handdator

Visa fullständig version : Taft Hobby Viperjet EPO, 90mm EDF/Mikroturbin



henke2
2013-04-08, 11:27
Vi kör en liten byggtråd på min Viperjet här också :-) Alltid bra att skriva ner lite vikter och tankar så andra kan dra nytta av det.

Spännvidd: 1450mm
Total längd: 1274 mm
Motor: 1450Kv borstlös motor (PNF)
Reglage: Hobbywing 80A (PNF)
Vikt: 3200g
Infällbart landställ: Aluminiumben
LiPo Batteri: 6S 5000mAh LiPo batteri (ingår ej)

Taft Hobby har just släppt sin nya Viperjet i EPO-skum för 90mm EDF. Det är även en utmärkt maskin att turbinkonvertera med gott om utrymme för bränsle och övriga småsaker. Jag vet att Ready2fly planerar att sälja denna Viperjet och jag är säker på att den kommer dyka upp även här hemma i din lokala hobbybutik.

Planet kommer i två olika versioner, ARF eller PNF. Jag valde ARF varianten eftersom jag vill montera i HS65MG servon runt om. ARF versionen väger 1650gram ur kartongen.(att jämföra mot 1550gram för Ready2fly Venom) Det är en bra design med många förbättringar runt om. Jag gillar att HS65 servon passar direkt i servobrunnarna, många av dessa plan är designade runt 30kr servon med konstiga mått. Att klaffens gångjärn tillåter nästan 90graders nedfällning direkt ur kartongen är också ovanligt, men välkommet! Det är en riktigt kraftig vingbalk med i kolfiber som ger ett ordentligt intryck. Venomens vingar behövde limmas fast för att hålla i längden, här gissar jag att det fungerar utmärkt att ha dem avtagbara om man vill.

Det följer med en 11bladig EDF som om man balanserar den väl kommer ge ett bra ljud ifrån sig. PNF varianten är uppmätt till 204km/h med allt original. Inga superfarter, men helt okej för denna typ av flygplan.

För er som väljer EDF kan det vara bra att veta att insugens area är nästan 5000mm²(4950) och att utloppsrörets minsta diameter är 80mm som konar upp till 82mm i själva utloppsdysan.

Viperjet är ett kort flygplan vilket är perfekt om man vill bakmontera sin motor, men tyvärr är hela nosen upptagen av noshjulet, absolut ingen plats kvar till någon acke. Radio och övrigt hamnar alltså där drivacken i vanliga fall hade hamnat. Jag valde därför att flytta fram motorn och använda ett utloppsrör.

När jag installerade kärran med Kolibri så behövdes 2st 1800mAh ackar i nosen för att få balansen rätt. Väljer man en P20 får man lägga till ca 100gram i nosen, eller två st 2500mAh ackar. Med Kolibri motor så väger den 2550gram, det är 100gram tyngre än förra årets Venom, men fortfarande helt okej med tanke på att den i EDF-utförande skall väga 3150gram. Jag valde en 750cc tank från GBR Jets och med den full tangerar jag precis de 3150gram som den väger med EDF. (Väljer man en P20 får man lägga till 250gram på totalvikten.)

Mer efter provflygningen.



Viperjet ihopmonterad och färdig för provflygning.
http://imageshack.us/a/img208/9223/20130408062345zed201304.jpg


Urtag i originalducten för att få plats med tanken.
http://imageshack.us/a/img14/5017/20130405184754zed201304.jpg


Jag gjorde CNC delar för att montera motor och utloppsrör. Två ringar som håller röret och ett motorfäste med två hullingar som hindrar röret frå natt åka framåt. Det går givetvis att göra fler delar för både Kolibri och P20 om man vill. (självklart finlirade sådana och inte som mina prototyper.)
http://imageshack.us/a/img163/1245/20130406135621zed201304.jpg


Tank och radio på plats, jag kilade fast tanken med EPO block och CA limmade dit den. Enkelt och sitter riktigt bra.
http://imageshack.us/a/img820/9674/20130406232223zed201304.jpg


Källa: http://www.rcuniverse.com/forum/m_11471577/tm.htm

petera38
2013-04-08, 16:53
Hej Henke,

Hur mycket fick du betala i frakt och moms?

