handdator

Visa fullständig version : FrSKY TARANIS



Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9

Håkan
2015-11-30, 16:20
Kollade lite i koden på detta har ju fått lite flyt på det nu :).
Kommer du så långt att du får meddelandet "New firmware is not compatible with the one currently installed" som du fick, så är det en fullt fungerande kommunikation med radion via usb. Companion har läst den existerande firmwaren från radion och tittat i den firmware filen och kommit fram till att det inte står "opentx-x9dp" eller "opentx-taranisplus" i den och då tycker companion att det är fel. Vad kallar frsky sin version? Inte opentx väl, eller? Är man bara säker på sin sak så är det okej att ladda ner rätt firmware.

Har du en opentx 2.0.16 eller så borde du kunna flasha den med companion nu, eller? 2.1 är inte fel heller.

KristofferR
2015-11-30, 17:21
Japp Håkan det känns som det kanske börjar redan med namnet. Det som kan gå snett isf är väl om man flashar med fel FW och har "uncheckat".

Freddan - jag hade Zadiq i och allt var rätt i device manager etc.

Jag har jobbat med inbäddade system de senaste sju åren men jag är maskinare från början så jag saknar en hel del verktyg som data/elektroingenjörerna har med sig i ryggmärgen.

Skall bli spännande att börja "göra nåt" nu, som av ett rent sammanträffande ramlade det in en elseglare med sex servon idag...

Jag är mycket mer bekväm med engelska som tekniskt språk då det är det som gäller på jobbet men det vore kul att testa svenska.

KristofferR
2015-12-05, 14:15
Först: Tack för hjälpen! Skönt att veta att det finns bra support. Jag har dykt ner på olika platser i tråden och fått bra tips!

Vädret har effektivt förstört alla flygplaner. Å andra sidan har jag suttit med sändaren lite. En oro jag hade var att det skulle bli mycket strul och början kändes också skakig.

Nu har jag däremot börjat skrapa lite på ytan och ... Det är mycket wow-känsla. Jag satte upp min nya seglare med Vario på telemetri. Funkade direkt!

Med DX6i och lite pillande fick jag precis ihop en habil setup genom att fuska lite (flaps på gear-kanalen och Dual aileron med Spoileron gjorde att man kunde få en fattigmans Butterfly).

Taranisen däremot, bara att koppla in och börja önska sig saker. Override på gasreglage. snart motortimer, varning vid 120m höjd, talad bekräftelse på vilka rates jag kör, failsafe etc etc..... Färdiga setups finns över hela nätet att bara ladda in och modda, massor av bakgrundsbilder av populära plan färdigt inlagda att välja på.

Och att ändra om man inte trivs med switchlayouten är hur enkelt som helst.

Vill man bara komma ut och flyga funkar det också, man behöver inte göra mer än det enklaste och den setupen tar en halvtimme ungefär. Det finns tutorials även för den som inte vill/kan köra Companion tex: http://youtu.be/trU4kZwAM7E

johanvm
2015-12-05, 15:51
TIPS!
Länk till utförlig v2.12 manual på tyska:
http://openrcforums.com/forum/download/file.php?id=11217&sid=244fab6fde2150b82e421e36791d3c03

(På den här sidan finns det även några fler bra manuallänkar: http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=92&t=3563&p=106196&sid=06748aae4a06110a83b4dc23f7efee3d#p100889 )

Gasman
2015-12-06, 12:20
OpenTX 2.0 User guide!
https://docs.google.com/document/d/136JYUcMJwrNM60Pf6cIf274yDoFHzAS6hzt8fWdXN0s/edit#heading=h.mx5brkauc9pt

senmathal
2015-12-06, 15:23
Superbra manual och support. På svenska dessutom http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36595-FrSKY-TARANIS :D

KristofferR
2015-12-10, 16:46
Jag kommer härmed med dagens "gör inte som jag" historia:

Kopplade in min X4R mottagare idag. Jag har inte helt tagit in i ryggmärgen vad alla rader med bokstäver betyder då jag lever kvar i forntiden. Mina RC-kunskaper är tämligen gedigna på vissa områden men totalt obefintliga på andra....

Det där med CCPM tänkte jag inte på och kopplade glatt in servot på den utgången. Servot kvittrade hysteriskt ca 0,5 sek och brände hål i sitt höljet. Som tur var brann inget annat upp. Otroligt nog funkade servot efteråt men jag vågar inte flyga med det.

