen med högre halter idag?

Framför allt är det viktigt att få en uppskattning av hur många enskilda personer som kan komma att påverkas

freddan_6
2013-03-25, 15:26
Blandar man själv så påverkas man mer oavsett vad slutbränslet får för %-sats. Jag tycker frågan i stället ska vara: Hanterar du Nitro med mer % än..., och ja jag hanterar 100% nitro för att blanda mitt bränsle själv.

pgrts
2013-03-25, 15:56
Håller med Fredrik.
Jag flyger mest nostalgi med 80-20 - utan nitro, men de gånger jag behöver annat så blandar jag helst en liten flaska för att slippa ha 5-l dunkar med olika blandningar.

Anders J
2013-03-25, 16:07
Blandar också själv till mina 80-tals motorer, och vill gärna ha i en skvätt nitro för lättare start osv.

Har för några år sedan testat med 5% bensin i stället, och det funkade också, så man får kanske byta till detta om det blir förbud.

DrHanke
2013-03-25, 16:32
Kanon precis sånna här kommentarer som behövs! Utveckla dem gärna lite hur och varför du behöver ren nitro hemma!

Är det någon som har röstat redan som vill ändra till att man blandar själv med ren nitro ?

gamlingen
2013-03-25, 16:41
Jag kör ej metanol längre men gjort det i 50 år provat nitro några gånger men kom fram till att motorerna rostade i lagren, började med 3% bensin och kom fram till att det gick lika bra något mer på vintern ingen rost, gångsäkerheten beror mycket på vad man har för stift

freddan_6
2013-03-25, 16:43
Kanon precis sånna här kommentarer som behövs! Utveckla dem gärna lite hur och varför du behöver ren nitro hemma!

Är det någon som har röstat redan som vill ändra till att man blandar själv med ren nitro ?

Ja jag röstade på 0-10% och vill ändra till blandar själv. Orsaken är att mina cox baby bee och liknande vill ha en extra "skvätt" nitro då de inte går så bra på min vanliga procent. Och de dricker så lite att det är ingen idé att köpa en liter 20%-ig blandning.

Michael
2013-03-25, 17:32
Jag blandar mitt bränsle på egen hand och har därför alltid hanterat köpt och hanterat nitro i ren form och skulle gärna vilja kunna göra detta även fortsättningsvis. Det är dels en ekonomisk fråga och dels en fråga om att kunna få till precis den bränsleblandnming som jag vill använda till mina motorer.

Anders J
2013-03-25, 17:36
Även jag kör småmotorer lite då o då, och dom vill ju ha 20-25% nitro i likhet med vad Freddan skriver.

Jag kan också ändra min röstning till blanda själv.

helifanatic
2013-03-25, 18:03
2takts flygplans motorer har jag aldrig behövt använda nitro för att dom skall gå bra men till 4 taktare + helikopter motorerna är de ju allt från 10-20% för o få gångsäkerheten tyvärr. så skall bli intressant o se vilken typ av restriktion dom är ute efter för lär ju ändå inte minska användandet av det till olagliga saker bara för att vi som använder det på lagligt sett får restriktioner blir som vanligt straffar dom som är lagliga

Krålle
2013-03-25, 18:42
Jag har alltid blandat mitt bränsle själv och då med 0-25% nitrometan till
allt från bilar till flyg. Mängden nitrometan jag har behov av att ha hemma
är ca:2 liter.
MVH Christer

LIP
2013-03-25, 18:53
Har köpt ett tändsystem för att testa det på OS 160 Twin.
Går det som jag tänker kommer jag att utesluta nitro, det är trots allt en kemikalie som jag gärna vill utesluta.

Fredrik_W
2013-03-25, 19:03
Framför allt är det viktigt att få en uppskattning av hur många enskilda personer som kan komma att påverkas
För att RCFF ska kunna svara på den frågan så måste även detta svarsalternativ finnas:

"Jag flyger bara el och använder inte Nitro till mitt modellflyg."

