handdator

Visa fullständig version : FrSKY TARANIS



Sidor : 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9

AM
2014-07-14, 18:35
I den nya leveransen av Taranis jag fick idag ingår 2000mAh NiMh batteri. Dock finns inte AL-väskan längre.

The Flyer
2014-07-15, 15:05
PPM - Pulse Position Modulation - Det vanliga servon kör på, en kabel per servo
CPPM - Combined PPM, i princip seriell PPM där en rad signaler för olika kanaler skickas sekvensiellt. En massa kanaler på samma kabel.
S.BUS - Liknande CPPM, fast annat protokoll (kan vara olika pulser för att identifiera slut på en kanals signal och början på nästa etc). En massa kanaler på samma kabel.

Futaba S.BUS servon kan kopplas direkt på S.BUS, och man programmerar då varje servo för vilken kanal den skall lyssna på.

CPPM används av till exempel KK2.1 kontroll brädor och RVOSD, ganska säker på att det även är CPPM som Spektrum satelliter skickar till huvudmottagaren (därav att man klarar sig med endast en satellit om man använder en flygkontroller).


Så om du vill översätta S.BUS till vanligt servo behöver du en programmerbar S.BUS till PPM adapter
Om du vill översätta S.BUS till CPPM (om du har kontrollkort som inte stödjer S.BUS) så behöver du en S.BUS till CPPM adapter.

Blev det lite klarare?

Ja delvis men ändå inte. Jag behöver alltså en SBUS -> PPM adapter? Då har vi alltså utökat med ytterligare en möjlighet. Detta blir värre och värre eller snurrigare och snurrigare:) Men någon sådan finns ju inte utan de två dekodrar som finns är ju SBUS -> PWM och SBUS -> CPPM. Ovan tog du ju upp de flesta utom PWM. Menar du PWM eller menar FrSky PPM fast dom betecknar detta PWM? Enligt manualen som finns om man väljer länken jag gav till PWM dekodern så får man upp en manual till SBUS -> CPPM. Detta är riktigt snurrigt faktiskt och ju mer jag gräver i detta desto oklarare blir det.

Den här snubben utökar antalet kanaler från 8 till 12 med en SBUS -> PWM dekoder. https://www.youtube.com/watch?v=bZ50z41hnmQ I början av videon kommer stillbilder upp vilka grejor som behövs för detta, vilka pekar på Aloft Hobbies och dekodern på bilden ser ut att vara en PWM dekoder trots att det i överskriften skrivs om CPPM dekoder. Kikar man på länken till Aloft Hobbies http://www.alofthobbies.com/frsky-sbus-decoder-1.html så är det samma bild dvs en PWM dekoder. Läser man längre ned så står det: The FrSky SBUS & CPPM Decoder can be used to decode SBUS or CPPM signals and converts them to PWM signals for use with conventional analog and digital servos.

Så enligt din beskrivning är PPM det som vanliga servon kör på. Enligt FrSky så är det PWM som vanliga servon kör på. Jag vet inte om jag har rätt men är det inte så att FrSky har blandat ihop PPM med PWM och att det egentligen menar PPM fast de skriver PWM? Eller är det jag som blandar ihop begreppen? Har aldrig hört talas om PWM förrän FrSky dök upp på marknaden...

simonarvestrand
2014-07-15, 15:16
pwm är det som vanliga servon kör på . ppm är ett "kommunikationsprotokoll"

Fluf
2014-07-15, 16:01
Ursäkta typon med PPM och PWM och att jag snurrat till det.

Om du beskriver exakt vad du vill åstakomma så blir det lättar för oss att hjälpa med vad du kan tänkas behöva :)

Håkan
2014-07-15, 20:33
Är det verkligen riktigt det du beskriver om PWM dekodern för i manualen till SBUS -> CPPM dekodern i länken ovan står precis det du beskriver om PWM dekodern:

This product can be used as CPPM/SBUS decoder to convert CPPM/SBUS signal for conventional servo (other than use CPPM/SBUS compatible servo directly) with CPPM/SBUS system.

I såfall har de ju samma funktion och kan båda användas till servon som saknar SBUS stöd?


Flufs svar här http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36595-FrSKY-TARANIS?p=353301&viewfull=1#post353301 är bra.

FrSkys manualer är inga under av klarhet. Det står att prytteln kan konvertera en SBUS och/eller CPPM signal till att styra individuella servon. Titta på bilderna i de två manualerna så framgår det förhoppningsvis vad de två olika enheterna är tänkta till.

Möjligen kan du ha blandat ihop de två manualerna.

The Flyer
2014-07-15, 22:31
Ursäkta typon med PPM och PWM och att jag snurrat till det.

Om du beskriver exakt vad du vill åstakomma så blir det lättar för oss att hjälpa med vad du kan tänkas behöva :)

Problemet är att jag har stora problem :) med PWM dekodern. Jag beskriver det i följande. Dock har jag skrivit det på engelska eftersom jag ställt frågan till inköpsstället samt en annan leverantör. Orkar inte översätta det men så här har jag uttryckt mig:

I have started to use a FRSKY SBUS TO PWM DECODER. It is something strange with it but I can´t really find out what it is? I am starting to go nuts and bananas on it now. When I have it correctly binded it often stops functioning and the leds on the decoder go out. This happens mostly during the boot up process, starting TX first and then the RX. Then I have to rebind my X8R RX to my TX without the PWM decoder connected to the SBUS port. After rebinding is done I connect the PWM decoder to the SBUS port again. If I am lucky it starts to function correctly again just to stop function at any time later. This process have been repeated many times by me.

I have the Internal RF Mode in Taranis set to D16 and have both tried channel range set to 1-12 or 1-16. When I get the problems described above and for example my channels in that case are set to 1-12 it is almost impossible to get the PWM decoder to be recognized by the RX just by rebinding the RX without the decoder in the SBUS port WITHOUT changing the channel range in the TX to 1-16 (in case if I have it set to 1-12) before binding RX again. Then the decoder function correctly for a while until it stops again after boot up. Then I have to start with the binding process all over again. But if I don't change the channel range STRANGELY to 1-12 (in case if I have it set to 1-16) before binding it is almost impossible to get the RX to recognize the PWM decoder when I connect it to the SBUS port again. It is like the RX or the TX stores something in them that is connected to the channel range information and the S.BUS port protocol because I have to change between 1-12 channels and 1-16 channels in D16 Mode.

Another thing that is almost 100% sure is that the PWM decoder will stop function if I don´t boot up TX and RX in the correct order if it was OK when I shut them off the last time. When this happens I need to go through the binding process all over again. The same thing happens if I loose signal between TX and RX. The leds start to go nuts and blink erroneously.

As You understand one can´t have it like this with this component in a turbine jet model airplane because it is TOO risky. In such a case You really have to trust in Your equipment so it is no room for unreliable components.

The last time a had the system up everything seemed to function well without any errors but I don´t know if it will be ok when I start it up next time or when I fly. I really don´t trust the extra channels that the decoder gives me right now.


As I can´t find out what or isolate where and why the problems occur I don´t know what to do?

FinnbyFraggel
2014-07-19, 00:05
Jag har sneglat på Taranis ett tag nu men skulle vilja känna på den innan jag beställer.
Är det någon i Stockholm, gärna norra delen som har en som jag kan få klämma och känna på?
/Jonas

biasb
2014-07-20, 00:35
De har inte direkt blåst någon. Alla har ju bidragit av egen fri vilja. Men det är dålig stil att inte sponsra kostnaden för byggservern som används av deras kunder eller ge Bertrand/Romolo någon form av kickback för deras arbete som bidragit till att göra Taranis till en succé. Detta skulle vara helt marginella kostnader i förhållande till vad utvecklingen av Taranis måste ha kostat.

För nästa radio (Horus) har dock FrSky helt andra planer. De planerar att bygga in krypteringschip i radion och låta användarna köpa tillgång till radions funktioner genom att köpa programuppdateringar online. I det samanhanget kan man naturligtvis glömma öppen programvara som openTX eller er9x. Man får väl hoppas att de ändrar sig, men det ser mörkt ut.
Det ser ut som om open-source och FrSky går skilda vägar efter Taranis.

Funderar på att köpa en Taranis och tycker hela konceptet med open source är tilltalande, men om Taranisen bara är en parentes känns det inte alls lika intressant. Har det kommit fram någon ny information om hur de har tänkt med Horus (och andra kommande radios)? Det känns lite som att de skjuter sig själva i foten om de överger OpenTX (och open source) eftersom det är delvis det som har bidragit till hypen av den.

sundqvistjohan
2014-07-20, 00:36
757 inlägg i tråden, så svaret på min fråga finns kanske tidigare men orkar inte läsa igenom hela tråden :)

Får snart hem familjens andra Taranis, nu vill jag gärna kopiera över modellerna jag har programmerat i sonens sändare till min egen så vi kan flyga dubbelkommando med exakt samma inställningar i båda sändarna.

I Open TX companion (jag har Windows 8) har jag kontakt med sändaren såtillvida att jag kan sätta in svenska som talspråk i sound-mappen. Men "läs modeller och inställningar från radion"-menyn fungerar inte. Skall jag har radion på eller av när den är kopplad med USB-kabel till datorn för att kopiera inprogrammerade modellminnen?

Elflygarn
2014-07-20, 10:21
Du kan ju också backa upp alla modellerna till SD-kortet och flytta över det. Går att göra utan PC.

freddan_6
2014-07-20, 20:57
757 inlägg i tråden, så svaret på min fråga finns kanske tidigare men orkar inte läsa igenom hela tråden :)

Får snart hem familjens andra Taranis, nu vill jag gärna kopiera över modellerna jag har programmerat i sonens sändare till min egen så vi kan flyga dubbelkommando med exakt samma inställningar i båda sändarna.

I Open TX companion (jag har Windows 8) har jag kontakt med sändaren såtillvida att jag kan sätta in svenska som talspråk i sound-mappen. Men "läs modeller och inställningar från radion"-menyn fungerar inte. Skall jag har radion på eller av när den är kopplad med USB-kabel till datorn för att kopiera inprogrammerade modellminnen?
Det beror på version av firmware i radion.

Efter Firmware 2.0 ska radion vara påslagen, och slås på med en eller båda trimmarna (skev/sida) inåt mot powerknappen.
Före Firmware 2.0 ska radion vara påslagen utan att man rör trimmar.

High Five
2014-07-21, 18:14
Jag har sneglat på Taranis ett tag nu men skulle vilja känna på den innan jag beställer.
Är det någon i Stockholm, gärna norra delen som har en som jag kan få klämma och känna på?
/Jonas
PM skickat.

FinnbyFraggel
2014-07-24, 21:07
Fick hem min Taranis idag :-)

Den var onekligen aningens tjurig när jag skulle gå från FW 1.x till 2.x, men efter lite övertalning av både radio och dator lyckades det till slut.
Och jag kan bara säga en sak, vilken trevlig radio!
Jag har kört TGY 9X med ER9X FW och det är faktiskt några saker som är lite mer omständligt och inte lika självklart i OpenTX men när an väl listat ut hur man ska bygga en funktion så fungerar allt mycket smidigt.
Men att göra backup av modellerna i ER9X och tro att det ska gå att importera i OpenTX var tyvärr bara att glömma, det gick att via Companion9X läsa in modellerna men kanalordningen blev fel och mixar och annat kom i oordning så det blev att öppna modellerna i eePe och manuellt skriva av / kopiera information till Companion....
Två saker som stör mig i Taranis, varför kan man bara skriva modellnamn och annan informationen med små bokstäver (gemener) från radion (eller har jag missat någon knapp?) och varför kan man inte få timern att räkna från 00:00 och upp när man ställer in en tid för larm utan bara från larmtid och ner?
Och är det ett vanligt fenomen att det brusar / låter från högtalaren på Taranis när man använder externa moduler?

/Jonas

zingo
2014-07-24, 21:58
Två saker som stör mig i Taranis, varför kan man bara skriva modellnamn och annan informationen med små bokstäver (gemener) från radion (eller har jag missat någon knapp?) och varför kan man inte få timern att räkna från 00:00 och upp när man ställer in en tid för larm utan bara från larmtid och ner?
Och är det ett vanligt fenomen att det brusar / låter från högtalaren på Taranis när man använder externa moduler?

/Jonas

Gemenerna kan jag hjälpa dig med.
När du skriver in modellnamnet och har knappat fram önskad bokstav så gör du ett långt tryck på "ENT" knappen så blir bokstaven versal och markören hoppar fram ett steg.

dvogonen
2014-07-25, 00:50
Bruset är tyvärr vanligt förekommande. De avskärmad inte audio-delen ordentligt och den plockar upp alla möjliga störningar.

freddan_6
2014-07-25, 09:01
Sorry ingen egen bild men det är dessa kablar som tar upp ljud.
De bör isoleras. Jag har koaxial - gammal audiobög som jag är.
http://boltrc.com/blog/simple-audio-fix-and-upgrade-for-the-taranis/

fortuna
2014-07-25, 09:57
Hej Alla Taranisexperter.
Har haft min Taranis i några månader nu, skulle till och uppdatera och göra backup på modeller etc..
Kollade genom menyer och undersökte ifall något var konstigt innan uppdateringen.
Upptäckte att trotteltrim inte fungerar ut till mottagaren.. inte heller i menyn "kanalöversikt" syns något, men i första bilden ser man stapeln flytta sig och ljudet fungerar också " maximum trim, center, minimum trim" Gjort uppdateringen men fortfarande samma sak.. trottel fungerar som det ska men inte trottel trim ut till "kanalöversikt" och inte till mottagare.. men i övrigt finns ljudet och visning i huvudbilden.
Finns det någon ide? någon inställning jag missat?. ps: alla andra trimmar fungerar..

fortuna
2014-07-26, 08:12
Hej!.. Jag svara på min egen fråga.. :-) Hittade felet.. rutan för trim var inte för bockad på kanal 1.. och då jag från första stund använder en kopia och flyttar över till nya modeller följer även den med.. :-)


Hej Alla Taranisexperter.
Har haft min Taranis i några månader nu, skulle till och uppdatera och göra backup på modeller etc..
Kollade genom menyer och undersökte ifall något var konstigt innan uppdateringen.
Upptäckte att trotteltrim inte fungerar ut till mottagaren.. inte heller i menyn "kanalöversikt" syns något, men i första bilden ser man stapeln flytta sig och ljudet fungerar också " maximum trim, center, minimum trim" Gjort uppdateringen men fortfarande samma sak.. trottel fungerar som det ska men inte trottel trim ut till "kanalöversikt" och inte till mottagare.. men i övrigt finns ljudet och visning i huvudbilden.
Finns det någon ide? någon inställning jag missat?. ps: alla andra trimmar fungerar..

Tandgnissle
2014-07-26, 21:18
Hej, har fått hem min Taranis och har inga problem med att få den att fungera med mina flygplan. Min gamla Honey bee king 2 har jag dock ett stort problem med. Vilken ordning bör man ha på mottagaren i helikoptern och vart skall man börja läsa för att ställa in radion rätt?

erolwi
2014-07-27, 15:11
Hej, har fått hem min Taranis och har inga problem med att få den att fungera med mina flygplan. Min gamla Honey bee king 2 har jag dock ett stort problem med. Vilken ordning bör man ha på mottagaren i helikoptern och vart skall man börja läsa för att ställa in radion rätt?

Du kan väl välja själv vilken ordning du vill ha, bara stoppa i rätt servo sedan i rätt utgång. Jag fluttade runt på kanalerna för att lättare få in en X8R i min 450 helikopter.

Här finns en bra guide men förstår dock inte vitsen av så många fligt modes : http://www.helifreak.com/showthread.php?t=598718

fortuna
2014-07-27, 15:55
Hej!
Jag uppdaterade min Taranis för 2- 3 dagar sedan, i stora hela upptäcker jag inte några stora saker, men är det någon som kan förklara var de olika mallarna tagit vägen, ska finnas " har funnits i meny 13. men nu finns bara 12 menyer..
"templates"
00 clear mix
01 simple 4 channels
02 trottel cut
och så vidare..
Hjälp mig att hitta.
Med vänlig hälsning Micke

dvogonen
2014-07-27, 16:30
Mallarna finns inte kvar i 2.0.
De är ersatta med en Wizard i OpenTX Companion 2 som kan användas för att skapa modeller.

