handdator

Visa fullständig version : FrSKY TARANIS



Sidor : 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9

dvogonen
2014-12-14, 14:20
De senaste versionerna av alla dokument för OpenTX 2 finns här http://www.open-tx.org/documents.html

Jag har för mig att manualen inte är komplett. André tröttnade innan han blev klar och ingen annan plockade upp stafettpinnen.

Det finns dessutom bra material tillgängligt på OpenTX University:
http://open-txu.org

FinnbyFraggel
2014-12-14, 14:31
Den versionen av manualen jag har som är skapad 140427 verkar komplett, den är totalt 37 sidor och ingen är tom.
Jag minns dock inte var jag hämtade den eller om den låg på SD-kortet i radion.

/Jonas

dvogonen
2014-12-14, 17:49
Jag utgick från att du var ute efter manualen för Open-source varianten av OpenTX. Men så behöver det naturligtvis inte vara. Om du inte bytt programvara utan har kvar den som radion kom med, så finns manualen för den på tillverkarens hemsida: http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=Manual&down=108&file=Manual-Taranis%20X9D.

senmathal
2014-12-19, 19:53
Nej men nu blev det ju väldigt tyst i den här tråden :)

Undrar om det är någon som har använt Taranis tillsammans med simulator? Jag använder Clearview med E-sky. Kan den här typen av kabel fungera? http://www.hobbyking.com/hobby/store/__24348__USB_Simulator_Lead_for_Turnigy_GTX3_Trans mitter_VRC_Sim_Compatible.html

/Mats

FinnbyFraggel
2014-12-19, 20:09
Ja, den kabeln fungerar till Taranis, men om den fungerar i ClearView vet jag inte.
Jag kör min Taranis trådlöst mot datorn via en CPPM mottagare eftersom det är samma signal som man får ut i Trainer kontakten.
/Jonas

senmathal
2014-12-19, 22:06
Ok! Hur kopplar du mottagaren till datorn?

/Mats

FinnbyFraggel
2014-12-19, 22:16
Ok! Hur kopplar du mottagaren till datorn?

/Mats

Det är inte till datorn direkt jag kopplar mottagaren utan till USB dongeln, och om vi tar den du länkade till så gör jag en adapter från mottagarens CPPM utgång till den kontakten som du normalt sätter i radion, och eftersom mottagaren normalt matas med 4.8 - 5V så plockar jag ut även denna spänning från USB kontakten på dongeln.
Sen är det bara att göra som när man flyger IRL, starta radion och anslut USB-dongel med mottagaren och sen starta simulatorn.
/Jonas

senmathal
2014-12-19, 22:33
Oj! Det var nog lite överkurs för mig :) Jag får nog beställa en kabel som jag kan sätta direkt mellan dator och sändare.

/Mats

senmathal
2014-12-21, 23:33
USB kabeln som man använder för att koppla upp sig mot Comapanion fungerar aldeles utmärkt som simulatorkabel. I alla fall med Clearview och säkert även med andra. Hittade detta i denna tråd http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=97&t=3567

Slå på radion, koppla in kabeln i sändare och dator. Starta simulatorn och gå in under controll setup och hör och häpna, i listan över olika kontrollalternativ fanns Taranis Yoystick. Där kan man sedan enkelt konfigurera vilken spakrörelse som ska kopplas till vilken funktion. Sedan är det bara att kalibrera och trycka ok och allt fungerar perfekt.

Jag gjorde naturligtvis en ny modell i Taranis som kommer att få heta Simulator.

/Mats

Boopidoo
2015-01-09, 00:10
Hur är det med Expo på OpenTX? Är det som Futaba med läge utslag kring centrum med negativ expo. Eller är det som på JR och Spektrum med lägre utslag för positiv expo?

Har inte Taranisen här så jag kan prova själv.

dvogonen
2015-01-09, 03:54
Det är som på JR och Spektrum

No4
2015-01-09, 08:05
Har två mottagare som behöver få ny mjukvara. Har för mig att någon här på forumet nämnde att han kunde "Flasha" ladda in ny mjukvara i mottagare.

Hur gör man detta och vad behövs för sladd koppling och var finns mjukvaran?

Boopidoo
2015-01-09, 10:09
Det är som på JR och Spektrum
Tackar ödmjukast

Gasman
2015-01-09, 12:28
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/129687060X7478X13.pdf

Data Dan
2015-01-09, 17:35
Jag har bytt FW i en d8r-II plus

ToWi
2015-01-09, 22:56
Såg precis att FrSky har släppt uppdateringar till alla sina D16-kompatibla mottagare och sändare, dvd Taranis, X4R, X6R, X8R etc för att anpassa sig till europeisk standard (ETSI EN 300 328 V1.8.1)


Tänkte beställa en FrSky kabel (obs att både "FRUSB-3 UPGRADE CABLE" och "FRSKY SMART PORT CONVERTER CABLE" behövs) men upptäckte att det går lika bra med en usb-serial kabel utrustad med ett FTDI chip. Den kan man programmera om att använda inverterad Tx/Rx. Sedan behöver man en 1N4007 (eller någon annan 1N400X diod) och en breadboard. Beställde 10 dioder för 30:- (inklusive frakt) på eBay eftersom jag redan hade resten. Kopplingsschema finns i pdfen som medföljer arkivet med ny firmware.

Gasman
2015-01-09, 22:58
Men MÅSTE man verkligen uppdatera? Alla mina mottagare funkar lika perfekt nu som för fjorton dagar sedan...

ToWi
2015-01-09, 23:02
Firmware: http://www.frsky-rc.com/download/
Flasher: http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=Tool&down=115&file=Upgrade%20Lite-S.Port%20Telemetry

ToWi
2015-01-09, 23:06
Men MÅSTE man verkligen uppdatera? Alla mina mottagare funkar lika perfekt nu som för fjorton dagar sedan...

Självklart är det ingen som tvingar dig att uppdatera och uppdateringen "behöver" bara göras inom EU så det är ju ingen bug som fixats etc. Tror det bara gäller regler hur man samsas i 2.4Ghz bandet. Skall se om ETSI har den tillgänglig gratis eller om det finns en diff någonstans.

dvogonen
2015-01-09, 23:52
Men MÅSTE man verkligen uppdatera? Alla mina mottagare funkar lika perfekt nu som för fjorton dagar sedan...
Ja och Nej....

Som jag förstår saken är det från och med nu förbjudet att sälja mottagare eller sändare inom EU som inte uppfyller de nya kraven på 2.4GHz utrustning. Det är däremot helt OK att fortsätta att använda den existerande utrustningen hur länge man vill. FrSky har tagit fram nya versioner av sändarna och mottagarna och dessa versioner säljs alltså från och med nu.

Problemet är kompatibiliteten. Det verkar som om de nya versionerna av mottagarna inte fungerar tillsammans med sändare som inte uppgraderats. Det kommer alltså inte att gå att köpa nya mottagare till sin radio. Men uppgraderar man radion så måste man uppgradera alla sina gamla mottagare. Och råttan på repet...
Ett ytterligare problem är kompatibilitet med de äldre D8-mottagarna. Jag vet inte om dessa kommer att fungera med uppgraderade sändare över huvud taget. Informationen är förvirrande eller obefintlig.

Personligen tänker jag låta bli att uppgradera, tills dess att läget är klarare. EU-reglerna påverkar inte USA eller asien, där den gamla typen av mottagare fortsätter att säljas. Det borde gå att få tag i nya mottagare därifrån. Om inte annat så borde det gå att "nedgradera" europeiska mottagare till internationella versioner av programvaran. Vad jag vet är det bara försäljningen av dem som är förbjuden, inte modifiering.

senmathal
2015-01-10, 01:13
Vad är det som händer egentligen och är detta något som bara Frsky är drabbas av. Måste jag uppdatera min Taranis om jag köper en ny mottagare? Och om jag uppdaterar den kommer då mina gamla mottagare att fungera?


/Mats

dvogonen
2015-01-10, 03:16
Det som hänt är att från årsskiftet har EUs standard för hur apparater får använda 2.4GHz-bandet uppdaterats. Standarden heter ETSI EN 300328. Idéen är bra: All ny utrustning skall försöka undvika att störa ut annan utrustning som redan kommunicerar på en viss del av bandet. Detta genom att aktivt välja andra frekvenser och hoppa mellan dessa. Resultatet slår mot alla tillverkare, men har olika effekt. DSM2 är nog tvärkört eftersom det protokollet låser två kanaler och aldrig hoppar. Å andra sidan är DSMX ett hoppande protokoll och är tydligen OK. Men inga fler DSM2-mottagare alltså.

FrSky hoppar också, men tydligen inte på rätt sätt. Därav uppdateringen.

Jag läste någonstans att det inte går att uppdatera Futabas äldsta 2.4GHz-system, FAAST. Så några sådana mottagare får nog inte heller säljas längre.

Men exakt vilka konsekvenserna blir vet jag inte. Med tanke på att de nya normerna varit kända i nästan två år, så hade man kanske kunnat förvänta sig lite mer framförhållning och information. Själv tänker jag sitta still i båten och inte ändra något alls till att börja med.

numnutchris
2015-01-10, 09:46
---

Jag läste någonstans att det inte går att uppdatera Futabas äldsta 2.4GHz-system, FAAST. Så några sådana mottagare får nog inte heller säljas längre.




Stämmer nog inte helt, FASST mottagarna saknar telemetri och sänder inte och dagens sändare går uppdatera. Problemet med tex 14SG och FASST blev de där FrSky T-mottagarna som ballar ur när det blir lite störningar pga ändringarna i protokollet. TFR8/S/SP verkar gå 'gör-det-själv' men har man de andra typerna kanske man ska fundera på om man ska uppdatera sändare (eller använda en äldre/utgången sändare)

ToWi
2015-01-10, 09:53
Men exakt vilka konsekvenserna blir vet jag inte. Med tanke på att de nya normerna varit kända i nästan två år, så hade man kanske kunnat förvänta sig lite mer framförhållning och information. Själv tänker jag sitta still i båten och inte ändra något alls till att börja med.

Jo, det är nog det bästa. Det råder stor osäkerhet angående exakt vad FrSky har gjort för ändringar och hur det ev. kan påverka radio-länken. Kasst att de väntade in i det sista och inte samtidigt släppte ett dokument med teknisk och administrativ information.

McRegor
2015-01-10, 10:57
OM man nu i nån framtid skulle försöka sig på att uppgradera mottagarna - behöver man då verkligen båda dessa kabelkit som refererats ovan eller räcker det trots allt med detta - http://www.banggood.com/FrSky-Upgrade-Cable-FrUSB3-For-DFT-DJT-DHT-Telemetry-Receiver-p-929071.html
Ja - det gäller alltså nyare telemetri-mottagare.
Roger

ToWi
2015-01-10, 12:47
Ja, du behöver den andra biten också (eller en diod och lite lödning).

http://www.banggood.com/FrSky-Smart-Port-Converter-Cable-SPC-p-929073.html

Peter_L
2015-01-10, 14:16
Sådär, nu har jag garderat mig och beställt båda kablarna från Aloft Hobbies efter att ha läst dom här senaste inläggen...

Cinzano
2015-01-12, 23:30
Är det någon som kör med FrSky gps o fått det o funka?

senmathal
2015-01-13, 20:37
Om man köpt utrustning som efter mindre än ett år inte fungerar som det är tänkt och helt nödvändiga tillbehör inte är kompatibla längre, är det då inte tillverkarens ansvar att sköta uppdatering av utrustningen så den fungerar som det är tänkt.

/Mats

erolwi
2015-01-13, 21:43
Är det någon som kör med FrSky gps o fått det o funka?
Jag har en GPS som jag kört lite med, den senaste til x-serie motaggarna. Funkat rakt av men krävt upp till flera minuter stillastående innan den låst position.

UndCon
2015-01-14, 00:36
Om man köpt utrustning som efter mindre än ett år inte fungerar som det är tänkt och helt nödvändiga tillbehör inte är kompatibla längre, är det då inte tillverkarens ansvar att sköta uppdatering av utrustningen så den fungerar som det är tänkt.

/Mats


Det är inte tillverkarens fel att det är lagändringar. Tekniskt sett är det inget fel på den heller

McRegor
2015-01-14, 06:25
Men om tillverkarna faktiskt haft kännedom om detta under 2 års tid så borde man ju inte lanserat ny utrustning (Taranis t ex) under den tiden som inte uppfyller kommande krav - så visst är det tillverkarnas ansvar. Detta kom nog inte som en blixt från en klar himmel utan man nonchalerade helt enkelt det kommande kravet vilket är dåligt agerat och sätter oss konsumenter med svarte petter istället.
Roger

senmathal
2015-01-14, 10:03
Eftersom det tydligen kommer att vara tillåtet att använda den radio man redan har tycker man att det även borde vara tillåtet att tillverka mottagare som passar den. Det vore rimligare om det bara blev förbjudet att sälja nya sändare som inte är uppdaterade. Nu vet jag ju i och för sig inte hur lagen ser ut.

Hur löser andra tillverkare det här problemet. Taranis-användare är väl till viss del vana med att göra egna uppdateringar men med vissa märken och modeller är det kanske inte ens möjligt.

Har försökt hitta lite information på Frsky hemsida och man få leta väldigt noga för att hitta något. Det man hittar är en fimrware-upptadering men så vitt jag kan se står det ingenting om varför. Däremot står det att det inte är nödvändigt utanför Europa.

Det där ska naturligtvis stå som en rubrik på första sidan på deras hemsida. Desstutom skulle alla som säljer Frsky ha det som en blänkare på deras sidor. Riktigt dåligt skött måste jag säga. Det kommr säkert att vara ett antal Taranisanvändare som köper nya mottagare som inte fungerar och dom inte fattar varför. I informationen om mottagarna förväntar jag mig att det kommer att stå "Kräver uppdatering av radion" Och i texten om nya radio "Ej kompatibel med äldre mottagare" Allt annat vore vilseledande.

Det här är rubriken som finns under fliken "Press" på hemsidan Firmware for ETSI EN 300 328 V1.8.1 Men vilken dödlig fattar vad den handlar om Ingen förklaring alls om varför den behövs ?

/Mats

ToWi
2015-01-14, 10:10
Eftersom det tydligen kommer att vara tillåtet att använda den radio man redan har tycker man att det även borde vara tillåtet att tillverka mottagare som passar den. Det vore rimligare om det bara blev förbjudet att sälja nya sändare som inte är uppdaterade. Nu vet jag ju i och för sig inte hur lagen ser ut.

"Problemet" är ju att nästan alla FrSkys mottagare också är sändare i och med telemetrin.


Hur löser andra tillverkare det här problemet. Taranis-användare är väl till viss del vana med att göra egna uppdateringar men med vissa märken och modeller är det kanske inte ens möjligt.

Tex alla Spektrums DSM2 sändare är helt bortplockade från marknaden, och alla deras DSMX sändare har designats om så att de inte längre kan prata med DSM2 mottagare. DSMX i sig är tydligen redan kompatibel med den nya lagen.

McRegor
2015-01-14, 10:20
Tyvärr känns inte FrSky som en riktigt seriös tillverkare av sändare för till dessa hör ju en avancerad programvara och om jag fattat rätt så tar FrSky inget ansvar för programvaran och dess utveckling utan man förlitar sig helt på en "frivillig-organisation". Så trots att jag själv är en av alla Taranis-ägare så är jag nog en aning tveksam till deras fortlevnad som sändartillverkare för i så fall får man nog ta ansvar för hela produkten och inte bara hårdvaran. Vi har ju hittills inte heller sett nån annan sändarprodukt än just Taranis om än att denna utvecklats en aning under resans gång. Det är väl främst programvaran som säljer Taranis och den är ju inte nåt som FrSky ansvarar för och utvecklar. Och personligen hade jag nog gärna betalat några kronor till för en sändare med lite bättre mekanisk kvalitet för helt övertygande är den tyvärr inte - i alla fall enligt min uppfattning.
Roger

senmathal
2015-01-14, 11:23
Jo jag inser problemet men även om programvaran utvecklas för sig på frivillig basis så säljer ju Frksy sändaren med programvaran. Det vore ju annat om det var en tom plattform som man sedan själv helt och hållet laddade ner programvaran i.