Jag klarar mig iofs på tre utgångar på denna modell men på några andra plan skulle fyra vara perfekt. Borde jag köpa en annan X4 variant nästa gång för mina andra modeller? Eller går den att konfigurera för att prata vanligt på alla utgångar.


När det gäller Taranisen tragglar jag mig för övrigt sakta framåt i programmerandet, efter några snabba framsteg och succeer fastnade jag på att programmera camber/reflex/butterfly med fyra servon i vingen. Jag använder mig av denna snubbens eep som inspiration http://seancull.co.uk/

Det blev övermäktigt efter ett tag så därför gav jag mig på min lilla hangseglare som har tre servon med tanken att mixa camber/reflex på den.

När jag begripit själv hur det funkar tänkte jag försöka skriva ihop en begriplig programmeringsförklaring :)

pernstig
2015-12-10, 17:38
...Jag klarar mig iofs på tre utgångar på denna modell men på några andra plan skulle fyra vara perfekt. Borde jag köpa en annan X4 variant nästa gång för mina andra modeller? Eller går den att konfigurera för att prata vanligt på alla utgångar...

Det går att ändra men det kräver fysiskt ingrepp i mottagaren. X4R och X4R-SB är lika med den skillnaden att på X4R kopplas "standardkanal" 4 fram till utgång 4 medan på X4R-SB kopplas S.bus fram till utgång 4. Man ändrar en bygling på mottagarens kretskort:
https://boltrc.com/blog/x4r-sbus-mod-how-to/

pernstig
2015-12-10, 17:59
...När det gäller Taranisen tragglar jag mig för övrigt sakta framåt i programmerandet, efter några snabba framsteg och succeer fastnade jag på att programmera camber/reflex/butterfly med fyra servon i vingen. Jag använder mig av denna snubbens eep som inspiration http://seancull.co.uk/

Det blev övermäktigt efter ett tag...

Jag håller också på med bland annat butterfly på mina segelmodeller men använder Mike Shellims briljanta "e-soar" eepe som mall.
http://www.rc-soar.com/opentx/setups/esoar/index.htm
Återkom gärna när du tar tag i projektet på nytt så kan jag förhoppningsvis bidra med något.

KristofferR
2015-12-10, 19:42
Jag håller också på med bland annat butterfly på mina segelmodeller men använder Mike Shellims briljanta "e-soar" eepe som mall.
http://www.rc-soar.com/opentx/setups/esoar/index.htm
Återkom gärna när du tar tag i projektet på nytt så kan jag förhoppningsvis bidra med något.

Hans setup verkar riktigt genomtänkt, jag skrev till honom tidigare idag då jag hade lite problem - men jag hade missat själva OpenTX-delen i hans blogg. Riktigt pedagogiskt och bra. Skall ge mig på det igen och kommer posta erfarenheterna här.

Jag fick iaf ny geist med tre-servo-seglaren. Den hade en HS-55 innan för båda skevrodren men jag skar och filade lite och tryckte ner två Turnigy submikroservon i för separat skevkontroll och kombinerat med lite städning i flygkroppen blev det fint. Perfekt kombination av hobbypyssel och knapptryckande!

En liten stund med sändaren och nu har den tre rates med matchande variable snap flaps, spoileron/flaperon på trottelspaken med litet dödband och center-vibration/pip.

Skulle bara vilja ha en feature som låter mig trimma mängden snapflap med nån slider/knapp samt även mycket höjdkompensation den behöver sfa flaperon/spoileron men det får bli en annan dag. Jag såg att Mike S hade något åt det hållet iaf så jag kommer kanske gå rakt på hans setup men jag vill också gärna bygga setup själv så jag förstår allt ordentligt.

KristofferR
2015-12-11, 10:19
Här kommer ett "fristående inlägg" som kanske kan vara till nytta för någon.
Har ni frågor så ställ dem så kan jag försöka kolla upp det.
Jag kanske fyller på eller rättar framöver om det blir nödvändigt.

"Kompabilitet"

Jag har en X9D Plus EU enligt lappen tillverkad okt-15
Den går med FW openTX-TaranisPlus-En 2.1.6

X8R EU binder, full telemetri funkar med volt mm samt extern vario funkar.

D4R-II samt D8R-Plus binder i D8 mode och "RSSI telemetri" funkar. Ingen "model match".

