handdator

Visa fullständig version : FrSKY TARANIS



Sidor : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9

Boopidoo
2014-10-02, 17:38
Verkar vara kört, inget fungerar. Till råga på allt lyckades jag tippa radion från bordet och bryta av SE-brytaren. Nu slutar den ALDRIG att vibrera och låta när jag slår igång den... kan inte ens stänga av den utan måste ta ur batteriet. Känns jättestabilt.

Boopidoo
2014-10-02, 17:54
Har nu testkört samtliga USB-portar på två burkar utan att det fungerar, ska dock testa en tredje burk som jag har hemma innan jag ger mig.

Sedan inser jag att jag måste byta ut den trasiga brytaren men jag vet inte om det är en 2- eller 3-vägs brytare, dvs SE-brytaren. Någon som kan kolla?

McRegor
2014-10-02, 18:06
Hej,
På min sitter det en sån här - http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=8349
Beställer du därifrån så kostar frakten typ 2,5 $ och du har den vanligtvis inom 1 vecka
Apropå USB - kolla en sladd till - vill minnas att nån nämnt att den kan vara lite känslig för USB-sladden.
Spakarna kalibreras via en av sidorna i den generella setup:en i radion vill jag minnas.
Roger

FinnbyFraggel
2014-10-02, 18:08
Prova gärna en annan USB kabel också, den jag fick med till min Taranis var trasig vid leverans..
Jag fick även problem med USB3 port, men med ny kabel och USB2 port i datorn så fungerar det.

Och SE är 3-läges.

/Jonas

tvbcom
2014-10-02, 18:13
Börjar inte direkt bra det här. Installerade OpenTX companion 2.0.12. Kopplade in radion (Taranis PLUS) och uppdaterade FW. Allt verkade gå bra men nu när jag startar radion så kör vibratorn igång för fullt i drygt 10s och den varnar för throttle och brytare om vartannat, detta hände inte innan uppdatering av FW. Detta sker även oavsett hur throttle och brytare står.

Sedan blir skärmen bara blank, ingen meny. Så fort man klickar på en knapp så börjar vibratorn köra igen och ungefär lika länge som vid startup.

Dum som jag var så tog jag ingen backup innan. Tycker hittills den suger rätt rejält, någon som har en lösning?

Kolla denna länk: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1866206&page=2341&highlight=bricked#post29477841

Där står om fler som försökt uppgradera.

Boopidoo
2014-10-02, 18:26
Ah, ok ska göra ett nytt försök.

Ska först löda dit en 3-vägs brytare.

Boopidoo
2014-10-02, 20:04
Bytte brytaren och testade igen och nu fungerar det helt plötsligt.

Boopidoo
2014-10-03, 18:56
Är det många som har installerat 6-pos-väljaren? Jag har beställt en och funderar precis var jag ska placera den.

Sedan har jag också filurat på att placera en liten återfjädrande joystick på baksidan för pan/tilt-styrning av kamera. Det borde väl gå att ansluta ett par till pottar eller måste man byta de som redan finns?
http://www.electrokit.com/joystick-tum-glid.47067

freddan_6
2014-10-03, 19:00
6pos ska nog sitta i stället för en av rattarna S1 eller S2. Jag har dock inte installerat den.

Peter_L
2014-10-03, 20:37
Är det många som har installerat 6-pos-väljaren? Jag har beställt en och funderar precis var jag ska placera den.


Jag installerade den för ett tag sen, men fick den inte att fungera bra. Den tappar kalibreringen hela tiden så jag använder den inte längre utan gör det andra tricket med två 3-pos switchar.

F.ö. så byggde jag om 6-posswitchen enligt en instruktion jag hittade för att få värdena att hamna jämnare. Den är ju väldigt olinjär som det är när man köper den. Trots att jag lyckades på den i det närmaste linjär så tappar radion kalibreringen på switchen så den slutar fungera hela tiden.

Boopidoo
2014-10-04, 13:57
Hmm, det verkar ju inte så bra. Men vad gäller antal pottar och brytare är det konstant? Dvs kan man lägga till fler eller är man begränsad till de som finns från början?

freddan_6
2014-10-04, 15:20
Hmm, det verkar ju inte så bra. Men vad gäller antal pottar och brytare är det konstant? Dvs kan man lägga till fler eller är man begränsad till de som finns från början?

Programvaran är anpassad efter hårdvaran. OpenTX stödjer Turnigy 9X, Gruvin9X, 9XR, 9XR Pro, Taranis, med flera. Så för att stoppa in t.ex. en extra brytare måste du göra något med programvaran, gissningsvis konfigurationen. Men hur menar du, det finns väl inte någon ledig input för en extra brytare i hårdvaran? Ska du löda till direkt på moderkortet? Behöver du verkligen mer än 4 potentiometrar förutom styrspakarna? Behöver du verkligen mer än sex trepositionsswitchar och två tvåpositionsswitchar?

Boopidoo
2014-10-05, 17:57
Lite RVJET model images om nu någon är intresserad. ;)


480474804848049

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=7162984 (http://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=7162984&d=1412518352)
http://fpvlab.com/forums/attachment.php?attachmentid=52489&d=1412518246

PS: Kan man inte lägga zip-filer som bilagor? Dessa länkar är från RCG och FPVLAB.

xeon
2014-10-06, 21:16
Har dom dubblat priset på Taranis nu på hobbyking? För visst kostade den inte 306 dollar innan?

McRegor
2014-10-06, 21:27
Sändare, ack och mottagare kostar såvitt jag ser 208$ i Mode 2-utförande. Vet inte vad du fick 306 $ från - länka gärna...
* http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__45028__FrSky_2_4GHz_ACCST_TARANIS_X9D_and_X8R_Co mbo_Digital_Telemetry_Radio_System_Mode_2_New_Batt ery.html
...bara sändaren - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__61356__FrSky_2_4GHz_ACCST_TARANIS_X9D_Digital_Te lemetry_Radio_System_Mode_2_New_Battery.html
...men jag skulle nog ändå inte handla den från Hobbyking i Hongkong...
Dessutom verkar det inte vara den nya Plus-modellen.
Roger

sundqvistjohan
2014-10-06, 22:35
Den finns i lager för 397 $ (utan mottagare)??? Tur att jag köpte familjens båda för ett tag sedan. https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__61356__FrSky_2_4GHz_ACCST_TARANIS_X9D_Digital_Te lemetry_Radio_System_Mode_2_New_Battery.html

McRegor
2014-10-07, 05:16
Johan - öppnar jag din länk så står det att priset är 156,35 $... vad kommer 397 $ ifrån ?
Roger

Boopidoo
2014-10-07, 07:40
Säljer inte HK Taranis PLUS?

McRegor
2014-10-07, 08:13
När jag sökt på HK på Taranis har jag hittills inte fått upp nån Taranis Plus - fast jag kan ju ha missat nåt. Testa att söka själva och se hur det går för er. Likaså detta med priserna som tycks märkliga...
Roger

asedwerfty
2014-10-07, 08:29
ja för mig blir länkens pris oxå 156,35 $

Boopidoo
2014-10-07, 08:37
Jag beställde min Taranis PLUS från fluduino, kanske inte så billigt direkt men det gick supersnabbt att få hem den och jag gillar verkligen känslan i reglage etc. Enda nackdelen är strulet jag hade med brytaren och uppdatering av FW men det hade nog inget med PLUS att göra.

Keny
2014-10-15, 13:49
Någon som vet hur man programmerar en riktig trottel-cut i Taranis med Fw. 2.012? Alltså som låser trotteln över hela sträckan och inte bara på minus-sidan av mittläget.

FinnbyFraggel
2014-10-15, 14:22
Någon som vet hur man programmerar en riktig trottel-cut i Taranis med Fw. 2.012? Alltså som låser trotteln över hela sträckan och inte bara på minus-sidan av mittläget.
Vill du låsa trottel i det läget den har när du ställer om switchen eller vill du låsa den till ett fast värde?
/ Jonas

freddan_6
2014-10-15, 15:51
Någon som vet hur man programmerar en riktig trottel-cut i Taranis med Fw. 2.012? Alltså som låser trotteln över hela sträckan och inte bara på minus-sidan av mittläget.

Ett exempel:
I Specialfunktioner

Brytare="SF↑" Effekt="i stället för Kanal3" Parameter="-100" Aktiv="På"

Boopidoo
2014-10-15, 17:16
Ah, det kan jag ju använda (fast tvärtom) för aktivering av RTH på RVOSD. :)

Jag har för övrigt redan insett vad jag vill modda på min Taranis+. Dels så ska jag dit med min extra joystick för pan/tilt men sen inser jag behovet av en låsbar strömbrytare för modulen på baksidan. Dels gör det bindningsproceduren med EzUHF enklare och sedan vill jag ogärna ständigt komma ihåg att ta på antennen så fort jag ska göra små ändringar. Med TSLRS så kunde ju sändaren vara utan antenn utan att skadas men så är nog inte fallet med EzUHF modulen.

McRegor
2014-10-15, 17:45
Tack för det tipset, Fredrik..:)
...och den funktionen förstod men ju enkelt faktiskt - bara man visste vad man skulle göra...:)
Roger

freddan_6
2014-10-15, 18:26
Tack för det tipset, Fredrik..:)
...och den funktionen förstod men ju enkelt faktiskt - bara man visste vad man skulle göra...:)
Roger
Nu vet jag att du inte flyger metanol, Roger, men på mina metanolmodeller har jag en trevägsbrytare i läge

"flyg" = trottel normal
"starta" = trottel på -80 (cirka 80, och exakt beroende på hur linkaget ser ut, detta ska vara tomgång) Det blir säkrare innan taxning om planet inte kan få för sig att köra av sig själv.
"landat" = trottel på -100

freddan_6
2014-10-15, 18:30
Ah, det kan jag ju använda (fast tvärtom) för aktivering av RTH på RVOSD. :)

Jag har för övrigt redan insett vad jag vill modda på min Taranis+. Dels så ska jag dit med min extra joystick för pan/tilt men sen inser jag behovet av en låsbar strömbrytare för modulen på baksidan. Dels gör det bindningsproceduren med EzUHF enklare och sedan vill jag ogärna ständigt komma ihåg att ta på antennen så fort jag ska göra små ändringar. Med TSLRS så kunde ju sändaren vara utan antenn utan att skadas men så är nog inte fallet med EzUHF modulen.


Stänga av modulen kan man göra i första skärmen för programmering av aktuellt plan/heli.
"Extern Radiomodul" Läge=off

Boopidoo
2014-10-15, 18:43
Ja, men då är det ju redan för sent om man har råkat slå på radion utan antenn. Har hittat en bra låsbar vippbrytare för att slå av/på modulens strömförsörjning. Nu är bara frågan om EzUHF-modulen använder både 6VDC och BAT+ pinnarna för sin strömförsörjning?

Ska även modda dit ett volymvred för radions högtalare. Jag vill ha hög volym när jag flyger men i stort sett ingen volym när jag sitter på kvällarna och mixtrar.

Flahultarn
2014-10-15, 18:48
Ska även modda dit ett volymvred för radions högtalare. Jag vill ha hög volym när jag flyger men i stort sett ingen volym när jag sitter på kvällarna och mixtrar.Ingen pot eller slider över då? sällan jag använder alla...

McRegor
2014-10-15, 19:07
Hej Fredrik,
Nja - jag tänkte ju använda switchen som "säkerhets-switch" på mina eldrivna kärror. Har en snarlik funktion på mina Futabor där jag mixar in upp till -100 på trotteln (när det är fullt trottelpådrag) så att inte motorn kan röra på sig förrän kärran står startklar och man slår om switchen. Och jag tolkade denna funktion som att den har motsvarande funktion som på mina Futabor.
Roger

Boopidoo
2014-10-15, 19:47
Ingen pot eller slider över då? sällan jag använder alla...

Kan man programmera existerande pottar som volymkontroll som även styr ljudet när man startar radion?

freddan_6
2014-10-15, 20:34
Kan man programmera existerande pottar som volymkontroll som även styr ljudet när man startar radion?
Jag har BF7= Brytare= "SG↑"Effekt="Volym" Parameter="S2" Aktiv="På".
Detta är aktiverat för alla plan med telemetri.

Den styr inte ljudet "välkommen till open tx", "gasvarning", men den aktiveras ungefär vid "brytarvarning"

freddan_6
2014-10-15, 20:36
Hej Fredrik,
Nja - jag tänkte ju använda switchen som "säkerhets-switch" på mina eldrivna kärror. Har en snarlik funktion på mina Futabor där jag mixar in upp till -100 på trotteln (när det är fullt trottelpådrag) så att inte motorn kan röra på sig förrän kärran står startklar och man slår om switchen. Och jag tolkade denna funktion som att den har motsvarande funktion som på mina Futabor.
Roger
Jo funktionen finns på Futaba också jag har bara inte fått till den exakt som jag vill ha den för metanolare på Futaban, fast då har jag bara 7C som inte är så flexibel. Däremot på Taranis fick jag till det på en gång.

Keny
2014-10-16, 08:14
Jo funktionen finns på Futaba också jag har bara inte fått till den exakt som jag vill ha den för metanolare på Futaban, fast då har jag bara 7C som inte är så flexibel. Däremot på Taranis fick jag till det på en gång.

Mitt önskemål är som McRegors, jag vill kunna stänga av motorn med brytare oavsett var gasspaken befinner sig och göra kanalen inaktiv så att den då är i -100-läge. Hittills så har jag fått den att funka bara med spaken på minussidan, då stänger den. Så fort spaken flyttas till +sidan så blir den aktiv mellan -100 och upp till runt 0-läge. Min firmware är 2.012. Verkar som att det funkat på tidigare vers. vad man kan se på olika forumbeskrivningar.

freddan_6
2014-10-16, 09:14
Mitt önskemål är som McRegors, jag vill kunna stänga av motorn med brytare oavsett var gasspaken befinner sig och göra kanalen inaktiv så att den då är i -100-läge. Hittills så har jag fått den att funka bara med spaken på minussidan, då stänger den. Så fort spaken flyttas till +sidan så blir den aktiv mellan -100 och upp till runt 0-läge. Min firmware är 2.012. Verkar som att det funkat på tidigare vers. vad man kan se på olika forumbeskrivningar.

Eftersom nästan bara fantasin sätter begränsningen på hur man programmerar throttle cut, så vore det hjälpsamt om du beskrev hur du har programmerat, så att det inte fungerar i 2.0.12.

Boopidoo
2014-10-16, 10:04
Någon som har ett extra lock till modulfacket? Jag tänkte modda ett lock för användning med TSLRS men vill gärna ha ett extra.

Alternativt någon gammal JR-modul som passar?