Utan detta alternativ så kan RCFF inte svara på hur stor andel medlemmar som fortfarande flyger med bränsle.

// Fredrik W

DrHanke
2013-03-25, 20:06
Fredrik ifs rätt i sak kan jag hålla med om, eftersom jag nu la ut undersökningen i publikum och inte i den låsta delen bara för medlemmar så får vi ändå inte en helt korrekt information. Jag la ut den i publikum för att få så mycket svar och reaktioner som möjligt för att få så bra motargument som möjligt. Vi får se vart det leder med svaren och vad de har för avsikt.

Jag tycker det är riktigt positivt att man vänder sig till oss och vill inhämta informationen, känns seriöst! Alltså måste vi se hur vi kan leverera ett lika seriöst svar tillbaka...

Thomas
2013-03-25, 20:45
Jag blandar också hemma, (kan man ändra röstningen?), har max en liter ren nitro hemma åt gången och blandar i max 10%.

Fredrik_W
2013-03-25, 20:59
Du borde nog göra en ny omröstning, enbart för medlemmar, och maila ut till alla medlemmar och förklara att det är viktigt att de går in och klickar i sitt alternativ.

Och ett "blandar själv"-alternativ verkar vara viktigt också.

Håller med om att det är bra att myndigheterna vänder sig direkt till oss.


// Fredrik W

TomasE
2013-03-25, 21:03
Jag blandar också hemma, (kan man ändra röstningen?), har max en liter ren nitro hemma åt gången och blandar i max 10%.

Samma här förutom att jag bara blandar i 5%.
//TomasE

EPG
2013-03-25, 21:15
Ja antingen får man införa någon typ av licens för att få handla 100%-ig nitro eller så får man passa på och hamstra några fat medans man fortfarande kan.

Fast å andra sidan så om de resterande 77%:en som inte är nitro är ren metanol så klarar jag mig. Lite lustig idé bara eftersom att nitro blandad med metanol är brandfarligare än ren nitro.

Thomas
2013-03-25, 21:35
Får man tycka nåt om Myndighetens (eller EU:s) agerande, så är det väl lite "Storebror-ser-Dig"- mentalitet.

Bensin, diesel, metanol och andra (brand-)farliga ämnen kan också användas i fel syfte.

Jag anar en framtid där man snart måste ha certifikat för att starta kaffebryggaren...

IngemarTh
2013-03-26, 05:08
Jag har blandat själv i alla år då det inte finns färdigblandat attt köpa här i Jönköping-Nässjö trakten vad jag vet. Färdigblandat bränsle har begränsad hållbarhet och kan bli missfärgat på något år till skillnad från nitro, olja metanol för sig som håller länge rätt förvarat. Helikoptermotorer brukar behöva 15-30% nitro för att inte gå varma; de är konstruerade för höga nitro-nivåer liksom bilmotorer. Finns ju 30% bränsle på marknaden t.ex. Rhapicon 30% Heli som säljs här i Sverige. Fyrtaktare behöver som sagt nitro för bra tomgång och är som de flesta metanol modellmotorer konstruerade för nitro. Risken för haveri p.g.a. varmgång ökar utan Nitro.

/ Ingemar Thöörn

TommyzT
2013-03-26, 05:54
Kanske bättre att dom åker ut till klubbarna och frågar folk själva. Går inte fort men det tar tid.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap är en drake som ska bekämpas, den är tyngden som hindrar kreativiteten från att flyga.

lassebetong
2013-03-26, 06:32
Var själv lite snabb där, använder 10% men blandar själv.
Vi är väl 10-15 st som brukar beställa ihop och blanda upp en årsförbrukning var.

Lajbanflygaren
2013-03-26, 07:40
Det är svårt att få tag i färdigblandat där jag bor så jag blandar själv.
Använder 5 % nitro.