Jag har inte gjort något annat än att byta FW i sändaren.


"Räckvidd"

X8R = 120 meter med perfekta förhållanden (plast-antenner i rät vinkel, modellen lyft 100cm över marken, marken emellan mig och modellen sjunker ned så väldigt fri sikt.

D4R-II = 100m
D8R Plus = 105m
Båda liggande 50 cm över platt ängsmark och utan att göra något med antennerna.

Sträckan är mätt med Google Earth och felmarginalen är nog +/-3 meter därtill är det ju massa saker i mätmetodiken som är okontrollerade

Frånvaron av servorörelse och varningen "telemetry lost" stämmer överens.

Setup:

Plastlåda med ett Eneloop NiMH pack med ett HS-55 på och en vit tejpbit. Jag har ovanligt god syn på långt håll (dock inte på nära) men på 120 meter är det nätt och jämnt att jag kan urskilja tapen.

56065

pernstig
2015-12-11, 10:39
Skulle bara vilja ha en feature som låter mig trimma mängden snapflap med nån slider/knapp samt även mycket höjdkompensation den behöver sfa flaperon/spoileron men det får bli en annan dag. Jag såg att Mike S hade något åt det hållet iaf så jag kommer kanske gå rakt på hans setup men jag vill också gärna bygga setup själv så jag förstår allt ordentligt.

Jo, jag byggde min setup från början av samma skäl. Här ett förslag i Mikes anda till justerbar Snapflap. Exemplet ger justering med noll i mittläget på F1. Vill man ha noll i ändlaget får man laborera med Weight och Offset på rad två i mixer CH10.
56066

senmathal
2015-12-11, 11:22
Felaktigt inlägg

/Mats

pernstig
2015-12-11, 12:01
...samt även mycket höjdkompensation den behöver sfa flaperon/spoileron...
Kompletterat med justerbart höjdkomp iklaffläge:
56068

KristofferR
2015-12-12, 12:36
Kompletterat med justerbart höjdkomp iklaffläge:
56068

Nu har jag stoppat in den första biten med snap-flap mängd sfa S1 och provat (heter de F1/F2 på andra sändare?).

Det är oerhört smidigt att sitta med datorn och "studsa" inställningarna fram och tillbaka, vissa grejer tycker jag känns enklare med sändaren i handen, andra i Companion.

Jag insåg precis att det "traditionella" tänket jag är skolad i med spak-nummer-kanal-servo är en liten mental begränsning, å andra sidan är det bra att ha något att hänga upp funktionerna på.

Man skulle egentligen kunna överge det klassiska tänket med kontrollytor och välja rörelse helt fritt istället Pitch, Roll, Yaw, Acc / Dec, Up/Down osv. Det här har OpenTX utvecklarna säkert tänkt massor på. Taranisen verkar ha hittat en bra "medelväg" med modes och mixern med "virtuella kanaler"

pernstig
2015-12-12, 13:18
Nu har jag stoppat in den första biten med snap-flap mängd sfa S1 och provat (heter de F1/F2 på andra sändare?)...
Ja, rattarna heter F1/F2 på Taranis E. Det är ju bara ett exempel så det går att använda vilka lediga kontroller som helst, inklusive trotteltrimmen som ju inte behövs på el- eller segelmodeller.

KristofferR
2015-12-14, 13:31
Hej!

När börjar volt-talet hos sändaracken bli kritiskt i praktiken?

Jag har NiMH men hittar främst folk som har siffror på LiPo varningar för batteriets skull.

Idag flög jag en kortis med min BFG2600 och Taranisen, det var nollgradigt och batterivarningen började låta. Ändrade varningen från 6,5 till 6,2 volt och efter en stund började den varna igen. Jag gjorde en stigning till men när jag kommit ned fick jag en "RSSI warning" och såg 5,9V på displayen och landade omedelbart.

Jag körde halv flap först ifall det var nåt i strömförsörjningen i planet och vinkeln in på fältet blev lite dum så jag gled ut långt och landade längst bort i hörnet på den fotbollsplan jag startade från.

Fick en kort "Telemetry Lost" följd av "Telemetry Recovered" när jag började gå ditåt.

Jag har kalibrerat sändaren med batterispänning så värdet stämmer. Jag har suttit och programmerat en hel del med sändaren på, att acken laddats ur känns därmed rimligt.

