handdator

Visa fullständig version : Olja för inköring



cykelbud
2013-04-07, 10:03
Hej!
Jag ska nu köra in min första bensinare, det står att man ska ha mineralbaserad 2t olja i ca 2 gallon, och sen syntetisk.
Men jag kan inte hitta helt mineralbaserad att köpa, har varit runt på alla mackar häromkring men de säljer bara delsyntetisk.
Så min fråga är funkar det lika bra med delsysntetisk olja?

/Anders

helifanatic
2013-04-07, 10:56
flesta jag känner kör på catrol power 1 racing 2t olja kan köpas hos mekonomen .
själv körde jag in den på statoils lilla 2.5 dl flaska med 2 takts delsyntet o går nu över till racing oljan efter inkörningen.

Guzzten
2013-04-07, 18:19
Jag har kört helsyntet (Agrol F1 2-Takt Racing) från första flippen. Inget gris, ingen lukt och fin gång. Kör en JC120EVO.

cykelbud
2013-04-07, 19:15
Ok verkar inte vara så kinkigt då rå, det får bli delsyntetiskt :)
Tack för infon!

Thomas
2013-04-07, 20:10
Blir nog inga problem.
Nu är jag absolut ingen expert på bensinare, men har för mig att jag läst på olika ställen att om rekommendationerna är t.ex. 2% olja (1:50) så bör inkörningen vara 3-4% (1:33 - 1:25).
Samtidigt bör det inte vara för fet blandning vid normal drift, då bensinen har en viss kylande verkan, och för mycket olja "tar bort" den funktionen...

lekman
2013-04-08, 13:12
Om man kör en motor med fast bestyckning i förgasaren leder en överdosering av tvåtaktsolja till att den blir magrare blandning, oljan snor plats i förgasaren och mindre mängd soppa blir matad in i motorn. Om man tex startar upp en tvåtaktare med centralsmörjning, o vill vara på "säkra sidan" o pytsar i olja oxå i tanken, så måste man köra därefter, vara medveten om att blandningsförhållandet gått åt det magra hållet. Detta gäller väl inte förgaseriet på en modellmotor, där justerar man väl enkelt blandningsförhållandet?

/Lars

IngemarTh
2013-04-08, 18:32
Hej!

En mineralolja sliter in motorns delar lite snabbare än syntetolja sägs det. Jag köper denna olja för inkörning: http://www.castrolmoto.com/se/products/actevo_2t.php. Finns i vissa motorcykel och biltillbehörsbutiker.

AM
2013-04-08, 22:04
Jag kör alltid in mina grästrimrar, gräsklippare, tvåtaktselverk och motorsågar med speciell och dyr inkörningsolja de första 25 timmarna....
HALLÅ! Skärpning! Kör ni in Er nya bil, grästrimmer etc på speciellt inkörningsbränsle? Nä, använd det bränsle ni vill köra motorn på och kör lite nättare den första timmen bara. Sedan är det bara att gasa. .

IngemarTh
2013-04-09, 05:08
Jag kör alltid in mina grästrimrar, gräsklippare, tvåtaktselverk och motorsågar med speciell och dyr inkörningsolja de första 25 timmarna....
HALLÅ! Skärpning! Kör ni in Er nya bil, grästrimmer etc på speciellt inkörningsbränsle? Nä, använd det bränsle ni vill köra motorn på och kör lite nättare den första timmen bara. Sedan är det bara att gasa. .

Syntet eller mineralolja, det är religion som Bosse bildoktor sa i radion häromveckan. Likadant är det med inkörning av våra motorer. Kan hålla med om att det finns viktigare saker att tänka på än val av olja vid inkörning av motorer typ att använda något högre inblandning av olja och att inte köra dem för varma i början men heller inte för mycket tomgång. Min källa till att använda mineralolja för inkörning kommer från vår närmaste motortillverkare 3W:s manual:

Engine Break In
• Use a 2-stroke petroleum based oil (preferably ashless) as this type of oil has a good
honing effect which helps to break in the engine
• Use a mixture of 32-1 or even 30-1
• Use this fuel mixture for approximately 2-3 hours of run time
• Use a high Octane unleaded fuel (from 92 Octane is ideal)

Har även sett liknande rekomendation från ZDZ medan MVVS skickar med 0,5l högkvalitativ syntetolja för inkörning.

