handdator

Visa fullständig version : Zeta FX-61 Phantom



HangerS
2013-04-04, 08:31
Tjena!

Tänkte tippsa om den här trevliga kärran som jag nu testat en månad eller så.

Jag köpte den för att komma in i googlesflygningen efter ett misslyckat första försök med en fpv quad och jag kan verkligen rekommendera att börja med en snäll vinge.

Det visade sig efter en nervös premiär att det är ett riktigt bra sätt att komma in i fpv flygningen på ett enkelt sätt och komma över den där första nervösa tröskeln för att snabbt börja slappna av och njuta av utsikten.

38029380303803138032

flunk
2013-08-17, 12:31
Flyger du fortfarande med den här och har du byggt mer på den?
Jag har en i kartong som jag inte hunnit sätta tänderna i ännu. Jag ska i med en APM 2.5 autopilot i min. En kompis har en också, han är mycket nöjd än så länge, har du hittat några svagheter?

HangerS
2013-08-20, 12:48
Hej Flunk,

Nej jag sålde den precis då jag nästan bara flyger quads nu.

I slutet körde jag APM 2.5 i den och EZuhf. APM funkar alldeles förträffligt i den, dock så brann till slut fartreglaget upp så jag rekommenderar att mata APM kortet separat eller via BEC.

Både mina och polarens fingrar fick sig rejäla avhyvlingar, så akta proppen när du kastar eller kasta den med vingörat.

En av dom sista filmerna med den: https://vimeo.com/69803729

Efter jag bytt ut spektrum radion till Futaba (spektrum lirar inge vidare med ezuhf därav ryckningarna i filmen) så putsade jag mitt rekord till 1.6km upp och 1.8km bort. Jag fick känna på hur det är att molnsurfa vilket kan rekommenderas.

flunk
2013-08-20, 13:19
Kul! Separat bec har jag redan tänkt på. Det blir apm med powermodul och gps. Till det orangerx dsm2 med booster och 1,2 vtx.
Har haft samma radiogrejer fast med rvosd istället i en fpvraptor. Flög som längst knappt 7km på 400m höjd med den!
Hur är servona som medföljer? Lagom drag i motorn om man lastar med gopro?

HangerS
2013-08-20, 15:31
Servona är helt ok.. Inte jättesnabba så ett par snabbare servon hade nog fått stabiliseringen i APM att funka ännu bättre när det blåser.

Motorn räckte till gott och väl när jag körde fullastad med gopro och 3700mah 3s.

Här är en film som han som köpte den har gjort:
http://www.youtube.com/watch?v=GBt-KzTo5TE&feature=youtu.be

Och här är en film från när jag flög den los på bakgården i sommras:
https://vimeo.com/65827780

Där syns det lite tydligare vilka fartresurser den har.

Föresten jag kan ju tipsa om att sätta fpv kameran i snoken i stället för i det tänkta hålet i botten. Sätter du den där så kommer du få helt tokig vinkel på den.

neu
2013-08-20, 16:12
När du säger att ezuhf och spektum inte funkar bra tsm är det bara ryckningar eller påverkar det även räckvidden på ezuhf? Har själv dx8 och ezuhf men har dålig range 1.3km sen går rssi i taket har dock inga ryckningar.

HangerS
2013-08-20, 18:39
Neu dålig räckvid va ett fenomen. Jag kom runt 1.3km bort sen droppade signalen från 100 till noll direkt och failsafe (RTL) gick in och ur därav ryckningar.
Dock kunde jag ibland få plötsliga glitchar även på korta avstånd (inte så ofta dock och nästan aldrig med diversity mottagaren).

Jag sålde av min dx7a och bytte till en futaba T8j.
Har inte haft ett problem sedan dess och har nu ström till ezuhf även från radion som bonus.
Jag pluggar dock alltid in extern ström när jag väl har satt mig för att få lite mer kräm och redundant ström.

jäkligt synd att det är så för jag gillar spektrum för utom det.

Problemet är tydligen att dom lämnar PPM signal med 3v i stället för 3.3 som andra fabrikat.
Det går kanske att fulmecka till en lösning för det dock.

neu
2013-08-20, 19:14
Tack för svaret du har förmodligen löst det sista problemet som jag har med min caip. Hoppas man kan hitta någon med frsky tanaris så man kan se om det är något att ha. Är sugen på en jeti men ppm på den är nog 3,3v med (drivs på 1cell) och den kostar lite mycket :p

HangerS
2013-08-21, 08:17
Kul att man kan va till hjälp =) Det är ju dumt att uppfinna hjulet två gånger...

flunk
2013-08-21, 08:59
Testar den med original servon och stock setup. Ska bli intressant!

Landin81
2014-09-16, 07:52
Original servo samt motor är inte speciellt bra på denna maskin, servona känns jätte kina och det tog inte lång tid innan mina blev dåliga och efter att ha tagit bort dem och monterat dem som kamera tracking servon så brann det ena upp på andra flygningen, tur att det inte hände när det satt som roderservo.

Motorn är ruskigt svag, det tar lång tid att få lite höjd.

Limma vingarna! Limma även kolfiberröret i vingarna samt i kroppen. Polarn slängde iväg mitt genom främre grepp på vingen och efter ha flugit 30 sekunder lossade den vingen han höll i från kroppen pga att både kolfiberfästet och träbiten mellan kroppen och vingen lossnade.

bob
2014-12-10, 09:24
Köpte min Zeta FX-61 I veckan och har börjat montera den. Den verkar schysst. Nu försöker jag hitta någon byggblogg som visar hur jag ska göra min setup och tuning med servo etc. Har ingen erfarenhet av flyg innan utan detta blir premiären för mig. Har bara åkt multikopter innan men vill prova vinge med fpv. Hoppas ni kan bistå med lite tips.

flunk
2014-12-10, 09:46
Den flyger snålt, lugnt och fint, lite för lugnt. Jag bytte både motor, esc och servon på min. Just nu håller jag på med en ny vinge, det blir en scratchbyggd fpv49 v4 med APM 2.5.