handdator

Visa fullständig version : Range-test med fatshark 5.8 ghz 250mW



frajje
2013-04-04, 13:41
Testade mina fpv grejer på riktigt nu när jag installerat nya modulen i radion.

Fatshark Predator V2 5.8 ghz 250mW med spironet antenner...

Se själva hur de fick :)

http://youtu.be/7xHLv9d7JR0

Jag är riktigt nöjd....

// frajje


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Fluf
2013-04-04, 14:18
Nice, ser mycket likt ut den utrustning jag har och har på gång (9x mer er9x och FrSky) samt någon form av FatShark 5.8GHz.

Är det den nya Fatshark Tx/Rx som skulle vara så mycket mer precis i sin signal att den behövde mindre styrka för mer range? Verkar så :)

Ang RTH, vad använder du för utrustning till den, såg inget om vilken OSD eller GPS utrustning du hade på den.

PinDuke
2013-04-04, 14:32
Det ligger i linje med vad du kan få ut av det systemet med vanliga antenner.
Vill du kunna flyga längre behöver du en annan antenn på mottagaren, typ Helix.
Och om du vill slippa backa eller flyga på sidan kan du prova att montera antennen på quaden nedåt i stället för uppåt, om du har tillräckligt höga armar för att den inte skall ta i marken.

frajje
2013-04-04, 21:44
Ang RTH, vad använder du för utrustning till den, såg inget om vilken OSD eller GPS utrustning du hade på den.

Om de är nya eller inte vet jag inte. Men skulle gissa på de :)

Gör med naza och gps på tbs'en... Funkar klockrent. Lite pricy dock... Men den håller vad den lovar :)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

frajje
2013-04-04, 21:48
Det ligger i linje med vad du kan få ut av det systemet med vanliga antenner.
Vill du kunna flyga längre behöver du en annan antenn på mottagaren, typ Helix.
Och om du vill slippa backa eller flyga på sidan kan du prova att montera antennen på quaden nedåt i stället för uppåt, om du har tillräckligt höga armar för att den inte skall ta i marken.

Hur pass bra ville får man ut av en helix antenn så?! Man vill ju kunna flyga ut en del på sidorna och inte bli begränsad till rakt fram. Iofs kan man ju röra på huvudet åt den riktningen.

Ja, den ena spironet antennen har ju en längre rot en den ena.. Har den långa på brillorna och den korta på quaden. Spelar de någon roll? Kan man kanske byta och böja mer antennen under chassit? Iofs skulle man ju kunna montera videortx på "core" platsen och böja ner antennen under... Aldrig sett någon göra så.. Därför har jag inte brytt mig om att prova..


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

PinDuke
2013-04-05, 06:49
Även om en Helix i första hand är en riktad antenn innebär det inte att täckningen = 0 på sidorna och bakåt.
På nära håll kan du flyga runt om en Helix och fortfarande ha bild.

Sedan om man gör en Helix för montage på goggles är det som du säger inget problem eftersom vrida på huvudet åt det håll man flyger är världens enklaste "antenna tracker" :)

Du bör nog inte byta plats på dina spironet antenner men det är inget problem att montera den korta nedåt i stället för uppåt.

2013-04-05, 11:11
Jag har min vtx monterad på core-platsen med en spironet som pekar mot backen, precis som du beskriver, Frajje :)

rfnoise
2013-04-06, 10:14
Nice! Har samma 250mw sändare och antenner på min speed quad och kör den med FS Attitude för snabba missions :) Har varit ute på 15m höjd 5-600m bort med klockren bild. Good shit!

slaffe
2013-06-18, 08:56
Verkar lovande. Inte ens mitt 1,2 system med klöver räcker så långt...

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

rfnoise
2013-06-18, 09:41
Har i princip gått över helt till 5.8ghz(har lite 1,3 kvar i lådorna) pga formfaktorn. Sändare stor som ett frimärke(RV) och liten antenn som lätt kan byggas in i ett skyddande hölje. Vi har kört +2km med spironet på flyg och hemmagjord helical på goggles med klockren bild.

/Calle

frajje
2013-07-12, 09:20
Har i princip gått över helt till 5.8ghz(har lite 1,3 kvar i lådorna) pga formfaktorn. Sändare stor som ett frimärke(RV) och liten antenn som lätt kan byggas in i ett skyddande hölje. Vi har kört +2km med spironet på flyg och hemmagjord helical på goggles med klockren bild.

/Calle

Mina senaste videos kommer jag längre.. Lyckades klämma ut 3.2 km med 250mW tx med endast spironet antenner och FS brillorna.

