handdator

Visa fullständig version : FrSKY TARANIS



Sidor : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9

senmathal
2015-07-16, 15:56
Jag har en Instant ack i min gamla sändare och den verkar kunna ligga hur länge som helst och det är ändå ström i den när jag slår på den.

Hur är det med den inbyggda laddaren i Taranis, slår den över till underhållsladdning när acken är färdigladdad eller är det noga med att man inte laddar för länge. Jag glömde den på lite längre än vanligt och då smög spänningen upp ändå till 8,4 v. Bra eller dåligt? Det tog relativt lång tid innan den kröp ner till 8 v så det fanns en hel del kapacitet där.

/Mats

Gasman
2015-07-16, 16:10
Den inbyggda laddaren är en ordinär deltaV laddare som slår av laddningen när spänningsdroppet kommer. Den har också en tidsbegränsning på ett antal timmar som fimpar laddningen om spänningsdroppet aldrig kommer (kan stöka till det om man sätter i NiMh på 2500 mAh då de inte alltid hinner ladda fullt). Någon "underhållsladdning" har jag aldrig märkt utan laddningsströmmen upphör bara. Kolla tidigare i den här tråden. Där finns några inlägg från mig när jag mätte på laddströmmen.

senmathal
2015-07-16, 16:24
Underhållsladdning var väl lite ogenomtänkt uttryckt av mig. Det jag var ute efter var nog det du beskriver. Alltså ingen fara att plugga i laddaren över natten.

/Mats

Gasman
2015-07-16, 17:13
Mats, -Kolla sidorna 44-45!

senmathal
2015-07-16, 21:58
Ok:) Bra gjort att hitta i den här megatråden.

/Mats

FinnbyFraggel
2015-07-19, 15:24
Efter att jag testat 2.1.0 i simuleringsläge kan jag konstatera att kör man helikopter med CCPM mixning (paddelstång eller motsvarande mix mot ett FBL gyro) måste man göra om setupen från början om man går från 2.0.17 till 2.1.0 eftersom dom har lagt in nya funktioner i helikopter mix fliken.
Efter uppdatering får man inga utslag på swash servona innan man gjort om inställningarna i helikopter mix fliken.

/Jonas

senmathal
2015-07-19, 22:43
Höjdtrimmen slutade plötsligt att fungera idag när jag skulle flyg min elseglare. Den fungerar bara neråt men inte uppåt. Jag öppnade radion och skruvad bort kontakten som var av två delar. Dels själva kontakten och sedan själva tryckmojen som ska trycka in kontekten. När jag tryckte på kontakten med fingret kunde jag få den att fungera hjälpligt om jag tryckte den åt ena sidan.

Är det någon som vet om det går att få tag i en trimkontakt och så snabbt som möjligt?

/Mats

senmathal
2015-07-19, 22:45
Visst måste det vara den längst ner på den här sidan?
http://www.t9hobbysport.com/taranis-tx-spare-replacement-parts
/Mats

bem
2015-07-20, 11:08
Hej,
Om det är själva trim switchen du behöver byta så finns den som reservdel t ex här:

http://www.microtechnics.eu/liste.php?categorie=FrSky&souscat=50&langue=enhttp://www.alofthobbies.com/radio-gear/frsky-accessories-1/taranis-parts.html?p=1

Sen finns det ju svenska handlare som säljer FrSky Taranis och nog borde nån av dem ha reservdelar hemma?

/Bo

senmathal
2015-07-20, 13:51
Det får nog bli en order till T9 Hobby.

Jag löste det akut med att byta plats mellan höjdtrimmen och trotteltrimmen. Just nu kör jag bara el och då klarar man sig ju bra utan trim på gasen.

/Mats

senmathal
2015-07-20, 13:57
Jag har funderat på att testa en mottagare ur X serien. http://www.t9hobbysport.com/frsky-x8r-receiver Förstår jag det rätt att mottagaren går att programmera om så att den passar en radio före 2015? "Your taranis will need to have the current update, or you can reverse update the X8R"

Är det en sådan hör sladd man behöver för att programmera om mottagare och radio?53441

/Mats

thoabr
2015-07-20, 15:07
Hej

Har du en x9d-plus funkar den. x9d går inte. Har nåt annat protokoll D16-EU är den nya för EU.

Går att ändra men sladden på bilden vet jag inte.

Mvh Thomas

senmathal
2015-07-20, 15:12
Jo jag har en Plus men den är inte uppgraderad till ny EU standard och jag vet inte om jag vill göra det. Det jag undrar är om själva mottagaren går att programmera om så att den blir bakåtkompatibel med icke EU sändare. Jag tycker att texten antyder det men vill vara säker innan jag beställer. "Your taranis will need to have the current update, or you can reverse update the X8R"

/Mats

thoabr
2015-07-20, 15:44
Jo det ska gå bra att uppdatera mattagaren.
Jo jag har en Plus men den är inte uppgraderad till ny EU standard och jag vet inte om jag vill göra det. Det jag undrar är om själva mottagaren går att programmera om så att den blir bakåtkompatibel med icke EU sändare. Jag tycker att texten antyder det men vill vara säker innan jag beställer. "Your taranis will need to have the current update, or you can reverse update the X8R"

/Mats

thoabr
2015-07-20, 16:14
Hej igen

Kolla här verkar vara nåt. Engelska.

https://www.youtube.com/watch?v=AnDTJ0bwG2E

thoabr
2015-07-20, 20:33
Hej

Är det nån mer än jag som köpt en Altis gps.

Nu vet jag hur man kopplar upp den med en telemetry-konverter-frsky, Taranis Funkar på både x9d,å plus väldigt exakt.Testat med bilens gps ock hastighetsmätarn. Man får allt i sändarn,tal + skärm.I realtid.

Med vänlig hälsning Thomas

Håkan
2015-07-22, 17:27
Vi hade uppe detta för nån månad sen eller två (tre? fyra?).
Med en enkel servosladd kan man via uttaget för extern modul
programmera en mottagare t ex X8R från taranis. Det var en
del steg så enklast om du hittar det.
Firmwre för EU och ROW (rest of the world) finns att ladda hem från
frsky.


Jo jag har en Plus men den är inte uppgraderad till ny EU standard och jag vet inte om jag vill göra det. Det jag undrar är om själva mottagaren går att programmera om så att den blir bakåtkompatibel med icke EU sändare. Jag tycker att texten antyder det men vill vara säker innan jag beställer. "Your taranis will need to have the current update, or you can reverse update the X8R"

/Mats

Copterdude
2015-08-02, 21:31
Nån annan som kör tumgrepp och inte når maxutslag på gas tillfredställande ?
Antar det enklaste är att helt enkelt ändra i servoinställningarna i Taranis och göra så man når max tidigare.
Är man "pincher" så har man jue inte problemet. Men svårt att byta stil speciellt när man är gammal tv-spels nörd så man är så van vid tumgrepp på kontroll.

En grym snubbe har lite eget grepp men man ser hur mycket mer kontroll över spakarna man kan få med rätt grepp. Inte en chans man kunde göra likadant med vanligt tumgrepp. Iaf inte med mina händer.
Själv har man inte sådana reflexer ändå så spelar ingen roll men men. :sarcastic:


https://www.youtube.com/watch?v=-kIJ3JgF3sI

simonarvestrand
2015-08-02, 21:36
Finns många tubklipp med diverse olika grepp bla. tumgrepp som visar snabbhet långt över det där , kolla 3dhelikopterflygarna när dom börjar piroflippa och greja

Copterdude
2015-08-02, 21:39
Aa dom är såklart duktiga :)
Får kolla lite olika grepp. Känns inte som mitt är något bra då jag får sträcka tummen jättemycket för att nå ändläget lixom.

senmathal
2015-08-09, 18:00
Vilken funktion fyller paddlarna som sitter längst ut på antennsladdarna på en del mottagare? Jag tycker att det blir knöligt att få till antenndragningen i en trång elseglare.

/Mats

Gasman
2015-08-09, 19:43
Det är en avsevärt förbättrad antenn jämfört med bara en enkel trådstump. Inuti är det en sk balun, en slags transformator som gör att antennen fungerar effektivare. På bilden ser du "paddeln" på en X8R-mottagare öppnad.

pernstig
2015-08-09, 21:38
Jag gjorde två räckviddsprov ("Range Test"), först med X8R-mottagarens originalantenner med "paddlar" och sedan med "vanliga" antenner. Mottagaren placerades på ett bord på 1 m höjd med de båda antennerna/paddlarna pekande rakt mot sändaren på ca 7 cm inbördes avstånd. I fallet med paddlar blev räckvidden kritisk vid ca 70 m och med vanliga antenner ca 65 m. Detta högst ovetenskapliga prov antyder alltså att paddlarna är något effektivare än trådstumpar men jag kommer ändå att använda trådantennerna i mina trånga segelmodeller.

senmathal
2015-08-09, 23:39
Fungerar X8R utan paddlar och i så fall går det att byta till vanliga? Nu lyckades jag i och för sig tråckla dit paddlarna men jag behöver komma på ett sätt att fästa dom. Smältlim ?

/Mats

erolwi
2015-08-10, 05:47
Fungerar X8R utan paddlar och i så fall går det att byta till vanliga? Nu lyckades jag i och för sig tråckla dit paddlarna men jag behöver komma på ett sätt att fästa dom. Smältlim ?

/Mats
Det går att ha vanliga, antenner säljs i olika längder på ex bangood http://m.banggood.com/buy/FrSky-antenna-receiver.html

Paddlarna går att limma och fästa med dubbelhäftande, testat båda.

Peter_L
2015-08-10, 08:02
Fungerar X8R utan paddlar och i så fall går det att byta till vanliga? Nu lyckades jag i och för sig tråckla dit paddlarna men jag behöver komma på ett sätt att fästa dom. Smältlim ?

/Mats

Sist jag köpte en X8R så fick jag båda typerna med. Jag tror det stod specifikt att dom skickade med både paddlar och trådantenner.
När jag kollade nu på t9hobbysport så verkar dom gått tillbaka till all leverera med en typ av antenn. Sen verkar det som att vissa mottagare har antennen lödd på kretskortet. Den jag köpte sist har kontakter för antennen. Förvirrande det här..

McRegor
2015-08-10, 11:20
Fungerar X8R utan paddlar och i så fall går det att byta till vanliga? Nu lyckades jag i och för sig tråckla dit paddlarna men jag behöver komma på ett sätt att fästa dom. Smältlim ?
/Mats
Jag skulle välja UHU Por - fungerar till det mesta endera som kontaktlim eller som vanligt "våtlim". Och det går att plocka bort dom även om dom sitter bra.
Roger

ulwur
2015-08-10, 12:34
Jag har sett siffran +20% range förbättring för FrSKYs PCB (paddel) antenner jämfört med vanliga dipoler. Detta under idealiska förutsättningar. Så ~10 som uppmättes ovan är nog realistiska siffror.

McRegor
2015-08-10, 13:08
Har aldrig upplevt räckviddsproblem med 2,4 GHz-anläggningar trots att jag flugit med sådana i stort sett sen dom kom på marknaden - och även med s k Parkflyer-mottagare. Så plus/minus 10 % eller så har nog ingen avgörande betydelse.
I alla fall för oss som flyger inom synhåll.
Roger

senmathal
2015-08-10, 14:21
Jag testade min nya variometer igår och nådde en den otroliga höjden av 150 m. Jag tyckte det vara ganska högt och långt bort. Det horisontella avståndet kanske vara 300 meter och mycket längre bort än så flyger jag inte så jag är nog inom marginalen utan paddlar. Men nu har dom som sagt hittat sin plats i modellen så då får dom nog sitta där. den ena sitter med ett buntband och den andra ska jag nog hitta en lösning för.

Jag har dock ett annat problem med mottagaren, jag lyckas inte få till failsafe på den. Det ska ju bara vara att sätta spakarna som man vill ha dem och trycka till på F/S knappen och sen ska det vara klart. Tyvärr vill det inte fungera och jag kan inte se att jag gjort något fel.

/Mats

freddan_6
2015-08-10, 14:31
Det finns sändarkontrollerad failsafe, du gör det i sändaren. I detta fall försvinner failsafe vid spänningsbortfall i mottagaren, så jag tycker inte det är riktigt bra.
Så här gör man https://www.youtube.com/watch?v=gj-MqyvbQ5I

Det finns också den mottagarkontrollerade failsafen, och den gör du enligt manualen. Dutta bara på f/s knappen, betydligt kortare än en sekund. Denna sparas i mottagaren och finns där till nästa gång du flyger. Jag tycker detta känns bättre.

www.frsky-rc.com/download/down.php?id=102 (http://www.frsky-rc.com/download/down.php?id=102)

senmathal
2015-08-11, 18:44
Jag har programmerat in sändarkontrollerad failsafe nu och nog finns den kvar till nästa flygning.

/Mats

LIP
2015-08-11, 19:00
Finns det manual på svenska?

senmathal
2015-08-11, 23:49
Jo här är manualen på svenska, just nu 77 sidor och direktsupport :)

/Mats

Gasman
2015-08-11, 23:52
Jo här är manualen på svenska, just nu 77 sidor och direktsupport :)

/Mats

Var?

freddan_6
2015-08-12, 07:16
Failsafe finns kvar till nästa flygning om allt går som det ska, men om du simulerar brownout (ta bort batteriet till mottagaren och sätt dit det igen, samt medan du startar mottagaren stäng av sändaren så har du ingen failsafe.
mvh //Fredrik

senmathal
2015-08-12, 07:40
Ok! Är den mottagarkontrollerade failsafen oberoende av inställningarna i radion? I så fall verkar det inte som om den fungerar, jag har testat att trycka F/S flera gånger utan resultat.

Det jag menar med inställningarna i radion är att det går att ställa in hur failsafen ska reagera. Det vill säga om den ska hålla kvar servona som dom stod när kontakten bröts eller om dom ska inta ett förutbestämt läge.

/Mats

senmathal
2015-08-12, 07:58
Nu fungerar det plötsligt :) Såg att man skulle ställa in "mottagare" i radion. Nu tycker jag i och för sig att radion borde ha varit inställd på mottagare som förvald men kommer dock inte ihåg i fall det var när jag valde "anpassad". Vad menas med "pulsfritt" i inställningarna?

/Mats

freddan_6
2015-08-12, 09:25
Pulsfritt betyder att den ska sluta skicka pulser till servon och liknande vid failsafe. Detta används t.ex. av multikoptrar för att trigga RTL (return to launch).

Jorgen
2015-08-15, 12:13
Jag tänkte uppdatera firmware på en mottagare och jag såg att FR-Sky säger att signalnivåerna är RS232 i följande dokument: http://www.frsky-rc.com/download/down.php?id=121

Det låter lite konstigt, men det stämmer ganska bra med att jag ser att många säger att signalerna är inverterade jämfört med vanliga USB-TTL adaptrar. Kan någon bekräfta att de använder en vanlig USB till RS232 adapter?

pernstig
2015-08-15, 13:22
Det finns sändarkontrollerad failsafe, du gör det i sändaren. I detta fall försvinner failsafe vid spänningsbortfall i mottagaren, så jag tycker inte det är riktigt bra...

Klart understatement, det måste väl vara fråga om en bug? Exempelvis Multiplex failsafe kan också ställas både från sändaren och på mottagaren och självklart behålls inställningen i båda fallen även om mottagaren varit strömlös.

Tack för info!!

Deep Purple
2015-08-16, 12:02
Tjena

Ska byta till en 6 cells NiMh acc på 1700Mah som jag hade liggande
Jag skarvar på / löder på befintlig acc´s kontakt

Undrar lite över inställningarna

---Radio Setup ---
Battery meter range, nu är det inställt på 6,0-8,0 volt ( som original )
Ska jag ändra efter eller före jag bytt till 8 cells acc acc ?
Vilken "range" passar för 8 cells acc ?