Dessutom finns möjlighet att lägga till en lua-wizard även i radion. Detta för den som föredrar att skapa och redigera modeller i radion.

fortuna
2014-07-27, 17:16
Ahaa. då förstår jag.. men kanske du kan förklara hur jag hittar denna Wizard i companion och lua-wizard till radion?.. Har kollat lite och enligt beskrivningen ska man döpa en mapp enligt detta /SCRIPTS/WIZARD och lägga de uppackade filerna där i och sedan när man starat radion så kommer det att finnas en hjälp för programmering.. men.. min dator säger att jag inte kan döpa en mapp med specialtecken , då bla / \ : etc etc.. så jag kan inte få det till att fungera..




Mallarna finns inte kvar i 2.0.
De är ersatta med en Wizard i OpenTX Companion 2 som kan användas för att skapa modeller.

Dessutom finns möjlighet att lägga till en lua-wizard även i radion. Detta för den som föredrar att skapa och redigera modeller i radion.

Copterdude
2014-07-27, 17:53
Snabb fråga. Hittar inte manualen just nu. När man sätter failsafe på D8R-II-Plus håller man nere knappen på Rx 1 sekund då ? Ska den blinka till eller nått för min lyste bara konstant.

dvogonen
2014-07-27, 18:08
Ahaa. då förstår jag.. men kanske du kan förklara hur jag hittar denna Wizard i companion och lua-wizard till radion?.. Har kollat lite och enligt beskrivningen ska man döpa en mapp enligt detta /SCRIPTS/WIZARD och lägga de uppackade filerna där i och sedan när man starat radion så kommer det att finnas en hjälp för programmering.. men.. min dator säger att jag inte kan döpa en mapp med specialtecken , då bla / \ : etc etc.. så jag kan inte få det till att fungera..

Skapa en mapp på SD-kortet som heter SCRIPTS. skapa sedan i sin tur en mapp i denna som heter WIZARD.
Filerna skall ligga i WIZARD-mappen.
Nästa gång du skapar en ny modell i radion så startas Wizarden.

I Companion startas guiden automatiskt när du skapar en ny modell. Det fanns redan tidigare en Wizard i companion9x. Den var i princip värdelös och de flesta stängde av den. Om du uppgraderat från companion9x kan det hända att inställningen för detta hänger med, vilket gör att den nya Wizarden inte startas. Du hittar denna inställning bland alla andra i inställningsdialogen.

Copterdude
2014-07-27, 18:26
Nån som vet var man kan köpa styrspakar till Taranis inom Sverige ? Allså jag vill byta ut mot bredare tumspak istället för orginal då jag är van vid det.

fortuna
2014-07-28, 07:26
Tack för hjälpen :-).. nu fick jag det mesta att fungera, men ... i wizard statar det upp 4 rutor och där kan man välja vilken typ av modell man vill konfigurera.. flyg , heli, delta, och multicopter. förutom heli rutan verkar programmet fungera.. Behövs det mer saker till att få heli att fungera som de andra.. det händer inget när jag klickar på rutan för heli.. Inte heller i companion finns helikopter med..

Skapa en mapp på SD-kortet som heter SCRIPTS. skapa sedan i sin tur en mapp i denna som heter WIZARD.
Filerna skall ligga i WIZARD-mappen.
Nästa gång du skapar en ny modell i radion så startas Wizarden.

I Companion startas guiden automatiskt när du skapar en ny modell. Det fanns redan tidigare en Wizard i companion9x. Den var i princip värdelös och de flesta stängde av den. Om du uppgraderat från companion9x kan det hända att inställningen för detta hänger med, vilket gör att den nya Wizarden inte startas. Du hittar denna inställning bland alla andra i inställningsdialogen.

dvogonen
2014-07-28, 10:11
Anledningen till att det inte finns några fungerande guider för helikoptrar är att ingen av OpenTX - programmerarna flyger helikopter. Helikopter-guider finns påbörjade både i Companion och på radion, men är avstängda i väntan på att någon dyker upp som kan göra klart dem.

fortuna
2014-07-28, 12:43
Tack för svaren.. synd att det inte fanns, de mallarna som fanns i gamla versionen var i alla fall en bra början till att förstå programmeringen för helikopter... nåväl, dyker säkert upp något snart..

Anledningen till att det inte finns några fungerande guider för helikoptrar är att ingen av OpenTX - programmerarna flyger helikopter. Helikopter-guider finns påbörjade både i Companion och på radion, men är avstängda i väntan på att någon dyker upp som kan göra klart dem.

wbg
2014-07-28, 19:50
Hallå, nu har jag kört fast i programmeringen av min nya taranis som jag fick hem idag!

Försökte följa den här guiden https://www.youtube.com/watch?v=rLMpBZZSMno (https://www.youtube.com/watch?v=rLMpBZZSMno)
men där han har custom switches har jag logical switches o där han har custom functions har jag special functions! Har suttit o knappat i några timmar nu men får inget att funka, någon som kan hjälpa mig?
4680246801

McRegor
2014-07-28, 21:32
För den som är intresserad kan jag berätta att vi idag testade en Assan-modul för Futaba i en Taranis via detta adapterkort - http://www.flytron.com/openlrs/123-futaba-jr-module-adapter.html
Allt såg ut att fungera perfekt även om vi inte gjorde nån provflygning och modulen satt fast förvånansvärt bra i JR-modulfästet i Taranisen. Dock skall man nog limma fast adapterkortet med t ex UHU Por eller nåt liknande i "Futaba-modulen" om man enkelt vill kunna ta bort den från Taranisens modulplats. Så för mig som har både Assan och Spektrum-moduler enligt Futaba-standard öppnar sig nu möjligheten att köpa en Taranis och använda befintliga HF-moduler och motsvarande mottagare.
Roger

dvogonen
2014-07-29, 04:18
Hallå, nu har jag kört fast i programmeringen av min nya taranis som jag fick hem idag!

Försökte följa den här guiden https://www.youtube.com/watch?v=rLMpBZZSMno (https://www.youtube.com/watch?v=rLMpBZZSMno)
men där han har custom switches har jag logical switches o där han har custom functions har jag special functions! Har suttit o knappat i några timmar nu men får inget att funka, någon som kan hjälpa mig?
4680246801

Saker och ting bytte namn i och med OpenTX 2.0. Bland annat Custom Functions och custom switches.
I och med att du uppenbarligen bytt firmware till 2.0 så är det antagligen lättast att experimentera i Companion och testa i den inbyggda simulatorn istället för att knappa och testa direkt i radion. Det brukar gå snabbast så.

Eine.moberg@telia.com
2014-07-29, 12:39
Är ny Taranis
Får det mesta funka men har ett problem har en Orange DSMX/DSM2 modul. Har bundit en modell och flugit allt funkar, lade sedan till en modell och det funka att binda den men efter det så fick jag binda om den första modellen och det förstörde bindningen på modell nr2. Binder jag en mottagare så funkar den bindningen sedan på båda mottagarna utan att binda mottagare två.

dvogonen
2014-07-29, 13:00
Alt 1:
Det finns två knappar på Orange-modulen. Den ena håller man in för att binda, den andra nollställer alla bindningar genom att ställa in ett nytt modul-id. I min modul var passningen lite olycklig vilket gjorde att plasten kom emot resetknappen när man tröck på baksidan. Detta hände varje gång jag tröck på bind.
Lätt avhjälpt med en liten rundfil, när jag väl förstod varför alla bindningar försvann hela tiden...

Alt 2:
Det finns inte ett Spektrum-protokoll, det finns 4 olika. Man byter mellan dessa genom att raskt trycka tre gånger på bind-knappen. En lysdiod blinkar på lite olika sätt för att visa vilket protokoll som är valt. I Spektrum-sändare håller sändaren reda på vilket protokoll som används för varje modell och byter automatiskt. , Detta måste man göra själv om man använder en Orange-modul. Alla bindningar finns kvar även om man byter protokoll, men det går bara att styra de mottagare som bundits med det protokoll som för ögonblicket är aktivt. Jag har för tillfället "löst" detta problem genom att hålla mig till DSM2-mottagare, men det är onekligen irriterande.

Eine.moberg@telia.com
2014-07-29, 16:11
Stort tack dvogonen

Lösning nr 2 funkade mottagarna använde annan mod 11ms
såg på youtube om bindning och fick för mig att om man testade en mod och den band så var det rätt mod.
men det gick tydligen att binda och flyga med fel mod så länge man inte band en till då bara den sista funkade.

sundqvistjohan
2014-07-30, 19:48
Jag fick min variometer idag. Den gick att plugga rakt i en D8R-mottagare. Ljudsignal satte jag på en brytare och så syns höjden på sändarens display. Nu ska jag bara sätta en seglare i skick :D

http://youtu.be/KzewIsoKoZo

Pumpe
2014-08-02, 07:44
Jag skulle ju bara beställa ett par servon och en mottagare men det blev en Taranis också. Skickad igår

bogieboy
2014-08-02, 08:10
http://img.tapatalk.com/d/14/08/02/a9ahu4ab.jpg
Titta va fint. :-D
Har lite kvar att göra innan jag kan testa men återkommer med resultat.

simonarvestrand
2014-08-02, 08:29
Jag fick min variometer idag. Den gick att plugga rakt i en D8R-mottagare. Ljudsignal satte jag på en brytare och så syns höjden på sändarens display. Nu ska jag bara sätta en seglare i skick :D


Vilken vario är det du har ?

ivve
2014-08-04, 11:47
Har försökt att föra över en modell från companion till min Taranis, och det verkade ju gå bra så tillvida att det kommer upp ett meddelande att överföringen har lyckats !

MEN, när jag slår på sändaren så står det med stor text följande... Eeprom warning, bad eeprom data, press any key.
Sen verkar allt försvinna ! Inget blev kopierat. Radion stendöd. Den lyser o pratar som vanligt men inga roderfunktioner fungerar .
Vad gör jag för fel ??
Radion har funkat kalas tills nu. Fjorton dagar gammal.

FinnbyFraggel
2014-08-04, 13:15
Det låter som du kör olika versioner i radion och på datorn.
Vilken FW kör du i radion?
Innan jag uppdaterat min till 2.07 fick jag samma fel.
/ Jonas

dvogonen
2014-08-04, 14:12
Har försökt att föra över en modell från companion till min Taranis, och det verkade ju gå bra så tillvida att det kommer upp ett meddelande att överföringen har lyckats !

MEN, när jag slår på sändaren så står det med stor text följande... Eeprom warning, bad eeprom data, press any key.
Sen verkar allt försvinna ! Inget blev kopierat. Radion stendöd. Den lyser o pratar som vanligt men inga roderfunktioner fungerar .
Vad gör jag för fel ??
Radion har funkat kalas tills nu. Fjorton dagar gammal.
Felmeddelandet "Eeprom warning, bad eeprom data" betyder att sändaren inte förstår vad som finns lagrat i sändar-minnet. Precis som föregående talare sagt uppstår detta när man skriver in data med Companion som är avsett för en nyare programvara än vad som finns i sändaren. Alla OpenTX-versioner som börjar med 2.0 fungerar med Companion 2. Däremot inte några andra. Det går alltså bara att skriva ned data till en OpenTX-sändare med versionerna 2.0.0 till 2.0.8 från Companion 2.

Tråkigt nog för dig har din sändare nu suddat ut vad den ansåg var felaktiga data. Alla eventuella modeller i sändaren är permanent borttagna.

Om du har kvar filen med modeller i Companion kan du först uppgradera sändaren till en ny version av programvaran och sedan skriva tillbaka modellerna.

ivve
2014-08-04, 14:55
Tack gubbar för sabba svar.Återkommer i kväll. År just nu ute i skärgården o har det skönt !

simonarvestrand
2014-08-04, 16:18
Råkade ut för samma på en kompis radio. Gjorde en ny firmware updatering på radion sen blev den frisk dock tom på modeller

ivve
2014-08-04, 16:35
Ser ut som att jag har v. 1.33. Var hittar jag den rätta och hur går det sedan till ?

ivve
2014-08-04, 16:52
har laddat ned 2.0.8 härifrån....http://www.open-tx.org/2014/07/24/companion-2.0.8/ Är det rätt ?

Är det "skriv firmware till radion" sedan ? Har försökt , men gick inge bra. Vad gör jag för fel ?

McRegor
2014-08-04, 17:57
Hej Ivve,
Får bara nån vecka sen så togs uppdateringar m m upp i denna tråd så letar du nån/några sidor bakåt så bör du kunna finna hur du skall göra.
Roger

ivve
2014-08-04, 18:13
Fattar 0 ! I companion står det att jag har laddat ned 2.0.8 ???

Det här va verkligen knepiga saker. Tydligen ingen radio för mig som inte e data nörd !

freddan_6
2014-08-04, 19:48
Fattar 0 ! I companion står det att jag har laddat ned 2.0.8 ???

Det här va verkligen knepiga saker. Tydligen ingen radio för mig som inte e data nörd !

Du kan få hjälp om du först berättar vad du har för version i radion, och sen berättar vad du gör,
Att du tycker det är svårt bidrar nog inte med att vi ska förstå vad du gör.

1) Vilken version av radions programvara?
2) Vilken version av Open TX Companion? - verkar vara 2.0.8
3) Vilka handgrepp har du provat?

Om Du har 1.x som firmware i Taranis så går uppgraderingen till så här:
A) sätt i USB kabel
B) uppgradera från OpenTX
Om du har 2.x som firmware i Taranis så går uppgraderingen tlll så här:
A) Tryck ihop trimmarna för skev och sida
B) Slå på sändaren
C) Sätt i USB kabel
D) Uppgradera från OpenTX

4) Har du ställt in OpenTX för taranis? Settings->Settings->OpenTX for Taranis

ivve
2014-08-04, 20:47
Om du läser tråden lite längre upp så ser du vad jag har gjort. Open Tx är 2.0.8 Radion 1.33 exe som jag skrev tidigare.

Klickar på "läs skriv". Väljer " skriv firmware till radion", och där väljer jag "välj fil" sen hittar jag inget som verkar stämma.

ivve
2014-08-04, 20:56
Om du läser tråden lite längre upp så ser du vad jag har gjort. Open Tx är 2.0.8 Radion 1.33 exe som jag skrev tidigare.

Klickar på "läs skriv". Väljer " skriv firmware till radion", och där väljer jag "välj fil" sen hittar jag inget som verkar stämma.

Hämtade 2.0.8. Försökte skicka den till radion med följande resultat... " Det finns inte tillräckligt utrymme på Taranis. Du behöver yterligare 9,05 MB för att kunna kopiera de här filerna"

dvogonen
2014-08-04, 23:02
Både hämtning av programvaran till radion och sedan överföringen av denna till radion görs med hjälp av programmet Companion. Inte genom att själv lägga över filerna till radion.

Börja med att använda Companion för att ladda ned programvaran du skall ha. Det står vad filen heter. Lägg detta på minnet.

Anslut radion till datorn. Radion skall hela tiden vara AVSTÄNGD.

Använd sedan Companion för att skicka filen du hämtade med Companion till radion.

Det är stor risk att du får problem med att kommunicera med radion. Detta beror på att STM32-drivrutinerna sällan installeras korrekt.

Får du problem att kommunicera så använder du ett program som heter Zadig för att installera STM32-drivrutinerna. Detta hittar du här: http://www.open-tx.org/2014/02/22/zadig-driver-installer-for-taranis-flashing/
.

ivve
2014-08-05, 08:38
Både hämtning av programvaran till radion och sedan överföringen av denna till radion görs med hjälp av programmet Companion. Inte genom att själv lägga över filerna till radion.

Börja med att använda Companion för att ladda ned programvaran du skall ha. Det står vad filen heter. Lägg detta på minnet.

