handdator

Visa fullständig version : FrSKY TARANIS



Sidor : 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9

bogieboy
2014-05-05, 21:56
Hade varit kul med lite statistik mellan dom olika märkena? Undrar hur många futabaradios det sållts sen dom släppte taranisen. Och undrar hur reklamationerna ser ut i procent.

Ilfrazr
2014-05-05, 22:10
Har bytt plats på kablarna.
Så nu har jag gas upp på trim.

McRegor
2014-05-05, 22:16
Hade varit kul med lite statistik mellan dom olika märkena? Undrar hur många futabaradios det sålts sen dom släppte taranisen. Och undrar hur reklamationerna ser ut i procent.
Om jag får gissa helt ovetenskapligt så kommer det inte att reklameras lika många Taranis jämfört med etablerade märken av den enkla orsaken att många Tarnis köps ifrån "långtbortistan" så det känns nog jobbigt för många att skicka tillbaka grejorna dit men har man köpt ett traditionellt märke av en svensk handlare och det blir fel på grejorna så skulle i alla fall jag reklamera omgående. Med detta sagt så tror jag det blir svårt att få fram nån rättvisande statistik över felfrekvensen på nylevererade sändare. Nu är ju inte min egen statistik nåt värd men jag kan ändå säja att jag faktisk aldrig haft några fel på nya sändare under alla år jag flugit - och jag har köpt rätt många anläggningar. När jag var som mest aktiv på 70-80-talen så bytte jag i princip varje eller vartannat år eftersom bl a potentiometrar och sladdar/kontakter slets på anläggningarna så av den orsaken har det passerat några olika - men peppar, peppar har jag klarat mig helt ifrån sändarfel. Tja - nån lång antenn har väl bytts med det var ju av slitageskäl och inget som gick sönder när grejorna var nya. Sen måste man väl ändå tillstå att det idag är generellt hög kvalitet på grejorna trots relativt låga priser. Jämförelsevis så kostade en enkel 6-kanalers anläggning med sändare, mottagare och 3-4 servon i storlekordningen 1500--2000 kr runt 1970--1975. Och servona runt 150--250 kr... Man vågar knappt tänka på vad det skulle bli i dagens penningvärden och ändå är det mesta som säljs idag betydligt bättre...
Ursäkta utläggningen men ibland är det nyttigt att få lite perspektiv - även för oss gamlingar. Man glömmer snabbt...
Roger

Tokaz
2014-05-05, 23:39
Nån som kan tipsa om bra ställe och köpa taranisen på?
Fredde

dvogonen
2014-05-06, 00:05
HobbyKing.

De har både mode 1 och mode 2 i lager just nu.
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__45026__FrSky_2_4GHz_ACCST_TARANIS_X9D_Digital_Te lemetry_Radio_System_Mode_2_.html

Tokaz
2014-05-06, 06:18
Jo jag har sett den där men tar sån jäkla tid innan den kommer därifrån tycker jag :(

bogieboy
2014-05-06, 06:22
Haha det går snabbare än våra svenska handlare som har den. Jag beställde den 15:de aprill och har inte fått den än. Och då hade dom den i lager. Det hade gått fortare att gå till kina och hämta en.

Boopidoo
2014-05-06, 07:18
Har ledsnat rejält på min Futaba 12FG nu. Det är tredje gången som den helt plötsligt blir okalibrerad. Idiotiskt nog så har den ingen (officiell) möjlighet för egenkalibrering utan den måste lämnas in till en auktoriserad Futabatekniker för kalibrering vilket kostar en hel del. Turligt nog (för mig) så finns det trix för att kunna göra detta själv men jag har tappat förtroendet för Futaba totalt. Kommer inte att köpa en till inom överskådlig tid framöver.

Nu funderar jag på en Taranis men undrar om det är massor man måste ptgärda för att få den bra? Det finns ju hur många tips på förbättringar som helst. Frågan är om dessa är nödvändiga (need to have) eller bara trevliga (nice to have)?

dvogonen
2014-05-06, 07:50
Jag har fixat och trixat hur mycket som helst med mina tidigare 9x/9xr-apparater. Det var nödvändigt för att få dem användbara.

Jag har däremot inte gjort något alls med min Taranis. Tanken har inte ens fallit mig in.

Nice to have, alltså.

McRegor
2014-05-06, 08:00
Ironiskt nog så verkar det som att Futaba haft mera problem med sina dyraste modeller än med modellerna som är något billigare. Mycket tråkigt helt klart för de som drabbas. Själv kör jag sen många år deras "mellanklassare" (9c resp 10c) utan några som helst problem och har likaledes många kompisar med motsvarande erfarenheter. Men som sagt - har även kompisar som haft lite strul med bl a de gamla 14-kanalarna (14MZ) så visst kan strul drabba även dyrare anläggningar så jag har förståelse för om du inte är så sugen igen på Futaba Boopidoo för har man haft strul med ett märke så tar det emot att testa samma märke igen. Sen är det väl frågan om hur väl en Taranis står sig kvalitetsmässigt mot t ex en Futaba 14SG. Visst är Futaban klart dyrare men det är en rysligt trevlig radio av de exemplar jag sett på klubben. Och Taranis är säkert kompetentare programvarumässigt men sen skall ju den mekaniska kvaliteten också matcha den programvarumässiga kompetensen i radion vilket jag inte är helt övertygad om ännu, tyvärr.
Roger

Ilfrazr
2014-05-06, 08:53
Haha det går snabbare än våra svenska handlare som har den. Jag beställde den 15:de aprill och har inte fått den än. Och då hade dom den i lager. Det hade gått fortare att gå till kina och hämta en.
Som jag då!
beställde den 16 april o hämtade ut den på posten i fredags, om inte tullen hade stoppat den hade jag nog fått den tidigare.
Hitills är jag helnöjd med min Taranis förutom att jag fick byta plats på trådarna till gastrim.

//Ilfrazr

AM
2014-05-06, 10:11
Vår svenska handlare. Vad jag vet så är Air Media ensam om att sälja Taranis.
Enligt fabriken beror de långa leveranstider på en betydligt större orderingång än kapacitet med tillverkningen.

Och, javisst det tar lång tid för AM att få iväg beställda apparater - detta beroende på att AM inte är en heltidssysselsättning och jobb på annat håll. Just nu är alla beställda Taranis skickade och lagret tömt.

bogieboy
2014-05-06, 10:23
Vår svenska handlare. Vad jag vet så är Air Media ensam om att sälja Taranis.
Enligt fabriken beror de långa leveranstider på en betydligt större orderingång än kapacitet med tillverkningen.

Och, javisst det tar lång tid för AM att få iväg beställda apparater - detta beroende på att AM inte är en heltidssysselsättning och jobb på annat håll. Just nu är alla beställda Taranis skickade och lagret tömt.

Sweet då dyker den upp när som helst då. :-D

Men när leveransen tar längre tid än från utlandet tycker jag inte att du ska bli förvånad om folk importerar själva i större utsträckning. Vilket jag tycker vore tråkigt för det käns bra att stötta våra svenska handlare.

Men det är lite kontrast när man handlar från tex Rcflight.se och får sakerna senast två dagar efter.

Hade ju inte skadat om du har lite tydligare info på din sida att det kan ta lite tid. Jag visste inte om att du hade Airmedia.se som en bisyssla. Och då är det lätt att tro att det ska gå lika fort som hos andra handlare.

Jag har alltid rekommenderat din sida när det gäller R/C och kommer troligen fortsätta med det men kommer även berätta att leveransen får man räkna med att det tar tid... Lång tid.

simonarvestrand
2014-05-06, 10:52
Kvalitets känslan är betydligt lägre än min t8fg men tycker ändå den är förvånansvärt bra kvalle med tanke på vad man får för priset.
Är det inte 14mz som har Windows? I så fall förklarar det rätt mycket

McRegor
2014-05-06, 10:56
Kvalitets känslan är betydligt lägre än min t8fg men tycker ändå den är förvånansvärt bra kvalle med tanke på vad man får för priset.
Är det inte 14mz som har Windows? I så fall förklarar det rätt mycket
Windows används bara i "inställningsläget" såvitt jag förstått och det var nog inte där bekymret var i första hand. Sen drabbades ju givetvis bara en bråkdel av sändarna men de som drabbades var ju av förklarliga skäl inte glada.
Roger

zingo
2014-05-06, 12:17
En annan sak med Taranis är att det är ganska lätt att få tag på reservdelar.
Här är ett exempel. http://www.t9hobbysport.com/taranis-tx-spare-replacement-parts
Jag har inte sett det till något annat sändarmärke utan där måste man skicka in på service om något går sönder.

Det här kan ju också bli lite missvisande i statistiken över reklamationer.
De som känner sig bekväma med att laga själva reklamerar inte om t.ex. en trimspak går sönder utan de byter den.

Jag har själv en Taranis som jag har flugit med nu i början på året och jag tycker den känns ganska gedigen.
Har även följt flera forum där Taranis diskuteras och tycker att det verkar vara ganska få rapporter om hårdvarufel med tanke på att det borde vara många sändare som har sållts.

simonarvestrand
2014-05-06, 12:45
Windows är ett virus och påverkar allt i dess närhet.
Förövrigt har ju även jag en taranis och är mycket nöjd med den. Sidoreglagen är nog det sämsta känslomässigt och funktion men dom använder inte jag så mig gör det inget.

Halcon
2014-05-06, 13:53
Så fick jag äntligen lite tid över att modda min Taranis ver.B.
Det blev ett par stycken kirurgiska (nåväl ...) ingrepp som fick mycket positiv inverkan på kvalitetskänslan på Taranisen.

Detta är vad jag gjorde:

- Bytade acc till Eneloop 2000mah
- Monterade in en ny och biffigare högtalare
- Ändrade momentary switch från höger till vänster sida
- Monterade in de nya sliders (på sidorna) - vilken skillnad !!!!
- Satte in en siliconslang istället för ratchet (svenska?) på gasspaken
- Köpte och monterade nya spakknoppar - för mig som är tumstyrare känns det nu myyycket bättre.
- Monterade en EzUHF JR modul
- Tog bort bärhandtaget
- Anti-glid gummi undertill så att inte Tx kasar.

- Inväntar leverans av hauptic

Vilken skillnad det blev på radion - den känns nu som vilken JR radio som helst, t.o.m bättre än många av dem.
Det är ju fantastiskt vad man med enkla medel kan göra för att uppgradera denna radio helt efter sitt eget tycke och smak.

Hoppas det kan ge lite ideer till andra här på rcflyg att sätta igång och modda - vad väntar du på !!??

Pumpe
2014-05-06, 14:24
Varför ta bort bärhandtaget? Jag monterade inte tillbaka mitt på min Optic 6 efter 2.4konvertering för jag var rätt för störningar men jag ångrar mig verkligen och nu vet jag inte vart det tagit vägen.

Halcon
2014-05-06, 14:59
Jo, jag har läst en del om folk som haft problem med störningar med EzUHF modulen och att det blivit bättre utan handtaget. Nu delade jag ändå på sändaren och passade därför på att ta bort det, bättre ta det säkra före det osäkra.

dvogonen
2014-05-06, 16:06
Varför ta bort bärhandtaget? Jag monterade inte tillbaka mitt på min Optic 6 efter 2.4konvertering för jag var rätt för störningar men jag ångrar mig verkligen och nu vet jag inte vart det tagit vägen.

En anledning att ta bort handtaget är att vissa sändarmoduler har en antenn som sticker upp genom handtaget och ligger så högt att det är svårt att montera modulen utan att skruva bort antennen.
9x verkar ha ett handtag som är aningen högre eftersom jag aldrig haft problem där. Några mm skulle räcka.

Jag har funderat på att tillverka ett lite rymligare handtag i glasfiber för att slippa både störningar och för att slippa montera av antenner när jag byter modul. Vi får se om jag irriterar mig tillräckligt mycket för att komma till skott.

PeterGBG
2014-05-06, 16:28
Halcon, var fick du tag på nya sliders att sätta in på sidorna? Jag tycker också att de är det enda på radion som ger ett lite sämre kvalitetsintryck. Inte för att jag i dagsläget använder dom men det kan väl ändra sig. Och vad sattu du in för högtalare?

Halcon
2014-05-06, 16:46
Denna - fruktansvärt dyr, gick på hela $5.31 ........

2W 2 Watt 8 Ohm 36mm Dia Aluminum Shell Internal Magnet Speaker
Item price$5.31
Quantity1
Item number310641974590
Shipping serviceStandard Int'l Shipping

/Håkan

Halcon
2014-05-06, 16:52
Sliders - tömde plånboken på $6.75 hos Aloft Hobbies.

http://www.alofthobbies.com/taranis-sliders.html

Jag kan starkt rekommendera Aloft Hobbies - de är extremt snabba, det tar ca 3-4 dagar från USA innan man har grejorna, trots billigaste frakten.

Första gången beställde jag en liten Frsky Rx och andra gången sliders - helt sanslöst bra service o snabb frakt, bra priser oxå ....

/Håkan

Ilfrazr
2014-05-06, 17:15
Nån som kan tipsa om bra ställe och köpa taranisen på?
Fredde

Eller banggood

bogieboy
2014-05-06, 17:17
Sliders - tömde plånboken på $6.75 hos Aloft Hobbies.

http://www.alofthobbies.com/taranis-sliders.html

Jag kan starkt rekommendera Aloft Hobbies - de är extremt snabba, det tar ca 3-4 dagar från USA innan man har grejorna, trots billigaste frakten.

Första gången beställde jag en liten Frsky Rx och andra gången sliders - helt sanslöst bra service o snabb frakt, bra priser oxå ....