Håkan
2014-10-16, 11:42
Den metoden som freddan_6 visar i inlägg 1024 http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36595-FrSKY-TARANIS?p=362913&viewfull=1#post362913 skulle jag säga är standardmetoden för TH. Den sätter värde -100 på kanal 3 oavsett vad mixar säger om kanal 3. Fungerar inte detta i 2.0.12? Låter som en version att hoppa över isf.

freddan_6
2014-10-16, 12:30
Den metoden som freddan_6 visar i inlägg 1024 http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36595-FrSKY-TARANIS?p=362913&viewfull=1#post362913 skulle jag säga är standardmetoden för TH. Den sätter värde -100 på kanal 3 oavsett vad mixar säger om kanal 3. Fungerar inte detta i 2.0.12? Låter som en version att hoppa över isf.

Det fungerar på alla mina (el)modeller på 2.0.12.
Jag har använt en annan metod för metanolmodellerna då jag vill ha tomgång i stället för avstängt vid start.

I metanol har jag använt mixar


CH3 - används för gas då jag har en Futababakgrund
SRC=THR
SRC=MAX Weight=-80 Switch=SG↑ Multiplex=replace
SRC=MAX Weight=-100 Switch=SG- Multiplex=replace

Denna mix fungerar på mina metanolmodeller för 2.0.12.

Fluf
2014-10-16, 12:49
Mitt önskemål är som McRegors, jag vill kunna stänga av motorn med brytare oavsett var gasspaken befinner sig och göra kanalen inaktiv så att den då är i -100-läge. Hittills så har jag fått den att funka bara med spaken på minussidan, då stänger den. Så fort spaken flyttas till +sidan så blir den aktiv mellan -100 och upp till runt 0-läge. Min firmware är 2.012. Verkar som att det funkat på tidigare vers. vad man kan se på olika forumbeskrivningar.

Det låter som du har en mix på throttle som adderar -100 på din throttlekanal, dvs om du har spaken på +20 får du 20-100=-80 -> inte avstängd.

Skulle föreslå att du antingen på mix kör multiplex-replace istället för det antagligen multiplex-multiply/add (eller vad det heter).

Alternativt sätter du en special function med safteyswitch -100 på vald kanal istället, då stänger den av kanalen oavsett vad du kör i mixar.

Keny
2014-10-16, 13:06
Eftersom nästan bara fantasin sätter begränsningen på hur man programmerar throttle cut, så vore det hjälpsamt om du beskrev hur du har programmerat, så att det inte fungerar i 2.0.12.

Här är ett ex som jag testat: https://www.youtube.com/watch?v=lYzG6vDXIfE ( c:a 2:30 in i filmen )

Här ett annat: https://www.youtube.com/watch?v=0tXhozFex1o ( hörs dåligt )

Bägge ger för mig samma avvikelse - throttle cut funkar bara på minus-sidan.

freddan_6
2014-10-16, 13:13
Här är ett ex som jag testat: https://www.youtube.com/watch?v=lYzG6vDXIfE ( c:a 2:30 in i filmen )

Här ett annat: https://www.youtube.com/watch?v=0tXhozFex1o ( hörs dåligt )

Bägge ger för mig samma avvikelse - throttle cut funkar bara på minus-sidan.

Första exemplet hade multiplex replace vilket är rätt, andra exemplet hade multiplex add som inte borde fungera.
För mig fungerar multiplex replace även om jag inte använde någon template för det utan lade in mixen manuellt.

Keny
2014-10-16, 13:53
Första exemplet hade multiplex replace vilket är rätt, andra exemplet hade multiplex add som inte borde fungera.
För mig fungerar multiplex replace även om jag inte använde någon template för det utan lade in mixen manuellt.

Stämmer bra det ser jag nu. Min multiplexinställn stog på add och inte replace. Nu funkar det perfekt. Tack för hjälpen alla!

Boopidoo
2014-10-16, 20:12
Jag frågade ImmersionRC och EzUHF-modulen använder endast BAT+ för strömförsörjning. Det är alltså bara den man behöver koppla från för att stänga av modulen.

McRegor
2014-10-17, 06:47
Testade "säkerhets-switchen" enligt Fredriks förslag igår och det fungerade utmärkt - tack för tipset !
Roger

MasterZap
2014-10-17, 20:15
Litet Taranis-tips :)


http://www.youtube.com/watch?v=s7TU0m4jcSc

/Z

Peter1
2014-10-18, 08:48
Det här är ju lite spännande! http://www.infinity-hobby.com/main/newsdesk_info.php?newsdesk_id=1629

zingo
2014-10-18, 15:13
Det här är ju lite spännande! http://www.infinity-hobby.com/main/newsdesk_info.php?newsdesk_id=1629

Nu är jag kanske lite elak men jag tycker X9E ser ut som en gammal transistorradio, typ Blaupunkt. ;)

Peter1
2014-10-18, 17:44
Nu är jag kanske lite elak men jag tycker X9E ser ut som en gammal transistorradio, typ Blaupunkt. ;)

Då kontrar jag med att säga om Blaupunkt: Faan vilken snygg design!!

Boopidoo
2014-10-18, 19:43
Det här är ju lite spännande! http://www.infinity-hobby.com/main/newsdesk_info.php?newsdesk_id=1629
Förstår inte varför ingen fattar behovet av fler joysticks/gimbals. Det hade ju varit en mycket enkel sak att placera ett par små glid joysticks på baksidan. Inte så svårt att göra själv men det hade varit enklare och bättre om de var där från början. På nästan alla spelkontroller så vimlar det av styrspakar men på RC-kontroller är det tydligen tabu att ha mer än två spakar... suck.

UndCon
2014-10-18, 19:43
Ja - eller spaken med vridbar topp...enspakssändare ftw :)

McLund
2014-10-19, 14:29
Hej.

Ja, så har då även jag börjat med elflyg (FunCub) samt köpt mig en Taranis Plus.

Men jag tycker det är lite otäckt med dom luriga elmotorerna som plötsligen kan starta på fullvarv om man råkar stöta till trottelspaken vid ”fel” tillfälle, och det kan ju som bekant göra gräsligt ont.

Jag tänkte mig då om man i den ”fantastiska” Taranisen kunde göra en något mer avancerad säkerhetslösning enl följande:

För att kunna ”aktivera” trottelspaken skall man i tur och ordning först hålla inne momentknappen <SH> i minst t.ex 3 sekunder som då aktiverar möjligheten att slå till t.ex brytaren <SE> neråt. Först när hela denna sekvensen är gjord så kan man gasa med trottelspaken.

Om brytaren <SE> redan råkar stå i neråtläge när man skall börja rutinen med att hålla inne momentknappen <SH>, så skall momentknappens rörelse INTE gälla, det skulle vara lite farligt då.....

Vid start av radion skall då även kontroll göras så att <SH> inte hålls intryckt samt att brytaren <SE> står i uppläge.

Vad tror ni om detta?

Jag har sett en del olika lösningar med trottelsäkerhet på nätet men inte där momentknappen <SH> med tid ihop med annan brytare är inblandad.

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med ovanstående programmering i Taranisen vore jag väldigt tacksam.


Tack på förhand för din hjälp!


Mvh
Mats McLund

simonarvestrand
2014-10-19, 14:45
brukar bara ha en brytare som måste vara till för att få gasa.

McRegor
2014-10-19, 15:51
Känns överarbetat som jag ser det. Kolla Fredriks beskrivning för några dagar sen i denna tråd - den lösningen är helt OK för mig i alla fall. Jag och många kompisar har kört en motsvarande lösning under flera år och det har fungerat bra. Sen måste denna lösning givetvis kombineras med en rutin att avaktivera trottellåset först när kärran står på marken och skall starta och sen aktivera det igen direkt efter att man landat - och taxat till depån. Jag brukar f ö sköta den timer som visar total flygtid med samma brytare - sen brukar jag ha en timer med motortid men den sköts av trottelpådraget.
Roger

UndCon
2014-10-19, 17:55
Jag har bara en brytare som killswitch - sätter throttel till mindre än noll dvs lite minus

FinnbyFraggel
2014-10-19, 18:40
Hej.

Ja, så har då även jag börjat med elflyg (FunCub) samt köpt mig en Taranis Plus.

Men jag tycker det är lite otäckt med dom luriga elmotorerna som plötsligen kan starta på fullvarv om man råkar stöta till trottelspaken vid ”fel” tillfälle, och det kan ju som bekant göra gräsligt ont.

Jag tänkte mig då om man i den ”fantastiska” Taranisen kunde göra en något mer avancerad säkerhetslösning enl följande:

För att kunna ”aktivera” trottelspaken skall man i tur och ordning först hålla inne momentknappen <SH> i minst t.ex 3 sekunder som då aktiverar möjligheten att slå till t.ex brytaren <SE> neråt. Först när hela denna sekvensen är gjord så kan man gasa med trottelspaken.

Om brytaren <SE> redan råkar stå i neråtläge när man skall börja rutinen med att hålla inne momentknappen <SH>, så skall momentknappens rörelse INTE gälla, det skulle vara lite farligt då.....

Vid start av radion skall då även kontroll göras så att <SH> inte hålls intryckt samt att brytaren <SE> står i uppläge.

Vad tror ni om detta?

Jag har sett en del olika lösningar med trottelsäkerhet på nätet men inte där momentknappen <SH> med tid ihop med annan brytare är inblandad.

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med ovanstående programmering i Taranisen vore jag väldigt tacksam.


Följande mix gör det du vill.

CH15
L2 Weight(+100%)
L1 Weight(+100%)

L1 SH = 100 Delay (3s)
L2 ( CH15 > -1 ) AND SE-

SF1 !L2 Override CH3 -100 ON

/Jonas

McLund
2014-10-19, 18:46
Hej på er pöjka....

Tack för era snabba svar.

Jo, jag är helt på det klara med hur man kan göra en lösning enl Fredriks mycket fina tips och har även lagt in den på radion till stor förnöjsamhet. Tack Fredrik för det tipset!

Men, det var inte det som var frågan....

Jag skrev bl.a,

"Jag har sett en del olika lösningar med trottelsäkerhet på nätet men inte där momentknappen <SH> med tid ihop med annan brytare är inblandad.

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med ovanstående programmering i Taranisen vore jag väldigt tacksam."

Jag tycker bara det skulle vara intressant att få reda på OM det går att programmera Taranisen enl så som jag skrev, och isåfall hur man gör det.


Tack på förhand för er hjälp!


Mvh
Mats McLund

McLund
2014-10-19, 18:48
Följande mix gör det du vill.

CH15
L2 Weight(+100%)
L1 Weight(+100%)

L1 SH = 100 Delay (3s)
L2 ( CH15 > -1 ) AND SE-

SF1 !L2 Override CH3 -100 ON

/Jonas

Tack Jonas för det tipset!

Nu blir det att testa och lära sig lite mer om radions potential... ;-)

Tack nn gång!


McLund

McLund
2014-10-19, 21:09
Följande mix gör det du vill.

CH15
L2 Weight(+100%)
L1 Weight(+100%)

L1 SH = 100 Delay (3s)
L2 ( CH15 > -1 ) AND SE-

SF1 !L2 Override CH3 -100 ON

/Jonas

Hej igen Jonas.

Jag lyckas få till allt i Companion utom 4:e raden:

L1 SH = 100 Delay (3s)

.... som i mitt fall bara blir:

L1 SH missing100 Delay (3s)

Vad skall jag sätta för värde i L1 i kolumnen Function?

Jag har testat med a=x men det blir bara fel.


Mvh
Mats McLund

FinnbyFraggel
2014-10-19, 22:34
Hehe, jag får också "missing" ser jag nu, men det funkar.
Har du testat?
/ Jonas

McLund
2014-10-20, 05:39
Hej.

Nej, jag har inte testat ännu men kommer att göra det idag.

Ha dé bra!

//McLund

McLund
2014-10-20, 19:18
Hehe, jag får också "missing" ser jag nu, men det funkar.
Har du testat?
/ Jonas
Hej igen....

Jo, nu har jag testat i radion och det funkar "nästan" helt perfekt. :)

Detta funkar helt kalasbra:

"För att kunna ”aktivera” trottelspaken skall man i tur och ordning först hålla inne momentknappen <SH> i minst t.ex 3 sekunder som då aktiverar möjligheten att slå till t.ex brytaren <SE> neråt. Först när hela denna sekvensen är gjord så kan man gasa med trottelspaken.

---------

Men detta funkar inte riktigt som tänkt:

"Om brytaren <SE> redan råkar stå i neråtläge när man skall börja rutinen med att hålla inne momentknappen <SH>, så skall momentknappens rörelse INTE gälla, det skulle vara lite farligt då....."

Som det funkar nu är:

Om brytaren <SE> redan råkar stå i neråtläge (= tillåtet gasläge) så räcker det med att hålla inne momentknappen <SH> i sekunder igen så återaktiveras gasen direkt.

---------

Annars funkar inställningen helt perfekt och jag är helt förbluffad av vad man kan göra i Taranisen.

Jag vill även passa på att rekommendera följande webadress http://rcsettings.com/ för den som är intresserad av att testa olika inställningar i Taranisen.


Tack nn gång för all hjälp!


Mats McLund

senmathal
2014-10-20, 20:17
Hej på er i Taranistråden!

Detta måste väl vara en av de längre trådarna på forumet? Jag tänkte höra med som ägt Taranis ett tag om ni är nöjda? Finns det något som har krånglat mer att det tydligen var något med spakarna i början. Frånsett att en del kan tycka att den ser lite billig och kanske lite gammal, finns det något i funktionen som inte håller måttet med en lite dyrare radio av känt märke? Jag börjar komma i det läget att 6 kanaler inte riktigt räcker till för klaffar killswitch differentierade skevroder osv.
/Mats

Gasman
2014-10-20, 20:34
Jag har varit lite skeptisk till kvaliteten och därför väldigt försiktig med min Taranis. Bara kört den på enklare (=billigare) grejer hittills. Men den har funkat utan några som helst problem så jag kommer flytta över de flesta flygetyg till den allt eftersom. Ligger fortfarande kvar på versionen precis innan 2.0 eftersom den funkar för mig och det verkade vara lite problem åtminstone med de första 2.X releaserna så jag valde att vänta med ytterligare uppgraderingar av firmware.

Börjar fatta möjligheterna som finns i programmeringen och det är det som tilltalar mig. En förhållandevis hög inlärningströskel (åtminstone för oss fossilerade dinosaurier) men när man släpper det gamla tänket så är det sjukt bra. Och då är det nog bra att öva på att skapa massor med olika setuper så att man blir van med hur man programmerar.

senmathal
2014-10-20, 21:55
Jo programmeringen både skrämmer och lockar. För mig kan det nog vara en idé att köpa radion under lågsäsong och försöka lära mig den i lugn och ro.