Anslut radion till datorn. Radion skall hela tiden vara AVSTÄNGD.

Använd sedan Companion för att skicka filen du hämtade med Companion till radion.

Det är stor risk att du får problem med att kommunicera med radion. Detta beror på att STM32-drivrutinerna sällan installeras korrekt.

Får du problem att kommunicera så använder du ett program som heter Zadig för att installera STM32-drivrutinerna. Detta hittar du här: http://www.open-tx.org/2014/02/22/zadig-driver-installer-for-taranis-flashing/ (http://www.open-tx.org/2014/02/22/zadig-driver-installer-for-taranis-flashing/<br />)
.

Tack för att du angagerar dig.

Har gjort precis så som du beskriver! Bifogad länk funkar tyvär inte. Tack för att du angagerar dig. Har gjort precis så som du beskriver! Bifogad länk funkar tyvär inte. Zadig har jag installerat sen tidigare. Din bif.länk funkar inte.
404
There isn't a GitHub Page here.

freddan_6
2014-08-05, 08:46
Det blev fel på länken. Det ska vara http://www.open-tx.org/2014/02/22/zadig-driver-installer-for-taranis-flashing/
http://www.open-tx.org/2014/02/22/zadig-driver-installer-for-taranis-flashing/

dvogonen
2014-08-05, 09:49
Tack för att du angagerar dig.

Har gjort precis så som du beskriver! Bifogad länk funkar tyvär inte. Tack för att du angagerar dig. Har gjort precis så som du beskriver! Bifogad länk funkar tyvär inte. Zadig har jag installerat sen tidigare. Din bif.länk funkar inte.
404
There isn't a GitHub Page here.

På vilket sätt går det fel?
För att laga något måste man börja med att lista ut vad som är trasigt.
Det felmeddelande du angav ovan kommer från Windows filkopiering, inte från Companion.

Vad händer när du försöker skriva firmware från Companion till sändaren?

ivve
2014-08-05, 12:10
Tack alla för goda råd.

Det löste sig med hjälp av en duktig Taranis kille på hemmaorten. Problemet var Windows 8 som Tydligen inte funkar så bra ihop med companion.

Med Windows XP gick det som smort !!

FinnbyFraggel
2014-08-05, 13:33
Och som ett förtydligande verkar det som att det är STM-32 drivrutinerna som inte fungerar ihop med Windows 8 men eftersom dom inte behövs efter att Taranis FW är högre än 2.x så löstes det med en gammal XP-maskin....
Det verkar även som att Taranis har lite problem med USB3-portar under Windows 8, Companion fick inte kontakt med radion, men efter byte till en USB2-port på samma dator fungerar Companion mot Taranis med FW 2.0.8 under Windows 8.
/Jonas

dvogonen
2014-08-05, 15:58
Utan att ha riktigt torrt på fötterna så gissar jag på att USB-kablar ligger bakom många av problemen med anslutningen mellan Taranis och USB3. Jag hade problem och provade igenom en hög med USB-kablar. En del funkade klockrent medan andra ställde till med problem eller vägrade fungera över huvud taget. De kortaste fungerade klart bäst.

Om man har en maskin med enbart USB3-portar och har problem man inte kommer runt så är hoppet ändå inte ute. Man kan ansluta en billig USB1 eller USB2-hub och koppla upp via denna.

Flahultarn
2014-08-05, 18:09
Problem med FW-uppgraderingen=(

Sitter på mac 10.6
Companion 208
ver i radion: 2013-10-18, v1.1.02

Radion igång när jag sätter igång flashningen. Avstängd samma resultat...

Hämtat den fw jag vill ha och när jag sätter igång "Write FW to radio" avslutar companion sig oväntat...

Någon med en hjälpande hand?

// P

sundqvistjohan
2014-08-05, 19:12
Vilken vario är det du har ?

Denna: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=42311

simonarvestrand
2014-08-05, 21:44
Denna: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=42311

ok. skaffade den mindre versionen för ett tag sedan men den va man tvungen att ha en extra telemetrihubb till

FinnbyFraggel
2014-08-05, 22:57
Problem med FW-uppgraderingen=(
Sitter på mac 10.6
Companion 208
ver i radion: 2013-10-18, v1.1.02
Radion igång när jag sätter igång flashningen. Avstängd samma resultat...
Hämtat den fw jag vill ha och när jag sätter igång "Write FW to radio" avslutar companion sig oväntat...


Jag har tyvärr ingen erfarenhet av MAC men när du uppgraderar OpenTX från 1.x till 2.x ska radion vara avstängd när du ansluter USB och gör "Write FW to radio" från Companion.
Jag misstänker att ditt problem ligger i STM-32 drivrutinen som måste vara korrekt för att du ska kunna gå från 1.x till 2.x.

/Jonas

Tandgnissle
2014-08-05, 23:15
Lyckades till slut programmera in min gamla honey bee king 2 i Taranisen. Eftersom jag är en stor nybörjare när det gäller programmeringen utgick jag från en färdig .epee för en collective pitch helicopter som jag hämtade från http://rcsettings.com. Efter en massa experimenterande så lärde jag mig mer om hur kurvor och switchar skall sättas upp, bland annat att gaskurvan inte bör börja på -40 när man använder throttle hold. Mycket experimenterande kvar innan jag är redo att flyga med helikoptern igen men den skall nog upp igen i helgen.
För övrigt så är 8g E-sky servon tämligen värdelösa, dags att byta ut dem.

Flahultarn:
Jag hade problem med min mac i början när jag skulle uppgradera min firmware. Var tvungen att installera två extra paket för att firmwareuppdateringen skulle fungera.dfu-util och något annat jag ej längre kommer ihåg. Förvisso så stängde companion inte av sig utan jag kunde läsa vad den sa saknades och installera detta.

freddan_6
2014-08-08, 16:10
Jag hade mekaniska problem med min. Knappsatsen till höger +/-/Ent lossnade i nederkant. Det var rätt lätt att sätta små duttar smältlim på plastfästet för att återställa. När jag reparerade jag såg jag en smula slarv, några av spåren skruvskallarna var fyllda med lack i stället för lack på kanten av skruvskallen för att säkra mot att det lossnar. Detta på moderkortet. Annars är jag mycket nöjd och håller på att byta system till Taranis (från Futaba)
mvh //Fredrik

McRegor
2014-08-08, 21:09
Även jag har sent om sider blivit med en Taranis men den tjurar och säger "THROTTLE WARNING (Throttle not idle / Press any key to skip)." när jag bootar upp den. Hittade denna tråd om nåt liknande problem - http://www.frsky-rc.com/BBS/viewtopic.php?f=3&t=1001&hilit=Received+new+Taranis+X9D+with+small+problem+ with+Gimbal&sid=ddc6a994b4939a4a061ce49117b7038c
Men jag har försökt ett par av rekommendationerna men ingen ljusning... Spaken känns definitivt som den är i botten och jag kör Mode 2. Nån annan som råkat ut för detta och har en lösning... F ö verkar det mesta fungera inkl kopplingen till Companion och jag har lyckats lägga upp nya modeller via PCn och sen överfört dom till sändaren.
Hälsningar
Roger

FinnbyFraggel
2014-08-08, 21:17
McRegor: Har du provat att kalibrera om spakarna via menyn?
/ Jonas

McRegor
2014-08-08, 21:21
Har gjort det en gång men det kanske inte skadar att göra ett nytt försök.
Roger

radiocontrol
2014-08-08, 21:21
Har du kalibrerat spakarna?
Vad visar den för värde när den är i "botten"?

FinnbyFraggel
2014-08-08, 21:27
Jo, men om du inte först läste in radio profilen i datorn innan du skapad nya modeller och skickade till radion så skriver du över den tidigare kalibreringen....
/ Jonas

McRegor
2014-08-08, 21:35
Ny rapport... Jag har som sagt gjort ett par saker av det som rekommenderas i den länkade tråden men hade inte kalibrerat om spakarna efter dessa mera mekaniska justeringar. Men efter att ånyo ha kalibrerat spakarna så fungerade det - tack för tipset Jonas ! Men nu lärde man sig nåt nytt igen !
Roger

FinnbyFraggel
2014-08-08, 21:39
Härligt!
Glöm inte att först läsa in radion till datorn innan du lägger till eller ändrar något via datorn.
/ Jonas

McRegor
2014-08-08, 22:14
Hej Jonas,
Har förstått det nu och dessutom testat lite fram och tillbaka för att verifiera både hur man skall göra och hur man inte skall göra...:)
Men fortfarande finns det oändligt mycket att lära innan första flygningen med denna sändare men jag tänkte torrsimma lite först och förhoppningsvis göra de mest elementära misstagen innan den är "driftsatt"...:)
Mixers är nog en sak för sig känns det som men det fixar sig nog också. Har kört Futaba 9C och 10C under snart 15 år så det är ju liiiite nytt att lära om programmeringstänket...:) Men med en Taranisflygande kompis så löser det sig säkert. Måste väl spela in lite egna hälsningsfraser och annat käckt också så det finns ju en hel del onyttigt att pyssla med.
Sen väntar jag med spänning på min "Smart Port High Precision Vario Sensor" som jag beställde från http://www.aircraft-world.com/ igår. Rekommenderar den shoppen (ligger i Japan) - dom är snabba och för smågrejor är frakten typ 2,5 $.
"Surret"/brummet i högtalaren är lite irriterande men jag vill minnas att jag sett lösningar på det också.
Roger

freddan_6
2014-08-08, 22:25
Vilket är bäst? Lägga allt i mix-sidan (utom end-points som ska ligga i servosidan)

Finns det nån som kan förklara varför en vtail default är 50 höjd/50 sida medan en (elevon) vinge är 100 skev/100 höjd i guiden. Hur tänkt man? Mina utslag blev väldigt små på v-tailen, jag är inte säker de räcker så jag har ökat dem.

Jag har gjort trippel rate i just mixsidan och valt 50/70/90 på vtail och 110/90/70 på (elevon) vinge. Några kommentarer?

Lägger ni servo offset på en variabel, den ska ju gälla i alla rates?

Kör ni guiden i sändaren eller i datorn? Det fungerar ju faktiskt i sändaren också.

freddan_6
2014-08-08, 22:35
"Surret"/brummet i högtalaren är lite irriterande men jag vill minnas att jag sett lösningar på det också.
Roger
Om du antigen isolerar de bägge högtalarkablarna från annat med en metallfolie som sen blir plast eller gummiklädd eller virar dem tätt intill varandra så försvinner bruset. "peta in lite aluminiumfolie i en krymplastslang och sätt runt" - typen av lösning. Eller det nya flytande tejpen som rcmodelreview visade
https://www.youtube.com/watch?v=qowD0WRZC-E

McRegor
2014-08-08, 23:14
Tackar Fredrik,
Får plocka isär den nån dag och försöka fixa sladdarna.
Roger

Flahultarn
2014-08-08, 23:18
Om du antigen isolerar de bägge högtalarkablarna från annat med en metallfolie som sen blir plast eller gummiklädd eller virar dem tätt intill varandra så försvinner bruset. "peta in lite aluminiumfolie i en krymplastslang och sätt runt" - typen av lösning. Eller det nya flytande tejpen som rcmodelreview visade
https://www.youtube.com/watch?v=qowD0WRZC-EFör mig räckte det att separera de två kablarna i bilden och tejpa dem åt sidan så upphörde surret...
46955

dvogonen
2014-08-08, 23:23
Vilket är bäst? Lägga allt i mix-sidan (utom end-points som ska ligga i servosidan)

Finns det nån som kan förklara varför en vtail default är 50 höjd/50 sida medan en (elevon) vinge är 100 skev/100 höjd i guiden. Hur tänkt man? Mina utslag blev väldigt små på v-tailen, jag är inte säker de räcker så jag har ökat dem.Kortversion :
Mixarna skall ses som startvärden och är ingen exakt vetenskap. Det som passar i ett fall passar inte i ett annat.

Långversionen:
När jag byggde guiden i Companion funderade jag en hel del på vilka mixervärden som är "rätt". Efter lite tankemöda kom jag fram till att oavsett hur jag valde så blev det fel för vissa modeller. Så jag satte alla mixervärden till 100.
När sedan jag och Bertrand byggde lua-wizarden för radion så var han av en annan åsikt och valde 50% i den delen han gjorde. Jag tror dessutom att André varit inne senare och justerat efter eget tycke, så jag har inte full koll på vad som gäller för ögonblicket.

Personligen tycker jag att någonting mellan 50 och 100, kanske 70, är en vettig kompromiss i de flesta fall.

freddan_6
2014-08-09, 16:35
Kortversion :
Mixarna skall ses som startvärden och är ingen exakt vetenskap. Det som passar i ett fall passar inte i ett annat.

Långversionen:
När jag byggde guiden i Companion funderade jag en hel del på vilka mixervärden som är "rätt". Efter lite tankemöda kom jag fram till att oavsett hur jag valde så blev det fel för vissa modeller. Så jag satte alla mixervärden till 100.
När sedan jag och Bertrand byggde lua-wizarden för radion så var han av en annan åsikt och valde 50% i den delen han gjorde. Jag tror dessutom att André varit inne senare och justerat efter eget tycke, så jag har inte full koll på vad som gäller för ögonblicket.

Personligen tycker jag att någonting mellan 50 och 100, kanske 70, är en vettig kompromiss i de flesta fall.

Då förstår jag: ett agilt projekt utan specar :-)
Och mina trippel rates verkar rätt lagoma.

Hayvosh
2014-08-12, 15:31
Måste bara säga att jag precis installerade "haptic" modden på min Taranis, var mycket enkelt! Bara 3 sladdar att löda.
Dock vill jag tycka att trots att motorn är på max styrka, så är den rätt klen!

Men visst känner man av den, har ställt in att den ska vibrera vid "alarm".
Så jag testade med min Blackout mini-h, när batteriet vart lågt så började den vibrera.. och som sagt man känner av det men nog hade det vart önskvärt med lite mer "power" :-)

Och för er som undrar så fanns den i Sverige att köpa här : http://www.uavsystems.se/frsky-tillbehor-c-28_44_45.html

No4
2014-08-18, 10:23
Vilket Lipo och var har ni köpt det till Taranisen. Har tröttnat på mitt 700mAh batteri som var med från början.

FinnbyFraggel
2014-08-18, 10:40
Vilket Lipo och var har ni köpt det till Taranisen. Har tröttnat på mitt 700mAh batteri som var med från början.

http://www.banggood.com/Wholesale-11_1V-2200mAh-Lipo-Battery-For-RC-Transmitter-C305-p-65643.html

Dock måste du antingen byta kontakt eller göra en adapter eftersom ingen av dom kontakter som sitter på passar i radion.

/Jonas

AM
2014-08-18, 10:41
Det nya batteriet är ett NiMh på 2000 mAh.
Annars kör jag själv med 3S Lipo 2200 mAh

jonte_malmö
2014-08-18, 10:44
Jag använder denna https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=38105

dvogonen
2014-08-18, 12:02
Jag köpte en sändarcc via EBay som någon i Spanien bygger ihop av Sanyo Eneloop-batterier. Jag är mycket nöjd. Fördelen är att det är NiMh, så det går att ladda i radion. Samtidigt får man samma höga kapacitet som LiFe, 2500 mAh. Det är betydligt mer än den stora originalaccen. Det känns som om batteriet håller i evigheter.

Accen laddar inte ur sig heller eftersom Eneloop är den där nya typen av NimH-batterier som håller runt 85% laddning i minst 6 månader.

Ursprungligen tänkte jag bygga en egen sändaracc, men det visade sig vara billigare att köpa en färdig än att köpa Eneloop-batterierna styckvis. Övervägde även att köpa billiga kinabatterier med låg urladdning, men strök den tanken eftersom ett enda batteri som fallerar kan klippa strömmen totalt.