/Håkan

Vad använder ni sliders till? Jag har alldrig haft sådana på någon radio innan. :-P

Halcon
2014-05-06, 17:25
Jag använder för att tilta gimbalen upp o ner.
Kolla sliders på din Taranis och se .... visst ja... du har ju ingen än !! ;>)

Flahultarn
2014-05-06, 19:12
Sliders - tömde plånboken på $6.75 hos Aloft Hobbies.

http://www.alofthobbies.com/taranis-sliders.html

Jag kan starkt rekommendera Aloft Hobbies - de är extremt snabba, det tar ca 3-4 dagar från USA innan man har grejorna, trots billigaste frakten.

/HåkanHm, har uppenbarligen inte hittat rätt frakt, har avbrutet när jag fått frakt på typ $15 för några småsaker. Då måste jag kolla igen... för sliders vill jag byta.


Vad använder ni sliders till? Jag har alldrig haft sådana på någon radio innan. :-PEna till ljudvolym, andra till flaps på de modeller som har det. hur smidigt som helst=)

/ P

dvogonen
2014-05-06, 19:57
Vad använder ni sliders till? Jag har alldrig haft sådana på någon radio innan. :-P

Jag förstod inte heller vad man skulle ha dem till. Nu använder jag den ena för att addera lite höjdroder på min DLG. Fullt upp ger lagom med höjdroder i launch och sedan slår jag av den helt på toppen. Beroende på vind och dagsform kan jag välja aningen mindre höjdroder genom att ställa slidern lite lägre vid launch. Mycket smidigare än att använda en brytare och finjustering.

PeterGBG
2014-05-06, 20:59
Halcon, gjorde det någon skillnad med den nya högtalaren?

simonarvestrand
2014-05-06, 21:14
Halcon, gjorde det någon skillnad med den nya högtalaren?

Måste säga att det är en riktigt bra dlg radio. Lätt och smidig bara att flytta momswitchen så är den redo

Halcon
2014-05-06, 21:17
Jag har sett olika sätt att montera högtalaren - tror inte någon gjort likadant. Det blev högre ljud och lite bättre kvalite men några som byggt om har tagit bort "gallret" framför högtalaren (ovanför strömbrytaren) och satt högtalanät där istället men så långt ville inte jag gå. Verkar som alla har fått lite olika resultat men kolla på rcgroups, leta efter speaker mod.

Halcon
2014-05-06, 21:19
Måste säga att det är en riktigt bra dlg radio. Lätt och smidig bara att flytta momswitchen så är den redo

Jo men man måste tydligen skifta två kablar oxå.

Flahultarn
2014-05-06, 21:22
Halcon, gjorde det någon skillnad med den nya högtalaren?Har också petat i just den (tror jag) högtalaren. Skillnaden mot original är stor. Satte den i en liten burk, vet inte om det skulle bli ännu bättre utan. Men framför allt led originalinstallationen av ett hummande som försvann när jag flyttade kabelhärvan till höger om som låg väldigt nära högtalaren.

simonarvestrand
2014-05-06, 21:25
Jo men man måste tydligen skifta två kablar oxå.

för trimmen menar du ? eller för att få funktionen rätt på momswitchen ?

Halcon
2014-05-06, 21:33
Det sista - jag har inte hunnit prova än så det verkligen funkar utan följde bara den omfattande instruktionen med bilder etc på rcgroups....

simonarvestrand
2014-05-06, 21:51
Det sista - jag har inte hunnit prova än så det verkligen funkar utan följde bara den omfattande instruktionen med bilder etc på rcgroups....

ok . jag lödde om lite så jag kunde dra trådarna lite smidigare och få bort onödiga kontakter som i min värld bara är felkällor , kollade aldrig på nätet finns kanske nån bättre lösning.

Halcon
2014-05-06, 21:58
Kolla här:

SH SF switch swap - solderless method
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=26467096&postcount=279

bogieboy
2014-05-08, 19:48
http://img.tapatalk.com/d/14/05/09/3ezutysu.jpg

Wooot. :-D

Tokaz
2014-05-08, 20:39
Kan nån berätta vad momswitchen är för nått? :/

simonarvestrand
2014-05-08, 21:39
en som inte fastnar i läget utan fjädrar tillbaka, momentan

Boopidoo
2014-05-08, 22:15
Så fick jag äntligen lite tid över att modda min Taranis ver.B.
Det blev ett par stycken kirurgiska (nåväl ...) ingrepp som fick mycket positiv inverkan på kvalitetskänslan på Taranisen.

Detta är vad jag gjorde:

- Bytade acc till Eneloop 2000mah
- Monterade in en ny och biffigare högtalare
- Ändrade momentary switch från höger till vänster sida
- Monterade in de nya sliders (på sidorna) - vilken skillnad !!!!
- Satte in en siliconslang istället för ratchet (svenska?) på gasspaken
- Köpte och monterade nya spakknoppar - för mig som är tumstyrare känns det nu myyycket bättre.
- Monterade en EzUHF JR modul
- Tog bort bärhandtaget
- Anti-glid gummi undertill så att inte Tx kasar.

- Inväntar leverans av hauptic

Vilken skillnad det blev på radion - den känns nu som vilken JR radio som helst, t.o.m bättre än många av dem.
Det är ju fantastiskt vad man med enkla medel kan göra för att uppgradera denna radio helt efter sitt eget tycke och smak.

Hoppas det kan ge lite ideer till andra här på rcflyg att sätta igång och modda - vad väntar du på !!??
Det gjorde mig riktigt sugen. Ska kanske slå till...

Du har inte lust att skriva listan en gång till med länkar till allt?

Visst har den belyst skärm?

Halcon
2014-05-09, 07:41
Det gjorde mig riktigt sugen. Ska kanske slå till...

Du har inte lust att skriva listan en gång till med länkar till allt?

Visst har den belyst skärm?

Jo den har belyst skärm och några har moddat den oxå till vit, gul etc men jag väntar med det tills jag vet hur pass bra skärmen syns utomhus.


Jag gör ett försök med länkar - fler kommer under dagen:

- Bytade acc till Eneloop 2000mah
http://www.t9hobbysport.com/sanyo-eneloop-taranis-replacement-battery

- Monterade in en ny och biffigare högtalare
http://www.ebay.co.uk/itm/310641974590?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649
Verkar som om den inte säljs längre pga något fel - avvakta med denna högtalare tills vidare.

- Ändrade momentary switch från höger till vänster sida
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=26467096&postcount=279

- Monterade in de nya sliders (på sidorna) - vilken skillnad !!!!
http://www.alofthobbies.com/taranis-sliders.html

- Satte in en siliconslang istället för ratchet (svenska?) på gasspaken
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=26467096&postcount=279

- Köpte och monterade nya spakknoppar - för mig som är tumstyrare känns det nu myyycket bättre.
http://www.rangevideo.com/en/radio-accessories/201-tarot-easy-fly-large-thumb-joystick-for-tx-fits-taranis-tl2076-03.html

- Monterade en EzUHF JR modul
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__52392__EzUHF_433MHz_Direct_Fit_JR_MODULE_for_the _9XR_and_Taranis_UHF_.html

- Tog bort bärhandtaget
Bara till att skruva bort och sätta i två vanliga skruvar så det inte ser fult ut med två hål.

- Anti-glid gummi undertill så att inte Tx kasar.
Hade lite över som jag tejpade dit.

Halcon
2014-05-09, 10:18
Fick en ny liten manick till Taranisen med Posten idag ...

45424

bogieboy
2014-05-09, 10:19
Vibrator... :-P

Halcon
2014-05-09, 10:54
Jepp!

Som i mobiltelefonen - flyger man fpv kan det vara bra att bli uppmärksam på något, och med Taranisen kan man tydligen koppla det till nästan vad som helst, spänning, tid, höjd etc etc ...

McRegor
2014-05-09, 13:32
en som inte fastnar i läget utan fjädrar tillbaka, momentan
...vilket brukar kallas återfjädrande brytare på Ärans och Hjältarnas språk...:)
Roger

kronblom
2014-05-09, 13:49
Kanske en dum fråga, men när det gäller byte av spakknoppar. Är det bara att skruva av de? Eller är det mer avancerat än så?

Halcon
2014-05-09, 14:30
Skruva av o skruva på.

Ville
2014-05-09, 15:14
...vilket brukar kallas återfjädrande brytare på Ärans och Hjältarnas språk...:)
Roger

Nej du Roger, nu har du fått det riktigt om bakfoten.
På Ärans och Hjältarnas språk, som ju de flesta vet är det finska språket; heter det "palautuva kytkin"

/Ville :icon_pidu:

simonarvestrand
2014-05-09, 15:55
...vilket brukar kallas återfjädrande brytare på Ärans och Hjältarnas språk...:)
Roger

återfjädrande heter det även i min värld som automationsingenjör men försökte försvenssona utrycket :)

McRegor
2014-05-09, 16:56
Nej du Roger, nu har du fått det riktigt om bakfoten.
På Ärans och Hjältarnas språk, som ju de flesta vet är det finska språket; heter det "palautuva kytkin"/Ville :icon_pidu:
Tja - i så fall är nog uttrycket lånat ifrån det Svenska språket vilket var det som Esaias Tegnér beskrev vårt språk som..:)
Men det låter ju häftigare på finska - det skall medges.
Roger

haskell
2014-05-09, 18:27
Vad skönt med folk med humor och vidsynthet! När sådana inlägg kommer så blir man glad:)

från linto som jag kallas på Ärans och Hjältarnas språk

bogieboy
2014-05-09, 20:14
Oj vad mycket funderingar jag har. Radion käns riktigt high tech. Men jag ska läsa igenom hela tråden innan jag börjar fråga. Det käns helbra att ha köpt den här i sverige av airmedia.se med x8r mottagare och frakt blev det 2500 och det va trotts allt värt väntan.

http://img.tapatalk.com/d/14/05/10/5eqagupa.jpg
Printern får jobba lite extra också. :-D

radiocontrol
2014-05-09, 20:41
Börja här: Basics of Calibration on the Taranis: http://youtu.be/j7zA_tkH_Zc
Resten av hans videor om Taranis är också väldigt bra att kolla på. :)

bogieboy
2014-05-09, 20:46
Oh tack så mycket. :-D

McRegor
2014-05-09, 21:12
Måste man börja med att modifiera den eller fungerar den utan problem om man bara börjar använda den som man gör med andra sändare ? Man får lätt uppfattningen att man måste börja med en massa moddar men förhoppningsvis fungerar den bra även utan dessa... Och om man börjar modda så lär man väl ha avsagt sig garantin kan jag gissa ?
När den uppdaterade Plus-versionen kommer ut kan det kanske vara dags att handla en men fortfarande känns det lite skakigt med tanke på alla moddar som det talas om - även om alla förhoppningsvis inte är nödvändiga.
Roger

bogieboy
2014-05-09, 21:16
Nä jag känner inget behov av att modda den. Jag har programmerat in den på min quad utan problem. Den käns bättre kvalitét mässig än min förra radio graupner mx16s

Utmanaren2002
2014-05-09, 21:48
Måste man börja med att modifiera den eller fungerar den utan problem om man bara börjar använda den som man gör med andra sändare ? Man får lätt uppfattningen att man måste börja med en massa moddar men förhoppningsvis fungerar den bra även utan dessa... Och om man börjar modda så lär man väl ha avsagt sig garantin kan jag gissa ?
När den uppdaterade Plus-versionen kommer ut kan det kanske vara dags att handla en men fortfarande känns det lite skakigt med tanke på alla moddar som det talas om - även om alla förhoppningsvis inte är nödvändiga.
Roger

Hej Roger
Nej inte behövde jag modda min Taranis men det var väldigt bra att studera exempel på nätet hur man programmerar den. Det var bara skoj att sedan börja bygga funktioner och testa mot radions servodisplay. Jag har, som du vet, både Futaba och Spectrum system men föredrar Taranisen just för att friheten att koppla hårdvara och programvara är 100% och jag behöver 12 kanaler till min Y6:a. Tror dock att livslängden är begränsad. Har redan slitit ut enterknappen på 6 månader. Den funkar fortfarande men det är snart dags att beställa en ny som reservdel eller så köper jag en komplett sändare eftersom den är så billig i inköp!
Taranis visar vägen och är här för stanna! Andra tillverkare lär ta efter om de skall vara kvar på marknaden
Göran

UPJ
2014-05-09, 21:51
Måste man börja med att modifiera..........
Nej det behöver man inte, vi gör det för att man kan och tycker det är kul.