/Pete

henke2
2013-04-08, 18:34
Hej Henke,

Hur mycket fick du betala i frakt och moms?

/Pete


Jag handlade från Taft direkt eftersom kärran inte kommit in i Europa än, det kostade $110 i frakt per flygplan(!) Tull+moms ca 30% av totalen så slutade på 2500kr för en ARF. Värt att nämna är att hanteringen i Sverige tog 3 veckor eftersom lådan är för stor för privatimport och postterminalen hanterar inte kontanter och kan inte lägga upp en privatperson som kund. Snacka om moment 22! Som tur var har min lokala hobbyaffär en hel del med posten att göra och övertalade en chaufför att leverera lådan till Maxi trots allt, annars vet i tusan hur det slutat. Så även om det går rekommenderar jag att ta den iaf inom Europa.

petera38
2013-04-08, 19:14
Ja..så mycket besvär för att köpa en skumkärra, är det inte värt, men den ser väldig fin ut! Ska bli intressant att höra hur den beter sig.

henke2
2013-04-08, 19:46
Ja..så mycket besvär för att köpa en skumkärra, är det inte värt, men den ser väldig fin ut! Ska bli intressant att höra hur den beter sig.

Näe det är det inte. Extra surt att betala 1000kr i frakt och sedan vaskar posten 3 veckor åt en... :(

Nåväl, den var snabbyggd och skall väl komma i luften till helgen om inte annat.

Ken1
2013-04-09, 20:24
Såg nu att Ready2fly.ch kommer sälja den i Maj.. såg lite lattjo ut :)
Passade på att läsa manualen till Vipern.. la mig nästintill dubbelvikt av garv. Tyckte det såg lite bekant ut i layout och text, och mycket riktigt, har man läst i en manual från Parkzone/Horizon Hobby så känns en del igen :D

(Läs gärna under Flying tips and Repairs..)http://www.ready2fly.com/shop/ProdukteDetails/Manual%20of%20Viper%20Jet.pdf

henke2
2013-04-11, 08:50
Såg nu att Ready2fly.ch kommer sälja den i Maj.. såg lite lattjo ut :)
Passade på att läsa manualen till Vipern.. la mig nästintill dubbelvikt av garv. Tyckte det såg lite bekant ut i layout och text, och mycket riktigt, har man läst i en manual från Parkzone/Horizon Hobby så känns en del igen :D

(Läs gärna under Flying tips and Repairs..)http://www.ready2fly.com/shop/ProdukteDetails/Manual%20of%20Viper%20Jet.pdf

Den var ny för mig, dvs att bygga ett helt eget flygplan men sno manualen :-)

henke2
2013-04-12, 07:53
Passar på att testa min nya Kolibri T30 i Viperjeten. Det är galet mycket pulver för denna kärran, men givetvis kul att testa lite hur den nya motorn fungerar. Kommer använda min T25 i denna maskinen framöver har jag tänkt, det är nog mera lagom. Passade på att montera rökaggregatet också. Provflygning inom kort

http://imageshack.us/a/img163/6636/20130411193033zed201304.jpg

henke2
2013-04-13, 15:11
Den flyger, och förbannat bra också! Den är väldigt neutral och lättflugen. Den drar väldigt lite i knivegg och spårar riktigt fint. Den behöver en del dykroder när man flyger inverterat, men det gör å andra sidan de flesta flygplan. Jag kände mig direkt bekväl med kärran och det blev flera kniveggar nära backen. Den rollar inte galet fort, men behåller sin manöverbarhet ända ner till stall. Det går att vinka med vingarna trots att det går sakta. Den klipper ingenting utan är helt okritisk. Landningen är även den väldigt enkel och flygplanet flyger riktigt sakta med klaffen nere.

Den är absolut halare än Ready2fly Venom. Har Högre toppfart, men inte jättemycket högre, däremot flyger den fortare på delgas. Vid halv gas som i mitt fall motsvarar 1200g dragkraft så ligger den tokfint i knivegg.