--- Alarms---
Battery low 7.0 volt ( som original )
Ska jag ändra efter eller före byte till 8 cells acc ?
Vad är lämpligt volttal för en 8 cells acc

Original laddaren räckte till läste jag, det tar bara längre tid tydligen ! ?

Något mer att tänka på vid accbyte till 8 celler ?

http://www.hobbydirekt.de/images/product_images/info_images/G3414.EHR.jpg

pernstig
2015-08-16, 18:20
Multipicera spänningsvärdena med 8/6.
Före eller efter bytet saknar betydelse.
Att det tar längre tid att ladda ett 8S batteri är ett tecken på att originalladdaren inte "räcker till" men det är annars inget problem. Själva laďdkretsen är inbyggd i sändaren och behöver ett par volt högre spänning än den högsta som batteriet kan nå upp till.

senmathal
2015-08-16, 19:34
Klart understatement, det måste väl vara fråga om en bug? Exempelvis Multiplex failsafe kan också ställas både från sändaren och på mottagaren och självklart behålls inställningen i båda fallen även om mottagaren varit strömlös.

Tack för info!!

Man kan ju undra varför en sändarkontrollerad behövs när det är så enkelt att lösa det med ett knapptryck på mottagaren. Även en sändarkontrollerad failsafe torde väl lagras i mottagaren om det ska kunna fungera när signalen är bruten.

/Mats

pernstig
2015-08-16, 20:04
Man kan ju undra varför en sändarkontrollerad behövs när det är så enkelt att lösa det med ett knapptryck på mottagaren. Även en sändarkontrollerad failsafe torde väl lagras i mottagaren om det ska kunna fungera när signalen är bruten.

/Mats

Kanske inte nödvändigt men praktiskt om man vill ändra inställningen och det är besvärligt att komma åt mottagaren. Jag har tre modeller med sådan installation varav en är mycket besvärlig.

senmathal
2015-08-16, 21:28
Ja det var ju en aspekt på det hela och då är det ju ganska värdelöst om man tappar intällningen mellan varje flygning. Undrar om felet sitter i sändaren eller i mottagaren. Nu ändrar man väl i och för sig inte inställningen för failsafe så ofta.

/Mats

Deep Purple
2015-08-17, 00:11
Hej alla

Det är jag som startade denna tråd om Taranis
Men har fortfarande inte börjat använda min Taranis på riktigt ( flyga )
- för många hobbys ?
Hoppas på att få lite hjälp att komma igång igen denna sommar, har haft ett långt uppehåll

Min sändare har denna version:
Open TX - X9D - V 1.1.02
Date 2013-10-18

Behöver / ska jag uppdatera till en nyare version ?


Du bör uppdatera till 2.0.x eftersom det ger ett betydligt bättre USB stöd utan krav på speciella drivrutiner.
Att gå från 1.x till 2.x är lite pyssel och görs lättast med en dator med Windows XP, Windows 7 fungerar men är lite omständigare.
/ Jonas


Min garagedator kör jag XP på
Var läser jag på om hur jag gör uppgraderingen ? helst svenska ifall det hela är svårt
Eller är det någon i Karlstad med omnejd som kan hjälpa mej med detta ?

Vill spara alla 5-6 flygplan som är inlagda / programmerade eller vad det heter
Så jag slipper att göra om allt ...
Det går att flytta över detta till 2.0.X ?


Om du tittar längre upp i tråden finns det förklaring hur man uppdaterar.
Och vid uppdatering ska modellerna konverteras, men kopiera in dom till datorn före uppdatering så är du säker på att du kan läsa tillbaka dom.
/ Jonas

Då var det dags att uppdatera ... och det är första gången jag öppnar Companion
Jag kör Companion version 2.0.17
När jag nu skulle kopiera in / göra en backup av sändaren får jag upp detta fönster:

-- No Radio was found ---
--- Note if you have at Taranis that has not have the firmware uppgraded to 2.0
then this version of Companion will not work ---

Vad göra ? jag vill ta en backup på alla inlagda modeller innan jag lägger in 2.0.X

senmathal
2015-08-17, 06:57
Nu var det ett tag sedan jag kopplade upp radion mot datorn men man ska ju sätta i sladden och slå på radion i en viss ordning för att det ska fungera. Jag minns inte om man ska hålla in sid och skevrodertrimmarna när man slår på radion eller hur det var.

Jag vet att jag lyckats klanta till det några gånger så att jag tappat radions inställningar så det är nog klokt att kopiera modellerna och radions alla inställningar det första du gör. Jag tror även att du ska skriva över radions intällningar i Companion annars får du Companions inställningar i radion. Men det här finns det säkert någon som har bättre koll på och kan förklara på ett bra sätt.

/Mats

FinnbyFraggel
2015-08-17, 10:30
Då var det dags att uppdatera ... och det är första gången jag öppnar Companion
Jag kör Companion version 2.0.17
När jag nu skulle kopiera in / göra en backup av sändaren får jag upp detta fönster:

-- No Radio was found ---
--- Note if you have at Taranis that has not have the firmware uppgraded to 2.0
then this version of Companion will not work ---

Vad göra ? jag vill ta en backup på alla inlagda modeller innan jag lägger in 2.0.X


Som jag skrev tidigare "Längre upp i tråden finns det instruktioner för hur du uppgraderar".
Och det gäller fortfarande....
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36595-FrSKY-TARANIS?p=355526&viewfull=1#post355526
För att gå från 1.x till 2.x måste du installera STM-32 drivrutiner för att kunna prata med radion (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36595-FrSKY-TARANIS?p=355563&viewfull=1#post355563) och för att göra backup på 1.x måste du installera OpenTX Comapnion9X.
Eftersom alla modeller i modellminnet konverteras när du går från 1.x till 2.x har du ingen nytta av någon backup då den inte går att läsa tillbaks till radion.
Om jag minns rätt måste du ha Companion 2.0.8 eller lägre för att uppgradera från 1.x till 2.x i radion, när du väl är uppe på 2.x behövs inga konstiga drivrutiner för att prata med radion och nyare Windows fungerar också bra.

/Jonas

Deep Purple
2015-08-17, 10:42
För att gå från 1.x till 2.x måste du installera STM-32 drivrutiner för att kunna prata med radion (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36595-FrSKY-TARANIS?p=355563&viewfull=1#post355563) och för att göra backup på 1.x måste du installera OpenTX Comapnion9X.
Eftersom alla modeller i modellminnet konverteras när du går från 1.x till 2.x har du ingen nytta av någon backup då den inte går att läsa tillbaks till radion.
Om jag minns rätt måste du ha Companion 2.0.8 eller lägre för att uppgradera från 1.x till 2.x i radion, när du väl är uppe på 2.x behövs inga konstiga drivrutiner för att prata med radion och nyare Windows fungerar också bra.

/Jonas[/QUOTE]

Har flera datorer här, när jag ska uppdatera Taranis använder jag min gamla garage laptop som har Windows XP
Behöver jag installera STM-32 drivrutiner ändå ?

FinnbyFraggel
2015-08-17, 10:44
Ja, annars får du ingen kontakt med radion.
/ Jonas

Deep Purple
2015-08-17, 10:56
Ja, annars får du ingen kontakt med radion.
/ Jonas

Tack , ska prova ...

DU skrev: ftersom alla modeller i modellminnet konverteras när du går från 1.x till 2.x har du ingen nytta av någon backup då den inte går att läsa tillbaks till radion.

Modellerna som finns i minnet på radion konverteras alltså AUTOMATISKT till 2.x ?
Jag ska alltså INTE göra en backup i 1.0

Kopierade ut en fil ur Taranis igår med Windows
Den heter taranis bin file och är på 32 kb
Denna fil kunde jag öppna i Companion och kolla in alla mina inlagda modeller
Men det kanske inte var rätt att göra så ?
Sen kanske jag inte har någon användning av denna 1.x fil i version 2.x som jag ska installera ..

senmathal
2015-08-17, 11:58
Om jag får för mig att göra lite ändringar på en modell i Open TX och sedan vill ladda ner ändringarna i radion hur gör jag det på rätt sätt? När jag kopplar upp radion till Open TX så ska jag väl ladda ner radions inställningar till Open TX först? Försvinner inte de ändringar jag gjort i Open TX då? Eller tänker jag fel, känner ínte att jag har full koll på det här med att ladda över till och från Open TX. Från början gjorde jag någon miss så jag tappade inställningarna jag gjort i radion. Numera gör jag det mesta direkt i radion för att inte råka ut för detta men det känns ju lite begränsande att inte våga använda Open TX

/Mats

FinnbyFraggel
2015-08-17, 17:22
Om jag får för mig att göra lite ändringar på en modell i Open TX och sedan vill ladda ner ändringarna i radion hur gör jag det på rätt sätt? När jag kopplar upp radion till Open TX så ska jag väl ladda ner radions inställningar till Open TX först? Försvinner inte de ändringar jag gjort i Open TX då? Eller tänker jag fel, känner ínte att jag har full koll på det här med att ladda över till och från Open TX. Från början gjorde jag någon miss så jag tappade inställningarna jag gjort i radion. Numera gör jag det mesta direkt i radion för att inte råka ut för detta men det känns ju lite begränsande att inte våga använda Open TX

/Mats

För att du inte ska tappa några kalibreringar eller andra inställningar i radion börjar du med att läsa in modellminnet från radion till datorn, sen redigerar du eller lägger till dom modellerna du vill och avslutar med att läsa tillbaka modellminnet från datorn (Companion) till radion.

/Jonas

senmathal
2015-08-30, 23:04
Till vad och hur använder ni potarna på Taranis. Det enda jag lyckats med är att ställa volymen med en av dem. Jag har försökt få till så att man skulle kunna justera roderutslagen t. ex med rattarna upptill, S1 eller S2, men inte lyckts knäcka hur man gör. Någon som vet om det är möjligt på något sätt, till exempel att justera GV värden?

/Mats

FinnbyFraggel
2015-08-31, 00:12
Till vad och hur använder ni potarna på Taranis. Det enda jag lyckats med är att ställa volymen med en av dem. Jag har försökt få till så att man skulle kunna justera roderutslagen t. ex med rattarna upptill, S1 eller S2, men inte lyckts knäcka hur man gör. Någon som vet om det är möjligt på något sätt, till exempel att justera GV värden?

/Mats

Lägg bara till en mix på den kanalen du vill justera, sätt källan till S1 och vikt till t.e.x 30% så kan du justera utslaget +/- 30% på den kanalen.

/Jonas

pernstig
2015-08-31, 08:24
Någon som vet om det är möjligt på något sätt, till exempel att justera GV värden?

/Mats

Det här borde fungera.
54271
Edit: Enable ska nog vara förbockat, glömde det.

senmathal
2015-08-31, 13:41
Det här borde fungera.
54271
Edit: Enable ska nog vara förbockat, glömde det.

Det som händer när jag gör så är att centrumläget förflyttas från mitten ut till resp ändläge beroende på vilket håll jag skruvar på S1. Detta när jag simulerade funktionen i Open TX.

/Mats

pernstig
2015-08-31, 15:51
I mitt testexempel har jag angett GV1 som weight i mixern för skevroder. Med S1 i mittläge (GV1=0) blir det inget skevutslag alls. Ena ändläget (GV1=+100) ger fullt utslag åt ena hållet och andra ändläget (GV1=-100) ger fullt utslag åt andra hållet.
54279

senmathal
2015-08-31, 16:02
Jo så får jag det också men det är kanske inte så användbart. Jag har googlat lite på det hela och det verkar lite komplicerat att få till även om det tycks finnas lösningar. Det är egentligen själva GV värdet som jag skulle vilja justera med S1. Nu blir få ju S1 samma funktion som skevroderspaken. Men å andra sidan är det inget större problem, det fungerar bra med en trelägesbrytare också.

/Mats

pernstig
2015-08-31, 16:12
När jag simulerar i Open Tx så är det verkligen GV-värdet som ändras (-100 till +100), det har jag kollat. Och skevrodret ändrar inte läge hur jag än vrider på S1 om inget skevroderutlag finns från spaken eller trimmen.

senmathal
2015-08-31, 16:20
OK! Då ska jag göra ett nytt försök. Grejen är väl att man skulle fått till så det ändrar sig låt säga från +50 till +100.

/Mats

pernstig
2015-08-31, 16:29
Det kan man ju hålla med om, inte så lyckat annars om man skulle råka ställa S1 i mittläge inför eller under en flygning:)
Man kan ta till en "högre mixer" för att styra GV1. Har gjort så i ett annat sammanhang. Ber att få återkomma.

pernstig
2015-08-31, 16:49
Så här:
54282
GV1 styrs alltså av värdet från CH9 (en "högre mixer" utan servofunktion)
54283
Ch9 styrs som synes av S1. Lägg märke till weight och offset.

SamuelLindberg
2015-09-02, 19:52
Någon som vet var man kan få tag på dessa två produkter i Sverige?
Typ denna: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16665__FrSky_USB_Cable.html
Och denna: http://www.banggood.com/FrSky-Smart-Port-Converter-Cable-SPC-p-929073.html

Enda jag hittade är från Airmedia, men de har tyvärr slut i lager.

pernstig
2015-09-02, 20:46
Och denna: http://www.banggood.com/FrSky-Smart-Port-Converter-Cable-SPC-p-929073.html


Smart Port Converter Cable (SPC) kan du enkelt tillverka själv. Från USB-interfacet kommer fyra ledare, svart, röd, gul och brun. Koppla ihop brun till gul med en diod (t.ex 1N4001 från Kjell & Co) med katoden mot gul. Gå vidare till Smart Port med en vanlig servokabel. Röd mot röd, svart mot svart och de hopkopplade från katodsidan mot gul ("signal").
54331

ToWi
2015-09-03, 07:13
Någon som vet var man kan få tag på dessa två produkter i Sverige?
Typ denna: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16665__FrSky_USB_Cable.html
Och denna: http://www.banggood.com/FrSky-Smart-Port-Converter-Cable-SPC-p-929073.html

Enda jag hittade är från Airmedia, men de har tyvärr slut i lager.

Det går att använda Taranisen direkt genom att använda modulpinnarna för att uppgradera smart-port enheter. Har gjort det själv med utmärkt resultat,behövs bara en servokabel! Mycket smidigare än att använda FrSky's skitprogram som jag hade problem att få att fungera. (jag har båda donglarna ovan också).

http://www.multi-rotor.co.uk/index.php?topic=14805.0

KiteAnton
2015-09-05, 14:04
Hade svårt att hitta svar på följande så jag tänkte mest dela med mig av resultatet.

Köpte en Taranis X9D plus med FW 2.0.9.2-eu och hade problem med att uppdatera till senare versioner i OpenTX companion. Jag fick felmeddelanden liknande "New firmware is not compatible ...". Efter att ha dubbelkollat otaliga gånger att det verkligen var Taranis Plus som var valt osv så testade jag att klicka ur "Check Hardware compability" och lyckades då skriva ner senaste 2.1.1 till sändaren. Ännu inte upptäckt några problem och sändaren har kontakt med X4R-SB mottagaren.

AM
2015-09-05, 23:23
Jag har bägge i lager. Jag är bara slut i huvudet och uppdaterar inte lagerstatus. I den takt jag borde... Tyvärr... :-)

pernstig
2015-09-06, 08:35
Hade svårt att hitta svar på följande så jag tänkte mest dela med mig av resultatet.

Köpte en Taranis X9D plus med FW 2.0.9.2-eu och hade problem med att uppdatera till senare versioner i OpenTX companion. Jag fick felmeddelanden liknande "New firmware is not compatible ...". Efter att ha dubbelkollat otaliga gånger att det verkligen var Taranis Plus som var valt osv så testade jag att klicka ur "Check Hardware compability" och lyckades då skriva ner senaste 2.1.1 till sändaren. Ännu inte upptäckt några problem och sändaren har kontakt med X4R-SB mottagaren.

Är din Taranis fortfarande i EU-version efter uppdatering till 2.1.1?