/Mats

freddan_6
2014-10-21, 06:31
Man kan mixa i inputs, man kan mixa i mixar och man kan göra override i specialfunktioner. Det finns alltså normalt tre sätt att göra sina mixar på. Om man blandar friskt så tror jag att man tillslut inte själv vet vad man har gjort. Jag har satt följande begränsning på mig själv: alla mixar utom throttle cut i mixar. Throttle cut för elmodeller i specialfunktioner. Throttle cut för metanolmodeller har jag fortfarande i mixar. Jag vill då ha dessa tre faser på gasen : tomgång/flygläge/avstängd
Jag har inte upptäkt något fel på min mer än begränsningen att de första mottagarna inte längre stöds. Därför har jag satt på en DJT-modul. Jag tycker att backup mellan dator och sändare är ett stort plus, så jag har gått över till 2.0. Jag har provat att göra en 24-kanalerstest och det fungerar (med 3 olika mottagare). Då hade jag 16 inbyggda i Taranis och 8 med DJT-modulen. Detta har jag haft som bänkprov och inte i någon modell.

senmathal
2014-10-21, 07:12
Blir lite osäker på vilka mottagare som inte stöds men visst är det V8 FR I som inte stöds medan V8 FR II med det nya utseendet stöds? Jag har ändå utrangerat dom två V8 FR I jag har då båda varit med om lite våldsamma krascher plus att jag inte litar på att antennerna sitter fast på dom. En kraschen berodde på att ena antennsladden lossnade. Dom nya mottagarna har inte det problemet och det var väl väldigt få som drabbades även med gamla modellen.

/Mats

freddan_6
2014-10-21, 09:09
Följande X-serie stödjs (digital telemetri)
X4R (D16-mode)
X4R-SB (D16-mode)
X6R (D16-mode)
X8R (D16-mode)

L-Serien (long range)
L9R

V-Series (ingen telemetri)
V8R4-II (bara i D8-mode)
VD5M (bara i D8-mode)
V8R7-II (bara i D8-mode)
V8FR-II (bara i D8-mode)

D-Series (analog (och digital) telemetri)
D4FR (D8-mode)
D4R-II (D8-mode)
D6FR (D8-mode)
D8R (D8-mode)
D8R-V2 (D8-mode)
D8R-XP (D8-mode)
D8R-SP (D8-mode)
D8R-II (D8-mode)
D8R-II Plus (D8-mode)

senmathal
2014-10-21, 21:26
Vad betyder D8 mode?

/Mats

freddan_6
2014-10-22, 05:20
D8-mode är en av sändarmoderna så som det står i sändaren. Den kallas även D-mode på http://www.frsky-rc.com. Denna mode har telemetri om mottagaren stödjer det. Max antal kanaler är 8.

D16-mode är en annan mode så som det står i sändaren. Den kallas även X-mode på http://www.frsky-rc.com. Denna mode har telemetri och sändarstyrd failsafe. Max antal kanaler är 16.

Boopidoo
2014-10-23, 09:08
Har nu moddat dit två reglage. Dels en 6-pos brytare och en låsbar vipp-brytare. 6-pos brytaren är ännu inte installerad då jag inte vet vilken potentiometer jag ska ersätta. Låsbrytaren är till för att stänga av/på strömförsörjningen till modulen (BAT+).

48345
48344

6-pos brytare: http://www.rangevideo.com/frsky-taranis-replacement-parts/635-frsky-6-position-modeflap-switch.html

Vipp-brytare med låsning: http://www.ebay.com/itm/301329879832?_trksid=p2060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

senmathal
2014-10-24, 16:17
Har kollat runt lite hos olika handlare som säljer Taranis men den verkar finnas i lite olika versioner och jag blir inte riktigt klok på vad som är vad. Dom flesta verkar i alla fall ha det nya större batteriet men så finns det även Taranis Plus medan andra skriver Taranis version B01 och åter andra bara version B. Men är Version B det samma som Taranis Plus eller är Plus en extrautrustad variant?

Det är ju lite trist om man tycker sig ha hittat en radio till bra pris och sedan visar det sig vara en billigare modell. Det är ju ok om man vet om det och väljer så men man vill ju veta vad som är vad.

T9Hobby säljer Taranis Plus men där tycker jag frakten är så dyr. Sedan finns Giant Chark men där står det inte Plus utan bara att "this Version comes with the 2000mah battery and updated sliders" Och längre ner att det är "version number B01"

/Mats

freddan_6
2014-10-24, 17:08
Taranis A är första varianten
Tarains B och B01 är samma variant. De har bättre ljud (skärmade kablar), ny laddkrets för större batteri (2000mAh), samt nytt innehåll på sdkort och nyare firmware. Fast de sista två går att ladda ner.

Taranis + är senaste som är som B/B01 fast med taktil feedback inlagd och bättre display (och nyare firmware)

bem
2014-10-24, 17:28
Det är LCD skärmen bl a som är uppdaterad på Taranis Plus så har den inte den nya LCD skärmen kan det ju inte vara en Plus.
Om man Gogglar lite på Taranis Plus version B01 så finner man att både "Taranis" och "Taranis Plus" finns i B01 så då kan du inte gå på bara "B01".

/Bo

senmathal
2014-10-24, 22:36
Ok Tack!

Är det rätt förstått att skillnaden mellan A och B är mer avgörande än skillnaden mellan B och B Plus? Det där med taktil feedback kan jag nog vara utan men frågan är hur mycket det skiljer på displayen. Är displayen på version B utan plus dålig eller svårläst på något sätt? Nu är väl prisskillnaden inte mer än någon hundralapp hit och dit så det handlar mer om vad som går att få tag i.

En dum fråga men visst går firmware att uppdatera? Om det nu är nödvändigt av någon anledning. Jag torde inte tillhöra de mer avancerade användarna av radion och flyger endast konventionella modellflygplan.

/Mats

freddan_6
2014-10-25, 03:58
Displayen på version B01 som jag har är OK, syns bra både i mörker och i solsken. Men som allt annat kan den bli bättre. Den är bättre än displayen i en Futaba 7C och Spektrum DX6i som jag har att jämföra med. Den är sämre än skärmen i min OnePlus One-mobil.

Det går rätt så lätt att uppdatera. Om man har firmware före version 2.0 måste en drivrutin installeras. Om man har version efter 2.0 behövs ingen drivrutin. Det behövs alltid en USB typ a - micro USB type B kabel

48376

Nytt vid 2.0 är programmeringsguide "LUA-script" i sändaren. Nytt är också enkel backup/restore till datorn.
Börjar man med gammal progamvara så att drivrutin behövs så installaras den med Zadig som hämtas på

http://www.open-tx.org/downloads.html

senmathal
2014-10-25, 07:51
Nu slant fingret till och råkade träffa köpknappen. Efter lite velande hit och dit blev det en Plus version från T9 Hobby . Bara radion utan vare sig mottagare eller aluminiumväska. Det blev väldigt mycket billigare om man beställde radion utan väska och jag har en känsla av att den ändå inte skulle bli använd efter ett tag.

/Mats

freddan_6
2014-10-25, 08:31
Då gäller det för dig att fundera ut vilka plan du eventuellt vill ha telemetri till, om du ska använda SBUS i något plan och så vidare för att välja mottagare. Leveranstiden från T9 är ganska snabb, jag tror jag fick mina grejor efter 3 dagar.
Jag köpte X6R till ena segelplanet och X8R till andra, samt X4R till dlg:erna.
I övrigt kör jag utan telemetri med D8R-II plus eller D4R-II till inomhus.
Och så har jag några gamla V7R som jag använder min DJT-modul till.

senmathal
2014-10-25, 13:55
Jag har väl inte funderat så mycket på telemetri och har väl inte saknat det än så länge. Det jag dock skulle kunna tänka mig var intressant är kanske att övervaka acken på en elkärra och ev. en variometer till elseglaren. Men när man väl har möjligheten kanske man blir sugen. Jag har en V8FR II sedan förut och två till är på väg från Hobby King. Jag beställde dom innan jag bestämde mig för att köpa radion. Annars skulle jag nog beställt mottagare med telemetri

Låter bra att det är snabb frakt men bor man upp i norr och en bit på sidan om brukar det ta några dagar extra.

/Mats

McLund
2014-10-27, 20:27
Hej på er.

Jag undrar om det finns någon rekommendation på att ändra på en kanals Vikt-värde till passande värde, eller skall man välja att ändra Min/Max-värdet istället?

Ta t.ex Sidorodret, skall man välja att minska Vikt-värdet från 100 till t.ex 60 i Mixrarna, eller skall man lägga in det på Min/Max-värdet under Servona istället?

Vilket är tycker du är bäst och isåfall varför?


Tack på förhand för din kommentar!


Mats McLund

freddan_6
2014-10-27, 20:31
Om du lägger det i mix blir det som du väntar dig. Du justerar min/max när du behöver justera ändläge så det inte stångar.

FinnbyFraggel
2014-10-27, 20:36
Om det handlar om att begränsa utslag för att förhindra att det binder eller mekanisk kan skada modellen lägger jag det under servo. Är det flygegenskaper jag vill förändra lägger jag det under mix.
/ Jonas

McLund
2014-10-27, 20:46
Nämnas kan ju att Vikt ändras i steg om 1, och Min/Max ändrar i 1/10 steg

//McLund

Keny
2014-10-28, 08:19
Undrar varför det kallas för "weight" numera och inte "rate" (travel) som det brukat heta? Är det kanske för att det finns inställning för flera s.k. rates numera och inte bara är bundet till en " dual rate" switch?

Fluf
2014-10-29, 22:18
Undrar varför det kallas för "weight" numera och inte "rate" (travel) som det brukat heta? Är det kanske för att det finns inställning för flera s.k. rates numera och inte bara är bundet till en " dual rate" switch?
Har med mixningen att göra.

Som ett exempel med flaperons
För att ge signal ut på kanal 1 vill du tex ta input från aileron spaken och vridpotentiometer 1.

Däremot vill du inte att vritpotentiometern skall ha lika mycket inverkan på skevrodret som från spaken.
Aileron spak = weight 100 - dvs all din input skall gå ut till skevrodret.
vritpotentiometer = weight 20 - dvs vid fullt vred på potentiometern skall inte ge mer än 20% utslag

Detta har inte med dualrate att göra, det kan du addera utöver exemplet dessutom.

RCLifeOn
2014-10-30, 15:15
Tjenare!

Fick min Taranis 9XD Plus för några dagar sedan, med X8R mottagaren. Dem två största anledningar att jag köpte den var för de enorma programmeringsmöjligheterna och att den har relativt bra räckvidd.

Jag var ute för bara någon timma sedan och körde lite lätt med Bixlern för att se hur väl den skulle hålla sin "RSSI". Jag satte upp den så att den säger vilken "RSSI" jag har när jag flippar en av strömbrytarna. Vid 100m avstånd låg värdet på mellan 68-92. Sen flög jag så långt bort att jag inte kunde se planets riktning och då låg den på 58. Något annat som låter konstigt i mina öron är att när jag landade och hade mottagaren och sändaren nära varandra så sa den: "telemtry lost" och efter en sekund "telemtry found" (eller liknande).

Är inte det är oroväckande lågt "RSSI" värde om jag bara flög ca 300m bort? Och varför förlorar jag telemtrin när mottagaren och sändaren är nära varandra. Detta hände även när jag var i garaget och fixade med planet, men då förlorade jag även kontrollen för någon sekund...Någon med erfarenhet av det här?

senmathal
2014-10-30, 15:32
Fick min Taranis idag och var ju tvungen att leka lite med den. Tyvärr blev det något knas med batterivarningen då jag programmerade en fiktiv modell i datorn och laddade över till radion. Det verkar som programmet hade förinställt för en 9,6 v ack och inte 7,2 som det ju är i radion. Nu vet jag inte vilka värden som radion var förinställd på innan jag kopplade upp den mot datorn.

Som det är nu står det Battery meter range 9 - 12 och battery low 9v och den varnar hela tiden för låg batterinivå. Så om någon har de rätta värdena för 6 seller vore jag glad :)

/Mats

Peter_L
2014-10-30, 15:35
Något annat som låter konstigt i mina öron är att när jag landade och hade mottagaren och sändaren nära varandra så sa den: "telemtry lost" och efter en sekund "telemtry found" (eller liknande).



Dom gör så.. Helt normalt, googla på "taranis telemetry lost" eller liknade så får du massor av träffar.

FinnbyFraggel
2014-10-30, 16:23
Fick min Taranis idag och var ju tvungen att leka lite med den. Tyvärr blev det något knas med batterivarningen då jag programmerade en fiktiv modell i datorn och laddade över till radion. Det verkar som programmet hade förinställt för en 9,6 v ack och inte 7,2 som det ju är i radion. Nu vet jag inte vilka värden som radion var förinställd på innan jag kopplade upp den mot datorn.

Som det är nu står det Battery meter range 9 - 12 och battery low 9v och den varnar hela tiden för låg batterinivå. Så om någon har de rätta värdena för 6 seller vore jag glad :)

/Mats

Eftersom både spak kalibrering och alla andra inställningar ligger i radio profilen måste du först läsa ut din nuvarande profil ur radion innan du läser in något nytt.
Lämpliga värden för batterimätaren är 6 - 8.7 och larm runt 7.1 så klarar du någon timmas flygning efter att den larmar.
/Jonas

senmathal
2014-10-30, 16:50
Tack Tack! Men 1h flygning känns lite i överkant för mig. Det räcker om jag hinner landa tryggt :)

Vet inte om jag hänger med riktigt vad det innebär att läsa ut. Man är ju lite nybörjare på det här. Det jag inte förstår är dock varför inte de förinställda värdena i programmet som laddades ner i datorn var samma som i radion.

/Mats

McRegor
2014-10-30, 17:10
Hej,
Om du skall programmera eller ändra parametrar via PCn så måste du:
* Starta upp OpenTX Companion
* Läs in sändarens inställningar till PCn
* Ändra via OpenTX Companion
* Skriv tillbaka den förändrade konfigurationen till sändaren
Man måste alltså alltid börja med att läsa in befintlig konfigurationen från sändaren och efter avslutad redigering på PCn skriva tillbaka den uppdaterade konfigurationen till sändaren.
Roger

FinnbyFraggel
2014-10-30, 17:50
Vet inte om jag hänger med riktigt vad det innebär att läsa ut.
/Mats

Men radion kopplad till datorn och från Companion väljer du "Read models and settings from radio".

/Jonas

senmathal
2014-10-30, 19:18
Ok! Då jag jag det hela "bakåfram" så att säga. Men nu är det ju lite för sent att göra om de för nu är väl att inställningar som fanns i datorn inladdade i sändaren. Hoppas det inte är allt för mycket på tok men märkte att bl. a. bakgrundsbelysningen hade ändrats.. Det finns inte något sätt att återställa den till ursprungliga inställningen. Annars får jag väl kolla igenom inställningarna

/Mats

dvogonen
2014-10-30, 19:20
Och varför förlorar jag telemtrin när mottagaren och sändaren är nära varandra. Detta hände även när jag var i garaget och fixade med planet, men då förlorade jag även kontrollen för någon sekund...Någon med erfarenhet av det här?
Alla radiosystem är byggda för att hantera en signalstyrka mellan en högsta och en lägstanivå. Om sändaren och mottagaren är för nära varandra blir signalen för stark och mottagaren slås ut. RC-radiosystem är inte avsedda att användas på bara någon meters avstånd utan är optimerade för att klara svaga signaler på tiotals upp till tusentals meters avstånd. I och med att du har tillgång till ett telemetrisystem så ser du problemet, men det finns i allra högsta grad även utan telemetri. Inget att oroa sig för alltså och helt normalt.

senmathal
2014-10-30, 19:31
När jag ska starta Open TX dyker detta meddelande upp. Vad betyder det? Det går ändå att starta programmet.