Motorn går för himla fint med, flyga rakt upp från en långsam förbiflygning är kul :)


http://imageshack.us/a/img600/6652/20130413134144zed201304.jpg


http://imageshack.us/a/img841/2650/20130413134123zed201304.jpg


http://imageshack.us/a/img829/443/20130413134129zed201304.jpg

darkling76
2013-04-13, 20:54
Kul Henke!
Ser riktigt nice ut kärran och vilken drivlina sen!
Nästa helg blir det nog Feringe med baiojeten:)

//Pierre

henke2
2013-04-15, 09:32
Kul Henke!
Ser riktigt nice ut kärran och vilken drivlina sen!
Nästa helg blir det nog Feringe med baiojeten:)

//Pierre

Bara igång och flyga :-) Dock är Feringe väldigt blött just nu så frågan är om det är värt att åka dit.

henke2
2013-04-23, 12:50
Viperjeten har en mycket stark konstruktion som tål bra med pulver och en aggressiv flygstil. Även landstället fungerar bra på gräs och asfalt. Svårt att säga hur fort den går, men den håller iaf för motsvarande en 10-12S EDF setup.

http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?attachmentid=986175&d=1366568907


http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?attachmentid=986176&d=1366568907


http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?attachmentid=986177&d=1366568907


http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?attachmentid=986178&d=1366568907


http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?attachmentid=986179&d=1366568907


http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?attachmentid=986180&d=1366568907


http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?attachmentid=986181&d=1366568907

http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?attachmentid=985646&stc=1&d=1366477855

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/11673_10151756249564505_791047810_n.jpg

henke2
2013-05-02, 07:13
Jag var ute och brakade lite med Viperjeten i går. Vi hade tur och var helt själva på Feringe denna fina, men något blåsiga dag. Jag flög två repor och klippte ihop dem till en video för att visa både hög och låg fart. När det inte blåser så är Viperjeten superstabil att flyga.


http://www.youtube.com/watch?v=dRBrgJAUXjU

Baua
2013-05-02, 17:03
Hej Henke!
Snyggt fluget.

Hils
Magnus

henke2
2013-05-02, 19:06
Hej Henke!
Snyggt fluget.

Hils
Magnus

Tackar, halva jobbet mitt och resten en välflygande kärra! :-)

Turbinkonverteringskit är strax färdiga för bägge mikroturbinerna på marknaden. Dem som säljer flygplanen kan även få tag på konverteringskitten då de bland annat kommer säljas via Europagrossiten.

henke2
2013-05-15, 07:52
Jag bygger just om min Viperjet med nya ben av en i mina ögon bättre design. Kittet är avsett för Super Sniper, så steg 1 blir att montera isär och kapa benen i rätt längd. Jag använder ett av de gamla huvudhjulen som nytt noshjul och monterar elektriska bromsar med något större hjul som huvudställ. Större hjul och bättre fjädring kommer göra gott för gräsfältet.


http://imageshack.us/a/img21/3530/20130514175342zed201305.jpg


http://ready2fly.com/shop/ProdukteBilder/3827_gr.jpg

petera38
2013-05-15, 10:49
Följer noga vad som händer. Fler bilder, tack! :lollypop:

//Pete

marell01
2013-05-15, 14:16
Henke, fast jag aldrig träffat dig så är du min nya idol!!! Satans va fräckt flyget. Kan du inte komma upp till MFSI i Luleå och visa upp dig?

Tapatalk via mobil!

henke2
2013-05-15, 19:01
Följer noga vad som händer. Fler bilder, tack! :lollypop:

//Pete

Kul, det kommer mera i den takt jag bygger. Hoppas Taft Hobby tar till sig av kritiken och implementerar liknande lösningar i framtiden.


Henke, fast jag aldrig träffat dig så är du min nya idol!!! Satans va fräckt flyget. Kan du inte komma upp till MFSI i Luleå och visa upp dig?

Tapatalk via mobil!

Hehe Tackar! Jag gillar att visa hur kul man kan ha när det är avkopplad flygning trots att det är jet, en klar fördel med 1 meter dämpande krockzon framför motorn om någonting skulle hända.