Här är länken. Säljaren verkar vara på semester just nu:
http://www.ebay.es/itm/SANYO-ENELOOP-XX-7-2V-AA-2500mAh-BATTERY-PACK-FOR-TARANIS-/231250688652?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

UndCon
2014-08-18, 12:31
Jag håller på att föra över modellminnen från min 9X till min Taranis för att så småningom gå över helt.

Det jag funderar på är om man behöver ändra något mer än att stänga av interna modulen på modellminnet när jag kopplar in min externa 433mhz modul...

Fluf
2014-08-18, 12:47
Jag köpte en sändarcc via EBay som någon i Spanien bygger ihop av Sanyo Eneloop-batterier. Jag är mycket nöjd. Fördelen är att det är NiMh, så det går att ladda i radion. Samtidigt får man samma höga kapacitet som LiFe, 2500 mAh. Det är betydligt mer än den stora originalaccen. Det känns som om batteriet håller i evigheter.

Accen laddar inte ur sig heller eftersom Eneloop är den där nya typen av NimH-batterier som håller runt 85% laddning i minst 6 månader.

Ursprungligen tänkte jag bygga en egen sändaracc, men det visade sig vara billigare att köpa en färdig än att köpa Eneloop-batterierna styckvis. Övervägde även att köpa billiga kinabatterier med låg urladdning, men strök den tanken eftersom ett enda batteri som fallerar kan klippa strömmen totalt.

Här är länken. Säljaren verkar vara på semester just nu:
http://www.ebay.es/itm/SANYO-ENELOOP-XX-7-2V-AA-2500mAh-BATTERY-PACK-FOR-TARANIS-/231250688652?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

Juste tips där :)

Jag är rätt nöjd med original 700mAh, passar bara på att plugga in det lite då och då när jag ändå laddar batterier (samma kontakt till LiPo laddarna som till Taranis). har inget större behov av att bytta batteri idag, men om jag gör så blir det nog de Sanyo sakerna.

Hayvosh
2014-08-18, 13:33
Jag håller på att föra över modellminnen från min 9X till min Taranis för att så småningom gå över helt.

Det jag funderar på är om man behöver ändra något mer än att stänga av interna modulen på modellminnet när jag kopplar in min externa 433mhz modul...

Nej, det räcker med att du stänger av interna modulen via menyn :-)

FinnbyFraggel
2014-08-18, 14:14
Jag håller på att föra över modellminnen från min 9X till min Taranis för att så småningom gå över helt.

Det jag funderar på är om man behöver ändra något mer än att stänga av interna modulen på modellminnet när jag kopplar in min externa 433mhz modul...

Det framgår inte vilken FW du kör i din 9X men om du använder ER9X så blir det inte riktigt som man tänkt sig är man använder Compaion för att läsa ut minnena ur 9X.
Kör du ER9X går det snabbare att göra nya modellminnen i Taranis och bara läsa av värden i displayen manuellt.

Och som Hayvosh (http://www.rcflyg.se/forum/member.php/4444-Hayvosh) redan sagt så stänger du bara av den interna sändarmodulen och väljer rätt protokoll för den externa.

/Jonas

Deep Purple
2014-08-18, 18:42
På min Taranis har högtalarljudet försvunnit, den talande rösten, rösten fanns i början men inte längre

Jag var nyss inne i --radio-setup-- och höjde volymen, men det hjälpte inte
Dock fanns det en del olika volymer att ändra, men ingen stod på lägsta / noll

Vid upprepade startförsök lät det så här två gånger:
---WELCOME TO TAR--- sen inget mera, ordet Taranis klipper av alltså
det borde även ha kommit ett --TROTTLE VARNING--eftersom jag hade den spaken på mitten

Direkt efter att jag sätter på radion när startbilden syns --OPEN TX--
kommer det en liten "blip" i högtalaren

Kan det vara fel på ljudfilen ?

Vissa byter högtalare ? kan det vara fel på den ?

Någon som har nåt tips ?

Hayvosh
2014-08-18, 19:10
På min Taranis har högtalarljudet försvunnit, den talande rösten, rösten fanns i början men inte längre

Jag var nyss inne i --radio-setup-- och höjde volymen, men det hjälpte inte
Dock fanns det en del olika volymer att ändra, men ingen stod på lägsta / noll

Vid upprepade startförsök lät det så här två gånger:
---WELCOME TO TAR--- sen inget mera, ordet Taranis klipper av alltså
det borde även ha kommit ett --TROTTLE VARNING--eftersom jag hade den spaken på mitten

Direkt efter att jag sätter på radion när startbilden syns --OPEN TX--
kommer det en liten "blip" i högtalaren

Kan det vara fel på ljudfilen ?

Vissa byter högtalare ? kan det vara fel på den ?

Någon som har nåt tips ?

Har det fungerat förut? Har du gjort någon ändring i radion? Går alltid att fixa, och högtalarmodden är för att få bättre kvalitet på ljudet i överlag, och betydligt högre volym. Har själv modifierat min, med kondensatormod för att slippa brus, samt satt in haptic modden och nya högtalaren.. Funkar klockrent :)

Deep Purple
2014-08-18, 19:54
Rösten fanns i början men inte längre, läs ovan

Nej inga som helst ändringar, jag är grön ...
Accen är laddad

UndCon
2014-08-18, 20:04
Det var så jag gjort...

Kollar inställningarna i ER9X via EEPE och kör Companion bredvid och skriver in värdena.

Ang modulen så gissade jag rätt då - men det som skiljer är ordningen på kanalerna som jag måste justera

Håkan
2014-08-18, 22:02
Visst kan ljudfiler vara trasiga. Rätt enkelt att lägga in ljudfilerna på nytt (och ev. formatera om SD-kortet).

Deep Purple
2014-08-18, 22:27
Visst kan ljudfiler vara trasiga. Rätt enkelt att lägga in ljudfilerna på nytt (och ev. formatera om SD-kortet).

Kopplar in en USB kabel och kopierar innehållet till datorn och letar upp ljudfilerna och lyssnar på dom ?

McRegor
2014-08-18, 22:31
Det är väl bara att plocka ur minneskortet och sen läsa det i PCn och kolla ljudfilerna...
Eller helt enkelt kopiera över dom med fungerande filer. Det borde väl egentligen duga att byta språk och se om det fungerar.
Roger

Deep Purple
2014-08-18, 22:39
Det är väl bara att plocka ur minneskortet och sen läsa det i PCn och kolla ljudfilerna...
Eller helt enkelt kopiera över dom med fungerande filer. Det borde väl egentligen duga att byta språk och se om det fungerar.
Roger

Har tyvärr inget minneskortläsare, eller hur gör man ?
Byta språk, finns det inlagt olika språk redan som standard på minneskortet ?

McRegor
2014-08-18, 22:50
Tja - har du en fungerande USB-koppling så fungerar ju det lika bra men vissa har ju haft problem med detta - därför jag föreslog "minneskort-varianten". Det finns ju i alla fall olika språkval i setup'en men om det finns olika språk inlagda blev jag osäker på och min radio ligger i verkstan så jag kan inte heller kolla just nu.
Roger

Deep Purple
2014-08-18, 23:18
Tja - har du en fungerande USB-koppling så fungerar ju det lika bra men vissa har ju haft problem med detta - därför jag föreslog "minneskort-varianten". Det finns ju i alla fall olika språkval i setup'en men om det finns olika språk inlagda blev jag osäker på och min radio ligger i verkstan så jag kan inte heller kolla just nu.
Roger

Provade några olika språk, samma fel, ingen röst ...
Har för mej jag läste tidigare att andra spåk än engelska måste läggas in på minneskortet ! ?

dvogonen
2014-08-18, 23:39
Det stämmer. Det är bara Engelska som finns från början.
Åtminstone var det så från början. FrSky kan ju ha ändrat innehållet under resans gång.

freddan_6
2014-08-19, 08:18
Min radio kom i juni och hade bara engelska ljud på minneskortet. Den kom med r2923 firmware (2014-01-09) och opentx companion 1.52 (2014-01-10) och manual till r29xx (minns inte vilken version). Den saknade många ikoner för flygplan. Det fanns ingen guide på minneskortet. Version B av hårdvara enligt locket till modulen.
Jag bytte till 8GByte minneskort då jag hade såna över. Då kontrollerade jag vad som fanns på minneskortet.

freddan_6
2014-08-19, 08:27
På min Taranis har högtalarljudet försvunnit, den talande rösten, rösten fanns i början men inte längre

Jag var nyss inne i --radio-setup-- och höjde volymen, men det hjälpte inte
Dock fanns det en del olika volymer att ändra, men ingen stod på lägsta / noll

Vid upprepade startförsök lät det så här två gånger:
---WELCOME TO TAR--- sen inget mera, ordet Taranis klipper av alltså
det borde även ha kommit ett --TROTTLE VARNING--eftersom jag hade den spaken på mitten

Direkt efter att jag sätter på radion när startbilden syns --OPEN TX--
kommer det en liten "blip" i högtalaren

Kan det vara fel på ljudfilen ?

Vissa byter högtalare ? kan det vara fel på den ?

Någon som har nåt tips ?

En trasig ljudfil kan få firmware för ljud att krasha. Du ska inte bara formattera minneskortet, du ska leta efter minnesfel på det. Hittas fel så köp ett nytt de kostar inte mycket, eller PM:a mig skickar jag dig mitt gamla.
Är ljudfilen trasig så ladda ner ljuden på nytt, de finns på openrcforum
engelska http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=64&t=2856
svenska https://code.google.com/p/companion9x/issues/detail?id=250

dvogonen
2014-08-19, 11:44
De flesta tillgängliga flygplansikoner finns på den "officiella" ikonsidan för OpenTX här:
http://www.open-tx.org/icons-taranis.html

Dessa är genomgångna och har både filformat och filnamn som fungerar i FrSky originalprogramvara och OpenTX 2. Observera att denna samling innehåller alla originalikoner från FrSky plus allt vettigt från ikontråden på OpenRCForums. Ikonerna har dock i många fall med nya namn. Blanda allstå inte ikonerna utan ta bort de som finns och lägg till exakt de som behövs.

Det finns också en hel del ikoner tillgängliga på andra platser på nätet som ser fina ut. Tyvärr fungerar dessa ofta inte om du lägger dem på SD-kortet eftersom det filformat som används är udda (BMP, 4bitar, indexerad gråskala). De flesta bildbehandlingsprogram saknar stöd för formatet eller är väldigt krångliga att få att fungera med det.

Om någon hittar en trasig ikonfil så kan ni höra av er så plockar jag bort den.

McRegor
2014-08-19, 11:47
Kollade min Taranis som beställdes runt månadsskiftet juni/jiuli hos leverantör i England. Även den saknar ljudfiler för övriga språk än engelska men jag har lagt in de svenska ljudfilerna som fungerar utmärkt.
Roger

Deep Purple
2014-08-19, 19:14
Tack för alla tips ! :-)

bogieboy
2014-08-24, 16:58
Hur gör jag för att koppla radion till simulatorn? Har Phoenix med dongel.

freddan_6
2014-08-24, 18:26
Trainer slave + stäng av TX (Transmitter = Off), sen ska det bara vara att koppla in

https://www.youtube.com/watch?v=c3FUXcevbwk

Timtimtim
2014-08-27, 22:17
Jag har 2000mah acc i min, hur laddar ni era batterier? mitt håller ju knappt 5 flygningar när jg laddar med laddaren som hängde med

freddan_6
2014-08-27, 22:34
Jag har 2650 3S LiPo och har inte laddat än (20+ flygningar)

McRegor
2014-08-27, 23:13
Timtimtim - är du säker på att det är 2000 mAh-acken som sitter i ? Låter helt otroligt med bara 5 flygningar per laddning såvida du inte har timslånga flygningar... Testa att cykla acken i en vanlig computer-laddare så ser du ju hur mycket kapacitet den har - och sen kanske den skulle må bra av några cyklingar.
Roger

Timtimtim
2014-08-28, 02:38
Ja den är 2000. Får kolla upp hur mycket jag får tillbaka, men hur laddar jag den i min vanliga laddare? Antar att jag inte ska balansera nimh?

McRegor
2014-08-28, 06:13
Jag har i alla fall ingen balanseringskontakt på sändarackarna så dessa laddar du utan balansering. Sen använder du NiMh-programmet, ställer in rätt spänning och förslagsvis kan du testa att ladda med 0,5C (1 A) första gången. Men håll koll på acken så att den inte blir varm. Fast du bör ju cykla den också och inte bara ladda upp den för det i sig säger ju inte mycket.
Problemet med att ladda NiMh-ackar med en computer-laddare är att laddar man med för låg ström så är det inte säkert att laddaren detekterar när acken nått toppspänningen - därför brukar det inte fungera bra att ladda med t ex 0,1C utan man måste öka strömmen för att avkänningen säkrare skall fungera.
Roger

Copterdude
2014-08-28, 07:33
Körde mitt 2000mah i min Revoelectrix laddare. Finns bara två programm. Nihm Fast och 24H. Tog fast och den sköt in typ 1200mah på under en timme. Batteriet var svalt ända fram till sista minutrarna då den blev varmt men det är normal ?
Bore jag köra långa programmet eller medföljande laddare istället. ? Hade nämligen bråttom då jag skulle iväg att flyga så därför jag behövde ladda det lite fort.

McRegor
2014-08-28, 07:49
Jag använder själv normalt långsamladdning på denna typ av ackar så fungerar din originalladdare så är det ju ingen nackdel att använda den. Men har man bara lite koll på främst temperaturen på acken så kan du säkert köra snabb-programmet på din Revolectrix-laddare - i alla fall de gånger du har lite brådis med laddningen. Fördelen med att nån gång per år köra med sin "computer-laddare" är ju att du kan få en uppfattning om kapaciteten fortfarande är bra eller om acken börjat tappa kapacitet. Men det bygger ju på att man kör en eller flera cyklingar (laddning med påföljande urladdning) på acken för att få den överblicken.
Roger

Copterdude
2014-08-28, 15:27
Jo blir nog långsamladdning i vanliga fall. Glömde skriva att den ladda med 1C(2A) när jag ladda den. Borde den klara. Vet inte om den också känner av vilket laddström som passar men tyckte 1C inte lät så farligt. Är grön på NIHM, men har förstått att långsamladdning är bäst, iaf om man har dem som radioack. Väldigt nöjd med radion och har nu även skaffat tummspakar då jag är van med sådana från min förra radio. Blir så ovant när man byter spak helt plötsligt hehe.

https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/OR013A-02803.jpg

https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=45487

JUTA
2014-08-28, 18:33
Om man funderar på att införskaffa denna radio, skall man då vänta på den nya "plus" versionen? eller är skillnaderna så små att det inte spelar någon roll? Har förstått att det är vibb alarm och ny display, något mer?

/Tobias

dvogonen
2014-08-28, 19:37
Ja, det är nog en bra idé att försöka få tag i den nya.

Den stora skillnaden ligger i att FrSky snäppat upp kvalitén på flera punkter. Displayen är bättre, bruset i ljuddelen är borta etc. Dessutom har den ny programvara som gör att man inte behöver installera krångliga drivrutiner för att koppla den till en PC (ett stort problem för många).

Annars är inte så stora skillnader i funktion. Egentligen är det enda som skiljer att den nya har möjlighet att välja mellan två olika färger på LCD-belysningen (wow) och har inbyggd vibrator (OK finess men knappast nödvändig). FrSky lär knappast sälja modellerna parallellt. Jag gissar att nya ersätter den gamla tämligen snart.

JUTA
2014-08-28, 19:50
OK, tack för det klargörande. Sitter ju inte sjön så det blir att vänta in plus versionen.

/Tobias

McRegor
2014-08-28, 20:34
Många har nog väntat sen i böran av året på det uppdaterade utförandet. Men även den nuvarande är uppdaterad jämfört med det första utförandet.
Roger

dvogonen
2014-08-28, 21:02
Skillnaden mot tidigare är att Taranis+ nu finns i verkligheten och till och med har levererats till de första beställarna.
Kors i taket :-)

FrSky måste tillhöra det absoluta bottenlaget vad gäller produktlanseringar. De missar alltid sina uppskattade leveransdatum med minst 6 månader till ett år. Och inte verkar de lära sig något heller. Varje lansering verkar ju dra ut allt mer på tiden. Men det är ju alltid roligt med optimister. Å andra sidan är det kanske inget stort problem att man inte får fram nya produkter när de man har säljs fortare än man kan producera.

