handdator

Visa fullständig version : OS 120 FS går som en påse nötter...



Thomas
2013-04-01, 16:19
Tjena!
Jag har en OS 120 FS med nå'ra år på nacken. Sitter i en modell jag köpte begagnad förra året. Jag hann flyga med den EN gång förra året, och idag skulle det bli 'nypremiär' på ett nästan vindstill, soligt och skönt fält.

Trodde jag...

Tomgång helt OK, fullgas bra, men när jag drar på så bluddrar motorn så in i vassen, och sen dör den.
Givetvis har jag skruvat både på fullgasnålen och tomgångsnålen, men inget hjälper.
Och nu har jag (självklart!) skruvat bort mig i inställningarna...:banghead:

Är det någon som vet grundinställningen på nålarna??
Fullgas 2 varv? Tomgång 1-1/2 varv??

Och, ja, det kommer fram bränsle och jag har bytt till friskt stift.

Help, please!

Matsa
2013-04-01, 17:27
Halloj Thomas!
fick en fundering på om det kan vara O-ringen mellan förgasaren och motorblocket som är torr/sprucken.

Matsa...

Ålänning
2013-04-01, 17:51
Ställt in ventilspelen?

Matsa
2013-04-01, 18:02
Hoppsan de va visst en fyrtaktare, tänkte på fel modell där
Skyller på för mycket friskluft idag efter flygningen. :)

Matsa...

Thomas
2013-04-01, 18:14
Matsa, du är färlåten!

Thomas
2013-04-01, 18:15
Möjligen kan det vara O-roingen som sitter mellan förgasaren och röret till insuget. Ska dissekera och kolla!

Matsa
2013-04-01, 18:16
Tack tack :)

Din beskrivning låter lite som tjuvlyft nånstans, hoppas det löser sig.

Matsa...

Thomas
2013-04-01, 20:43
Ähum... *host*, :alberteinstein: tillfällig hjärnblödning!
Det är ingen 120:a, det är en 90:a.
Men fullgasnålen bottnar i ett justerbart 'säte', och det är sätet som utgör tomgångsskruv.
Ska få tag på nya o-ringar, får se om detta hjälper...

B t w, skulle en ASP-nål passa? Har för mig att den är lite spetsigare än den trubbiga OS-nålen.

Matsa
2013-04-01, 21:35
Borde gå bra Thomas, om den är lite mer spetsig så blir justeringen inte så känslig.
Kanske rentav en fördel..

Matsa...

Thomas
2013-04-02, 17:57
Nu har jag varit hos ModelCraft i Malmö (generalagenten för OS) och fått tag i nya o-ringar, så nu ska vi se om det blir lite bättre.
Jag hittade "grundinställningen" på OS' manuals sida, hoppas det blir rätt. Filade också till nålspetsen en liiiten aaaning spetsigare, dettta borde göra att flödet blir jämnare. Blir förmodligen ett försök att ställa in moroten i morron kväll, vädret ser ju riktigt lovande ut!

Hägle
2013-04-02, 21:57
Hej, vet inte om du behöver detta, men ett tips om du inte hittar grundinställningen, för att kolla tomgångsläget är att blåsa med munnen i en Ren slang som du kopplar till förgasaren. Inget bränsle får vara anslutet, så att du riskerar att få en rekyl av bränsle in i munnen! Giftigt. Inte mening att vara övertydlig, men någon annan som kanske läser detta kan ju misslyckas.
Kan du med viss ansträngning blåsa fram luft så är det en "rimlig" öppning att utgå ifrån. Fullfartsläget justerar du in först så att motorn går bra, men inte för snålt och varmt.
Tomgången justerar du sedan in efter hur den beter sig när du accelererar från tomgång till fullfartsläget. Dör motorn är den för snålt inställd och tvekar eller hackar den så är blandningen för rik.

Om tryckmatningen inte är ansluten så får du nog öppna huvudnålen en del.
Sedan är det inte så dumt med 5% nitro för att få en stabil tomgång.
Omgivande temperatur påverkar också inställningen.

Detta är mina erfarenheter och inte vetenskap, men det har hjälpt mig; lycka till.

MVH Tomas

Thomas
2013-04-03, 05:46
Jo, det är ungefär så jag gjort. Och som sagt, motorn gick bra både på fullskaft och tomgång, men mellanregistret var katastrof. Här kunde motorn stanna.
Nu hittade jag grundinställningen på OS' hemsida http://manuals.hobbico.com/osm/fs-120s-e-manual.pdf sidan 4. Visserligen manual till en 120:a, men förgasaren är exakt densamma. Ska testa ikväll om det blir bra...

jaka
2013-04-07, 17:35
Hej!
Kolla att du kör med OS F stift!
Soppan bör också innehålla 5-10% nitro och lämpligtvis 15%-20% olja.
Lämplig propellerdimension är: 14x6 och 15x4.
Lämplig tankstorlek (spelar stor roll) är 10-14oz (300-450cc).
Tanken bör också placeras enligt tankmonteringslagen, dvs när modellen står med kroppen horizontellt ska en en tänkt linje gå igenom tankens mitt och förgasarens mitt. Detta är ytters viktigt för att motorn ska gå bra.
Tryckmatning är viktigt, helst med "Uni-Flow" montering (betyder två klunkar,en för tryckmatning och en till förgasaren).

Ålänning
2013-04-08, 19:38
Ställt in ventilspelen?
Är det inte ventilspelen då? Jag har haft en motor som gått skumt med ventiler som inte "hunnit med" pga för glappt ventilspel. Men jag är å andra sidan ingen van 4-takts-flygare.

Thomas
2013-04-08, 20:17
Nä, dom är bra. Tror mer på förgasarproblem, ska kolla mer när jag kommer hem från Frankrike.

Thomas
2013-05-07, 21:09
NU har jag troligen lokaliserat felet!
Jag bytte o-ring på tomgångsnålen (som egentligen är ett rör), skruvade in röret "lagom" långt till ett grundläge enligt OS-manualen, plockade ihop allting och försökte starta. Inte ett liv...!
Efter trehundrafemtioåtta startförsök med en massa skruvande på nålarna hit&dit så gav jag (tillfälligt) upp och funderade om det kunde vara nåt annat fel. Glödacken gav utslag, så den kunde det ju inte vara. Nåväl, skulle kanske byta till ett nytt stift, och i samband med detta sa en polare att "prova att sätta glödacken direkt på stiftet". Tidigare hade jag ett "externt" glödacksuttag med en kabel direkt på stiftet. Okejdå, vi provar... och... motorn hoppade igång!!
Sen blev det en del småjusteringar, och nu spinner motorn som en katt!
Så ikväll efter 4-5 flygningar byttes kablarna till det externa glödackuttaget, troligen satt felet där nånstans. Plus en ny o-ring, det behövdes troligen.
Nu blir det till att prova igen och se om denna operation fungerar...

Skam den som ger sig!

ewalds
2013-05-08, 05:56
Tillfredställande när det ordnar sig :)