Vad gäller den mekaniska kvaliteten är jag dock hitintills helt nöjd och jag ångrar inte köpet av radion.

Men jag håller med om att man nog måste ta ett större ansvar för hela produkten. Man behöver no inte klanta sig särskilt mycket för att vara borta från marknaden. Kan tänka mig att när den första förtjustningen över detta ny koncept har lagt sig så kommer intresset att avta.

Någon som vet varför uppdateringarna av Companion kommer så tätt? I går när jag öppnade companion fanns en ny uppdatering tillgänglig och ytterligare en idag.

/Mats

ToWi
2015-01-14, 11:55
Du måste skilja på OpenTX som "bara" är operativsystemet i sändaren. Radiodelen i sändaren och mottagaren är det 100% FrSky som är ansvarig för (mao helt ansvarig för soppan med EU-uppgraderingen).

De släppte 2.0.14 igår men den hade några buggar i Companion som 2.0.15 fixar. Inga ändringar eller problem i övrigt.

McRegor
2015-01-14, 12:35
Tja - OpenTX är väl inte "bara" operativsystemet utan det är väl i allra högsta grad också "applikation" i detta fall.
Men visst är det FrSky som bär ansvaret för EU-uppgraderingen - men frågan är om dom känner det som sitt ansvar av agerandet att döma...
Vad är er generella rekommendation för oss som ännu inte har så många FrSky-mottagare - skall vi uppdatera det vi har för att säkerställa funktionen med framtida nya mottagare ?
Roger

senmathal
2015-01-14, 14:20
Har jag förstått det rätt om det bara berör vissa mottagare? Är det mottagare med telemetri? Fungerar mottagare som inte berörs oavsett uppgradering eller inte?

Ja det är ju sådana frågor som man önskar att Frsky hade svarat enkelt och tydligt på.

/Mats

Ps
Efter lite letande hittade jag en guide för uppgradering i PDF format. Tyvärr går rätt så stora PDF filen inte att öppna på min dator. Det har aldrig hänt förut.

ToWi
2015-01-14, 14:28
TVad är er generella rekommendation för oss som ännu inte har så många FrSky-mottagare - skall vi uppdatera det vi har för att säkerställa funktionen med framtida nya mottagare ?
Roger

Jag tänker köra vidare med den gamla mjukvaran i mina X-mottagare tills vidare. Behöver man köpa någon mera går det ju alltid att flasha om dem. Jag vill vara säker på att RF-mjukvaran är testad ordentligt innan jag byter.


Har jag förstått det rätt om det bara berör vissa mottagare? Är det mottagare med telemetri? Fungerar mottagare som inte berörs oavsett uppgradering eller inte?


FrSky har bara släppt ny mjukvara för sina X-mottagare (och sina Futaba kompatibla mottagare). D serien fungerar enligt inlägg på RCG utmärkt även efter uppgradering av den interna modulen på Taranisen.

senmathal
2015-01-14, 15:30
Ok! Då klarar jag mig lindrigt då jag i alla fall inte har några mottagare som behöver uppgraderas. Men det är ju jag det och det gör det ju inte enklare för de som har några X-mottagare.

Jag kollade lite på HK:s X-mottagare men där var det inte lätt att se om dom var uppgraderade eller inte. Utanför Euoropa verkar det ju vara som förut så att allt är upplagt för sammanblandning med stor risk att beställa fel mottagare.

Skulle vara kul att höra om AM Ove har någon info i frågan.

/Mats

dvogonen
2015-01-15, 08:06
Tyvärr känns inte FrSky som en riktigt seriös tillverkare av sändare för till dessa hör ju en avancerad programvara och om jag fattat rätt så tar FrSky inget ansvar för programvaran och dess utveckling utan man förlitar sig helt på en "frivillig-organisation".
Nja, det stämmer inte riktigt. FrSky släpper egna versioner av OpenTX som är helt genomtestade och innehåller stöd för den senaste hårdvaran. Det är dessa som kommer med radion och kan laddas hem från deras hemsida. Hitintills har FrSkys programvara varit väldigt lik opensource-versionen, men det kommer att förändras framöver.
För den nya sändare de jobbar på just nu har de skrivit egen programvara. De har dessutom gett tillgång till prototyper till OpenTX och Ersky9x-grupperna. Men den egna programvaran blir antagligen vad som levereras med sändaren.

McRegor
2015-01-15, 08:54
Det låter ju bra Dvogonen och då får man ju också hoppas att dom bygger upp en supportorganisation som tar ansvar för programvaran.
Roger

dvogonen
2015-01-15, 12:03
Det får man hoppas. Även om deras nuvarande hantering av firmware inte inger någon stor förhoppning. Förvirringen runt den nya situationen med EU-specifika sändare och mottagare känns ju total.

ToWi
2015-01-15, 12:38
Föresten så såg jag nyss att nästa version av OpenTx har en finess som gör att man kan flasha SmartPort enheter med hjälp av sin Taranis. Praktiskt för alla som inte äger en Windows burk.

oddname
2015-01-16, 08:09
Sitter och reflekterar över att min gimbal är överkänslig och småsurar över att man inte kan ställa in området den kan vridas och kom på tanken; Kan man inte justera in så att området man kan styra med sin vridpot på taranisen begränsas?
Så att vrida fullt åt ena hållet kanske innebar att gimbalen lutade 60 grader, men med begränsningen så kanske 30 grader.

Så att man kan vrida gimbal mindre, men med större precision iom begränsningen :) Hoppas någon förstår
Någon form av skalning så att man får mer kontroll.

ToWi
2015-01-16, 19:03
Har du prövar att använda expo-kurvor på dina inputs?

oddname
2015-01-16, 22:10
Ger inte en kurva samma utslag fast med annorlunda respons bara?

Lägger upp en bild på hur jag vill ha det, kanske jag som är otydlig :)

49997

Gasman
2015-01-17, 11:12
Visst kan du begränsa servots utslag efter eget gottfinnande men du får inte större precision i och med det. För detta är det glappfri mekanisk utväxling som gäller.

oddname
2015-01-17, 12:08
Så det går absolut inte att få +100 utslag med ratten t ex när den bortslösa motorn bara ger kanske +50 utslag och omvänt?
"precision" menar jag, helt enkelt att det krävs mer rörelse för ett visst utslag då jag inte kan justera detta i gimbalen :/

Gasman
2015-01-17, 12:46
OK, jag trodde att du med "precision" avsåg ökad exakthet, alltså högre vinkelnoggrannhet. I servomenyn kan du fixa det du vill. Där ställer du yttre ändlägen, centerpunkt mm. Du kan t.ex. ställa in att servot endast ska röra sig 5° linjärt vid full spakrörelse. Du kan också ställa in hastighetsbegränsning på servot. Kanske kan vara praktiskt på en kameragimbal?
Jag har inte radion här hemma nu, annars hade jag kunnat visa mer i detalj. Men kolla i manualen under Page7:Servos. Praktiskt är också att ha en lös mottagare med några servon "på bänken" när man lattjar runt i menyerna för att bli bekant med funktionerna.

oddname
2015-01-17, 13:32
Ahh ok ska kika på det. I praktiken är det ju bara att ställa in vilka PWM-värden man skickar ut som jag fattat det?

EDIT
Och det fungerade alldeles utmärkt, man tackar för tipset! :D

Gasman
2015-01-25, 14:08
Jag hittade i alla fall tre olika ställen att greja utslagen som du ville ha det.
-INPUT: Gå in i redigeringsläge och minska värdet VIKT
-MIXER: Gå in i redigeringsläge och minska värdet VIKT
-SERVON: Gå in i redigeringsläge och minska värdena under SUBTRIM

Alla metoder funkar bra om du bara har en (1) funktion som input. Har du av någon anledning mixat in andra inputs ska du köra SERVO-alternativet. Där kan du också fritt ställa in mittpunkt respektive ändlägen och dessa värden ska vara överordnade alla andra signalmanipulationer.

Keny
2015-01-28, 19:46
Hur är det egentligen med kvaliteten på tre-lägesomkopplarna på Taranisen. En har redan börjat glappa i ena ändläget efter bara c:a 3 mån. Flera som drabbats? Antar att det finns en anledning till att den finns med i reservdelslistan på Hk.

Ville
2015-01-29, 14:47
Hej! Något nytt om FrSky nya X9E-pultsändare? Väntar ivrigt och hoppas den ska dyka upp INNAN sommaren?

/Ville :)

High Five
2015-01-30, 01:05
Jag har hört om ett eller två fall där folk tappat sin Taranis och då haft sönder en vipp-brytare. Skulle tro att det är ett vanligare fel. När det gäller reservdelar så kan du nog bygga hela radion från reservdelar då allt eller nästintill allt finns som reservdel till Taranis.

KaptenGnissel
2015-02-01, 11:58
De hände mig, se
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/44642-Reservdelar-till-X9D-Taranis

Köpte nya brytare hos t9hobbysports. Naijs prajs och resonabel frakt.

KaptenGnissel
2015-02-01, 14:27
Efter att ha läst de tre fyra sista sidorna av denna tråd som avhandlar uppgradering av EU ETSI kompatibel mjukvara till FrSKYs mottagare har jag försökt hämta den nya, ETSI kompatibla firmwaren till mina X8R mottagare från FrSkys hemsida (http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=&down=175&file=X8R-%20Firmware%20complied%20ETSI%20EN%20300%20328%20V 1.8.1).

Problemet är bara att när jag klickar på DOWNLOAD knappen så kommer det upp en HTML sida med kvalificerad rappakalja.

Nån som vet vad detta beror på?

bogieboy
2015-02-01, 14:28
Hallå alla! någon som vet om denna (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10994__HobbyKing_X_1000_Advanced_Head_Movement_T racker_Gyro.html) funkar med Taranisen?

ToWi
2015-02-01, 16:15
Pröva att höger-klicka på Downloadknappen och välj "save link as" eller någon liknande. Eller pröva en annan webbläsare.


Efter att ha läst de tre fyra sista sidorna av denna tråd som avhandlar uppgradering av EU ETSI kompatibel mjukvara till FrSKYs mottagare har jag försökt hämta den nya, ETSI kompatibla firmwaren till mina X8R mottagare från FrSkys hemsida (http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=&down=175&file=X8R-%20Firmware%20complied%20ETSI%20EN%20300%20328%20V 1.8.1).

Problemet är bara att när jag klickar på DOWNLOAD knappen så kommer det upp en HTML sida med kvalificerad rappakalja.

Nån som vet vad detta beror på?

ToWi
2015-02-01, 16:18
Du kan ju alltid testa och koppla in en annan radio i Trainerporten och verifiera att du kan sända ut både master och slave samtidigt.


Hallå alla! någon som vet om denna (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10994__HobbyKing_X_1000_Advanced_Head_Movement_T racker_Gyro.html) funkar med Taranisen?

McRegor
2015-02-01, 16:34
Fungerar bra för mig med "Download-knappen" för mottagar-firmwaren. Kör Win 7 + Chrome.
Roger

KaptenGnissel
2015-02-01, 19:26
Testat med både IE och Opera, no luck.
Sen slängde jag ut Opera och installerade FireFox istället -voilá - nu gick det hur fint som helst.

ToWi
2015-02-02, 07:32
Borde fungera fint om du kör Open-TX 2.0.x. När man kopplar in en slavenhet så blir TR1->TRn aktiva och kan användas istället för Rud/Ele etc i inputs och mixar. Satt och lekte med det här igår kväll för att jag blev nyfiken själv :)
OBS att du inte skall gå över i Trainer-läge.


Hallå alla! någon som vet om denna (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10994__HobbyKing_X_1000_Advanced_Head_Movement_T racker_Gyro.html) funkar med Taranisen?

bogieboy
2015-02-02, 19:58
Borde fungera fint om du kör Open-TX 2.0.x. När man kopplar in en slavenhet så blir TR1->TRn aktiva och kan användas istället för Rud/Ele etc i inputs och mixar. Satt och lekte med det här igår kväll för att jag blev nyfiken själv :)
OBS att du inte skall gå över i Trainer-läge.
Alright det låter ju bra. Min taranis är orörd vad gäller programvara. Så vet ej vilken version jag har.

Tror du den headtrackern är plug and play då då?

ToWi
2015-02-03, 08:10
Om du har den första taranisen måste du uppgradera till 2.0 först. I övrigt har jag ingen aning hur mycket eller hur lite handpåläggning som kan tänkas behövas; jag har bara prövat med en Spektrum Dx7 som slav.

bogieboy
2015-02-03, 11:52
Ok då får jag försöka mig på en uppdatering då.

Hittade denna tråd på rcgrops kanske är ett bättre alternativ! :-D

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1677559

PatrikE
2015-02-03, 12:21
Ok då får jag försöka mig på en uppdatering då.

Hittade denna tråd på rcgrops kanske är ett bättre alternativ! :-D

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1677559

MultiWii funkar forfarande...;)
http://fotoflygarn.blogspot.fi/2011/09/headtracker-for-dummies.html
Det var ju någon som fick mej att göra en howto på den för länge sen..

Jag har lekt lite ned den på senaste tid och upgraderat till koden till V2.4
Men den ligger inte ute.


I radion sätter man bara PPM-kanal som källa i mixen.

bogieboy
2015-02-03, 14:45
MultiWii funkar forfarande...;)
http://fotoflygarn.blogspot.fi/2011/09/headtracker-for-dummies.html
Det var ju någon som fick mej att göra en howto på den för länge sen..

Jag har lekt lite ned den på senaste tid och upgraderat till koden till V2.4
Men den ligger inte ute.


I radion sätter man bara PPM-kanal som källa i mixen.
Haha ja. Undrar hur det gick för den stållen. :-P

PatrikE
2015-02-03, 15:11
Haha ja. Undrar hur det gick för den stållen. :-P

Har hört på ryktesvägen att han letar Headtracker igen!... ;)

bogieboy
2015-02-05, 06:51
Japp nu är jag igång igen. Men om jag införskaffar ett arduino Pro mini och ett 9 axligt kort enligt tråden på rcgrops funkar din kod då PatrikE?

Eller är det bättre att köpa arduino nano 3.0

Och var hittar jag ett lämpligt gyro till bra pris. Aurdino finns på kjell.com så det klper jag där. :-D

PatrikE
2015-02-05, 08:30
RCG combon ska fungera rakt av med koden i min Howto.

Ebay brukar vara en bra källa om man är ekonomiskt lagd.
Annars kan denna Flightcontroller fungera storleksmässigt.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__42250__MINI_MWC_Flight_Control_Board_and_DSM2_Co mpatible_Receiver_ACC_GYRO_BARO_MAG.html

senmathal
2015-04-15, 20:47
Min Taranis har legat på hyllan ett tag och när jag nu tog fram den och skulle göra ett räckviddstest så hittade jag inte rätt i menyerna. Jag sökte först i menyn för radions huvudinställningar men hittade inget. Nu har jag istället letat under den specifika modellens meny och där hittar jag något som heter:

"Receiver [Bind] [Testa]"

Är det under testa som man gör räckviddskontroll med begränsad uteffekt? När man väljer testa ljuder upprepad tre korta pip pip pip.

/Mats

thoabr
2015-04-15, 21:48
Min Taranis har legat på hyllan ett tag och när jag nu tog fram den och skulle göra ett räckviddstest så hittade jag inte rätt i menyerna. Jag sökte först i menyn för radions huvudinställningar men hittade inget. Nu har jag istället letat under den specifika modellens meny och där hittar jag något som heter:

"Receiver [Bind] [Testa]"

Är det under testa som man gör räckviddskontroll med begränsad uteffekt? När man väljer testa ljuder upprepad tre korta pip pip pip.