Gasman
2014-08-29, 10:26
Jag köpte en Taranis i våras efter att i första hand tilltalats av dess förmåga att tala telemetrin i klartext ur högtalaren. Efter att ha börjat med segelflyg konstaterade jag snabbt att ha telemetrin i en display på sändaren var fullständigt värdelöst. Efter att ha tittat ned på displayen för att kolla höjden var det ju nästan omöjligt att hitta kärran där uppe i det blå igen.

Tröskeln att komma igång var dock ganska hög. Bara att koppla ihop grejerna med PC:n och få över ny firmware var ju ett äventyr i sig. Så jädra krångligt att få igång anslutningen får det inte vara. Tur att det fanns många entusiaster "där ute" som hjälpte till. Och när man fått leka ett tag lyckades jag faktiskt få in en egen splash-screen och en personlig hälsningsfras!

Jag gillar skarpt OpenTX och här har killarna som knåpat ihop operativet gjort ett kanonjobb. När man väl "lagt ifrån sig" hur det brukar vara och börjar få klart för sig upplägget och hur det funkar inser man hur otroligt stora möjligheter denna radio har. Hittills har jag bara kört några billigare kärror. Mest för att lära mig hur radion funkar och för att se om den har några konstigheter för sig. Men hittills har jag inte haft en enda glitch eller annat problem med den, så det lovar ju gott.

Däremot rekommenderar jag att man öppnar radion och kollar kablaget till spakarna! På min radio var kablaget alldeles för tight uppspänt. Någon kabel skulle garanterat ha brutits av inom något år vid flitig användning. Jag klippte upp buntbanden och drog om härvorna så att de inte stramar så förbannat. En annan grej som jag som klubbens flyglärare har noterat att den enda återfjädrande switchen sitter på HÖGER sida! Som lärare vid dubbelkommando vill jag naturligtvis ha den på vänstra sidan för att kunna följa med i flygningen med höjd-/skevspaken. Men det är ju enkelt att byta plats på switcharna.

Har också passat på att snickra ihop ett sändarbord samt större spakar. Tillverkade av två skruvmejselskaft från Biltema(!)

47391 47390 http://www.youtube.com/watch?v=pxVm2TMpceQ

(Hur fasen får man in bilderna utan att de blir miniatyrer? T.ex. som tumspakarna här ovan?)

Fluf
2014-08-29, 13:39
Jag köpte en Taranis i våras efter att i första hand tilltalats av dess förmåga att tala telemetrin i klartext ur högtalaren. Efter att ha börjat med segelflyg konstaterade jag snabbt att ha telemetrin i en display på sändaren var fullständigt värdelöst. Efter att ha tittat ned på displayen för att kolla höjden var det ju nästan omöjligt att hitta kärran där uppe i det blå igen.

Tröskeln att komma igång var dock ganska hög. Bara att koppla ihop grejerna med PC:n och få över ny firmware var ju ett äventyr i sig. Så jädra krångligt att få igång anslutningen får det inte vara. Tur att det fanns många entusiaster "där ute" som hjälpte till. Och när man fått leka ett tag lyckades jag faktiskt få in en egen splash-screen och en personlig hälsningsfras!

Jag gillar skarpt OpenTX och här har killarna som knåpat ihop operativet gjort ett kanonjobb. När man väl "lagt ifrån sig" hur det brukar vara och börjar få klart för sig upplägget och hur det funkar inser man hur otroligt stora möjligheter denna radio har. Hittills har jag bara kört några billigare kärror. Mest för att lära mig hur radion funkar och för att se om den har några konstigheter för sig. Men hittills har jag inte haft en enda glitch eller annat problem med den, så det lovar ju gott.

Däremot rekommenderar jag att man öppnar radion och kollar kablaget till spakarna! På min radio var kablaget alldeles för tight uppspänt. Någon kabel skulle garanterat ha brutits av inom något år vid flitig användning. Jag klippte upp buntbanden och drog om härvorna så att de inte stramar så förbannat. En annan grej som jag som klubbens flyglärare har noterat att den enda återfjädrande switchen sitter på HÖGER sida! Som lärare vid dubbelkommando vill jag naturligtvis ha den på vänstra sidan för att kunna följa med i flygningen med höjd-/skevspaken. Men det är ju enkelt att byta plats på switcharna.

Har också passat på att snickra ihop ett sändarbord samt större spakar. Tillverkade av två skruvmejselskaft från Biltema(!)

47391 47390 http://www.youtube.com/watch?v=pxVm2TMpceQ

(Hur fasen får man in bilderna utan att de blir miniatyrer? T.ex. som tumspakarna här ovan?)

Grattis och välkommen i klubben :) Jo det är mycket roligt man kan göra. Jag brukar ha en 3pos telemetriswitch (av/signalstyrka/höjd) där den repeterar värdet var 5e sekund samt att jag har volym på vänster slide.

Ang bilderna, det är när du har externa bilder i ovan fall hobbyking.
Du skriver (utan *) http://www.bildensplats.jpg[/IMG*] vilket resulterar i

[IMG]http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=47390&d=1409299094


Alternativt när du använder knappen för att länka bilder, väljer fliken "från webbadress" och bockar ut "Hämta fil och spara lokalt" alternativet.

Gasman
2014-08-29, 14:00
Ok, tack för tipset Olof!
Jag har letat runt på sajten men hittar ingen förteckning på användbara taggar...

Fluf
2014-08-29, 14:05
Det är sånt man lär sig med tiden när man hänger på forum, lite användbara taggar.

Alternativt skriver man det man vill och använder de söta varktygen för holika fonter, storlekar, citat, länkar, bilder etc och efter man skrivit en post klickar man på "redigera inlägg" så får du se råkoden som det är översatt till :)

Koden som används på de flesta forum är någon variant av BBCode, den är ganska standardiserad men varje forum kan välja vad som skall vara med eller inte, vidare kan vissa varianter vara översatta tex [video] på ett ställe kan vara [youtube] på ett annat ställe.

Här har du några standard BBCode saker som kan kanske vara kul att leka med.
http://en.wikipedia.org/wiki/BBCode

High Five
2014-09-01, 20:11
Jag har 2000mah acc i min, hur laddar ni era batterier? mitt håller ju knappt 5 flygningar när jg laddar med laddaren som hängde med

Kan det vara laddkretsen i Taranis som stoppar laddningen för tidigt?
http://www.alofthobbies.com/taranis-2000battery.html
Se beskrivningens andra stycke.

freddan_6
2014-09-02, 14:42
Det kanske är så att man till och med måste ladda tre gånger om nu laddkretsen är anpassad för 800mA och man bytt till 2,5ggr större 2000mAh

McRegor
2014-09-02, 15:13
Sändaren levereras numera med 2000 mAh så det vore ju märkligt om inte laddningen är anpassad till detta... Men har man en gammal version av radion så är det kanske som bl a Fredrik sagt.
Roger

asedwerfty
2014-09-02, 15:18
Sändaren levereras numera med 2000 mAh så det vore ju märkligt om inte laddningen är anpassad till detta... Men har man en gammal version av radion så är det kanske som bl a Fredrik sagt.
Roger
men det var ju ett tag sedan oktober 2013 så det borde väl vara fixat enligt texten "Radios made from October 2013 on will not have this issue."

Gasman
2014-09-02, 20:04
Laddkretsen kan ju knappast använda någon annan metod än att läsa av spänningssänkningen (delta-peak). Själv bytte jag ut acken till en hemlödd 2000 mAh (NiMH). Den inbyggda laddaren laddar denna fullt ut utan några som helst problem.
I manualen står det ju också att den inbyggda laddaren kan användas så länge man inte ändrar ackens spänning eller kemi. Det tolkar jag som samma antal celler av NiMH-typ.
Prova att ladda med sändarens laddkrets och plocka ur acken och kör en urladdning i separat laddare med urladdningsfunktion. T.ex. till 1 V/cell och kolla hur många mAh du får ut. Tänk också på att nya NiMH-celler brukar behöva några cykler innan de vaknar till ordentligt.

High Five
2014-09-02, 20:30
Laddkretsen kan ju knappast använda någon annan metod än att läsa av spänningssänkningen (delta-peak). Själv bytte jag ut acken till en hemlödd 2000 mAh (NiMH). Den inbyggda laddaren laddar denna fullt ut utan några som helst problem.
I manualen står det ju också att den inbyggda laddaren kan användas så länge man inte ändrar ackens spänning eller kemi. Det tolkar jag som samma antal celler av NiMH-typ.
Prova att ladda med sändarens laddkrets och plocka ur acken och kör en urladdning i separat laddare med urladdningsfunktion. T.ex. till 1 V/cell och kolla hur många mAh du får ut. Tänk också på att nya NiMH-celler brukar behöva några cykler innan de vaknar till ordentligt.

Den kanske har en maxtid den laddar, som min lipo laddare har. Och den maxtiden kanske var dimensionerad efter ett 800 mAh batteri och då blir otillräckligt för 2,5 ggr kapaciteten? Så det kanske är samma laddmetod men ytterligare parametrar :-)

Gasman
2014-09-02, 22:51
Det verkar som om gamla A-modellen (gröna lampan lyser konstant vid laddning) inte grejar lite större ackar. Fr.o.m. B-modellen (där lampan blinkar vid laddning för att övergå till konstant sken när det är klart) har inte detta problem. Och min är B-modellen.

Kolla här:
http://www.alofthobbies.com/taranis-power-switch.html

UndCon
2014-09-02, 23:33
Är det datumet på etiketten under modulen som gäller?
Jag har isåfall en från 15/1 2014


Testade....min blinkar...får byta ut batteriet mot något roligare än 800mAh

Flahultarn
2014-09-03, 07:57
Första stunden min verB laddar blinkar lampan, längd på blinkperioden varierar nog lite men det är nog 5-20 minuter, sen lyser den konstant under laddningen och slocknar när det är klart. Men den hemmagjorda 2000 mAh acken tar en evighet att ladda. Får stå över natt...

High Five
2014-09-03, 09:12
Intressant observation. Jag kan tänka mig att det inte finns nåt snabbt sätt att mäta upp batteriets kapacitet och därför har den inbyggda laddaren antagligen en fast laddström anpassad efter 800mAh batteriet och då blir nog inte strömmen mer än 1C för det dvs 0,8A och med den laddströmmen tar det typ 2,5 ggr längre att ladda 2000mAh batteriet.

UndCon
2014-09-03, 11:27
Jag funderar på om jag skulle koppla ihop några Eneloop....de skall ju vara bra accar

http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-batterier/nimh-batterier/standardbatterier/sanyo-eneloop-p32431

Flahultarn
2014-09-03, 12:24
Oj, de Eneloop hade sjunkit i pris... å andra sidan står de som utgångna... men går de att hitta annorstädes för liknande pris är det ett bra val.

Men rent allmänt, hur långt kan man dra ur innan det är dags för laddning? Cellerna håller väl spänningen uppe på 1,2V tills de är urdragna och sen sjunker det ganska snabbt. Det borde innebära till 7,2V eller är det väl fegt... ? Vad har ni era larm satta på?

McRegor
2014-09-03, 13:37
Hittade detta på ett annat forum avseende den första versionen av Taranisen (Rev A):
"My Taranis is a Rev A (actually no. 77 off the production line), and was supplied with 800 mAh batteries. I soon replaced these with 2100 mAh Eneloops to extend duration. Some folks have had success using the Taranis' internal charger on these larger packs, however I don't favour this approach. First, with such a low current (C/4) there's a chance - albeit small - that the peak may not be detected for correct charge termination (I've experienced this in other contexts, with older cells). Secondly, a safety cutout kicks in after two hours, so the charge has to be done in two stages. Thirdly, there's no way to monitor charge progress."
Antar att C/4 är relaterat till de större cellerna så det borde motsvara ca: 500 mA i laddström. Och finns det en timerfunktion som slår av efter ca: 2 tim så borde det innebära att man fyllt i max ca: 1000 mAh.
F ö har jag under flera år framgångsrikt kört med "lågurladdande" NiMh-ackar från Lidl. Dom har ibland dessa och då brukar dom kosta 39 kr för 4 st. Men dom har även konventionella NiMh så det gäller att kolla vad dom har de gånger de finns.
Roger

Gasman
2014-09-03, 18:23
Jag funderar på om jag skulle koppla ihop några Eneloop....de skall ju vara bra accar

http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-batterier/nimh-batterier/standardbatterier/sanyo-eneloop-p32431

Jag körde med de här, http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-batterier/nimh-batterier/med-lodfanor/ready-to-use-aa-2100-mah-p32107
Gillar inte att löda direkt på cellerna utan vill ha lödöron. Och med lite slack innan man tejpar ihop paketet så att inte något öra bryts av efter lite hantering.
Jag har bara laddat med den medföljande eliminatorn som dock bara ger 0,5 A. Ska prova med en annan strömkälla med lite mer kapacitet och samtidigt mäta vilken den verkliga laddströmmen i acken blir. Kom på att jag bara laddat en gång (i våras) och har kört med radion hela sommaren plus all tid som man har suttit och knappat på inställningarna, så 2000 mAh tycks räcka mer än väl.

Gasman
2014-09-06, 17:01
Nu har jag dragit ur acken (6 cells NiMH, 2100 mAh) till 6,8 V och börjat ladda med den inbyggda laddaren fast med uppkopplad strömmätning. Strömkällan är en stor 3-cells LiPo så kapacitet finns så det räcker och blir över. När man ansluter spänningen drar laddkretsen endast 15 mA samtidigt som lysdioden blinkar. Den håller på så under någon minut varvid strömmen plötsligt går upp till 390 mA och lysdioden går över till konstant sken. Troligen är väl detta första blinkande laddkretsen (BQ2000) som verifierar acken? Nu efter exakt en timmes laddning har strömmen gått ned till 306 mA och lysdioden lyser fortfarande konstant.

Återkommer i ärendet...

Gasman
2014-09-06, 19:03
...3 timmar och 207 mA! Still charging!
...4 timmar och 185 mA! Still charging!

UndCon
2014-09-06, 19:04
MEH - så länge vill man ju inte vänta...

McRegor
2014-09-06, 19:07
Nåja - räcker laddningen för flera veckors (kanske månaders t o m) normal flygning så är väl inte laddtiden på sändaren nåt att vara speciellt ledsen för. Lite planering och framförhållning borde även RC-flygare klara av...:)
Roger

Gasman
2014-09-06, 20:26
Jag tänkte se när tidsbegränsningen slår till! Kollade databladet på BQ2000 och det är en resistans och en kapacitans (RC-krets) som styr tiden. Men värdena på dessa går inte att se (ytmonterat).

Gasman
2014-09-06, 21:06
...5 timmar och 165 mA! Still charging!

Gasman
2014-09-06, 22:15
Vid 6 timmar gav den upp! Ackspänningen var då 8,3 V. Jag pluggade in den igen så får jag se vilken spänning jag har efter det.

Jag ska också kolla hur många mA sändaren drar påslagen. Med både tänd och släckt display.

PS: Den stängde ned laddningen efter en halvtimme varvid spänningen stigit till 8,6 V så man kan nog anta att den hann bli fulladdat under de första 6 timmarna.

Gasman
2014-09-07, 19:04
Sändarens strömförbrukning visade sig vara enligt följande (mätt med en kalibrerad Fluke 8020B). Alla mätningar avser RF på den inbyggda sändarenheten:

-Påslagen med släckt display: 106 mA (samma oavsett inställningen Europa, Amerika eller Japan)
-Påslagen med tänd display: 121 mA

Uppspelning av ljud på högsta volym förbrukar ytterligare ca 100 - 150 mA.