KiteAnton
2015-09-06, 09:05
I openTx companion 2.1 finns en 'build option" i inställningarna som heter eu. Hade den ikryssad och i radion kan jag bara välja mellan D16 och OFF så jag tolkar det som att den är i eu-version.

freddan_6
2015-09-06, 09:33
Det står framför allt på rcgroups kompatibilitetsproblem, och det finns (nästan) ingen väg tillbaks. Man behöver göra två kopior av alla modeller i backupen, en kommer att bli modifierad, en orörd. Den orörda är nödvändig om man vill backa. EEPromet konverteras, och innehållet måste bytas om man vill backa. Två bitar tappas i övergången: Specialmenyn fungerar inte, telemetrin fungerar inte. Nya röstfiler, svenska finns ännu inte.
Svenska kommer (nog) här: http://voices-21.open-tx.org/opentx-taranis/se/
Failsafe är ändrad och BORDE fungera, men man måste nog testa här.

Jag avvaktar till svenska röstfiler kommer.

Rcgroup 2.1.1
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2451551

Pumpe
2015-09-06, 18:26
Nya eu regler verkar sätta käppar i hjulet när det gäller Taranis och kompatibilitet. Tydligen ska inte radioutrustning kunna vara uppgraderingsbar av slutkund om jag förstod notisen rätt. Såg det på facebook så tyvärr hottar jag inga länkar nu men jag blev lite orolig eftersom jag har en bunt gamla mottagare och inte riktigt har kommit igång med min taranis än.

någon här som kan bringa klarhet i frågan?

ltfrebac
2015-09-07, 09:47
Var köper man en X9D+ i Sverige just nu? Till bästa pris såklart :-)

pernstig
2015-09-07, 14:36
De här känner jag till så här på rak arm:
http://airmedia.se/ (som FrSky anger som sin handlare i Sverige)
http://www.autopartner.se/elektronik-1/sandare/frsky/frsky-taranis-x9d?externalsearch=1
http://www.skanehobby.se/sandare/3393-frsky-taranis-x9d-plus-.html
Priser och lagerstatus har jag inte kollat

ltfrebac
2015-09-07, 14:48
Tyvärr har ingen av dessa sändare hemma, airmedia ev men då processas ordrar bara onsdagar vad jag förstår så levtiden är lite osäker.

Qalle06
2015-09-07, 16:31
Beställde min hos Autopartner den 5:e aug. Väntar fortfarande:concern:
Nåja!! Den som väntar på något gott............ ;-)

MarkusH
2015-09-07, 16:45
Rctech.se har enligt sin hemsida på lager.
http://www.rctech.se/index.php?route=product/product&product_id=211

Utmanaren2002
2015-09-08, 22:51
Någon mer som har Taranis X9E? Jag har precis fått hem min och flyttat över modeller från min Taranis X9D. Har inte provflugit ännu vill vara säker på att allt funkar som tidigare. Har inte fått till telemetrin men enligt senaste firmware 2.1.2 så kommer det nog att funka! Vore kul att dela erfarenheter här på forumet.
Göran

Gasman
2015-09-09, 18:38
Taranis namnförklaring:

Keltisk åskgud, Dundraren. Han var också hjulets gud och har sina motsvarigheter i all annan mytologi: Tor, Donar, Zeus, Jupiter, Perganos (hos forntidens litauer och preussare) och gammelfinnarnas Ukko. Han var en gud som alltid stod på människornas sida i kampen mot jättar och titaner.

Håkan
2015-10-14, 15:26
TaranisHorus = ? :)

Opentx-teamet jobbar på support för Horus. här är en (fake men ändå) förstasida.
https://raw.githubusercontent.com/opentx/opentx/00bd09f988337b655753e906f47d80cb8846eec4/radio/src/bitmaps/Horus/mainview_flat.png

AM
2015-10-14, 17:37
Någon som vet var man kan få tag på dessa två produkter i Sverige?
Typ denna: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...USB_Cable.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16665__FrSky_USB_Cable.html)
Och denna: http://www.banggood.com/FrSky-Smart-...-p-929073.html (http://www.banggood.com/FrSky-Smart-Port-Converter-Cable-SPC-p-929073.html)

Lagret är välfyllt igen. Hinner inte alltid uppdatera hemsidan - skicka gärna ett mail och fråga om jag har varan i lager.

Fick f.ö. hem Taranis X9E idag. WOW - en riktig Rolls Roycesändare! Snygg väska, snygg nackrem och en en skitsnygg sändare!
55042

pernstig
2015-10-16, 19:15
Då får jag snart min X9E från AirMedia, jippii :)
Funderar på att uppdatera min X9D till 2.1 så att jag får samma FW i båda sändarna. Men jag har förstått att svenskt tal inte finns till 2.1 ännu. Ska man vänta på att någon arbetat klart med detta eller ska man ge sig på det själv?

freddan_6
2015-10-16, 20:03
Då får jag snart min X9E från AirMedia, jippii :)
Funderar på att uppdatera min X9D till 2.1 så att jag får samma FW i båda sändarna. Men jag har förstått att svenskt tal inte finns till 2.1 ännu. Ska man vänta på att någon arbetat klart med detta eller ska man ge sig på det själv?
om du får rätt på detta så får du gärna dela med dig.
Dokumentationen stämmer inte, jag började med att försöka följa den. En bättre ide är nog att ta och rätta ljud för ljud.

Utmanaren2002
2015-10-16, 21:01
Jag har använt X9D talet i X9E. Funkar klockrent bara man kopplar ljudfilerna så att den engelska filen motsvarar den svenska. Vissa har bytt plats!
Jag har beskrivit hur man gör på min tråd X9E.

Utmanaren2002
2015-10-16, 21:05
Se till att ha senaste firmware på X9:an om du vill ha telemetri som funkar!

johanvm
2015-10-17, 11:56
X9E:
Hard case eller soft case????

Jag blir lite förbryllad när jag bläddrar man bland webbshoppar. Har FRSKY gått över från aluväska till tygväska eller är det olika varianter man kan välja mellan - är det nån som kan bringa lite klarhet?
Tack!
/Johan

Utmanaren2002
2015-10-18, 20:58
Hardcase i mitt fall. Köpt från USA

AM
2015-10-19, 09:42
AL-väskan sannolikt för de sändare som levererades i första batchen. Enligt tillverkaren var det en testserie för att få feedback på hur X9E fungerade. Vissa ändringar har sedan gjorts där bl.a. AL-väskan bytts ut mot Soft case. Tillverkaren har sagt till mig att det var många klagomål på AL-väskorna som var skadade i transporten.
Air Media säljer senaste versionen som har Soft case och uppdateringar.

johanvm
2015-10-19, 12:14
Bra, tack!
/J

pernstig
2015-10-20, 17:58
Jag har använt X9D talet i X9E. Funkar klockrent bara man kopplar ljudfilerna så att den engelska filen motsvarar den svenska. Vissa har bytt plats!
Jag har beskrivit hur man gör på min tråd X9E.
Nu har jag tillverkat en mapp med svenskt tal som ska gå att använda i X9E/Open Tx 2.1. Provar och meddelar resultat då jag fått min X9E från AM. Filerna på svenska har jag tagit från X9D och döpt om på det sätt som du beskrivit men har kvar några frågetecken. Följande filer finns på den engelskspråkiga versionen för X9E men jag hittar inga motsvarigheter på den svenska för X9D.

0125.wav fot per second
0126.wav feet per second
0129.wav mile per hour
0130.wav miles per hour
0137.wav degree Farenheit
0138.wav degrees Farenheit
0153.wav millimeter
0154.wav millimeters
0155.wav fluid ounce
0156.wav fluid ounces
eebad.wav bad eeprom
rx_org.wav reciever battery low
rx_red.wav reciever battery critical

Boopidoo
2015-10-21, 07:37
Alla dessa nya varianter verkar mycket stora, varför bygger ingen lite smidigare och mindre sändare? Att tray-sändare är stora gör väl inte så mycket men handhållna vill iaf jag ska vara mindre. Jag försöker packa så kompakt som möjligt och även X9D känns alldeles för otymplig och stor.

uffe_46
2015-10-22, 07:44
Nu har jag tillverkat en mapp med svenskt tal som ska gå att använda i X9E/Open Tx 2.1. Provar och meddelar resultat då jag fått min X9E från AM. Filerna på svenska har jag tagit från X9D och döpt om på det sätt som du beskrivit men har kvar några frågetecken. Följande filer finns på den engelskspråkiga versionen för X9E men jag hittar inga motsvarigheter på den svenska för X9D.

0125.wav fot per second
0126.wav feet per second
0129.wav mile per hour
0130.wav miles per hour
0137.wav degree Farenheit
0138.wav degrees Farenheit
0153.wav millimeter
0154.wav millimeters
0155.wav fluid ounce
0156.wav fluid ounces
eebad.wav bad eeprom
rx_org.wav reciever battery low
rx_red.wav reciever battery critical


Hr är en video hur man använder appen Talk för att gör egna ljudfiler, om man tvunget vill höra fötter per sekund på svenska :proud:


https://www.youtube.com/watch?v=J9GJ_CMBY2Q

pernstig
2015-10-22, 09:26
Njae, det jag undrar är om de saknade filerna behövs på svenska. Det är ju systemljud så man vet inte när systemet behagar ropa på dem. Enklast är då att köra systemet så får tiden utvisa om det dyker upp engelska uttryck.
Jag tillverkar svenskt tal (Elins röst) med hjälp av Acapela:
https://www.youtube.com/watch?v=pi_KAbgJ3vE

freddan_6
2015-10-22, 10:56
Finns det någon som kan dela en zip med svenska ljudfiler som fungerar på 2.1 av OpenTX? Alla har inte 9XE. Filerna på engelska på http://voices-21.open-tx.org/opentx-taranis/ fungerar inte. Man kan dela med google drive, box, dropbox eller onedrive.

pernstig
2015-10-22, 15:46
Jag vill uppgradera (heter det så?) min Taranis Plus till 2.1 (EU) så att jag kan använda Companion 2.1 till både den och X9E. Fungerar metoden som man laddar ner från FrSky/Download/How to/Taranis Plus (se bilder)? På Youtube hittar jag andra metoder som verkar krångligare så jag blir osäker. Och hur ser jag till att det blir EU-versionen.
55210
55211

pernstig
2015-10-22, 15:58
Finns det någon som kan dela en zip med svenska ljudfiler som fungerar på 2.1 av OpenTX? Alla har inte 9XE. Filerna på engelska på http://voices-21.open-tx.org/opentx-taranis/ fungerar inte. Man kan dela med google drive, box, dropbox eller onedrive.

Låter som ett utmärkt förslag. Jag har som sagt tidigare ordnat upp svenskspråkiga filer till min X9E (som ligger på utlämningsstället) och om de funkar delar jag dom gärna på Dropbox. Senare vill jag uppgradera min X9D till Open Tx 2.1 och då ska det ju vara svenskt språk på den också.

Fattar jag rätt: de engelskspråkiga filerna som finns på den plats du länkar till och som är avsedda för OpenTx 2.1 fungerar inte i Open Tx 2.1? Vad händer när du kör dom i din Taranis X9D.
:concern:

freddan_6
2015-10-22, 18:05
Hej Leif
Jag valde non-eu, av kompatibilitetsskäl och tog 2.1 bara genom att ladda ner companion 2.1 och körde den. Ihop med trimmarna som vid en vanlig flashinging och på med strömmen. Sen i med sladden till datorn och vips hade jag 2.1. Tänk på att du får göra om telemetri den funkar annorlunda och var nollställd. Jag tänker inte gå tillbaks. 2- 3- 4- och 5-servomodeller fungerar utan problem för mig, både stjärtlösa (vingar) och såna med skev och höjd. Har inga mer komplicerade modeller. Prova varje modell noggrant på marken innan flygning. Du kan självklart gå vidare och byta till EU också, men det är en separat process, enklast verkar det vara via minneskortet.

uffe_46
2015-10-22, 18:25
Precis man måste definiera om vad man vill se i displayen, i mitt fall blev det så här


https://dl.dropboxusercontent.com/u/34382222/olle/telemetry.jpg

pernstig
2015-10-22, 18:53
Hej Leif
Jag valde non-eu...
Då väljer jag alltså EU direkt eftersom jag har v2.0.9.2-eu nu och endast X-mottagare med EU FW.
Telemetrin blir säkert ett mindre problem och jag har bara två enklare modeller i sändaren ännu.

johanvm
2015-10-23, 19:47
X9E:
Mina spakar sitter stenhårt, är det nån som vet hur man justerar längden?
Är spakarna ihåliga så att det att montera brytare i dem?
Horisontell_spaksensor - kontakterna juckar när man rör spakarna vertikalt. Är det bara jag som tycker det ser ut att kunna bli problem? Hur har ni gjort?
MVH!
/Johan

pernstig
2015-10-23, 19:58
Man lossar låsskruven i spaktoppen med insexnyckel och gängar spaken uppåt. Men som du noterat så sitter själva spaken stenhårt, jag fick hem min X9E idag från AM idag och fick använda tång med skyddsduk emellan på de ena spaken. Och ja, de är ihåliga. Sågt ett youtubeklipp med omkopplare i vänster spaktopp. Jag noterade inte någon "juckande" kontakt när jag inspekterade. Lite osäker på vad du menar?

johanvm
2015-10-23, 20:43
Så här vickar kontakten när spaken rör sig:

https://goo.gl/photos/idKoAeBohz4mVvZ3A
...inte helt bra!
/J

pernstig
2015-10-24, 10:08
Håller med, kontakten vickar på min sändare också. Får fixera med något som går att ta bort vid behov, smältlim eller liknande. Jag ville använda ratten F2 som volymkontroll på samma sätt som på min X9D men det funkade inte. Det visade sig att F1 och F2 inte var kalibrerade alls och efter kalibrering blev det OK.

På klubbkompisens som han fick hem i måndags fungerade inte SC (switch 7 höger), den var ständigt på mittläge. Den var inte helt ner tryckt i kontaktbanken. Det finns alltså anledning att granska detaljer både på X9E och som påpekats tidigare X9D.

Ett stort bekymmer för mig är armarna för nackrem (gillar inte den bökiga selen), sändaren är inte alls i balans utan hänger kraftigt framåt. Funderar på att helt enkelt byta dem mot 5 mm rundstål som bockas på lämpligt sätt och går framåt ut över sändaren för bättre balans. Eller finns andra lösningar?

McRegor
2015-10-24, 10:32
Jo - plastarmarna som du talar om Leif är nog inte den bästa konstruktionslösningen och frågan är hur man skall lösa detta problem på ett bra sätt. Dom verkar ha koncentrerat sig mera på hur de skall gömmas undan när man inte använder dom än hur de skall fungera när man faktiskt använder sändaren.
Roger

johanvm
2015-10-24, 12:15
Hej, jag har sett två lösningar på RCGROUPS:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2484787&page=75
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2484787&page=76

Jag gjorde ett försök att ladda modeller till sändaren igår, men det gick inte alls.
Så här gjorde jag
Först laddade jag upp alla inställningar till companion.
Jag kopierade en färdig modell från 9X till inställningarna ifrån X9E.
Sen laddade jag upp resultatet till radion.
Radion larmar om nått EEPROMfel och därefter är samtliga inställningar raderade.
....bara att göra om allt från början (skit!)

Varför funkare det inte??? Måste jag uppdatera FW för att companion ska kunna användas?

Gasman
2015-10-24, 13:13
Så här vickar kontakten när spaken rör sig:

https://goo.gl/photos/idKoAeBohz4mVvZ3A
...inte helt bra!
/J

Det där kommer garanterat att sluta med en bruten kabel! Det är ju själva f-n att de inte kan använda sån här flat ledning som t.ex. används till locket/displayen i en notebook.

johanvm
2015-10-24, 14:36
Problemet med uppladdning från companion verkar vara löst. Jag hade missat att ändra setting i companion till korrekt radio, den stod på 9XR-PRO.
Nu tycks det funka.
/J

senmathal
2015-11-05, 09:13
När jag skulle kolla vilken version av FW jag hade i radion efter uppdatering så står det i displayen:
"(ENTER Lång) säkerhetskopiera EEPROM (MENU Lång): Factory reset" .
Är det något som jag bör göra och varför?