/Mats

Range, piper som du sa.Rätt

freddan_6
2015-04-15, 21:50
Min Taranis har legat på hyllan ett tag och när jag nu tog fram den och skulle göra ett räckviddstest så hittade jag inte rätt i menyerna. Jag sökte först i menyn för radions huvudinställningar men hittade inget. Nu har jag istället letat under den specifika modellens meny och där hittar jag något som heter:

"Receiver [Bind] [Testa]"

Är det under testa som man gör räckviddskontroll med begränsad uteffekt? När man väljer testa ljuder upprepad tre korta pip pip pip.

/Mats
Kort sag ja, detta är range check menyn. Högtalaren är till för att påminna dig om att inte flyga i rangecheckmod.

senmathal
2015-04-15, 22:28
Tack!!

Om sanningen nu ska krypa fram så förlorade jag kontakten med en gammal Cub utan att riktigt veta varför. Hur känsligt är det om mottagarantennerna råkar hamna parallellt bakåt i modellen?
1 Given radiostörning
2 kan bli några glitchar men går för det mesta bra
3 Inte optimalt men går för det mesta bra så länge man inte flyger väldigt långt bort.

Jag lade också märke till att den gröna dioden på mottagaren flimrar lite grand. Men tycker mig minnas att dom brukar göra det.

När jag kom framtill modellen fungerade alla servon som dom skulle. När jag tappade kontakten kändes det som om det var definitivt.

/Mats

thoabr
2015-04-16, 05:51
Hej

Alldeles intill varandra är inte bra. Försök rikta dom så långt ifrån varandra som möjligt. Ut med en genom kroppsida om det går, neråt ut typ 90grader.

Med vänlig hälsning Thomas

freddan_6
2015-04-16, 07:26
Mats, du vet hur en munk "doughnut" är formad. Tänk sändarantennen respektive mottagarantennen trädd genom hålet i munken. Där det finns munk finns det utsänd radiosignal respektive mottagarekänslighet.
Om mottagarantennenna riktar åt samma håll så kan bägge dippa samtidigt. Om de är nära varandra kan elmotorn eller metanolmotorn komma mellan sändaren och mottagaren för bägge antennerna samtidigt och skymma. Det är det sämsta möjliga att tejpa ihop antennerna. Bäst är 90graders vinkel så att de tänkta munkarna täcker hela klotet, och du får mottagarkänslighet i alla riktningar. Bäst är också ett stycke ifrån varandra så att ingen utrustning i planet kan skymma bägge. Svårt att säga mer exakt men du kan få störning om en rejält stor motor är mellan mottagare och sändare. Jag har för mig att räckvidd längs med antennsprötet är nära ingen. Men planet bör komma ur detta läge i luften snabbt och mottagaren är snabb att starta igen så fort den får signal.

senmathal
2015-04-16, 08:34
Jag har för mig att räckvidd längs med antennsprötet är nära ingen. Men planet bör komma ur detta läge i luften snabbt och mottagaren är snabb att starta igen så fort den får signal.

Jo det var det jag tänkte då modellen gjorde några rejäla krumsprong och borde ha kommit ur radioskuggan så fort den ändrade läge men jag fick ingen som helst kontakt med modellen. Jag är även lite osäker på om jag kollade hur sändarantennen var riktad. Början på säsongen och en modell som skulle i luften för första gången och lite nervös som vanligt när det är första gången något ska upp så missade jag det. Men jag brukar alltid ha den pekande åt ena sidan. Om det nu var så att även sändarantennen hade ett mindre gynnsamt läge i kombination med felriktade mottagarantenner kanske det var orsaken.

Riktigt trist med radiofel som man inte är hundra säker på orsaken till. Mottagaren var en ny V8FR-II, en likadan som jag flugit riktigt mycket med utan en enda antydan till radiobortfall. Batteriet är ett 3 cells lipo kopplat över en Jeti SBEC som försörjer både tändning och mottagare. Mellan Sbec och motor sitter det en Rcexl Kill Switch.

/Mats

dvogonen
2015-04-16, 09:38
Det är absolut inte normalt att få "glitchar" om du flyger inom synhåll med den mottagaren. Det skall helt enkelt inte hända. Detta oavsett hur du monterar antennerna. Den enda FrSky-mottagare jag fått störningar med är deras lilla 4-kanalare för korthåll. Den med bara en antenn. Alla de andra har varit 100-procentiga

I och med att mottagaren är helt ny så finns risken att något är galet med den. Antennkablarna sitter exempelvis med små kontakter på kretskortet. Det händer att de lossnar eller inte har bra kontakt.

Ett problem jag har haft några gånger är att antennen på radion glappat. Detta leder till glitchar. Numera kollar jag alltid att antennen sitter ordentligt fastskruvad innan jag slår på sändaren.

Fluf
2015-04-16, 10:36
Den enda FrSky-mottagare jag fått störningar med är deras lilla 4-kanalare för korthåll. Den med bara en antenn. Alla de andra har varit 100-procentiga


Samma här, men det visade sig vara att antennen var lös som orsakade det problemet (mitt fel, hade böjts fram och tillbaks för mycket vid olika montering/demontering). Övriga små 4kanalare har varit hur stabila som helst.

senmathal
2015-04-16, 10:52
Att antennen på radion sitter fast tror jag mig veta säkert om det inte är någon glapp inne i radion. Jag var gissningsvis inte mer än 500 meter bort när det hände.

Det har diskuterats i andra trådar hur bra det är att använda samma batteri via en SBEC till både mottagare och radio. Dom som gör så verkar dock inte ha några problem. Jag gissar att strömmen borde räcka och bli över till lite lugna svängar med en 1/4 Cub. Kablarna har jag sett till att dra så långt ifrån varandra som möjligt. Störningar beroende på något sådant tycker jag dessutom borde visa sig även på kort avstånd.

/Mats

dvogonen
2015-04-16, 15:41
Svårt att veta vad som är galet. Ett trasigt servo kan i värsta fall fungera som strömsänkse och leda till omstart av mottagaren, BECen kan vara kass, något kan vara fel med mottagaren, det kan finnas en metallplåt eller en kolfiberplatta i planet som hamnar mellan sändaren och mottagaren i vissa lägen etc, etc.

Om jag var i dina kläder skulle jag investera i en telemetrimottagare från D- eller X-serien. Även om man inte kopplar in några sensorer så skickar de kontinuerligt tillbaka information om signalstyrka. Radion kommer dessutom att varna om att telemetrilänken försvunnit som en följd av att mottagaren startar om på grund av spänningsvariationer.

senmathal
2015-04-16, 18:20
Servona kan naturligtvis lägga av när som helst men jag har tomkört ganska mycket i samband med att jag installerade radion och försökte lära mig Taranisen på den. Jag kunde inte upptäcka något fel då i alla fall. SBEC:en är sam sagt en Jeti och det brukar väl vara bra grejer men allt kan ju bli fel på.

Kom på en sak men vet inte hur känsligt det är med 2,4. Gaswiren är en riktigt wire med stålspiral och innerwire. Kan den ha orsakat störningar på mottagaren. Endera ytter eller innerwire skull så klar ha varit av plast men samtidigt har ju tidigare ägare flugit med den på det sättet.

Så fort det blir bättre väder ska jag ut och räckviddstesta. Hur långt bort bör man kunna gå med radion i Test läge? Jag ska även testa radion i en elseglare som jag vet är ok. Dock med en annan men likadan mottagare.

/Mats

freddan_6
2015-04-16, 20:51
Vid cirka 30 steg (25 meter?) tappar jag signal med range check. 20 steg kortare än med Futaba 7C. Men troligen svagare signal i reducerat läge, tror jag läst nånstans om 1/30 effekt.

Kan du lägga in en bild på din installation med mottagare och motor synliga?

senmathal
2015-04-17, 20:36
Jag kunde gå minst 60 steg innan jag tappade kontakten så räckvidden verkar det inte vara något fel på.

Jag har tyvärr tagit bort motorn och det som tillhör strömförsörjningen så någon bild blir svårt. Men jag tror inte att det var några konstigheter med installationen.

/Mats

senmathal
2015-04-18, 11:12
Ingen bra början på årets flygsäsong. Efter att ha gjort räckviddstest på min elseglare var det så dags för en provflygning, första gången med Taranis till den här modellen. Planet flög iväg stabilt och fint om än lite känslig på höjden. Den drog även en aning till höger men när jag skulle räta upp den gjorde den en störtspiral ner i backen.

Irriterad efter andra krachen på två försök med min nya Taranis höll jag på att slänga den i soptunnan på direkten. Efter att ha lugnat mig placerade jag ut resterna på golvet som fortfarande hängde ihop. Inann jag flög den så kollade jag rodren lite snabbt och tyckte allt var som det skulle. Har använt modellen för att lära mig radion och ägnat timmar till att programmera in modellen så det fanns inte i min värld att något skulle vara fel. Men men... när jag kollar så går både skevrodren neråt när jag ger vänster skev. Efter lite letande i inställningarna kommer jag fram till att allt blir som det ska vara efter att jag reverserat höger skevroder.

Skadorna blev dock inte värre än att jag kunde få ihop modellen med superlim och silvertejp och göra ett nytt försök. Nu fungerade allt som det skulle och jag testade att flyga lite längre bort än vad jag gjorde med Cuben när jag tappade kontakten med den. Jag undrar fortfarande vad som kan ha orsakat störningen på den? Synd att isarna är på väg att försvinna annars skulle jag ha pusslat ihop den och kört runt utan vingar för att se om felet kommer tillbaka. Men jag får väl vänta tills det torkar upp på fältet som är ganska långt.

/Mats

ToWi
2015-04-18, 17:48
Vilken version av OpenTx har du i din Taranis? Allt före 2.0.13 har en allvarlig bug i sig som kan få radion att spontant starta om.

McRegor
2015-04-18, 18:00
Vilken version skall man då ha i sändaren om man bara har mottagare som INTE är uppdaterade efter de nya EU-reglerna för 2,4 GHz-bandet ?
Roger

dvogonen
2015-04-18, 19:53
Det har inte med versionen av OpenTX att göra utan vilken programvara man laddar i radions sändarmodul.

Jag har bara "icke-EU" mottagare och kommer inte byta firmware i sändaren i första taget, om ens någonsin.

kronblom
2015-04-18, 20:20
Betyder det att nya frsky mottagare som köps idag kanske inte funkar?

ToWi
2015-04-18, 21:51
Nya mottagare som sålts i år inom eu kommer inte att fungera om du har den gamla radio-mjukvaran i din Taranis. Det fixas enklast genom att ladda in ROW-mjukvaran till mottagaren eller ladda in EU mjukvaran i alla sina enheter.

kronblom
2015-04-18, 23:18
Rent generellt. Är de nya reglerna till det sämre? Har inte följt något om detta.

freddan_6
2015-04-19, 04:49
Rent generellt. Är de nya reglerna till det sämre? Har inte följt något om detta.
Rent generellt är de annorlunda, inte sämre.

Håkan
2015-04-19, 09:10
På sikt blir det bättre samverkan mellan enheter på 2.4 GHz.
"Listen Before Talk" är det nya. De enheter som frekvenshoppar
får bara byta till frekvenser som inte är aktiva.

senmathal
2015-04-19, 16:01
Vilken version av OpenTx har du i din Taranis? Allt före 2.0.13 har en allvarlig bug i sig som kan få radion att spontant starta om.


Det var ett tag sedan jag gjorde någon uppdatering men ser att det är just 2.0.13 som jag har i radion. Startar den om helt plötsligt när den är påslagen så att man hör hälsningsfrasen igen?

/Mats

senmathal
2015-04-19, 16:05
Alla mina mottagare är inköpte före årsskiftet och det jag har flugit med nu kommer från Hong Kong.

/Mats

FinnbyFraggel
2015-04-19, 18:46
Det var ett tag sedan jag gjorde någon uppdatering men ser att det är just 2.0.13 som jag har i radion. Startar den om helt plötsligt när den är påslagen så att man hör hälsningsfrasen igen?

/Mats

Om jag minns rätt är det om man använder globala variabler radion kan starta om med versioner före 2.0.13.

/Jonas

senmathal
2015-04-19, 22:39
Globala variabler använder jag till Cuben men det var väl som sagt versioner före 2.0.13 som haft problem så det borde inte vara det jag råkat ut för.

/Mats

ToWi
2015-04-20, 07:22
Det var ett tag sedan jag gjorde någon uppdatering men ser att det är just 2.0.13 som jag har i radion. Startar den om helt plötsligt när den är påslagen så att man hör hälsningsfrasen igen?

/Mats

Så vitt jag vet så hör man inte hälsningsfrasen igen men det dyker upp en varningsikon på skärmen efteråt.


Om jag minns rätt är det om man använder globala variabler radion kan starta om med versioner före 2.0.13.

/Jonas

Nja, det kunde väl hända med annan funktionalitet också (opålitlga mutexes).


Globala variabler använder jag till Cuben men det var väl som sagt versioner före 2.0.13 som haft problem så det borde inte vara det jag råkat ut för.

/Mats

Helt riktigt.

McRegor
2015-04-20, 12:07
Det har inte med versionen av OpenTX att göra utan vilken programvara man laddar i radions sändarmodul..
Men det var ju liksom versionen man har inladdad i sändaren som jag frågade om. Så åter - vilken är den senaste version man kan ha (i sändaren) för att inte råka ut för trubbel med mottagare köpta 2014 inom EU ?
Roger

senmathal
2015-04-20, 12:54
Det där stör mig riktigt mycket. Man har köpt grejer som plötsligt inte fungerar på det sätt som utlovats. Gör jag inte en uppdatering av radion kan jag inte köpa nya mottagare och gör jag en uppdatering fungerar inte mottagare jag köpte före årsskiftet. Det är vi som konsumenter som blir drabbade. Vad är det som är så farligt med de äldre systemet att man måste förbjuda det. Får man ens använda en radio som inte är uppgraderad? Jag tror man får bunkra upp lite mottagare av den äldre varianten.

Kan man göra en uppdatering av radion utan att de gamla mottagarna blir oanvändbara?

/Mats

ToWi
2015-04-20, 13:19
Du kanske skulle ta reda på mer info innan du stör dig?

För det första så får man fortsätta att använda äldre utrustning men inte köpa ny.

För det andra så är dessa ändringar för användarnas bästa: 2.4GHz bandet börjar bli fullt och genom att samarbeta undviker man att det blir allt för mycket krockar och störningar. Skitsystem som Spektrums DSM2 är nu äntligen förbjudet, jag gissar att de är den största skulden till det nya regelverket.

För det tredje så har FrSky både EU och ROW mjukvara till sina X-mottagare och XJT sändarmoduler tillgängligt här (http://www.frsky-rc.com/download/index.php?sort=Firmware&cate_id=0&pro_id=0). Bara att uppdatera till antingen EU eller behålla ROW. Taranisen har en intern XJT modul.

finnen
2015-04-20, 13:20
Men det var ju liksom versionen man har inladdad i sändaren som jag frågade om. Så åter - vilken är den senaste version man kan ha (i sändaren) för att inte råka ut för trubbel med mottagare köpta 2014 inom EU ?
Roger

Nu ska jag inte svära på att det är så här (jag har inte ens en taranis), men som jag fattar det så funkar det så här:

OpenTX är mjukvaran som styr programmering av kanaler, mixar etc, och dessutom visar upp ett användargränssnitt. Själva sändningsprotokollet sitter i mjukvaran/firmware på sändarmodulen, som inte har med openTX att göra. Det finns ju en inbyggd sändarmodul i Taranisen, så länge du inte tar dig besväret att flasha om den med ny firmware så kommer du att kunna använda dina gamla mottagare. Vad du har för version av OpenTX spelar ingen roll alls =)

senmathal
2015-04-20, 14:01
Det enda när det gäller radiodelen i modellen som verkar ha tagit skada är S-BEC:ens strömbrytare. Strömbrytaren har en vad man kanske skulle kunna kall för omvänd funktion, när den bryter kopplas strömmen i S-BEC på och när den slutar slår den ifrån. En säkerhetsgrej om ett kabelbrott eller glapp i strömbrytaren skulle uppstå Brytaren har jag nu bytt och sitter med strömförsörjningsprylarna i soffan och funderar på vad som kan ha orsakat radiobortfallet.