//Uffe

McRegor
2014-05-09, 22:19
Hej Roger
Nej inte behövde jag modda min Taranis men det var väldigt bra att studera exempel på nätet hur man programmerar den. Det var bara skoj att sedan börja bygga funktioner och testa mot radions servodisplay. Jag har, som du vet, både Futaba och Spectrum system men föredrar Taranisen just för att friheten att koppla hårdvara och programvara är 100% och jag behöver 12 kanaler till min Y6:a. Tror dock att livslängden är begränsad. Har redan slitit ut enterknappen på 6 månader. Den funkar fortfarande men det är snart dags att beställa en ny som reservdel eller så köper jag en komplett sändare eftersom den är så billig i inköp!
Taranis visar vägen och är här för stanna! Andra tillverkare lär ta efter om de skall vara kvar på marknaden
Göran
Hej Göran,
Kan nog bli en sån vad det lider men jag avvaktar nog som sagt Plus-modellen så att de flesta barnsjukdomarna förhoppningsvis är åtgärdade. Sen skulle jag ju behöva en Assan-modul för den JR-modulplats som finns i Taranisen så att jag kan fortsätta även med det systemet som fungerat perfekt i alla år. Tyvärr har jag som du vet bara en Futaba-modul och den passar ju inte. Det finns i o f s nån form av adapter från Futaba till JR-modul men frågan är om man vågar sätta ytterligare kontakter emellan...
Roger

Halcon
2014-05-09, 22:37
Måste man börja med att modifiera den eller fungerar den utan problem om man bara börjar använda den som man gör med andra sändare ? Man får lätt uppfattningen att man måste börja med en massa moddar men förhoppningsvis fungerar den bra även utan dessa... Och om man börjar modda så lär man väl ha avsagt sig garantin kan jag gissa ?
När den uppdaterade Plus-versionen kommer ut kan det kanske vara dags att handla en men fortfarande känns det lite skakigt med tanke på alla moddar som det talas om - även om alla förhoppningsvis inte är nödvändiga.
Roger

Nej, absolut inte - men jag tror många gör det för att man kan. Och för att det är roligt.
Se det så här: hur många modeller har du haft som du inte har moddat på ett eller ett annat sätt?
Varför skulle man inte kunna modda en Tx när man kan modda allt annat?
Observera att jag skrivit "kan" och inte "måste".

simonarvestrand
2014-05-09, 22:44
dom moddningar jag gjort är enbart för att den skall passa mig för just den flygningen jag sysslar med, jag ändrar nästan alltid små saker på mina sändare, min t8fg har fått en brytare bort opererad och en flyttad och det är inte för att jag måste utan för att jag vill ha det så helt enkelt :)

McRegor
2014-05-09, 22:49
Varför skulle man inte kunna modda en Tx när man kan modda allt annat?
Hej,
Möjligen får att jag är av den stenåldersgeneration som är "uppväxt" med att RC-sändare skulle vara godkända av Televerket och inte fick modifieras...:)
Eller kanske så enkelt som att de sändare jag haft under årens lopp fungerat utmärkt utan moddningar...
Nåja -det blir säkert en Taranis så småningom - kanske inte främst för nåt reellt behov utan av nyfikenhet att testa nåt nytt.
Hoppas att den mekaniska kvaliteten på t ex brytare blir lite bättre för att en brytare/tryckknapp på Görans Taranis redan gett upp mer eller mindre känns inte så förtroendeingivande. Men förhoppningsvis är det barnsjukdomar som successivt åtgärdas.
Roger

Boopidoo
2014-05-09, 23:09
@Halcon
Tackar!

@McRegor
Jag har moddat min och andras Futaba för att fungera bra. :)

Halcon
2014-05-09, 23:18
Hej,
Möjligen får att jag är av den stenåldersgeneration som är "uppväxt" med att RC-sändare skulle vara godkända av Televerket och inte fick modifieras...:)
Eller kanske så enkelt som att de sändare jag haft under årens lopp fungerat utmärkt utan moddningar...
Nåja -det blir säkert en Taranis så småningom - kanske inte främst för nåt reellt behov utan av nyfikenhet att testa nåt nytt.
Hoppas att den mekaniska kvaliteten på t ex brytare blir lite bättre för att en brytare/tryckknapp på Görans Taranis redan gett upp mer eller mindre känns inte så förtroendeingivande. Men förhoppningsvis är det barnsjukdomar som successivt åtgärdas.
Roger

Då är vi nog lika gamla - köpte min första rc-anläggning i mitten på 70-talet, en 2- kanalare till ett litet motorplan med 0,8cc Cox motor .... det var tider det hos Sven E. Truedssons Modeller, även känt som SEMO-hobby.
Jag har kört med MRC, Sanwa, Simprop, Jr (de senaste 30+ åren) och nu Futaba 14SG som är en fantastiskt fin radio men vet du en sak - de gånger jag har haft som tråkigast inom rc hobbyn är när allt bara fungerar .... allt är perfekt. Då börjar den lille ingenjören inom mig att börja klaga .... nä, nu vill jag ha något att pyssla med säger han.
För när inget nytt händer, när allt bara är status quo , var finns då utmaningen?

Edit: kom på att jag också haft en OS radio från Modelcraft och för ett par år sedan en Graupner MX24

McRegor
2014-05-09, 23:37
Jag har inte gjort så många märken men däremot rätt många anläggningar eftersom jag bytte ofta på 70-talet p g a intensivt flygande.
Om jag kommer ihåg rätt så har jag haft Sankyo, EK, Sanwa, K.O Digiace och Futaba - det sistnämnda märket de 15 senaste åren.
Och den första 5-kanalaren (proportional) köptes nog runt 1970.
Nåja - det var värdelöst vetande som inte har med Taranis att göra. Beställde förresten, på vinst och förlust, en adapter mellan Futaba-modul och JR-modul alldeles nyss så får vi se hur det fungerar...:) I egenskap av gammal Futaba-ägare tycker jag givetvis att det är synd att Taranisen har en JR-modulplats och inte en Futaba/Hitec-modulplats...:)
Roger

dvogonen
2014-05-10, 10:24
I egenskap av gammal Futaba-ägare tycker jag givetvis att det är synd att Taranisen har en JR-modulplats och inte en Futaba/Hitec-modulplats...:)
Roger
Det beror ju förståss på att skalen till både FlySky 9x och FrSky Taranis är direkta kopior av olika JR9x-sändare. Så till den milda grad att batteriluckorna är utbytbara, trots att de kommer från helt olika producenter. Formarna till Taranis-skalet har tidigare använts för minst en annan radio (KST/Kingmax) och ursprungligen lär formen till FlySky/Turnigy 9x ha använts för att tillverka orginalsändare för JR.
HobbyKings nya 9xr Pro kommer dessutom att använda exakt samma skal som 9xr, trots att precis all elektronik är utbytt.

Rätt märkligt egentligen. I många andra konsumentprodukter är ju innehållet identiskt, medan skalen skiftar. Kanske är det ett tecken på att vi RC-flygare är mindre ytliga än andra :-) Eller snålare...

Boopidoo
2014-05-10, 15:59
Jag har konsekvent ratat modulkontakterna som finns helt enkelt för att jag tycker att de flesta är dåliga. Råkade ut för ett par dåliga Futaba-kontakter (de fyrkantiga). Efter det så använder jag en låsbar 16mm DIN-kontakt istället för mina dyra modeller som flygs med TSLRS. De billigare kan jag flyga med FASST.

Kommer troligtvis att köpa en Taranis men även den kommer med all säkerhet få en likadan DIN-kontakt.

McRegor
2014-05-10, 16:51
Jag har konsekvent ratat modulkontakterna som finns helt enkelt för att jag tycker att de flesta är dåliga. Råkade ut för ett par dåliga Futaba-kontakter (de fyrkantiga). Efter det så använder jag en låsbar 16mm DIN-kontakt istället för mina dyra modeller som flygs med TSLRS. De billigare kan jag flyga med FASST.
Kommer troligtvis att köpa en Taranis men även den kommer med all säkerhet få en likadan DIN-kontakt.
Jag talar om modulplatsen för HF-modulen och inte den fyrkantiga kontakten för lärar/elev-anslutningen.
Roger

Boopidoo
2014-05-10, 17:28
Ah, ja de är ju bättre. Tyvärr har 12FG en annorlunda kontakt än ex 10CG och jag vet inte om man kan få ut PPM ut ur den modul kontakt som jag har. JR varianten är nog den vanligaste som finns nu.

Tokaz
2014-05-11, 19:18
Nån som har koll på om det går att binda 2 mottagare till ett och samma modell minne på taranisen?

Halcon
2014-05-11, 20:16
Ja, det har jag hört ska gå - 2st X8R men att det var svårare än man tror, allt hörsägen.

High Five
2014-05-11, 21:25
Nån som har koll på om det går att binda 2 mottagare till ett och samma modell minne på taranisen?
Det ska gå med 2 st X8R åtminstone. Fungerar för 16 kanaler om det var vad du ville åstadkomma, annars får du nog förtydliga dig. Se den här engelska videon för procedur (och ett rätt coolt plan).
https://www.youtube.com/watch?v=YFuSzOhe1bE

dvogonen
2014-05-12, 00:21
Nån som har koll på om det går att binda 2 mottagare till ett och samma modell minne på taranisen?
Det går att göra på flera olika sätt. Om man bara använder den interna radiosändare så kan man sätta upp två stycken X8R så de delar på kanalerna. På detta sätt kan man använda upp till 32 kanaler samtidigt.

Alternativt kan man använda både den interna sändaren och en extern sändarmodul samtidigt. Med den interna styr man en FrSky-mottagare. Den externa modulen styr sedan en annan mottagare. Denna modul måste inte vara FrSky, men kan vara det. Det går också bra med exempelvis en Orange-modul för spektrummottagare.

fortuna
2014-05-12, 19:23
Hej!
Finns det någonstan på taranis där jag kan ändra hastigheten på servon, ungefär som en door sequencer, delay har jag hittat, men skulle behöva sakta ner ett servo lite... och helst slippa montera door sequenser, ( eller vad det nu heter) :)
Mvh Micke

radiocontrol
2014-05-12, 20:40
I radion heter funktionen "Slow up" och "Slow dn" och finns i "Mixer-menyn" om du går in och editerar en kanal.

Tokaz
2014-05-12, 21:30
Har en spektrum nu och där har jag en mottagare på den 3axliga riggen för panorering tilt och triggar och en mottagare på maskinen som styr flygningen och båda är bundna till samma modell minne på sändaren. Det är det jag undrar:) den på riggen behöver alltså inte mer än 4 kanaler.
Fredde

bogieboy
2014-05-12, 21:48
Hallåj vilken version av companion9x är det jag ska ha?

Den jag fick ner står det överst i fönstret "companion9x - Nuvarande Firmware: openTx för 9X"

Ska det stå så?

Peter1
2014-05-12, 22:41
Hallåj vilken version av companion9x är det jag ska ha?

Den jag fick ner står det överst i fönstret "companion9x - Nuvarande Firmware: openTx för 9X"

Ska det stå så?

Det ska stå "open tx for frsky taranis" jag har version 1.52
-Peter

dvogonen
2014-05-13, 01:22
Hallåj vilken version av companion9x är det jag ska ha?

Den jag fick ner står det överst i fönstret "companion9x - Nuvarande Firmware: openTx för 9X"

Ska det stå så?

På titelraden står vilken radio (FlySky 9x) och vilken firmware (openTX) som är valda. Nu har ju du en Taranis, så du får gå in på inställningssidan i Companion9x och välja Taranis istället.

fortuna
2014-05-13, 05:15
Tack för svaret.. ska kolla det i kväll.


I radion heter funktionen "Slow up" och "Slow dn" och finns i "Mixer-menyn" om du går in och editerar en kanal.

Halcon
2014-05-13, 07:22
Måste man på något sätt spara inställningarna till olika modeller innan man ändrar det?

Halcon
2014-05-13, 07:24
(***"På titelraden står vilken radio (FlySky 9x) och vilken firmware (openTX) som är valda. Nu har ju du en Taranis, så du får gå in på inställningssidan i Companion9x och välja Taranis istället." ***)

Måste man på något sätt spara inställningarna till olika modeller innan man ändrar det?

dvogonen
2014-05-13, 08:13
Nej. Modell-inställningarna översätts automatiskt när man byter radiotyp.

radiocontrol
2014-05-13, 18:04
Det här är en höjdlogg från Taranis tagen under en flygning med min FunCub.
http://i864.photobucket.com/albums/ab204/epktoms/FunCub/Houmljdlogg_2.jpg

Planet har ett ganska rejält kylluftintag under motorn och ett ännu större utsläppshål längre bak under planet.
Jag flyger faktiskt inte så hackigt som loggen visar men eftersom det är en "barometrisk höjdgivare" måste den vara känslig för hur mycket luft som trycks in i flygplanskroppen.
Hur löser man det? Givaren har redan rätt bra med stoppning innanför krympplasten för att jämna ut snabba tryckskillander (antar jag). Montera givaren på utsidan? Fast det känns kanske inte heller bra.

Annars gillar jag telemetrin i Taranisen och visst är det fräckt men lite meningslöst med display på LiPo-sensorn. :)
Man kan iofs se direkt om acken är laddad eller inte innan man lyfter...
http://i864.photobucket.com/albums/ab204/epktoms/FunCub/FunCub_LiPoSensor.jpg

Siffrorna på radions display har man egentligen ingen nytta av under flygning utan grejen är ju att man kan få värdena upplästa. Jag har höjd och ackspänning på momentanswitchen och det funkar mycket bra. :)
http://i864.photobucket.com/albums/ab204/epktoms/FunCub/FunCub_Telemetri.jpg

Siffran i mitten längst ner visar cellen med lägst spänning för tillfället och jag har också kopplat en varning till detta som radion läser upp om spänningen går under ett visst värde.

High Five
2014-05-17, 10:22
https://www.youtube.com/watch?v=doTsJ6NAFRk
Jag beställde de nya "sliders" som FrSky släppt som reservdel. Vet inte om de är monterade på nya Taranis som tillverkas nu. En klar förbättrin även om de inte är perfekta. Center hacket är allt för dominant för min smak. Gjorde en video för att visa uppgraderingen. Ingen lödning behövs och jag skulle tro att alla klarar av detta så jag kan ändå rekommendera uppgraderingen.

Tokaz
2014-05-18, 22:53
vart kan man hitta x8r mottagare nånstans? slut överallt :(

High Five
2014-05-18, 23:04
vart kan man hitta x8r mottagare nånstans? slut överallt :(

Inte slut överallt.
http://www.alofthobbies.com/radio-gear/frsky-telemetry-system/x-series.html

Data Dan
2014-05-18, 23:30
Jag har hemma skicka pm om du vill köpa

mickmick
2014-05-19, 00:15
vart kan man hitta x8r mottagare nånstans? slut överallt :(

Aldrig slut om man letar exempelvis på eBay ....

radiocontrol
2014-05-19, 07:14
http://www.t9hobbysport.com/frsky-x8r-receiver

carlsson85
2014-05-19, 18:16
Har någon tips på vart man kan beställa frsky taranis? Hk är ju billigt men alltid risk för tull och sen garanti biten..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

McRegor
2014-05-19, 18:26
12 st i lager i kombon med 1 mottagare - http://www.t9hobbysport.com/frsky-taranis-2.4ghz-transmitter
...eller bara själva sändaren - http://www.giantshark.co.uk/product/172253/frsky-taranis-transmitter
Roger

dvogonen
2014-05-19, 19:36
Jag har beställt från T9 några gånger. Det har fungerat mycket bra. De ligger i England så ingen tull eller moms tillkommer.