Är det sändaren och spänningenm är orsaken? Det är bara några dagar sedan jag gjorde lite range-tester och då gick det bra med 100 m med Range-läget aktiverat. I "Normal" (ej range) var det helt problemfritt att gå längre eller hålla sändaren bakom saker.

senmathal
2015-12-14, 15:32
Den nominella (heter det så?) spänningen för 6 ackar är ju 7,2 och så mycket under 7 v skulle jag inte vilja gå. Har min inställd på 6,9 så en NiMh ack rasar snabbt när den kommit under en viss nivå. Däremot går det ju att ladda upp ackarna till över 8 v. Det finns ju ingen anledning att chansa och kvadda en modell av den anledningen. Vill man ha längre flygtid så är det nog bättre att byta till Lipo.

Men samtidigt är ju radion väldigt enkel att ladda då den sköter sig själv. Bara att plogga i och glömma bort.

/Mats

Michael
2015-12-14, 18:06
I sändaren brukar det inte vara några större problem eftersom den hela tiden belastar batteriet lika hårt.
Mina JR-sändare brukar jag köra ner till 1,1 V/cell. Då vet jag att sändarbatterierna har reservkapacitet för ytterligare någon flygning. För mottagarackar är det lite knepigt då belastningen varierar kraftigt dels med tiden men också beroende på flygstil varför det är svårt att ge generella rekommendationer. Jag brukar "vifta" kraftigt med spakarna inför varje start och om då spänningen momentant sjunker till 1.1 V/cell bryter jag för att ladda batteriet

KristofferR
2015-12-14, 18:09
Jag googlade fram en urladdningskurva och helt klart går det brant utför med kapaciteten mellan 6.2 och 5.9V. Det hjälper ju inte med kylan. Min Multiplex Cockpit gick dock bra hela vägen ned till "the bitter end" som någon uttryckte sig, den visar ned till 5,4 V men det är ju 35MHz och en helt annan sändarteknik så jag tänkte lite fel tror jag...

Jag laddar på nu, har dock inte testat den inbyggda laddkontakten. Jag fick ingen laddare med så jag får läsa på lite och se vad jag skall plugga in där. Oavsett vad - praktiskt med varning, även om det var klantigt av mig att behöva den.

Flygplanet flög väldigt bra iaf även denna gång. Jag har bara flaps men skall programmera crow till nästa. Jag tycker roll-responsen är lite sådär så kanske drar jag ner på expo och låter flapsen hjälpa till lite med skevandet och se om det känns bättre.

På bilden nödlandning, körde bara "halv flap".

56132

Gasman
2015-12-15, 21:02
FrSky uppger själva 6-15V spänningsområde för sändaren så ned till 6V bör inte vara något problem. Vad gäller strömförbrukningen kan du kolla mina tester på sidan 46 i denna tråd.
Vad gäller 2 eller 3 celler LiPo är 2 att föredra då det verkar som att högre spänning bara "bränns" bort som värme. Hellre då 2 celler och mer mAh...

Håkan
2015-12-17, 01:00
Jag har för mej att taranis har en step-down regulator som inte bränner bort högre spänning utan istället växlar ner den så att man får ut all energi även ur ett 3S batteri. Det finns lite förluster med detta men inte alls så mycket som att bränna bort energi för att komma till rätt spänning.

Gasman
2015-12-17, 19:31
Jag har för mej att taranis har en step-down regulator som inte bränner bort högre spänning utan istället växlar ner den så att man får ut all energi även ur ett 3S batteri. Det finns lite förluster med detta men inte alls så mycket som att bränna bort energi för att komma till rätt spänning.

Det låter lite overkill på så låga strömmar som de ca 100mA som sändaren drar. Jag har en mellanadapter för strömmätning och ska testa. Är det som du säger borde ju strömförbrukningen vara högre på 2S än 3S.