En grej som jag kom på som är lite pinsam är att jag hade en gaswire med både inner och ytterwire av stål typ cykelwire. Men ska ju inte ens ha en roderlink av metall på gasen. Men hur känslig är 2,4 radion för sådana störningar?

Funderar även på riskerna att använda samma S-BEC till motor och radio. Det är två utgångar på den S-Bec jag använder. Att strömmen inte skulle ha räckt till ser jag som mindre troligt då jag har för att lära mig radion suttit och körde servona åt alla håll och ibland stångades utan att någon gång haft en radiostörning. I och för sig inomhus och med radion en meter från modellen men vid en fadeout borde väl det inte spela någon roll.

Det åtgärder jag funderar på innan nästa försök är att ersätta gaswiren och eventuellt ett särskilt batteri till tändningen. I så fall får det nog bli en 4,5 v ack direkt till killswitch. Sedan byter jag nog mottagare också även om jag tvivlar på den skulle vara problemet. Men om jag då köper en ny mottagare måste jag väl uppgradera radion. Ska jag köpa en utanför EU tar det ju i regel så lång tid att få den.

/Mats

freddan_6
2015-04-20, 14:15
Du har rätt finnen precis så är det.
Det är speciell sändare/mottagarefirmware för att uppfylla ETSI EN 300 328 1.8.1
Här för sändaren
http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=&down=191&file=XJT%20Firmware-%20EU%20v1.8.1-%20Final%20Version

X6R
http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=&down=177&file=X6R-%20Firmware%20complied%20ETSI%20EN%20300%20328%20V 1.8.1

Här för X8R,
http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=&down=175&file=X8R-%20Firmware%20complied%20ETSI%20EN%20300%20328%20V 1.8.1


X4R, X4RSB
http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=&down=178&file=X4R/X4RS-%20Firmware%20complied%20ETSI%20EN%20300%20328%20V 1.8.1


Hittar ingent för D-mottagarna
D4R, D7RII, D8R

och väntar på att de får ny firmware innan jag uppdaterar.
mvh //Fredrik

ToWi
2015-04-20, 14:38
Hittar ingent för D-mottagarna
D4R, D7RII, D8R

och väntar på att de får ny firmware innan jag uppdaterar.
mvh //Fredrik

Enligt FrSky uppfyller redan D-serien de nya reglerna och behöver ingen ny mjukvara.

senmathal
2015-04-20, 14:57
Du kanske skulle ta reda på mer info innan du stör dig?

För det första så får man fortsätta att använda äldre utrustning men inte köpa ny.

För det andra så är dessa ändringar för användarnas bästa: 2.4GHz bandet börjar bli fullt och genom att samarbeta undviker man att det blir allt för mycket krockar och störningar. Skitsystem som Spektrums DSM2 är nu äntligen förbjudet, jag gissar att de är den största skulden till det nya regelverket.

För det tredje så har FrSky både EU och ROW mjukvara till sina X-mottagare och XJT sändarmoduler tillgängligt här (http://www.frsky-rc.com/download/index.php?sort=Firmware&cate_id=0&pro_id=0). Bara att uppdatera till antingen EU eller behålla ROW. Taranisen har en intern XJT modul.

Det är säkert en bra förändring men jag vill både kunna använda mina gamla mottagare och köpa nya som går att använda utan att byta programvara beroende på vilken mottagare jag har i modellen. Och detta oavsett vilken modell av mottagare det handlar om. Kommer det att vara möjligt?

/Mats

McRegor
2015-04-20, 17:07
Åter - jag har aldrig nämnt nåt om versionen av OpenTX utan har hela tiden frågat efter vilken version av programvaran I SÄNDAREN som är den senaste version man kan använda utan att råka i problem med äldre mottagare (från 2014). Nån som kan svara på den frågan ? F ö håller jag med senmathal och måste säga att det är dåligt av FrSky att inte ha implementerat det nya regelverket redan vid introduktionen av Taranis eftersom det efter vad jag förstått var väl känt redan då. F ö lider även andra märken av samma problem vilket inte gör saken bättre.
Roger

senmathal
2015-04-20, 17:19
Hur gör den stackare som har 10 perfekt fungerande mottagare inmonterade i sina modeller och behöver en mottagare till? Köper 11 nya?

Jag kollade på både hos Airmedia och HK men det är inte helt lätt att läsa ut om mottagaren fungerar till den radio man har eller inte. Vems skyldighet är det att informera om det?

Rimligen borde de som säljer Frsky ha en blänkare på hemsidan om vad som gäller.

/Mats

senmathal
2015-04-20, 17:34
Du kanske skulle ta reda på mer info innan du stör dig?



Var tycker du att jag ska inhämta den infon?
Det här är vad jag hittar på Frsky hemsida http://www.frsky-rc.com/media/mediaItem.php?m_id=12 Inte mycket till förklaring vad det hela handlar om.

/Mats

Peter_L
2015-04-20, 17:46
Hur gör den stackare som har 10 perfekt fungerande mottagare inmonterade i sina modeller och behöver en mottagare till? Köper 11 nya?




Du kan köpa mottagare från t.ex. Alofthobbies i USA, dom kommer alltid att ha gamla firmwaren som jag förstår det. Det är ju en EU-grej som införts och sånt bryr sig ju inte jänkarna om. Förresten går det nog att köpa mottagare från vilket land som helst utanför EU, även om jag är lite osäker på just det..
Jag är själv i valet och kvalet om jag ska uppdatera eller strunta i det och köpa mottagare från USA i fortsättningen. Jag har för säkerhets skull köpt på mig alla programmeringsverktyg som behövs till både sändare och mottagare.

ToWi
2015-04-20, 18:03
Åter - jag har aldrig nämnt nåt om versionen av OpenTX utan har hela tiden frågat efter vilken version av programvaran I SÄNDAREN som är den senaste version man kan använda utan att råka i problem med äldre mottagare (från 2014). Nån som kan svara på den frågan ?
Roger

Både jag och freddan_6 länkade till frskys downloads...

Men här är direktlänken igen: http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=Firmware&down=135&file=Firmware-XJT

ToWi
2015-04-20, 18:09
F ö håller jag med senmathal och måste säga att det är dåligt av FrSky att inte ha implementerat det nya regelverket redan vid introduktionen av Taranis eftersom det efter vad jag förstått var väl känt redan då. F ö lider även andra märken av samma problem vilket inte gör saken bättre.
Roger

Detta håller vi med om allihopa tror jag. Spektrum är väl de enda som gjorde precis detta när de utvecklade DSMX.

ToWi
2015-04-20, 18:18
För övrigt så suger FrSkys uppdateringsprogram (som bara finns till Windows) ordentligt, men MikeB har byggt in den funktionaliteten i 2.0.15: http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=6847

Funkar klockrent till både den interna modulen och Rx. Och man behöver bara 1 st servosladd där man kastar om två sladdar, inget annat. Mr Open Tx vägrade stoppa in detta i 2.0.16 så man måste tillfälligt installera en nightly av 2.1 (och göra backup och sedan restore av EEPROM) för att köra hans officiella variant.

dvogonen
2015-04-20, 19:34
Hur gör den stackare som har 10 perfekt fungerande mottagare inmonterade i sina modeller och behöver en mottagare till? Köper 11 nya?
Han laddar lämpligen in icke-EU firmware i den nya mottagaren och går från 10 fungerande mottagare till 11. Eller köper en mottagare från ett icke-EU-land.
Risken finns dock naturligtvis att mottagaren fastnar i tullen. I och med att mottagare som är tillåtna ser exakt likadana ut som "förbjudna", så är den risken kanske inte så stor.

kronblom
2015-04-20, 20:16
Nu kanske jag missat något här. Men skulle det inte fungera att EU-uppdatera sändaren och bara göra detsamma med mottagarna? Eller alla mottagare kanske inte går att uppdatera?

McRegor
2015-04-20, 21:28
Både jag och freddan_6 länkade till frskys downloads...

Men här är direktlänken igen: http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=Firmware&down=135&file=Firmware-XJT
Jo - ni länkade till en sida men jag fick tyvärr inte ett entydigt svar på min fråga utan en länk till en software-download. Om det nu är den varianten man skall använda (non-Europe) - vilken version är detta och kan man räkna med att FrSky fortsätter att underhålla även denna "utomeuropeiska" version ? Och alternativt - skall man uppdatera mottagarna så krävs ju dessutom lite hårdvara, tyvärr.
Roger
Edit: Efter att ha läst de senaste inläggen ytterligare en gång så inser jag att jag uppenbarligen missat att man, när man uppdaterar OpenTX i sändaren, inte samtidigt uppdaterar till ev ny firmware i HF-delen. M a o så kan man utan vidare uppdatera till senaste versionen av OpenTX i sändaren men låta HF-modulens firmware vara bara man köper mottagarna utanför EU. Är det rätt uppfattat av en trött gammelmanshjärna...:)

dvogonen
2015-04-20, 23:20
Ja , det är rätt uppfattat.

Och FrSky lär fortsätta att ha två versioner av Firmware ett bra tag eftersom det bara är EU som har ändrat kraven på hur 2.4GHz-sändare skall uppföra sig.

Håkan
2015-04-21, 07:23
Här är ett sätt att byta firmware på XJT intern sändarenhet och X-mottagare.
Enda extra hårdvaran som behövs är en kabel.

https://youtu.be/jz6qnTsHcEE

ToWi
2015-04-21, 07:31
Här är ett sätt att byta firmware på XJT intern sändarenhet och X-mottagare.
Enda extra hårdvaran som behövs är en kabel.

https://youtu.be/jz6qnTsHcEE

Eller så installerar man specialversionen av 2.0.15 som jag skrev om i #1365 (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36595-FrSKY-TARANIS?p=379830&viewfull=1#post379830). Det är samma kille som gjort den som gjort ErSky9x som videon pratar som.

Peter1
2015-04-24, 07:54
Spännande

https://www.youtube.com/watch?v=Ns7whyX9yWU

Korvlådan känns inte som en hit, men har open tx. Synd att Horus inte har OT.

senmathal
2015-04-24, 16:38
Av någon anledningen kom jag att tänka på kranbilen när vi sjösätter båtarna.

/Mats

pernstig
2015-04-24, 19:33
Korvlådan känns inte som en hit, men har open tx.
Korvlådan passar mig. Den kommer med stor sannolikhet att ersätta min MPX mc4000 .

Boopidoo
2015-04-24, 22:33
Jag är ambivalent inför OpenTX. Visst möjligheterna är enorma gentemot en mer låst radio (ex min Futaba 12FG) men jösses vad en del tämligen enkla funktioner blir mycket mer krångliga (ex dual rates). Och när något blir krångligt så ökar risken för att man gör fel. Jag har haft min Taranis ett tag och vill helst inte tillbaka till min 12FG men man kan definitivt utveckla OpenTX en hel del vad gäller användargränssnittet .

freddan_6
2015-04-25, 09:42
På vilket sätt är dual rates krångliga?
Några fler knappar att trycka än på futaba, men jag kan i alla fall få trippel rates eller mer om jag vill krångla till det.

dvogonen
2015-04-25, 12:01
Huvudidén med Er9x/Open9x/OpenTX har från början varit att göra sändarna helt öppna. Absolut ingenting är bestämt i förväg. Man kan använda vilken kanal som helst för vilken funktion som helst, detsamma gäller för switchar och rattar. Dessutom finns stöd för i princip varje tänkbar funktion som någonsin har stoppats in i en radio.

Nackdelen är att en del basfunktioner som kommer förinställt och automatiskt i andra sändare måste sättas upp manuellt. Det är inte svårt och det finns massor av information att tillgå, men det kräver mer arbete än i andra sändare.

Fördelen är att det oftast är mycket lättare att göra komplicerade saker i en Taranis än i någon annan radio.

Om man bara vill använda standardfunktioner och saknar lust att själv lägga sig i hur radion fungerar, så bör man kanske köpa en annan radio. Till skillnad mot för några år sedan finns det ju både bra och prisvärda sändare att tillgå från andra tillverkare.

Boopidoo
2015-04-25, 15:30
@freddan_6
Det tar mer tid än vad som behövs enligt mig, dvs onödigt krångligt. Som jag redan har skrivit så vill jag inte byta tillbaka men OpenTX är knappast fulländad, långt därifrån.

@dvogonen
Precis, men man kan ju tycka om den även om man inte anser att den är perfekt. Men den kommer förhoppningvis att fortsätta utvecklas (och buggfixas) i fortsättningen även om FrSky delvis går sin egen väg med Horus.

senmathal
2015-05-03, 00:13
Jag har ett mysko fenomen med trimrarna som jag inte tror har varit fallet på någon annan radio jag har ägt. När jag till exempel ska trimma trotteln och har spaken på tomgång så fungerar trimmern bara på övre sidan om center. När jag sätter spaken på max gas fungerar trimmern bara på nedre sidan center men om jag har spaken på mitten fungerar trimmern på båda sidor om center. Ska det verkligen vara så och fyller det i så fall någon funktion? Det spelar ju inte så stor roll på rodren där det är just att centrera rodren man vill men på trotteln blir det lite knepigt om man vill justera ner spjället till tomgång.

/Mats

No4
2015-05-10, 20:05
Fick ett otrevligt fel på min Taranis när jag var ute och flög i helgen. Tur nog så flög jag med en billig enkel EPP vinge som höll vid krashen. Förlorade skevroder funktionen plötsligt. Först trodde jag det var servo relaterat. Vid närmare kontroll så hade ingen av mina plan/mottagare sekvroder funktion längre. Kollade i sändaren och såg att skevfunktionen var död i servo menyn mm. Tog isär sändaren och upptäckte att en kabel på potten vid spaken var loss. Kabeldragningen var slarvigt utförd så den kommer i spänn vid fullt utslag.

52271

Köpte min Taranis i september 2013 och har använt den mycket och inte haft ett något fel hittills. Föreslår att ni öppnar era och kollar detta. Inte så svårt att rätta till.

Kan bli dyrt och farligt med sådana här fel. Har radioflygit aktivt sedan 70 talet och aldrig varit med om ett sådant fel i en sändare.

freddan_6
2015-05-10, 20:56
I andra forumet var det ett av de första inläggen av Gasman som handlade om detta. Jag har tagit bort spännbandet och limmat fast avlastare vid infästningspunkten.

ltho
2015-05-10, 22:56
Hej,
Är nybörjare på RC-flyg som är i startgroparna för att bygga en Quad. Köpte precis en Taranis plus och en X8R modul (samtidigt, men inte som ett kit). Nu kan jag inte få dom att binda till varandra i D16 mod, har testat alla varianterna i X8R manualen (däremot har jag lyckats få dom att binda i D8 mod). Efter att ha plöjt dom senaste månadernas inlägg i den här tråden börjar jag misstänka firmware inkompatibilitet mellan sändare och mottagre. Sändaren har en liten rund lapp med "2015" vilket enligt säljaren betyder att den har EU-firmware. Mottagaren har en lapp där det står CE2200.
Vad tror ni som har erfarenhet av det här problemet? Tyder det här beteendet på att jag fått en mottagare med fel firmware för sändaren?