48510

/Mats

FinnbyFraggel
2014-10-30, 20:20
När jag ska starta Open TX dyker detta meddelande upp. Vad betyder det? Det går ändå att starta programmet.


48510

/Mats
Att du har en skadad firmware fil på datorn.
Använd download funktionen för att hämta en ny.
/ Jonas

senmathal
2014-10-30, 23:28
Nu har jag dribblat bort mig totalt och fattar inte vad som hänt. Alla fyra spakar fungerar bara åt ena håller. Om man klickar fram grafiken som visar en ruta där man kan se spakrörelserna så står markeringen längst upp i högra hörnet på båda spakarna när spaken är i mittläget och trimrarna i mitten.

Det jag gjort är att jag programerat in en modell i datorn och flyttat över den till radion. Det lustiga är att i datorn fungerar det som det ska. Har radion fått totalt fnatt redan första dagen?

Jag har även skapat två nya modeller direkt i radion men det blir lika dant.

Jag skulle behöva en sådan där factory settings knapp som brukar finnas på mobiler :)

/Mats

freddan_6
2014-10-31, 03:21
Nu har jag dribblat bort mig totalt och fattar inte vad som hänt. Alla fyra spakar fungerar bara åt ena håller. Om man klickar fram grafiken som visar en ruta där man kan se spakrörelserna så står markeringen längst upp i högra hörnet på båda spakarna när spaken är i mittläget och trimrarna i mitten.

Det jag gjort är att jag programerat in en modell i datorn och flyttat över den till radion. Det lustiga är att i datorn fungerar det som det ska. Har radion fått totalt fnatt redan första dagen?

Jag har även skapat två nya modeller direkt i radion men det blir lika dant.

Jag skulle behöva en sådan där factory settings knapp som brukar finnas på mobiler :)

/Mats

Gå till menyn och tryck dig fram till kalibrering av spakar, och kalibrera om spakarna, sen är det klart.

senmathal
2014-10-31, 07:47
Tack Fredrik! Hur kunde jag inte hitta den menyn igår kväll (natt)? Jag bläddrade igenom alla menyer säker 50 ggr. Nu hittade jag den direkt och allt fungerar som det ska :)

/Mats

senmathal
2014-10-31, 08:34
Många frågor blir det.

Jag laddade ner den här manualen på 13,1 MB och det som dyker upp är fyra PDF sidor. Lite lite för att vara 13,1 MB kan jag tycka. http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=&down=161&file=Taranis%20X9D%20Plus

Måste vara något lurt.

/Mats

senmathal
2014-11-01, 06:53
Det här var ju riktigt kul. Blev lite osäker om jag skulle våga använda Open TX efter lite strul i början men nu gör jag det i ändå och hoppas på det bästa. Läste lite om att man ska ha en del datorkunskap och att alla uppdatering inte var stabila.

Nu har jag lyckats ladda ner svenska menyer och även fått över dom till radion. Har också laddat ner en fil med svenska ljudfiler men förstår inte var jag ska ladda ner filerna.

Jag tycker även att det går relativt lätt att komma på hur man ska programmera in olika mixar och funktioner. Lite kollande på youetubeklick hjälper på vägen plus hjälp man kan få här.

Det jag inte hittat som skulle varit värdefullt är en förklaring till dom olika menyerna. Till exempel skillnaden på INPUT och MIXER och när man bör använda vilken. Som jag skrev tidigare så laddae jag ner någon manual på 13 MB men som bara var på 4 PDF sidor. 13 MB skulle väl i alla fall kunna vara 100 sidor tycker man.

/Mats

finnen
2014-11-01, 07:53
Nästan lite ot, men en pdf som innehåller bilder, är avsedd för tryck eller bara dumt komprimerade bilder, kan nog sticka iväg till 13 MB

freddan_6
2014-11-01, 07:57
Nu har jag lyckats ladda ner svenska menyer och även fått över dom till radion. Har också laddat ner en fil med svenska ljudfiler men förstår inte var jag ska ladda ner filerna.

Ljudfilerna ska ligga på minneskortet under \Sounds\SE



Jag tycker även att det går relativt lätt att komma på hur man ska programmera in olika mixar och funktioner. Lite kollande på youetubeklick hjälper på vägen plus hjälp man kan få här.

Det jag inte hittat som skulle varit värdefullt är en förklaring till dom olika menyerna. Till exempel skillnaden på INPUT och MIXER och när man bör använda vilken. Som jag skrev tidigare så laddae jag ner någon manual på 13 MB men som bara var på 4 PDF sidor. 13 MB skulle väl i alla fall kunna vara 100 sidor tycker man.

/Mats

FrSky har väldigt stora bilder och har inte komprimerat dem så värst bra.
Jag föreslår OpenTX-manualen i stället
https://docs.google.com/document/d/1qlh09LzxtpPt7j_aqG8yiOu2yoYMzP9XA-PJA81rDJQ/edit
Den är i alla fall på närmre 40 sidor.

Jag gör alla mina mixningar i Mixes, men jag flyger endast flygplan, jag vet inte om det behövs mixas i inputs också för t.ex. helikopter. Denna begränsning har lag lagt på mig själv för att vill jag kunna förstå vad jag har tänkt på fältet också .....

mvh //Fredrik

senmathal
2014-11-01, 09:36
Tack för svaren.

Hur får jag filerna till minneskortet? Går det att ladda ner rån companion med radion uppkopplad eller måste jag ta ut det och sätta in det i datorn?

Är det möjligen tänkt att man först lägger in alla kanaler man vill ha i inputs och sedan mixar till dom i mixer? Man kan ju delvis göra samma sak i dom olika menyerna.

senmathal
2014-11-01, 09:51
Jag försökte ladda i filerna via kabeln men jag hittade bara SOUNDS och inte Sounds\SE. Som under mapp fanns en. Jag lade in ljudfilerna där men det vekar inte fungera.

/Mats

simply
2014-11-01, 09:56
EN för Engelska, det är bara skapa en ny mapp och namnge den SE och lägg av filerna där.

//

Håkan
2014-11-01, 11:32
Angående mixning för heli så gör jag så att all mixning ligger i MIXAR. I INPUTS har jag dual-rate och expo. Tanken är att om jag vill minska/förstora verkan av en spak så har jag det samlat i INPUTS. Gas-kurvor och pitch-kurvor ligger i MIXAR så det blir en blandad kompott.

senmathal
2014-11-01, 13:49
Man kanske inte ska vara för låst vid hur det "ska" vara utan göra det så att det fungerar och vara konsekvent som vet vad man gjort och var man ska gå in och ändra.

Ljudet får jag inte till och vet inte om jag hittat rätt filer. Jag har hittat en som heter elin och en som heter samuel.

Jag gjorde så att jag kopplade sladden mellan dator och radio och klickade på filmappen som dök upp på skärmen och sedan på sounds. Där la jag in mappen under den som heter en. Testade även att byta namn på den till se. Det är ju en winzip-fil, vet inte om det har någon betydelse. Testade även att extrahera filen till Sounds.

Ska man göra ytterligare något för att dom ska lägga sig på rätt plats. Det står read firmware som ett alternativ på radion men den vågade jag inte trycka på.

/Mats

freddan_6
2014-11-01, 15:17
I datorn ska du packa upp zip-filen. Sen ska du lägga de upppackade filerna i se-mappen. Vill du ha manlig röst väljer du samuel. Du ska inte byta namn på en-mappen till se

McRegor
2014-11-01, 15:20
Jag vill minnas att jag först bytte namn på EN-mappen, sen skapade en ny EN-mapp och la de svenska ljudfilerna där. Därefter valde jag EN i setup:en för ljud. Inte helt 100 men har för mig det eftersom jag också hade nåt strul med de svenska ljudfilerna i en SE-mapp.
Roger

RCLifeOn
2014-11-01, 18:13
Tjenare! Försöker få min Taranis att binda med min X8R. Jag visar hur jag gör i videon, men vad gör jag för fel?

http://youtu.be/rmTEmp_DO20

Jono
2014-11-01, 19:04
Tjenare! Försöker få min Taranis att binda med min X8R. Jag visar hur jag gör i videon, men vad gör jag för fel?

http://youtu.be/rmTEmp_DO20

Tryckte du enter när du markerade bind i sändaren, den piper när den är i bind mode.

RCLifeOn
2014-11-01, 19:29
Japp, den ger ett relativt kort "beep" kontinuerligt tills jag trycker igen, då slutar den. Har även märkt att om man står för nära så binder den inte, men har även testat att stå fler meter ifrån...

radiocontrol
2014-11-01, 20:40
Ändra mode till D16, aktivera bind och sen kopplar du in mottagaren.

freddan_6
2014-11-01, 20:43
Den ändrar tyvärr inte lysandet/blinket när den har bundit. Stäng av strömmen till mottagaren, gå ur bind-mode i sändaren sätt på mottagaren så lyser det grönt ska du se.

RCLifeOn
2014-11-01, 21:00
Testade att binda den i mode D16, men den bara vägrar att bli bunden...Har gjort alla möjliga kombinationer och lite mer där till!

Dock så kan jag säga att jag var ute tidigare för en kort flygtur, men samma sak hände, den vägra att binda sig. Jag vet att det enda jag hade ändrat var att sätt alarms, och när den inte ville binda så stängda jag av alarmen och helt plötsligt så kunde jag binda den. Men nu har jag stängt av allt och även testat göra en ny modell för att få allt som "default". Suck...

Detta är säkerligen en sån där supertabbe som man slår sig i huvudet av när man kommer på felet, men just nu är jag lite trött på skit'n :)

senmathal
2014-11-01, 21:03
Nu snackar radion svenska :) Det blev Elin som fick uppdraget.

/Mats

freddan_6
2014-11-02, 05:05
Testade att binda den i mode D16, men den bara vägrar att bli bunden...Har gjort alla möjliga kombinationer och lite mer där till!

Dock så kan jag säga att jag var ute tidigare för en kort flygtur, men samma sak hände, den vägra att binda sig. Jag vet att det enda jag hade ändrat var att sätt alarms, och när den inte ville binda så stängda jag av alarmen och helt plötsligt så kunde jag binda den. Men nu har jag stängt av allt och även testat göra en ny modell för att få allt som "default". Suck...

Detta är säkerligen en sån där supertabbe som man slår sig i huvudet av när man kommer på felet, men just nu är jag lite trött på skit'n :)

Tryckte du på failsafe på mottagaren?

RCLifeOn
2014-11-02, 06:33
Alright, jag sätter på radion och trycker på bind. Den ger efter det karakteristiska bind ljudet. Jag ger sedan ström till mottagaren samtidigt som jag håller inne failsafe knappen. Både den röda och den gröna börjar lysa solit. Jag stänger då av bind funktionen, och gör mottagaren strömlös. Jag går tillbaka till huvudmenyn på sändaren och ger ström till mottagaren utan att trycka ner failsafen. Servon rör sig lite och mottagaren börjar blinka rött.

Självklart har jag nu testat många olika varianter för hur man binder, och har gjort allt med en bra distans mellan mottagaren och sändaren.

När jag är vid huvudmenyn och gör ett långt "enter click", kommer tre alternativ upp: About, Statistics och något mer. Om jag går in på statistics ser jag att en timer går konstant, jag tror denna räknar totala aktiva tiden. Tanke på att jag inte kunde binda den första gången pga alarmen, så tänkte jag att detta alarm kanske interfererar med bindningsproceduren?

freddan_6
2014-11-02, 07:07
Från manualen
Binding Procedure


Binding is the process of uniquely associating a particular receiver to a transmitter module. A transmitter module
can be bound to multiple receivers (not to be used simultaneously). A receiver can only be bound to one
transmitter module.
Follow the steps below to finish the binding procedure.
1. Turn on the transmitter while holding the F/S button on the module (please refer to the module instruction
manual for switch positions). Release the button. The RED LED on the XJT module will flash, indicating the
transmitter is ready to bind to the receiver.
2. Set X8R receiver in bind mode (see below chart for details), The RED LED on the receiver will flash,
indicating the binding process is completed.
3. Turn off both the transmitter and the receiver.
4. Turn on the transmitter and connect the battery. The GREEN LED on the receiver indicates the receiver is
receiving commands from the transmitter. The receiver/transmitter module binding will not have to be repeated,
unless one of the two is replaced.

senmathal
2014-11-02, 08:54
Jag har också bindningsproblem. Jag har bundit en V8FR II mottagare och det fungerade som beskrivet. Men nu när jag ska binda nästa mottagare fungerar det inte. Vad jag har förstått ska varje mottagare vare bunden till en specifik modell. Jag har nu skapat en ny modell och försökt binda mottagare nr 2 till den modellen men det vill sig inte. Däremot tycks den första mottagaren jag band vara bunden till den nya modellen. Jag har även testat att göra fler nya modeller och den är bunden till alla.

Vad kan jag tänkas göra för fel?

/Mats

Håkan
2014-11-02, 09:17
V8 och D-mottagarna är inte modellspecifika, X-mottagarna är det via ett nummer man själv ger per modell. Din V8 är bunden till radion inte en specifik modell.
Du gör nog något enkelt fel. Tryck BIND i radion. Sen tryck in lilla knappen på mottagaren och med din tredje och fjärde hand ger du ström till mottagaren.

senmathal
2014-11-02, 09:19
Jahap! Nu band den helt plötsligt utan att jag gjorde någonting annorlunda. Men även den nya mottagaren tycks vara bunden till alla modeller.

Har jag missförstått detta med att varje mottagare sak vara bunden till bara en modell? Eller fungerar det inte med alla typer mottagare?

/Mats

senmathal
2014-11-02, 09:23
Oj! Jag fick svar innan jag frågade, tack.

Ja händer har man alldeles för få av lite nu och då. Men på V8FRII ska man plugga in en "jumper" mellan kanal 1 och 2 och sedan är det bara att koppla på strömmen. Man behöver inte trycka in FS knappen. Detta gäller på Taranis och moduler med telemetri trots att inte mottagaren stöder telemetri.

/Mats

senmathal
2014-11-02, 09:45
Många frågor blir det! Men ni ger ju så bra svar så...