/Mats

freddan_6
2015-11-05, 11:07
Jag skulle valt säkerhetskopiera. Kan vara bra att ha säkerhetskopia av EEPROM (modellminnen) på SD-kort. Factory reset tar bort alla modeller. Skulle du av misstag trycka på factory reset så är en säkerhetskopia bra.
Version kan man se i vanliga menyn genom att bläddra fram i radiomenyn (ej modellminnesmenyn)

senmathal
2015-11-05, 11:29
Jo det var där versionen av FW stod som det också stod om säkerhetskopiering. Själva modellerna brukar jag lägga en kopia av på datorn också. Men jag gör nog en säkerhetskopia, det kan ju knappast vara någon nackdel.

/Mats

Deep Purple
2015-11-05, 11:51
När jag skulle kolla vilken version av FW jag hade i radion efter uppdatering så står det i displayen:
"(ENTER Lång) säkerhetskopiera EEPROM (MENU Lång): Factory reset" .
Är det något som jag bör göra och varför?

/Mats

I Companion finns valet / knappen: --- gör backup av radion ---
Är detta samma sak som: säkerhetskopiera EEPROM ?

Om det inte är det , vart sker säkerhetskopiera EEPROM ?

senmathal
2015-11-05, 12:01
I back upp av radion gissar jag att du spara radions alla inställningar i Companion.

När jag uppgraderade EEPROM som jag nyss gjorde tryckte jag lång MENU och sedan PAGE fyra ggr. Då stod det längst ner på Displayen hur man gör. Tryck ENTER Lång.

/Mats

Deep Purple
2015-11-05, 12:28
I back upp av radion gissar jag att du spara radions alla inställningar i Companion.

När jag uppgraderade EEPROM som jag nyss gjorde tryckte jag lång MENU och sedan PAGE fyra ggr. Då stod det längst ner på Displayen hur man gör. Tryck ENTER Lång.

/Mats

Jo men vart ska säkerhetskopieringen ske ?
Man måste ju spara filen / filerna på ett säkert ställe ...

Typ hårddisk / USB pinne eller dyligt

freddan_6
2015-11-05, 12:48
Jo men vart ska säkerhetskopieringen ske ?
Man måste ju spara filen / filerna på ett säkert ställe ...

Typ hårddisk / USB pinne eller dyligt
Eller google drive, dropbox, box, onedrive eller annan molnservice. Svårare att tappa bort än en usb-pinne

Deep Purple
2015-11-05, 12:53
Eller google drive, dropbox, box, onedrive eller annan molnservice. Svårare att tappa bort än en usb-pinne

Ja precis , gärna flera ställen om mkt arbete är nerlagt

( tänk på dom som jobbat på ett STORT projekt i flera år och får laptopen stulen, vissa hade ingen backup ... )

senmathal
2015-11-05, 15:10
Jaha! Nu fattar jag vad du menar. Någon sådan säkerhetskopiering har jag inte gjort. Men var man sparar filen är väl som sagt upp till var och en. Kommer det upp en ruta där man kan välja mellan olika lagringsmedier som när man sparar andra saker på datorn? Jag har sparat modellerna i en mapp som jag har på skrivbordet men den är ju bara dom det.

/Mats

Deep Purple
2015-11-05, 15:16
Jaha! Nu fattar jag vad du menar. Någon sådan säkerhetskopiering har jag inte gjort. Men var man sparar filen är väl som sagt upp till var och en. Kommer det upp en ruta där man kan välja mellan olika lagringsmedier som när man sparar andra saker på datorn? Jag har sparat modellerna i en mapp som jag har på skrivbordet men den är ju bara dom det.

/Mats

Säkerhetskopiering i Companion görs till valfri mapp i datorn, eller var man nu vill

senmathal
2015-11-05, 16:14
Jaha! Får nog göra en sådan back upp. Sparas då alla inställningar och uppdateringar av FW mm. ?

Vad roligt att du nu skaffat en Taranis, du som en gång startade den här mastodont-tråden. Den har varit till ovärderlig hjälp när det gäller att förstå sig på sändaren. Nu vill jag inte ha någon annan radio förutom möjligen den nya korvlådeversionen.

/Mats

Deep Purple
2015-11-05, 16:42
Jaha! Får nog göra en sådan back upp. Sparas då alla inställningar och uppdateringar av FW mm. ?

Vad roligt att du nu skaffat en Taranis, du som en gång startade den här mastodont-tråden. Den har varit till ovärderlig hjälp när det gäller att förstå sig på sändaren. Nu vill jag inte ha någon annan radio förutom möjligen den nya korvlådeversionen.

/Mats

Lite osäker vad som sparas, kan det vara enbart modeller ?
Någon mera insatt får svara

Ja jag skaffade / köpte min ganska tidigt, men det tog tid innan jag kom igång ( nu på sensommaren 2015 )
Tror jag har för många hobbys, får skylla på det ...

Taranis med Open TX verkar vara en mkt bra grejsaker, lite medium inlärningströskel bara kanske
men numera med internet och dessa forum osv så fungerar det, bara att fråga på ju :-)

senmathal
2015-11-06, 11:08
Efter uppdatering av FW blev det något knas på variometerns talade värde. Istället för meter säger den milliampere. Först var ljudet helt borta men så gick jag in på brytarfunktioner och valde alt. på den brytare jag hade lagt ljudet.

Under telemetri kan jag under sensorer välja alt redigera och där ändra enhet och då ändras vad rösten säger. Men det stämmer inte ett dugg med vad jag valt. Om jag väljer f/s säger den meter men det stämmer inte med höjden. Mellan golv och tak i vardagsrummet är det typ 5 m. När den säger mA verkar det dock stämma med höjden förutom att den säger mA istället för m. Någon som har en lösning.

Kan det vara en idé att klicka delete all sensors och börja om från början?

/Mats

Utmanaren2002
2015-11-06, 11:14
Du måste matcha ljudfilen rätt. Sök rätt ljudfil och välj den i redigeringsläge. OBS svensk och engelsk ljudfil kan ha olika filnamn. Se min tråd om hur man gör.
Lycka till

senmathal
2015-11-06, 16:46
Du menar att även ljudfilen är uppdaterad och måste bytas? Det konstiga är att alla andra röstmeddelanden låter som dom ska. Varför skulle det ha gjorts en ändring här.

/Mats

senmathal
2015-11-06, 19:56
Det kom en ny uppdatering av FW igår, den 5/11, som jag laddade ner och tänkte att den kanske skulle lösa problemet med det felande röstmeddelande. Så blev det tyvärr inte.

/Mats

McRegor
2015-11-06, 20:41
Kolla i tråden om Taranis X9E - där har Göran skrivit lite om ljudproblemen.
Roger

senmathal
2015-11-06, 21:08
dubbelpost

/Mats

senmathal
2015-11-06, 21:16
Gäller samma problem för X9D? Ä det inte problem med allt svenskt ljud i X9E?

/Mats

Utmanaren2002
2015-11-06, 21:20
Jag har använt svenska ljudfiler från X9D till X9E så det låter lika i bägge modellerna. Funkar klockrent

senmathal
2015-11-06, 22:03
Används samma FW till X9E ?

/Mats

senmathal
2015-11-06, 23:02
Fixat :)

Jag bytte namn mellan några ljudfiler så nu fungerar det. Men detta måste väl vara en miss i uppdateringen av FW. Eller har man lagt till några ljud så att det blivit oordning bland filerna och vad dom är associerade med för funktion.

/Mats

senmathal
2015-11-07, 00:27
Såg nu att det inte finns något svenskt "Sound packs for Open TX 2,1.x Klickar man på filen är den tom. Den kommer väl med tiden. Nu har jag i alla fall laddat ner den engelska ljudfilen för 2,1,x och den säger meter på rätt ställe.
http://voices-21.open-tx.org/opentx-taranisplus/

/Mats

uffe_46
2015-11-07, 06:46
Ny version av Open TX har släppts


Version 2.1.5 / 2015-11-05
Notice: version 2.1.4 was skipped by the OpenTX team to avoid confusion with FrSky's release of OpenTX 2.1.4



Fixed: changing any setting on the telemetry panel does not set the file as being modified (#2875 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2875))

Print model fix for "Play value.... not on startup" (#2736 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2736))

Top LCD Timer could not be selected for X9E (#2850 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2850))

More informative error/info messages when openin eepe files (#2778 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2778))

Print model fix for curves (#2896 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2896))

Added missing special functions (bind, range check, set failsafe) (#2753 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2753))

Some defaults missing when changing telemetry formula, update propagation issues (#2928 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2928))

Fixed wrong import of Logical switches from OpenTX 2.0.x version (#2942 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2942))

Fixed a problem with updates path on Windows (#2876 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2876))

Edge representation unified (changed from "no release" to "instant") (#2837 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2837))

Added channel names on failsafe sliders (#3021 (https://github.com/opentx/opentx/issues/3021))

Corrected failsafe mapping when using Custom failsafe mode, D16 protocol and channel range different from from 1-8. Users with such setups are advised to re-check their failsafe settings (#2975 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2975))

Various texts and translations corrections

Various small bug-fixes: #2994 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2994), #3016 (https://github.com/opentx/opentx/issues/3016), #3012 (https://github.com/opentx/opentx/issues/3012)

senmathal
2015-11-07, 12:54
Nu har jag suttit ett par timmar och numrerat om ljudfilerna så att det stämmer med den engelska versionen för 2.1.x Jag har dock inte installerat dom i radion än så det blir spännande att se hur det kommer att fungera.

Borren
2015-11-07, 18:33
Alla dessa nya varianter verkar mycket stora, varför bygger ingen lite smidigare och mindre sändare? Att tray-sändare är stora gör väl inte så mycket men handhållna vill iaf jag ska vara mindre. Jag försöker packa så kompakt som möjligt och även X9D känns alldeles för otymplig och stor.
Köpte en turnigy i6 till svågern. Den var hur Nice som helst i formatet. Skulle vilja ha en "riktig" tx i det formatet. Så häller med här..

freddan_6
2015-11-07, 19:15
Såg nu att det inte finns något svenskt "Sound packs for Open TX 2,1.x Klickar man på filen är den tom. Den kommer väl med tiden. Nu har jag i alla fall laddat ner den engelska ljudfilen för 2,1,x och den säger meter på rätt ställe.
http://voices-21.open-tx.org/opentx-taranisplus/

/Mats
Berätt om du får rätt på nedräkning. Jag har minut som låter som sekund och minuter som låter som sekunder. Annars är allt jag provat rätt.

senmathal
2015-11-07, 20:27
Om man jämför den nya engelska versionen med den gamla svenska så är det mesta fel förutom siffrorna i början. Alla tidsenheter ha jag fått byta nummer på. Jag har aldrig använt något med nedräkning men jag ska köra igång en timer så får jag se om den räknar rätt.

Om du vill kan jag skicka min redigerade "sytem" fil. Men jag kan inte garantera att den är helt rätt.

/Mats

senmathal
2015-11-07, 20:57
Jag ha kollat nu och den säger rätt på sekunder men den säger tyvärr sekunder även där det ska vara minut. Växlar jag till engelska i radion blir det rätt så tydligen går det inte att kopiera numren på ljuden rakt av från engelska. Jag har dubbelkollat och numren på filerna stämmer med den engelska versionen.

/Mats

Utmanaren2002
2015-11-07, 21:01
Nej du måste lyssna dig fram och jämföra så du ersätter den engelska second med svensk sekund och då kanske inte numren blir lika. Jag gjorde en korsreferenstabell på samtliga filer innan jag ändrade i radion. Se min tråd hur det gick till

senmathal
2015-11-07, 21:17
Nu har jag flyttat fram alla ljud ett steg och då säger den en minuter. Jag har inte klurat ut om det går att få den att säga en minut men både minut och minuter finns. Hur har det varit tidigare? Flyttar jag alla ett steg till tror jag att sekunder hamnar fel.

/Mats

senmathal
2015-11-07, 21:24
Nej du måste lyssna dig fram och jämföra så du ersätter den engelska second med svensk sekund och då kanske inte numren blir lika. Jag gjorde en korsreferenstabell på samtliga filer innan jag ändrade i radion. Se min tråd hur det gick till

Problemet är väl att engelska har en del fraser som den svenska versionen inte har med t.ex. en hel del enheter i pluralis som inte finns på svenska samt miles/h och feet/sec.

Jag får ta ett nytt tag med det där. Men jag tror ändå att mesta stämmer med min felaktiga metod.

/Mats

Håkan
2015-11-07, 21:50
De ligger väl alldeles intill varann? Singular och plural.
Jag tror att t ex miles/h är borttagna i den svenska versionen.
Borde vara enklare att ha samma som engelska fast på svenska.

senmathal
2015-11-07, 23:20
Jo det ligger intill varandra vilket även liknande enheter gör så att tidsenheter ligger intill varandra och hastighet och så vidare. Jo precis som jag skrev saknas t. ex. miles/h och en del annat som inte är så vanligt i svenskan.

Är det själva numret som styr eller är det i vilken ordning filerna ligger i mappen frågar en som har noll koll på hur en dator fungerar?

/Mats

senmathal
2015-11-07, 23:30
Nej du måste lyssna dig fram och jämföra så du ersätter den engelska second med svensk sekund och då kanske inte numren blir lika. Jag gjorde en korsreferenstabell på samtliga filer innan jag ändrade i radion. Se min tråd hur det gick till

Om jag förstår dig rätt har vi väl gjort samma sak. I ditt exempel döper du om filen från 119 till 123 för att stämma med den engelska. När stämmer inte numret med den engelska motsvarigheten?

Hur gjorde du där det inte fanns någon motsvarande fil på svenska? Lät du den engelska ligga kvar då? Jag vet inte om jag har hittat rätt tråd. Finns den i Taranis E tråden? Stämmer allt efter din redigering?

/Mats

Håkan
2015-11-08, 06:46
Jag gjorde det minsta jag behövde, det var bara några få filer jag bytte namn på så var jag nöjd.
T ex sa elin "5 komma 2" i stället för "5 minuter". Det var ett tag sedan och detaljerna är borta.
Jag tittade också i github hur röstfiler genererades och namngavs för att se om det gick att förstå, men jag orkade inte tränga in i det fullständigt. Jag kommer ihåg att det var en del
enheter som var borttagna på svenska som gör att numreringen avviker från den engelska. Ja eller så har det kommit till nya ljud och den svenska delen har inte uppdaterats. Så mycket mer
än glada tillrop kan jag nog inte bidra med är jag rädd.

senmathal
2015-11-08, 21:32
Finns det något smart sätt att testa om ljudfilerna kommit rätt? Hur får man t. ex radion att säga km/h om man inte har GPS eller annan hastighetscensor. Går det alls att göra det?
/Mats

johanvm
2015-11-08, 21:44
Visst kan du få radion att läsa upp enheter:
Först lägger du till en ny sensor (i telemetrifliken). Ge den ett namn (vilket som helst) och ändra RAW- till den enhet du vill lyssna på.
Gå därefter in på flik "special funktions" och programmera en ny switch. Sätt den till: ON, play value, <sensornamnet>,1s
Nu kommer radion repetera enheten om och om igen.

senmathal
2015-11-09, 09:15
Visst kan du få radion att läsa upp enheter:
Först lägger du till en ny sensor (i telemetrifliken). Ge den ett namn (vilket som helst) och ändra RAW- till den enhet du vill lyssna på.
Gå därefter in på flik "special funktions" och programmera en ny switch. Sätt den till: ON, play value, <sensornamnet>,1s
Nu kommer radion repetera enheten om och om igen.