Thomas

senmathal
2015-05-11, 08:02
Fick ett otrevligt fel på min Taranis när jag var ute och flög i helgen. Tur nog så flög jag med en billig enkel EPP vinge som höll vid krashen. Förlorade skevroder funktionen plötsligt. Först trodde jag det var servo relaterat. Vid närmare kontroll så hade ingen av mina plan/mottagare sekvroder funktion längre. Kollade i sändaren och såg att skevfunktionen var död i servo menyn mm. Tog isär sändaren och upptäckte att en kabel på potten vid spaken var loss. Kabeldragningen var slarvigt utförd så den kommer i spänn vid fullt utslag.

52271

Köpte min Taranis i september 2013 och har använt den mycket och inte haft ett något fel hittills. Föreslår att ni öppnar era och kollar detta. Inte så svårt att rätta till.

Kan bli dyrt och farligt med sådana här fel. Har radioflygit aktivt sedan 70 talet och aldrig varit med om ett sådant fel i en sändare.

På min Hitec Flasch 5 lossnande kablarna på pottarna så nog har detta problem funnits även tidigare och på andra märken. Men lika oförsvarligt ändå.

/Mats

freddan_6
2015-05-11, 09:56
Hej,
Är nybörjare på RC-flyg som är i startgroparna för att bygga en Quad. Köpte precis en Taranis plus och en X8R modul (samtidigt, men inte som ett kit). Nu kan jag inte få dom att binda till varandra i D16 mod, har testat alla varianterna i X8R manualen (däremot har jag lyckats få dom att binda i D8 mod). Efter att ha plöjt dom senaste månadernas inlägg i den här tråden börjar jag misstänka firmware inkompatibilitet mellan sändare och mottagre. Sändaren har en liten rund lapp med "2015" vilket enligt säljaren betyder att den har EU-firmware. Mottagaren har en lapp där det står CE2200.
Vad tror ni som har erfarenhet av det här problemet? Tyder det här beteendet på att jag fått en mottagare med fel firmware för sändaren?

Thomas
Prova att uppgradera mottagaren till EU och se om det hjälper. Jag köpte mina mottagare och sändaren förra året och har inget problem att välja om jag ska binda en X8R i 16- eller 8-mod.

pernstig
2015-05-11, 10:13
Fråga om ljudfiler:
Hur gör jag om jag vill lägga till en ljudfil.wav som inte finns med i se.zip? Spelar in en egen eller kan jag köra något "text to talk" så att det blir "Elins" vackra röst?

Håkan
2015-05-11, 12:43
Fråga om ljudfiler:
Hur gör jag om jag vill lägga till en ljudfil.wav som inte finns med i se.zip? Spelar in en egen eller kan jag köra något "text to talk" så att det blir "Elins" vackra röst?

Elin finns som röst här http://www.acapela-group.com/?lang=sv
Sen använder jag Audacity och den här instruktionen för att spela in från
webbläsaren http://manual.audacityteam.org/o/man/tutorial_recording_computer_playback_on_windows.ht ml
Lite cut-and-paste i Audacity och sedan spara som WAV-fil, formatet är 8, 16 eller 32 kHz 16-bits mono. (Det sista googlade jag så jag hoppas det stämmer).

Man kan få hjälpa Elin att ljuda lite genom att lägga in dubbla bosktäver, kommatecken, punkt och sånt.

Gasman
2015-05-11, 21:37
I andra forumet var det ett av de första inläggen av Gasman som handlade om detta. Jag har tagit bort spännbandet och limmat fast avlastare vid infästningspunkten.

Det här problemet är tyvärr inget unikt för Taranis! Första gången jag råkade ut för brusten spakkabel var på min gamla Hitec Challenger. Som tur var på marken! Efter detta har jag ALLTID öppnat mina sändare för att kolla hur kablaget är arrangerat. Och problemet finns på många fabrikat, oavsett prisklass! Vad jag vill se framöver är flatkablar av samma typ som satt i floppydiskstationer och till skärmen på notebooks. De tålde fan i mig hundratusentals rörelser utan att brytas av.

Det är många sändare jag har modifierat nu och min favoritkabel är sladden till gamla hederliga telefoner för anslutning till det klassiska telejacket. Mångtrådiga kopparkablar inneslutna i riktigt tjock och mjuk isolering! Men det är ju skit att man ska behöva modda nya radiostyrningar för att få lite säkerhet i grejerna. Krasha skall man gör pga felaktigt spakande! Inte för att någon jävla sladd bröts av...

Gasman
2015-05-11, 21:44
Elin finns som röst här http://www.acapela-group.com/?lang=sv
Sen använder jag Audacity och den här instruktionen för att spela in från
webbläsaren http://manual.audacityteam.org/o/man/tutorial_recording_computer_playback_on_windows.ht ml
Lite cut-and-paste i Audacity och sedan spara som WAV-fil, formatet är 8, 16 eller 32 kHz 16-bits mono. (Det sista googlade jag så jag hoppas det stämmer).

Man kan få hjälpa Elin att ljuda lite genom att lägga in dubbla bosktäver, kommatecken, punkt och sånt.

Varje gång jag slår på sändaren möts jag av Elins ljuva stämma som frågar; "Tjenare Gasmannen! Ska vi flyga?"
https://www.youtube.com/watch?v=pxVm2TMpceQ

Keny
2015-05-12, 08:34
Fråga om ljudfiler:
Hur gör jag om jag vill lägga till en ljudfil.wav som inte finns med i se.zip? Spelar in en egen eller kan jag köra något "text to talk" så att det blir "Elins" vackra röst?

Här finns en video som beskriver exakt hur du gör egna ljudfiler: https://www.youtube.com/watch?v=pi_KAbgJ3vE

Håkan
2015-05-12, 10:08
Bra video! Speciellt att få tag i ljudfilen. Rekommenderas.

Pumpe
2015-06-08, 14:17
Kanske måste tag tag i detta nu. Vad bör jag göra innan jag använder min Taranis?
Jag har inte plus.

pernstig
2015-06-08, 15:22
Här finns en video som beskriver exakt hur du gör egna ljudfiler: https://www.youtube.com/watch?v=pi_KAbgJ3vE

Lysande, tack för länken!
:)

senmathal
2015-06-08, 16:37
Någon som vet om man kan ha olika välkomstmeddelanden beroende på vilken modell som är vald? Jag tänkte om man kunde få modellnamnet uppläst?

/Mats

freddan_6
2015-06-08, 17:04
Välkommen-ljudet kommer innan modell är vald, så den måste i så fall tas bort. Sen får du väl skriva ett luaskript som kollar vilken modell det är och väljer ljudfil efter modellnummer. Tex för mig skulle ljudfil 1.wav ha innehållet "acromaster" uppläst av någon och ljudfil 22.wav skulle ha innehållet "versus"

FinnbyFraggel
2015-06-08, 17:40
Kanske måste tag tag i detta nu. Vad bör jag göra innan jag använder min Taranis?
Jag har inte plus.
Då har du förmodligen en firmware 1.x i radion?
Du vill uppgradera till 2.0.x eftersom du får ett bättre och enklare stöd mot datorn via USB.
Uppgraderingsprocessen från 1.x till 2.x är lite stökig eftersom du måste installera drivrutiner i datorn och du gör det lättast på Windows XP, men Windows 7 fungerar också, jag är osäker på hur det är med Windows 8.
/ Jonas

FinnbyFraggel
2015-06-08, 17:59
Välkommen-ljudet kommer innan modell är vald, så den måste i så fall tas bort. Sen får du väl skriva ett luaskript som kollar vilken modell det är och väljer ljudfil efter modellnummer. Tex för mig skulle ljudfil 1.wav ha innehållet "acromaster" uppläst av någon och ljudfil 22.wav skulle ha innehållet "versus"

Välkomst ljudet kommer när man startar radion, men det behöver inte tas bort, man behöver inte skriva något script heller...
Aktivera bara en "Special Funktion" sätt Switch till ON och Play Sound under "Function"och sen välj det ljudet eller meddelandet du vill ha när du väljer den modellen, så kommer det meddelandet eller ljudet att spelas när du väljer den
modellen.
/Jonas

senmathal
2015-06-08, 20:12
Fast grejen är att jag vill höra det när jag slår på radion som en påminnelse ifall jag behöver byta modell i radion.

/Mats

FinnbyFraggel
2015-06-08, 20:27
Du hör det när du slår på radion och när du byter modell, även om välkomst meddelandet kommer först när du startar radion.
/Jonas

senmathal
2015-06-09, 00:13
Ok! Ska testa om jag får till det när jag har långtråkigt någon gång.

/Mats

vagaboga
2015-06-17, 22:26
Hej!
Bortrest över midsommar men glömde laddaren till min taranis. Kan någon kolla vad originalladdaren till taranis plus har för ut effekt, volt och ampere? Så kan jag hitta en ersättare och flyga i midsommar :)
med orginalbatteri ska tilläggas

tvbcom
2015-06-17, 22:34
Hej!
Bortrest över midsommar men glömde laddaren till min taranis. Kan någon kolla vad originalladdaren till taranis plus har för ut effekt, volt och ampere? Så kan jag höra en ersättare och flyga i midsommar :)
Jag använder en 12 volts 1,5 ampere laddare som jag hade i bra ha lådan då jag inte fick nån laddare med när jag köpte min Taranis. Har funkat ok i 1 år.

vagaboga
2015-06-17, 23:03
Jag använder en 12 volts 1,5 ampere laddare som jag hade i bra ha lådan då jag inte fick nån laddare med när jag köpte min Taranis. Har funkat ok i 1 år.
Hittade en transformator som gav 9V och 600mA, torde väl funka om än ta lång tid? :)

freddan_6
2015-06-18, 05:25
Hittade en transformator som gav 9V och 600mA, torde väl funka om än ta lång tid? :)
Troligen inte du bör köra med samma spänning som original. Väljer du laddare med mindre märkström än original så får du kort laddtid innan säkring eller laddare brinner upp.

pernstig
2015-06-18, 08:54
Hittade en transformator som gav 9V och 600mA, torde väl funka om än ta lång tid? :)

Nej, du ska ha 12 V och minst 1 A. Man vet inte hur stor "överspänning" den inbyggda laddkretsen behöver och NiMH kan ha en slutspänning på 1,5 V/cell dvs 9.0 V för 6S. Laddtiden sägs vara 2-3 timmar för 2000 (?) mAh acc och då behövs minst 600-1000 mA.

ToWi
2015-06-18, 08:54
Original-transformatorn till min Taranis+ är på 13V och 500mA. Tror inte det är en bra ide att använda lägre spänning, givetvis fungerar det med högre strömstyrka.

vagaboga
2015-06-18, 09:37
Fick upp den i 8,5V, ska se om jag hittar en lite större transformator men funkar så länge.

Gasman
2015-06-18, 11:41
12V DC, polaritet oväsentlig. Och 0,5A räcker till.

vagaboga
2015-06-18, 13:22
Tack för alla svar! :)

thoabr
2015-06-18, 15:55
Som sagt 12 volt. Laddare behövs inte.

senmathal
2015-06-19, 08:09
Ett bilbatteri borde fungera? Det ger väl lite drygt 12 v nyladdat. Det spelar ingen roll hur hög strömstyrka det ger. Det är spänningen som styr laddströmmen (A). NiMH brukar väl må bäst av att laddas så långsamt som möjligt. 2-3h tycker jag låter lite häftigt för NiMH.

/Mats

pernstig
2015-06-19, 14:57
...NiMH brukar väl må bäst av att laddas så långsamt som möjligt. 2-3h tycker jag låter lite häftigt för NiMH.

/Mats
Tycker jag också men enligt manualen "Open Tx for Taranis" så ger den inbyggda laddkretsen en laddningstid på 2-3 h och då bör man dimensionera sin spänningskälla efter det.
För övrigt klarar väl ett bilbatteri lätt detta krav :sarcastic:

Deep Purple
2015-06-23, 22:48
Hej alla

Det är jag som startade denna tråd om Taranis
Men har fortfarande inte börjat använda min Taranis på riktigt ( flyga )
- för många hobbys ?
Hoppas på att få lite hjälp att komma igång igen denna sommar, har haft ett långt uppehåll

Min sändare har denna version:
Open TX - X9D - V 1.1.02
Date 2013-10-18

Behöver / ska jag uppdatera till en nyare version ?

FinnbyFraggel
2015-06-23, 23:04
Hej alla

Det är jag som startade denna tråd om Taranis
Men har fortfarande inte börjat använda min Taranis på riktigt ( flyga )
- för många hobbys ?
Hoppas på att få lite hjälp att komma igång igen denna sommar, har haft ett långt uppehåll

Min sändare har denna version:
Open TX - X9D - V 1.1.02
Date 2013-10-18

Behöver / ska jag uppdatera till en nyare version ?
Du bör uppdatera till 2.0.x eftersom det ger ett betydligt bättre USB stöd utan krav på speciella drivrutiner.
Att gå från 1.x till 2.x är lite pyssel och görs lättast med en dator med Windows XP, Windows 7 fungerar men är lite omständigare.
/ Jonas

Deep Purple
2015-06-23, 23:19
Du bör uppdatera till 2.0.x eftersom det ger ett betydligt bättre USB stöd utan krav på speciella drivrutiner.
Att gå från 1.x till 2.x är lite pyssel och görs lättast med en dator med Windows XP, Windows 7 fungerar men är lite omständigare.
/ Jonas

Min garagedator kör jag XP på
Var läser jag på om hur jag gör uppgraderingen ? helst svenska ifall det hela är svårt
Eller är det någon i Karlstad med omnejd som kan hjälpa mej med detta ?

Vill spara alla 5-6 flygplan som är inlagda / programmerade eller vad det heter
Så jag slipper att göra om allt ...
Det går att flytta över detta till 2.0.X ?

FinnbyFraggel
2015-06-23, 23:26
Om du tittar längre upp i tråden finns det förklaring hur man uppdaterar.
Och vid uppdatering ska modellerna konverteras, men kopiera in dom till datorn före uppdatering så är du säker på att du kan läsa tillbaka dom.
/ Jonas

Gasman
2015-06-24, 13:17
Hej alla

Det är jag som startade denna tråd om Taranis
Men har fortfarande inte börjat använda min Taranis på riktigt ( flyga )
- för många hobbys ?
Hoppas på att få lite hjälp att komma igång igen denna sommar, har haft ett långt uppehåll

Min sändare har denna version:
Open TX - X9D - V 1.1.02
Date 2013-10-18

Behöver / ska jag uppdatera till en nyare version ?


Jepp, det ska du göra! Här är mina erfarenheter (hämtat från Svenskt Modellflyg) som kan vara till hjälp. För det finns några fallgropar att snubbla i.

Jaha, eftersom jag hade en ledig söndag tänkte jag att det kanske skulle vara idé att göra slag i saken. Dvs uppgradera till 2.0.13 Trots att allt fungerar felfritt ska jag alltså genomföra kardinalfelet nr 1, -Peta i något som fungerar helt OK... Man är väl en riktig jöns som aldrig lär sig, men dvogonen (Kjelle Kernen) som har varit med och knackat ihop koden har lovat att den fungerar(!)

Först ordnade jag en komplett backup på hela radion inklusive de modeller jag konfigurerat. Sedan laddade jag hem och installerade OpenTX 2.0.13. Den installerade utan knot och startade felfritt när jag klickade på "Finish". Jag försäkrade mig om att "Taranis" var vald och ändrade språk till Svenska. För att ändra språket behöver man starta om programmet varför jag stängde ned det och startade upp det igen.