Jag tror att T9 har någon slags särställning bland Europeiska FrSky-försäljare. Officiell distributör typ. De brukar alltid ha mycket prylar på lager.

Peter_L
2014-05-19, 19:52
Äh, tusan, kunde inte hålla mig utan beställde en sändare med mottagare samt en extra mottagare från t9.
Så nu måste jag göra en beställning från Hobbyking på en sändarmodul till mina Spektrummottagare.

mickmick
2014-05-20, 02:00
T9 har funkat hur bra som helst för mig tidigare och jag kommer beställa igen.

Peter_L
2014-05-20, 17:55
T9 har funkat hur bra som helst för mig tidigare och jag kommer beställa igen.

Snabba är dom i alla fall. Det plingade just till i mailboxen och där fanns ett mail som sa att dom skickat min sändare, tillsammans med ett kollinummer.

Sen retar det mig att man alltid ska vela lite för länge, idag var det nämligen backorder på TX-modulen jag skulle ha hos Hobbyking. Kan svära på att dom hade den i lager igår kväll.

Tokaz
2014-05-21, 17:39
Fick hem min taranis idag :) kan man se vilken fw man har i den?

radiocontrol
2014-05-21, 18:07
Fick hem min taranis idag :) kan man se vilken fw man har i den?

Långtryck på "menu" -> "page" till sida 4

senmathal
2014-05-21, 18:29
12 st i lager i kombon med 1 mottagare - http://www.t9hobbysport.com/frsky-taranis-2.4ghz-transmitter

Och nu "Out of stock" Dom går åt som smör i solsken. Hoppas ngn har hemma när skatteåterbäringen kommer :)

Om man beställer från HK Europavaruhuset, slipper man garanterat tull då? Har kollat flera ggr och det verkar vara samma lagersaldo i Hong Kong som i Tyskland som man undrar varifrån radion skickas egentligen. Misstänker att grejerna inte alltid skickas från Tyskland men dom kanske mellanlandar där?

/Mats

Pumpe
2014-05-21, 19:11
Om man beställer från HK Europavaruhuset, slipper man garanterat tull då? Har kollat flera ggr och det verkar vara samma lagersaldo i Hong Kong som i Tyskland som man undrar varifrån radion skickas egentligen. Misstänker att grejerna inte alltid skickas från Tyskland men dom kanske mellanlandar där?

/Mats

Jag får inte fram att den finns att beställa från European Warehouse.

Peter_L
2014-05-21, 19:21
Jag får inte fram att den finns att beställa från European Warehouse.

Inte jag heller, det var därför jag beställde från T9.

dvogonen
2014-05-21, 20:24
Om man beställer från HK Europavaruhuset, slipper man garanterat tull då?
Om du köper från HobbyKing i Tyskland, eller vilken annan handlare som helst inom EU, så finns eventuell tullkostnad redan i priset. Den som importerar varor in i EU betalar tull, inte slutkunden.
Mellan EU-länder råder fri rörlighet för varor utan tull.

Men jag tror inte att HobbyKing lagerför Taranis i Europa, så frågan är teoretisk.

McRegor
2014-05-21, 22:14
Det talas ofta om "tull" men det har jag alltid klarat mig ifrån för hobbygrejor. Det som är en realitet däremot är moms vilken vid beställning ifrån länder utanför EU innebär en beskattning av 25 % på summan för varorna och frakten. Sen tillkommer en hanteringsavgift till t ex Posten när dom administrerar "förtullningen" och den brukar ligga på ca: 100 kr. Sen kan man förvisso ha tur och slippa moms + hanteringsavgiften men tipset är ändå att räkna med dom när ni gör kalkylen för om det "bär sig" att handla ifrån en handlare utanför EU. Inom EU betalar man normalt moms i det land man handlar ifrån vilket ofta innebär en lägre momssats än i Sverige. Och för det mesta ingår momsen i de priser vi ser på leverantörernas hemsidor. Sen finns det lite specialer vill jag minnas även när man handlar inom EU men dessa kan vi nog glömma när det gäller våra prylar.
Roger

senmathal
2014-05-21, 22:48
Nej det är nog rätt att den inte finns där. Jag använde sökfunktionen på Eurpean Warehaus men ser nu att man hamnar då på International Warehaus.

/Mats

dvogonen
2014-05-21, 22:54
Jag tror att de flesta specialfall har tagits bort. Från början (Sent 90-tal) skulle man betala moms i ursprungslandet om försäljaren sålde till Sverige för mindre än 10000 euro per år. Om de sålde för mer skulle man betala moms i Sverige. Ett totalt oförutsägbart och okontrollerbart system. Vem som kom på den vansinniga idén vet jag inte, men nuförtiden är det moms i ursprungslandet som gäller. Väldigt enkelt.

Men det spelar ju inte heller så stor roll längre. Momsen är 25% här och 20-21% i nästan alla andra länder. Det var mycket större skillnad från början.

Elflygarn
2014-05-22, 01:08
HK har inga FrSky-grejor i EU warehouse. Skulle tro de har en deal med FrSky att inte sälja här.

Sedan jag skaffade mig en Taranis förra året så kastar jag alltid in en D8R-XP mottagare när jag beställer nåt från HK international, så att jag bygger upp ett förråd av dessa fantastiska små telemetrimanicker.

Peter_L
2014-05-22, 17:37
En fråga om T9. Vilka är det som tar över transporten när paketet kommer till Sverige? Det är i Stockholm nu men jag får ingen träff på kollinumret på vare sig Posten, Shenker eller DHL.

tvbcom
2014-05-22, 19:08
En fråga om T9. Vilka är det som tar över transporten när paketet kommer till Sverige? Det är i Stockholm nu men jag får ingen träff på kollinumret på vare sig Posten, Shenker eller DHL.

När min kom från england så upptäckte jag att transportören ändrar trackingnumret när godset passerar sveriges gräns (jäkligt smart va). Jag fick ringa runt innan jag fick tag i det nya trackingnumret så att det gick att följa igen.

The Flyer
2014-05-22, 23:19
Beställde nyligen ytterliggare en Taranis från T9 Hobbysport. Blev faktiskt väldigt besviken när jag öppnade paketet. Jag förväntade mig att den skulle ligga i en aluminiumväska men till min stora förvåning låg den förpackad i en vanlig cellplastlåda. Levereras inte Taranisarna i aluminiumväska längre?

45699

dvogonen
2014-05-22, 23:39
De har sagt att många väskor blev skadade i transporten och att de slutar med dem därför. Sedan är förstås en pappkartong billigare och lättare.... Trist.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

High Five
2014-05-23, 15:41
De har sagt att många väskor blev skadade i transporten och att de slutar med dem därför. Sedan är förstås en pappkartong billigare och lättare.... Trist.
FrSky skyllde även de tidiga gimbal-problemen i Taranis på transporterna. Dom verkar inte förstå att det är dom själva som utvecklar varan och ska förpacka den så den ska klara frakten.

Peter_L
2014-05-23, 16:27
Nu ligger min Taranis på ICA och väntar. Det visade sig att det var Posten som transporterade den i Sverige.
Det tog ju inte särskilt lång tid att få hem den..

Hayvosh
2014-05-23, 16:59
Ploppade upp en annons på Facebook idag om ett till företag i Sverige som säljer taranis, dock verkar dom inte ha i lager förens i juli.. http://www.djisverige.se/taranis-mode-p-89.html?osCsid=22d0cb87cc7219d7f9d897ddf410b733

Pumpe
2014-05-23, 17:28
Men det var ju tråkigt. Väskan gav ju liksom en del mervärde.

Peter_L
2014-05-23, 17:40
Men det var ju tråkigt. Väskan gav ju liksom en del mervärde.

Precis... kollade på T9:s hemsida och jag hittade inget om nån väska, så det är väl så att man skippat den då.

McRegor
2014-05-23, 18:10
Ploppade upp en annons på Facebook idag om ett till företag i Sverige som säljer taranis, dock verkar dom inte ha i lager förens i juli.. http://www.djisverige.se/taranis-mode-p-89.html?osCsid=22d0cb87cc7219d7f9d897ddf410b733
...och där är det alu-väska specad - men frågan är om dom vet vad dom får ifrån FrSky...
Roger

Hayvosh
2014-05-23, 18:14
...och där är det alu-väska specad - men frågan är om dom vet vad dom får ifrån FrSky...
Roger

Möjligt, kanske går att köpa separat från frsky?

The Flyer
2014-05-23, 22:18
De har sagt att många väskor blev skadade i transporten och att de slutar med dem därför. Sedan är förstås en pappkartong billigare och lättare.... Trist. k

Jaha sedär...någon bluffar! Mailade T9Hobbysport och frågade varför och fick följande svar:

"The case is not availiable anymore. This is the B version with improved sliders and 2000 NiMh batt."

Att väskorna blivit skadade i transporten är nog bluffen. Sanningen är nog den att man helt enkelt nu när "smekmånaden" är över inte längre inkluderar den, just för att hålla nere priset.

Tokaz
2014-05-24, 06:43
Jag fick hem min i onsdags och jag fick väska med. Tog min från infinty hobby.
Jäklar vad lätt den är när man väl börjar förstå den :)

kuling
2014-05-24, 13:00
Beställde nyligen ytterliggare en Taranis från T9 Hobbysport. Blev faktiskt väldigt besviken när jag öppnade paketet. Jag förväntade mig att den skulle ligga i en aluminiumväska men till min stora förvåning låg den förpackad i en vanlig cellplastlåda. Levereras inte Taranisarna i aluminiumväska längre? 45699 Intressant. Min kom utan att cellplastkartongen var inplastad(var din inplastad?) samt med en del mindre repor på displayen vilket indikerade om att den varit demad/använd och som grädden på moset ingen aluväska. Dock gick det fort att få hem den ifrån T9hobbysport så det ska dom ha cred för. Edit: synfel av mig, det var skyddsplasten som det var repor på. : )

Håkan
2014-05-24, 13:39
Repor på skyddsplasten för displayen kanske? Lättrepad, knappt man ser skyddsplasten.

bogieboy
2014-05-24, 13:48
Intressant. Min kom utan att cellplastkartongen var inplastad(var din inplastad?) samt med en del mindre repor på displayen vilket indikerade om att den varit demad/använd och som grädden på moset ingen aluväska. Dock gick det fort att få hem den ifrån T9hobbysport så det ska dom ha cred för.

Har du tagit bort skyddsplasten? Jag trodde samma sak tills jag såg att det satt plast på.

kuling
2014-05-24, 14:12
Repor på skyddsplasten för displayen kanske? Lättrepad, knappt man ser skyddsplasten.
Har du tagit bort skyddsplasten? Jag trodde samma sak tills jag såg att det satt plast på. Jag tyckte att jag tittat noga och att jag inte såg någon skyddsplast men efter påpekande ifån er båda så tittade jag igen och mycket riktigt hade ni båda rätt - skyddsplasten satt kvart på displayen. Fanns inga luftbubblor som indikerade någon skyddsplast men när jag drog lite försiktigt i ena hörnet med nageln så mycket riktigt släppte det lite. Tack för infon! Det kändes lite snopet om den skulle varit begagnad även om det egentligen inte skulle spelat så stor roll med tanke på det skick den var i förövrigt!

bogieboy
2014-05-24, 14:13
Haha skönt. :-D

kuling
2014-05-24, 14:14
Mycket : )

The Flyer
2014-05-24, 15:07
Intressant. Min kom utan att cellplastkartongen var inplastad(var din inplastad?) samt med en del mindre repor på displayen vilket indikerade om att den varit demad/använd och som grädden på moset ingen aluväska. Dock gick det fort att få hem den ifrån T9hobbysport så det ska dom ha cred för. Edit: synfel av mig, det var skyddsplasten som det var repor på. : )

-Nej den kom inte inplastad. Endast radio omgiven av cellplast och cellplast omgiven av papp enligt bilden jag bifogade. Väldigt banalt med andra ord.

Tokaz
2014-05-24, 23:58
har monterat min x8r i min nya phantom 2 ikväll och ställt in allt skysst. Men hur ska man fästa antennerna? en vertikalt och en horisontellt?

The Flyer
2014-05-25, 00:09
har monterat min x8r i min nya phantom 2 ikväll och ställt in allt skysst. Men hur ska man fästa antennerna? en vertikalt och en horisontellt?

-Ja du ska ha dem i en 90 graders vinkel.

Tokaz
2014-05-25, 00:36
-Ja du ska ha dem i en 90 graders vinkel.

bra och höra för det är så jag monterat dom :)

Elflygarn
2014-05-25, 20:19
Med 90 graders vinkel kommer den ena antennen att ha bästa möjliga mottagning när den andra har som sämst, vilket är precis vad man vill med en diversitymottagare. Bäst av allt hade förstås vara att ha 3 st antenner, alla vinkelräta mot varandra.

The Flyer
2014-05-25, 23:56
Med 90 graders vinkel kommer den ena antennen att ha bästa möjliga mottagning när den andra har som sämst, vilket är precis vad man vill med en diversitymottagare. Bäst av allt hade förstås vara att ha 3 st antenner, alla vinkelräta mot varandra.

Kan man råda någorlunda bot på detta genom att placera två antenner enligt bifogad bild? I A) ser vi de två antennerna från sidan och i B) samma antenner sedda uppifrån. I A) är vinkeln 90 grader och i B) är vinkeln 45 grader.

45721

Elflygarn
2014-05-26, 00:19
Mjaa. Nej, inte egentligen.

Eftersom antennloberna är polariserade = ligger i ett plan, så är det så att om antenn A har perfekt mottagning, så har antenn B usel mottagning om den ligger 90 grader från A.

Detta betyder att om en antenn pekar rakt upp eller ner, och din sändarantenn gör samma sak, så har du optimala förhållanden. Detta kommer alltså att hända när din modell är i planflykt och din sändarantenn pekar rakt upp. Säg att du nu rollar 90 grader år vänster eller höger. En antenn som pekar 90 grader åt vänster eller höger kommer då att ha optimala prestanda.