Men visst har vi setts, vi var ju sambos på F10 ;) Dock inte i RC-sammanhang.

henke2
2013-05-15, 19:04
Nya stället på plats. Noshjulet är klart medan huvudstället har temporära hjul (rätt storlek) i väntan på bromsarna. Med rätt dimensioner kan jag tapa i skummet om så behövs också. Fjädringen blev helt sagolik och jag trycker åter igen på att riktiga ben är en extremt prisvärd investering med sina 1000kr.


http://imageshack.us/a/img9/77/20130515162017zed201305.jpg


http://imageshack.us/a/img59/7043/20130515163806zed201305.jpg

henke2
2013-05-17, 22:21
Nästa pryl att montera var en MUI30. Dvs en liten strömmätande hallsensor passande till min nya Jeti DS-16. Jag räknar alltså hur mycket ström bränslepumpen använder och skickar ner det till sändaren. Precis som på ett elflyg är det kapaciteten som pumpen förbrukat som styr flygtiden. Första repan flyger jag med timern, landar och noterar den åtgångna strömmen, exempelvis 31mAh. Nu sätter jag ett larm på just 31mAh eller strax innan och när jag når 28mAh så säger sädnaren "Henke, you are low on fuel. Roll out of knife edge and land!" Smutt :)

http://www.jetimodel.com/data_downloads/15/mui_en.pdf

MUI30
http://imageshack.us/a/img248/1364/20130517221556zed201305.jpg


Knife edge!
http://imageshack.us/a/img545/491/20130517220309zed201305.jpg

marell01
2013-05-18, 16:39
Den där radion verkar ju vara väldigt bra. O jag som precis köpt en 12-kanals spektrum modul och massa mottagare till min MX22a. Hade ju tänkt uppgradera mig med en DX18 för att kunna behålla alla mottagare men nu vete fan???

henke2
2013-05-18, 18:00
Den där radion verkar ju vara väldigt bra. O jag som precis köpt en 12-kanals spektrum modul och massa mottagare till min MX22a. Hade ju tänkt uppgradera mig med en DX18 för att kunna behålla alla mottagare men nu vete fan???

DX18 efter MX22 är nerköp vad gäller känslan. DX18 kan tillräckligt mycket för att vara ett bra köp, men jag tyckte den var för plastig för min smak efter att haft JR i alla år. Man vänjer sig vid plasten hyfsat fort och tänker inte så mycket på att det knakar lite här och var, men det är tråkigt att köpa någonting för mycket pengar och sen tvinga sig till att gilla det. Jetin är i en kass för sig själv, kostar mer än DX18 dock.

Jag behåller min DX8 för att kunna köra BNF flygplanen.

henke2
2013-05-19, 09:05
Jag flög på Hökaklubben igår, den varmaste och förmodligen blåsigaste dag jag någonsin flugit på om man bortser från hangflyg. Viperjeten går dock bra ändå även om man får slå på lite marginaler :) Mot vinden gick det nästan att stå stilla och landningarna var bokstavligt talat i promenadfart!


Med extrema väderförhållanden så är det extra bra med den nya Jeti DS-16 sändaren som sköter tidtagningen genom att mäta strömmen till soppapumpen. Blåsig och varmt gör att det går åt mera soppa och då är en vanlig timer till liten hjälp. Med strömmätning så blir det alltid perfekt ändå.

Jag har ju monterat min T25 motor i Viperjeten, trots den extrema värmen så ger det kraft nog för att flyga rakt upp tills man är nöjd.