Men vad nu??? Gamla versionen kommer upp?!? Provar flera gånger med samma resultat. Va faen? Har Win7 något slags cachesystem som inte blev uppdaterat? Startar om datorn. Fortfarande gamla Companion! Dyker ned i djupet och kollar programfilerna. Men va faen, det är ju gamla datum på alltsammans! Det tar en stund innan jag hittar felet! Nya versionen installeras SOM ETT NYTT PROGRAM! På ny plats med ny ikon och hela hejsan svejsan. Det gamla ligger kvar orört och det är ju naturligtvis dess ikon jag klickat på hela tiden! Jag hittar den nya ikonen och nya versionen poppar upp, nu på svenska. Jag törs dock inte avinstallera den gamla ännu utan nöjer mig med att ta bort startikonen.

Startar sändaren och kopplar in USB-kabeln. Bläddrar runt i menyerna i Companion och hittar var man skriver ned ny firmware till sändaren. Klickar på det alternativet och en liten ruta dyker upp där man ska välja firmware. Klickar på "Browse" (jepp, svenska på de flesta ställen men inte överallt). Mina gamla filer dyker upp. En svensk och en engelsk. Men var är den nya firmwaren?

Till slut kommer jag på hur man ska göra. Under menyn "Hjälp" finns alternativet "Sök efter uppdateringar". Och nu frågas om man vill hämta hem 2.0.13. Svarar "Yes" och får välja var jag vill parkera filen. När jag angivit platsen kraschar Companion! Vill minnas att det var likadant med förra versionen så jag ändrar kompatibilitetsinställningen så att programmet körs i WinXP SP3. Och då fungerar det (kör Win7 64-bit).

Filen sparas snyggt ned på datorn och direkt därpå frågas om jag vill skriva ned firmwaren till sändaren. Jag svarar "Yes" och får upp en ruta där jag kan ange om jag vill ha en annan splash-screen. Naturligtvis ska Gasman-nunan in så den filen markeras. Och så klickar jag på OK. inget händer, inget händer, inget händer... Plopp så dyker ett fönster upp som säger att ingen ansluten sändare kan hittas.

Hmmmm, den sitter ju där med sladd och allt. Och Explorer har hittat den som en enhet. Då drar jag mig till minnes från förra gången. Jag blir tvungen att gå igenom hela denna jättetråd tills jag finner att för att skriva ned firmware ska sändaren vara avslagen. Häpp! Och då går det bättre. När nedskrivningen är klar kopplar jag bort sändaren genom att verkligen stänga ned USB-anslutningen INNAN jag sliter ut sladden.

Slår på sändaren och den vackre Gasmannen dyker upp på skärmen samtidigt som en galant kvinnoröst frågar, -Tjenare Gasmannen. Ska vi flyga? Sekunden senare dyker ett nytt fönster upp; -EEPROM error någonting... Men det var väl själva jävulen. Är man dum eller är man dum? Vad skulle jag på och pilla i det här för? Det funkade ju som det var. När jag bemödar mig att läsa HELA texten ser jag att den uppmanar mig att trycka på en knapp. Jag gör så och nu kommer en text upp som förkunnar att EEPROM:et konverteras. Efter några sekunder startar sändaren om och nu funkar alltsammans.

Provar för säkerhets skull med en mottagare och lite servon. Jodå, funktionen är OK och alla mina gamla inställningar finns kvar. Bläddrar ned till versionsfönstret som tydligt förkunnar att det nu är ver 2.0.13.


//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Deep Purple
2015-06-24, 18:36
Jepp, det ska du göra! Här är mina erfarenheter (hämtat från Svenskt Modellflyg) som kan vara till hjälp. För det finns några fallgropar att snubbla i.

Jaha, eftersom jag hade en ledig söndag tänkte jag att det kanske skulle vara idé att göra slag i saken. Dvs uppgradera till 2.0.13 Trots att allt fungerar felfritt ska jag alltså genomföra kardinalfelet nr 1, -Peta i något som fungerar helt OK... Man är väl en riktig jöns som aldrig lär sig, men dvogonen (Kjelle Kernen) som har varit med och knackat ihop koden har lovat att den fungerar(!)

Först ordnade jag en komplett backup på hela radion inklusive de modeller jag konfigurerat. Sedan laddade jag hem och installerade OpenTX 2.0.13. Den installerade utan knot och startade felfritt när jag klickade på "Finish". Jag försäkrade mig om att "Taranis" var vald och ändrade språk till Svenska. För att ändra språket behöver man starta om programmet varför jag stängde ned det och startade upp det igen.

Men vad nu??? Gamla versionen kommer upp?!? Provar flera gånger med samma resultat. Va faen? Har Win7 något slags cachesystem som inte blev uppdaterat? Startar om datorn. Fortfarande gamla Companion! Dyker ned i djupet och kollar programfilerna. Men va faen, det är ju gamla datum på alltsammans! Det tar en stund innan jag hittar felet! Nya versionen installeras SOM ETT NYTT PROGRAM! På ny plats med ny ikon och hela hejsan svejsan. Det gamla ligger kvar orört och det är ju naturligtvis dess ikon jag klickat på hela tiden! Jag hittar den nya ikonen och nya versionen poppar upp, nu på svenska. Jag törs dock inte avinstallera den gamla ännu utan nöjer mig med att ta bort startikonen.

Startar sändaren och kopplar in USB-kabeln. Bläddrar runt i menyerna i Companion och hittar var man skriver ned ny firmware till sändaren. Klickar på det alternativet och en liten ruta dyker upp där man ska välja firmware. Klickar på "Browse" (jepp, svenska på de flesta ställen men inte överallt). Mina gamla filer dyker upp. En svensk och en engelsk. Men var är den nya firmwaren?

Till slut kommer jag på hur man ska göra. Under menyn "Hjälp" finns alternativet "Sök efter uppdateringar". Och nu frågas om man vill hämta hem 2.0.13. Svarar "Yes" och får välja var jag vill parkera filen. När jag angivit platsen kraschar Companion! Vill minnas att det var likadant med förra versionen så jag ändrar kompatibilitetsinställningen så att programmet körs i WinXP SP3. Och då fungerar det (kör Win7 64-bit).

Filen sparas snyggt ned på datorn och direkt därpå frågas om jag vill skriva ned firmwaren till sändaren. Jag svarar "Yes" och får upp en ruta där jag kan ange om jag vill ha en annan splash-screen. Naturligtvis ska Gasman-nunan in så den filen markeras. Och så klickar jag på OK. inget händer, inget händer, inget händer... Plopp så dyker ett fönster upp som säger att ingen ansluten sändare kan hittas.

Hmmmm, den sitter ju där med sladd och allt. Och Explorer har hittat den som en enhet. Då drar jag mig till minnes från förra gången. Jag blir tvungen att gå igenom hela denna jättetråd tills jag finner att för att skriva ned firmware ska sändaren vara avslagen. Häpp! Och då går det bättre. När nedskrivningen är klar kopplar jag bort sändaren genom att verkligen stänga ned USB-anslutningen INNAN jag sliter ut sladden.

Slår på sändaren och den vackre Gasmannen dyker upp på skärmen samtidigt som en galant kvinnoröst frågar, -Tjenare Gasmannen. Ska vi flyga? Sekunden senare dyker ett nytt fönster upp; -EEPROM error någonting... Men det var väl själva jävulen. Är man dum eller är man dum? Vad skulle jag på och pilla i det här för? Det funkade ju som det var. När jag bemödar mig att läsa HELA texten ser jag att den uppmanar mig att trycka på en knapp. Jag gör så och nu kommer en text upp som förkunnar att EEPROM:et konverteras. Efter några sekunder startar sändaren om och nu funkar alltsammans.

Provar för säkerhets skull med en mottagare och lite servon. Jodå, funktionen är OK och alla mina gamla inställningar finns kvar. Bläddrar ned till versionsfönstret som tydligt förkunnar att det nu är ver 2.0.13.


//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Tack Mange
Ska läsa din text en gång till innan jag uppdaterar
och även läsa på lite mera allmänt om Taranis

Companion uppdaterade jag till senaste firmware redan igår

ToWi
2015-06-24, 19:00
Tack Mange
Ska läsa din text en gång till innan jag uppdaterar
och även läsa på lite mera allmänt om Taranis

http://open-txu.org/ Har mycket matnyttigt!

senmathal
2015-06-27, 21:56
Efter att jag ställt in dual rate eller egentilgen tre olika utslaglägen upptäcke jag att även mittläget ändrades i de olika lägena. Om jag trimmar t. ex. vänster skev så ändrades mittläget så det blev mer trim när jag ändrade dual rate läget. Jag har använt GV eftersom jag har skevrodren på fyra olika kanaler på en dubbeldäckare. Detta för att rodren på övre och nedre vingen går åt olika håll pga en klantig montering av servona.

Jag antar att jag har gjort någon miss i inställningen. Hur brukar ni lägga in dual rate? Jag har lagt in olika "vikt" på de olika lägena. Genom addera efter på t. ex skevroderkanelen och bundet det till läge på en trevägsbrytare. Finns det någon annat mera rätt sätt. Det blir ju lite knepigt om mittläget plötsligt ändrar sig.

Den här förklaring skulle jag inte förstått själv men ändå :)

/Mats

senmathal
2015-06-27, 22:30
Jag tror jag kom på vad jag gjort för fel. Jag hade programmerat in Dual Rate och Expo i "mixar". Efter att ha flyttat inställningarna till "input" verkar det fungera som det ska.

/Mats

Gasman
2015-06-28, 14:52
Jag tror jag kom på vad jag gjort för fel. Jag hade programmerat in Dual Rate och Expo i "mixar". Efter att ha flyttat inställningarna till "input" verkar det fungera som det ska.

/Mats

Man behöver "leka" mycket med de olika programeringsmöjligheterna (input, mixer och servo) för att bli klok på olikheterna. En begränsning i Servos t.ex. är definitiv och kan inte överskridas (bra att använda för att förhindra att ett servo står och stångas mot ett mekaniskt stopp). Rekommenderar en mottagare med batteri och ett knippe servon på skrivbordet!

freddan_6
2015-06-28, 17:59
Mixer är mer flexibel i endel avseende än input,. Mittpunkten har med flygläge att göra och inte med expo eller rate tycker jag. Därför är jag böjd åt att gilla begränsningarna i input för dual/trippel rate&expo.

pernstig
2015-06-28, 18:43
...Rekommenderar en mottagare med batteri och ett knippe servon på skrivbordet!
Absolut. En enkel mockup med några skräpservon förenklar också avsevärt experimenten.
53033

53034

senmathal
2015-06-29, 00:21
Jo jag har suttit i timtal och fipplat med radion men så går det några månader till nästa modell ska installeras och så har man glömt hur det skulle vara.

Vet inte vad som menas med flygläge men när jag fixade dual rate i mixer ändrades trimläget när jag ändrade mellan dual rate-lägena och det fungerar ju inte. När jag gjorde dua rate i input så ändrar sig inte trimläget. Om jag hade trimmarna ställda på mittpunten ändrades dock inte utan bara när jag trimmat åt endera hållet. När jag kollade hur jag gjort i en annan modell så hade jag lagt in dual rate i input. Men som sagt, man glömmer så lätt. Eller också går det för långt mellan varje ny modell som ska programmeras in.

Det som ja inte har förstått vitsen med och lärt mig använda är flylägen i radion. Ni som använder er av olika flyglägen, hur använder ni dom? Och när har man behov av så många flyglägen?

/Mats

pernstig
2015-06-29, 08:42
Flyglägen (flygfaser, flight modes) använder man för att ställa om ett stort antal flygparametrar med så få omkopplare som möjligt och därigenom minska belastningen på piloten under flygning.

Jag tar ett exempel från min motorseglare som har fem flyglägen:
0. Normal
1. Motor
2. Broms
3. Långsam
4. Snabb
För varje flygläge kan jag ha olika värden på flera parametrar till exempel utslag, expo, skevdiff, "vingprofil", mixerandelar och inte minst grundtrim på alla roder. Jag kan också välja om jag vill ha skev>klaff mix och/eller "snap-flap" i ett eller flera flyglägen.

Normal, långsam och snabb väljs med en treläges omkopplare.
Broms väljs automatiskt då ja dragit i bromsreglaget någon millimeter och har prioritet över alla lägen utom motor.
Motor väljs med en tvåläges omkopplare och har högst prioritet. Det spelar alltså ingen roll vilket flygläge som är valt innan motorn slås på.

senmathal
2015-06-29, 10:05
Ok! För en vanlig motorkärra kanske inte flyglägen är så aktuellt utom möjligen vi lite mer avancerad konstflygning kanske. Eller finns det något bra exempel på när det kan vara användbart. Om man t. ex har klaffar och vill mixa in lite dykroder går det ju bra att göra i mixar.

/Mats

freddan_6
2015-06-29, 10:38
Har du klaffar eller fällbara ställ kunde flygfaser vara

1: Start klaffar 10 grader, hjul ute
2: Flyg klaffar inne, hjul inne
3: Landning klaffar 60 grader, hjul ute.

Bara ett exempel på nivå av klaffar från nån sida om Spitfire.

pernstig
2015-06-29, 10:48
Om det inte är gjort på annat ställe i tråden eller forumet så rekommenderar jag Mike Shellims hemsida http://www.rc-soar.com/index.html och särskilt hans blog http://rc-soar.blogspot.co.uk/ som bland annat handlar om avancerad programmering i Taranis. Kolla till exempel hans smarta F3J-setup http://www.rc-soar.com/opentx/setups/f3j/index.htm och hans säkerhetsbrytare för elmotor http://www.rc-soar.com/opentx/setups/stickythrot/stickythrot.htm

Gasman
2015-06-29, 15:01
Absolut. En enkel mockup med några skräpservon förenklar också avsevärt experimenten.
53033

53034

Fasen Leif! Kroka på en motor på den där och du har en riktig buskärra... ;-)

senmathal
2015-06-30, 08:11
Om det inte är gjort på annat ställe i tråden eller forumet så rekommenderar jag Mike Shellims hemsida http://www.rc-soar.com/index.html och särskilt hans blog http://rc-soar.blogspot.co.uk/ som bland annat handlar om avancerad programmering i Taranis. Kolla till exempel hans smarta F3J-setup http://www.rc-soar.com/opentx/setups/f3j/index.htm och hans säkerhetsbrytare för elmotor http://www.rc-soar.com/opentx/setups/stickythrot/stickythrot.htm

Är det någon som har testat säkerhetsbrytaren? Jag har försökt installera den och den fungerar förutom att det blir halvgas när jag slår på mottagaren. Nu vet jag inte om det gör någonting för en elmotor startar väl i regel inte förrän man först drar ner trotteln till tomgång. Det kanske till och med är tänkt att vara så för att motorn inte ska aktiveras.

Smart grej annars då jag nyss råkade ut för ett litet tillbud i vardagsrummet. http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/47084-Dubbelfel-och-inomhuskrasch

/Mats

FinnbyFraggel
2015-06-30, 08:22
Är det någon som har testat säkerhetsbrytaren? Jag har försökt installera den och den fungerar förutom att det blir halvgas när jag slår på mottagaren. Nu vet jag inte om det gör någonting för en elmotor startar väl i regel inte förrän man först drar ner trotteln till tomgång. Det kanske till och med är tänkt att vara så för att motorn inte ska aktiveras.

Smart grej annars då jag nyss råkade ut för ett litet tillbud i vardagsrummet. http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/47084-Dubbelfel-och-inomhuskrasch

/Mats
Misstänker att du satt trottel kanalen till 0 istället för -100.
Har du otur kan din ESC gå in i programmeringsläge om du startar på för hög trottel.
/ Jonas

senmathal
2015-06-30, 09:48
I vilken inställning menar du att jag ska ställa trottelkanalen till -100? I inställningarna för säkerhetsbrytaren ställer man inte i trotteln alls. Ja har testat att ställa in den på flera olika modeller. Men du har ju rätt i att den kan hamna i programmeringsläge om inte gasen är i tomgång. Jag har inte testat funktionen i någon modell än utan bara kikat på servosimuleringen i radion. Plus att jag testat med ett löst servo.