Slutsats: Uppenbarligen påverkar inställningen Europa, Amerika eller Japan INTE uteffekten eftersom strömförbrukningen inte påverkas alls. Jag upptäckte också att jag i min inställning hade läget "Båda" valt på belysning. Båda avser knapp OCH spak varför displayen tänds så fort man rör spaken. Således en onödig förbrukning om 15 mA som endast förkortar batteritiden. Jag ändrade till läge "Knapp" så håller den sig släckt tills man börjar fibbla med inställningsknapparna.

sundell79
2014-09-08, 13:57
jävligt nöjd med den ja har ...

UndCon
2014-09-08, 14:16
Imponerande siffror du fått fram Gasman. Jag lämnade radion på laddning igårkväll - borde vara färdig nu :D

Gasman
2014-09-08, 20:23
Jag har inte kollat vilken LiPo som ryms i batteriutrymmet. Någon som har? För det finns en rejäl fördel med LiPo framför NiMH. Om man tar en 3-cells ack och laddar den lite drygt "Storage", dvs knappt 12 V så kan den sitta där hur länge som helst. Självurladdningen är så gott som nada. Och kvarvarande kapacitet syns tydligt på spänningen (vilket inte riktigt är fallet med NiMH som har betydligt flackare laddning/spänningskurva plus att självurladdningen är ganska stor).

Fast om man kör NiMH (>2000 mAh) så har man ju ändå ledigt 15 timmar effektiv sändartid. Och om man duttar i laddsladden någon gång då och då och håller pejl på ackspänningen (man kan ju sätta larmet på t.ex. 7 V) så bör det inte vara något problem alls.

freddan_6
2014-09-08, 21:41
Jag kör med 3S 2620 Rhino som precis går in ifall man stuvar balanssladden bra.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7346__rhino_2620mah_3s_11_1v_low_discharge_trans mitter_lipoly_pack.html?gclid=CjwKEAjwp7WgBRCRxMCL x8mMnDMSJADncxS2jLjuOo4aPLQFmf9SBMXscHTQ1JzM65PKmk g4qlH8zhoCB6Dw_wcB

UndCon
2014-09-08, 21:41
47606
Inga problem med en gammal Rhino iallafall... 3S 2620mAh - måste byta kontakt då denna är till min gamla DX7


HAHA - samma acce som ovan

Hayvosh
2014-09-09, 10:12
Såg nu då jag beställde mottagare att dom sänkt priset på Taranis på uavsystems om det är någon som är på jakt efter en http://www.uavsystems.se/taranis-mode-p-89.html

McRegor
2014-09-09, 11:23
Såg nu då jag beställde mottagare att dom sänkt priset på Taranis på uavsystems om det är någon som är på jakt efter en http://www.uavsystems.se/taranis-mode-p-89.html
...antagligen för att Plus-modellen kommit som dock är, föga förvånande, idag ca: 500 kr dyrare än föregångaren.
Roger

Hayvosh
2014-09-09, 11:26
...antagligen för att Plus-modellen kommit som dock är, föga förvånande, idag ca: 500 kr dyrare än föregångaren.
Roger

Jodå, inte helt omöjligt.
Känns dock inte som att det känns värt att uppgradera till plusmodellen.
Om vibratorn är densamma som man kan stoppa in i "gamla" Taranisen så är det inte mycket att hurra för, visst det vibrerar men lite kraftigare hade det kunna varat :)

Sen nya displayen är väl det lilla plusset jag kan se, lite tydligare än den gamla

McRegor
2014-09-09, 22:20
När jag anslöt min Taranis till PC Companion idag så tyckte Companion att jag skulle uppgradera firmware till 2.10.
Sagt och gjort - det utfördes utan problem. Så långt allt väl. Men när jag skulle testa Wizards efter uppdateringen (genom att skapa en ny modell i sändaren) så fick jag inte de modellrelaterade frågor som jag fått tidigare utan programmet skapade bara en ny modell... Nån som har nåt tips eller skall man försöka få tillbaka 2.08 ? Är som sagt nybörjare på Taranis och håller bara på med att försöka lära känna sändaren ännu så den är inte "driftsatt".
Roger

freddan_6
2014-09-10, 02:12
Hej Roger
Jag läser changelog för senaste firmware. Jag tror det är nya templates.

Kan vara följande punkt

Templates fixed to take account of the new curve system

https://code.google.com/p/opentx/wiki/OpenTx_changelog_EN#1195_/_Aug_1_2012


Edit - de verkar ha backat till 2.08 igen.

McRegor
2014-09-10, 06:03
Hej Fredrik,
Kollade också changeloggen men missade den texten eller kanske snarare att jag misstolkade den - fel blev det hursomhelst.
F ö laddad jag ner Wizards-filerna igår så det borde ju ha varit de aktuella - om dom verkligen uppdaterat dom vilket inte verkar vara fallet.
Men har de backat så är det nog andra problem också kan man misstänka.
Testade att nedgradera och nu fungerar Wizards igen...:)
Roger

freddan_6
2014-09-10, 06:47
Det börjar bli lite komplext projekt nu när folk använder programvaran. Då kan man inte hur som helst bryta kompatibilitet genom att t.ex. stoppa in fler punkter i en kurva, och inte stödja de gamla kurvorna. I så fall måste man uppgradera alla modellminnen också, och wizarden. Det känns som det är här nånstans det gått fel.

McRegor
2014-09-10, 07:12
Att hitta på nya funktioner är alltid den lätta delen men att behålla bakåtkompatibilitet är som sagt betydligt svårare och det torde även detta projekt få känna på. Och vad vet man vad som kan hända om plötsligt modellminnena uppdateras... Visst kan det vara bra med den flexibilitet som det innebär att kunna uppdatera programvaran men det kan samtidigt ställa till avsevärda problem - det skall man inte vara omedveten om.
Roger

silentglider
2014-09-10, 12:02
Hej,
skillnaden mellan A och B serie verkar vara max laddtid så att en 2000 ack kan bli fulladdad. Som Gasman påpekade är RC nätet olika. 800 acken torde ta ca 3h för att bli fulladdad och 2000 acken 2,5 ggr längre! BQ2000 kretsen ska kunna ladda Lipo men kräver nog byte av en mängd komponenter på kortet, dvs svårt att fixa hemma.

bogieboy
2014-09-14, 02:36
Programera är inte min grej... i radion vill jag lägga till en kanal för att styra aux på mitt kk2 kort hur gör jag?

Jag lyckades innan men nu när jag bytt till ezuhf gjorde jag en ny modell och nu hittar jag inte var jag lägger till en kanal på en switch. :-P

bogieboy
2014-09-14, 10:54
Never mind. :-P Hittade det nu :-D

Utmanaren2002
2014-09-14, 17:18
Kollegor
Hittar inte toogle mode i 2.08. Funktionen försvann i mina modeller efter uppgradering? Toogle mode innebär att switchen får tillägget "t" i tidigare versioner. Försöker lägga till den med lååångt enter men inget händer?
Nån som vet hur jag skall få till det?
Göran

freddan_6
2014-09-14, 19:26
Jag hittade global variabel först och använder det.
Exempel http://technologyforthemasses.blogspot.se/2014/01/opentx-using-your-trainer-switch-as.html

Utmanaren2002
2014-09-15, 07:49
Tack Freddan!
Hjälpsam som vanligt
Göran

FinnbyFraggel
2014-09-15, 19:50
Är det en bugg i Taranis CCPM mixning eller är det jag som tänker fel?
Jag har en T-rex 450 med paddlar och ett HH-gyro och jag har ställt in swash typ på 120 och collective på CH11.
Alla servon rör sig som dom ska och helikoptern flyger som den ska, MEN jag vill begränsa min och max pitch till 11 grader eftersom det nu är 14 - 15 grader vilket är lite mycket...
Det logiska är då att under menyn "Servos" ställa ner min och max värdet för kanal 11, och visst den faktiska utsignalen på kanal 11 begränsas men inte utslagen för CYC1, CYC2 och CYC3 som ska styras av kanal 11.
Dom pitch kurvor som jag sätter under menyn "Mixes" på kanal 11 fungerar exakt som dom ska så där används kanal 11 korrekt men inte i "Servos" menyn.

Nån som kan rätta mitt sätt att tänka eller bekräfta att felet ligger i OpenTX?

/Jonas

freddan_6
2014-09-16, 08:30
Jag tror du tänker fel. Menyn "servo" är inkopplad efter mixar och inputs som jag förstår det och kan inte påverka hur en mix påverkas. Det enda rätta (som jag kan komma på) är att minska Weight på 11:an i mix. Om du har flera flightmodes så kan en global variabel vara en bra förenkling.

freddan_6
2014-09-16, 08:31
Tack Freddan!
Hjälpsam som vanligt
Göran
Glad att kunna hjälpa till även om det inte var exakta lösningen på ditt problem. Vi får nog forska vidare på "t" på switchar.

FinnbyFraggel
2014-09-16, 09:23
Jag tror du tänker fel. Menyn "servo" är inkopplad efter mixar och inputs som jag förstår det och kan inte påverka hur en mix påverkas. Det enda rätta (som jag kan komma på) är att minska Weight på 11:an i mix. Om du har flera flightmodes så kan en global variabel vara en bra förenkling.

Problemet då är att du inte kan ändra min och max olika mycket eftersom "weight" påverkar lika mycket på båda sidor.
Jag börjar misstänka att dom som skrev koden har missat inställningsfunktionerna för swash när dom byggde CCPM mixningen.
Samma fenomen uppstår när man ska ställa cyclic pitch, där man vill begränsa min / max på skev och höjd, men där kan ev. weight variabeln fungera.

/Jonas

Fluf
2014-09-16, 09:40
Såg denna posten tidigare. Riktigt trevlig lösning på CPPM med Taranis.

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=598718

I princip sätter du source till pitch mixning i Heli setup (sidan 3) från Kanal 18.

Kanal 18 använder du som en dummykanal där du sköter din pitch-mixning.
På kanal 18 i mixern använder du throttle som källa, och där kan du vikta och lägga kurvor för att begränsa och finlira för varje indeviduell flight mode.

På samma sätt använder du kanal 17 för att göra motsvarande kurvor för throttle. Medan du på kanal1 eller 3 eller va du nu använder som kanal för ESC har 17 som source.

Fluf
2014-09-16, 09:43
Problemet då är att du inte kan ändra min och max olika mycket eftersom "weight" påverkar lika mycket på båda sidor.
Jag börjar misstänka att dom som skrev koden har missat inställningsfunktionerna för swash när dom byggde CCPM mixningen.
Samma fenomen uppstår när man ska ställa cyclic pitch, där man vill begränsa min / max på skev och höjd, men där kan ev. weight variabeln fungera.

/Jonas
Skev och höjd justerar du med stickinput från olika flight modes (sidan 5) för att begränsa.

Pitch justerar du med valfria mixningar via dummy-kanal som beskrivet ovan). Lite omväg, men ger dig full frihet att göra precis som du vill :)

freddan_6
2014-09-16, 18:58
När jag anslöt min Taranis till PC Companion idag så tyckte Companion att jag skulle uppgradera firmware till 2.10.
Sagt och gjort - det utfördes utan problem. Så långt allt väl. Men när jag skulle testa Wizards efter uppdateringen (genom att skapa en ny modell i sändaren) så fick jag inte de modellrelaterade frågor som jag fått tidigare utan programmet skapade bara en ny modell... Nån som har nåt tips eller skall man försöka få tillbaka 2.08 ? Är som sagt nybörjare på Taranis och håller bara på med att försöka lära känna sändaren ännu så den är inte "driftsatt".
Roger
Nu har man uppdaterat till 2.11. Och det var en ny kompilator som ställde till de flesta buggarna i 2.10, inte generella programmeringsmisstag.

McRegor
2014-09-16, 19:52
Hej Fredrik,
Fungerar även Wizards - och finns det nya eller använder man dom gamla ?
Några förbättringar som motiverar uppgradering ?
Roger

freddan_6
2014-09-16, 21:54
Jag har inte uppdaterat wizards, jag kör med wizards från 2014-06-05 (lua och bmp)
En förbättring har jag märkt: Trim på logiska switchar fungerar nu, men om jag minns rätt fungerade det redan i 2.0.8.

tvbcom
2014-09-16, 21:57
Nu har man uppdaterat till 2.12

McRegor
2014-09-16, 22:25
Jo - jag har också uppdaterat men nu triggas alltid bakgrundsbelysningen när man rör nån av spakarna - även fast man valt aktivering bara vid "Knapp"...
Buggigt var ordet...såvida jag inte missat nåt...:)
Roger

UndCon
2014-09-16, 22:29
Min belysning funkar bra efter uppdatering - tänds bara vid knapp/meny-val inte vid spak eller switch

McRegor
2014-09-16, 22:50
UndCon - kör du engelsk eller svensk version ? Jag testade svensk denna gång men det kanske var ett misstag...
Roger

UndCon
2014-09-17, 00:03
Jag har engelska menyer de svenska ljuden.

freddan_6
2014-09-17, 08:32
Jag har 2.0.11 och svenskt tal och svenska menyer. Mina spakar påverkar ej lampan bak displayen. Prova att toggla värdet för lampan och ställ sen tillbaks till enbart knappar Roger.

McRegor
2014-09-17, 09:44
Jag har ställt om bakgrundsbelysningen till olika alternativ, startat om, ställt tillbaka till knappar och startat om men problemet består. Kommer att installera engelska versionen ikväll och se om det blir nån skillnad. F ö är det nog enklare med engelsk-språkiga menyer för det kan bl a bli "ovanliga" förkortningar ibland av den anledningen. Men i grunden är det ju trevligt att kunna välja språk själv - det har ju inte varit så jättevanligt tidigare.
Roger

McRegor
2014-09-17, 22:41
Kort rapport efter kvällens övningar...
* Bytte firmware till engelsk version av 2.12
* Samma problem med att spakarna aktiverade bakgrundsbelysningen trots ändring av inställningarna, sen återställning till "Knapp" och omstarter däremellan
* Testade alla modeller jag definierat (bara test-modeller) och se - här fanns lösningen. För 2 av modellerna fungerade det som tänkt men för övriga 4 (tror jag det var) så tändes bakgrundsbelysningen när jag rörde spaken. Har tyvärr inte pejl på vilka som skapats när men det löste sig genom att ta bort de som triggade bakgrundsbelysningen via spakrörelse.
* Skapade sen en ny genom att kopiera den fungerande och det fungerade också OK.
Så - nu fungerar det igen men vad som egentligen orsakat problemet har jag inte riktigt kunna härleda...
Roger

UndCon
2014-09-18, 00:36
Kul att du hittade felet.

freddan_6
2014-09-18, 07:01
Kort rapport efter kvällens övningar...
* Bytte firmware till engelsk version av 2.12
* Samma problem med att spakarna aktiverade bakgrundsbelysningen trots ändring av inställningarna, sen återställning till "Knapp" och omstarter däremellan
* Testade alla modeller jag definierat (bara test-modeller) och se - här fanns lösningen. För 2 av modellerna fungerade det som tänkt men för övriga 4 (tror jag det var) så tändes bakgrundsbelysningen när jag rörde spaken. Har tyvärr inte pejl på vilka som skapats när men det löste sig genom att ta bort de som triggade bakgrundsbelysningen via spakrörelse.
* Skapade sen en ny genom att kopiera den fungerande och det fungerade också OK.
Så - nu fungerar det igen men vad som egentligen orsakat problemet har jag inte riktigt kunna härleda...
Roger
Om du orkar kanske du kan hjälpa projektet med en buggrapport?