Köpte lite nya grejer. Duo5800, 600 tx och en fem snurrad helix antenn. Har kommit 3.5 km hemifrån men då va de inte bilden som gav vila utan radio signalen! Ska fixa någon rikt antenn eller slänga på en booster som jag har liggandes.. Men då blir nästa problem batterier.. Ska prova med min bixler 2:a

http://youtu.be/ik7DZWyQ9u4
http://youtu.be/JqNEhL81qbQ


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Copterdude
2013-07-12, 11:39
Kändes rätt skönt när du landat va ? ;)
Kul att se att grejorna klarar såpass lång räckvidd, har samma utrustning Attitudes, spironets och 250mw som jag inte installerat ännu.

Fluf
2013-07-12, 17:08
Mina senaste videos kommer jag längre.. Lyckades klämma ut 3.2 km med 250mW tx med endast spironet antenner och FS brillorna.

Köpte lite nya grejer. Duo5800, 600 tx och en fem snurrad helix antenn. Har kommit 3.5 km hemifrån men då va de inte bilden som gav vila utan radio signalen! Ska fixa någon rikt antenn eller slänga på en booster som jag har liggandes.. Men då blir nästa problem batterier.. Ska prova med min bixler 2:a

http://youtu.be/ik7DZWyQ9u4
http://youtu.be/JqNEhL81qbQ


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Sweet, har precis börjat med mina AttitudeSD och 250w tx (med FS Spironet). Har inte testat räckvidden ordentligt ännu. Men skoj som F-N är det!

rfnoise
2013-07-12, 19:38
Sjysst!!

jocke1963
2013-07-12, 23:58
Rage-test...?
http://www.ifaonline.co.uk/static/rage-test
;)

LeoR
2013-07-27, 14:56
finns det någon här som kan uppskatta ungefär hur långt jag kommer med 100mw 5.8 med klöver/skew med fri sikt?

rfnoise
2013-07-27, 15:01
Kring 1km men det beror på som alltid. Vi har kört över 2,5km med RV 200mw 5.8 och egna klöver/helical. Inte ett brus!

simonarvestrand
2013-07-27, 20:31
väntar på den dagen då du kommer sätta quaden i huvudet på någon pga batteritorsk .

lassebetong
2013-07-28, 09:39
väntar på den dagen då du kommer sätta quaden i huvudet på någon pga batteritorsk .

Ja eller i insuget på ett flygplan kanske.
En av de senaste videofilmer visar banänden på Malmens flygfält om jag inte misstar mig.

ulken
2013-08-08, 21:15
Spännande det här! Har precis beställt Fatshark Attitude (med 250 mW-sändaren) från HobbyKing som jag tänkte montera på min tricopter. Har aldrig flugit FPV förut och tänkte ta det lugnt i början (kanske max 100-200 m). Hur är antennerna som kommer i Attitude-paketet? Är de jättedåliga jämfört med spironetantennerna? Vad kan man förvänta sig för räckvidd med dem? 5.8 GHz är ju dessutom extra känsligt för hinder, måste man ha totalt fri sikt eller funkar det med ett eller ett par träd mellan sändare och mottagare?

Kenneth E
2013-08-09, 06:36
Tyvärr inte ens ett löv emellan!

cyberpete
2013-08-09, 07:29
Med 250mw sändare på 5.8 ghz har jag kommit ca 200 meter med en crawler i tallskog. Visst är 5.8 känsligt. Men fungerar bra för mig :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

rfnoise
2013-08-09, 07:32
Jodå, funkar ok med lite löv och träd emellan. Lite störningar men du måste köra klöver. Tips, köp klöver för 6$ på HK. Har kört 1km med perfekt bild med dem. (Skew+skew) Vi ska mäta dem med riktig utrustning och lägga upp resultatet här sen.

Kenneth E
2013-08-09, 08:33
Jag var också nybörjare tidigare och började min bana med 5.8 clöverantenn.

Eftersom jag flyger lågt och gärna bland träd och skog, var detta inget för mig. Jag bytte efter rådan av proffsen här till 1.3Ghz och vips så öppnades en helt ny värld, full bild bakom skogar, byggnader och lågt bort spelade ingen roll. Jag säger MK 1.3 och flygplan 5.8 välj så och du blir inte besviken.
Ken

ulken
2013-08-09, 08:49
Jag var också nybörjare tidigare och började min bana med 5.8 clöverantenn.

