handdator

Visa fullständig version : Behöver lite tips om "skrivbordstrim" av Sbach/ 30CC



Flygsmurfen
2013-04-07, 20:40
Hej på er, håller på att färdigställa min Sbach från HobbyKing.
Har givetvis sumpat instruktionen och HobbýKing har ingen att skicka.
Alla Sbachar verkar tydligen vara lite olika beroende på fabrikat?
Man laborerar med längd på kroppen, vingyta, mm?
Har lite allmänna frågor:

TP: på eller straxt framför vingröret ? Verkar ligga där enligt olika trådar om olika Sbach:ar..vad säger ni?
Riktning av motor: Skall denna vara neutral på ett sådant här plan eller lite ned/ sida?
Diff på skeven: Behövs det på en slik konstflygare? Har testat tidigare på mindre Extra men märkte ingen vidare effekt.
Roderutslag: Har programerat ganska modesta utslag till att börja med. Har satt 60% expo på alla roder.
Är det någon som har bättre tipps om detta ?

Mye tacksam för eder support i dessa frågor.

// Mats W

Guzzten
2013-04-07, 23:52
"Sbach från HobbyKing" kan vara allt från 18" depron till 72" bensinare... Ge oss lite mer att gå på så kanske du kan få ett vettigt svar :)

Mina svar: 72" (30cc) Pilot-rc: TP på vingröret, 0 grader anfallsvinkel på vingar och stabbe. Lätt höger och nedåtriktning av motorn. Motor: DLE30 med 19x10 Xoar. kom 3:a I IMAC Basic 2012.

107" (100cc) Pilot-RC: TP i framkant påvingröret, 0 grader anfallsvinkel på vingar och stabbe. Inbyggd höger/nedåtvinkel på motor. Motor: JC120EVO med 28x10 Xoar. Premiärad idag och flyger som på räls!

Jag har en liten depronare också, men den flyger helt ärligt som skit. Kan bero på att jag inte har nått vingrör att lägga TP på :) heheh

OK, läste inte helt rätt från början. En 30cc är det ju. Sorry ! JAg har 100 timmar flygtid med min, men det är fortfarande lite personligt hur man vill ha den och hur man flyger. Men lägger du TP på vingröret är du inte fel ute.

Flygsmurfen
2013-04-08, 08:24
Jag kände på mig att TP bör ligga straxt framför röret för maiden och sedan flyttas efterssom.
Då är jag inte fel ute.
Tack för ditt svar.
// Mats W

bem
2013-04-08, 10:05
Hej,
Enligt den här sidan http://www.hobbyking.com/hobbyking/forum/forum_posts.asp?TID=25404
så skall man kunna använda sig av uppgifterna i den här manualen http://www.wildharerc.com/downloads/documents/30cc-sbach-manual.pdf

Sid 18 i PDF:en om tyngdpunkten.

/Bo

Flygsmurfen
2013-04-08, 18:49
Tack Bo, den såg bra ut.
Blir ju ruggigt enkelt om man kan balansera utan vingarna på planet.
Mvh

Mats W

yak 55
2013-04-08, 20:45
Tack Bo, den såg bra ut.
Blir ju ruggigt enkelt om man kan balansera utan vingarna på planet.
Mvh

Mats W

Nja, vingarna påverkar ju också tyngdpunkten, vingbalken brukar inte ligga i centrum av vingens tp, så kolla tp med vingarna på annars kan det bli helt galet.