Tack tack! Det gick ju väldigt smidigt att kolla igenom alla enheter på det sättet. Jag fick ändra någon enstaka genom att låna från engelskan plus att det var något ljud jag inte fick till men det är nog inget jag kommer att sakna.

/Mats

OlleG
2015-11-14, 11:22
Hej
Jag har två frågor. Har ställt dem på Svenskt Modellflyg också men det verkar vara mer aktivitet på den här tråden så jag provar här också.
1:Jag har lagt till en mixer Rud->Ele. Använder absolutvärdet av Rud så att höjdrodret går upp åt båda hållen av rodret.
MEN, om det behövs lite olika uppåt vänster resp. höger. Hur gör man det enklast?
En mixer för höger och en för vänster, eller micklar med kurvor? Det ska ju vara någorlunda enkelt att justera på fält också.
Hur gör ni?

2:Om man använder "Thr", dvs den opåverkade throttle-spaken, i en logisk switchjämförelse (a>x) så går värdet ner till -100 med spaken i bottenläget. Dvs man kan få "sant" med i en jämförelse; Thr>-97.

Men om man använder "Thr", dvs inte [i3]Thr, som input till en mix så används det trimmade värdet, dvs -75 som bottenläge.
Är det ett fel? Det borde fortfarande vara -100. Testas enklast genom att lägga ut en kanal med bara "Thr Weight(+100%)" då går den bara till -75 vid spaken i botten.

Någon senare version av programvaran som går rätt?

/OlleG

johanvm
2015-11-14, 12:24
Snabbast/enklast programmering är väl att köra med "DIFF". Du lägger ju till en extra mix för att få kopplingen mellan rodren. I den mixen kan du ju aktivera "DIFF". Skillnaden mellan utslagsriktningarna. kan du styra via global variabel eller med variabel i mixen.
Vill du köra ett värde för höger och ett för vänster så får du nog göra logisk switch och sen koppla två mixar till switchen (en för höger och en för vänster). Även dessa kan du styra styrkan på via globala variabler.

Är det här ett svar på fråga2?:
"Unbracketed Inputs (I1, I2, etc.) give you the raw, unmodified inputs directly from the sticks and cannot be modified. Bracketed Inputs [I1], [I2], etc. are "defined" inputs. If an input is defined, we can modify it and have those modifications passed on to the mixers, servos, and eventually the airplane. When you create a new model, the inputs created are by default defined (bracketed) inputs.

You'll use raw inputs when you want whatever you're using the input for to reflect the raw output from the sticks. This can be handy when adding composition to your rudder to generate a coordinated turn or adding down elevator to compensate for the flare caused by deploying flaps.

You'll use defined inputs when making any modifications that you want passed on to your mixes."

http://open-txu.org/home/university-library/faq/

/J

OlleG
2015-11-14, 14:40
Hej
Tack.
Inser att DIFF är möjligt. Men just roder-höjd mix vill man justera de olika riktningarna oberoende av varann. Med DIFF får man en koppling. Justerar man roder åt vänster kommer man få en förändring på höjd även för roder åt höger. Tros faktiskt mer på att lägga till två mixar. Men det kanske finns en annan idé?

För fråga två har jag efter en del trixande kommit på att det har med om man markerar att trim ska ingå eller inte. Så "Raw, unmodified.." är fortfarande "modified by trim" vilket är lite lurigt när man just läst "unmodified inputs".

/OlleG

McRegor
2015-11-14, 15:54
En liten fråga till Olle - varför vill du skapa denna mix egentligen (sidroder/höjdroder) ?
Har aldrig reflekterat själv över en sån mix men det kanske är nåt jag missat.
Roger

OlleG
2015-11-14, 17:57
Det är en typisk mix för att få planet att inte dra mot huv eller mage vid knivegg. I mitt fall behövs lite dykroder för att den ska rakt i knivegg. Av någon anledning är det lite olika om den ligger på vänster respektive höger sida. Justeringen blir att man provar den ena sidan till man är nöjd och sedan den andra, då ska helst inte den första ändra sig.
/OlleG

McRegor
2015-11-14, 18:04
OK - ja, jag är inte så noga så jag gör den justeringen manuellt om det behövs.
Roger

OlleG
2015-11-15, 08:04
Hej
Det bästa jag kom fram till var ändå två mixrar, kvalificerade med f>x resp. f<x. Då kan man helt oberoende justera höger respektive vänster sida.

Fascinerande radio. Men det har tagit några timmar att komma över inlärningströskeln. Det är nod fel att säga "över" för det går att gå mycket längre, men har med råge passerat vad jag kunde göra med min gamla Futaba.

Jag funderade länge på en Futaba 14SG, men när jag insåg att Taranis kunde ta en extern radiomodul avgjorde det saken. Har många Assanmottagare som jag tänker fortsätta att ha i mina små depron/EPP modeller.
Mycket prisvärd. Trots lite telemetrigrejor och två extra mottagare är jag inte uppe i vad 14SG i grund skulle kosta.

Har dock inte flugit med den än, så ska kanske vänta med resten av superlativen (om det blir några) tills dess.
/OlleG

pernstig
2015-11-15, 16:12
Jag försökte uppdatera min Taranis X9D Plus till samma version som min X9E, nämligen 2.1.6. Jag skapade en ny profil i Companion 2.16, laddade ner en fil (opentx-taranisplus-timer3-noheli-eu-faichoice-en-2.1.6) men efter "Write Firmware to Radio" fick jag beskedet "Firmware not compatible with Hardware"och sen var det stopp. Visst ska det vara möjligt att uppdatera Taranis Plus till 2.1.6?

FinnbyFraggel
2015-11-15, 16:53
Jag har inte provar 2.1.x i min X9D men frågan är om du valde rätt radiomodell i Compaion?
Ett alternativ två är att du kopierar ut din firmware fil till SD-kortet och läser in den från menyn i radion.

/Jonas

senmathal
2015-11-15, 18:34
Jag har laddat ner 2.1.5 i min X9D och det fungerar bra och 2.1.6 är väl bara en mindre fix av 2.1.5 så det borde fungera. Däremot ska det väl vara lite trixigt om man sedan tidigare har 2.0.X. Däremot har jag en annan ordning i röstfilernas tidsenheter. Numren stämmer inte med den lista du anger så den kommer förmodligen att behöva stökas om lite. De gamla röstfilerna stämmer inte heller så jag har fått rodda om en del.

/Mats

Håkan
2015-11-15, 20:18
Tänkte jag skulle komma med ett lättläst och lättsamt bidrag såhär på söndagskvällen (hehe...)

Numreringen av röstfilerna. Man kan hitta hur numreringen är gjord i filen opentx/radio/src/translations/tts_se.cpp i enum SwedishPrompts. Man ser då att alla nummer och siffror börjar på noll och det behövs upp till nummer 112 för det.

Sen kommer enheterna, de startar numreringen från SE_PROMPT_UNITS_BASE som är 115 och där kommer enheterna singular och plural så två nummer för varje enhet. Enheterna identifieras med t ex UNIT_MINUTES och den definitionen hittas i opentx/src/myeeprom.h i enum TelemetryUnit. T ex UNIT_MINUTES blir 23.

Till detta finns 10 stycken ljudfiler för "komma noll", "komma ett" osv och det börjar på SE_PROMPT_POINT_BASE = 160.

Röstfilens nummer i namnet för "minuter" blir då SE_PROMPT_MINUTES = SE_PROMPT_UNITS_BASE+(UNIT_MINUTES*2) vilket blir 115 + 46 = 161 för "minut" och 162 för "minuter". Och tittar jag på SD-kortet så visst, de två röstfilerna hade jag varit på och ändrat och elin säger "minuter" när jag dubbelklickar på 0162.wav. Och den var ju "komma två" tidigare så det förklarar varför elin sa "fem komma två" när hon menade "fem minuter".

Det är den här SE_PROMPTS_UNITS_BASE som är olika för olika språk. Bara lite olika men tillräckligt för att stöka till det om man utgår från röstfiler för ett annat språk än svenska. T ex är EN_PROMPTS_UNITS_BASE = 113.

Men då kan man väl sätta upp en numrering: Numret är för singular enhet och nummer+1 är för plural enhet.

SE_PROMPT_UNITS_BASE = 115,
SE_PROMPT_VOLTS = 117
SE_PROMPT_AMPS = 119
SE_PROMPT_METERS_PER_SECOND = 125
SE_PROMPT_SPARE1 = 115
SE_PROMPT_KMH = 143
SE_PROMPT_METERS = 133
SE_PROMPT_DEGREES = 137
SE_PROMPT_PERCENT = 141
SE_PROMPT_MILLIAMPS = 121
SE_PROMPT_MAH = 143
SE_PROMPT_WATTS = 145
SE_PROMPT_DB = 149
SE_PROMPT_FEET = 135
SE_PROMPT_KTS = 123
SE_PROMPT_HOURS = 159
SE_PROMPT_MINUTES = 161
SE_PROMPT_SECONDS = 163
SE_PROMPT_RPMS = 149
SE_PROMPT_G = 151

SE_PROMPT_POINT_BASE = 160 //.0 - .9
"komma noll" = 160
"komma ett" = 161 osv

senmathal
2015-11-15, 20:44
Men vad kommer det sig av att det inte tycks vara samma nummer för X9D och X9E trots samma FW? Jag har jämfört min egen lista efter modifiering och Pernistigs för X9E som finns i X9E:tråden.

/Mats

senmathal
2015-11-15, 21:06
Tänkte jag skulle komma med ett lättläst och lättsamt bidrag såhär på söndagskvällen (hehe...)

Numreringen av röstfilerna. Man kan hitta hur numreringen är gjord i filen opentx/radio/src/translations/tts_se.cpp i enum SwedishPrompts. Man ser då att alla nummer och siffror börjar på noll och det behövs upp till nummer 112 för det.

Sen kommer enheterna, de startar numreringen från SE_PROMPT_UNITS_BASE som är 115 och där kommer enheterna singular och plural så två nummer för varje enhet. Enheterna identifieras med t ex UNIT_MINUTES och den definitionen hittas i opentx/src/myeeprom.h i enum TelemetryUnit. T ex UNIT_MINUTES blir 23.

Till detta finns 10 stycken ljudfiler för "komma noll", "komma ett" osv och det börjar på SE_PROMPT_POINT_BASE = 160.

Röstfilens nummer i namnet för "minuter" blir då SE_PROMPT_MINUTES = SE_PROMPT_UNITS_BASE+(UNIT_MINUTES*2) vilket blir 115 + 46 = 161 för "minut" och 162 för "minuter". Och tittar jag på SD-kortet så visst, de två röstfilerna hade jag varit på och ändrat och elin säger "minuter" när jag dubbelklickar på 0162.wav. Och den var ju "komma två" tidigare så det förklarar varför elin sa "fem komma två" när hon menade "fem minuter".

Det är den här SE_PROMPTS_UNITS_BASE som är olika för olika språk. Bara lite olika men tillräckligt för att stöka till det om man utgår från röstfiler för ett annat språk än svenska. T ex är EN_PROMPTS_UNITS_BASE = 113.

Men då kan man väl sätta upp en numrering: Numret är för singular enhet och nummer+1 är för plural enhet.

SE_PROMPT_UNITS_BASE = 115,
SE_PROMPT_VOLTS = 117
SE_PROMPT_AMPS = 119
SE_PROMPT_METERS_PER_SECOND = 125
SE_PROMPT_SPARE1 = 115
SE_PROMPT_KMH = 143
SE_PROMPT_METERS = 133
SE_PROMPT_DEGREES = 137
SE_PROMPT_PERCENT = 141
SE_PROMPT_MILLIAMPS = 121
SE_PROMPT_MAH = 143
SE_PROMPT_WATTS = 145
SE_PROMPT_DB = 149
SE_PROMPT_FEET = 135
SE_PROMPT_KTS = 123
SE_PROMPT_HOURS = 159
SE_PROMPT_MINUTES = 161
SE_PROMPT_SECONDS = 163
SE_PROMPT_RPMS = 149
SE_PROMPT_G = 151

SE_PROMPT_POINT_BASE = 160 //.0 - .9
"komma noll" = 160
"komma ett" = 161 osv

Vilken radio och vilket FW fungerar den listan i ? Jag har Taranis X9D Plus med FW 2.1.5 och där är ordningen en annan. Pernstig har gjort en lista för Taranis X9E och den verkar stämma med din lista. Lustigt att det är olika ordning beroende på radio trots att FW är samma.

/Mats

senmathal
2015-11-15, 21:23
Min ordning är:
157 timme
158 timmar
159 sekund
160 sekunder
161 minut
162 minuter

/Mats

Håkan
2015-11-15, 22:20
Ah det var märkligt. Hur gör du för att få radion att sägs t ex sekund?
Det var en huvudräkneövning så inte testat. Men jag kollade igen och nää hittar inget fel.

Listan är för svenska på Taranis 2.1 eller senaste egentligen för jag tittade i github.com/opentx.

senmathal
2015-11-15, 23:39
Njae, får nog erkänna att jag inte har fått den att säga sekund :) Men sekunder och minut/minuter stämmer. När man programerar in timern så den räknar ner säger den bara tio, nio, åtta, sju... o.s.v. på slutet.

Jag gissar att din lista fungerar som den ska med X9E.

/Mats

Håkan
2015-11-16, 00:35
Nu har jag lyssnat igenom nästan alla ljudfiler :)
När timern säger "tretti sekunder" och "tjugo sekunder" och "tio sekunder" är det timer30.wav, timer20,wav och timer10.wav som spelas upp. Då finns hoppet om att listan med nummer fortfarande stämmer, det måste vara så annars så är det verkligen omöjligt att förstå. Jag ser ingen skillnad i koden på olika Taranis, alla har samma ljud. Det görs skillnad på CPUARM (som Taranis är) och de som inte är CPUARM. Samma ordning borde gälla för alla Taranis-modeller. Inte värt att vara för tvärsäker :)

Håkan
2015-11-16, 00:49
Men NU ser jag, det är ju en bugg!
SE_PROMPT_POINT_BASE kan ju inte vara 160! Då krockar det ju med timmar och minuter.
SE_PROMPT_POINT_BASE måste ju ökas till t ex 170!

Jaha då verkar det inte funka rakt av med en enkel omnumrering.
Hur är det dvogonen, läser du sånt här och gör du uppdateringar?
Eller ska vi försöka själva?

senmathal
2015-11-16, 10:12
Jag har gått igenom alla ljud jag har kunnat få fram radion och inte hittat några fel. Jag har i stort sett utgått ifrån den engelska listan för FW 2.1.x. Timme och timmar har jag inte klurat ut hur jag ska få radion att säga. Något enstaka ljud saknas på svenska men annars verkar det stämma.

Jag vet inte om det går att lägga upp filen någonstans om fler skulle vilja testa om det finns några fel jag inte har hittat. Har du testat ljuden i radion eller bara lyssnat på ljuden i datorn?

/Mats

Håkan
2015-11-16, 10:40
Jag har inte bytt namn på alla filer än, det vart lite sent igår. Så det är bara på prat-stadiet än för min del.
Men det som stör är kollisionen med ljudfiler nummer 160-164 (tror jag det var).
Det måste ändras i koden som jag visade förut.
Jag tänker att om man ska göra en sån ändring får man se till att ha nya fungerande ljud-filer att ladda ner till Companion.
Det enklaste (för den late här hehe...) är om dvogonen som gjort jobbet med svenska språket kunde göra de handgrepp som behövs. Hoppas han dyker upp, annars får vi la försöka själva.

Om du kan lägga upp ljudfilerna nånstans så provar jag gärna.

freddan_6
2015-11-16, 10:44
För mig går använder programvaran 2.1.x i min taranis fil 161 för både sekund och minut, samt 162 för både sekunder och minuter.

Håkan
2015-11-16, 12:58
Det föstog jag inte?? Hur är det möjligt? Helt säkert har jag missuppfattat :)

Jag öppnade en issue på github https://github.com/opentx/opentx/issues/3078
och de är med på att lägga in en uppdaterad voice pack.