Halcon
2013-03-26, 08:15
Det borde finnas en rimlig gräns för innehav av ren nitro för oss som vill blanda själv, tex max 1 liter innehav per person eller dylikt.

henke2
2013-03-26, 08:31
Vilka olagliga syften är det som dem tänker på? Om det går åt 20liter eller mer för att göra något olagligt så kan man ju yrka på en gräns om strax under det, om det räcker med några droppar till det olagliga så är ju en liter för mycket.

freddan_6
2013-03-26, 09:45
Vilka olagliga syften är det som dem tänker på? Om det går åt 20liter eller mer för att göra något olagligt så kan man ju yrka på en gräns om strax under det, om det räcker med några droppar till det olagliga så är ju en liter för mycket.
ETA och andra terrorgrupper har använt nitro tillsammans med salpetersyra eller ammoniumnitrat för att göra bomber.
http://ec.europa.eu/governance/impact/ia_carried_out/docs/ia_2010/sec_2010_1040_en.pdf

DrHanke
2013-03-26, 10:47
Jag frågade efter mer data kring detta samt vilken deadline som gäller. Vi behöver alltså svara på ett ungefär hur många utövare det finns. Det verkar som att det kommer bli tillståndsplikt oavsett MSB vill nu veta antalet drabbade.

Hej,
Här är länk till förordningstexten
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:039:0001:0011:SV:PDF

Sverige kommer att införa ett system för tillståndsprövning enligt artikel 4.2 i förordningen. 30 vikt % som är gränsen för nitrometan motsvarar ca 23 vol %. Kartläggningen av vilka som kan komma att beröras är ett led i förberedelserna för detta. Ren nitro kommer helt säkert att bli tillståndspliktig för privatpersoner så de som blandar sitt eget bränsle kommer att beröras. Frågan är alltså hur många som kan tänkas ha behov av bränslen med mer än 23 % nitro. Det vi vill ha är en ungefärlig uppskattning av detta, är det något hundratal personer eller är det 5000? Det är väldigt ont om tid. Vi måste lämna ett svar senast den 11 april.

uffe olsson
2013-03-27, 13:08
Eftersom jag både flyger och kör buggy och kör olika båtklasser så mer eller mindre måste jag ha Ren Nitro.
Blandar allt mellan 10% upp till 60%Nitro i 3.5cc-Hydron och brukar köpa 20liters dunkar med Nitro.
och en 20liters räcker väll max en sommar.
Uffe.

AM
2013-03-27, 17:01
Jag tycker vi ska svara med att inom modellhobbyn har man i 90 år kört modellmotorer på bränsleblandningar bestående av Metanol, Nitrometan, Eter, Amylnitrat, Fotogen, Ricinolja och numera även syntetoljor. Det handlar totalt om små volymer i landet, kanske 10.000 liter färdigt bränsle per år. Nitrometanmängden utgör uppskattningsvis fem procent, vilket gör användandet av Nitrometan till ett försumbart miljöproblem. Dessutom hanteras modellbränslet med stor varsamhet av utövarna.

Thomas
2013-03-27, 17:33
Rätt Ove!

Man ska inte bara stillatigande acceptera alla nya påfund från myndigheter, oavsett avsikten med dem.
Detta blir ju i så fall ytterligare en inskränkning i den personliga friheten.
Den som nu vill använda diverse ingredienser i mer eller mindre olagliga häxbrygder kommer säkert över dom ändå. Men då är det DOM som myndigheterna ska jaga, inte fridfulla hobbyutövare.

Som jag sa tidigare, med den utvecklingen som är nu med certifikat på allting, så får man väl snart inte ens starta kaffebryggaren utan att ha gått en treveckors kurs och kan visa upp ett godkänt plastkort från nån tillsynsmyndighet!

Ironi??
Det får historien utvisa om X antal år...

IngemarTh
2013-03-27, 18:31
Håller med om att vi ska protestera så gott det går för det blir säkert en avgift för attt få tillstånd. Och allt detta för en norrmans agerande kan man misstänka:

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/norway/8673118/Norway-massacre-British-traders-helped-supply-Breiviks-arsenal-of-weapons.html: ... it was revealed that Breivik had bought 32 litres of nitro fuel, used in radio-controlled aircraft, from two Norwegian online stores to use in bomb-making.