/Mats

pernstig
2015-06-30, 09:56
... en elmotor startar väl i regel inte förrän man först drar ner trotteln till tomgång. Det kanske till och med är tänkt att vara så för att motorn inte ska aktiveras.
/Mats
Ja, så är det ju men den säkerheten gäller bara när man startar upp ESC. Sedan räcker det med att man råkar knuffa till trottelkontrollen medan man pysslar med något annat. En "vanlig" switch som håller trottelkanalen till -100 löser det problemet men då uppstår risken med att motorn kan aktiveras från två olika kontroller. Mikes "sticky throttle" löser även det problemet eftersom trotteln först måste föras till avstängd varje gång som motorn osäkras med switchen.

pernstig
2015-06-30, 10:04
I vilken inställning menar du att jag ska ställa trottelkanalen till -100? I inställningarna för säkerhetsbrytaren ställer man inte i trotteln alls. Ja har testat att ställa in den på flera olika modeller. Men du har ju rätt i att den kan hamna i programmeringsläge om inte gasen är i tomgång. Jag har inte testat funktionen i någon modell än utan bara kikat på servosimuleringen i radion. Plus att jag testat med ett löst servo.

/Mats

53063

53064

FinnbyFraggel
2015-06-30, 10:24
I vilken inställning menar du att jag ska ställa trottelkanalen till -100? I inställningarna för säkerhetsbrytaren ställer man inte i trotteln alls. Ja har testat att ställa in den på flera olika modeller. Men du har ju rätt i att den kan hamna i programmeringsläge om inte gasen är i tomgång. Jag har inte testat funktionen i någon modell än utan bara kikat på servosimuleringen i radion. Plus att jag testat med ett löst servo.

/Mats
Du borde ha en en "override" på din trottel kanal som sätter den till -100 tills säkringen är aktiverad.
/ Jonas

senmathal
2015-06-30, 10:32
Leif. Dom två inställningarna känner jag inte igen från Mikes beskrivning. Måste man göra ytterligare inställningar som han inte har beskrivit? Jag har utgått från den här sidan. http://rc-soar.com/opentx/setups/vlatch/vlatch.htm

/Mats

FinnbyFraggel
2015-06-30, 10:43
Dom två inställningarna känner jag inte igen från Mikes beskrivning. Måste man göra ytterligare inställningar som han inte har beskrivit? Jag har utgått från den här sidan. http://rc-soar.com/opentx/setups/vlatch/vlatch.htm

/Mats


Hmm...

Ok, jag gjorde funktionen själv och då ser den ut så här:
53065
Trottel på kanal 3, vänster spak neråt mot höger och håll in trainer (SH) 1,5 sekund för att aktivera.
Tryck en gång på trainer (SH) för att avaktivera, oavsett läge på spakar....
Vill du ha något ljud / varning får du lägga in det i Special Functions och styra med switch L4.

/Jonas

senmathal
2015-06-30, 10:49
Ok! Vad ni kan :) Spelar det någon roll att man som Mike använder höger spak neråt vänster istället för att man använder trottelspaken när man skall aktivera gasen?

senmathal
2015-06-30, 10:56
Nu ska jag gå ut och försöka starta en trilskande gräsklippare och vila hjärnan lite. Jag får ta nya tag sedan då jag gärna vill ha den här funktionen. Det är lite på gränsen till min förmåga då det gäller att programmera radion. Det går bra när det finns en exakt beskrivning på hur man ska göra steg för steg. Men så fort jag måste räkna ut något själv utöver beskrivning blir det stopp.

/Mats

FinnbyFraggel
2015-06-30, 11:12
Ok! Vad ni kan :) Spelar det någon roll att man som Mike använder höger spak neråt vänster istället för att man använder trottelspaken när man skall aktivera gasen?

Nej då, du kan använda vilken kombination du vill.
Jag har även provat att bara använda spakarna för att aktivera, t.e.x båda nedåt och in mot mitten och använda trainer (SH) för att avaktivera....
Vill du ha information i displayen om vilket läge du har trottel i kan du bara lägga till informationen via flight modes
53066
53067
53068
/Jonas

senmathal
2015-06-30, 11:38
Men då jag höll på fick jag tala om för gaskanalen att den skulle reagera på funktionen. Jag valde att lägga in L3 på brytare i input. Enligt Mike var det L3 som skulle aktiveras men det beror väl på hur man har programmerat. Men fortfarande förstår jag inte varför gasen la sig på mitten. Är det det du har lagt in i "special functions" som åtgärdar det?

/Mats

FinnbyFraggel
2015-06-30, 11:50
Men då jag höll på fick jag tala om för gaskanalen att den skulle reagera på funktionen. Jag valde att lägga in L3 på brytare i input. Enligt Mike var det L3 som skulle aktiveras men det beror väl på hur man har programmerat. Men fortfarande förstår jag inte varför gasen la sig på mitten. Är det det du har lagt in i "special functions" som åtgärdar det?

/Mats

Den funktionen jag har i "Special funktions" är den man normalt använder mot en två eller tre läges brytare för att låsa trotteln till -100 och skillnaden är bara att jag använder den "mjuka" switchen L4 för att styra funktionen.
Utan att ha tittat djupare i hur Mike har löst det fick jag för mig att han inte hade trottel på trottel spaken utan en brytare för att slå till (+100) eller slå från (-100) motorn, en funktion som kan användas på el-seglare eller andra modeller där du kör motorn på fullt varv unden en väldigt kort tid för att "dra upp kärran" och sen seglar utan motor till det är dax för nästa stigning.
/Jonas

pernstig
2015-06-30, 12:03
Leif. Dom två inställningarna känner jag inte igen från Mikes beskrivning. Måste man göra ytterligare inställningar som han inte har beskrivit? Jag har utgått från den här sidan. http://rc-soar.com/opentx/setups/vlatch/vlatch.htm

/Mats

Förlåt, Mike har flera lösningar och jag tog exemplet som jag själv använder.

senmathal
2015-06-30, 13:46
Aha! då förstår jag om jag att jag blev lite förvirrad.

På det förslag jag tittade på använder han helt riktigt en brytare med av och på för en elseglare. Då blir det ju en annan sak förstås, tänkte inte på det.

/Mats

senmathal
2015-06-30, 13:54
Tack för hjälp och engagemang. Jag ska ta tag i det här lite senare och se om jag kan få till det då jag gillar funktionen. Kanske kan det spara något finger.

/Mats

Gasman
2015-06-30, 14:54
Nu ska jag gå ut och försöka starta en trilskande gräsklippare och vila hjärnan lite. Jag får ta nya tag sedan då jag gärna vill ha den här funktionen. Det är lite på gränsen till min förmåga då det gäller att programmera radion. Det går bra när det finns en exakt beskrivning på hur man ska göra steg för steg. Men så fort jag måste räkna ut något själv utöver beskrivning blir det stopp.

/Mats

Appropå den trilskande gräsklipparen... :-)
http://www4.idrottonline.se/StrangnasModellflygare-Flygsport/TipsTricks/

senmathal
2015-06-30, 17:48
Jo den operationen har man allt gjort någon gång men det börjar väl vara sådär 20 år sedan sist. Fast jag är väl inte lika förtjust över Brigg & Strattons bysmide, till motor. Kollade på en klippare på jobbet idag, en Viking med Kohler-motor och toppventiler, lättstartad och tyst. Men visst är dom sega dom gamla Briggsarna och har man tur lättstartade ibland.

/Mats

Ville
2015-06-30, 18:19
YES! FrSky X9E på gång!
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=32033235&postcount=1036

/Ville :applouse:

senmathal
2015-06-30, 21:40
Är det så mycket mer är en Taranis i en korvlåda? Displayen ser exakt likadan ut.

/Mats

Ville
2015-07-01, 00:02
Helt riktigt, Taranis i pultsändarversion men med enligt utsago mycket förbättrad hårdvara med bl.a. hall sensorer i spakarna.
Och gillar man sen pultsändare så är valet väldigt enkelt.
Har inhandlat alla grejor som behövs så nu väntar jag bara på sändaren. Blir spännande och se hur länge det dröjer innan den finns på butikshyllorna.

/Ville :)

freddan_6
2015-07-01, 12:06
Tror det är fler uppgraderingar också, bland annat nämns möjlighet till fler brytare. http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=143

2 pot slots and 8 switch slots for extension

Keny
2015-07-01, 12:34
Men då jag höll på fick jag tala om för gaskanalen att den skulle reagera på funktionen. Jag valde att lägga in L3 på brytare i input. Enligt Mike var det L3 som skulle aktiveras men det beror väl på hur man har programmerat. Men fortfarande förstår jag inte varför gasen la sig på mitten.

/Mats

Har du kollat i Editmenyn för Mixer på trottelkanalen att funktionen Multpx" står i läge "Replace" och inte i "Multiply"?
Prova det annars.

senmathal
2015-07-01, 18:22
Då jag har svenska menyer stod den på "Addera" så jag ändrade nu till "Ersätt" men det blev ingen skillnad. Funktionen fungerar perfekt utom att gasen ställer sig på halvgas. Sätter man i ett servo på kanalen ställer det sig i centrumläget. Det hade varit kul att få till det då det är en smart funktion. Att lägga gasspärren på en knapp tycker jag bara är en halv lösning. Lika väl som man kan råka stöta till gasspaken kan man ju råka slå om knappen ofrivilligt eller att man glömmer att slå om den. Med den här funktionen är gasen alltid spärrad då man slår på sändaren. Det krävs sedan en kombination av spakrörelse och den fjädrande knappen för att aktivera.

Om jag ställer spaken på tomgång/motor av och inaktivera så står den kvar på tomgång när jag aktiverar igen. Det är när jag slår av och slår på sändaren den centrerar. Det förslag jag fått som kräver att man skriver kod grejar jag inte riktigt än.

I och för sig är det väl det naturliga att kanalen ställer sig i neutralläge på alla kanaler utom gasen. Jag vet inte om det spelar någon roll att jag har trotteln på kanal 1. Det vanliga verkar vara på kanal 3.

/Mats

senmathal
2015-07-01, 20:32
Med hjälp av Jonas har jag till slut fått det att fungera. Jag behöll Mikes inställningar och la till Jonas inställningar i specilafunktioner eller brytarfunktioner som det heter i radion.

Tack Jonas och alla andra som som hjälpt till. Lika roligt varje gång när en dator novis får till något i Taranis :) Den här funktionen kommer att läggas in i alla elmodeller. Sedan kommer det att bli jättekul efter vintern när man inte fattar varför trottelspaken inte fungerar.

/Mats

senmathal
2015-07-05, 23:46
Jag funderar på att byta de mottagare jag har mot sådan som går att låsa till en specifik modell. Jag är ganska övertygad om att jag förr eller senare kommer att glömma att byta modell med en given krasch som följd. Men vilka mottagere stöder den här funktionen. Jag behöver nog mellan 6 och 8 kanaler och full räckvidd till mina olika modeller som inte är så många.

/Mats

FinnbyFraggel
2015-07-05, 23:59
Om jag minns rätt så stödjer X-mottagarna den funktionen.
/ Jonas

ivve
2015-07-06, 14:21
Jag funderar på att byta de mottagare jag har mot sådan som går att låsa till en specifik modell. Jag är ganska övertygad om att jag förr eller senare kommer att glömma att byta modell med en given krasch som följd. Men vilka mottagere stöder den här funktionen. Jag behöver nog mellan 6 och 8 kanaler och full räckvidd till mina olika modeller som inte är så många.

/Mats

Apropå att glömma.

Det där känner vi nog alla igen. På min Taranis har jag löst det genom att dels så talar sändaren om namnet på modellen när sändaren slås på samt upprepar namnet med önskade sekunders intervall tills du stänger av "tjatet" med önskad switch ! Startar man sen ändå med fel modell så ska man nog byta hobby !! :banghead:

senmathal
2015-07-06, 19:50
Apropå att glömma.

Det där känner vi nog alla igen. På min Taranis har jag löst det genom att dels så talar sändaren om namnet på modellen när sändaren slås på samt upprepar namnet med önskade sekunders intervall tills du stänger av "tjatet" med önskad switch ! Startar man sen ändå med fel modell så ska man nog byta hobby !! :banghead:

Få se nu vilken hobby man skulle kunna tänka sig att byta till... :)

Det var ju en bra idé. RAdion skull ju även kunna be en kolla att rätt modell är inställd så behöver man inte göra en ljudfil för varje modell. "Välj rätt modell...Välj rätt modell...Välj rätt modell...Svälj rätt modell..." Jag måste lära mig hur man gör för att lägga in egna ljudfiler. Det fanns något program där man kunde skriva in vad som skulle sägas men vet inte om jag minns var. Men det var nog i den här tråden det beskrevs.

/Mats

senmathal
2015-07-06, 21:52
Här finns en video som beskriver exakt hur du gör egna ljudfiler: https://www.youtube.com/watch?v=pi_KAbgJ3vE

Jag försökte skapa en ljudfil utifrån ovanstående länk vilket jag tror lyckades. Efter att ha sparat ljudfilen på skrivbordet kopplade jag upp Taranis mot datorn med USB kabeln och lade in ljudfilen i mappen Sounds. Tyvärr hittar jag inte filen i radion bland alla andra ljudfiler, däribland två egna musikfiler som jag lagt in tidigare. När jag kopplar upp radion mot datorn igen så finns filen under sounds. Varför hittar jag inte filen i radion då den bevisligen finns i mappen.

/Mats

FinnbyFraggel
2015-07-06, 21:55
Filnamnet får vara max 8+3 tecken och bara a - z, 0 - 9
/ Jonas

tvbcom
2015-07-06, 21:56
Jag försökte skapa en ljudfil utifrån ovanstående länk vilket jag tror lyckades. Efter att ha sparat ljudfilen på skrivbordet kopplade jag upp Taranis mot datorn med USB kabeln och lade in ljudfilen i mappen Sounds. Tyvärr hittar jag inte filen i radion bland alla andra ljudfiler, däribland två egna musikfiler som jag lagt in tidigare. När jag kopplar upp radion mot datorn igen så finns filen under sounds. Varför hittar jag inte filen i radion då den bevisligen finns i mappen.

/Mats

testa med ett kort filnamn utan åäö och utan mellanslag. jag tror filnamnet inte får vara längre än 8 tecken.

nu var jag sen :-)

senmathal
2015-07-06, 22:20
Tack! Två fel, för många tecken och dessutom ett ä. Nu fungerar det. Elin säger nu: "Välj rätt flygplan" Nu ska jag bara försöka få till det så att det alltid spelas upp när jag slår på radion oavsett hur knapparna står men det ska samtidigt sluta när jag petar till på en bestämd knapp. Det lära jag väl få klura på ett antal kvällar. Eller också försöker jag helt enkelt att lägga in det som hälsningsfras och då får det räcka om det sägs en gång.

/Mats

senmathal
2015-07-06, 23:03
Jag lade in det som hälsningsfras. Nu säger radio: "Mats nu ska vi flyga, kom ihåg att välja rätt modell". Jag får hoppas att detta kan spara någon modell. Och om inte så får jag nog byta hobby som ivve säger :)

/Mats

ivve
2015-07-07, 09:37
Jag lade in det som hälsningsfras. Nu säger radio: "Mats nu ska vi flyga, kom ihåg att välja rätt modell". Jag får hoppas att detta kan spara någon modell. Och om inte så får jag nog byta hobby som ivve säger :)

/Mats

Kul att du lyckats.

Hur får man till en så lång hälsningsramsa ? Var och hur spelade du in den ?

senmathal
2015-07-07, 09:55
Här finns ett klipp om hur man gör själva ljudfilen. Det är inte så krångligt som det först ser ut.

https://www.youtube.com/watch?v=pi_KAbgJ3vE

När man sedan fått till ljudfilen med hjälp av Acapella och Audacity så gäller det att placera den i radion. Här finns en klipp om hur man gör det.

https://www.youtube.com/watch?v=8ozaY4Yxsp0
Man ersätter en ljudfil som heter tada med den fil man skapat och som man också måste kalla för tada. De kan vara smart att spara den fil som man tar bort på datorn om man vill använda den igen.