Så nu gäller det att vi kommer överens om hur det ska vara.
Vi måste som sagt flytta på ".0"-filerna till kanske nummer 200 och uppåt.
Då finns det plats för enheterna.

Börjar såhär då. Den listan jag visade tidigare. Stämmer numreringen där? Vad stämmer inte i så fall?

senmathal
2015-11-16, 14:45
Är du uppmärksam på att det inte bara är tidsenheterna som är olika den engelska verisonen. T.ex har engelskan pluralformer på enheter vi inte har det. Amp/Amps, Volt/Volts, kilo kilos, meter/meters o.s.v. Där satte jag in svenska singularformen på båda platserna och det verkar fungera.

Kan du ställa frågan på GitHub om samma ljudfil fungerar med X9D och X9E ? För X9D tror jag att jag har lyckats få till en fungerande uppsättning ljud så när som på att jag inte lyckas kolla timme/timmar. Endera ska dom väl ligga före eller efter sekund/sekunder och minut/minuter. Det finns två tomma platser både före och efter.

/Mats

Håkan
2015-11-16, 17:47
Jag kollar inte mot engelska versionen utan mot 2.0 svenska. Där finns alla ljud, "bara" att numrera om.
Jodå, singular och plural är med, ofta/ibland blir det samma.
Frågan är ställd om X9D och X9E. Men jag ser inget i koden som särskiljer för ljud, så jag blir förvånad om det visar sej vara olika.

Har numrerat om filerna enligt den lista jag visade förut. Den får ni glömma förresten för det hade smugit in sej två fel. Här är en bättre lista.
VOLTS = 117
AMPS = 119
MILLIAMPS = 121
KTS = 123
METERS_PER_SECOND = 125
KMH = 129
METERS = 133
FEET = 135
DEGREES = 137
PERCENT = 141
MAH = 143
WATTS = 145
DB = 147
RPMS = 149
G = 151
HOURS = 159
MINUTES = 161
SECONDS = 163

POINT_BASE = 170 //.0 - .9
"komma noll" = 170
"komma ett" = 171 osv

Numrerade om ljudfilerna enligt detta i "system"-foldern. Här är de filerna:

Edit 2:Nä den var inget vidare så jag tog bort den. Ingen ska behöva utstå en test av den filen... slut Edit 2

Har inte testat de än (ska göra precis efter denna posten) så det kan gå precis hur illa som helst :)

Edit:
Ja nä, ingen succe. Funkade väldigt bra i CompanionTx. Men i X9D var alla enheter förskjutna två. HUR kan detta komma sej. Nä få rta en lite paus, tittar på det senare eller i morgon.

freddan_6
2015-11-16, 18:30
Jag kolla mot vad Elin säger till mig i min Taranis 9XD. Det verkar vara lika många bud om vad som ska ha vilket nummer som vi har sändare i sverige. Detta stämmer för 2.1.3, 2.1.5 och 2.1.6
(Förutom att jag aldrig hört Elin säga minut/minuter eller timme/timmar, det blir bara sekund/sekunder av det)



Fil
Ljud 2.1 i Taranis 9XD


0000.Wav
noll


0001.Wav
en


0002.Wav
Två


0003.Wav
Tre


0004.Wav
Fyra


0005.Wav
Fem


0006.Wav
Sex


0007.Wav
Sju


0008.Wav
Åtta


0009.Wav
Nio


0010.Wav
Tio


0011.Wav
Elva och så vidare upp till 97


0098.Wav
nittiåtta


0099.Wav
nittinio


0100.Wav
Ett hundra


0101.Wav
Två hundra


0102.Wav
Tre hundra


0103.Wav
Fyra hundra


0104.Wav
Fem hundra


0105.Wav
Sex hundra


0106.Wav
Sju hundra


0107.Wav
Åtta hundra


0108.Wav
Nio hundra


0109.Wav
Tusen










0112.Wav
komma










0115.Wav
Volt


0116.Wav
Volt


0117.Wav
Ampere


0118.Wav
Ampere


0119.Wav
milliampere


0120.Wav
milliampere


0121.Wav
knop


0122.Wav
Knop


0123.Wav
Meter per sekund


0124.Wav
Meter per sekund


0125.Wav
Fot i sekund


0126.Wav
Fot i sekund


0127.Wav
Kilometer i timmen


0128.Wav
Kilometer i timmen


0129.Wav
Miles i timmen


0130.Wav
Miles i timmen


0131.Wav
meter


0132.Wav
Meter


0133.Wav
fot


0134.Wav
Fot


0135.Wav
Grad


0136.Wav
Grader


0137.Wav
Grader F


0138.Wav
Grader F


0139.Wav
procent


0140.Wav
procent


0141.Wav
milliamperetimme


0142.Wav
milliamperetimmar


0143.Wav
Watt


0144.Wav
Watt


0145.Wav
decibel


0146.Wav
Decibel


0147.Wav
Varv i minuten


0148.Wav
Varv i minuten


0149.Wav
G


0150.Wav
G


0151.Wav
Grad


0152.Wav
Grader


0153.wav
millimeter


0154.wav
Millimeter










0157.wav
Timme


0158.wav
timmar


0159.wav
Minut


0160.Wav
Minuter


0161.Wav
Sekund


0162.Wav
Sekunder










0165.Wav
Komma noll


0166.Wav
Komma en


0167.Wav
Komma två


0168.Wav
Komma tre


0169.Wav
Komma fyra


0170.Wav
Komma fem


0171.Wav
Komma sex


0172.Wav
Komma sju


0173.Wav
Komma åtta


0174.Wav
Komma nio

senmathal
2015-11-16, 18:31
Verkar märkligt då min radio tycks säga rätt men ordning stämmer inte alls med din ordning. Såg att kilrah svarat och det ska inte vara någon skillnad mellan X9D och X9E.

Tidsangivelsen har jag testad i timer och de andra enheterna genom att lägga in eneheterna på en brytare. Då säger radion samma enhet som står i menyn. Men det kanske är fel både i menyn och ljudet så om jag hänger på en telemetri sensor så blir det fel. Jag har en variometer och den verkar i alla fall säga rätt. Den kollar ju även spänningen till mottagaren så jag ska försöka få radion att säga det värdet också.

/Mats

senmathal
2015-11-16, 18:40
Nej nu blev det inte rätt. När jag ber den säga spänningen till mottagaren säger den 5 minuter volt. Jag får invänta er som kan det här bättre än mig.

Den borde ha sagt 5,1 volt dåd det var det värde som stod på displayen.

/Mats

pernstig
2015-11-16, 19:17
Jag kolla mot vad Elin säger till mig i min Taranis 9XD. Det verkar vara lika många bud om vad som ska ha vilket nummer som vi har sändare i sverige. Detta stämmer för 2.1.3, 2.1.5 och 2.1.6
(Förutom att jag aldrig hört Elin säga minut/minuter eller timme/timmar, det blir bara sekund/sekunder av det)


När det gäller timmar, minuter och sekunder stämmer din tabell med hur min tabell såg ut (X9E v2.10 och även med v2.1.6) då det inte funkade. Jag gav gav som sagt de sex ljudfilerna två nummer högre filnamn och nu funkar det.

Före
0157.wav timma
0158.wav timmar
0159.wav minut
0160.wav minuter
0161.wav sekund
0162.wav sekunder


Efter (Provat OK 2015-11-14)
0159.wav timma
0160.wav timmar
0161.wav minut
0162.wav minuter
0163.wav sekund
0164.wav sekunder

Edit: Raderat Freddans tabell i citatet för bättre läsbarhet

senmathal
2015-11-16, 20:32
Varför har man egentligen stökat om i filerna? Det här var ju riktigt svårt för när man väl tror att man fått till det upptäcker man ett annat fel. Nu har jag ändrat i mina filer så att dom stämmer med dina. Radion sa rätt när det gäller minuter och sekunder både före och efter ändring av numren? Men när jag kopplar in en telemetrisensor säger den "5 min volt" om mottagarspänningen. På displayen står det "5,1 volt".

Det här nog för komplicerat för att jag ens ska föstå det. Tror jag laddar ner den engelska filen tills det kommer en korrekt uppdatering av den svenska.

/Mats

Håkan
2015-11-16, 21:16
Freddan_6 och pernstig: Då undrar jag vilken inställning ni har på Voice language/röstspråk i Radions inställningar. Är det rätt om jag gissar på Engelska? Numreringen ni har på när "komma noll" börjar stämmer med engelska, inte med den svenska.
Kan ni också kolla i CompanionTx om det stämmer där.

Sen listor. Börjar förstå att den lista som står i koden som jag visat på i verkligheten inte används. Sidospår. Den är inte fel men inte rätt heller :)

Vi skulle kunna göra såhär:
- Utgår från den listan freddan_6 visar
- med pernstigs numrering av timmar/minuter/sekunder
- "komma noll" börjar på 165.
- dvs att vi följer den engelska numreringen på filerna.
- ändrar i koden i tts_se.cpp så att den följer den engelska, jag vet några saker som måste ändras.

Jag ser inte att vi har några egna röstfiler utan allt är en kopia av engelska.

Håkan
2015-11-16, 21:39
Varför har man egentligen stökat om i filerna? Det här var ju riktigt svårt för när man väl tror att man fått till det upptäcker man ett annat fel. Nu har jag ändrat i mina filer så att dom stämmer med dina. Radion sa rätt när det gäller minuter och sekunder både före och efter ändring av numren? Men när jag kopplar in en telemetrisensor säger den "5 min volt" om mottagarspänningen. På displayen står det "5,1 volt".

Det här nog för komplicerat för att jag ens ska föstå det. Tror jag laddar ner den engelska filen tills det kommer en korrekt uppdatering av den svenska.

/Mats

Haha du träffar mitt i prick på den här kollisionen av samma namn på röstfiler jag nämnt. Vi får se till att lösa detta i koden, det går inte med bara en omnumrering.

senmathal
2015-11-16, 22:00
Men om man lägger in svenska röstfiler rakt av i den engelska och väljer engelska som språk, blir det rätt då? Men det orkar jag nog inte göra.

Jag väntar på att någon med kunskaper överträffande mina lyckas få detta rätt. Får tills vidare nöja mig med en engelskspråkig radio. Förr eller senare dyker det väl upp en fil Open TX org :)

/Mats

Håkan
2015-11-16, 22:43
Kanske det sker redan nu?

Här är ett kit jag pusslade ihop.
Ljudfiler helt och hållet med engelsk numrering. Samma som freddan_6s men jag saknade nån som miles per hour.
open-TX senaste firmware där den svenska numreringen är omgjord till att vara enligt engelska.
Man väljer Svenska som röstspråk och kan då ha svenska och engelska språk parallellt.
Har testat pyttelite men jag tror det här är rätt väg. Den säger "minuter" och "ampere" på rätt ställe.

Hade varit kul om nån testat att flasha sin radio och testa. Jag har en vanlig X9D, nån med X9Dplus och X9E kanske vågar också? Backa upp modellerna. Flasha med CompanionTx som vanligt, välj en bifogad bin-fil. Förutom rätt version av taranis är de kompilerade med lua och svenska enbart. Man kanske inte ska flyga med denna binär, men det går snabbt att testa ljudet och sen lägga tillbaks den vanliga bin-filen.
Ljudfilerna ska ligga under SOUNDS\SE\SYSTEM.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/07uzdjr98810zfu/Taranis-ljudfiler-svensk-20151116.zip

senmathal
2015-11-16, 23:27
Slängde in filen lite snabbt men har inte hunnit kolla så mycket. Istället för fem minuter volt säger den nu fem sekunder volt så helt rätt är det inte. På engelska säger den 5,2 volts, precis som det står i displayen.

/Mats

senmathal
2015-11-16, 23:31
Den säger sekunder istället för minuter men den säger ändå sekunder på rätt ställe.

/Mats

senmathal
2015-11-16, 23:39
Upptäckte nu att 10, 20 och 30 sekunder hade helt egna filer så det var väl därför timern sa rätt på sekunder då den räknade ner. Under tio säger den ju bara siffran. tio, nio, åtta, sju o.s.v.

/Mats

Håkan
2015-11-17, 00:39
Oj oj. Men vad sjutton? Aha jag tror jag vet. Du flashade inte radion med den bifogade opentx.bin

Det finns två sätt för att detta ska funka.

Den lite enklare vägen är att
1a. Kopiera in sounds\se\system från zip-filen till sounds\EN\sounds på SD-kortet
1b. Byt röstspråk till engelska. Då borde detta funka.
Det är nog den här vägen som man får köra tills vi kan få in en förändring i opentx, förhoppningsvis till 2.1.18.

Och den här vägen som testar just svenska röstspråket och de modifieringar jag gjorde.
2a Flasha radion med den bifogade bin-filen (välj rätt för din radio).
2b Kopiera in sounds\se\system från zip-filen till sounds\se\system på sd-kortet
2c Välj röstspråk till Svenska i radions inställningar
Då borde det funka för precis så har jag det. Detta är den långsiktiga lösningen.
Vi får in förändringen i OpenTx och levererar ett fungerande voice-pack som kan laddas ner genom CompanionTX på vanligt sätt. Om det är någon som vågar hade jag uppskattat att
testa den här lösningen på alla radioar och så att alla ljud är där de ska.

Minuter kan man få sagt genom att sätta en timer som räknar och säger minutpip. Sekunder vet jag inte hur man får sagt, men stämmer minuter ska sekunder och timma också stämma - fast bäst att testa. Det går nog med ett lua-skript om det inte går på annat sätt.

senmathal
2015-11-17, 07:45
Jaha! Jag bytte bara ut filen system, fattade aldrig att jag skulle flasha. Nu dröjer det någon dag innan jag kan göra ett nytt försök.

/Mats

pernstig
2015-11-17, 10:20
Nej nu blev det inte rätt. När jag ber den säga spänningen till mottagaren säger den 5 minuter volt. Jag får invänta er som kan det här bättre än mig.

Den borde ha sagt 5,1 volt dåd det var det värde som stod på displayen.

/Mats

Det blir fel för mig också när jag kopplat in en Smart Port LiPo Voltage Sensor. Play Value Timer fungerar men för Play Value Cels säger Elin "11 sekunder volt" istället för det korrekta "11 komma 4 volt".
Jag har provat att använda timmar, minuter och sekunder som ursprungligt dvs:
0157 timme
0158 timmar
0159 minut
0160 minuter
0161 sekund
0162 sekunder
sedan har jag lagt de svenska filerna under SOUNDS en och valt English som språk.
Verkar fungera

Håkan
2015-11-17, 11:12
Du träffar mitt i prick på överlappande nummer-buggen.
"komma 4" och "sekunder" använder båda 0164.wav. Det går helt enkelt inte att lösa detta utan ändring i koden.
Jag har gjort ändringar i koden i det kitet som jag länkar till några poster tillbaks. Om du är sugen hade jag uppskattat om du testar det, för det är det jag tänker få infört i nästa vesion av opentx. Bäst om flera kollar.

Utmanaren2002
2015-11-17, 11:15
Jag har inga av ovanstående problem som ni har. Kolla hur jag gjorde översättningen i tidigare inlägg

freddan_6
2015-11-17, 15:07
Du träffar mitt i prick på överlappande nummer-buggen.
"komma 4" och "sekunder" använder båda 0164.wav. Det går helt enkelt inte att lösa detta utan ändring i koden.
Jag har gjort ändringar i koden i det kitet som jag länkar till några poster tillbaks. Om du är sugen hade jag uppskattat om du testar det, för det är det jag tänker få infört i nästa vesion av opentx. Bäst om flera kollar.
Ljud var inte alls aktiverat för 9XD ( med opentx-x9d.bin), så jag kan inte testa.