Det var också min första flygning med de nya Tamjet benen. Fungerade jättefint.


https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/971593_195228840629568_1850047498_n.jpg


https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/946905_195228957296223_1337614555_n.jpg


Varmare än såhär blir det inte!
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/p480x480/960171_10151806545729505_1294701604_n.jpg

mogge
2013-05-20, 21:20
He,he henke. det var värst vad häftigt detta var!
Vi ses Lördag-söndag.
mogge

henke2
2013-05-28, 14:25
He,he henke. det var värst vad häftigt detta var!
Vi ses Lördag-söndag.
mogge

Mogge är toknära att köpa jetflygplan. Kanske blir träffen i Augusti droppen :)

henke2
2013-05-30, 07:38
En användare som valt Tamjets Viper ben och de passar även med luckorna på plats.

http://static.rcgroups.net/forums/attachments/2/2/3/2/5/1/a5818176-173-IMG_1273%20-%20Copy.jpg

Matjon
2013-06-08, 13:42
http://imageshack.us/a/img9/77/20130515162017zed201305.jpg

http://imageshack.us/a/img59/7043/20130515163806zed201305.jpg

Hur stora hjul har du monterat på huvudstället?

Bör få min Viper Jet i veckan och tänkte börja med större hjul innan jag köper tamjets ben.
Någon som vet var man hittar MPI lightweight aluminium wheels i Sverige eller EU?

henke2
2013-06-08, 14:28
Hur stora hjul har du monterat på huvudstället?

Bör få min Viper Jet i veckan och tänkte börja med större hjul innan jag köper tamjets ben.
Någon som vet var man hittar MPI lightweight aluminium wheels i Sverige eller EU?

Original sväljer inte större än 45mm. Jag kör 65mm för stunden. Tycker Tamjet-benen med lättviktshjulen på bilden oven blev snyggt. luckorna fungera även med den setupen

Matjon
2013-06-08, 17:24
Original sväljer inte större än 45mm. Jag kör 65mm för stunden. Tycker Tamjet-benen med lättviktshjulen på bilden oven blev snyggt. luckorna fungera även med den setupen

Aha, originalställen tar inte större hjul än som redan sitter på. Då får det väl bli tamjets direkt. Tack för du svarade!

henke2
2013-06-09, 11:11
Aha, originalställen tar inte större hjul än som redan sitter på. Då får det väl bli tamjets direkt. Tack för du svarade!

Man spar mycket svärande på att uppgradera även om den där tusenlappen de kostar måste fram. I första anblicken såg ställen liknande ut på Venomen som fungerat kanon, men de mindre hjulen var droppen som gjorde att det inte funkade på gräs.

henke2
2013-06-21, 14:43
Här är en bild på en Viper med P20 monterad med hjälp av konverteringskittet

http://imageshack.us/a/img13/2883/w9nn.jpg

lennart wiklund
2013-08-20, 21:40
Fick min viper idag Henke,men står inget i manualen om roderutslag....hur tycker du jag ska börja för att få en lugn kärra!hur mycket expo bör man lägga in?är den känslig på rodren?

Lennart

henke2
2013-08-20, 22:04
Jag skall mäta utslagen i morgon. En Tysk som undrar också. Har så mycket det går och alltid 40% expo utom på dyk och sidroder som har 20% vill jag minnas. Men ska mäta. Den är inte superkvick i någon ledd.

lennart wiklund
2013-08-20, 23:11
Tack!!

henke2
2013-08-21, 22:21
Höjd/skev +-20mm, klaff 90grader, sida så mycket det går. Expo 45% höjd, 20% dyk, 40% skev 10% sida.

lennart wiklund
2013-08-21, 22:34
Tack,ungefär dessa utslag flög jag med.vart mäkta ympad över att landa den med 90 tradig klaff,snällare än en trainer banne mej i landningen! Dock så kör jag med 60 i expo på höjd och skev,tycker det känns bra,men det är väl en vanesak

Helirupert
2013-08-24, 00:58
Hej!

Var har ni TP? På tyska och amerikanska forum antyds det att i bruksanvisningen angivet TP (100 mm från framkant vid delning mellan kropp och vinge) är för långt fram (problem vid "grässtart" samt svårt att få till flare vid landning). Det är inte heller angivet i bruksanvisningen om det angivna TP:t gäller vid ställ ute eller inne...

Bästa sensommarhälsningar,
Robert

henke2
2013-08-26, 15:10
Frågan är om det inte stod 105mm i min manual, kör på det iaf och det funkar utmärkt.

lennart wiklund
2013-08-26, 17:04
Står 100 mm i min, jag kör på det.och det känns mycket bra i landning.