McRegor
2014-09-18, 08:04
Hej Fredrik och UndCon,
Jag vet som sagt inte med säkerhet vad som orsakat detta. Jag skulle kunna spekulera lite utan att ha dokumenterat underlag och det skulle kunna vara så att jag skapat en modell när bakgrundsbelysningen är satt till att reagera både på spakrörelse och knapp - inte för att jag medvetet haft dessa inställningar men jag har ju uppdaterat och nergraderat firmware några gånger och inte kollat denna inställning det första jag gjort efter upp/nergraderingen. OM då inställningen ändrats till att gälla både spak och knapp-tryckning och jag i det läget skapat en ny modell så torde modellen ärvt denna då globala egenskap. Om man sen ändrar egenskapen till "bara tryckknapp" så skulle det kunna vara så att aktuellt modellminne inte uppdateras utan istället återspeglar det aktuella värdet det ögonblick modellen skapades...
Ja - det är bara lite spekulationer och jag har inte testat att återskapa läget.
Roger

freddan_6
2014-09-18, 08:18
Har du tagit backup på en modell där belysningen trilskas så borde det räcka. För mig är denna inställning global, och påverkar alla modeller. Tidigare hade jag lampa på för spak eller knapp, när du berättade om ditt fel bytte jag till endast knapp. och det fungerar som det borde i alla 21 modeller (puh).

McRegor
2014-09-18, 10:18
Hej - har ett antal backuper men inte säker på att det finns nån med den trilskande belysningen. Skall kolla om jag får lust och tid men just nu är jag tacksam för att det fungerar igen. Eftersom jag inte "driftsatt" sändaren ännu så har jag inte varit så speciellt noga med backuper men några finns trots allt.
Roger

freddan_6
2014-09-18, 18:26
Nu har jag kämpat med att få den att läsa telemetri. Vario eller rssi eller höjd. Borde passa min dlg. Samma på elseglaren. Felet jag började med var fel inkoppling av höjdsensorn i x4r. X6r och x8r var enklare.

Utmanaren2002
2014-09-18, 20:05
Jag har testat varion i 2.08 funkar klockrent. Har dödband mellan +0,1 och -2,0 m/s Vspeed för aukustisk stig/sjunk för att inte radion skall pipa hela tiden pga hög känslighet. Jag har även noterat att 0-höjd vid start kan variera +- 2m vid landning?? Den absoluta höjden avviker också med -8-10m i området 40-200m jmf med min andra höjdsensor monterad i samma plan. Jag flyger FPV och läser OSD i mina googles. Jag litar mer på OSD värdet eftersom den inte varierar mellan start och landning. Jag kommer att installera varion i min segelkärra Cularis för att lättare hålla koll på stig/sjunk och då spelar inte absoluta höjden någon större roll.
Göran

Gasman
2014-09-18, 21:59
Det här är väl lite av Gnu-träskets baksidor. Nya releaser spottas ut i ett rasande tempo utan ordentlig utprovning först. Jag saknar ett användarforum där vi användare kunde komma in med förslag och synpunkter som kodknackarna tar till sig och sedan har fasta releasedatum med föregående provperiod. Releaser däremellan skulle bara vara av karaktären akut buggfix.

Jag kör fortfarande ver 2940 som täcker alla mina behov och mer därtill så jag hänger nog kvar där ett bra tag till. Programmerar alltid direkt på radion för att hålla igång kunskapen där. För på fältet har man ju knappast med sig en laptop och rätt USB-kabel så då är det ju bra om man är hyggligt up-to-date på menyerna. Men fan vad jag är nöjd med Taranisen...

freddan_6
2014-09-19, 03:23
Listan över förbättringar i 2.0.0 var rätt lång: https://github.com/opentx/opentx/releases
Dessa är mina fyra viktigaste:
* wizard/script i sändaren
* switch warning på switchar du väljer
* telemetri utläsning av värde ställbart intervall
* globala variabler mycket flexiblare

dvogonen
2014-09-19, 16:04
Den stora fördelen med att uppgradera till 2.0 i radion är att få tillgång till OpenTX Companion. Om man aldrig någonsin tänker koppla sig till en dator så kan man absolut ligga kvar på den gamla versionen av programvara i radion. De flesta kommer nog inte ens att märka skillnaden eftersom allt är sig relativt likt på ytan.

En varning kan vara på plats i sammanhanget. Om man kopplar en radio med äldre programvara till en dator som kör OpenTX Companion 2.0 så kommer PCn att uppgradera inställningarna som hämtas från radion till 2.0-format. Om man sedan skriver tillbaka dessa till radion så leder detta till en komplett fabriksåterställning. Alla inställningar och modeller går alltså förlorade. Inga som helst varningar ges eftersom datorn inte vet vilken programvara som finns i radion utan utgår ifrån att det är någon av 2.0-versionerna.

Copterdude
2014-09-19, 17:14
Nån som kör den simpla batterispännings-sensorn till telemtrin ? Är den något att ha eller ska man köra den större som även mäter celler ? Ska ha den på en mini så låg vikt och storlek har betydelse men inte om det är skräp. Vill att den ska varna med röst när jag ska landa.
Är alltid så koncentrerad på flygningen så spänning i OSD är inte så optimalt.

Gasman
2014-09-19, 18:06
Nån som kör den simpla batterispännings-sensorn till telemtrin ? Är den något att ha eller ska man köra den större som även mäter celler ? Ska ha den på en mini så låg vikt och storlek har betydelse men inte om det är skräp. Vill att den ska varna med röst när jag ska landa.
Är alltid så koncentrerad på flygningen så spänning i OSD är inte så optimalt.

Jag har den. Och den funkar alldeles utmärkt. Visar spänningen med en decimal vilket är fullt tillräckligt. Har också jämfört med en kalibrerad spänningsmätare och kan inte notera någon skillnad med en decimal. Att hålla reda på enskilda celler under flygning är väl lite overkill tycker jag...

Copterdude
2014-09-19, 18:29
Tack då blir det en sån. Behöver inte cellspänningen då jag bara vill veta när jag ska landa ungefär.
Spar man lite cash också, den lilla kostar väl bara $3 eller nått sånt :)


Jag har den. Och den funkar alldeles utmärkt. Visar spänningen med en decimal vilket är fullt tillräckligt. Har också jämfört med en kalibrerad spänningsmätare och kan inte notera någon skillnad med en decimal. Att hålla reda på enskilda celler under flygning är väl lite overkill tycker jag...

McRegor
2014-09-19, 20:11
Jag personligen skulle lita mer på "energi-mätning" - alltså en sensor som kan mäta hur många mAh som du dragit ur acken. Spänningen varierar ju bl a beroende på hur hårt du belastar acken - och en högt specad ack håller spänningen väldigt bra ända till "slutet". Om det nu var en drivack till en motor som skulle mätas.
Roger

Copterdude
2014-09-20, 08:10
Ja det är nog bäst men tror inte det går att installera på min 260mm ram då utrymmer är väldigt begränsat dessvärre. Behöver nog också 150A varianten då varje motor drar över 40A på max enligt dataspec. FAS 150 sensorn ser väldigt stor ut och bökig ut.

Eller om FAS 100 kan ta kortvarigt högre strömmar ? Inte så man maxar speciellt ofta.

Svårt det här. Timer tycker jag är svårt också att få rätt.
Får nog välja spänningsmätning denna gång men strömmätning om jag skaffar nå större plattform.

http://cdn2.bigcommerce.com/n-nr1m3w/lspvbs/products/424/images/1685/M_FrSky_Sensor_SPFAS150_002__40828.1405351978.1280 .1280.jpg?c=2


Jag personligen skulle lita mer på "energi-mätning" - alltså en sensor som kan mäta hur många mAh som du dragit ur acken. Spänningen varierar ju bl a beroende på hur hårt du belastar acken - och en högt specad ack håller spänningen väldigt bra ända till "slutet". Om det nu var en drivack till en motor som skulle mätas.
Roger

simonarvestrand
2014-09-20, 08:15
jag kör bara med spänningsmätning på mina småmaskiner, om jag ens har någon oftast kör jag på timer .
visst ger den inte något 100% pålitligt värde men helt klart tillräckligt för att veta att det är dags att landa.

McRegor
2014-09-20, 10:48
Kör man på timer så ger nog det lika tillförlitligt resultat som att förlita sig på spänningsmätning - om inte ännu bättre om man ställt in tiden baserad på erfarenheter av hur mycket energi som brukar förbrukas vid viss motortid. Sen har jag ytterst svårt att tro att en 100 A-sensor inte skulle räcka till en liten quad med 260 mm ram... 100 A och 3S innebär ju i praktiken en inmatad effekt på drygt 1 kW vilket jag svårligen tror att era batterier klarar med en såpass liten quad. Som vanligt gäller det att tänka igenom vad konsekvenserna kan bli och tillämpa Ohms lag.
Roger

Copterdude
2014-09-20, 11:15
Jo håller med kan man få timern bra inställd är den nog finemang men om man vill prova lite olika batterier osv. känns det lite bökigt att ha olika timers.
Här är motor spec. om nån är intresserad .Testet är med 14.8v (3.7v cell med 4S) med 6x4 prop.
Jag kör 6x4.5 prop med 4S så borde vara högre ?
Värdet är längst ner på listan. Ja det är sjukt stora motorer för sån liten ram men det är roligt ta saker till det extrema.
Batteri kommer vara 3200mah 4S 65-130C. Man kör över motor spec. men på en multikopter gasar man väldigt sällan max mer än en kort stund jämfört med flygplan så dom klarar det.

Blev lite offtopic kanske men ville bara visa att det nog kommer bli över 100A :D

47806

McRegor
2014-09-20, 12:04
Det är ännu mera orimligt med 4S att överskrida 100 A med en liten 260 mm Quad. Normalt räknar jag med ca: 3,5 V/cell under relativt hög belastning vilket skulle innebära att 100 A ur acken motsvarar ca: 1,4 kW - orimligt i mina ögon på en såpass liten kärra och med såpass liten ack. Den inmatade maxeffekten motsvarar ungefär vad en 3D-kärra med en vikt på runt 3,5 kg och med mycket bra 3D-prestanda behöver. Om du har en genomsnittlig belastning på batteriet på 10C så kan du räkna med max 5 minuters flygtid - och troligen vill du inte chansa ens på detta utan kanske på 4,5 minuter. Detta i sin tur innebär i snitt 32 A men jag gissar dessutom att din flygtid är klart större än 4,5 minut. Men allra enklast är väl att mäta för specarna säger ju inget om verkligheten och jag är medveten om att snittförbrukningen inte heller säger så mycket kontra maxförbrukningen. Men en multikopter måste rimligen har högre snittförbrukning kontra maxförbrukning jämfört med ett flygplan eftersom multikoptern kräver att propparna hela tiden ger en lyfteffekt större än maskinvikten vilket inte är fallet med en flygmaskin. "Att mäta är att veta" heter ett gammal ordspråk och det gäller även inom elflyget. Ja - detta har ju inte så mycket med Taranis att göra men ändå en intressant diskussion som åter pekar på att man måste mäta för att veta.
Roger

Copterdude
2014-09-20, 13:16
Jo vi lämnar diskussionen. Du har rätt att mäta är det enda alternativet. Har dock ingen utrustning för det just nu men kanske får införskaffa en strömmätare ändå sen.. Alltid intressant att få riktiga data.

Kan säga att jag fick under två minuters flygtid när jag gasa på med 4S 2700mah, 3:30 låg gas crusing med 3.7v kvar i vilospänning. Mitt 2700mah 4S går från 4.2v till under 3.5v nästan direkt så därför jag ska ha bättre batteri hehe. Räcker inte det får jag pröva ännu större batteri om det ens får plats..
Denna maskin är bara ett experiment. Jag gillar fart. Den gör över 100km/h utan problem.
Max gps fart 126km/h utan dyk med kassa batteriet men går inte lita på GPS så kommer försöka hitta annan metod om jag vill ha seriösa siffror.

Jaja nu blir det Taranissnack :)

Spear
2014-09-20, 21:42
Hej. Efter en tid av förslappande ang Taranis radio,inser jag nu att det hänt en del på området. Jag har uppdaterat den till den nya fw:2.0.12,men nu till frågan.
Vart i h-vete tog custom switches vägen?? Någon som vet? :)
Skulle bara programmera en trottelsafesty,men blev helt ställd;)


MVH Micke

JUTA
2014-09-20, 22:06
Då har man en Taranis plus på väg hem. Skall bli kul att bekanta sig med denna under vintern. Kommer säkert komma en del frågor. Har tidigare erfarenhet från Dx6, dx7 ,dx8, FG8S, SG14, Vbar control. Men detta skall tydligen vara något helt annorlunda, intressant....

//Tobias

Spear
2014-09-20, 22:15
Mao,helt underbart :)


MVH Micke

ulwur
2014-09-21, 10:20
En del frsky mottagare har ju analogingång för telemetri. Med en 100k trimpot gör du en spänningsdelare och kan sedan sända batteriets spänning till sändaren.
5gram och 5kronor...

kobraflyer
2014-09-21, 11:00
Custom switches heter numera Logical switches.

Throttle safety gör man enklast i "Special Functions" :



SF2 SF↑ Play Track thrhold ---
SF3 SF↓ Play Track thrrel ---
SF4 SF↑ Override CH1 -100 ON

Man bör vara försiktig när man aktiverar Override av Throttle kanalen och är säker på att den är -100
D.v.s. ingen gas alls.

Spear
2014-09-21, 11:22
Tack kobraflyer :) Då va jag och nosa på rätt ställe iaf,men blev bara så paff när det var borta,
på det igen då:boxing:
MVH Micke

Utmanaren2002
2014-09-21, 13:38
Custom switches heter numera Logical switches.

Throttle safety gör man enklast i "Special Functions" :


SF2 SF↑ Play Track thrhold ---
SF3 SF↓ Play Track thrrel ---
SF4 SF↑ Override CH1 -100 ON

Man bör vara försiktig när man aktiverar Override av Throttle kanalen och är säker på att den är -100
D.v.s. ingen gas alls.

Var uppmärksam på att välja rätt CH för throttle. I de flesta fall är det CH3.
Lycka till
Göran

Spear
2014-09-21, 14:10
Tack Göran.
Helt klart skall det kollas ordentligt:)
Mvh Micke

McRegor
2014-09-24, 20:32
En ny Taranis-fråga i en egen tråd - http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/43403-Taranis-problem%21
Lika bra att samla svaren här.
Roger

freddan_6
2014-09-24, 21:16
Svar till "flajer". Det finns massor med sätt att lösa dina problem på.
Ett sätt är att uppgradera till 2.0.x och stoppa in wizarden i sändaren och gå igenom den.
Mallen ser olika ut i dina olika plan. Jag tycker wizarden är ett bra sätt att lära sig sändaren.
Sändaren har globala variabler så det är riktigt enkelt att programmera dual/trippel eller ifall du har Taranis+ 6-tipel rates.

Ska du ha mer noggrant detaljerade tips så får du nog bena upp din frågeställning lite bättre.

Utmanaren2002
2014-09-24, 23:19
Hej "flajer"
Du klarar alla kombinationer du behöver! Det finns mig veterligen ingen sändare som är så flexibel som Taranis. Det gäller bara att tänka på ett nytt sätt när man planerar och startar upp modellskapandet. Receptet är att gå via wizarden och sedan kopiera de smarta tillägg som finns att läsa om på nätet. Jag har inga problem att finna bra tips och färdiga funktioner på nätet.
Lycka till
Göran

kajakmannen
2014-09-25, 08:02
Ny på taranis men har nästan lyckats konfigurera för min första modell. en QAV250 där jag har två Switchar. En för flight modes och en för arm och beeper. Lade till dom två switharna på kanal 5 & 6 och konfigurerade så att det blev tre lägen på dom med olika offset och tre olika switchlägen. Funkar men ser att jag har med vridpottarna fram på radion på samma kanal. Hur får jag bort vridpottarna så att de inte påverkar kanalerna. Vill ju bara att switcharna skall påverka

dvogonen
2014-09-25, 08:18
Titta i mixarna. Alla kopplingar mellan input (spakar, switchar och pottar) och output (radiokanalerna) finns där.

Om du sparar en kopia av dina modeller och inställningar och postar dem här så kommer helt säkert någon att lista ut problemet snabbt som ögat.

Boopidoo
2014-09-25, 10:48
Så där ja, då har man beställt en Taranis+, det tog ett tag även om jag visste att det var oundvikligt.

