handdator

Visa fullständig version : Konvertering/programvara osv för film editering!



slaffe
2013-03-29, 13:57
Visste inte riktigt vart denna hörde hemma men jag testar här.
Vad använder ni för att konvertera gopro filmerna till rimliga filer att köra upp på tuben? Är det ner till x264 som gäller? Vilka program lämpar sig bäst för detta?
Har testat lite i Cineform Studio och konvertera och editera lite, väldigt begränsat. Men filmklippen blir ju ruskigt stora fortfarande. Vad är lämpligt att konvertera till för att uppa på tuben?

DrHanke
2013-03-29, 21:41
Tuben funkar med lite av varje, mp4 h264 runt 6000kbit om du kör 1920x1080 brukar bli bra (ungf 300Mb/min). Redigering är ju tycke och smak vad man vill köra men du får räkna med stora filer om du vill ha nån kvalitet.

slaffe
2013-03-30, 08:07
Tack för info! Vilka program har vi att jobba med som är lätta och nybörjarvänliga? Har själv aldrig editerat filmer. Kikat lite i Windows movie maker en stund nu, verkar simpelt..

remsan
2013-03-30, 14:10
Det enklaste programmet (movie maker har inte testat) är MPEG Streamclip. Den kan du klippa, konvertera, justera filmen.
Själv kör jag Adobe program (After Effects, Premiere Pro).

dvogonen
2013-03-30, 16:33
Movie Maker är faktiskt helt OK om man har tur och har video i något av de format programmet gillar. Tråkigt nog finns det gott om format som MovieMaker inte alls gillar, och då blir det bara pannkaka av allt. Ge dig inte på att köra fristående konverteringsprogram. Det tar massor av tid och oftast lyckas man sabba bilden eller ljudet.

Adobes program funkar bäst. Tråkigt nog är de dyra. Men ibland följer en version av det billigare programmet (Premiere Elements) med när man köper videokamera. Det kan hända att någon har en oanvänd kopia. Att det är billigt betyder inte alls att det är dåligt. Det finns färre inställningar, vilket är irriterande i längden, men ett plus i början.

slaffe
2013-03-31, 21:12
Har testat Adobe Premiere nu idag och det verkar riktigt nice, gillar alla möjligheter som finns, det är helt otroligt. Kollat in ett gäng tutorials för att få lite grepp om bredden och basic funktionerna. Försökte editera ett raw-klipp som var filmat i 1280x920 och detlaggade sönder totalt när jag spelade upp det i Adobe när jag editerade! Jag fick köra igenom filen i GoPro Studio och göra en *.AVI fil istället, då blev det lite bättre... Men kommer fortfarande lagg då och då..
Vilka filformat lämpar sig bäst att editera? Ska man konvertera dem innan eller är det min dator som är för klen tro?

slaffe
2013-04-02, 20:30
Spelade in en film idag och filmade i 1080/60/W och jag kan utan minsta problem se filmen på datorn i t ex Medispelaren. Men så fort jag öppnar den i Premiere så hackar skiten sönder.
Väljer jag att konvertera filen som är ca 3gb+ i GoPro Cineform så blir den om jag väljer Source, 29fps quality medium så blir filmfan 12gig. Förstår inte varför..
Kör igenom filmen i MPEG Streamclip nu, konvertrar till 1280x720 quality 50%, får se om det går att jobba med den i Premiere sen...

Defuncta
2013-06-29, 22:06
Själv använder jag final cut x vilket fungerar utmärkt, dock finns de bara till mac...

The Flyer
2013-07-12, 02:30
Och jag...jag kör med Pinnacle Studio som är lätt, proffsigt och har låg inlärningströskel precis som Windows Movie Maker.