Updatering.... (sbs) .... om man lägger filerna i system-katalogen så är ljud aktiverat.... och fungerar så långt jag kan testa (en strömsensor (V/A/mAh) + en altimeter(m) + rssi + nedräkning (sekund/sekunder/minut/minuter)

freddan_6
2015-11-17, 15:29
Jag har inga av ovanstående problem som ni har. Kolla hur jag gjorde översättningen i tidigare inlägg
Hur löste du krocken mellan "komma två" och "sekunder"? Du får antigen det ena eller andra inte båda pga mjukvarubugg.
När jag gjorde som du säger fick jag ibland altimetern att säga t.ex. 10 sekunder.

Håkan
2015-11-18, 01:34
Tack för att du testade freddan_6, Du har väl en uppsättning med filer inklusive feet/sekund har jag för mej. Kan din uppsättning vara den vi laddar upp till downloadservern? Vi har samma numrering på våra.

Jag vet hur utmanaren gör, han använder engelska som röstspråk i radion och så har han bytt engelska filer mot svenska som säger samma sak. Egentligen vet jag inte, men det är enda möjligheten som jag sér det nu.

Överlappande nummer finns bara med svenska som inställt röstspråk. Går inte att lösa med omnumrering enbart.
Engelska fungerar bra, fast det är ju på engelska. Byter man filerna till svenska går det bra.
Framöver tänkte jag vi skulle ha samma numrering på svenska som engelska och kunna ha svenska som röstspråk.

Satt en bra stund i kväll för att kompilera companion, jag vill testa att det fungerar där med. Det var inte så lätt hehe men jag får nog till det i morgon kväll.

freddan_6
2015-11-18, 08:34
Tack för att du testade freddan_6, Du har väl en uppsättning med filer inklusive feet/sekund har jag för mej. Kan din uppsättning vara den vi laddar upp till downloadservern? Vi har samma numrering på våra.

Jag vet hur utmanaren gör, han använder engelska som röstspråk i radion och så har han bytt engelska filer mot svenska som säger samma sak. Egentligen vet jag inte, men det är enda möjligheten som jag sér det nu.

Överlappande nummer finns bara med svenska som inställt röstspråk. Går inte att lösa med omnumrering enbart.
Engelska fungerar bra, fast det är ju på engelska. Byter man filerna till svenska går det bra.
Framöver tänkte jag vi skulle ha samma numrering på svenska som engelska och kunna ha svenska som röstspråk.

Satt en bra stund i kväll för att kompilera companion, jag vill testa att det fungerar där med. Det var inte så lätt hehe men jag får nog till det i morgon kväll.
Eftersom din uppsätting ljud fungerade med din binär så tycker jag det är vad som ska laddas upp till servern.
mvh //Fredrik

pernstig
2015-11-18, 08:38
Jag vet hur utmanaren gör, han använder engelska som röstspråk i radion och så har han bytt engelska filer mot svenska som säger samma sak....
Så gör jag också tills vidare

Utmanaren2002
2015-11-18, 08:57
Håkan
Helt rätt så har jag gjort. Behöll även den engelsk talande filen men la till -en i slutet på filnamnet om jag skulle behöva den i framtiden. Den svensktalande filen och den engelsktalande filen listas intill varandra i mappen så det är enkelt att jämföra innehållet.
Kommer nog inte att byta språk eftersom allt funkar[emoji106]

Håkan
2015-11-18, 13:57
Ja byt inte till svenskt röstspråk just nu för det funkar inte.

Men det ser bra ut ändå. Jag har fått igång CompanionTx med mina modifieringar och ljudfiler och det fungerar bra. Har testat Taranis X9D och Taranis X9E i companion och båda fungerar lika bra, minuter kommer där det ska, Volt likaså och 0.2 V sägs på rätt sätt.

Det är två saker kvar och det är
1. Ljudfilerna jag har saknar t ex feet/s och mph och några till. Om nån har de eller ännu hellre en hel uppsättning med ljudfiler på svenska numrerade enligt engelska ljudfiler så tar jag gärna emot de och använder till den soundpack vi lägger upp.
2. Gärna om någon mer hade testat med min firmware och ljudfilerna så att det säkert är rätt. Inte att ni ska flyga med den nya firmwaren såklart utan bara ladda in och testa ljudet. Sen lägger ni tillbaks den gamla.

Här är filerna. https://dl.dropboxusercontent.com/s/07uzdjr98810zfu/Taranis-ljudfiler-svensk-20151116.zip

KristofferR
2015-11-18, 18:56
Råd önskas: Jag börjar komma allt närmare ett tryck på "köpknappen" på en Taranis sändare.

Det jag inte riktigt förstår är uppsjön av mottagare som finns att välja bland. Jag hittade en någon slags "översikt" i form av en tabell men inte heller där blev jag så mycket klokare.... :)

Så vad väljer jag?

jag flyger nu "vanliga" rätt enkla segel och elsegelplan i balsa eller foam. 4 servon utan motor (Libelle) och med motor (Easy Star).

Tänker mig 6 servon samt motor som mest (klaffar+skev) först i nästa modell samt vario.

Vill ha telemetri med "reception" och batterivolt nu.

Ingen quad/heli/FPV/longrange

men jag går fel redan i tabellen med V8 och XR etc....

uppskattar tips, länkar eller förklaringar

Håkan
2015-11-18, 19:13
X-serien är det som gäller. X6R t.ex. funkar utmärkt till det du vill ha. Eller blir det mer än 6 kanaler? X8R då.
Till det köper du Smart Port-sensorer.

Håkan
2015-11-18, 19:18
Jahapp börjar närma sej. Har fyllt i alla ljud nu så att alla ljud som finns i de distribuerade ljudfilerna för engelska också finns på svenska. Men då ber jag om hjälp igen. Nån sgelflygare kan väl kolla termerna som gäller för segelflyg, t ex thermal och kråka :). Och nån som flyger fpv kan väl kolla över alla flightmodes, t ex spd, cruise, float, launch vad elin ska säga där. Tackar på förhand.


https://dl.dropboxusercontent.com/s/5uy923ooah9i4al/SOUNDS.zip

senmathal
2015-11-19, 16:11
Jag är tacksam för alla med kunskap som ägnar sig åt ljudfilerna. Själv funderar jag på att gå tillbaka till ett tidigare fw till dess att det finns ett färdigt ljudpack som fungerar. Tyvärr är mina kunskaper för begränsade för att kunna hjälpa till med detta. Men då till en fråga, kan det vara någon nackdel att byta FW fram och tillbaka? Tar det utrymme på minneskortet eller?

En anledning till att jag går tillbaka till det gamla är att det ligger en mottagare och en spänningssensor och väntar på posten. Grejerna skall installeras i en ny modell och jag är lite sugen på att testa med fungerande ljud.

/Mats

freddan_6
2015-11-19, 16:21
Jag är tacksam för alla med kunskap som ägnar sig åt ljudfilerna. Själv funderar jag på att gå tillbaka till ett tidigare fw till dess att det finns ett färdigt ljudpack som fungerar. Tyvärr är mina kunskaper för begränsade för att kunna hjälpa till med detta. Men då till en fråga, kan det vara någon nackdel att byta FW fram och tillbaka? Tar det utrymme på minneskortet eller?

En anledning till att jag går tillbaka till det gamla är att det ligger en mottagare och en späningsensor och ävntar på posten. Grejerna skall installeras i en ny modell och jag är lite sugen på att testa med fungerande ljud.

/Mats
Programvaran lagras i EEPROM (Electrical Erasable Programmable Read Only Memory), Dessa har begränsad livslängd, typiskt 100000 skrivningar innan de slutar fungera. De slutar fungera genom att tiden för att skriva höjs så mycket att programvaran inte klarar av att vänta längre. Så om du bara byter programvara en gång om dan så håller EEPROM:et i sändaren cirka 273 år.

senmathal
2015-11-20, 08:46
Går det inte att backa tillbaka till ett tidigare FW i radion. Jag har Companion 2.0.17 på datorn och därifrån skrev jag FW till radion. När det var gjort hade jag lika fullt 2.1.5 i radion. Varför blev det så?


/Mats

freddan_6
2015-11-20, 09:16
Går det inte att backa tillbaka till ett tidigare FW i radion. Jag har Companion 2.0.17 på datorn och därifrån skrev jag FW till radion. När det var gjort hade jag lika fullt 2.1.5 i radion. Varför blev det så?
/Mats
Jodå det går bra. Tänk bara på att modellerna inte är kompatibla, de konverterades til 2.1-format när du uppgraderade så om du har en backup av modeller måste du använda den. Saknar du backup får du rensa modellminnet och göra om alla modeller från scratch. Gör först read/write -> backup radio to file. Kalla filen nåt du minns när du till slut går till 2.1.x
Gör sedan read/write -> write firmware to radio. Välj en lokal kopia av 2.1.17-firmware att flasha.
Har du backupen är det bara att t.ex. välja 2.0.17-firmware och skriva in den, följt av att skriva in modellbackupen till taranis.
Har du ingen backup av firmwaren kan du använda min kopia från google drive, men OpenTX 2.0.17 borde kunna ladda ner den från server.
https://drive.google.com/file/d/0B0JAlHiNPqLaWG1JdE1RYTRIYmM/view?usp=sharing

senmathal
2015-11-20, 09:32
Tror jag kom på vad jag gjorde för fel. Innan jag laddade över FW skev jag modeller och inställningar från radion till companion som jag lärt mig att man alltid ska göra. Kan det vara därför även FW från radion följde med och skrevs tillbaka?

Jag har en backup av radion med 2.0.17. Jag ska skriva över från den istället och kolla vad som händer.

/Mats

senmathal
2015-11-20, 09:45
Igen!

Måste jag rensa modellminnet i radion innan jag laddar ner FW? Jag testade att ladda ner en back upp av radion med 2.0.17 men i dialogrutan som dyker upp när jag klickar på Skriv FW till radion står det 2.1.5. Varför det?

/Mats

KristofferR
2015-11-20, 22:03
X-serien är det som gäller. X6R t.ex. funkar utmärkt till det du vill ha. Eller blir det mer än 6 kanaler? X8R då.
Till det köper du Smart Port-sensorer.

Tack! X8R beställd. :)

Håkan
2015-11-21, 23:05
Jahapp, färdigt. Ska bara få skeppat över filerna till opentexarna.
Såg att detta var markerat för 2.1.17.
Fick go hjälp bakom kulisserna och det har lagts till en del användbara
uttryck. Man får väl ändå komplettera. Och det är inget som hindrar
att de läggs upp flera svenska voicepacks nu när numreringen fungerar.
Kul projekt detta. Åter till ordinarie sändning...

senmathal
2015-11-22, 07:00
Kul, det ska bli spännande att testa. Ett stort tack till allt jobb du lagt ner. Dyker ljudfilen upp vid nästa uppdatering?

/Mats

pernstig
2015-11-22, 09:19
Bra jobbat! Ser fram mot den uppdaterade programvaran.
För den som vill göra egna ljudfiler kan det vara intressant att veta att Open Tx förutom 32 kHz samplingfrekvens (ger 512 kb/s bitrate på filen) accepterar 16 kHz och 8 kHz (ger 256 kb/s respektive 128 kb/s). Filstorleken på wav-filerna blir då ca hälften respektive en fjärdedel så stora men tyvärr ger 128 kHz klart sämre ljudkvalitet.

Håkan
2015-11-23, 07:09
Ja uppdateringen ska väl komma med 2.1.17 och ljudfilerna ska då kunna laddas ned från companiontx på det vanliga sättet.

Den som vill använda ljudfilerna redan idag kan hitta voicepacket i github-issuet (haha vilket språk asså ;) ) och lägga in den under sounds\EN och välja engelskt röstspråk.
Jag använder den fixade versionen i min radio och det fungerar bra. Hade ett lua-skript som jag fick andra enhet (till den rätta).

Apropå tack så vidarebefordrar jag det mesta till Kjell Kernen som gjorde det riktigt stora jobbet med översättning till svenska från första början. Tack också till pernstig som hjälpte med tester och röstfiler.

senmathal
2015-11-23, 09:37
Då säger vi tack till både Håkan Kjell och Pernstig :)

Nu har jag lagt in svenska ljudfilerna under Engelska och det ser ut att fungera perfekt så långt. Datorns skrivbord är nu full av mappar med ljudfiler av olika versioner :) Vid första försöket fungerade inga filer alls ur system-mappen. Upptäckte till slutat att jag tillfälligt döpt om den för att hålla isär dom olika mapparna. Med rätt namn gick det bättre. Jag såg att den engelska mappens namn var skrivet med versaler och den svenska med gemener.

/Mats

senmathal
2015-11-25, 10:05
Jag skulle ladda uppgradera FW från 2.1.5 till 2.1.6 men när jag väljer skriv FW till radion så står det hela tiden 2.1.5 i dialogrutan trots att jag har 2.1.6 i Companion. Varför blir det på detta viset ?

/Mats

senmathal
2015-11-25, 17:58
Jag lyckades till slut ladda ner 2.1.6 i radion, fråga inte varför det gick till sist.

/Mats

senmathal
2015-11-25, 23:57
Jag har ett mysko fenomen när ja programmera telemetriskärmarna. Man kan ju välja mellan siffror och staplar men det stämmer inte med rubrikerna plus att jag har en egendomlig rubrik som ser ut så här ---12. När jag väljer den får jag staplar och när jag väljer staplar får jag siffror. Är det någon som har samma problem? Misstänker att det är något med de svenska textmenyerna som felar. Tydligen finns inte problemet om man har engelska som menyspråk. Jag har dock inte kunna kolla då jag inte lyckas byta menyspråk. Jag använder FW 2.1.6 men det var samma problem med 2.1.5. Kan det ha med uppdateringen till 2.1.x att göra?

Jag har skrivit lite om det även i tråd nedan och Johanvm som skriver där har inte problemet men har engelska som menyspråk. Hur gör man för att ändra menyspråk i radion? Har ändrat i Companion och försökt skriva över till radion men händer inget. Måste man göra det när man skriver över FW?

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/49004-Koppla-in-sp%C3%A4nningscensor-Hur I slutet på tråden.

/Mats

McRegor
2015-11-26, 09:16
Nu kör även jag engelska men i de globala inställningarna för radion (i radions menysystem) så finns väl "Language" som ett val vill jag minnas... Och även jag har lagt in de svenska ljudfilerna under den engelska "ljudmappen" såvitt jag minns (länge sen).
Roger

senmathal
2015-11-26, 12:54
Man kan ju välja röstspråk men textspråk hittar jag inte ?

/Mats

senmathal
2015-11-26, 13:14
Jag hittade dom här två inläggen alldeles i början av Taranis-tråden. Det verkar som att man måste flacha om radion för att byta språk. Nu är det ju inget större problem så det får vara som det är. Själva funktionen är ju ok, bara att det lite svårt att begripa att ---12 betyder staplar.

Deep Purple skrev
Sändaren kan prata svenska om man uppdaterar programmet
Multiple language support: English, French, Italian, German, Swedish, Spanish, Portuguese, Czech, and maybe yours if you contribute with your own translation file! (Radio comes in English language, reflashing is needed to change language)

Dvongen skrev
Det stämmer att man kan redan från start kan ladda in en version av programvaran (OpenTX) där all text på skärmen är på Svenska. Jag har gjort översättningen. Det är samma texter som i OpenTX för 9x, med en del tillägg.
Jag har dock ännu ingen radio med stöd för röstutmatning, så det finns inga Svenska ljudfiler till att börja med. Man får nöja sig med Engelska, Franska eller Tyska.

/Mats

McRegor
2015-11-26, 16:44
OK - jag hade nog fel ser jag när jag kollade i sändaren. Då måste det gissningsvis vara via OpenTX som man ändrar språk...
Men rent allmänt så brukar det vara enklare med terminologin när man väljer Engelska för på vårt språk kan översättningarna ibland bli lite överraskande...:)
Roger

senmathal
2015-11-26, 21:49
Jo men översättningen har ju Dvongen gjort så det är ju ingen novis på modellflyg som översatt. Då är det värre om man tittar på bilfixarprogram på Discovery eller liknande kanaler. För att inte tala om när man kört Google translate rakt av som man kan hitta i en del produktbeskrivningar på nätet. :)

Men jag skulle nog behöva använda engelska för att träna språket lite plus att det blir lättare när man söker på engelskspråkiga forum.