AM
2013-04-09, 08:56
Låter som hängslen och livrem i mina öron. Motorerna slits in oavsett olja. Ta exempelvis ASP Fyrtaktare. Tät i början - tappar sedan kompressionen - sakta tätar den igen. Detta oavsett helsyntet eller ricinolja.
Angående tillverkarnas rekommendationer: om man aldrig startar motorn är den ju i nyskick mycket längre... :-)

Skulle tro att antalet skurna motorer pga brist på inkörningsolja är väldigt få.

bokis
2013-04-09, 09:45
Att köra in motorer med speciell olja gör man på antikviteterna(läs Amerikanska flygmotorer) som härstammar från 20-30 talet,vi säljer sådana oljor, s.k straight om jag inte minns fel,utan W.
Detta för att de ska nötas in fortare.
Och jodå,det är samma motorer som sitter i ganska nya kärror,oftast då Lycoming eller Continental.
Att ha i för mycket olja kan motverka inkörningen för det man vill är att den ska slitas in samt variera mycket i motortemp under inkörning.

Jag har några bensinmotorer och dessa har flugits in i kärran,undantagslöst,varierad gas,lite fetare blandning första tanken och samma soppa hela tiden,Aspen färdigblandad alkylatsoppa för motorsågar m.m..
Problemfritt för mig så jag tror jag fortsätter med det.
Men tror man på det här med inkörningsoljor m.m så tycker jag man ska fortsätta med det,
jag är dock av den åsikten att för mig kvittar det.
Jag har svårt att tro att det vi använder våra motorer till skulle vara så mycket värre
än miljön som en motorsågsmotor,röjsåg eller ryggblås vistas i och dessa tankar man o gasar med från första minuten,åtminstonde de jag har.
Enda som jag tycker man ska undvika när man blandar själv är TCW-3 oljor som är gjorda för vattenkylda motorer,de har sämre värmetålighet och det kan ibland sluta illa på en luftkyld motor som blir betydligt varmare..

cykelbud
2013-04-09, 12:10
Jag hade tänkt följa manualens rekommendation, där står det mineralbaserad olja 1:30 i 2 gallon. Det känns iofs mycket att det ska ta typ 8 liter innan den är inkörd, det är väl vad jag lyckas göra av med på en hel sommar...
Men sen står det ung som ni alla skrivit, kör som vanligt men inte full spetta hela tiden.

Fulmineralolja är ju dessutom billigare än finsynteten och bara att blanda i så det är ju inte direkt som att stå och smeka den medhårs i testbänk i 50 timmar... Bara tuta o köra då

Mitt största problem blir att få tid att smita iväg mellan blöjbytena fö... Får se när ja får härligheten i luften!

Ha det gött

Deep Purple
2013-04-14, 16:34
Håller på lite med tvåtaktare, portar och beräknar och bygger expanionskammare osv
Har även lite kontakter inom detta intresse

Kan ta ett exempel:
En japansk crosshoj vill inte gå lika bra som andra hojar av samma modell
en kompis ( på SM nivå ) som också håller på med portning, expanionskammare osv
plockade av cyllen och kolven och analyserade lite, kolven var lite mörk på sidorna under kolvringen den hade alltså haft en viss s.k. leakdown , förbränningsläckage förbi
ringarna och ner,
han frågade ägaren vad han kört på för olja, den bästa syntetoljan blev svaret
detta medförde i detta fallet att inte ringen slitet in sej mot cylinderloppet

Ny kolv och kolvring
"Inkörning" eller iallafall körning på en mineralolja, minns inte hur mkt
några tankar kanske, sen gick han över till synteten
nu lämnade motor bättre effekt och han var nöjd, den gick som dom andra hojarna

Mineral smörjer sämre, och det är bra i början när tusendelarna (metallytorna )
ska gnuggas lite mot varann, kolvringen och cylinderloppet ska ju vara vänner ...

Off topic ( ej tvåtakt )
Vissa högprestanda 4 taktmotorer får tunna ( låga ) kolvringar av chromemolly stål
Detta för att friktionsförlusterna ska bli mindre
Och fortfarande 2012 har inte alla motorbyggare förstått att molly ringar
kräver en helt annan finare cylinderhoning
Resultat: en motor som blåryker och har hög leakdown förbi ringarna och ner i vehuset
= lägre effekt, det hela verkar aldrig slita in sej heller

Åtgärd: hona cylinderloppen med finare stenar
kör in på mineral om nu syntetolja ska användas senare
Och resultatet blir en motor som lämnar högre effekt utan blårök
Den är "tät" - mindre leakdown

Deep Purple
2013-04-14, 17:24
Missade att nämna att i offtopic fallet ovan:
Ringarna byts givetvis till nya i samband med att blocket honas med dom rätta finare stenarna