Några saker man genast måste byta om man köper en PLUS?

simonarvestrand
2014-09-25, 11:08
Det är nog bara klädstil och frisyr annars inget :)

flajer
2014-09-25, 12:24
Hej det finns ingen heliwizard längre. tråkigt
Stefan

McRegor
2014-09-25, 12:38
Jo - allt är tyvärr inte guld och gröna skogar med Taranis-konceptet. Den är väldigt flexibel men som vanligt har flexibiliteteten ett pris så för många är det nog ändå bättre att köpa en bra sändare som har färdiga, inbyggda program - den är ofta enklare att använda om man inte behöver all flexibilitet som en sändare som Taranis medger. Har både Futaba och Taranis och anser nog att Taranisen är lite övervärderad eftersom mycket som är lätt att göra på en bra, konventionell sändare kräver flera handgrepp eller i alla fall ett helt annat tänk i en Taranis - även om den sändaren nästan kan "trolla med knäna" för den som behärskar programmeringen.
Roger

freddan_6
2014-09-25, 14:35
Hej det finns ingen heliwizard längre. tråkigt
Stefan
Det fanns buggar i heliwizarden. Om någon kan ta på sig uppgiften att rensa heliwizarden från buggar kommer den nog åter.
Men det är den mest komplexa av wizards. De som skrev wizardsen flyger inte (så mycket) heli och förstod därför inte fullt ut hur den skulle fungera.
mvh //Fredrik

No4
2014-09-25, 15:59
Tror att åldern kan sätta sina begränsningar i att se över horisonten. Att jämföra Taranisen med en Futaba är väl som och jämföra en svart-vit tv med en färg tv. Var själv lite orolig över tekniksteget, men det var inte svårt. Bästa som hänt på länge inom hobbyn.

McRegor
2014-09-25, 16:14
Jonas - man skall nog inte vara alltför säker... Du ser bara problemet ovan med att någon vill använda sin Taranis till en heli - i t ex en Futaba eller JR finns program med de mixningar som behövs så för många som är mera intresserade av att flyga än att lära sig programmering så tror jag fortfarande att det gamla upplägget fungerar bättre. Men som jag redan nämnt - Taranisen är väldigt flexibel för den som lärt sig "tänket" men vi får också respektera att alla inte är intresserade av att lära sig nåt helt nytt utan många vill nog att tillverkaren redan skall ha "tänkt" åt dom. Jämför med mobilmarknaden där iPhone tog en rejäl marknadsandel initialt just p g a att den var lätt att ta till sig. Men mina inlägg har närmast varit tänkt som lite information för de som funderat på en Taranis men kanske är lite osäkra på hur den fungerar programmeringsmässigt - alltså hur enkel den är att "ta sig in i". Sen väljer man ju det man tror man kommer att trivas bäst med själv. Men jag vidhåller att det är en klart högre tröskel med denna flexibla programvara än med de mera traditionella, men ofta mindre flexibla, uppläggen - trots att jag har en lång professionell bakgrund inom programmering och programutveckling - vilket de flesta av mina flygarkompisar inte har men dom kan ju för all del vara smartare ändå...:)
Roger

dvogonen
2014-09-25, 16:22
Det stämmer helt och hållet att ingen av OpenTX-utvecklarna flyger helikopter över huvud taget. Jag skrev hela wizarden i Companion och två av tre Wizarder i radion (muli och deltavinge). Tråkigt nog kan jag knappt skilja fram från bak på en helikopter, så någon heli-wizard lär jag inte åstadkomma.

Skall det bli någon wizard för helikoptrar så måste nog en ny utvecklare dyka upp. Än så länge har det inte hänt, men den som väntar på något gott...

flajer
2014-09-25, 21:46
Tummen upp!

RCLifeOn
2014-09-27, 19:53
Funderar starkt på att skaffa en Taranis...Hobbyking har tydligen inte Taranis i lager så vart kan jag köpa den senaste versionen av sändaren med samtidigt rimlig frakt?

Eller är jag helt ute och cyklar och borde köra på en helt annan radio?

McRegor
2014-09-27, 20:20
Simdor - Taranis är ju inte den ultimata radion som slår allt annat utan det beror ju på ditt eget behov och om du trivs med Taranis programmering. Så om det är rätt eller ej är det nog bara du själv som kan svara på.
Roger

RCLifeOn
2014-09-27, 20:47
Jag vill kunna ha ett säkert system för FPV, utan att behöva oroa mig för att förlora kontrollen. Jag vill även ha telemetrin som kommer med en av mottagarna (ni får gärna länka vilken som är den senaste med telemetri).

Jag vet att Taranisen skulle vara en bra radio för mig, jag vill mest bara höra med andra om varför dem gillar den och vad dem inte gillar.

FinnbyFraggel
2014-09-27, 22:34
Lite beroende på vad du haft för radio tidigare så kan det vara ett helt nytt sätt att tänka när du ska programmera, men när du kommit över det har du en radio med enorma möjligheter till ett väldigt förmånligt pris.
Jag bytte till Taranis för några månader sen och jag är väldigt nöjd med den.
Jag flyger helikopter, både FBL och med paddlar, multirotor och snart även flygplan och jag ser inga begränsningar i vad radion kan.

/Jonas

freddan_6
2014-09-28, 07:56
Jag flyger håller på att byta till taranis, har tidigare Futaba 7C, Spektrum DX6i och Hitec Flash 5. Med taranis går allt att göra men så här i början är det lite segt att prova sig fram. Till min frus irritation sitter jag ofta med dator brevid, sändaren i knät och något plan på golvet framför mig i varagsrummet. Och programmerar detaljer i styrningen. På alla segelplan har jag telemetri för höjd. Detta är aktiverat med en switch (tyst/variometer/uppläsning av höjd)
En annan switch som samtliga plan har är trippel rates.
Alla flyg med två skevservon har olika utslag upp och ner på skev.
En switch har offset på skevrodren & höjdroder för knifeedge (neutral/vänster kniv/höger kniv).
En switch har offset på höjd för uppåner.
Alla elflyg har switch som stänger av motorn innan start.
Så här noggrant har jag inte kunnat programmera med mina tidigare radios, alltid har något saknats.
mvh //Fredrik

UndCon
2014-09-28, 10:47
Det är det som är det fina - man kan programmera i evigheter - eller bara flyga som det är ;)
Själv har jag klurat med programmeringen till min Natrix. En seglare /F3K(DLG) med 2 skev och höjd.
Jag har utgått från en bra tråd på RC groups med flera olika flightmodes och anpassat detta till just min seglare och min stil.

Parallellt med detta håller jag på att föra över programmering från min 9X till Taranis då jag kör LRS på 9X-en
Främst LKTR250 men även en Bixler med APM

RCLifeOn
2014-09-28, 11:16
Perfekt, men vilken mottagare är den bästa om man vill ha telemetri, och finns det några sensorer man borde köpa direkt istället för att behöva beställa igen om ett par veckor?

McRegor
2014-09-28, 14:00
Sensorer - det är ju helt beroende på vad du själv vill mäta. Är du t ex segelflygare så är ju variometer ett säkert förstaval medan andra farkoster kan behöva andra mätningar. Men är du osäker så strunta i att köpa några och komplettera senare när du fått lite mera "kött på benen". Finns att köpa i Sverige med kort leveranstid och något billigare från t ex http://www.aircraft-world.com/ och då kostar frakten typ 2,5 $ och du har dom inom ca: 1 vecka. Så akuta är ju knappast telemetrimöjligheterna trots allt...:) En vanlig telemetri-mottagare är ju t ex X8R men åter - det beror ju på dina egna behov.
Roger

freddan_6
2014-09-28, 15:16
Digital Telemetri fungerar med X-mottagarna:
X4R, X4R-SB, X6R, och X8R.
Digital Telemetri ska även fungera med de lite billigare D-mottagarna: D4R-II, D6R-II och D8R-II plus.
Även alla äldre D8R, D8RV2, D8RSP, D8RXP, D8R-II ska ha digital telemetri.
Analog Telemetri D4FR, D6FR och troligen även VD5M även om jag inte ser någon kontakt för det på fotona av den.

Jag rekommenderar X6R och X8R, då är det bara att plugga i altimetern. Med D4R-II och X4R måste man löda (kablar). Dessa kablar får man med X4R men inte med D4R-II. Tyvärr är det så att D4R-II och X4R är de enda som är tillräckligt små för DLG. Har inte och tänker inte prova analog telemetri.

PatrikE
2014-09-28, 17:31
Jag tycker det är lite oklart vilka mottagare som är kompatibla med Taranis.
Ja har en gammal D8R och den går inte att binda t.ex.
De non telemetry som jag har funkar inte heller.
V8R7SP & V8R7.

Nu har jag en DJT modul sedan förut så det går ju att köra genom den.
Men det blir att uppgradera mottagar samlingen framöver.

En lista med kompatibla mottagare vore önskvärt.
Kanske något att komplettera första posten med?

Hittade en lista.
http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=96&t=3437
Den är 1½ år gammal men kanske något att bygga på?

FinnbyFraggel
2014-09-28, 17:46
Tittar man på http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=113 så står det "FrSky X series, D series and V8-II series receivers" vilket jag tolkar som att din D8R borde fungera medans V8-mottagarna måste vara med "-II" version 2.
Jag har för mig att man binder på olika sätt mot Taranis och DJT så kolla manualen till mottagaren.
/Jonas

PatrikE
2014-09-28, 18:29
Ok efter lite läsning i manualen...
D8R går att Binda i D8 Mode.

UndCon
2014-09-28, 19:10
flertalet FRsky mottagare går att binda.

dvogonen
2014-09-28, 20:28
Alla FrSky-mottagare som har ett namn som börjar på D eller X går att binda till Taranis.
Alla FrSky-mottagare som har ett namn som börjar på V och slutar på II går att binda till Taranis.

De enda V-mottagare som inte går att använda med Taranis är första generationens V-mottagare, dvs de som har ett namn som börjar V och inte slutar med II.

stocken
2014-09-29, 13:50
Är sugen på en Taranis och hittade detta pris http://www.firstpersonview.com/rc-control-systems/rc-control-separates/frsky-taranis-transmitter-with-x8r-receiver

Tycker det verkar lite för bra, är det någon gammal variant?

McRegor
2014-09-29, 13:59
Tja - köper du från USA så skall du absolut räkna med att det tillkommer 25 % moms på hela beloppet samt 100--150 kr i "tullhanteringsavgift". Sen fanns ju inte sändaren lagerförd heller - och kanske kommer den inte heller åter eftersom Taranis Plus släppts och den verkar bli lite dyrare än den vanliga Taranisen.
Roger

stocken
2014-09-29, 14:06
Tja - köper du från USA så skall du absolut räkna med att det tillkommer 25 % moms på hela beloppet samt 100--150 kr i "tullhanteringsavgift". Sen fanns ju inte sändaren lagerförd heller - och kanske kommer den inte heller åter eftersom Taranis Plus släppts och den verkar bli lite dyrare än den vanliga Taranisen.
Roger
Aha ok, då ska jag nog satsa på Plus varianten istället då, tack :)

Keny
2014-09-29, 22:14
En fråga från en som inte känner Taranis så värst ingående; -
vad är skillnaden på X9D och X9D Plus? Kanske har nämnts redan någonstans som jag har missat.

McRegor
2014-09-29, 22:22
Hej Kalle,
Kopierar in lite text från en beskrivning av Plus-modellen:
"The Plus version comes with the brand new heavy-duty aluminum travel case. The case has thick brushed aluminum sides with a stronger outer frame. The radio also includes a Haptic Vibration Feedback System which provides an alternative feedback system to the existing voice and sound. If you are a club member this is a welcome addition without annoying your fellow club members. The Plus also includes a dual color LCD back-lit screen, allowing you to adjust from white to blue. Each radio ships with the newest firmware version to support the new haptic vibration feedback system. "
...sen finns den antagligen att köpa både med och utan alu-väskan skulle jag tro.
Roger

Keny
2014-09-30, 09:55
Så det hänger bara på vibration och val av blå bakgrund på skärmen. Tja, det drar ju lite mer ström förstås. Det går nog lika bra att flyga utan dom finesserna. För övrigt verkar plus-versionen bara gå att hitta i USA. Hobbyking har ju inte den ens med i egna listan. Endast ACCST
Jag beställde en Taranis i början på Juli som tyvärr försvann spårlöst med Malaysian Airways. Många har haft liknande problem har jag sett. Det är tråkigt för Hobbykings rykte, för trots att det inte är deras fel får ju dom ta smällarna.
I alla fall, efter mycket sökande och utredningar både från mig och Hobbyking, så har dom konstaterat att den inte går att spåra någonstans.
Därför har dom nu (efter 83 dagar ) gett mig en 'refund' på hela summan inkl frakt som nu ligger på mitt hk-konto så att jag kan göra ett nytt köp. Frågan är nu bara om jag törs beställa någon därifrån. Europe warehouse eller United K. har ju som vanligt inte någon överhuvudtaget.

tvbcom
2014-09-30, 10:04
Så det hänger bara på vibration och val av blå bakgrund på skärmen. Tja, det drar ju lite mer ström förstås. Det går nog lika bra att flyga utan dom finesserna. För övrigt verkar plus-versionen bara gå att hitta i USA. Hobbyking har ju inte den ens med i egna listan. Endast ACCST
Jag beställde en Taranis i början på Juli som tyvärr försvann spårlöst med Malaysian Airways. Många har haft liknande problem har jag sett. Det är tråkigt för Hobbykings rykte, för trots att det inte är deras fel får ju dom ta smällarna.
I alla fall, efter mycket sökande och utredningar både från mig och Hobbyking, så har dom konstaterat att den inte går att spåra någonstans.
Därför har dom nu (efter 83 dagar ) gett mig en 'refund' på hela summan inkl frakt som nu ligger på mitt hk-konto så att jag kan göra ett nytt köp. Frågan är nu bara om jag törs beställa någon därifrån. Europe warehouse eller United K. har ju som vanligt inte någon överhuvudtaget.

Här finns 3 st B-version http://www.t9hobbysport.com/frsky-taranis-2.4ghz-transmitter

freddan_6
2014-09-30, 10:05
Hobbyking har bytt tillbaks till Singapore frakt, så nu fungerar frakten igen. Men det finns europeiska alternativ utan MOTOPS (Moms o Tull o Postens Straffavgift)
Det finns 3! sändare i lager i England av B-varianten http://www.t9hobbysport.com/frsky-taranis-2.4ghz-transmitter.
Det finns okänt antal i lager i Sverige (Ove) troligen B-varianten http://airmedia.se/index.php/frsky-taranis-8-16-kanals-sandare-med-telemetri.html

McRegor
2014-09-30, 10:22
Hej igen,
Kommer att finnas i en butik rätt nära dig Kalle (i E-tuna) men det tar nog några veckor till (w. 42 säger dom) innan Plus-modellen finns hemma - http://www.uavsystems.se/taranis-plus-mode2-p-138.html?cPath=28_44
Roger

Keny
2014-09-30, 13:01
Tack för tipsen alla!

Boopidoo
2014-10-02, 17:43
Börjar inte direkt bra det här. Installerade OpenTX companion 2.0.12. Kopplade in radion (Taranis PLUS) och uppdaterade FW. Allt verkade gå bra men nu när jag startar radion så kör vibratorn igång för fullt i drygt 10s och den varnar för throttle och brytare om vartannat, detta hände inte innan uppdatering av FW. Detta sker även oavsett hur throttle och brytare står.

Sedan blir skärmen bara blank, ingen meny. Så fort man klickar på en knapp så börjar vibratorn köra igen och ungefär lika länge som vid startup.

Dum som jag var så tog jag ingen backup innan. Tycker hittills den suger rätt rejält, någon som har en lösning?

freddan_6
2014-10-02, 18:08
Går det att kalibrera spakarna? Annars skulle jag ladda ner 2.0.12 igen till datorn och flasha om sändaren.

Boopidoo
2014-10-02, 18:17
Hur kalibrerar man spakarna, via companion?