Problemet är att det finns en vinkel (90 graders stigning), där båda antennerna kommer att prestera sämre. Därför skulle man egentligen vilja ha 3 stycken.

Allt detta kompliceras förstås av material i modellen, sändareffekten och frekvensen man sänder på. Ju lägre frekvens, desto bättre penetration får man i de flesta material. Och över någon gigahertz så börjar radio bete sig som svart magi och "krypa" runt kanter på vissa ledande material som kolfiber och metall. Detta behöver inte vara enbart negativt, eftersom delar av modellen kan alltså fungera som extra antenn om man har tur. (Ja, tur, högfrekvent radio ÄR svart magi!)

Jag har satt antennerna på mitt senaste bygge, en mini quad i kolfiber, 90 grader separerat och rakt bakåt, lutade neråt cirka 20 grader. Mottagaren är en FrSky D8R-XP, och med en Taranis kan jag gå cirka 65 meter i range check mode innan den varnar för att RSSI börjar bli dålig.

McRegor
2014-05-26, 06:24
I praktiken tror jag inte att detta spelar speciellt stor roll eftersom våra kärror ständigt befinner sig i olika lägen (möjligen multikoptrar undantagna). Jag har personligen flugit med 2,4 GHz under många år (nästan sedan det introducerades på marknaden) och dessutom med ett system som rent tekniskt är underlägset t ex Futaba Fasst och jag har under denna tid aldrig uppmärksammat ett enda fall av "radiostörning" trots att flera av mina mottagare bara har en enda antenn och denna antenn dessutom bara är ca: 1 cm lång.
Visst inser också jag att det under vissa omständigheter och med vissa kärror kan bli problem men för flygare i allmänhet och som flyger LOS har jag svårt att tro att det är ett reellt problem hur vi placerar våra små antennsnuttar.
Roger

bogieboy
2014-05-26, 08:35
Finns det 35mhz moduler?

McRegor
2014-05-26, 09:32
Finns det 35mhz moduler?
Skämtar du eller ? Det måste ju finnas nästan hur många gamla JR-moduler som helst liggandes i nån låda i "bygg-boa" - om du menar 35 MHz till Taranis. Eller köp en gammal JR-modulsändare på 35 MHz så får du en sån modul.
Roger

bogieboy
2014-05-26, 09:34
Skämtar inte en 35mhz till taranis skulle jag vilja ha :-P det är till några gamla bilar och båtar. :-D

McRegor
2014-05-26, 10:10
Då är väl tipset att slänga in en Köpes-annons på en JR 35 MHz-modul på detta forum och på Svenskt Modellflyg. Finns säkert dom som bytt från 35 MHz till 2,4 GHzx i sina JR-sändare och som har en överbliven modul.
Roger
Edit: Kom just på att jag tror att även en 35 MHz-modul till en Graupner modulradio borde fungera...

Peter_L
2014-05-26, 16:32
Skämtar inte en 35mhz till taranis skulle jag vilja ha :-P det är till några gamla bilar och båtar. :-D

Jag har en eller kanske två gamla 35-moduler till JR liggande. Men funkar det rakt av i Taranisen? Modulen har ju ingen antenn? Modulerna heter NET-J35P för övrigt. Hittade den ena i ett skåp, men den andra vete tusan var jag gjort av. Det finns risk för att jag slängt den.

bogieboy
2014-05-26, 16:43
Hmm det bör nog vara antenn på? Någon som har koll på detta?

numnutchris
2014-05-26, 17:36
Antennen måste du meckla till själv - se till du får med en :-)
Satt inga såna på gamla moduler, utan de hade 5 pinnar varav 1 var till antennen (som satt i radion, dvs inbyggd om man kan kalla de där fiskespöna för inbyggda...) och en var "RF Good" förutom +, - o PPM.

McRegor
2014-05-26, 17:41
Just ja - i Taranisen har man ju satt 2,4 GHz-antennen i det "vanliga" antennfästet. Så det blir ju lite mera pyssel förstås...
Sorry om jag lurade dig lite Bogieboy. Men det fixar du säkert...:)
Roger

Peter_L
2014-05-26, 17:42
Vill du ha modulen? PM:a adressen i såfall.

Tokaz
2014-05-26, 19:37
En kanske dum fråga men hur många kanaler får man ut på den här med s-bus?
http://www.t9hobbysport.com/frsky-x6r-receiver

radiocontrol
2014-05-26, 19:49
16 om jag fattat rätt.

Deep Purple
2014-05-27, 19:33
Dags att köpa en Taranis, ska börja flyga lite igen, har haft ett långt uppehåll ...
Det är INTE bråttom att få hem min Taranis

På HK är det restorder på mode 2 tyvärr
Hur svårt var det att göra om en mode 1 till mode 2 ?

Det verkar som om Aluminum Travel Case är med när jag köper från HK, vill gärna ha med den

Vad behöver jag mera ? en EU 220volts laddare? ( finns under tillbehör till Taranis på HK )
Har en ny Icharger 206B, ska jag hellre använda den ? behöver jag nån kontakt eller dyl till laddning ?

På T9 i UK var den slut i lager
http://www.t9hobbysport.com/frsky-taranis-2.4ghz-transmitter

Och på GS i UK finns enbart sändaren
http://www.giantshark.co.uk/search.asp?k=taranis&x=0&y=0

Ni som köpte Taranisen från UK, fick ni med alu väskan ?

radiocontrol
2014-05-27, 20:59
http://robotbirds.com/catalog/index.php?cPath=85_438_585

UPJ
2014-05-27, 21:08
Dags att köpa en Taranis, ska börja flyga lite igen, har haft ett långt uppehåll ...
Det är INTE bråttom att få hem min Taranis

På HK är det restorder på mode 2 tyvärr
Hur svårt var det att göra om en mode 1 till mode 2 ?

Det verkar som om Aluminum Travel Case är med när jag köper från HK, vill gärna ha med den

Vad behöver jag mera ? en EU 220volts laddare? ( finns under tillbehör till Taranis på HK )
Har en ny Icharger 206B, ska jag hellre använda den ? behöver jag nån kontakt eller dyl till laddning ?

På T9 i UK var den slut i lager
http://www.t9hobbysport.com/frsky-taranis-2.4ghz-transmitter

Och på GS i UK finns enbart sändaren
http://www.giantshark.co.uk/search.asp?k=taranis&x=0&y=0

Ni som köpte Taranisen från UK, fick ni med alu väskan ?

För att ändra från mode 1 till 2 läst post #184

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36595-FrSKY-TARANIS?p=331743&viewfull=1#post331743


Angående laddning:
Du ska INTE använda LIPO-laddare till Taranisen den ska ha 12 V likström in.

//Uffe

dvogonen
2014-05-27, 22:14
Det är antagligen billigare att köpa en 12 volts transformator i Sverige än att betala frakt från Kina. Och de flesta har nog en eller flera 12 volts transformatorer liggande eftersom rätt många prylar levereras med såna.

Deep Purple
2014-05-27, 22:48
För att ändra från mode 1 till 2 läst post #184

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36595-FrSKY-TARANIS?p=331743&viewfull=1#post331743


Angående laddning:
Du ska INTE använda LIPO-laddare till Taranisen den ska ha 12 V likström in.

//Uffe

Icharger 206B har ju massor av laddprogram, inte bara LIPO
Om den har en 12 volt likström i något laddprogram vet jag inte

Deep Purple
2014-05-27, 22:53
Det är antagligen billigare att köpa en 12 volts transformator i Sverige än att betala frakt från Kina. Och de flesta har nog en eller flera 12 volts transformatorer liggande eftersom rätt många prylar levereras med såna.

Aha är laddspänningen in i radion 12,0 volt likström
Jag har nog något som lämnar 12 volt
Hur många mah behöver den vara på ?

Har sändaren en krets som känner av deltapeaken vid laddningen och stänger av ?

Deep Purple
2014-05-27, 23:15
http://robotbirds.com/catalog/index.php?cPath=85_438_585

Tackar för tipset:
Your Order Has Been Processed!
Your order has been successfully processed! Your products will arrive at their destination within 2-5 working days.

Elflygarn
2014-05-28, 01:33
Robotbirds är bra, har handlat från dem ett par gånger.

När det gäller laddning av Taranis så funkar vilken 12V DC-källa som helst, kolla bara att polariteten är rätt. Jag har laddat min med 3-4 olika transformatorer jag haft liggande.


Dessutom har ju FrSky haft den goda smaken att sätta dit en kontakt av standarddimension, till skillnad från Headplay, som använder en helt j-la konstig dimension på sin laddkontakt.

Hayvosh
2014-05-28, 12:27
Någon som satt in haptic/vibrator modden i sin Taranis?
Hur funkar den isf och är det enkelt att installera?

Såg att dom sålde billigt på djisverige så man kanske skulle förboka sig en, om det inte är för mycket mixtrande för att få det fungera

Xermalk
2014-05-28, 14:07
Fins där någon i sverige alternativt eu som fått in 6 pos switchen till taranis?

Hayvosh
2014-05-28, 14:08
Fins där någon i sverige alternativt eu som fått in 6 pos switchen till taranis?

Dom hade den också här, men jag frågade gällande haptic modden till supporten deras och det kommer inte in förens i mitten av Juli då det skickas samtidigt som dom taranis dom köpt in

http://www.djisverige.se/taranis-positions-switch-p-92.html?cPath=28_44_45

High Five
2014-05-29, 10:43
Någon som satt in haptic/vibrator modden i sin Taranis?
Hur funkar den isf och är det enkelt att installera?

Såg att dom sålde billigt på djisverige så man kanske skulle förboka sig en, om det inte är för mycket mixtrande för att få det fungera
Jag har inte monterat min haptic modul ännu. Det verkar vara ganska små lödpunkter så jag behöver träna på nåt annat skräp-kretskort först. Totalt 6 lödningar plus att trixa loss en kabel ur en kontakt krävs. Det finns video på Youtube. Det finns även skriftlig instruktion på pdf eller t.ex http://www.alofthobbies.com/haptic.html

High Five
2014-05-29, 10:49
Fins där någon i sverige alternativt eu som fått in 6 pos switchen till taranis?
Verkar finnas i lager hos Aloft Hobbies i USA. Kom på ca eller mindre än en vecka utan krav från tullen. Men läs reviews av deras kunder först, alla är inte nöjda och jag är också tveksam till att installera den pga att den är väldigt trög.

Peter_L
2014-05-29, 12:12
Verkar finnas i lager hos Aloft Hobbies i USA. Kom på ca eller mindre än en vecka utan krav från tullen. Men läs reviews av deras kunder först, alla är inte nöjda och jag är också tveksam till att installera den pga att den är väldigt trög.

Beställde just en 6-lägesswitch från Aloft. Får se hur den funkar. Hittade bara tre omdömen på Aloft, vara två var positiva och en tyckte den var trög och ostabil. Hoppas det bara var han som hade otur och att dom andra funkar bra.
Tog en vibrator också när jag ändå beställde.

Peter_L
2014-05-30, 11:12
Aloft var snabba att skicka. Redan efter några timmar fick jag ett spårbart kollinummer, och nu ligger min brytare i Oakland. T9 är lika snabba, mina mottagare som jag beställde i veckan ligger redan på ica och väntar på mig. PyramidModels där jag beställde Spektrummodulen är inte lika snabba. Det tog ganska precis en vecka inna dom fick iväg paketet. Känns som en evighet när man är bortskämd med att andra hobbyhandlare skickar inom några timmar.

Snabba handlare är förresten också våra svenska RcFlight och RCtech, men ingen av dom hade det jag skulle ha, annars hade jag köpt där.

Halcon
2014-05-30, 15:44
Aloft är mycket bra, har handlat av dem ett par gånger nu. Snabb frakt, snyggt förpackat, fick t.o.m en Snickers en gång med i sändningen!

Deep Purple
2014-06-03, 17:48
Robotbirds är bra, har handlat från dem ett par gånger.

När det gäller laddning av Taranis så funkar vilken 12V DC-källa som helst, kolla bara att polariteten är rätt. Jag har laddat min med 3-4 olika transformatorer jag haft liggande.


Dessutom har ju FrSky haft den goda smaken att sätta dit en kontakt av standarddimension, till skillnad från Headplay, som använder en helt j-la konstig dimension på sin laddkontakt.

En vecka tog det att få min taranis från Robotbirds, det blev utkörning till mitt arbete idag

Vilken 12v DC källa som helst, Mah spelar ingen roll ?
Jag hade en 12volt 1,0amp, innebär det att den laddar med 1,0amp ? eller anpassar kretsen inuti laddströmmen ?

500mah 13volt står det på den jag fick med, med engelsk kontakt

dvogonen
2014-06-03, 21:03
Laddaren är inbyggd i radion. Det är ingen bra idé att använda en svagare strömkälla än originalet, eftersom den säkert är så klen som det går att komma undan med. Men en med mer kapacitet skadar ingenting. Radion kommer dock inte att ladda snabbare. Ett bilbatteri har i sammanhanget en ofantlig mycket högre kapacitet och det går det ju bra att ladda ifrån.

Elflygarn
2014-06-03, 22:19
Nån som vet var man kan få tag på L9R-mottagare? (Jag kan också googla, men jag menar alltså pålitlig leverantör som inte tar tre veckor.)

Jag har lagt en beställning på en på getfpv, men de får inte in den förrän om 2 veckor. Skulle behöva ett par till, och vill inte vänta om det går att få dem snabbare.

Deep Purple
2014-06-03, 22:58
Laddaren är inbyggd i radion. Det är ingen bra idé att använda en svagare strömkälla än originalet, eftersom den säkert är så klen som det går att komma undan med. Men en med mer kapacitet skadar ingenting. Radion kommer dock inte att ladda snabbare. Ett bilbatteri har i sammanhanget en ofantlig mycket högre kapacitet och det går det ju bra att ladda ifrån.