/Ingemar

Thomas
2013-03-27, 18:44
Nu ska man ju inte dra alla över en kam, men det är rätt så kul att reta dom...


http://www.youtube.com/watch?v=m5bGaR2I4bI

Lite avvikelse från ämnet... f'låt!

Fredrik_W
2013-03-27, 21:18
...vilket gör användandet av Nitrometan till ett försumbart miljöproblem.
Dessvärre så är det tydligen inte miljötänkandet som är problemet här, utan det faktum att Nitrometan kan användas till att tillverka sprängmedel.

Det är dock konstigt att myndigheterna börjar titta på det här när vilken bonde som helst har obegränsad tillgång till råvaror för att göra rejäla terrorbomber...!


// Fredrik W

AM
2013-03-27, 23:24
Oklahomabombaren blandade gödning med dieselolja....
Nja, den norska polisen hade ju alla signaler år i förväg på Breiviks nätsajt - men var passiva. Korkat att tro att man kan hindra terror med att införa ännu ett förbud.

kay.krut
2013-03-28, 11:06
Ja, man kan kanske dra en parallell med den just nu aktuella vapenamnestin. Polisen har just nu en pågående sådan där man kan lämna in gamla vapen, olagliga vapen, ja vapen och ammunition i alla dess former. Och så tror dom, på fullaste allvar, att tjyvar o banditer lämnar in sina olagliga rånarvapen !! Det är nästan så att man kan gråta över myndigheternas dumheter och flathet.
Det stjäls bilar dagligen, fast det är det förbjudet att stjäla bilar. Gamla tanter och pensionärer rånas på våra gator fast det är förbjudet att råna folk osv.

Jag tror att det varit bättre om man i stället infört någon form av tillstånd för viss mängd ren nitrometan som får förvaras hemma och att försäljningsstället t ex får föra anteckning över vem som köpt samt vilken mängd. I övrigt anser jag att man kunde införa en övre gräns för hur många procent inblandning av nitrometan som skulle få säljas fritt. Dom flesta av oss som använder metanolmotorer klarar oss med mindre mängd nitro i blandningen och det skulle nog inte drabba den stora skaran modellåkare nämnvärt om det blev en maxgräns på t ex 30 procent. Skulle vi behöva högre procentsats så borde varje person kunna få enskilt tillstånd för detta.

Bara en tanke men Glad påsk på Er i alla fall!

Kay krut

freddan_6
2013-03-28, 12:20
Jag tror att det varit bättre om man i stället infört någon form av tillstånd för viss mängd ren nitrometan som får förvaras hemma och att försäljningsstället t ex får föra anteckning över vem som köpt samt vilken mängd.
Kay krut
Det är väl så det fungerar med metanol? Sist jag köpte fick jag snällt berätta vem jag var och var jag bodde för min handlare.

Om de säljer Metanol/Nitro - blandning så bör den vara cirka 60% metanol / 40% nitro för att kunna blandas med 25% olja och få slutresultatet 48/32/20 vilker verkar räcka för de flesta.

Vi får bli bättre på att räkna för att få rätt på procenten i framtiden.

"Vi måste tänka på procenten helge"

http://www.youtube.com/watch?v=ylwurAQ7ifo

teamleader
2013-04-01, 11:32
Hej

Jag flyger elhelikopter och är därför jysst mot miljön så jag är därmed i säkerhet för denna lag. Kan tyvärr inte bidra med nån hjälp utan mitt enda tips till er andra är att börja med elflyg istället så är du helt säker och betryggad från alla lagar samt att du gör en positiv insats för din egen miljö, miljön är ju så mycket sabbad ändå.

AM
2013-04-01, 12:33
Man ska aldrig ge sig utan strid. Dumhet ska bekämpas med klokhet och bra argument. Vi kanske ska kontakta andra sporter som använder Nitrometan i sin utövning och göra ett gemensamt dokument för hur vi ska hantera problemet.