Eftersom jag flyger lågt och gärna bland träd och skog, var detta inget för mig. Jag bytte efter rådan av proffsen här till 1.3Ghz och vips så öppnades en helt ny värld, full bild bakom skogar, byggnader och lågt bort spelade ingen roll. Jag säger MK 1.3 och flygplan 5.8 välj så och du blir inte besviken.
Ken
Vad finns det för alternativ med 1.3 GHz? Antar att man skaffar externa mottagare till sina Fatsharks då? Hittar inget 1.3 GHz på HobbyKing, bara 1.2 GHz? Var får man bäst och billigast tag i 1.3 GHz-utrustning? :)

lassebetong
2013-08-09, 09:25
Här tex kanske inte billigast, men bra produkter och snabba leveranser.
http://www.readymaderc.com/store/

ulken
2013-08-09, 10:03
Här tex kanske inte billigast, men bra produkter och snabba leveranser.
http://www.readymaderc.com/store/
Tack, helt ok priser tycker jag!

Edit: Hur gör man med mottagaren förresten? Kan man driva den med ett vanligt lipo? 2S? 3S?

lassebetong
2013-08-09, 10:28
Tack, helt ok priser tycker jag!

Edit: Hur gör man med mottagaren förresten? Kan man driva den med ett vanligt lipo? 2S? 3S?

Driver mina med 3S, typ 2200mAh.

Kenneth E
2013-08-09, 11:06
Jag plockar strömmen från Balanskontakten

simonarvestrand
2013-08-09, 13:01
Jag plockar strömmen från Balanskontakten

varför ?

ulken
2013-08-09, 13:04
Jag plockar strömmen från Balanskontakten
Pratar du om sändaren nu, eller mottagaren? I så fall, använder du balanskontakten från ditt Fatshark-ack? På tal om sändaren, till mina Fatshark Attitude ingår ett filter som man kopplar mellan sändaren och balanskontakten, är det något som man bör ha även på 1.3 GHz?

Kenneth E
2013-08-09, 13:32
varför ?

För att det är en kontakt över som inte används mer än till laddning, på detta viset gör den nytta.

Det var jag som inte läste tillräckligt noga, detta gällde sändaren.

På mottagaren har jag använt kontakten som följde med mottagaren och lödat på kontakter som passar till batterierna jag använder(de små röda två poliga).
Ken

simonarvestrand
2013-08-09, 16:07
känns som man borde snelasta cellerna på accen ?

men funkar det så funkar det :)

ulken
2013-08-12, 09:48
Ni som kör med Fatshark-VTX på TBS:en, har ni kopplat den direkt till coren eller använder ni även filtret som följer med till Fatshark-VTX:en? Jag kan inget om TBS:en men har läst lite och funderar starkt på att köpa en och behöver därför lite tips om hur man ska montera prylarna på bästa sätt.

simonarvestrand
2013-08-12, 09:56
vet inte om svaret finns här men drhanke har gjort ett stort videojobb
http://www.youtube.com/playlist?list=PL-VRXjfT6fSwqo1y1moaUYjX4kjFw52lZ&feature=view_all

ulken
2013-08-12, 11:22
vet inte om svaret finns här men drhanke har gjort ett stort videojobb
http://www.youtube.com/playlist?list=PL-VRXjfT6fSwqo1y1moaUYjX4kjFw52lZ&feature=view_all
Tack! Då har man lite att kolla på och dräggla över nu då :). Visserligen hade jag tänkt skaffa Pro-modellen, men mycket är nog lika.

Fluf
2013-08-17, 16:16
Sårdär, fortsat testa lite räckvidd. Vid lite drygt 1200m hade jag fortfarande bild och RTH kickade in då det är klen antenn på radiosändaren jag använder för tillfället. Lite glitchigt i vissa vinklar men överlag jämn och bra bild från Fatshark 250mW till AttitudeSD (med Fatshark spiro antenner) på 1200m. Och det var dessutom i närheten av bebott område med en del radiostörningar.

MYCKET nöjd med det resultatet. Har en Taranis med tillhörande LR 16chan mottagare på väg in om ett par veckor, då blir det intressant at dra ut på bygden där det saknas störande radio och man kan flyga långt med gott samvete :)

ulken
2013-08-17, 16:22
Har en Taranis med tillhörande LR 16chan mottagare på väg in om ett par veckor, då blir det intressant at dra ut på bygden där det saknas störande radio och man kan flyga långt med gott samvete :)
Var beställde du Taranisen? Är själv lite sugen på en sådan...

cyberpete
2013-08-17, 17:56
Han beställde från T9hobbysport (http://www.t9hobbysport.com/) :)

Fluf
2013-08-24, 20:44
Whoping f-ing doo!!!