När jag har programmerat en modell i Open TX och sedan laddar över den till radion så tappar radions spakar centreringen helt och hållet. Alla servon ställer sig ytterlägen. Jag har testat att läsa modeller och inställningar från radion men det hjälper inte. Även ljud och bekgrundsbelysning ändra sig när jag laddar över en modell från Open TX till radion.

Det finns även en knapp läs firmware från radion är det något man bör göra och som kan göra någon skillnad.

Ytterligare en fråga. Ni som använt Taranis ett tag, när ni skapar en ny modell, gör ni det då i Open TX eller i direkt i radion?

/Mats

McRegor
2014-11-02, 10:24
Som sagts tidigare - du måste börja med att läsa in sändarens inställningar till PCn, sen jobbar du vidare med dessa - t ex skapar en ny modell - sen måste du avsluta med att skriva tillbaka detta till sändaren. Om du jobbar vidare med de inställningar du läst in från sändaren och sen skriver tillbaka dessa så behöver du definitivt inte kalibrera om eller på annat sätt göra om sändarinställningarna. Men tycker du att detta är svårt så kan du ju göra inställningarna i sändaren istället.
Roger

senmathal
2014-11-02, 11:42
Jo jag tyckte jag gjorde så nu. Först "Read models and settings from radio" och sedan läste jag tillbaka till radion.
Kommer säkert på efterhand att jag gjorde något bakvägen.

/Mats

senmathal
2014-11-02, 11:54
Hjärnsläpp från mig :banghead: Jag hade ju redan skapat den nya modellen i Open TX när jag tryckte på "Read models and settings from radio" Nu testade jag en gång till och då läste jag in först och skapade modellen och då gick det lite bättre. Inte så konstigt men ibland slirar det till i kontoret.

Tack för att ni orkar svara en Taranis rudis :)

Men det går faktiskt bättre än jag trodde och jag känner mig väldigt nöjd med radion.

/Mats

McRegor
2014-11-02, 13:15
Mats - inget att vara ledsen för - detta drabbar oss alla ibland...:)
Roger

Ilfrazr
2014-11-03, 17:48
Jag blir inte klok på detta!
När jag ska in i realflight 6 får jag ett felmeddelande
O radion är på.
No Authorized Interlink found. make sure your Interlink Plus/ Interlink Elite is plugged in and try again.

senmathal
2014-11-03, 18:14
Går det att få till ett röstmeddelande knutet till en spak så jag vet att jag tar rätt knapp när jag ska fälla ner klaffarna. Det finns ju så många att välja mellan. Bäst vore ju om man hörde "fel knapp" då man tar fel :) Men det kanske är mycket begärt att Elin ska veta vilken knapp jag tänkte trycka på.

Jag lyckas i alla fall inte komma på hur man knyter röstmeddelande till olika knappar.

/Mats

senmathal
2014-11-03, 18:50
Hittade rätt meny till slut så nu säger den "flaps läge 1 och flaps läge 2" :)

/Mats

Hayvosh
2014-11-04, 11:58
Någon som hört något om ytterligare en ny Taranis plus v2? Såg att uav systems skrev på facebook att dom har en ny plus v2? Och att denne skulle ha orange display?

Nu vart man i valet och kvalet, visst har en "gammal" Taranis, men tycker displayen är värdelös, en orange måste väl synas lite bättre?

senmathal
2014-11-06, 11:34
Hur gör ni om ni t. ex vill programmera in både diff och expo på skevrodret? Om man gör det i t. ex mixar så kan man ju bara välja endera expo, mixar, kurva, o.s.v. Gör man då en ny rad och lägger in expo i den. Eller finns det något vettigare sätt att göra det på.

/Mats

senmathal
2014-11-06, 11:44
Testade det men då tappade jag differentieringen. Antar att man även måste gör någon annan inställning. Jag som trodde jag hade förstått det här nu :)

/Mats

McRegor
2014-11-06, 11:51
Någon som hört något om ytterligare en ny Taranis plus v2? Såg att uav systems skrev på facebook att dom har en ny plus v2? Och att denne skulle ha orange display?

Nu vart man i valet och kvalet, visst har en "gammal" Taranis, men tycker displayen är värdelös, en orange måste väl synas lite bättre?
Tror att du tolkat in lite fel saker i den beskrivningen... Såvitt jag ser så står det Mode 2 och inte V 2 - och det är ju nåt helt annat. Så det finns nog bara en enda Plus-modell ännu så länge - http://www.uavsystems.se/taranis-plus-mode2-p-138.html?cPath=28_44
Roger

senmathal
2014-11-06, 15:30
Tror att du tolkat in lite fel saker i den beskrivningen... Såvitt jag ser så står det Mode 2 och inte V 2 - och det är ju nåt helt annat. Så det finns nog bara en enda Plus-modell ännu så länge - http://www.uavsystems.se/taranis-plus-mode2-p-138.html?cPath=28_44
Roger

Jag gjorde också den snabbkollen på deras hemsida och drog samma slutsats men såg sedan att Hayvosh hade sett det på Facebook, inte på hemsidan.

/Mats

McRegor
2014-11-06, 17:45
Endera sviker minnet för Hayvosh eller så har leverantören skrivit slarvigt på Facebook - det är nog den enda rimliga slutsats man kan dra.
Roger

Keny
2014-11-07, 08:51
[QUOTE=senmathal;364757]Hur gör ni om ni t. ex vill programmera in både diff och expo på skevrodret? Om man gör det i t. ex mixar så kan man ju bara välja endera expo, mixar, kurva, o.s.v. Gör man då en ny rad och lägger in expo i den. Eller finns det något vettigare sätt att göra det på.

Det enda jag kommit fram till hittills är att du tex ställer in expo i inputs- och diff i mixermenyn (eller tvärtom). Ingen ny rad utan bara i aktuell kanal. Tyvärr har man ju ingen grafisk bild i mixermenyn, så du får prioritera vad du vill se. Då funkar det i alla fall med den metoden. Kanske finns en bättre lösning som inte jag känner till.

senmathal
2014-11-07, 09:32
Jo det var vad jag kom fram till också efter lite testande. Håller på att läsa igenom en sida jag hittade nu som går igenom steg för steg hur man kan mixa sändaren. Även där mixar man in expo i inputs och gör resten i Mixar. Den här sidan är det jag försöker ögna igenom. http://open-txu.org/ (http://open-txu.org/home/undergraduate-courses/basic-airplane-set-up-with-taranis-2/mixer-613/) Open TX University. Ganska pedagogisk och bra.

Hur som helst tycker jag att inställningarna är ganska logiska och användarvänliga. Om det är knepigt så beror det nog mest på att det är så många möjligheter men det är ju det man vill ha :)

/Mats

freddan_6
2014-11-07, 09:35
Som keny har gort det så har jag (guiden) också fått till det. D.v.s Expo i inputs och diff i mix

Cinzano
2014-11-07, 09:50
Dom 3 saker jag funnit som skiljer sig mellan "vanliga" Tarannis och plus är att det finns en 6 olika läges switch på den ... Vilket man kan stoppa in själv om man vill ...

Sen "Haptic Feedback" dvs vibrationer som man kan stoppa in om man vill.

En annan display ... verkar finnas 3 olika med olika färger ... Ljusblå ... Ljusblå som går o mörka till mörkblå samt orange ...

Det har pratats om uppgraderingskit ... men inte sett några .. Någon som sett sådana?

Hayvosh
2014-11-07, 10:21
Jag kontaktade UAV Systems och frågade helt enkelt, och tydligen så är det så att FrSky släppt en ny "version" av Taranis PLUS med orange backlight istället för det blåa. Och enligt dom så är det antingen eller, dvs blå eller orange backlight version som gäller och är inte en och samma med båda färger.. så man får helt enkelt välja mellan dom två "plus" som finns, med blått eller orange.. nu vart det jobbigt :)

senmathal
2014-11-07, 10:21
En del av ändringarna ligger väl i programvaran och den torde väl bli tillgänglig om den inte är det redan. För att få haptic feedback behöver man väl stoppa i någonting som alstrar denna feedback. Jag kopplade bort min nästan direkt. Nu kan det ju hända men så har jag inte någon mottagare för telemetri än så länge. Jag gissar att det är en bra funktion när man har det. Det ska tydligen gå att ställa in olika frekvens på vibrationerna så man kan skilja olika meddelanden åt.

När det gäller sexlägesbrytaren tror jag man får byta ut en av potarna. Någon orange display har jag dock inte hittat. Däremot går det att ställa in i steg från ljusblått till mörkblått.

/Mats

senmathal
2014-11-07, 10:25
Jag kontaktade UAV Systems och frågade helt enkelt, och tydligen så är det så att FrSky släppt en ny "version" av Taranis PLUS med orange backlight istället för det blåa. Och enligt dom så är det antingen eller, dvs blå eller orange backlight version som gäller och är inte en och samma med båda färger.. så man får helt enkelt välja mellan dom två "plus" som finns, med blått eller orange.. nu vart det jobbigt :)

Samma minut du och jag :) Kan det finnas någon tanke med att orange skulle synas bättre?

Hayvosh
2014-11-07, 10:28
Samma minut du och jag :) Kan det finnas någon tanke med att orange skulle synas bättre?


Det är ju precis det jag funderar över, vad syns bäst? Färgerna i sig är orelevant för mig, utan jag vill ha det som syns bäst i dagsljus helt enkelt :)

McRegor
2014-11-07, 11:34
Det är nog ingen uppdatering utan precis som redan sagts - alltså att det finns 2 versioner beroende på vilken färg man vill ha på displayen . Citat från T9 i England - "Now available the Taranis Plus in two version, Blue/White or Amber/White screen back light".
Utan att ha sett versionen med Amber så skulle jag nog ändå välja den "blå" versionen. Med bakgrundsbelysningen ser jag inga problem med synbarheten ens på min "gamla" Taranis (B-versionen).
Roger

senmathal
2014-11-07, 14:01
När det gäller kontrast och synbarhet vill jag nog påste att det syns bäst med den gråvita bakgrunden utan blå färg. Svart text på vit bakgrund är nog svårslaget så ju närmar man kommer det dess bättre.

/Mats

McRegor
2014-11-07, 16:49
Efter att ha kollat på nätet så förstår jag att man kan ställa om i alla fall den blå till att bli mer eller mindre svart/vit och det håller jag med om är en bättre kombination - har nåt snarlikt på min 10C och den displayen fungerar utmärkt.
Roger

Peter1
2014-11-08, 08:34
Nu finns Taranisuniversitetet. mkt informativt.
Peter

http://open-txu.org/home/undergraduate-courses/fund-of-opentx/checking-out-taranis/

senmathal
2014-11-08, 08:46
Jag har redan börjat där ;)

/Mats

McRegor
2014-11-08, 09:03
Tänk att man måste gå en universitetskurs för att kunna använda en Taranis...:)
Roger

Keny
2014-11-08, 10:03
Tänk att man måste gå en universitetskurs för att kunna använda en Taranis...:)
Roger

Man funderar ju ibland hur man lyckades klara av att installera ett flygplan utan hjälp av reversering, dualrate, expo, diffutslag och mixning via en sändare. Kommer ihåg A4:an av B. Gårdstad där ena servot drog ett annat i en släde för att få en mekanisk skev/höjd mix. Har en sådan i arkivet.

senmathal
2014-11-08, 17:59
Jo det var tider det! men det mesta gick att lösa mekaniskt även om jag inte har jättemycket erfarenhet av det. Men första radion, en Futaba 27 mhz FM, hade inte reversering av rodren. Men ofta var det ju bar att flytta länkarmen på andra sida servot. Även differentiella utslag gick ju bra att fixa. Expo var väl lite svårare.

/Mats

Keny
2014-11-09, 09:42
Det fanns linjära servon för att kompensera det minskade utslag som blir vid servoarmens svängrörelse i ytterläge på vanliga servon. Då var utslaget lika på hela sträckan. Det blev ett slags expo s.a.s.

McRegor
2014-11-09, 10:46
...och dessutom fick man ju ofta 2 servon som roterade medurs och 2 som roterade moturs när man köpte radion för att lite enklare kunna lösa problemet med servonas rotationsriktning.
Roger

Flahultarn
2014-11-09, 11:18
Hm ja, det var bättre förr... :applouse:

Michael
2014-11-09, 11:29
Hej alla Taranisexperter!
Eftersom Taranis enligt många som frekventerar denna tråd är den mest mångsidigt programmerbara radion så undrar jag om någon kan beskriva hur man för en helikopter ordnar till med fasförskjutning av swashplatteutslaget.

En av mina helikoptrar har 3 svashplatteservon med ett 140 graders system och behöver några graders fasförskutning av swahsplatteutslagen för att flyga optimalt. På min nuvarande radio så ordnar jag detta enkelt genom att i helikoptermenyn välja 140 graders swashplatta och därfter i menyn "swash plate phasing" justera fasvinkeln önskat antal grader med- eller moturs.

Hur programmerar man på motsvarande sätt en Taranissändare så att man kan 1) flyga med 140 graders swashplatta och 2) fasförskjuta swashutslagen, exempelvis 10 grader medurs?

Flahultarn
2014-11-09, 12:54
Nu är jag ingen heli-flygare men här finns en beskrivning av Heli-setup. Bilderna säger dig säkert vad det finns för möjligheter. Jag har valt att inte ha med heli-menyerna i min radio så jag kan inte svara på om det finns mer...

Kolla här: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=598718

FinnbyFraggel
2014-11-09, 16:34
Hej alla Taranisexperter!
Eftersom Taranis enligt många som frekventerar denna tråd är den mest mångsidigt programmerbara radion så undrar jag om någon kan beskriva hur man för en helikopter ordnar till med fasförskjutning av swashplatteutslaget.

En av mina helikoptrar har 3 svashplatteservon med ett 140 graders system och behöver några graders fasförskutning av swahsplatteutslagen för att flyga optimalt. På min nuvarande radio så ordnar jag detta enkelt genom att i helikoptermenyn välja 140 graders swashplatta och därfter i menyn "swash plate phasing" justera fasvinkeln önskat antal grader med- eller moturs.

Hur programmerar man på motsvarande sätt en Taranissändare så att man kan 1) flyga med 140 graders swashplatta och 2) fasförskjuta swashutslagen, exempelvis 10 grader medurs?

140 graders swash ställer du in under Heli / Swash type men förskjutningen finns ingen färdig funktion för.
Det går förmodligen att bygga fasförskjutningen via LUA script eller med en egen mixning men jag har inte fördjupat mig i det eftersom jag inte har problemet med mina helikoptrar.

/Jonas

senmathal
2014-11-09, 16:36
Michael om du är intresserad av Taranis så kan du med fördel ladda ner OpenTX i din dator och där kan du få en överblick över alla inställningar du kan göra och leka tills du blir less. Varnar dock för att det kanta tid från annat. När du gjort dina inställningar kan du simulera rörelserna i fiktiva servon i programmat.