Stig H.
2013-04-01, 22:45
Nitro i bränslet har modellflyget använt i decennier utan problem vad jag vet. Av mitt lilla inlägg under Nostalgica framgår att man på 1950-talet gärna använde 37% nitro då man ville ha "full effekt" ur sina motorer. Det var hårda grabbar på den tiden!

Stig

NitroVein
2013-04-02, 12:26
Jag har både bilar och flygplan, med både 4-t och 2-t och i olika skalor (läs. storlek).
Om jag inte blandade själv skulle jag få ha ganska många olika typer av blandningar hemma.
Dessutom har jag upptäckt att "köpe-bränsle" inte håller samma kvalité som det jag blandar själv, till flyg spelar det mindre roll, men till bilmotorer med +40000v/m blir skillnaden i slitage ganska påtagligt.

Tyvärr är säkerhet en av de största illusioner vi skapat oss själva och en rädd person behöver ingen annan motivation än sina känslor för att rättfärdiga vad den gör...

"De som skulle ge upp grundläggande frihet för att köpa sig lite tillfällig säkerhet, förtjänar varken frihet eller säkerhet." - Benjamin Franklin

kamelkungen
2013-04-02, 20:00
Kul att det är någon som orkar kladda med metanolmotorer än idag :applouse:

SCkrille
2013-04-05, 18:46
I dagsläget så använder jag mig hemblandat bränsle med 10% nitrometan inköpsstället är i detta fall rynos hobbyshop i Enköping , vid inköp av detta få man även fylla i en pärm med adress namn m.m På bil sidan använder jag mig av färdigblandat bränsle av fabrikat odonnell racebränsle 25% nitro och 8,5 % olja !!!

Gustav1980
2013-04-05, 22:57
Kul att det är någon som orkar kladda med metanolmotorer än idag :applouse:
Bitter elflygare som aldrig fick till det där med luft/bränsleblandningen ;)
Flyger mest bensin men köper ibland färdigblandad metanolsoppa med 10% nitro.

hakank
2013-04-06, 05:47
köper nitro i femliterdunkar och blandar själv...

Deep Purple
2013-04-12, 11:46
Off topic

Men inom vissa klasser i fullskala dragracing används nitrometan
90% nitro blandat med 10% metanol, och det går åt stora mängder, var det 40liter / körning ?

Så det finns andra sporter / hobbys / intressen där det förbrukas nitro här i Sverige

http://en.wikipedia.org/wiki/Top_Fuel

henke2
2013-04-12, 11:57
Man ska aldrig ge sig utan strid. Dumhet ska bekämpas med klokhet och bra argument. Vi kanske ska kontakta andra sporter som använder Nitrometan i sin utövning och göra ett gemensamt dokument för hur vi ska hantera problemet.

Vad blev förbundets officiella svar till MSB? Skall även bli intressant att se vad dem svarar med för reglement. Även om jag personligen inte använder Nitro idag så finns det ju flera RC-relaterade produkter som kan användas på fel sätt som kan beröras på liknande sätt framöver.

henke2
2013-04-12, 12:01
Off topic

Men inom vissa klasser i fullskala dragracing används nitrometan
90% nitro blandat med 10% metanol, och det går åt stora mängder, var det 40liter / körning ?

Så det finns andra sporter / hobbys / intressen där det förbrukas nitro här i Sverige

http://en.wikipedia.org/wiki/Top_Fuel

Det är väl sällan eller aldrig en privatperson som äger en topfuel dragster, så de klarar sig undan detta.

DrHanke
2013-04-12, 16:15
Vad blev förbundets officiella svar till MSB? Skall även bli intressant att se vad dem svarar med för reglement. Även om jag personligen inte använder Nitro idag så finns det ju flera RC-relaterade produkter som kan användas på fel sätt som kan beröras på liknande sätt framöver.


Jag gjorde en ren uppskattning utifrån våra svar sen kollade jag lite hur många andra förbund hade å försökte mig på en kvalificerad gissning... Mitt svar nedan till MSB.