Helirupert
2013-08-26, 19:14
Frågan är om det inte stod 105mm i min manual, kör på det iaf och det funkar utmärkt.

...mätt med ställ ute eller inne?


:concern:

henke2
2013-08-26, 20:05
Ställ ute när jag mäter

lennart wiklund
2013-08-26, 20:33
Hmm,jag mätte med ställen inne. Och då ligger lipoaccen längst in mot kretskortet....

henke2
2013-08-28, 07:23
Hmm,jag mätte med ställen inne. Och då ligger lipoaccen längst in mot kretskortet....


Ackar är lite klurigt, en 6S 5000mAh acke kan till detta flygplanet väga allt mellan 500 och 900 gram beroende på vilket märke det är. Väljer man den största rekommenderade och en med massa "C" så blir det tungt i nosen.

Helirupert
2013-08-30, 01:49
Ackar är lite klurigt, en 6S 5000mAh acke kan till detta flygplanet väga allt mellan 500 och 900 gram beroende på vilket märke det är. Väljer man den största rekommenderade och en med massa "C" så blir det tungt i nosen.

För at få tyngdpunkten rätt fick jag flytta acken bakåt så mycket att jag var tvungen att göra en ackbrygga över MUB-kortet (vill ha det kvar så jag enkelt kan ta av vingarna, jag gör ev. om till bättre lösning senare). Försökte först att flytta kortet till höger mot/på insidan men ett par servokontakter sticker ut för långt från kortet och kommer då i kontakt med acken... Nu är TP 105 - 108 mm mätt från framkant vid delning vinge - kropp och ställ utfällt.

Mätte dragkraft och blev lite besviken, endast 2,25 kg. Kanske beroende på att ackarna inte är inkörda än?

henke2
2013-08-30, 08:12
Mätte dragkraft och blev lite besviken, endast 2,25 kg. Kanske beroende på att ackarna inte är inkörda än?

Tumregeln säger 700watt per kg dragkraft. dvs 1600watt i din maskin. Det blir strax över 70A vilket är lägre än vad många verkar få. Det verkar som de flesta hamnar kring 100A på en 6S acke. (mät för att veta)

Att köra in ackar är inget jag tror på, det är en gammal vandringssägen som lever kvar och jag har aldrig kunnat mäta några skillnader mellan ny och inkörd acke.

lennart wiklund
2013-08-30, 14:24
För at få tyngdpunkten rätt fick jag flytta acken bakåt så mycket att jag var tvungen att göra en ackbrygga över MUB-kortet (vill ha det kvar så jag enkelt kan ta av vingarna, jag gör ev. om till bättre lösning senare). Försökte först att flytta kortet till höger mot/på insidan men ett par servokontakter sticker ut för långt från kortet och kommer då i kontakt med acken... Nu är TP 105 - 108 mm mätt från framkant vid delning vinge - kropp och ställ utfällt.

Mätte dragkraft och blev lite besviken, endast 2,25 kg. Kanske beroende på att ackarna inte är inkörda än?

Vad vägens dina accar?? Mina väger 800 gram

Helirupert
2013-09-01, 20:33
Vad vägens dina accar?? Mina väger 800 gram

Mina väger också 800 gram. Nu (igår lördag) har den gjort maiden, för säkerhets skull hjälpte Lasse Palm mig (tack Lasse ;-). TP 110 mm med utfällt ställ: Maken till snäll maskin får man leta efter, inga tendenser till vingklipp. Den var även mycket lättlandad med full klaff. Den flög bra redan med halvgas och med fullgas går det att bosa på hyggligt.