Nu finns det ju inte så många färdiga inställningasmöjligheter i Taranis även om det finns templates. Däremot kan du få vilket utslag som helst på radion, spak eller knapp, att göra i stort sett vad som helst i vilket/vilka servon som helst.

När du har programmerat in huvudfunktionen på en spak, knapp eller potentiometer gör du bara en rad till i menyn och programmerar in nästa effekt du vill ha av. Jag vet inte om det finns någon begränsning i hur många funktioner du kan programmera in.

Jag har haft min radio i en vecka nu och även om den är annorlunda så är den verkligen logisk och enkel när man hajat hur det ska gå till. Detta är en erfarenhet som jag tycker verkar vara återkommande på olika forum. En liten inkörningströskel sedan är det den enklaste radio man har ägt samtidigt den med mes olika möjligheter.

Den här versionen laddade jag ner och den fungerar perfekt med min Taranis Plus.
http://www.open-tx.org/2014/09/16/opentx-2.0.12/

/mats

Michael
2014-11-09, 16:43
Tack för en intressant länk Jonas!

Det var mycket att läsa och det tycks som om Taranisen fixar 140 graders swashplatta vilket är bra, men ingenstans i texten nämns någon möjlighet att fasförskjuta swashplatteutslagen.

Att behöva "programmera" LUA-skript för att få till en fasförskjuten swashplattemixning upplever jag som mindre attraktivt. Jag tar den avsevärt enklare vägen och använder INC/DEC-ratten på min nuvarande sändare för att justera värdet på fasvinkeln så som jag önskar.

Hursomhelst, tack för informationen!

senmathal
2014-11-09, 16:46
Nu har jag noll koll på helikoptrar men är det du menar att tre servon ska röra sig en aning olika i förhållande till varandra? För att det ska vara möjligt antar jag att du redan nu har servona kopplade till tre olika kanaler. Om det är så kan du programmera in precis vilken serovorörelse som helst på dom tre olika servona i olika kurvor och koppla alla till samma reglage på radion. Om du programmerar det första kan du koipera det till de två andra och utifrån det göra de små förändringar du vill ha. Linjära progressiva exponenitella eller hur du vill.

Men nu har jag troligtvis inte förstått riktigt vad det är för funktion du behöver

/Mats

senmathal
2014-11-09, 16:59
Läste i OpenTX University som nämnts om här, att man skulle kunna styra servosimulering i OpenTX med radion. Men jag är inte säker på att jag förstod det rätt. I alla fall får jag det inte att fungera. Har naturligtvis radion uppkopplad till datorn då.

/Mats

Michael
2014-11-09, 18:16
Rätt uppfattat Mats. Jag har tre servon som styr swashplattan genom en mixerfunktion i sändaren och som tillsammans ger mig möjlighet att ge "höjd", "dyk" och "skev". Rör sig alla tre servona åt samma håll stiger eller sjunker helikoptern.

Eftersom en helikopterrotor i princip fungerar som ett gyro så är det teoretiskt 1/4 varvs rotation mellan förändringar i rotorbladens anfallsvinkel och den kraftverkan som detta ger upphov till. 1/4 varv svarar mot 90 grader och alla helikoptrars linkage är uppbyggt för att ta hänsyn till detta. I vissa fall gör friktion i systemet och inte minst rotorbladens tendens att under varvet i varierande grad hamna lite före och efter rotoraxelns rotation att fasförskjutningen i praktiken inte blir exakt 1/4 varv (dvs. 90 grader). Det kan man exempelvis märka på att helikoptern inte rollar rent.

Man kan i viss mån kompensera för detta genom att exempelvis mixa in lite höjd /dyk då skevutslag ges. En mera direkt metod att dock som sagt att elektroniskt justera fasvinkeln. Det är inte så många sändare som har denna funktion inbyggd och det var därför jag var intresserad av om den har eller kan implementeras i Taranis.

I viss mån kan man säga att behovet med tiden kommer att fall abort eftersom de flesta "flybarless"-kontrollers har fasningsfunktionen inbyggd. För de helikoptrar som inte är "flybarless" utan använder paddelstång är det bra att ha en motsvarande fasningsfunktion i sändaren för att göra finjusteringar. I avsaknad av det får man på egen hand försöka kombinera ihop vanliga mixrar i sändaren, men det blir knepigare att hantera ur funktionssynpunkt.

senmathal
2014-11-09, 19:05
Eftersom du kan programmera in exakt vad du vill att varje enskilt servo skall göra vid en given spakrörelse kan det där knappast vara något problem. Grejen är väl att du får göra det själv då det inte finns någon färdig lösning. Det är också så Taranis är uppbyggd. Det finns inte någon deltavinge eller flapperons eller V-tail utan man bestämmer själv vad varje servo ska göra.

/Mats

Håkan
2014-11-10, 07:50
Skrev ett inlägg här om 140 graders ccpm-mixning, men det ska vara okej. Det finns tydligen fördelar med 140 graders ccpm-mixning man inte tänker på vid första tanken.

Fasförskjutning som efterfrågas finns inte. Om man ska lägga till det så behöver faktorer enligt enkla trigonometriska samband introduceras. Detta är mer än vad som kan enkelt göras i Mixar i radion, där finns inga trigonometriska funktioner.

Om man har sin egen mixning med ett antal rader i MIXAR kan man skriva ett LUA-program som räknar ut rätt faktorer för en viss fasvinkel och så får man lägga till de själv. Då har man i alla fall funktionen med sej i radion.

Hayvosh
2014-11-10, 14:57
När det gäller kontrast och synbarhet vill jag nog påste att det syns bäst med den gråvita bakgrunden utan blå färg. Svart text på vit bakgrund är nog svårslaget så ju närmar man kommer det dess bättre.

/Mats

Jag pratade med uavsystems igen, och dom var vänliga nog att starta upp en ny taranis plus med orange display och testa. Och tydligen så är det så att du kan välja mellan orange eller blå bakgrundsbelysning på en och samma radio! :) så då slipper man välja hehe. Lagt en order idag!

McRegor
2014-11-10, 15:52
Jag pratade med uavsystems igen, och dom var vänliga nog att starta upp en ny taranis plus med orange display och testa. Och tydligen så är det så att du kan välja mellan orange eller blå bakgrundsbelysning på en och samma radio! :) så då slipper man välja hehe. Lagt en order idag!
Hej,
Så uppfattade jag också att det skulle vara i förhandsspekulationerna angående Plus-modellen men sen, när jag läst både Uavsystems och T9 Hobbies beskrivning, så verkade det helt klart som att det två olika modeller - skumt..
Nåja - du får väl rapportera när du fått din nya radio...:)
Roger

senmathal
2014-11-10, 21:34
Skrev ett inlägg här om 140 graders ccpm-mixning, men det ska vara okej. Det finns tydligen fördelar med 140 graders ccpm-mixning man inte tänker på vid första tanken.

Fasförskjutning som efterfrågas finns inte. Om man ska lägga till det så behöver faktorer enligt enkla trigonometriska samband introduceras. Detta är mer än vad som kan enkelt göras i Mixar i radion, där finns inga trigonometriska funktioner.

Om man har sin egen mixning med ett antal rader i MIXAR kan man skriva ett LUA-program som räknar ut rätt faktorer för en viss fasvinkel och så får man lägga till de själv. Då har man i alla fall funktionen med sej i radion.


Ok! Det där var nog mer komplicerat än vad jag förstod :)

/Mats

Hayvosh
2014-11-13, 08:59
Hej,
Så uppfattade jag också att det skulle vara i förhandsspekulationerna angående Plus-modellen men sen, när jag läst både Uavsystems och T9 Hobbies beskrivning, så verkade det helt klart som att det två olika modeller - skumt..
Nåja - du får väl rapportera när du fått din nya radio...:)
Roger

Har nu fått min nya Taranis PLUS (v2..typ), och jag kan bekräfta att man kan växla mellan blått och "orange" direkt i radion, skulle inte säga att det är riktigt orange utan mer åt ljusröd hållet. Men jag är riktigt nöjd! :)

48823

senmathal
2014-11-13, 09:21
Det duggar tätt mellan nya versioner av Taranis. Jag beställde min Taranis Plus för tre veckor sedan av T9 Hobby den har bara blå bakgrund. Men jag får väl försöka leva med det :)

/Mats

Hayvosh
2014-11-13, 09:31
Det duggar tätt mellan nya versioner av Taranis. Jag beställde min Taranis Plus för tre veckor sedan av T9 Hobby den har bara blå bakgrund. Men jag får väl försöka leva med det :)

/Mats

Jag tycker det blåa passar bättre faktiskt, mycket skönare för ögonen, och bättre kontrast!

Dithes
2014-11-13, 10:01
Om den bara har blå är det väll inte plus? Satt o kikade på en taranis igår, är lite sugen att uppdatera mig.
Den enda skillnad på plus o den gamla verkar vara:



Haptic Vibration Feedback System
Adjustable Screen colors (White to Blue)
Newest Firmware
New heavy-duty aluminum travel case


Stämmer de? Inte värt 50$ extra så fall imo.

Boopidoo
2014-11-13, 10:08
Min Taranis+ har också endast blå bakgrund (eller nja, vit till blå men definitivt inget rött eller orange).

senmathal
2014-11-13, 10:57
Plus har nog inte i första hand med rosa bakgrund att göra utan det är lite andra uppdateringar. Den påtagligaste är nog att det är vibrationsfeedback i den. Det står Taranis -plus på framsidan så man behöver inte tveka.

/Mats

Hayvosh
2014-11-13, 11:29
Min Taranis+ har också endast blå bakgrund (eller nja, vit till blå men definitivt inget rött eller orange).

Det var tydligen något som FrSky lagt till på senaste versionen som skeppades ut till återförsäljarna, kan växla mellan blå/vit och orange.

Och ja, det kom en PLUS som bara hade blå/vit men även haptic och annat lullull @Dithes :)

McRegor
2014-11-13, 12:13
Verkar vara lite se och så med versionshanteringen hos FrSky.
Roger

senmathal
2014-11-17, 08:40
Det kanske är en självklarhet och hör till det mest basala men hur och till vad använder ni Flight Modes? Jag har till exempel lagt in D/R men det har jag gjort i mixar. Hade det varit enklare att göra det i Flight Modes eller mera som det är tänkt så att säga?

/Mats

turmere
2014-11-17, 21:48
Någon som testat att sätta i en orange open lrs modul? Tror jag läst någonstans att det var något problem inte helt kompatibla. Någon som testat och vet?

Hayvosh
2014-11-17, 22:27
Någon som testat att sätta i en orange open lrs modul? Tror jag läst någonstans att det var något problem inte helt kompatibla. Någon som testat och vet?

Har testat och det fungerar, dock är jag inget fan av orange. Så jag köpte DTF UHF Taranis openlrsng modul, kvalitét! Korrekt filtrerat och komponenter som inte kommer från okända tillverkare

turmere
2014-11-17, 23:17
Dtf uhf låter ju klart intressant och grejerna verkar inte vara så dyra,var handlar du det billigast?

turmere
2014-11-18, 08:04
Beställde ett DTF UHF system ;)

Hayvosh
2014-11-18, 08:48
Jag köpte direkt från uavsystems.se, tog 2 dagar så hade jag det hemma :) DTF UHF / Hawkeye är delaktiga i utvecklingen av openlrsng och håller toppklass på hårdvara och mjukvara till skillnad från hobbyking. Har som sagt testat både orange openlrsng och DTF UHF och jämfört hårdvaran och det är klar skillnad :)

turmere
2014-11-18, 12:59
Såg att det fanns där men de hade inga mottagare hemma så blev beställt från staterna. Billigare men tar ju längre tid att få.

UndCon
2014-11-18, 14:34
Jag har en 433Mhz 1W modul direkt från KHA (OpenLRSng) som ser mycket bra ut innuti.

Hayvosh
2014-11-18, 15:10
Jag har en 433Mhz 1W modul direkt från KHA (OpenLRSng) som ser mycket bra ut innuti.

Intressant! Hur ser dom ut? Ta gärna bild :)

Hayvosh
2014-11-18, 15:11
Såg att det fanns där men de hade inga mottagare hemma så blev beställt från staterna. Billigare men tar ju längre tid att få.

Var nog jag som köpte dom två sista dom hade förra någon vecka sen ;)

Hayvosh
2014-11-19, 11:04
Var nog jag som köpte dom två sista dom hade förra någon vecka sen ;)

Sen en sak dom du säkert redan tänkt på, men se till att ha bra antenner på framförallt sändaren!
Kan starkt rekommendera antenner från tillverkaren Diamond, typ SRH-771 alternativt RH-771.
Nagoya är inte jättebra, var någon på FPVLabs som hade gjort ett test mellan Diamond och Nagoya och var klar skillnad!
Då var det tester via mätinstrument "på riktigt".

Sen har man ju fått höra att det spelar ingen roll hur bra sändare/mottagare man har, om man har skit antenner så får du dålig räckvidd hur man än gör!

Nagoya är väl vad man kan säga en "kineskopia", och håller kvalitet där efter :)
Själv har jag Diamond RH-771, passar perfekt "genom" sändarhandaget på Taranisen då man kör med DTF UHF modulen

Bara som ett tips :)

turmere
2014-11-19, 11:43
Egen tillverkad antenn på mottagarna ?

Boopidoo
2014-11-19, 13:23
Sen en sak dom du säkert redan tänkt på, men se till att ha bra antenner på framförallt sändaren!
Kan starkt rekommendera antenner från tillverkaren Diamond, typ SRH-771 alternativt RH-771.
Nagoya är inte jättebra, var någon på FPVLabs som hade gjort ett test mellan Diamond och Nagoya och var klar skillnad!
Då var det tester via mätinstrument "på riktigt".

Sen har man ju fått höra att det spelar ingen roll hur bra sändare/mottagare man har, om man har skit antenner så får du dålig räckvidd hur man än gör!

Nagoya är väl vad man kan säga en "kineskopia", och håller kvalitet där efter :)
Själv har jag Diamond RH-771, passar perfekt "genom" sändarhandaget på Taranisen då man kör med DTF UHF modulen

Bara som ett tips :)
Har inte efterforskat detta jättemycket men vad jag vet så tillverkas Nagoya och Diamond i samma fabrik. Men jag kan givetvis ha fel i detta.

Har även läst att NA-701 är betydligt bättre på UHF än NA-771 som presterar bäst på VHF.

EDIT: Har nu läst tester som visar tvärtom, dvs att NA-771 är bättre även på UHF (70cm) än NA-701. Svårt att veta vad som egentligen gäller. Troligtvis kanske alla tester stämmer men att kvaliteten på antennerna skiljer sig.