Var över 2000m i dag med FatSHark AttitudeSD med original 250mW och FS-Spiro svampar med bibehållen bild :)

Detta var på åkerfält och ganska lågt (250-300m) och inga radiostörningar i närheten.

FS AttitudeSD m spironet
FS 250mW 5.8GHz Tx med spironet (senaste generationen)
FrSky Tx m original whip antenn 2,4GHz
FrSky Rx D8

Jag vände pga att LiPo var på 50%, så kanske kunde fått några hundra meter till.

Helt galet med 5.8GHz 250mW utan riktade antenner.

:applouse:

ulken
2013-08-25, 11:21
Whoping f-ing doo!!!

Var över 2000m i dag med FatSHark AttitudeSD med original 250mW och FS-Spiro svampar med bibehållen bild :)

Detta var på åkerfält och ganska lågt (250-300m) och inga radiostörningar i närheten.

FS AttitudeSD m spironet
FS 250mW 5.8GHz Tx med spironet (senaste generationen)
FrSky Tx m original whip antenn 2,4GHz
FrSky Rx D8

Jag vände pga att LiPo var på 50%, så kanske kunde fått några hundra meter till.

Helt galet med 5.8GHz 250mW utan riktade antenner.

:applouse:
Filmade du något? Vore kul att se. Väntar fortfarande på mina Attitude från HK.

Fluf
2013-08-25, 11:43
Fick inte film från 2km flygningen men fick lite annat från kortare flygningar (1,5km) dock inte från groundstation utn GoPro filmat, mekar en del med inställningarna så det är inget direkt intressant att se tyvärr.

Copterdude
2013-08-25, 14:09
Coolt med sån räckvidd med den utrustningen. :)
Förresten, det är en snubbe som heter fluf på rcgroups.com som skriver i samma tråd som jag men det är inte du va ? Han verkar inte bo i sverige.

Fluf
2013-08-25, 16:13
Coolt med sån räckvidd med den utrustningen. :)
Förresten, det är en snubbe som heter fluf på rcgroups.com som skriver i samma tråd som jag men det är inte du va ? Han verkar inte bo i sverige.
Nop, tror jag heter Fluf77 där, Fluf var taget...

MagnusStrömqvist
2013-08-31, 15:38
Har en fråga här. Är helt ny på fpv och börjat läsa in mig på forumen. Tänker köpa fatshark attitude sd paketet 5.8 på electaronicarc http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?products_id=853&osCsid=477ed8f609b7408b5524e63dc6ee5f6e och lägga på 600 mW sändaren/spironet bollantenn. Vad blir räckvidden ungefär? Flyger i öppna landskap, platt mark (åker).
Vidare har denna headtracking (migtracker v4 ) hur funkar det dels med min 2.4 futaba 8j och osd-autopilot jag tänker köpa till Arkbird http://www.aliexpress.com/store/product/ARKBIRD-OSD-Autopilot-stabilizing-OSD-auto-go-home-Flight-W-GPS-free-soldering-free-shipping/117218_718528941.html ? Alltså går headtracking genom futaban? Eller 600 mWaren?
Och vad händer med OSD interfacet (tänker då främst på horisontlinjen) när jag vrider/höjer på huvudet? Jag tittar snett ner åt höger säger vi, justerar sig horisontlinjen upp då eller följer den med ner i marken så att säga?

Övrig info: sätter ihop en Super Sky Surfer 2400mm för ändamålet och beräknar max 1500 m som realistisk radie på min flygning. Ser ni något annat som ser galet ut i mitt tänk/set up här hojta gärna till.

En grej till kan jag driva allt med en stor lipo 3cell typ 4500mAh? Motor esc avsedd för 3cells, likaså Arkbirden... Eller bättre med två sep batterier?

Tackar på förhand!

Fluf
2013-08-31, 23:06
Räckvidden är helt individuellt från maskin till maskin med antenner (placeing, sort, etc), störningar från kamera, esc, motor radio med mera.

5,8GHz är INTE lämplig om man skall ha långa avstånd. Jag har kommit 2km med standard 250mW sändaren och det är bland det längsta jag har hört med den. Med 600mW och ideala förhållanden kanske jag gissar 3-4km (dubbla effekten och du får 50% mer räckvidd mellan tummen och pekfingret).

Den nya 250mW har bra mycket bättre precision än den gamla 250mW har jag hört och därmed får bättre räckvidd.

Du kan driva allt på samma, även om det är rekommenderat att köra på olika för att minimera störningar och sprida riskerna.