Tack då hajar jag laddningen

Peter_L
2014-06-05, 19:20
Nu har jag uppdaterat sändaren till 2.0 och installerat nyaste openTX Companion. Monterade min nya 6-lägesswitch och vibratorn. Vibratorn hittade jag hur man aktiverar i inställningarna, men var tusan talar man om att det sitter en 6-lägesswitch? Nån som vet?

theailer
2014-06-05, 19:46
Den bör väl fungera utan inställningar? Prova att välja potten som du har ersatt i mixningen.

Peter_L
2014-06-05, 21:05
Hittade var man ställde in switchen. Det fanns en ny sida under hardware där man talade om att ena potten var en multipos switch. Sen var det bara att kalibrera den.

theailer
2014-06-05, 21:31
Gött

Halcon
2014-06-06, 08:25
Varken T9 eller aloft har dem ens i sitt sortiment ännu och hos bolt är det fortfarande preorder så du får nog lugnt vänta ett tag till.




Nån som vet var man kan få tag på L9R-mottagare? (Jag kan också googla, men jag menar alltså pålitlig leverantör som inte tar tre veckor.)

Jag har lagt en beställning på en på getfpv, men de får inte in den förrän om 2 veckor. Skulle behöva ett par till, och vill inte vänta om det går att få dem snabbare.

Flahultarn
2014-06-06, 08:50
Varken T9 eller aloft har dem ens i sitt sortiment ännu och hos bolt är det fortfarande preorder så du får nog lugnt vänta ett tag till.Är Bolt helt nya eller? Sajten verkar vara minst sagt tom, förutom RxTx-benet i menyn...

Peter_L
2014-06-06, 10:42
Men läs reviews av deras kunder först, alla är inte nöjda och jag är också tveksam till att installera den pga att den är väldigt trög.
Efter att ha monterat brytaren så måste jag hålla med, den är lite väl trög när den sitter på plats. Märkligt, den kändes inte så väldigt trög när man hade den lös i handen.
Får kolla om jag hittar en något större ratt så blir det nog bra.

Peter_L
2014-06-06, 12:13
Och nu kom det ytterligare en uppdatering. 2.0.1 heter den. Det kom även en uppdatering till Companion, så nu kraschar inte den när man ska flasha firmwaren till radion. Den förra gjorde det, åtminstone för mig, så jag fick kopiera firmwaren till sd-kortet och flasha därifrån. Men nu funkar det som sagt som det ska.

dvogonen
2014-06-06, 22:35
Och nu kom det ytterligare en uppdatering. 2.0.1 heter den. Det kom även en uppdatering till Companion, så nu kraschar inte den när man ska flasha firmwaren till radion. Den förra gjorde det, åtminstone för mig, så jag fick kopiera firmwaren till sd-kortet och flasha därifrån. Men nu funkar det som sagt som det ska.

Det kommer med all säkerhet att komma fler uppdateringar av både Companion och OpenTX inom den närmsta veckan. Det är dock inte nödvändigt att ladda ned allihop. Hitintills är det ingen som har rapporterat några farliga fel, mest irriterande småsaker. Svårigheten att kommunicera med radion är väl kanske det värsta. Det verkar som om byte till 2.0.1 både i radion och datorn löser detta.

Peter_L
2014-06-07, 00:24
Svårigheten att kommunicera med radion är väl kanske det värsta. Det verkar som om byte till 2.0.1 både i radion och datorn löser detta.

Det var förmodligen det som gjorde att den förra versionen av Companion kraschade. Men nu fungerar det som sagt.

Däremot har jag upptäckt ett annat irriterande problem. Det är angående den där 6-lägesswitchen. När man ställer in under hardware att det ska vara en multipos och sen går vidare till kalibrering så tar inte kalibreringen utan den hoppar tillbaka till att vara en pot igen. Fick det ju att fungera igår nästan direkt, men idag efter uppdateringen så hade den tappat kalibreringen, och nu är det helt hopplöst att få den att stanna kvar vid att vara en mulitläges och göra kalibreringen klart. Googlade lite och hittade åtminstone ett par till som hade samma problem, så det verkar faktiskt vara en bugg.
Problemet fanns alltså redan igår med Ver. 2.0, men idag är det värre känns det som. Gav upp och konfigurerade två trelägesbrytare till att få mina 6 flightmodes till Quaden. Hoppas det rättar till sig.

High Five
2014-06-07, 13:17
Är Bolt helt nya eller? Sajten verkar vara minst sagt tom, förutom RxTx-benet i menyn...
Det låter som att du kollat UK shopen. Kolla Australien, som är huvudshopen så har dom betydligt mer. UK shopen säljer i princip bara FrSky tror jag. Om du kollar deras blog (http://boltrc.com/blog/) så har dom en del intressant på gång, bl.a modifiering av Taranis för betydligt längre räckvidd, just nu 7,5 km med orginal X8R.

kronblom
2014-06-08, 20:42
Har en fråga till er som pysslar med Taranis. :) Jag har bytt till acro Naze32 på min Blackout, och vad jag förstår skall det gå att få lipo telemetry till Taranisen. Naze32 har en inbyggd telemetry port, men jag kan inte få det att funka. Är det någon som har gjort något liknande?
När det väl funkar kommer det då dyka upp ytterligare en "sida" under telemetri i Taranisen? Just nu ser jag bara A1 och A2 spänning samt en sida med blankt longtitude och latitude. Läst att man skall kunna se Cells och SUM cells...

Jag har kopplat telemetri porten på Naze32 till RX tele porten på min D4R-II.

simonarvestrand
2014-06-08, 20:48
det är inte samma telemetrisystem lär inte funka hur du än gör tyvärr

asedwerfty
2014-06-08, 21:08
kanske du behöver en dylik om ditt kort är gammalt. annars är denna redan inbyggd och skall fungera enligt texten.

asedwerfty
2014-06-08, 21:09
sorry glömde http://abusemark.com/store/index.php?main_page=product_info&products_id=39

simonarvestrand
2014-06-08, 21:16
oh tack för den infon det där har jag missat.

carlsson85
2014-06-08, 21:18
Kan tipsa om att beställa ifrån infinity hobby. Beställde en söndag och hade den på fredagen. Gick på 1546kr med express frakt. Kom i alu väska, utan mottagare.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

kronblom
2014-06-08, 23:02
det är inte samma telemetrisystem lär inte funka hur du än gör tyvärr

Fick det att funka till slut. Jag hade missat att lägga till vilken telemetri jag ville skulle synas i taranisen. Var blankt som default därför visades inte någonting.

Jag har rev 5 så behöver inte tillägget som länkades ovan. Jag körde varianten "option 2" då jag inte kunde få 1 att lira. Denna länk förklarar allt.

http://www.netraam.eu/nazewiki/pmwiki.php?n=Howto.FrskyTelemetry

Gäller bara att lista ut vad som är vad. :) vet någon vad skillnaden mellan cells och Vfas är?

Deep Purple
2014-06-10, 19:48
Håller på och bekantar mej med min nya Taranis och är lite grön

Två frågor:

Jag har en FrSky VD5M mottagare och jag kör den i D8 mode på sändaren, är det rätt ?

När jag ska göra ett räckviddstest mot ovanstående VD5M så går jag in på ---range--- på sändaren
och sen står det så här:
RSSi:
0
samtidigt som det piper 111 111 111 111 osv
Är detta rätt ?

Tokaz
2014-06-10, 21:15
Jag har också lite frågor någon kanske kan hjälpa mig med :)
Kopplat in min x8r till en okto med naza v2 och fått allt och lira med alla funtioner. Nu vill jag koppla in en borstlös gimbal och kunna styra tilten med den från sändaren. Nazan kör jag med s-bus. Sen vill jag även kunna koppla in en ir-trigger på till mottagaren så jag kan knäppa bilder. Hoppas någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig :)

Elflygarn
2014-06-10, 21:41
Håller på och bekantar mej med min nya Taranis och är lite grön

Två frågor:

Jag har en FrSky VD5M mottagare och jag kör den i D8 mode på sändaren, är det rätt ?

När jag ska göra ett räckviddstest mot ovanstående VD5M så går jag in på ---range--- på sändaren
och sen står det så här:
RSSi:
0
samtidigt som det piper 111 111 111 111 osv
Är detta rätt ?

VD5M är envägs, den har inte telemetri. Det är därför du får RSSI 0, mottagaren sänder ingenting tillbaka.

Du skall ha en D- eller X-mottagare för telemetri, tex en X9R, D8R, D8R-XP eller liknande.
Enda sättet att range-testa den mottagaren är att göra på traditionellt vis, vicka på ett par roder och ha en polare som kollar. Eller sätt en FPV-kamera framför modellen och ta på dig ett par videobrillor när du vickar på rodren och går bortåt. :thumbup:

Taranisen skall dock vara i "range" och pipa treställigt som du beskriver, då har den reducerad räckvidd. Du vill kunna styra rodren 30-50 meter iväg i range mode, åtminstonde.

Elflygarn
2014-06-10, 21:43
Jag har också lite frågor någon kanske kan hjälpa mig med :)
Kopplat in min x8r till en okto med naza v2 och fått allt och lira med alla funtioner. Nu vill jag koppla in en borstlös gimbal och kunna styra tilten med den från sändaren. Nazan kör jag med s-bus. Sen vill jag även kunna koppla in en ir-trigger på till mottagaren så jag kan knäppa bilder. Hoppas någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig :)

Då vill du koppla in en sån här, den kan du sätta dina extragrejor på:
http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=74

Tokaz
2014-06-10, 22:19
Då vill du koppla in en sån här, den kan du sätta dina extragrejor på:
http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=74

Ok tack. Ska läsa lite om den. Kopplade in ir triggern direkt i mottagaren i kanal 8 och fick den och funka :) bara tilt utav kameran kvar nu :)

Tokaz
2014-06-10, 22:55
Läst lite mer nu och som jag förstår är x8r mottagaren en 16 kanalig. Att man på nått sätt kan ha kanal 1-8 på s-bus och kanal 9-16 på outputs. Inte fattat hur man ställer in det bara. Hjälp någon? :)

Deep Purple
2014-06-10, 23:16
VD5M är envägs, den har inte telemetri. Det är därför du får RSSI 0, mottagaren sänder ingenting tillbaka.

Du skall ha en D- eller X-mottagare för telemetri, tex en X9R, D8R, D8R-XP eller liknande.
Enda sättet att range-testa den mottagaren är att göra på traditionellt vis, vicka på ett par roder och ha en polare som kollar. Eller sätt en FPV-kamera framför modellen och ta på dig ett par videobrillor när du vickar på rodren och går bortåt. :thumbup:

Taranisen skall dock vara i "range" och pipa treställigt som du beskriver, då har den reducerad räckvidd. Du vill kunna styra rodren 30-50 meter iväg i range mode, åtminstonde.

Liten enkel Depronkärra, behöver ingen telemetri
Ska jag köra mottagaren FrSky VD5M i läge /mode LR12 på Taranisen istället ? kan jag göra ett räckviddstest / range då ?

Eller kan jag köra som det är och få upp RSSI 0 på skärmen och testa ---range--- som det är ?

Elflygarn
2014-06-11, 09:10
Testa som det är och testa med "rodervickande" och en kompis. LR12 mode kommer inte att funka, eftersom den kräver L9R eller annan mottagare som stödjer FrSkys long-range protokoll. Kör på D8.

RSSI = Received Signal Strength Indication, dvs uppmätt signalstyrka. Det står 0 i displayen eftersom VD5M inte sänder den datan tillbaka.

Den allra största fördelen med telemetri är just RSSI-indikering. Om du flyger nära gränsen för räckvidden så varnar din Taranis automatiskt med ett röstmeddelande.

McRegor
2014-06-11, 09:45
Det blir mer och mer som många gör även när dom "kör" bil - alltså kollar på alla "kringsystem" (mobiler t ex) istället för att vara fokuserad på bilkörningen. Vid normalt flygande, s k LOS, så har jag personligen inte haft några räckviddsbekymmer eller störningsbekymmer sen vi började använda 2,4 GHz-bandet. Det jag skulle ha störst användning av när det gäller telemetri är i segelflygsammanhang då man gärna vill veta om kärran stiger eller sjunker - och kanske också hur stort t ex stiget är. F ö känns det lite som "tekniskt intressanta lösningar" i LOS-sammanhang. Men gäller det FPV-flyg och främst då bortom tillåtna avstånd så förstår jag behovet av t ex RSSI-indikering och även möjligheten att mäta energiåtgången för att minska risken att försätta sig i ohållbara situationer. Men skall vi vara ärliga så är telemetri-behovet inte speciellt pockande för oss vanliga söndags-flygare. Risken finns ju att man koncentrerar sig mera på att "tyda" den informationen än att flyga vilket som sagt påminner om mobilanvändandet när man kör bil.
Roger

neu
2014-06-11, 12:30
Man kan få dålig rssi långt innan det blir olagligt..... Kan flyga min 1,8m epp-fpv los på 1km höjd. Med en dålig installation av mottagare så kanske men bara får 100m räckvidd (har hänt mig men märkte det med range test).

Men klarar man inte av att lyssna på en röst samtidigt som man flyger så ska man ju inte flyga överhuvudtaget. Man måste kunna kommunicera med andra piloter och hålla koll på dom i luften. Klarar man inte det så är man en fara för andra.