Jag ska mäta om dragkraften (och även strömmen med tångamperemätare), det måste varit fel på något sätt när jag mätte dragkraften förra gången.

lennart wiklund
2013-09-01, 21:14
Spännande va!! Å grattis till maiden, ja visst är den otroligt snäll att flyga!och så rent som flyger sen!! Men nu måste vi kolla flygtiderna,vad har du för celler?? Själv köpte jag två Vortex accar från Singapore, jag flyger ca 6 minuter... Lite tunt tycker jag. Dock så har jag nu flygit den fyra gånger,dvs två cykler per paket.inbillade mej att jag fick längre flygtid på dom sista laddningarna, dvs den andra cyklern. Flög då 5 minuter och hade 2000 mah kvar i accen, dock lite lugnare flygning.Kolla för Guds skull skruvarna till servo oken.... Ett lossnade åt mej,nu var det ingen fara för det var till luckan till ena stället.Just nu är jag lite handikappad efter en axeloperation(Tack kjni för ditt underbara bemötande inför operationen)så jag är för närvarande enarmad.Därför ligger flygandes nere nu ett tag, men så fort jag kan börja röra armen ska jag kolla alla servoskruvarna!!! Rekommenderar dej att göra samma

Matjon
2013-09-01, 22:05
Jag kör med ett Turnigy nano-tech 6S 5000mah 35-70c. Har ca 5 flygningar med min. Flyger endast 3,5min och laddar då i ca 4000mah. Men jag är rätt så gasglad + att jag är nog rätt dålig på att flyga "smart" :-)

Andreas R
2013-09-01, 22:47
Hej, har ett 20 tal starter med min nu, efter diverse justeringar funkar den nu riktigt fint. Håller med föregående talare, kolla skruvarna till servooken, haft två som lossnat, en på landställsluckan och en på ett klaffservo, accen ett 6cells Gens på 5000 mah ligger längst bak mot kretskortet, har flyttat det succesivt bakåt. Fått förstärka roderyterna samt fenan med lite kolfiberstav, upplevde det hela lite sladdrigt i hög fart. Uppdaterade min direkt med en 12 blads Mercury motor , tycker den pinnar på ganska bra, upplever den klart starkare i vertikalerna än min Eflite Habu som är utrustad med std 80mm fläkten. Klart man är lite sugen på att jacka upp en av dessa kärror med en kolibri till vintern, verkar ju inte allt för komplicerat numera när det erbjuds färdiga konverteringskit, får helt enkelt överväga saken om det är värt 20-25 lax till, men kul verkar det ju absolut vara, Med vänlig hälsning Andreas i Ängelholm

Helirupert
2013-09-01, 22:54
Tack Lennart! ;-)

Jag köpte med Vipern (som jag köpte av ML-Hobby) 2 st Dualsky 6S 22,2v 5000mAh 45C/6C. Har flugit mest på halvgas i 3,5 min, och då har jag förbrukat ca 2000 mAh. Det verkar (som du också tycker) att ackarna blir bättre efter ett par laddcykler (balanseringen blir bättre?)... Några servooksskruv var ej åtdragna, och insexskruven på landställen (de två som håller stället på "trådbenet") var lösa på bägge huvudställsbenen. Insexnyckeln glappade i insexskallarna på dessa så jag bytte ut till nya insexskruv. Låsvätskan i gängorna hade ej härdat så jag gjorde rent och använde LocTites blå och det hela verkar hålla ihop bra nu.

Jag tycker maskinen är väl värt sitt pris och det lilla här ovan att kolla och fixa är enkelt och snabbt gjort. Att dessutom Mikael hörde av sig till mig efter mitt inlägg här för att kolla upp att allt var i sin ordning tycker jag är föredömligt .:applouse:

Tack Henke för info tips! :excitement:

Winder
2013-09-02, 13:54
Tack för alla bra tips. Har min Viperjet liggande på posten nu. Var köper ni Tamjets ställ ?

henke2
2013-09-02, 14:36
Tack Henke för info tips! :excitement:

Ingan fara, bara kul att någon har nytta av erfarenheterna.


Var köper ni Tamjets ställ ?