Hayvosh
2014-11-19, 15:20
Har för mig att det var Sander från imrc som gjorde testerna, fast var nog förra sommaren jag läste det. Var i samband då jag själv köpte antenn, sneglade på nagoya då den var billigare men efter jag läste testet på fpvlab så vart det Diamond ändå :)

Och ja, på mottagarna är det hemmagjorda antenner av "sanderstyle" typ :)

Boopidoo
2014-11-19, 18:08
Jag har beställt en Diamond SRH771 för att testa själv. Klart är iaf att det är en djungel av olika produkter. Har läst på lite mer och du har nog rätt av att Nagoya inte är samma antenner, det verkar som att Diamond är ett eget märke men verkar vida kopierat och de flesta kopiorna ser ut som Nagoya. :)

Den du har är väl en SRH771 och inte en RH771? RH tror jag är för BNC, SMA heter SRH och SMA-hona heter SRJ.

simonarvestrand
2014-11-19, 18:30
min diamond har funkat kanon, har inte haft en enda antydan till radioloss , fast nu r jag ingen långflygare , men mycket saker ivägen

Hayvosh
2014-11-20, 15:47
Jag har beställt en Diamond SRH771 för att testa själv. Klart är iaf att det är en djungel av olika produkter. Har läst på lite mer och du har nog rätt av att Nagoya inte är samma antenner, det verkar som att Diamond är ett eget märke men verkar vida kopierat och de flesta kopiorna ser ut som Nagoya. :)

Den du har är väl en SRH771 och inte en RH771? RH tror jag är för BNC, SMA heter SRH och SMA-hona heter SRJ.

Det stämmer säkert det du säger, bnc har jag inte :) och du kommer bli helnöjd med antennen kan jag lova!

Xermalk
2014-11-21, 11:53
Finns där någon butik i sverige som säljer lipo batteri till taranis?

Tror det är dags att byta ut mitt Zippy flightmax LiFe.
48982

freddan_6
2014-11-21, 13:05
Jag kör med Rhino TX pack.
Mått enligt hk: 102x30x25mm (size include 1.5mm clearance on all measurements)
Då borde KDS få plats
http://www.rchobbysweden.se/ovriga-produkter/batterier/li-po-11-1v-3s/kds-li-po-batteri-11-1v-2200mah-8c-sandarack/
Eftersom det är lite marginal på längden så borde även Desire få plats i alla fall om du kapar lite på sladddjävlarna
http://www.autopartner.se/sandare/sandarbatterier/desirepower-2500mah-2s-74v-cube
48983

Copterdude
2014-11-21, 22:22
Om man kör en frsky d8r-xp med CPPM kommer det fortfarande ut signaler ur resterande obryggade kanalerna ?
Tänkte koppla in en beeper på typ kanal 8. Kan iof prova själv imorn men lite lat så tänkte frågar först hehe.

*edit*

Testade nyss och det funka. Lite krångligt att komma åt mottagarn i min kopter men en pincett hjälpte :)

Så summan är att även om man bryggar mottagarn så den är i CPPM läge fungerar dom obryggade kanalerna som vanligt så man kan koppla in diverse saker..

senmathal
2014-11-22, 12:10
Sista dagarna då jag har öppnat OpenTX så står det att en ny verison finns tillgänglig, 2,0,13 Törs man ladda ner den eller bör man vänta ett tag?

/Mats

tvbcom
2014-11-22, 16:05
Mats, enligt experterna på RCgroup forum så är det den bäst/buggfriaste versionen och rekomendationen är: uppgradera!

senmathal
2014-11-22, 16:17
Då är det gjort! Nu är jag ju lite ny på det här men gäller detta bara Companion eller ska man ladda ner något till radion också?

/Mats

tvbcom
2014-11-22, 17:05
Först till PC'n sen till radion.
Om du kan engelska så hittar du bra info här: http://open-txu.org/

Keny
2014-11-24, 09:47
Mats, enligt experterna på RCgroup forum så är det den bäst/buggfriaste versionen och rekomendationen är: uppgradera!

En undran; ligger alla mina modellinställningar på SD-kortet eller påverkas dom om jag uppgraderar mitt firmware?
Om dom påverkas, kan jag då lägga tillbaks dom från modellbackup:en eller måste jag göra om mina inställningar? Kan ju vara nog så viktigt att veta i fall man har en massa modeller inlagda.

Cinzano
2014-11-24, 23:51
Du kan alltid göra en backup till kortet via programmet från pc ... Ifall nått skulle hända ... Men jag har uppgraderat utan problem ..

Keny
2014-11-26, 08:23
Du kan alltid göra en backup till kortet via programmet från pc ... Ifall nått skulle hända ... Men jag har uppgraderat utan problem ..

Jo, men anledningen till att jag undrar är att mitt firmware har blivit större i kB räknat efter att jag lagt in fler modeller, så något sparas ju i Firmware. Om jag då uppgraderar till nytt Fw så rensas väl det gamla - eller ?

Cinzano
2014-11-26, 12:29
Jag skall uppgradera min senare idag ... Återkommer med svar

FinnbyFraggel
2014-11-27, 13:15
Någon som gått upp till 2.0.13 ännu?
Jag är på väg att även börja med flygplan och då kan flygtiderna öka jämfört med helikopter och multirotor och är det en bugg i någon klockrutin så finns risken att den visar sig vid längre flygningar.
/ Jonas

turmere
2014-11-28, 07:06
Ska uppdatera en taranis ikväll är det bara och ta den senaste fw och köra på?

Hayvosh
2014-11-28, 10:03
Ska också testa uppgradera ikväll, så får se hur det går :)

freddan_6
2014-11-28, 10:32
Hej
Jag har uppdaterat till 2.0.13. Men jag har inte märkt buggen i 2.0.x (x är mellan 0 och 12). Jag har som längst flugit i 1 timme. Jag har inte använt någon global variabel i den modellen, det verkar vara på gv som felet upptäkts.

Håkan
2014-11-28, 20:20
Jag fick en idé så jag undrar om nån redan gjort detta?
Telemetrin funkar och jag får rotorvarvtalet till radion, ja det är helikopter då.
Man har ju trottelkurvor för att ställa in ett visst varvtal.
Men: då kan man ju ställa in ett varvtal i radion, ja i klartext 1850 rpm t ex.
Sen tar ett Lua-script telemetrivärdet av varvtalet och ställer trottelvärdet så att
det blir rätt varvtal 1850 rpm då. Som ett slags extern governor, fast jag tänkte
mer på medelvärdesnivå eller så.
Implementeras som en enkel PID-regulator, det är ju inga konstigheter.

Tankar?

dvogonen
2014-11-28, 21:18
Två invändningar :
1) Telemetrin har låg datatäthet. Något i stil med två mätvärden i sekunden. Risken för ett självsvängande system är stor om man använder så få mätpunkter. Och även om det inte självsvänger så blir regleringen långsam.
2) Lua-script övervakas under körning och kan när som helst oväntat termineras av övervakaren. Av den anledningen avråds uttryckligen från att använda telemetridata för direktreglering.

Håkan
2014-11-28, 22:10
Ja nån realtids "extern governor" lär det inte bli. Jag tror jag mest tänkte på ingafflandet av värdet för trottelkurva. Det kanske är en separat aktivitet av engångskaraktär, ställa in varvtalet och så varvar upp rotorn och radion justerar in trottelvärdet för varvtalet som jag sen kan sätta i mixern. Under flyg så fungerar mina reglage rätt bra med sina interna governorer så där behövs inte så mycket stöd om governorn fungerar bra och inte tappar varv med tiden. Att ställa in varvtalet kan jag låta ta en halvminut eller så, det borde funka.

Jo jag har sett disclaimern om LUA-script. Dels så blir det väl bättre och bättre med tiden kan tänkas så att det så småningom är accepterat att mixa med LUA. Sen borde det väl finnas sätt att mildra konsekvenserna av att ett script stoppar. I det här fallet tänkte jag använda en GV som lua justerar och om lua inte skriver sönder GVn fullständigt så borde värdet finnas kvar även efter ett stopp av scriptet. Jag gissar men hoppas det är så.

Och är det nödvändigt, nej det vet jag inte men det är roligare att prata om 1900rpm istället för "63 i trottelkurvan" tycker jag. Och för att man kan. (göra det med Taranisen)

dvogonen
2014-11-28, 22:44
Visst kommer GVn att finnas kvar. LUAscrioten stängs bara ned. Data lämnas orörda.

Jag flyger inte helikopter och har inte koll på exakt vad du vill göra, men LUA är till för att göra saker som de du beskriver: Lägga till specialfunktioner som är lite för smala för att någonsin komma som standard. Ingaffling av beräknade värden utgående från en långsam mätserie låter som ett bra exempel.

Jag tycker absolut att du skall prova att göra en LUA-funktion. Allt vi gör med RCprylarna gör vi ju för skojs skull och för att lära oss nya saker. Strunt samma om det är nödvändigt eller ej. Jag ville bara varna för de uppenbara farorna med att använda LUA för direkt styrning.

Håkan
2014-11-29, 23:27
Ja nu har jag gjort ett script. Vågade inte göra det speciellt automatiskt utan scriptet gör en injustering av varvtalet mot satt värde när SD slås till. Sen får jag vänta några sekunder så reglaget får ställa in det nya varvtalet. Kan slå till SD igen för ytterligare finjustering eller så är det klart.
Ska testa i morgon så får jag se hur det verkar och ta det från där.

Håkan
2014-11-30, 14:43
Det fungerade alldeles utmärkt!
Flög en vända på bondens åker, slog in 1850 rpm som önskat varvtal,
eller ja jag fick ge in värdet 185.
Varvade upp, 1900 rpm blev det. Slog till SD och varvet gick ner till 1860,
slog till SD en gång till och sen var det bra. GV1 har fått nytt värde
så nu behöver jag inte göra om detta förrän jag vill ha nytt varvtal
förutsatt att "governor store" i reglaget fungerar.

Fungerar bra, tillräckligt bra och kanske räcker det så här, det behöver
kanske inte vara mer automatiskt än såhär. Jag kör ett tag såhär.

För att det inte ska bli för akademiskt så bifogar jag koden här.



local inp = {
{ "Varvtal/10", VALUE, 120, 330, 150 } -- Skit också, 255 range
}

local Pfakt = 0
local Rpm = 0
local GV = 0
local newGV = 0
local orgGV = 0
local HasRun = 0
local RpmSet = 0

local function init_func()
Pfakt = 0.08 -- 100 rpm = 8 till reglaget.
Rpm = 0
GV = 0
newGV = 0
orgGV = model.getGlobalVariable(0,0)
HasRun = 0 -- Kör skriptet bara en gång per brytartillslag
end

local function run_func(inRpm)
if getValue("sd") == -1024 then -- Brytaren OFF
HasRun = 0
else
RpmSet = inRpm*10 -- 255 problem
Rpm = getValue("rpm")
if (HasRun == 0) and (getValue("rssi") > 42) and (Rpm > 1200) then -- Do it
GV = model.getGlobalVariable(0, 0)
newGV = GV + Pfakt*(RpmSet - Rpm)
if newGV > 100 then
newGV = 100
end
if newGV < 0 then
newGV = orgGV
end
model.setGlobalVariable(0, 0, newGV)
end
HasRun = 1
end
return
end

return { init=init_func, run=run_func, input=inp}

Cinzano
2014-11-30, 17:00
Funkade hur bra som helst för mig att uppgradera ... Inga problem ...

Det finns väl ett problem bara ...om man av någon anledning är ute på fältet ... Får för sig att man vill blåsa om den från minneskortet så har inte minneskortet automatiskt uppgraderats till 2.13 ... Så firmwaren får man stoppa in själv där om man vill ...

Keny
2014-12-01, 08:10
Funkade hur bra som helst för mig att uppgradera ... Inga problem ...

Det finns väl ett problem bara ...om man av någon anledning är ute på fältet ... Får för sig att man vill blåsa om den från minneskortet så har inte minneskortet automatiskt uppgraderats till 2.13 ... Så firmwaren får man stoppa in själv där om man vill ...

Ok, bra! Då vet jag.

senmathal
2014-12-03, 10:40
Efter en veckas semester från både arbete om min Taranis så ska jag försöka uppgradera Firmware till 2.0.13. Eftersom jag inte är någon riktigt datahaj så försöker jag läsa på lite så det ska bli rätt. Något som återkommer är ett program som heter Zadig som ska laddas ner men jag förstår inte varför man behöver det. Är det inte bara att ladda ner filen till datorn och sedan välja "skriv firmware till radion" i Open TX och sedan välja den fil man laddat ner?

/Mats

freddan_6
2014-12-03, 10:53
Zadig behövs bara om din sändare har version från 1.x. Har du 2.0.0 eller nyare behövs inte zadig

senmathal
2014-12-03, 11:08
Ok! Då slipper jag det. Om jag har uppdaterat OpenTX till 2.0.13 finns då filen som ska laddas ner i radion på min dator? Då man väljer "skriv firmware till radion" så dyker det ju upp en ruta där man ska välja fil men jag förstår inte var jag ska leta filen med 2.0.13. Eller är det en särskild fil för radions firmware som man laddar ner i datorn separat? Hm... det här är lite nya grejer och lite nya begrepp för mig men det är ju lite kul att lära sig nytt också och kan man lite så är det ju mycket som är nytt :)

/Mats

freddan_6
2014-12-03, 11:24
När du startar OpenTX Companion så säger den till ifall det finns en ny version av open tx Companion, och ifall det finns en ny version av firmware (till vald konfiguration)
När den säger att det finns en ny variant av firmware för taranis, så får du anteckna var den laddas ner.
Det är därifrån du ska hämta den igen när du flashar.
Du kan tvinga nerladdning av firmware igen, file->download -> download FW. Observera var den laddar ner firmware. Du kan byta katalog på datorn om du känner för det. Jag har använt kataloge
"c:\users\<användare>\documents\taranis\fw"
så jag enkelt kan hitta katalogen med en utforskare.

senmathal
2014-12-03, 11:33
Ok! Jag tänkte aldrig på att kolla var Firmware laddas ner. Men borde jag inte kunna söka rätt på vart den hamnade när jag laddade ner den?

/Mats

senmathal
2014-12-03, 11:41
I OpenTX under arkiv kan man välja nedladdningar och sedan "ladda ner Firmware". I rutan står också, "senaste nedladdning 2.0.13" Är det något man kan göra därifrån?

freddan_6
2014-12-03, 11:43
Ok! Jag tänkte aldrig på att kolla var Firmware laddas ner. Men borde jag inte kunna söka rätt på vart den hamnade när jag laddade ner den?

/Mats
Jo om du inte bytte namn på filen så borde det gå med att söka efter "opentx-taranis-en.bin" eller om du har valt att versionsnummer ska ingå i filnamn "opentx-taranis-2.0.13-en.bin" eller om du inte vet, sök bara efter "opentx-taranis"

Tokaz
2014-12-03, 11:56
Någon som har en x6r eller x8r över och vill sälja?

senmathal
2014-12-03, 12:00
I OpenTX under arkiv kan man välja nedladdningar och sedan "ladda ner Firmware". I rutan står också, "senaste nedladdning 2.0.13" Är det något man kan göra därifrån?