Elflygarn
2014-06-11, 12:59
Det blir mer och mer som många gör även när dom "kör" bil - alltså kollar på alla "kringsystem" (mobiler t ex) istället för att vara fokuserad på bilkörningen. Vid normalt flygande, s k LOS, så har jag personligen inte haft några räckviddsbekymmer eller störningsbekymmer sen vi började använda 2,4 GHz-bandet. Det jag skulle ha störst användning av när det gäller telemetri är i segelflygsammanhang då man gärna vill veta om kärran stiger eller sjunker - och kanske också hur stort t ex stiget är. F ö känns det lite som "tekniskt intressanta lösningar" i LOS-sammanhang. Men gäller det FPV-flyg och främst då bortom tillåtna avstånd så förstår jag behovet av t ex RSSI-indikering och även möjligheten att mäta energiåtgången för att minska risken att försätta sig i ohållbara situationer. Men skall vi vara ärliga så är telemetri-behovet inte speciellt pockande för oss vanliga söndags-flygare. Risken finns ju att man koncentrerar sig mera på att "tyda" den informationen än att flyga vilket som sagt påminner om mobilanvändandet när man kör bil.
Roger

Hur kan en extra säkerhetsmekanism vara något dåligt?!?

Först av allt har detta inget alls med FPV att göra. Man skall räckviddstesta ALLT man flyger, oavsett om det är en parkflyer eller en 25 kg jetmaskin. Gör man inte det så är det farligt att flyga. Med RSSI-indication är det betydligt enklare att testa räckvidden + att man får en faktisk siffra på hur bra eller dåligt det är. Med traditionellt viftande med rodren vet man bara att signalen går fram, inte hur nära gränsen man är - och med radioräckvidd vill man ha marginaler.

Med 2.4 GHz-mottagare är det knepigare med antennplaceringen än det var på 35MHz-tiden, och med kolfiber och metall i flygkroppar och kablar så kan räckvidden bli lidande. Dessutom är modellens orientering i förhållande till sändarantennen av avgörande betydelse - man skall helst testa med modellen i olika vinklar också.

Skulle man sedan mot förmodan få kortare räckvidd pga störningar, väder/atmosfärsförhållanden eller att man flyger ett antal hundra meter bort i en "ovanlig" vinkel, så varnar telemetrin innan man tappar kontakten om det börjar bli dåligt.

Att dra paralleller till folk som kör bil och SMS:ar är fel: Vi diskuterar ju Taranis i denna tråden, och den läser upp RSSI-warnings med röstindikering och kan konfigureras till att läsa upp annan telemetri också. Jag har aldrig kikat på displayen när jag flyger med telemetri.

dvogonen
2014-06-11, 13:08
... skall vi vara ärliga så är telemetri-behovet inte speciellt pockande för oss vanliga söndags-flygare. Risken finns ju att man koncentrerar sig mera på att "tyda" den informationen än att flyga vilket som sagt påminner om mobilanvändandet när man kör bil.
Roger

En hel del söndags-flygare flyger numera multikoptrar. Att flyga multikopter utan att ha koll på batterispänningen är spännande på ett otrevligt sätt. Flygplan och till och med helikoptrar går att landa med reducerad effekt. Det går inte alls med multikoptrar.

Elflygarn
2014-06-11, 13:34
+1 på den.

De allra flesta ESC:er för multis sätter man ju på att göra "hard cut" på "low", dvs att man drar ur ackarna till absolut minimum innan ESC:n klipper, och det gör den tvärt, ingen varning och ingen reducerad kraft. (Multicoptrar segelflyger dessutom ungefär lika bra som byggnadsställningar i händelse av att nån därute inte provat.) "hard cut" på "low" är dessutom default i SimonK-mjukvaran för ESC:er som de allra flesta multicopterbyggare använder idag.

Dessutom, att flyga det kompakta elektronikpaket med massor av RF-störningar och kolfiber och metall som en MK är, det kräver att man har koll på sin RSSI långt innan man är utanför LOS.

McRegor
2014-06-11, 13:34
Jag har inte sagt att det är onödigt för alla och multikoptrar är väl ett exempel där det underlättar med telemetriinfo. Men nu är ju inte alla telemetri-sändare "talande" och använder man då displayen på sändaren så tappar man ju ögonkontakten med flygplanet - som ett exempel. Men visst - denna tråd handlar om Taranis och den har lyckligtvis talande telemetri. Men för söndagsflygare som flyger konventionella flygplan LOS (vilket trots allt är den största gruppen på våra klubbfält) så vidhåller jag att telemetrin är av begränsad betydelse även om det som sagt vore kul att ha främst i segelkärrorna.
Roger

Peter_L
2014-06-11, 16:41
Men för söndagsflygare som flyger konventionella flygplan LOS (vilket trots allt är den största gruppen på våra klubbfält) så vidhåller jag att telemetrin är av begränsad betydelse även om det som sagt vore kul att ha främst i segelkärrorna.
Roger

Man måste ju inte köpa en Taranis om man inte vill, man kan välja nåt annat i stället, men jag inbillar mig att en stor del av dom som köpte en Taranis gjort det bl.a. för sin telemetri och tal även om man främst flyger flygplan.

Nu är talet där och vill man absolut inte ha det så behöver man inte. Det går säkert att få den helt tyst om man föredrar det, men ändå vill ha en Taranis med alla sina möjligheter och låga pris.

Elflygarn
2014-06-11, 16:47
Den går att få helt tyst om man vill det. Man kan stänga av ljudet på den.

Jag köpte min Taranis för att den gav så många programmeringsmöjligheter till sitt låga pris, för att FrSkys mottagare är riktigt bra och för att den tar moduler så man kan byta radiosystem om man vill. Telemetrin är en bonus.

McRegor
2014-06-11, 19:39
Håller med dig helt Elflygarn i ditt sista inlägg - alltså att det finns ett antal andra saker som kan motivera ett Taranis-köp även för en gammal gubbe som undertecknad...:)
Sen tycker väl inte heller jag att det är nån nackdel med telemetri men frågan var snarast om vi vanliga söndagsflygare verkligen kommer att nyttja det i nån högre utsträckning sen nyhetens behag lagt sig. Men som sagt - det är trots allt ett eget val så var och en avgör själv om behovet finns. Kan kanske bli en Taranis även här när den uppdaterade modellen dyker upp.
Roger

fortuna
2014-06-12, 10:21
Hej Alla Taranis-ägare.. :-)
Tyvärr så hittade jag inget bättre tråd att ställa frågan.
I taranis finns det "färdiga" program för helikopter, det är ju bra, ganska enkelt att ställa in. i flesta fall.
Till de vanligaste varianter på kollektiv pitch 90, 120, 140 graders är ok, där man använder cyklic 1,2 3 servon. Men till min Raptor 50 finner jag det lite mer egendomligt..
det fungerar inte med cyklic pitch, .. Är det någon som vill och kan hjälpa mig att programmera rätt.
Är det för krångligt att skriva och förklara här eller fel tråd, pm:a ditt telefonnummer så ringer jag upp dig..
Mvh Micke

Fluf
2014-06-12, 11:49
Inte bara att du har missat pitchkurvorna?

Håkan
2014-06-12, 12:18
Hej Alla Taranis-ägare.. :-)
Tyvärr så hittade jag inget bättre tråd att ställa frågan.
I taranis finns det "färdiga" program för helikopter, det är ju bra, ganska enkelt att ställa in. i flesta fall.
Till de vanligaste varianter på kollektiv pitch 90, 120, 140 graders är ok, där man använder cyklic 1,2 3 servon. Men till min Raptor 50 finner jag det lite mer egendomligt..
det fungerar inte med cyklic pitch, .. Är det någon som vill och kan hjälpa mig att programmera rätt.
Är det för krångligt att skriva och förklara här eller fel tråd, pm:a ditt telefonnummer så ringer jag upp dig..
Mvh Micke

Ge oss lite mer info om hur det beter sej. Cyclic pitch = lutning fram/bak, normalt höger spak fram/bak. Den behöver man inte göra något speciellt med. Har du bara CYC1, CYC2 och CYC3 ut till de tre swash-servona i mixern ska cyclic pitch komma automatiskt på höger spak.
Så ge lite mer info om vad som (inte) händer.

fortuna
2014-06-12, 14:14
Hej håkan och Fluf, börjar med Fluf, Pitchkruvorna finns redan färdigt i programmet, ..
Normalt är det 3 servon som jobbar för kollektiv pitch, alla 3 servorna jobbar när helikoptern ska lyfta men på Raptorn är det 1 servo som lyfter en komplex brygga och 1 servo som jobbar för cyclic pitch och 1 för lutning. dessa fungerar var för sig om jag i programmet använder de förinställda cycl 1, 2 ,3, så jobbar alla servona samtidigt, framåt, uppåt och sida... och revers när man drar spak på andra hållet..
Provat att plocka bort cyclic pitch och fått det synbart att fungera ,men är osäker på utfallet när det väl ska upp i luften..
även pitchkurvorna är anslutna till servorna men som sagt . Osäker till tusen.

Ge oss lite mer info om hur det beter sej. Cyclic pitch = lutning fram/bak, normalt höger spak fram/bak. Den behöver man inte göra något speciellt med. Har du bara CYC1, CYC2 och CYC3 ut till de tre swash-servona i mixern ska cyclic pitch komma automatiskt på höger spak.
Så ge lite mer info om vad som (inte) händer.

yak 55
2014-06-12, 15:23
Du ska inte ha någon ccpm mixning på en sådan heli, alltså inget av 90, 120 140grader, kan inte taranis men ibland finns det "normal" eller "ett servo" , det blir precis som ett flygplan men med pitch och throttle kurvor :-)

Håkan
2014-06-12, 16:41
Ja så är det tydligen på Raptor 50. Ta då bort Heli-mixningen "---". Använd inte CYK1, CYK2 och CYK3 utan direkt Ske och Hjd. Till Pitch-servot är det lämligt att lägga in en pitch-kurva i mixern, den styrs av Gas. Motsvarande till Throttle-servot, en/flera gas-kurvor som också styrs av Gas.

fortuna
2014-06-12, 17:49
Jag förstod så att inget av dessa skulle fungera, dock hittade inget att stänga av.. 90 120 140 graders.. i taranisen..
Du ska inte ha någon ccpm mixning på en sådan heli, alltså inget av 90, 120 140grader, kan inte taranis men ibland finns det "normal" eller "ett servo" , det blir precis som ett flygplan men med pitch och throttle kurvor :-)

fortuna
2014-06-12, 17:55
Då är vi 2 som tänker lika, jag har kladdat lite med detta i dag, blev samma som du beskrivit, . Tack ni som svarat på mitt anrop. :-)

Ja så är det tydligen på Raptor 50. Ta då bort Heli-mixningen "---". Använd inte CYK1, CYK2 och CYK3 utan direkt Ske och Hjd. Till Pitch-servot är det lämligt att lägga in en pitch-kurva i mixern, den styrs av Gas. Motsvarande till Throttle-servot, en/flera gas-kurvor som också styrs av Gas.

fortuna
2014-06-12, 19:38
Som en information, Har precis kommit hem från vårt flygfält och flugit upp 3 tankar med bränsle med min Raptor 50.. allt avlöpte helt galant.. Taranis fungerar bra till den med..:sarcastic:


Ja så är det tydligen på Raptor 50. Ta då bort Heli-mixningen "---". Använd inte CYK1, CYK2 och CYK3 utan direkt Ske och Hjd. Till Pitch-servot är det lämligt att lägga in en pitch-kurva i mixern, den styrs av Gas. Motsvarande till Throttle-servot, en/flera gas-kurvor som också styrs av Gas.

Tokaz
2014-06-22, 12:20
Hur ska man ställa in sändaren för att få ut 16 kanaler i en x8r mottagare? fått min okto u funka nu med 8 kanaler med behöver några kanaler till :)

Bertone
2014-06-22, 12:37
Om jag fattat det rätt:
Vill du 16 kanaler behöver du två x8r.
Räcker det med 12 kanaler så behöver du en s-bus till pwr decoder som är ett "grenuttag" och här behöver du även en servo channel changer för att tala om att dom 4 kanalerna är kanal 9-12 (inte 1-4). Totalt ca $35.
Men.......man borde ju kunna ändra kanalerna i mottagaren till kanal 5-12...eller? I så fall behövs inte channel changern.

Tokaz
2014-06-22, 13:17
Jag fattade det som kanal 1-8 är går genom s-bus och 9-16 går genom mottagaren servo utgångar

Jono
2014-06-22, 15:15
Jag fattade det som kanal 1-8 är går genom s-bus och 9-16 går genom mottagaren servo utgångar

Om du byglar kanal 1&2 och kanal 3&4 innan du binder i D16 mode får du kanal 1-8 på s-bus och 9-16 på mottagarutgångarna.
Så kör jag på min Y6.

Tokaz
2014-06-22, 16:30
Tack Jörgen :)
ska jag ställa 1-16 i channelrange?

Jono
2014-06-22, 16:44
Tack Jörgen :)
ska jag ställa 1-16 i channelrange?

Ja så gjorde jag.

Tokaz
2014-06-22, 19:12
nu funkar det!! Tackar :)
Nästa problem. Ska ställa in så jag kan tilta kameran nu. Fått det o funka på en slider men drar jag den åt ett håll så tiltar den framåt men slutar inte tilta för äns ja drar tillbaka till mitten igen. antar att jag ställer in nått där också i sändaren

erolwi
2014-06-22, 19:21
Hej. Har en Taranis på ingående och läser på och verkar få grepp på hur jag ska få upp min helikopter i luften. Dock skulle jag vilja ha total flygtid loggad för helikoptern (alla flygningar) men kan inte hitta något om det, någon som vet om/hur man gör? Samma när jag skaffat GPS, logga total flyg distans, max fart etc för alla flighter. Någon som vet?

PinDuke
2014-06-22, 20:18
nu funkar det!! Tackar :)
Nästa problem. Ska ställa in så jag kan tilta kameran nu. Fått det o funka på en slider men drar jag den åt ett håll så tiltar den framåt men slutar inte tilta för äns ja drar tillbaka till mitten igen. antar att jag ställer in nått där också i sändaren

Det är nog snarare en inställning i mjukvaran till gimbalet. Brukar finnas "speed mode" eller "stick/rate mode". Prova att ändra där först.

