handdator

Visa fullständig version : Bensin till Metanol?



NickeL
2013-04-01, 18:58
Tänkte höra om det är möjligt att använda "bensin slang" till en metanolmodell?
och så tänkte jag höra om det går att använda en "bensin tank" med bensin slangar (dock byta ut klunken till en metanol klunk) och tanka med metanol, eller tar slangarna skada?

en annan fråga, Någon som vet ungefär hur många cc Super tigre 3000 ligger på?

//Nicke

helifanatic
2013-04-01, 19:33
super tiger 3000=30cc

Ålänning
2013-04-02, 19:47
Att 3000 = 30cc stämmer jo, men jag har för mig att tex en av SuperTigre's 23cc motorer inte hette 2300 utan 2000 eller nåt dumt. Har haft en sån. Har haft en 3250 också, den va 32,5cc.

Michael
2013-04-02, 21:23
De klassiska "stora" Super Tigre-motorerna i S-serien hette:

S-2000 (20 cc)
S-2500 (25 cc)
S-3000 (30 cc)
och lite ologiskt
Twin 60 (i princip två S-3000 vevhus monterade på en gemensam vevaxel)

32,5-kubikaren heter G-3250 och tillverkas liksom alla moderna ST-motorer i Kina.

30-kubikaren fanns i åtminstone två versioner, av vilka jag känner till S-3000 och S-3000K, Skillnaden ligger i förgasaren. Den ena varianten hade samma förgasare som Super Tigre G-90 (15 cc) med en bussning i vevhusinfästningen för att den smala förhgasarhalsen skulle passa i S-3000 vevhus. Den andra varianten använde samma förgasare som Super Tigre G-4500 (45 cc) och där satt det ofta en strypring i trotteltrummans hål för att minska flödesarean och därmed bättra på sugförmågan.

Jag gillar dessa motorer skarpt även om förgasarna kan vara lite krävande att ställa in korrekt.
Om din motor är en S-3000(K) är mina tips:

1) Använd ett OS F eller liknande varmt glödstift
2) Kör in motorn i flera timmar med bränsle som har minst 15% oljeinblandning
3) Kör den därefter på bränsle med 10-12% oljeinblandning med ingen eller endast lite nitro
4) Använd en tillräckligt stor propeller (exv. 18x8 kan utgöra en bra utgångspunkt)
5) Använd grova bränsleslangar och tryckmatning från ljuddämparen om du har K-varianten

Om man inte kraschar sönder motorn är den praktiskt taget outslitlig.

NickeL
2013-04-02, 22:36
Hejsan! tack för svaren

vet inte om det är K

här är i alla fall några bilder
37994 37995

Ålänning
2013-04-03, 21:01
Hittade bild på min 23cc SuperTigre, den hette 20, inte 2000 som jag skrev felaktigt ovan. =)
http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=8135

G2300 kallas de, men det står ett G på sidan med 20 i mitten ologiskt nog.
The SuperTigre 20 cc engine was the S-2000, then the 25 cc was the S-2500.
They also made an S-3000 and S-4500. The 2300 is the G-2300, along with the G-3250.
The G-2300 has the "20" inside the stylized letter "G".

NickeL
2013-04-03, 21:54
Men min motor är alltså på 30cc?

orkar den dra min Hangar-9 Extra 260 50cc, vill klara någolunda skala Aerobatic, alltså inga vertikala klättringar och hovra.

//Nicke

Michael
2013-04-04, 00:00
Din S-3000 borde kunna fungera utmärkt för "skala"-aerobatik.
Se Hangar 9:s rekommenderade motorstorlekar här (http://www.hangar-9.com/Products/Default.aspx?ProdID=HAN2750).

NickeL
2013-04-04, 07:47
ja men se sedär ja! tack för allt hjälp!

slutvikt på min kärra landar nog på 5,5-6kg

NickeL
2013-04-04, 18:17
var ute och provstartade motorn idag, tankade i halv tank och gick ut o slog på den ett tag men han ville bannemej inte starta. stod säkert där ute i en 15min och slog utan minsta tecken på liv...
då kom jag på att jag har starter... hehe in och hämta den, efter 20sec med starter så hoppar han igång, går klockrent, svarar på gasen och går på tomgång, men efter ca 1min så bluddrar den till och dör... Nej inte slut på soppa...
vad fanken kan det då vara? provar med starter igen, inte nånting... provade i 10min sen gav jag upp. han gick alltså i 1 min sen tjurade han ihop.

hmm, vad kan det varigt?