Här hittar du Acapella http://www.acapela-group.com/?lang=sv Om man väljer svenska så finns vår vän Elin som alternativ där. Jag gissar att det är med hjälp av Acapella man har gjort dom svenska röstfilerna till Taranis. Låter betoningen konstig kan man laborera lite med dubbla vokaler kommatecken och lite annat.

/Mats

ivve
2015-07-07, 11:37
Här finns ett klipp om hur man gör själva ljudfilen. Det är inte så krångligt som det först ser ut.

https://www.youtube.com/watch?v=pi_KAbgJ3vE

När man sedan fått till ljudfilen med hjälp av Acapella och Audacity så gäller det att placera den i radion. Här finns en klipp om hur man gör det.

https://www.youtube.com/watch?v=8ozaY4Yxsp0
Man ersätter en ljudfil som heter tada med den fil man skapat och som man också måste kalla för tada. De kan vara smart att spara den fil som man tar bort på datorn om man vill använda den igen.

Här hittar du Acapella http://www.acapela-group.com/?lang=sv Om man väljer svenska så finns vår vän Elin som alternativ där. Jag gissar att det är med hjälp av Acapella man har gjort dom svenska röstfilerna till Taranis. Låter betoningen konstig kan man laborera lite med dubbla vokaler kommatecken och lite annat.

/Mats

Tack Mats.
Det där har jag testat men har aldrig lyckats att få den inspelade filen att funka !

ivve
2015-07-07, 12:37
Tack Mats.
Det där har jag testat men har aldrig lyckats att få den inspelade filen att funka !

Jag hittar alltså filen, markerar den o klistrar in den i webläsaren +enter = blank sida ?? Vad tusan gör jag för fel ?

senmathal
2015-07-07, 13:04
Kolla så att du verkligen börjar markeringen med http och slutar den med mp3. I första läget tyckte jag det såg ut som om han tog med några tecken efter mp3 vilket han inte gör. Då blir det en blank sida.

/Mats

pernstig
2015-07-07, 16:54
Jag hittar alltså filen, markerar den o klistrar in den i webläsaren +enter = blank sida ?? Vad tusan gör jag för fel ?

Webbläsaren? Med risk för att jag missförstår men du ska markera och kopiera filen till lämpligt ställe i datorn. Sedan kan du spela upp den i t.ex. Windows Media Player eller importera den till Audacity för redigering.

ivve
2015-07-07, 17:07
Webbläsaren? Med risk för att jag missförstår men du ska markera och kopiera filen till lämpligt ställe i datorn. Sedan kan du spela upp den i t.ex. Windows Media Player eller importera den till Audacity för redigering.

Ja så långt har jag kommit. Nu är frågan, var på sd kortet skall jag spara filen ? Sounds går väl inte för det e väl begränsat till åtta tecken ?

pernstig
2015-07-07, 17:14
Ja så långt har jag kommit. Nu är frågan, var på sd kortet skall jag spara filen ? Sounds går väl inte för det e väl begränsat till åtta tecken ?

Filen ska ligga i Sounds/en (eller Sounds/se om du valt Swedish) och du behöver konvertera den till formatet WAV och ge den ett lämpligt filnamn med max 8 tecken (förutom .WAV och inga å,ä,ö)

ivve
2015-07-07, 17:26
KALAS !!

Nu funkar det som jag vill. Nu frågar sändaren så snällt om jag har valt rätt modell !

Tack för hjälpen alla kluriga gubbar.

senmathal
2015-07-07, 22:49
Webbläsaren? Med risk för att jag missförstår men du ska markera och kopiera filen till lämpligt ställe i datorn. Sedan kan du spela upp den i t.ex. Windows Media Player eller importera den till Audacity för redigering.

När man har använder Acapalla text till tal så måste göra en specialare och öppna ljudfilen i en ny webbsida så det var alldeles riktigt som Ivve skrev. Man gör så att man högerklickar var som helst i acapella och sedan klickar man på Ramkälla. När man gjort det kan man högerklicka och spara ljudfilen som kommer upp i webbläsaren och som ser ut så här. http://h-ir-ssd-1.acapela-group.com/MESSAGES/012099097112101108097071114111117112/AcapelaGroup_WebDemo_HTML/sounds/799458_db298cb9bd94.mp3

Ljudfilen börjar med http och slutar med mp3 och kan se ut så här. http://H-IR-SSD-1.acapela-group.com/MESSAGES/012099097112101108097071114111117112/AcapelaGroup_WebDemo_HTML/sounds/799642_db298e563b71c.mp3

Testa att kopiera den raden och klistra in den i sökfältet.

/Mats

(Testade filerna nu och dom verkar försvinna av sig själva efter ett tag.)

senmathal
2015-07-07, 22:58
Ja så långt har jag kommit. Nu är frågan, var på sd kortet skall jag spara filen ? Sounds går väl inte för det e väl begränsat till åtta tecken ?

Nu har du ju redan fått det att fungera men namnet på filen bestämmer man själv med lämpligt antal tecken. Jag döpte min till tada som den gamla hette. Jag gissar att den kanske måste heta så för att den ska aktiveras som hälsningsfras.

/Mats

ivve
2015-07-08, 11:22
Nya problem för experterna att hjälpa mig med.

När jag sparar mina inspelningar så sparas dom helt plötsligt
som WPL i stället för MP3 vilket gör att audacity inte vill ta emot dom ?

ToWi
2015-07-08, 11:42
Om jag minns rätt så stödjer X-mottagarna den funktionen.
/ Jonas

Men bara on du binder i D16 läge.

senmathal
2015-07-08, 12:07
Nya problem för experterna att hjälpa mig med.

När jag sparar mina inspelningar så sparas dom helt plötsligt
som WPL i stället för MP3 vilket gör att audacity inte vill ta emot dom ?

Kan du inte välja det i raden filformat när du sparar?

/Mats

ivve
2015-07-08, 12:48
Hade det varit så enkelt ändå, men icke.

ivve
2015-07-08, 12:50
Det där gick ju automatiskt från början ?? Och jag har inte ändrat på något vad jag vet.

pernstig
2015-07-08, 19:38
Nu har du ju redan fått det att fungera men namnet på filen bestämmer man själv med lämpligt antal tecken. Jag döpte min till tada som den gamla hette. Jag gissar att den kanske måste heta så för att den ska aktiveras som hälsningsfras.

/Mats

Ja, det stämmer säkert. Jag tyckte det blev lite tjatigt att höra hälsningsfrasen så jag ändrade namn på "tada.wav" till "tada_ori.wav" och då blev det tyst.
Hur gör man då med Splash Screen? Försökte redigera "splash.bmp" i Paint och det gick bra men trots det så visas originalbilden vid start.

senmathal
2015-07-09, 01:09
Det där gick ju automatiskt från början ?? Och jag har inte ändrat på något vad jag vet.

Det där låter ju skumt! Jag testade och precis som du säger blir det mp3 automatiskt. Blir det wpl varje gång du försöker? Vi får hoppas någon verklig expert dyker upp som kan ge en lösning. När det gäller datorer är jag bara en sådan där expert som kan upprepa vad andra sagt utan att kunna något av värde själv.

/Mats

ivve
2015-07-09, 08:38
Det där låter ju skumt! Jag testade och precis som du säger blir det mp3 automatiskt. Blir det wpl varje gång du försöker? Vi får hoppas någon verklig expert dyker upp som kan ge en lösning. När det gäller datorer är jag bara en sådan där expert som kan upprepa vad andra sagt utan att kunna något av värde själv.

/Mats

Hahaha, ja då är vi på samma nivå, själv kan jag inte mycket själv heller så därför är ju forumet en stor tillgång. Vad det gäller mp3 så funkar det helt plötsligt. Datorer blir man aldrig riktigt klok på, men kul när man får till nånting utan att veta hur det gick ti :sarcastic:ll.

dvogonen
2015-07-09, 11:39
...Jag gissar att det är med hjälp av Acapella man har gjort dom svenska röstfilerna till Taranis...
/Mats
Det stämmer. De svenska ljudfilmerna gjordes med hjälp av Acapella. Editeringen gjordes sedan i Audacity, precis som Mats länkade till.

Ett tips: Om man vill så kan man spela in helt egna versioner av ljudfilerna med hjälp av OpenTX Recorder som man hittar på OpenTX hemsida. Man behöver inte byta ut programvaran i sändaren för att använda sina egna inspelningar. Originalet funkar bra.

senmathal
2015-07-12, 22:41
Vad har ni radions ackvarning inställt på för värde? Eller kanske rättare sagt vid vilken spänning börjar det bli kritiskt att flyga. Jag har 2000 mAh acken och radion börjar pipa vid 6,9v.

/Mats

Keny
2015-07-13, 10:08
Jag skulle nog ställa larmet på lägst 7.0V. Nominella värdet är ju 7,2V och fulladdad ligger spänningen runt 8,2V.

Gasman
2015-07-13, 17:45
Taranisen funkar med 6 - 15 V så larmet ställs väl för det mesta efter hur lågt ned i spänning man accepterar att ackarna får dräneras (t.ex. för LiPo). Själv kör jag med 3S LiPo men laddar bara till 4,0 V per cell (livslängden lär bli större då än vid 4,2 V) och tillåter en urladdning till 3,1 V per cell, dvs larmet på 9,3 V.

senmathal
2015-07-13, 22:45
Jo men min undran är hur lågt man törs sätta larmet för att säkert kunna landa när det börjar pipa. Jag har NiMh på 2000 mAh och det som är intressant för mig är vad som är lämpligt då.

När brukar det börja pipa om man har ett 8 cells NiMh ? Brukar det börja pipa redan vid 9,6 eller brukar det gå ner lägre? Ja kanske måste slå på min gamla radio och vänta tills den börjar pipa. Då kan man väl räkna ut när det bör pipa om man har en 7,2 v ack.

/Mats

Gasman
2015-07-14, 00:40
Sändaren funkar garanterat så länge accspänningen är 6V eller mer! Då är väl mottagarackens accspänning mer intressant?

senmathal
2015-07-14, 07:29
Jo det har du nog rätt i men just nu hade jag anledning att fundera lite över just sändaracken. Min fundering var väl egentligen om 6,9 v är lite onödigt högt? Men det kanske får ligga kvar på 6,9 så man är på den säkra sidan.

När det gäller mottagarsidan tar jag ström från fartreglaget och det brukar ju klippa strömmen till motorn innan det är kritiskt för mottagaren. I alla fall har det varit problemfritt att landa även om jag flugit tills motorn stannat.

/Mats

Keny
2015-07-14, 08:06
Ja, 6,9 är helt ok. Jag har min på 7,0 enl ovan. Finns ingen anledning att låta spänningen sjunka lägre. Från fulladdat ner till 6,9 kan man köra länge. Förr när man cyklade NiCd-ackar beräknades urladdat tillstånd ligga på 1,1V/cell. Med NiMh-ackar går man ner till 1,0V/cell och då är dom verkligen urladdade. I ditt fall skulle det bli 6,0V, men då går det snabbt utför efter det. Så 6,9V är bra marginal.

senmathal
2015-07-14, 08:21
Det verkar betryggande.

/Mats

Boopidoo
2015-07-14, 11:35
Sådärja, nu ligger Taranisen skyddad i väskan! :)

53333 53334 53335

n30
2015-07-15, 07:28
du vill spara livslängden på batterierna bör du ju inte gå under 3.7v per cell ... allt där under slits dom ut fortare.


Taranisen funkar med 6 - 15 V så larmet ställs väl för det mesta efter hur lågt ned i spänning man accepterar att ackarna får dräneras (t.ex. för LiPo). Själv kör jag med 3S LiPo men laddar bara till 4,0 V per cell (livslängden lär bli större då än vid 4,2 V) och tillåter en urladdning till 3,1 V per cell, dvs larmet på 9,3 V.

Gasman
2015-07-15, 15:54
du vill spara livslängden på batterierna bör du ju inte gå under 3.7v per cell ... allt där under slits dom ut fortare.

Uppgiften kommer från E-flights LiPo-datablad som säger att man inte skall gå under 3,0 V/cell. Jag lade på en tiondels volt som marginal men i praktiken går jag dock aldrig så lågt. Jag vet av egen erfarenhet att låta LiPo ligga laddade på upp emot 4,2 V/cell snabbt sänker deras prestanda. Därför laddar jag aldrig över 4,0 V/cell för de LiPo:s som används som t.ex. sändarackar. Huruvida ett uttag ner till 3,1 V/cell får de att tröttna tidigare lär väl framtiden få utvisa. Jag brukar åtminstone en gång per år göra en urladdningstest på kritiska ackar, oavsett typ, för att få en indikation på statusen.
Sändarackar urladdas ju inte med högre strömmar än 100 - 150 mA vilket kanske också har betydelse. Den inre resistansen blir ju ganska betydelselös då.

pernstig
2015-07-15, 19:04
du vill spara livslängden på batterierna bör du ju inte gå under 3.7v per cell ... allt där under slits dom ut fortare.
Kan det verkligen vara så? Var kan man läsa mer om detta?

Håkan
2015-07-15, 20:17
Ja så är det. På sätt och vis. Det finns ju en viss spänning som ger allra bäst livslängd och det brukar ligga kring där man storageladdar till, nånstans 3.8(?)V. Spänningar både högre och lägre ger kortare livslängd på acken.
Men man vill ju samtidigt använda energin som finns i acken och Gasman har väl en bra approach att skippa allra högsta och lägsta spännningen.
Det kan vara vettigt att ha så hög spänning att man får åtminstone säg en kvart på sej innan acken är helt tom. Spänningen kan rasa rätt kvickt där på slutet.

Boopidoo
2015-07-15, 20:58
Högre spänning ger även högre sändareffekt på ex EZUHF.

Keny
2015-07-16, 08:02
Vi får hoppas att i framtiden Lipo-ackar får samma tolerans som NiMh vad gäller spänningsnivåer.

Boopidoo
2015-07-16, 09:43
Jag laddar alltid fullt i mina lipos men är alltid noga med att balansera. Jag har använt samma 2S5Ah till min Futaba 12FG sen 2010 och det fungerar fortfarande ypperligt, kan inte se att jag behöver ladda särskilt mycket oftare än när batteriet var nytt. Viss försämring har givetvis skett men det är inte direkt märkbart. Nu är det visserligen ganska snäll användning som är till en radio med lågt strömuttag så även ett ganska slitet lipo klarar av uppgiften med bravur. Något man kanske glömmer vad gäller radion är att det alltid är bra med marginal. Pga det så laddar jag hellre fullt med marginal nedåt än att ladda halvfullt och inte ha någon som helst marginal.

Vad gäller jämförelsen med NiMH och NiCD som sändarack så faller de tämligen platt. Med lipo kan jag ladda batteriet, låta det ligga i stort sett oanvänt i ett halvår, ta upp sändaren och flyga med endast marginellt spänningstapp. Jag vet att det inte är optimalt att förvara fullt laddade batterier men så stor skada tar de inte.

pernstig
2015-07-16, 11:32
Vad gäller jämförelsen med NiMH och NiCD som sändarack så faller de tämligen platt. Med lipo kan jag ladda batteriet, låta det ligga i stort sett oanvänt i ett halvår, ta upp sändaren och flyga med endast marginellt spänningstapp. Jag vet att det inte är optimalt att förvara fullt laddade batterier men så stor skada tar de inte.
Sedan NiMH generation 2 "ready to use" kom så faller problemet med självurladdning. Vidare kan man utan risk ladda obevakat med accen på plats i sändaren/modellen samt slipper problem med förkortad livslängd vid högt eller lågt laddtillstånd.