Håkan
2014-06-22, 20:58
Det kanske är en inställning i mjukvaran som PinDuke skriver. Men ifall det inte är det, alltså du vill låta en spaks utslag styra hastigheten på ett servo istället för dess läge som vi oftast gör, så finns det en lösning t ex här http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=35&t=856 . Inget man kommer på själv sådär direkt.

Copterdude
2014-06-27, 11:23
Fick min Taranis nyss. En fråga, ska gasreglaget ha en friktion ? Det låter som den stegar mot något. Kanske står nånstans i manualen.

bogieboy
2014-06-27, 11:24
Det är så orginal men går att ta bort om man vill. Men då måste du öppna radion.

Copterdude
2014-06-27, 11:28
Det är så orginal men går att ta bort om man vill. Men då måste du öppna radion.

Ok, blev bara lite förvånad då jag inte hade haft så på nån annan radio. Skönt att det inte är nå fel på gimbalen iaf :)

Fluf
2014-06-27, 12:07
Ok, blev bara lite förvånad då jag inte hade haft så på nån annan radio. Skönt att det inte är nå fel på gimbalen iaf :)
Kallas för ratchet, används främst av flygplansflygare medan heliflygare inte uppskattar det för att få bättre hoverprecision. Men smaken är olika om man vill ha eller inte ha.

Enkelt att justera eller deaktivera med en skruvmejsen om du öppnar den :)
(skall faktiskt göra det själv nu när jag börjat flyga heli med min Taranis).

Copterdude
2014-06-27, 13:19
Mm tror jag ändrar sen, känns som det kommer bli irriterande med hacken när man flyger kopter. Men ska flyga lite först så jag ser att den funkar som det ska innan öppning av radion.


Kallas för ratchet, används främst av flygplansflygare medan heliflygare inte uppskattar det för att få bättre hoverprecision. Men smaken är olika om man vill ha eller inte ha.

Enkelt att justera eller deaktivera med en skruvmejsen om du öppnar den :)
(skall faktiskt göra det själv nu när jag börjat flyga heli med min Taranis).

Norse
2014-06-27, 15:04
Vad för saker bör man göra när man fått sin taranis? Är det companion9x man ska installera på datorn, ska taranisen i sig uppdateras med något?

dvogonen
2014-06-27, 15:29
Du behöver inte göra något alls. Radion funkar bra som den är.

Om du vill ha alla nya uppdateringar och kunna redigera modeller på datorn så skall du installera OpenTX Companion och uppgradera radion därifrån.

companion9x är en omodern variant. Undvik den.

Fluf
2014-06-27, 15:31
Vad för saker bör man göra när man fått sin taranis? Är det companion9x man ska installera på datorn, ska taranisen i sig uppdateras med något?
Man kan, men man behöver inte.

Det underlättar att programmera avancerade mixar via datorn, dock föredrar jag att köra all programmering manuellt i sändaren för att instinktivt kunna justera på fältet utan att det blir en stor sak av det.

Firmwaren i sig funkar utmärkt out of the box, men du kanske vill ändra ljudspråk och eller talspråk till svenska, byta startbild eller byta startljud etc så att det passar just dig, men det är inte nödvändigt.

freddan_6
2014-06-27, 15:43
Jag bytte till version 2 av OpenTX den innehåller många förbättringar jämfört med den gamla 1.5x.
Nu är det 2.0.5 som gäller även om jag ligger kvar på 2.0.2.
http://www.open-tx.org/downloads.html

Copterdude
2014-06-30, 12:30
Har version opentx-x9d-v1.1.02
EEPR: 215

Installerade OpenTx Companion men lyckades inte få kontakt med firmware delen. Enda jag gjorde var att ställa in Frsky Tarananis i Compainion. Drivarna är korrekt installerade och den pluppar upp i windows. Orkar inte söka internet efter svar så tänkte nån här inne kanske vet vad jag bör göra för att uppdatera :)

*edit*

Det löste sig väldigt enkelt så nu har jag nyaste. Installerade bara nyaste Zadig programmet och tog replace driver enligt instruktionerna på sidan nedan sen funka det galant.

http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=96&t=3858

Ibland är man bara för lat för att läsa haha.

dvogonen
2014-06-30, 14:48
Har version opentx-x9d-v1.1.02
EEPR: 215

Installerade OpenTx Companion men lyckades inte få kontakt med firmware delen. Enda jag gjorde var att ställa in Frsky Tarananis i Compainion. Drivarna är korrekt installerade och den pluppar upp i windows. Orkar inte söka internet efter svar så tänkte nån här inne kanske vet vad jag bör göra för att uppdatera :)

*edit*

Det löste sig väldigt enkelt så nu har jag nyaste. Installerade bara nyaste Zadig programmet och tog replace driver enligt instruktionerna på sidan nedan sen funka det galant.

http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=96&t=3858

Ibland är man bara för lat för att läsa haha.Du hade tur. Det kan vara helvetiskt svårt att få drivrutinerna att fungera i Windows. Linux och OSX är enklare. Men när man väl en gång uppgraderat till OpenTX 2.0 i radion så behöver man aldrig mer använda dem i och med att 2.0 kan fungera som ett USB-minne. Drivrutiner för USB-minnen finns redan på plats i alla datorer, så ingen komplicerad installation behövs.
Vi får hoppas att FrSky går över till att leverera sändare med 2.0 installerat från start inom inte allt för lång tid.

Pumpe
2014-06-30, 17:41
Väldigt nära att trycka på köpknappen, ska man lägga till 2000mah batteri när man ändå köper?

Data Dan
2014-06-30, 19:18
ja eller så köp ett life 3 cell det kör jag med

Pumpe
2014-06-30, 19:46
Verkar vara lite tjurigt att skicka accar från giantshark där jag tänkte beställa sändaren. Har tex RCflight lämpligt LiFe acc?

Elflygarn
2014-06-30, 20:09
Tänk på att life-ackar har lägre spänning = ger inte lika mycket uteffekt. Det kan ha betydelse, tex om man vill stoppa en ezuhf-modul i sin Taranis nån dag.

Ville
2014-07-01, 19:09
Tänk på att life-ackar har lägre spänning = ger inte lika mycket uteffekt. Det kan ha betydelse, tex om man vill stoppa en ezuhf-modul i sin Taranis nån dag.

Hej Elflygarn
Jag tror väl ändå inte det påverkar sändarens uteffekt på 2,4 GHz som lär vara 100mW, men det kanske är så att andra moduler kräver mera ström än originalet.

/Ville :)

Elflygarn
2014-07-01, 19:10
Precis vad jag menade. Räckvidden på 2.4 lär knappast bli enormt lidande.

McRegor
2014-07-01, 19:33
Precis vad jag menade. Räckvidden på 2.4 lär knappast bli enormt lidande.
Den borde väl inte bli lidande alls för det måste ju rimligen finnas nån form av spänningsstabilisering eftersom det är möjligt att köra med olika batterityper och spänningar.
Roger

Copterdude
2014-07-01, 19:45
Den borde väl inte bli lidande alls för det måste ju rimligen finnas nån form av spänningsstabilisering eftersom det är möjligt att köra med olika batterityper och spänningar.
Roger

Borde vara så tycker man på modulen men har inte läst om den så vet ej, EZUHF externa "lådan" får dock sjunkande uteffekt under 12v.

Elflygarn
2014-07-02, 01:07
Spänningsstabilisering låter iofs rimligt, eftersom modulen då skulle dra mer ström än den interna RF:en. Och det gör den. Jag har märkt att Taranisen drar märkbart mer med EzUHF-modul ipluggad. Nu har den iofs bra mycket mer uteffekt än den interna RF:en.

High Five
2014-07-02, 12:05
ja eller så köp ett life 3 cell det kör jag med

Jag ogillar mitt LiFe batteri till min Taranis av 2 skäl:
-Jag behöver ta ut det ur radion för att ladda det. NiCd kan jag ladda direkt i radion, även om vissa inte tycker att man ska göra det.
-Volt-spannet den jobbar på är inte så stort vilket gör det svårt att avgöra hur mycket kapacitet det är kvar i batteriet.

På plus-sidan håller LiFe laddning mycket bättre när jag inte använder radion.

Orginal 600 mAh har för lite kapacitet för min smak, jag behövde nästan alltid ladda radion när jag tog fram den, antingen för att jag inte laddade direkt efter senaste användningen eller för att jag inte använt radion på ett par veckor.

Pumpe
2014-07-02, 16:55
Och då var den slut i lager så jag behövde inte köpa någon den här gången.

erolwi
2014-07-02, 17:52
Och då var den slut i lager så jag behövde inte köpa någon den här gången.

Finns inne på hobbyking med 2000mah batteri

Pumpe
2014-07-02, 19:45
Kändes bättre att köpa den från England än HK. Behöver den egentligen inte i dagsläget heller, var mer ett vill ha tillfälle när den var på rea

The Flyer
2014-07-13, 22:40
FrSky har ju två olika dekodrar som kan anslutas till SBUS porten, en SBUS -> PWM dekoder http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=74 samt en SBUS -> CPPM dekoder http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=112

Nu undrar jag om någon är haj på detta: -Vad är skillnaden mellan dessa två dekodrar, dvs i vilka sammanhang har man användning av dessa och när fungerar det inte att använda den ena framför den andra? Jag vet tex att CPPM dekodern används när man vill utöka antalet kanaler om mottagaren har SBUS port. Kan man då ansluta i stort sett vilka servon som helst till dessa extra kanaler?

Fluf
2014-07-13, 22:46
PWM dekodern använder du när du skall koppla in servon som inte har inbyggt S.BUS stöd. Du kan i princip dra en enda servokabel från mottagren ut till dv. WPM dekodrar för att få en ren installation på större farkoster.

CPPM dekodern ger en annan seriell signal än S.BUS, men snarlik. Många flygkontrollers, tex KK-brädor för multikoptrar, flybarless kontrollers till helikoptrar, autopiloter etc till flygplan kan ta emot en CPPM signal. Jag själv använder en CPPM dekoder mellan motagaren och RVOSD på mitt FPV-plan för att bara behöva dra en kabel från mottagare till flygkontrollern

The Flyer
2014-07-14, 00:02
PWM dekodern använder du när du skall koppla in servon som inte har inbyggt S.BUS stöd. Du kan i princip dra en enda servokabel från mottagren ut till dv. WPM dekodrar för att få en ren installation på större farkoster.

CPPM dekodern ger en annan seriell signal än S.BUS, men snarlik. Många flygkontrollers, tex KK-brädor för multikoptrar, flybarless kontrollers till helikoptrar, autopiloter etc till flygplan kan ta emot en CPPM signal. Jag själv använder en CPPM dekoder mellan motagaren och RVOSD på mitt FPV-plan för att bara behöva dra en kabel från mottagare till flygkontrollern

Är det verkligen riktigt det du beskriver om PWM dekodern för i manualen till SBUS -> CPPM dekodern i länken ovan står precis det du beskriver om PWM dekodern:

This product can be used as CPPM/SBUS decoder to convert CPPM/SBUS signal for conventional servo (other than use CPPM/SBUS compatible servo directly) with CPPM/SBUS system.

I såfall har de ju samma funktion och kan båda användas till servon som saknar SBUS stöd?

Fluf
2014-07-14, 07:50
Är det verkligen riktigt det du beskriver om PWM dekodern för i manualen till SBUS -> CPPM dekodern i länken ovan står precis det du beskriver om PWM dekodern:

This product can be used as CPPM/SBUS decoder to convert CPPM/SBUS signal for conventional servo (other than use CPPM/SBUS compatible servo directly) with CPPM/SBUS system.

I såfall har de ju samma funktion och kan båda användas till servon som saknar SBUS stöd?

Nej, CPPM är också en kompisit signal där du kan få 16kanaler i sammakabel, precis som S.BUS, men bara ett annat protokoll.

The Flyer
2014-07-14, 13:21
Nej, CPPM är också en kompisit signal där du kan få 16kanaler i sammakabel, precis som S.BUS, men bara ett annat protokoll.

Så vilket protokoll vill de flesta servon ha?

Enligt SBUS-> CPPM dekoder manualen så funkar CPPM protokollet till konventionella servon som saknar SBUS. Dessa servon vill alltså prata med CPPM protokollet. Vilka servon är det?

Samma sak måste ju gälla för SBUS -> PWM dekodern, att servon som pratar PWM språk ansluts till denna dekoder och översätts till SBUS men....Vilka servon vill prata PWM språk?

Finns ju en mängd olika servomärken på marknaden och dessutom vanliga konventionella samt digitala men de flesta servon pratar ju med samma språk (protokoll) mot mottagaren. Eftersom det det i stort sett går att ansluta vilka servon som helst till vilka mottagare som helst så måste ju språket mellan dessa vara standardiserat om vi bortser från att nu SBUS gjort sitt intåg? Vilket är alltså språket som de flesta servon och mottagare pratar med varandra med?

Fluf
2014-07-14, 17:12
PPM - Pulse Position Modulation - Det vanliga servon kör på, en kabel per servo
CPPM - Combined PPM, i princip seriell PPM där en rad signaler för olika kanaler skickas sekvensiellt. En massa kanaler på samma kabel.
S.BUS - Liknande CPPM, fast annat protokoll (kan vara olika pulser för att identifiera slut på en kanals signal och början på nästa etc). En massa kanaler på samma kabel.

Futaba S.BUS servon kan kopplas direkt på S.BUS, och man programmerar då varje servo för vilken kanal den skall lyssna på.

CPPM används av till exempel KK2.1 kontroll brädor och RVOSD, ganska säker på att det även är CPPM som Spektrum satelliter skickar till huvudmottagaren (därav att man klarar sig med endast en satellit om man använder en flygkontroller).


Så om du vill översätta S.BUS till vanligt servo behöver du en programmerbar S.BUS till PPM adapter
Om du vill översätta S.BUS till CPPM (om du har kontrollkort som inte stödjer S.BUS) så behöver du en S.BUS till CPPM adapter.

Blev det lite klarare?