Vi uppskattar att ca 3000 använder ren nitro till att blanda egna bränslen till sina modellflyg/helikopter/special motorer. Sen finns ju antalet som köper färdigblandat med hög nitro halt >25% för främst bil och helikopter kan vara upp till 5000-6000 personer. Varför denna blir så pass många beror på att i storsett alla bil kit som är av metanoltyp säljs vanligtvis med 25-30% nitro bränsle, och denna grupp är den särklass största därmed. Helikopter piloterna blir färre pga att man ofta har el setuper nu men dock finns fortfarande många som flyger med 25-35% nitro inblandning pga att motorerna är byggda för detta.

DrHanke
2013-04-12, 18:45
Jag har även skrivit om möjligheter att förnekla tillgång och olika blandningar enligt ett liknande system som redan idag finns för metanol och förmodligen har flera andra organisationer gjort liknande för det går att läsa följande ur förslaget till förordningen vilket man kan tolka lite olika men iaf en positiv text:

Väteperoxid, nitrometan och salpetersyra används av enskilda
personer i stor omfattning för legitima ändamål.
Medlemsstaterna bör därför ha möjlighet att föreskriva
att dessa ämnen ska vara tillgängliga inom vissa koncentrationsintervall
genom att tillämpa ett registreringssystem
enligt denna förordning, i stället för ett tillståndssystem.

Vidare i förslaget finns att läsa:

Trots vad som sägs i punkterna 1 och 2 får en medlemsstat bibehålla eller inrätta ett registreringssystem som medger att följande sprängämnesprekursorer som omfattas av restriktioner tillhandahålls eller innehas av eller används av enskilda personer, om den ekonomiska aktör som tillhandahåller dem registrerar varje transaktion i enlighet med de närmare bestämmelser som fastställs i artikel 8:

b) Nitrometan (CAS-nr 75-52-5) i koncentrationer som överstiger det gränsvärde som föreskrivs i bilaga I, men inte överstiger 40 viktprocent.

I "bilaga 1" finns följande att läsa:

Nitrometan 30 viktprocent

De som vill läsa hela dokumentet finner det på följande länk:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:039:0001:0011:SV:PDF

På det hela sammantaget så får jag intrycket av att man lyssnat på utövarna inom alla sporter och öppnar dörrar för att det skall finnas möjlighet att fortsätta utöva sin hobby eller verksamhet. Vart i praktiken det landar återstår att se. Vi kan säkert komma på fiffiga lösningar för att fortsätta som vi idag gör.

SCkrille
2013-05-01, 14:04
Off topic är det ju inte direkt heller DP blir ju lika drabbade dessa hobbyutövare om jag inte förstått saken fel så allt över 23% nitroinblandning kommer bli bekymmer så top fuelklassen kommer få de kämpigt från och med att detta eu direktiv träder i kraft




Off topic

Men inom vissa klasser i fullskala dragracing används nitrometan
90% nitro blandat med 10% metanol, och det går åt stora mängder, var det 40liter / körning ?

Så det finns andra sporter / hobbys / intressen där det förbrukas nitro här i Sverige

http://en.wikipedia.org/wiki/Top_Fuel

Harry S
2013-05-11, 11:16
Använder överhuvudtaget inte nitro i mina motorer, varken i 2-T eller i 4-T. Tycker inte att det behövs.

Pumpe
2014-05-04, 06:18
Hände det något? Går det fortfarande att köpa nitro?

rc9
2014-05-04, 06:50
Har inte märkt något. Dvs, inga problem att handla nitro.

neu
2014-05-04, 08:38
Nya regler som förbjuder hanteringen av nitrometan utan tillstånd börjar gälla i september. Har en stor diskussion ang detta på klubben.

Pumpe
2014-05-09, 17:55
Det gäller alltså att handla nu och sen förbruka allt innan september.

senmathal
2014-05-09, 18:33
Kommer man att kunna köpa färdigblandat bränsle med nitro utan tillstånd eller blir det totalförbud? I början av tråden talades det om 24 % som en gräns är det vad som kommer att gälla eller?

/Mats