Michael
2013-04-04, 19:03
Jag utgår från att du kollat att glödstiftet är helt? Om det är O.K. så är det nästan säkert något fel i bränsletillförseln. Får motorn bränsle ska den kunna tända.
Kolla först att slangarna från tank till förgasare (inklusive klunkslangen inne i tanken) är täta och inte läcker luft. Gör detta genom att öppna trotteln (halvgas eller mer), vrid runt motorn och se om den suger fram bränsle utan luftbubblor.

Är detta O.K. så är nästa steg att kolla så att inget smuts finns i förgasaren. Det behövs väldigt lite smuts för att skapa stora problem så en rengöring kan vara av nöden.

Det framgår inte om din motor är körd tidigare. Om den är ny, se till att köra den rikt,
annars kan den överhettas och stanna av det skälet.

NickeL
2013-04-04, 19:21
hej!
jag hade inte tagit ut glödaren ännu, kan det vara därför?

bränsletillförseln är Ok, den sög fram soppa när jag använde startern.

hur ska nålarna stå ungefär?
nu körde jag med ca 2 1/2 varv på varje nål.

Motorn är använd men blev liggandes vid oktober, så den har haft ett "uppehåll" mellan Oktober och nu. ska prova att byta stift i alla fall.

Michael
2013-04-04, 20:00
Två och ett halvt varv verkar lite. Motorn ska inledningsvis gå rikt och Super Tigres nålar brukar vara ganska fint stegade vilket gör att du säkert kan skruva ut högfartsnålen ett varv till. Det är svårt att ge exakta besked, man måste helt enkelt lyssna till motorns gång för att avgöra hur fet blandningen är.

Om du inte redan gjort det, ladda ner bruksanvisningen för G-3250 härifrån:

http://supertigre.com/manuals/index.html

Den är tillämplig även för S-3000 och innehåller många bra tips om hur man hanterar motorn och förgasaren.

NickeL
2013-04-04, 20:16
Tack Michael för ditt engagemang och dina tips!

jag ska genast ladda ner manualen.
glömde bort att byta till metanol klunk i tanken så jag körde med Bensin klunk... kan det vara en bidragande orsak?

nu ska jag byta stift, slangar och klunk i tanken, i morrn blir det ut o prova igen! Kan även vara glödar accen som kräver en liten påfyllning...

tog ett annat stift och satte på glödaren, stiftet glödde men det var precis att man kunde se nån glöd... borde det glöda starkt? isf är accen slutkörd.

Michael
2013-04-04, 20:26
Acken låter misstänkt. Glödstiftet ska glöda rödorange ungefär som den här bilden visar, eller möjligtvis något lite rödare:

38040

Ålänning
2013-04-04, 20:32
Hörde en sak om dessa större SuperTigre-metanolare förut... de är väldigt törstiga, tills de blir ordentligt inkörda... så jag varnades att jag inte skulle bli skrämd i början med att metanoldunken vart tom så fort.. =) Om det är nån tröst.

NickeL
2013-04-04, 20:39
hej!
riktigt så glödde inte mitt stift...
MEN jag hittade problemet
plockade av stiftet och kikade, det var helt svart. tråden var avbränd på mitten...:sarcastic:
byte av stift och test i morgon, tack för tipsen
- jag märkte att den var törstig, dricker som bara den haha

Tackar så hemskt mycket för hjälpen! :rolleyes:

NickeL
2013-04-05, 16:22
Bytte stift och provade i förmiddags. nu vill den banne mej inte starta.
sög soppa och glödde, rök ur ljuddämparen när man körde starter... men Inte ett J*vla tecken på liv.
har provat nåla in och nåla ut på båda nålarna men det hjälper inte.
när jag hade hållit på ett tag så tippade jag på kärran.. då rann säkert halva tanken ut genom ljuddämparen.

någon som har nått knep eller tips?

NickeL
2013-04-07, 09:09
Fick nu se på Orginal stiftet till motorn (alltså det som brann opp) att det står en "8a" på sidan
ungefär som på 4t stift där det står F

vad betyder 8an?

Michael
2013-04-07, 13:10
Siffran 8 kan betyda att stiftet är ett OS #8 glödstift.
Detta glödstift brukar räknas som ganska "varmt" och passar bra i förvånansvärt många sammanhang.
Det fungerar helt O.K. till ST-30000, men jag och andra har gjort erfarenheten att om man kör onitat bränsle så fungerar faktikst OS F ännu lite bättre.