Jag testade lite chansartat att klicka på ladda ner firmware utifrån denna ruta. Der verkade som om 2.0.13 då laddades ner och jag valde då att lägga filen i en ny mapp på skrivbordet. När jag sedan testade igen att välja "skriv firmware till radion" var denna fil förvald i rutan så jag klickade på "skriv till sändaren" Men hur kan jag se om det lyckades? Kan jag se i någon meny i radion vilken version det är efter uppdateringen.

/Mats

senmathal
2014-12-03, 12:05
Efter lite klickande i radion hittade jag nu en meny där det står VERS: 2.0.13 så jag får väl utgå ifrån att det lyckades :)

Tack för hjälpen Fredrik!

/Mats

senmathal
2014-12-03, 12:10
Lustigt nog står det att nedladdningen är gjord 2014-12-03 kl 14:44:13 trots att klockan i radion går rätt och bara är 13:05 Men det är ju en bisak i sammanhanget.

/Mats

Copterdude
2014-12-03, 16:15
Ska börja köra med ezuhf modul men det var två saker som jag behövde fixa. Först ville jag ha antennen pekandes uppåt för bra räckvidd och kunna använda high power utan att radion freaka (med första versionen av Taranis).

Tog en stump rg316d (dubbelisolerad) och satte antennen längst ut på handtaget. Nu brummar det bara lite grann på high power men inte så farligt. Ser inte så fint ut direkt så får göra en liten fästplatta eller nått.

Kör orginalantennen tills vidare då Diamond 771 är så lång då jag vill ha det så kompakt som möjligt när allt ska ner i en mindre väska.

Frågan, det borde väl inte vara några problem med denna modd ? Man tappar väl marginellt pga. kontakterna men borde inte va så mycke ?

49208

49209

Copterdude
2014-12-04, 19:43
Efter lite efterforskningar verkar det som att om man ska köra med plastmodulen är det bra att köra med dipoler då
plastvarianten tappar räckvidd jämfört med metallbox-versionen då den inte har nå jordplan om jag fattat det rätt ?

Test http://www.ifpv.co.uk/immersionrc-ezuhf-module-antenna-rssi-test/#prettyPhoto

-61dbm med standardgrejorna och -43dbm med dipoler i båda ändar på samma avstånd. Grymt stor skillnad.

Gasman
2014-12-07, 18:38
Jaha, eftersom jag hade en ledig söndag tänkte jag att det kanske skulle vara idé att göra slag i saken. Dvs uppgradera till 2.0.13 Trots att allt fungerar felfritt ska jag alltså genomföra kardinalfelet nr 1, -Peta i något som fungerar helt OK... Man är väl en riktig jöns som aldrig lär sig, men dvogonen (Kjelle Kernen) som har varit med och knackat ihop koden har lovat att den fungerar(!)

Först ordnade jag en komplett backup på hela radion inklusive de modeller jag konfigurerat. Sedan laddade jag hem och installerade OpenTX 2.0.13. Den installerade utan knot och startade felfritt när jag klickade på "Finish". Jag försäkrade mig om att "Taranis" var vald och ändrade språk till Svenska. För att ändra språket behöver man starta om programmet varför jag stängde ned det och startade upp det igen.

Men vad nu??? Gamla versionen kommer upp?!? Provar flera gånger med samma resultat. Va faen? Har Win7 något slags cachesystem som inte blev uppdaterat? Startar om datorn. Fortfarande gamla Companion! Dyker ned i djupet och kollar programfilerna. Men va faen, det är ju gamla datum på alltsammans! Det tar en stund innan jag hittar felet! Nya versionen installeras SOM ETT NYTT PROGRAM! På ny plats med ny ikon och hela hejsan svejsan. Det gamla ligger kvar orört och det är ju naturligtvis dess ikon jag klickat på hela tiden! Jag hittar den nya ikonen och nya versionen poppar upp, nu på svenska. Jag törs dock inte avinstallera den gamla ännu utan nöjer mig med att ta bort startikonen.

Startar sändaren och kopplar in USB-kabeln. Bläddrar runt i menyerna i Companion och hittar var man skriver ned ny firmware till sändaren. Klickar på det alternativet och en liten ruta dyker upp där man ska välja firmware. Klickar på "Browse" (jepp, svenska på de flesta ställen men inte överallt). Mina gamla filer dyker upp. En svensk och en engelsk. Men var är den nya firmwaren?

Till slut kommer jag på hur man ska göra. Under menyn "Hjälp" finns alternativet "Sök efter uppdateringar". Och nu frågas om man vill hämta hem 2.0.13. Svarar "Yes" och får välja var jag vill parkera filen. När jag angivit platsen kraschar Companion! Vill minnas att det var likadant med förra versionen så jag ändrar kompatibilitetsinställningen så att programmet körs i WinXP SP3. Och då fungerar det (kör Win7 64-bit).

Filen sparas snyggt ned på datorn och direkt därpå frågas om jag vill skriva ned firmwaren till sändaren. Jag svarar "Yes" och får upp en ruta där jag kan ange om jag vill ha en annan splash-screen. Naturligtvis ska Gasman-nunan in så den filen markeras. Och så klickar jag på OK. inget händer, inget händer, inget händer... Plopp så dyker ett fönster upp som säger att ingen ansluten sändare kan hittas.

Hmmmm, den sitter ju där med sladd och allt. Och Explorer har hittat den som en enhet. Då drar jag mig till minnes från förra gången. Jag blir tvungen att gå igenom hela denna jättetråd tills jag finner att för att skriva ned firmware ska sändaren vara avslagen. Häpp! Och då går det bättre. När nedskrivningen är klar kopplar jag bort sändaren genom att verkligen stänga ned USB-anslutningen INNAN jag sliter ut sladden.

Slår på sändaren och den vackre Gasmannen dyker upp på skärmen samtidigt som en galant kvinnoröst frågar, -Tjenare Gasmannen. Ska vi flyga? Sekunden senare dyker ett nytt fönster upp; -EEPROM error någonting... Men det var väl själva jävulen. Är man dum eller är man dum? Vad skulle jag på och pilla i det här för? Det funkade ju som det var. När jag bemödar mig att läsa HELA texten ser jag att den uppmanar mig att trycka på en knapp. Jag gör så och nu kommer en text upp som förkunnar att EEPROM:et konverteras. Efter några sekunder startar sändaren om och nu funkar alltsammans.

Provar för säkerhets skull med en mottagare och lite servon. Jodå, funktionen är OK och alla mina gamla inställningar finns kvar. Bläddrar ned till versionsfönstret som tydligt förkunnar att det nu är ver 2.0.13.

dvogonen
2014-12-07, 19:09
Att OpenTX Companion inte ersätter companion9x beror på att de är två separata program. De delar kod, men har delvis olika funktion. Den som till äventyrs vill behålla Er9x på en radio och dessutom har en Taranis måste kunna köra programmen samtidigt.

Vad bra att uppdateringen gick bra. Kolla alla mixar, speciellt de som har med ljud att göra. Översättningen funkar inte till 100 procent mellan versionerna. Däremot brukar det inte vara några problem med vitala funktioner som gas och roderkontroll.

Gasman
2014-12-07, 21:02
Att OpenTX Companion inte ersätter companion9x beror på att de är två separata program. De delar kod, men har delvis olika funktion. Den som till äventyrs vill behålla Er9x på en radio och dessutom har en Taranis måste kunna köra programmen samtidigt.

Vad bra att uppdateringen gick bra. Kolla alla mixar, speciellt de som har med ljud att göra. Översättningen funkar inte till 100 procent mellan versionerna. Däremot brukar det inte vara några problem med vitala funktioner som gas och roderkontroll.

Om jag avinstallerar den tidigare Companion, -Tappar jag något för den nya då, eller kommer den att förbli opåverkad? (Installations- och avinstallationsprogram kan ibland bli mer komplicerade än applikationen de ska installera/avinstallera)

dvogonen
2014-12-08, 07:40
Det går bra att avinstallera companion9x. De gamla inställningarna kopierades vid första uppstarten av Companion. Efter det har de inget med varandra att göra.

turmere
2014-12-08, 16:04
När jag kör med hawkeye modulen i så surrar högtalaren massor och menyerna goes crazy. Gjorde denna lilla fix som jag hittade på nätet. Meny problemen försvann men surrandet är kvar. Lästa att man kan köra lite ferrita ringa runt några kablar så kunde det blir bättre eller att använda koppar tejp för att skärma av. Hittar dock inte någon bild på var man skärmar av för att komma till rätta med detta.
Jag är super novis på detta men tar jag tag med fingrarna i antennen längs ner så försvinner surrandet helt direkt. Är jorden dålig ?? Antennen är från rmrc så hoppas att den är äkta.
Vore skönt att få till det och slippa fullösningen :)

49316

Någon som har super lösningen :)

FinnbyFraggel
2014-12-08, 17:29
När jag kör med hawkeye modulen i så surrar högtalaren massor och menyerna goes crazy. Gjorde denna lilla fix som jag hittade på nätet. Meny problemen försvann men surrandet är kvar. Lästa att man kan köra lite ferrita ringa runt några kablar så kunde det blir bättre eller att använda koppar tejp för att skärma av. Hittar dock inte någon bild på var man skärmar av för att komma till rätta med detta.
Jag är super novis på detta men tar jag tag med fingrarna i antennen längs ner så försvinner surrandet helt direkt. Är jorden dålig ?? Antennen är från rmrc så hoppas att den är äkta.
Vore skönt att få till det och slippa fullösningen :)

49316

Någon som har super lösningen :)

Eftersom du inte har kunskap i vågutbredning och störningar eller hur du avhjälper störningar kan jag dra slutsatsen att du inte har något amatörradiocertifikat och därmed heller inte tillstånd att använda sändare på UHF (430MHz - 440MHz) så föreslår jag att du plockar ur modulen och skaffar dig din den kunskap och tillstånd som behövs för att använda den på rätt sätt.
Resultatet av att du inte först verifierar att den frekvensen du tänker använda faktiskt är ledig innan du börjar flyga och framförallt vet vad frekvensen normalt användas till kan leda till att din quad flyger dit den själv vill helt utan din kontroll.
Som sändaramatör har jag rätt att sända med 1KW på samma frekvens som din Hawkeye sänder med max 1 - 2 W, alltså kan jag vara flera mil från dig och störa ut din sändare fullständigt med 500 - 1000 gånger högre effekt och dessutom har jag ingen aning om att jag stör någon eftersom din signal är så svag så jag kan inte höra den.
/Jonas

simonarvestrand
2014-12-08, 18:40
Skulle 433mhz kräva licens så skulle alla med centrallås på bilen behöva licens

FinnbyFraggel
2014-12-08, 18:57
Skulle 433mhz kräva licens så skulle alla med centrallås på bilen behöva licens

Nej, eftersom 433.92MHz är undantaget för just styrning på kort avstånd med max uteffekt på 10mW, så visst kör du din UHF-länk med 10mW behövs inget tillstånd, men då kommer du garanterat att ha bättre räckvidd med ditt 2.4GHz system.
/Jonas

Tokaz
2014-12-08, 18:59
Värsta nQQb frågan kanske men hur fasiken ändrar jag språket från svenska till engelska menyer i sändaren?

simonarvestrand
2014-12-08, 19:17
Nej, eftersom 433.92MHz är undantaget för just styrning på kort avstånd med max uteffekt på 10mW, så visst kör du din UHF-länk med 10mW behövs inget tillstånd, men då kommer du garanterat att ha bättre räckvidd med ditt 2.4GHz system.
/Jonas
Har hört att det är 0.5w som gäller men kan ha fel

Gasman
2014-12-08, 20:30
Värsta nQQb frågan kanske men hur fasiken ändrar jag språket från svenska till engelska menyer i sändaren?

Är inte hundra% säker men tror att du måste ladda ned en engelskspråkig firmware och skriva in i sändaren för att ändra menyer mm. Åtminstone hade den firmware jag laddade hem för 2.0.13 tillägget "se". Röstspråket däremot kan du växla i sändarens grundinställningar.

dvogonen
2014-12-08, 20:49
Det stämmer. Textspråket är inte utbytbart. Man måste alltså byta firmware för att byta textspråk.

Detta beroende på att samma översättningsmekanism används för FrSky Taranis och för FlySky 9x. I 9x är det enormt ont om minne och därför används bara en uppsättning specialtecken och en uppsättning textsträngar. Man skulle iofs kunna göra om mekanismen för Taranis som har betydligt mer minne tillgängligt. Detta är dock komplicerat och skulle kräva ett antal dagars arbete, så ingen har känt sig manad.

Hayvosh
2014-12-08, 22:38
Har hört att det är 0.5w som gäller men kan ha fel

Du har tyvärr fel :p
10mW om man ska tro mina sändar amatör böcker, så vem som helst får använda lås och garageports öppnare licensfritt :)

FinnbyFraggel
2014-12-08, 22:47
Har hört att det är 0.5w som gäller men kan ha fel

Ja, men det är för PMR på 444 MHz och dom frekvenserna är enbart tillåtet att använda för tal kommunikation med godkända apparater.
Där är det inte tillåtet att köra varken radiostyrning eller videolänk oavsett tillstånd.
/Jonas

simonarvestrand
2014-12-09, 06:00
Då så. Tack för infon. Lite trist här att dom lokala raduoföreningarna inte verkar leva . Har försökt kontakta men inget svar. Inget svar på mail efter 2 år tolkar jag som dött.

Hur många är det som kör ezuhf direkt i taranisen?

FinnbyFraggel
2014-12-09, 09:28
Då så. Tack för infon. Lite trist här att dom lokala raduoföreningarna inte verkar leva . Har försökt kontakta men inget svar. Inget svar på mail efter 2 år tolkar jag som dött.

Hur många är det som kör ezuhf direkt i taranisen?

Om du går in på www.ssa.se och söker under distrikt 5 som du geografiskt tillhör, kommer du att hitta flera klubbar som förmodligen är villig att hjälpa dig att bli sändaramatör.
/Jonas

simonarvestrand
2014-12-09, 11:22
Det va den vägen jag gick men mail verkar inte funka på klubbarna. Men nu ska vi inte smutsa ner denna tråd med detta

tvbcom
2014-12-09, 15:33
Värsta nQQb frågan kanske men hur fasiken ändrar jag språket från svenska till engelska menyer i sändaren?

Kolla in här för en massa bra info:http://open-txu.org/

pernstig
2014-12-14, 12:29
Jag har ingen Taranis (ännu) men efter snabbläsning av manualen "OpenTX_for_FrSky_Taranis" av Andre Bernet kan jag tycka att programmering av ny modell påminner lite om MPX mc4000 då man väljer template "Universal" där inga kontroller, mixrar eller servon är defininerade i förväg.
Tyvärr är sidorna 21, 22, 25, 26, 27, 28 och 32 i manualen blanka i mitt exemplar. Kan någon länka till en komplett manual?