handdator

Visa fullständig version : Måla EPP / EPO och dylikt?



Ålänning
2013-04-12, 20:00
Nu är jag inte säker på vad dessa material heter som flygen är gjorda av.
Det är i alla fall vitt, liknande frigolit/styroks. Är en TWM AT-6 Texan (sa förra ägaren) som är helt omålad.
Funderade på om man kunde spraya över med nåt eller nån annan färg.
De flesta sprayer får väl vita flyget att smälta bort. :-D

Hartmann
2013-04-12, 20:50
Efter att målat ett otal modeller i varierande material rekommenderar jag Tamiyas eller ModelMasters akrylfärger. De sistnämnda är något känsligare och kräver ett skyddande lager för att sitta kvar under längre tid, framför allt om modellen buklandas. Tamiyas färger har jag använt på modeller utan att applicera lack/fernissa utan problem, men skulle ändå rekommendera att använda det för att skydda målningsarbetet.

De båda appliceras lämpligen med färgspruta, finns prisvärda sådana på Biltema som fungerar alldeles utmärkt för den här typen av målningsarbeten.

Tamiya har även färg på sprayburk, men även om färgen är densamma fungerar det inte att använda dem då drivgasen fräter på all typ av foam såvitt jag vet. Att använda Tamiyas lack på sprayburk som skyddande lager fungerar dock om man lägger på det i tunna lager från tillräckligt avstånd då färgen man först applicerat skyddar tillräckligt för att skona foamen förutsatt att färgen täckt ordentligt. Att använda färgsprutan även för lacken är dock att rekommendera för att undvika att foamen smälter.

Olssob
2013-04-12, 21:31
Jag har målat några MPX-modeller med "Spray Elapor" utan problem.
http://www.autopartner.se/farg/spray-elapor-c-601-1.aspx

henke2
2013-04-12, 21:53
Vanlig sprayburk smälter EPO *det sega kinaskummet* så gör även vissa CA limmer ibland, exempelvis Biltemas lim.

Mr J
2013-04-12, 21:55
Om det är EPP/EPO eller något av handelsnamnen Elapor, Arpro, eller någon annan variant av Expanderad Poly Propylen/ Poly Olefin så är ditt problem det rakt motsatta. Dessa plaster är så kemiskt stabila att i stort sett inga kemikalier påverkar dem.
Det gör att det är ett litet helsike att få någon färg att öht. sitta kvar. Det kan hjälpa lite med en riktigt stark primer, men problemet är att materialet är så flexibelt, och när det flexar så flagar de flesta färger och faller av...

Om det däremot är Frigolit, EPS (Expanderad Poly Styren) så måste du vara försiktig, det enda som funkar utan att smälta underlaget är vatenbaserade, eller akrylfärger. Det är att rekommendera att prova på en liten bit innan du sprayar ett helt flygplan.

Mr J
2013-04-12, 21:56
Vanlig sprayburk smälter EPO *det sega kinaskummet* så gör även vissa CA limmer ibland, exempelvis Biltemas lim.

Kvalificerat skitsnack!
Du kan doppa EPP/EPO i saltsyra utan att det påverkas nämnvärt.

NickeL
2013-04-12, 23:02
det finns speciella sprayfärger att köpa för EPO EPP och liknande

kika hos lokala hobbyhandlarn

henke2
2013-04-13, 10:17
Kvalificerat skitsnack!

Antingen så kan inte kineserna blanda EPO eller så ser jag i syne, för måla med sprejburk från cheapy håller det inte för. Det senaste är ju det viktigaste, för vi vet ju egentligen inte vad det är för skum de använder över lag. Därför jag kallar det för segt kinaskum.

Ålänning
2013-04-13, 11:38
OK, låter jobbigt. Beggad billig modell så det blir tusch och lite annat småfix och upp i luften och flygas tills den är i molekyler. =) Tack i alla fall, då vet man till nästa gång.

jocke1963
2013-04-13, 11:53
Jag airbrushade yttre vingdelarna på min Mpx Funjet med fluorescerande orange Faskolor, det satt bra..

Finns till bra pris här:
http://hobbycity.se/category.php?id_category=181

Pelleflygare
2013-08-12, 22:12
Har någon prövat Tamiyas sprayfärg på EPP/EPO? Har prövat Multiplex färg för Elapor, den räckte inte långt - satte igen munstycket innan burken var tom. Om det inte finns någon genväg - hur bra airbrusch behöver jag köpa! Räcker det med några hundringar på Biltema och en burk med tryckluft? /Pelle

jocke1963
2013-08-12, 22:31
...- hur bra airbrusch behöver jag köpa! Räcker det med några hundringar på Biltema och en burk med tryckluft? /Pelle

Jag har en 300-kronors airbrush från Jula, funkar finfint, men du bör ha en riktig kompressor till, de där luftburkarna duger inte..

dvogonen
2013-08-12, 22:57
Jag köpte en airbrush på Biltema i våras. De har nyligen bytt modell. Den äldre skall ha varit bra. Den nyare modellen, som jag köpte, var hopplös. 400 bortkastade kronor. Spottar hela tiden, sätter igen och ställer till en massa besvär. Nålbyte och tätning spelar ingen roll. Sprutan är kass.

Efter lite efterforskningar beställde jag en Veda WD-180 på Ebay. Kostar runt 300 med frakt och fungerar hur bra som helst.

Men någon slags kompressor behövs.

neu
2013-08-13, 01:46
Har någon prövat Tamiyas sprayfärg på EPP/EPO?

Funkar bra. Men låt det torka ordentligt innan du tar på det och man kan skrapa av det om man drar hårt med nageln.

Pumpe
2013-08-14, 21:34
FunCub tråden på rcgroups är full av modeller som har blivit påverkade av färg.
Det blir tydligen ganska lätt "Gorilla skin" på Elapor om man använder sig av fel färger.

Uno
2013-08-14, 22:16
På Panduru Hobby finns det allmogefärg som är vattenbaserad. Denna kan penselstrykas eller späs med vatten och sprutas. Ibland kan man hitta burkar på Jula eller Överskottsbolaget billigare. Angriper inte plasten.