Om du har glöd och motorn suger bränsle och du ändå inte lyclas få den att tända så kan det vara så att du surat ner motorn något alldeles enormt. Det faktum att du hade halva ljuddämparen full med bränsle tyder onekligen på det.
Givetvis kan det även vara så att bränslet är dåligt, men det är ju lätt att testa med en annan motor som du vet fungerar.

NickeL
2013-04-12, 12:32
Har inte fått igång någon av mina motorer nu... hmmm
Kan ju vara bränslet som är kört.... Använde mycket i vintras när jag körde t.ex bil, då stod det ju ute i minus grader. dessutom är det nästan 1 år gammalt.
Men måste få tag på ett sånt där stift. eller ett liknanade.
Sommaren närmar sig med stormsteg... vill få igång dem nu...

ska prova med nytt bränsle och se om det hjälper

jaka
2013-04-12, 16:03
Hej!
Bränsle (metanolsoppa) håller i decennier bara det står i tillslutna behållare.
När det gäller bränsleslang (som du frågade om) så använder man silikonslang till glödstiftsmotorer och svart neoprenslang till dieselmotorer. Neoprenslang går även bra till glödstiftare,men inte silikonslang till dieselmotorer.
När det gäller bensinmotorer så används ofta Tygonslang (gul) till bensinmotorer i flygsammanhang, men även svart neoprenslang funkar bra. Silikonslang går dock inte att använda ihop med bensinmotorer.

De flesta glödstiftsmotorer går bra på metanolsoppa innehållande 5-10% nitrometan och 16-20% olja (Ricin eller syntet eller en blanding av dessa). Vissa motorer, oftast mindre motorer än 6,5cc, går bättre om de får köras med ett bränsle innehållande några procent rcinolja. Ricinolja tål högre värme än någon känd syntetolja och blir dessutom "kletigare/segare" (Tätar bra) ju varmare den blir.

OS 8 och ENYA 3 är "bra" sportstift som alltid funkar bra i alla tvåtaktare om du kör med ovanstående soppblandning.
Det är viktigt hur du placerar tanken och att den inte är för stor. Dessutom är det alltid bra att köra med tryckmatning.

NickeL
2013-04-12, 16:34
hej!
nu vände du lite på min fråga Jaka, grejen var om man kunde använda Tygonslang (gul) till metanol motorer inte "silikon slang till bensin motorer"

Har aldrig kört med tryckmatning och då motorn suger soppa bra så känns inte det som en nödvändighet :)
Jag kör just nu på färdigblandad "Excel fuel" med 5% nitro från hobbymagasinet

jaka
2013-04-18, 10:20
Hej!
Visst kan du använda gul tygonslang till en glödstiftsmotor,men slangen är ju så styv och därmed svår att få att fungera både i tank och att få fast på förgasare.
Använd hellre silikonslang. Tryckmatning bör du också ha ,de tillör standard förfarandet när man kör en glödstiftare,speciellt tvåtaktare.

NickeL
2013-04-18, 14:38
jag har aldrig haft tryckmatning till en metanolare? kan du länka till en sådan tryckmatare?

freddan_6
2013-04-18, 15:00
Man ansluter en slang från avgasrörets nippel, till tankpåfyllningsröret i tanken, och ansluter från klunken i tanken till förgasaren. Då får man jämnare flöde beroende på soppanivån i tanken. Vill man ha ännu jämnare flöde sätter man klunk även på slangen som går till avgasröret. Svårare än så är det inte.

NickeL
2013-04-18, 15:34
men det har man ju på alla metanolare? annars lär det ju bil svårt att få dem att gå...
självklart har jag tryckmatning om det är det du syftar på

Michael
2013-04-18, 15:48
men det har man ju på alla metanolare? annars lär det ju bil svårt att få dem att gå...
självklart har jag tryckmatning om det är det du syftar på

Lite generaliserat kan man säga att tryckmatning med "ljuddämpartryck" är något som de flesta förgasare på metanolmotorer är anpassade för i dagens läge. Lite äldre motorer som exv. OS SF och FSR-serie går alldeles utmärkt utan tryckmatning. Nålen måste givetvis skruvas ut lite om tryckmatning saknas, men det gör å andra sidan att känsligheten för smuts som fastnar minskar något. En av mina favoritmotorer OS 46SF , som jag har fyra stycken av, går faktiskt bättre utan tryckmatning än med...

På lite äldre motorer med riktigt stora förgasarhalsar förekom det tidigare även att man använde vevhustryck. Denna metod används mycket sällan nuförtiden.