/Mats

Håkan
2015-11-27, 04:57
Jag har samma besynnerliga utseende med --12 längst ner på telemetrisidan. Kan inte göra allt i radion där heller. Så jag har använt Companion, där går det bra. Kör med svenska menyer. Jag trodde också jag föredrog engelska menyer tills jag testade svenska, då föredrog jag svenska. Dvogonen gjorde ett bra jobb där. Rent tekniskt måste man flasha om sändaren för att byta menyspråk.
Ja nu är koden plus voivepack accepterade. Voice-packen finns att ladda ner via companion redan nu. Lite olyckligt, det vore bättre om detta hade tajmats med släppet av 2.1.17. Jaja men det är på gång nu, det blir bra till slut.

senmathal
2015-11-27, 07:02
Vad bra förutom att dom släppte den innan 2.1.7. Det kommer kanske att strula till det för dom som laddar ner ljudpacken utan att ha läst här. Min ljud fungerar i alla fall perfekt nu men risken är väl att jag strular till det när jag ska uppdatera till 2.1.7

Har du upptäck någon annan funktion som inte fungerar eller är fel i textmenyerna. Just staplar går att få till om man väljer detta konstiga ---12. och om man väljer staplar får man siffror. Väljer man siffror blir det ingenting. Det verkar som om texten blivit kopplad till fel funktion precis som i röstfilerna. Kan det gå att uppmärksamma dom som släpper nya FW på detta så att dom kan ändra? Jag trodde jag skulle kunna flytta om själv som i ljudfilerna men det var i alla fall inget som jag klarade av. Det går säkert om man kan.

/Mats

Håkan
2015-11-27, 12:14
Ja detta löser du inte :)
Jag har hittat var felet är (rad 425 i se.h.txt) och det är en uppdatering i de svenska översättningsfilerna som ska till igen.
Jag kan öppna en issue i github igen.

Då kan du få äran att ge bra översättning på dessa termer:

None
Nums
Bars
Script

Det som finns idag är

Siffror
Staplar

så vad ska de två andra vara?

senmathal
2015-11-27, 14:37
Ha ha... Njae jag är nog inte rätt person att göra bra översättningar men kanske vi kan försöka tillsammans här. Men mitt förslag är att för enkelhetens skull köra samma översättning som i Companion :)

Ingen
siffror
staplar
Skript

/Mats

KristofferR
2015-11-27, 19:56
Hej!

Bryter in i ljud-diskussionerna med ett par nybörjarfrågor.

Nu har jag både Taranis och X8R. Det enda jag vet är att det är en EU-sändare.

Har googlat, sett filmklipp och läst en hel del under tiden jag men de flesta diskussioner och länkar jag hittar när jag söker efte denna fråga befinner sig på en nivå som ligger många veckor bort.

1: Hur ser man vilken version av SW som ligger i radion resp mottagaren?
2: Vilken version borde man köra nu (jag vill flyga, inte pilla med ljudfiler -än iaf)

Jag jobbar som mjukvaruutvecklare så själva programmeringslogiken känns naturlig men dokumentationsbiten förvirrar...

senmathal
2015-11-27, 20:08
Tryck lång meny. Tryck x antal gånger på page till "version" dyker upp så står vilken version du har. Du bör nog köra med sista versionen av 2.0.xx

/Mats

Håkan
2015-11-27, 20:39
Ja det är rätt. Sorry det har blivit rätt mycket om teknikaliteter kring ljud och översättning nu. Övergående hoppas vi alla.

Om du tänker på interna RF-modulens version så går det inte att kolla versionen vad jag vet.
Kan du binda sändaren till mottagaren så är allt okej. Så enkelt är det.

Jag säger så här:
Flyga med engelskt menyspråk och engelskt ljud: 2.1.16
Flyga med svenskt menyspråk och svenskt ljud: 2.0.x

senmathal
2015-11-27, 21:06
Hej!

Bryter in i ljud-diskussionerna med ett par nybörjarfrågor.

Nu har jag både Taranis och X8R. Det enda jag vet är att det är en EU-sändare.

Har googlat, sett filmklipp och läst en hel del under tiden jag men de flesta diskussioner och länkar jag hittar när jag söker efte denna fråga befinner sig på en nivå som ligger många veckor bort.

1: Hur ser man vilken version av SW som ligger i radion resp mottagaren?
2: Vilken version borde man köra nu (jag vill flyga, inte pilla med ljudfiler -än iaf)

Jag jobbar som mjukvaruutvecklare så själva programmeringslogiken känns naturlig men dokumentationsbiten förvirrar...

Jag missade att du frågade efter SW och inte FW så du kan bortse från mitt tidigare svar. För övrigt är det här en tråd som rör allt om Taranis så det är bara att bryta in med vad som helst när helst du behöver hjälp med något.

/Mats

KristofferR
2015-11-28, 07:14
Hmm... Jag inser att inte ens frågan blev rätt och jag blandar ihop SW och FW. Jag skall titta på det och återkomma!

Bakgrunden till SW: Innan jag börjar vill jag köra på en hyfsat aktuell version.

Bakgrunden till FW: Jag köpte EU versionen av TX - men beställde utöver min X8 även ett par D-mottagare som kommer vilket år som helst.

Jag hittade en bra tabell här:
http://seancull.co.uk/2015/03/10/why-wont-my-taranis-bind-and-the-saga-of-eu-firmware-etsi-en-300-328-v1-8-1/

Min ambition är att köra "EU-FW" i allt. Jag hade FUC-3 kabeln i varukorgen men lyckades radera den på något sätt. :)

När du skriver intern RF modul är det då det jag tänker på med EU-FW (listen before talk )?

senmathal
2015-11-28, 08:48
Den FW som man vanligtvis uppdaterar när nya versioner släpps skiljer vad jag förstår inte på EU eller Icke EU. Jag har icke EU och brukar uppdatera när uppdateringar finns tillgängliga utan att något har hänt. Sedan har väl som Håkan skriver, sändarmodulen ett eget FW och det är där skillnaden mellan EU och icke EU sitter och den behöver du nog inte uppdatera så länge du vill köra EU.

Nu kan jag inte det här helt perfekt men den interna RF modulen är ju den som sänder signalerna till mottagaren och där finns också EU listen before talk. När man vill använda andra än Frsky mottagare sätter man in en extern RF i luckan som då ersätter den interna men alla modellinställningar är oförändrade.

/Mats

Edit/
För att flacha om RF modulen behöver du en speciell kabel som du sätter på stiften under luckan så det är ingen risk att du gör det av misstag. När du ska uppdatera FW i radion gör du det med hjälp av Companion och det är snabbt gjort när man gjort det några gånger. Här hittar du FW av olika versioner. http://www.open-tx.org/downloads.html

/Mats

FinnbyFraggel
2015-11-28, 09:03
Hmm... Jag inser att inte ens frågan blev rätt och jag blandar ihop SW och FW. Jag skall titta på det och återkomma!

Bakgrunden till SW: Innan jag börjar vill jag köra på en hyfsat aktuell version.

Bakgrunden till FW: Jag köpte EU versionen av TX - men beställde utöver min X8 även ett par D-mottagare som kommer vilket år som helst.

Jag hittade en bra tabell här:
http://seancull.co.uk/2015/03/10/why-wont-my-taranis-bind-and-the-saga-of-eu-firmware-etsi-en-300-328-v1-8-1/

Min ambition är att köra "EU-FW" i allt. Jag hade FUC-3 kabeln i varukorgen men lyckades radera den på något sätt. :)

När du skriver intern RF modul är det då det jag tänker på med EU-FW (listen before talk )?
Om du ska kunna använda dina D mottagare måste du frångå EU FW och EU SW eftersom dom inte stöder D8 mode.
/Jonas

senmathal
2015-11-28, 09:12
Finns det externa moduler för EU och Icke EU som passar i Luckan på Taranis? Tänkte att det vore ett alternativ om man har mottagare av båda sorterna. Att det finns för andra sändafabrikat vet jag ju men finns det för Frsky. Passar t. ex moduler avsedda för JR/Graupner.

/Mats

senmathal
2015-11-28, 09:16
Till exempel den här? http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14349__FrSky_DJT_2_4Ghz_Combo_Pack_for_JR_w_Tele metry_Module_V8FR_II_RX.html

Håkan
2015-11-28, 12:24
Ja en sån passar bak i Taranisen. Välj "Extern radiomodul" "På" på sidan 2 i sändaren så är den igång.

Men detta kan ju faktiskt vara den smidigaste lösningen om man vill hålla radion som "EU". Sätta i en extern modul som funkar mot de andra mottagarna. Då slipper man labba med versioner hit och dit och flasha och sånt.

senmathal
2015-11-28, 12:33
Jo det var det jag tänkte. Jag har en icke EU radio men funderat på om jag ska flacha om den och de mottagare som går att flacha om. Men då har jag några V8FR som blir oanvändbara vilket skulle lösas med en modul.

johanvm
2015-11-28, 12:47
Det borde väl funka. Den här videon visar ju installation av en annan JR-kompatibel modul.
https://www.youtube.com/watch?v=XqNKQsqg7qU (https://www.youtube.com/watch?v=XqNKQsqg7qU)
Glöm inte att du även måste köpa till längre antennkabel.
Kanske nått sånt här?:
http://www.banggood.com/Transmitter-Extension-Cable-RP-SMA-Male-to-RP-SMA-Female-Plug-15cm-p-977496.html

Jag kör med gammel extern FRSKYmodul liknande din föreslagna (minns ej vad den heter, hittar inte locket just nu). Under modullocket sitter ett litet kretskort med brytare och LED. Det kortet har jag kopplat in via skarvkablar så att det kan monteras med dubbelhäftande tejp mot radions ytterhölje. Kortet är placerat så att lysdioderna syns genom ett hål jag borrat upp. Mikrobrytarna är utbytta mot externa strömbrytare:
* tvålägesbrytare=telemetri/icke_telemetri
* tryckknapp=rangetest&bind
* tvålägesbrytare=fw-upgrade.

(Den sistnämnda ligger löst inuti radion).
/J

senmathal
2015-11-28, 12:53
Det är en X9D jag har och då är det väl bara att sätta in den i uttaget?

/Mats

johanvm
2015-11-28, 12:53
Vad händer med telemetrimottagare om man går över till non-EU? Jag har tex några D8R som jag nu når via externa modulen, men då blir det tyvärr ingen telemetri alls eftersom den inte är inkopplad. ...eller går det att koppla in seriella porten från externa modulen?

freddan_6
2015-11-28, 15:16
Vad händer med telemetrimottagare om man går över till non-EU? Jag har tex några D8R som jag nu når via externa modulen, men då blir det tyvärr ingen telemetri alls eftersom den inte är inkopplad. ...eller går det att koppla in seriella porten från externa modulen?
Det beror ju på....

Har du xjt som sänardmodul där bak så fungerar det ifall du kopplar ur telemetri från interna sändaren. djt fungerar inte utan modifieringar. Men D8R har bara analog telemetri, inte de nya s-portsensorerna.

johanvm
2015-11-28, 17:17
Är det rätt uppfattat att D8R:s analoga telemetri INTE är kompatibel med X9E i non-EU firmware och intern modul?

Jag kör nu med extra modul och det är klart att det är lite meckigare att nyttja den än radions inbyggda modul. Men, skälet till min fråga är att det känns lite B att ha en massa gamla mottagare med telemetri och inte kunna nyttja den funktionen i dessa.

freddan_6
2015-11-28, 20:58
Nu har jag ingen X9E utan en X9D men med ungefär samma programvara (OpenTX 2.1.6)
Jag får det att fungera men inte 100%-igt med D4R-II. Flera gånger vid start säger höjdsensorn 100meter i stället för 0.
Då får jag dra ut spänningnen till mottagaren och sätta i och försöka igen.

johanvm
2015-11-28, 22:30
OK, tack!
Nu har jag inte nån gammal höjdsensor utan det är batterispänningen jag är mest sugen på, jag antar att den funkar också isf.

Håkan
2015-11-30, 07:58
Som info så har jag uppdaterat den svenska översättningen i taranis, de tre modellerna.
Kommer i nästa version. Kan inte erbjuda en test-firmware. Ge gärna feedback på
knäppa texter då.

senmathal
2015-11-30, 09:55
Vad bra :) Du lägger verkligen ner mycket jobb på det här. Vad menas med "de tre modellera" ?

/Mats

Håkan
2015-11-30, 10:57
Nu blev det ett märkligt svar så jag fick editera.

X9D, X9Dplus och X9E menar jag.

senmathal
2015-11-30, 12:09
Kom på det efter en stund :)

/Mats

KristofferR
2015-11-30, 12:59
Biten med Companion, DFU-fil, Zadic USB-drivers mm gick helt smidigt och utan problem.

Min EU-sändare 2.0.9.2-eu vill dock inte låta sig uppdateras med Companion 2.0.17.
"new firmware is not compatible with the one currently installed" är svaret.

Det vanligaste felet folk verkar göra är att glömma att välja X9D Plus i Settings men det har jag gjort rätt.

Jag har googlat en hel del utan att kunna hitta något definitivt svar på hur det ligger till.

Vad gäller mottagare är det inte så noga, jag har X-mottagare samt FUC-3 kabel från T9Hobbysport och de är EU-version så jag kör gärna vidare med EU. Om det inte går att uppgradera EU-sändare är det ju kass, då byter jag bums.

Vågar jag mig på att köra i firmware utan att kryssa i "compability check"? Finns det andra sätt?

Uppdatering via SD-kort faller på att jag saknar en läsare.

Håkan
2015-11-30, 14:26
Klart det går att uppgradera, det är samma radio.
Fast det är nu när du går från Frsky's programvara till opentx programvara
som det kanske kan vara något extra att tänka på.

Snabbspola fram till 5:30 och se hur han löser det här https://www.youtube.com/watch?v=WpYO7HkjxGQ

Och det västa som kan hända löses så här http://open-txu.org/home/special-interests/curing-a-bricked-taranis/

KristofferR
2015-11-30, 15:33
Hej!

Painless-videon är den jag gått efter när jag började, ingen framgång.

Den andra med batteriet urkopplat och Bootloader har jag också gjort, funkar inte heller tyvärr.

Jag hittade inget mer när jag googlade, är det alltså vägs ände jag nått och SD-korts-läsare är enda chansen?

KristofferR
2015-11-30, 16:01
Har jag gjort hela proceduren både med 2.0 och 2.1 utan framgång och även med bootloader. Den funkar inte.


Nu "tvingade" jag i FW med knappen "compability" o-bockad med bootloader (nåt hände iaf för det tog en stund), ejectade från Win och kopplade i batteriet.

startade om den....
=> EEPROM format swishade förbi
=> "welcome to open TX" :)

normal start
=> menyer mm ser ok ut :)

Long menu + page
=> 2.1.6 ligger i

Omstart med "three finger salute" och Companion flash
=> Inga problem

Download igen och hela proceduern med rutan "check compability" ibockad
=> Inga problem

Undrar varför den var kinkig. Nu antar jag att om jag försöker välja D16 mode (eller vad det är som skiljer EU/ROW) kommer det inte funka och kan det vara där skon klämmer?

Nu råkade det bli 2.1 isf 2.0 jag körde i men jag får väl fortsätta med det och se hur det går.

freddan_6
2015-11-30, 16:05
Installerade du Zadig i datorn? Med Zadig fungerade det för mig. Efter första uppdateringen från Fr-Skys firmware har allt fungerat. Jag har bytt dator sen dess och har inte ens Zadig längre. Men första gången var det kritiskt.

freddan_6
2015-11-30, 16:06
2.1 har en nackdel och det är att de svenska ljuden ska börja fungera i "nästa version", eller när nu projektet tar in Håkans kod.