OSD'n skiter i vart kameran pekar så den falska horisonten stannar kvar där den är om du vrider ner kameran, på så sätt kan du navigera med instrumenten även om du tittar rakt ner i backen.

MagnusStrömqvist
2013-09-01, 07:43
Tack för snabbt svar Fluf

rfnoise
2013-09-01, 16:48
Lägger in en brasklapp! :) Vi har nu kört 4-5km med Rangevideos 20$ 5.8 moduler på 200mw och tllhörande RC305 RX. Klockren bild. Kör med egna klöver och egentillverkad helical på 5varv. Fördelen är att de är grymt små och lätta och jäkligt prisvärda. Fatsharks grejjor är visserligen plug n play men jag var ändå tvungen att göra ett eget rf filter istället för det som var med för att få bra bild.

Finns en guide som vi gjort på www.fpvteamsweden.com om hur vi moddar sändaren för att den ska funka bra. Vi har testat att lägga på kondingar på + och Video in men märker inga skillnader i bild.

Många av oss har med detta bytt ut mottagaren i fatsharksen mot modulen i 305an. Rätt gött att kunna köra med 20$ sändare om man har många flygtyg!

Ålänning
2013-09-02, 17:48
Kan ingen moderator ändra Rage snart? :-D Ni verkar ju så fromma och snälla allihop ändå.

rfnoise
2013-09-02, 17:49
Haha!

Mr J
2013-09-02, 18:42
Kan ingen moderator ändra Rage snart? :-D Ni verkar ju så fromma och snälla allihop ändå.


Okej då, eftersom du ber så snällt :)

MagnusStrömqvist
2013-09-03, 08:14
Har nu beställt Attitude settet med 600 mW TX, och SpiroNet "bollantenner". Skall bli kul att se räckvidd på detta paket. Kommer återkomma med info här i forumet med tiden.
By the way följde headtracking, pan/tilt med servon, och OSD/RTH funktion Arkbird complete system med i beställningen. Sweeeet!

La in en Turnigy 9x sändar beställning med FRSky modul och 5 dpi antenn också...Beräknad räckvidd nu på systemet 3 km.... YES!

Eventuellt även på med en amplifier 1w till sändaren... Får se räckvidd först.

Kenneth E
2013-09-04, 08:38
http://youtu.be/l4O25REbI6Q

Jag var ute och härjade i går kväll. Innan jag bestämde mig för att testa räckvidden så flög jag omkring i 8 minuter och det var synd då jag verkligen hade behövt de sista milliamperna för att ta mig fram till 5 km.

Ingen rolig film, men ville testa, och jag behöver definitivt ett filter för att rensa upp video signalen, ingen som har ett liggande jag kan köpa?

Det roliga var att när jag skulle landa så var det så mörkt att jag inte kunde se vingen, så det blev Googles landning.
5 km är helt möjligt att nå, skall satsa på bättre batteri och ett filter, då tror jag att ett par kilometrar till är möjligt.
Ken

ulken
2013-09-04, 09:21
http://youtu.be/l4O25REbI6Q

Jag var ute och härjade i går kväll. Innan jag bestämde mig för att testa räckvidden så flög jag omkring i 8 minuter och det var synd då jag verkligen hade behövt de sista milliamperna för att ta mig fram till 5 km.

Ingen rolig film, men ville testa, och jag behöver definitivt ett filter för att rensa upp video signalen, ingen som har ett liggande jag kan köpa?

Det roliga var att när jag skulle landa så var det så mörkt att jag inte kunde se vingen, så det blev Googles landning.
5 km är helt möjligt att nå, skall satsa på bättre batteri och ett filter, då tror jag att ett par kilometrar till är möjligt.
Ken
Vad körde du med för sändare och antenner?

Kenneth E
2013-09-04, 10:05
Immersion 600mW - Cross finns på readymaderc
Googles Dominator med mottagarmodul, Rx clower eller leaf köpt på Hobbyking.

Tack för RTH funktionen som jag anser är den viktigaste tillbehöret.

Märker att det är störningar vid jämna 1000m tal, när man flyger igenom det så kommer bilden igen och så håller det på.

Batteriet höll på att ta slut vid 4km så jag bestämde mig för att vända över motorvägen, när jag slog på autopiloten dog videolänken så jag slog på FY30A istället och nästan nollade Stab. Gain. och bilden kom tillbaka.
Det är intressant detta med videolänk och kommunikation, en helt ny värld för mig.

Såg även att DL gick ner till ca: 69%, skall justera antennen lite till borde ligga på 100%.
Ken