Köpte direkt av Tamjet. Men det finns ju även Jet 1A som har bra grejor.

lennart wiklund
2013-09-08, 00:33
Har nu gjort 10 flygningar med min,helt klart vart accarna lite bättre efter några cykler,flyger nu 6-7 minuter på dom. Men då får man fisflyga lite.märker på högfart att den liksom gungar,fladdrar lite i sidled!!! Kan det vara wingledsen som gör detta?eller kan det vara fenan som flexar?? Konstigt...hur som helst,jag gjorde en liten genomgång på maskinen igår,detta efter tot 4 starter.Som jag skrev tidigare,en servoskruv till luckan första flygningen,nu hade den andra farit men oket satt kvar...skruvar borta givetvis.hittade inga som passade så det fick bli en liten droppe ca lim i varje skruvhål.funkar bra. Jag skruvade ur både skev och klaff servona, alla skruvar lösa!!!! Drog åt dessa rejält.

Överlag så är jag mer än nöjd med denna maskin!! Någon som ändrat klaffen?? Så man kan ha lite startklaff?? Hur har ni isåfall gjort detta?

henke2
2013-09-08, 10:54
Jag tänkte på servofrågan redan innan köpet och köpte modellen utan servon för att montera det jag gillar på ett sätt som jag gillar.

Klaffen har jag sågat lite i så den kan fälla 90grader. Jag använder den främst som broms och kanske inte så mycket som lyftkraft. Startklaff tycker jag är dumt, då kan man lura upp kärran innan den är riktigt redo och har styrfart. I synnerhet med jetmotorn där modellerna ofta har mer dragkraft än vikt så går de iväg som raketer om de råkar studsa upp och med för låg fart så hjälper inte rodren.

henke2
2013-09-08, 11:13
Woah!! FYI

Limited free shipping Viper Jet on Windrider website:
http://www.windrider.com.hk/product.asp?page=1&id=164

Ming Lou

petera38
2014-02-11, 13:15
Jag fick min Viper i går. Är ganska nöjd med allt i stort sett, utom ett par smågrejor: Hur är det tänkt, att man skall dra sladdarna till ESC´en? Eller hur har ni gjort?
Mitt ena huvudhjul binder. Går det att värma upp skruven och lossna den?
Har någon koll på hur snabbt den flyger? Tänkte att konvertera den till Kolibri T25 senare...
/Pete

petera38
2014-02-11, 16:37
Kan redan besvara min egen fråga om huvudhjulet. Värmde upp med en lödkolv och vred vänster...och stramade bara ytterligare till. Vänstergäng...vrid höger!!! :stupido2:

Frågan om ESC kablarna: Det sitter en lucka på undersidan med två skruvar...men den är uppenbart också limmat fast. Om man nu kan få lossnat den, borde problemet vara löst...eller?????

/Pete

henke2
2014-02-11, 19:31
Har någon koll på hur snabbt den flyger? Tänkte att konvertera den till Kolibri T25 senare...
/Pete

235km/h i planflygt med Kolibri T35

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/38764-JET-vs-EDF-Prestandaj%C3%A4mf%C3%B6relse

petera38
2014-02-11, 19:57
[QUOTE=henke2;339344]235km/h i planflygt med Kolibri T35.....Det ju rätt imponerande. Vet du hur fort det går i standard-uppsättningen med fläkt?
Om man lossnar de två skruvarna på luckan på undersidan, och tar bort decaltapen/skär igenom den, går det då att ta ut skumsektionen omkring fläkten?

henke2
2014-02-11, 21:11
[QUOTE=henke2;339344]235km/h i planflygt med Kolibri T35.....Det ju rätt imponerande. Vet du hur fort det går i standard-uppsättningen med fläkt?
Om man lossnar de två skruvarna på luckan på undersidan, och tar bort decaltapen/skär igenom den, går det då att ta ut skumsektionen omkring fläkten?


Luftmotståndet ökar med kvadraten. Dubbla effekten ger 25% mer fart. Halverar vi effekten så har vi 3/4 av 235km/h i planflygt dvs 170 blås. Mina tumregler menar ju att min maskin har mostsvarande 5kW ungefär, vad har en original setup? 6S och 80A? 1800watt dvs ytterligare lite mindre. Så ska vi gissa 150km/h?

Ang skumsektionen så ja det går. Jag tror jag har bilder på det i början av tråden.

petera38
2014-02-12, 12:27
Vist gick det att öppna, så nu är allting på plats och fläkten testat. Bara att vänta på våren........ :(