Håkan
2015-12-17, 20:54
Haha där fick du mej att verkligen kolla upp det :)
Jo Taranis har en switchande regulator i sändaren. Här är någon som mätt ström
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=25678193&postcount=6555

Gasman
2015-12-18, 08:34
Haha där fick du mej att verkligen kolla upp det :)
Jo Taranis har en switchande regulator i sändaren. Här är någon som mätt ström
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=25678193&postcount=6555

Det var som fasen!

pernstig
2015-12-29, 10:35
Nu vill jag uppgradera min Taranis (D) Plus från original fw "opentx-x9dp-v2.0.9.2-eu" till 2.1.6 så jag får samma programvara som i min X9E. Har läst på flera ställen och får olika info om vad man ska tänka på och framför allt hur man enklast utför uppgraderingen. Är till exempel metoden att ansluta via USB med sändaren avslagen fortfarande aktuell? Sändaren dyker inte upp som enhet om jag gör så.
Någon som gjort detta?

senmathal
2015-12-29, 15:03
trimrarna mot mitten och slå sedan på sändaren

/Mats

pernstig
2015-12-29, 17:03
Hittade den här beskrivningen:
https://www.youtube.com/watch?v=WpYO7HkjxGQ
Här sägs bland annat att man absolut ska ansluta radion i avslaget läge och installera någon drivrutin och "Zadig". Är det verkligen nödvändigt? Det behövdes i alla fall inte för uppdatering av X9E!

KristofferR
2015-12-29, 20:06
Hittade den här beskrivningen:
https://www.youtube.com/watch?v=WpYO7HkjxGQ
Här sägs bland annat att man absolut ska ansluta radion i avslaget läge och installera någon drivrutin och "Zadig". Är det verkligen nödvändigt? Det behövdes i alla fall inte för uppdatering av X9E!

Jag följde den instruktionen med framgång.
Det enda han inte nämner är att man (kan) behöva bocka ur "compability check".

KristofferR
2016-01-03, 13:59
Hej!

En fråga om räckvidd och RSSI. Jag flög min BFG2600 idag. Laddat ordentligt och bra förhållanden mitt på en fotbollsplan.

Jag fick en RSSI critical under flygningen. Ca 50 m höjd bara.

Gjorde range test före flygning, fick iofs bara 35 m som sämst. Provade även efteråt med massa olika vinklar på antennen och runt 50m uppskattar jag att jag alltid hade "täckning" men satte jag ryggen mot planet tappade jag RSSI. Tidigare range-check jag gjort med modellen gav komfortabelt över 80m.

Med normal output på sändaren kunde jag gå 70-80 m men vände jag mig om eller vred antennen "fel" tappade jag och fick varning.

Det är en foam-kropp el-seglare och x8R med PCB antenner, en står lodrätt och en liggande längs med flygkroppen och de är 5-6 några cm från acken och inte i linje med aluröret som är vingbalk.

Till nästa gång tänkte jag göra en logg, men hur ligger det till egentligen? Bör jag vara orolig?

Gasman
2016-01-03, 15:52
Vad har du ställt RSSI-larmet på? Kör du med defaultvärden skulle åtminstone jag vara orolig. 70-80 meter med normal output tyder på att något inte är riktigt OK.
Ta en annan mottagare och gör ett identiskt test! Och gärna om du kan låna en sändare av någon kompis och prova med den. Då kan du få fram om problemet ligger i mottagaren eller sändaren. Jag skulle t.ex. inte utesluta antennfel på sändaren...

KristofferR
2016-01-03, 17:23
Jag kör default varning. Ja, något är helt klart skumt. Jag trodde det var batterispänning senast men det verkar vara ett annat problem. Jag skall repetera mitt första rangetest imorgon. Jag har några fler mottagare att testa som referens. Det är inte länge sedan jag testade en D4 och en D8 inför försäljning och de tog 75-80 m och denna x8 var minst 15 m vassare.

Är alla dåliga är det sannolikt sändaren, återkommer här oavsett.

Planet flög iaf bra även denna gång. Riktigt bra stig, inte lodrätt men rätt nära.

KristofferR
2016-01-03, 20:58
Jag kunde inte vänta till imorgon:

Ställde tre plan på altanen och satte igång dem, sen blev det vandring fram och tillbaks.
X4R svart, parallella antenner, glasfiber
X4R vit m parallella antenner, separerade foam
X8R PCB, 90 grader en vertikal

X8R hade klart bäst siffror på signalstyrka i både range och full.
Aldrig under 60dB när de andra två hade 48-55.
Telemetrin visade dock att värdet från X8R gick ned till 0 regelbundet och då kom varning.
Felet kom oavsett rangetest eller full.

De andra två låg lägre, ned till 45-50 dB med sändaren på marken bakom en klippa men aldrig så de tappade.

Bytte strömkälla på X8R från LiPO&ESC till lös ack och felet var kvar. Sen drog jag ut kontakten till vario och då fungerande allt. Kopplade tillbaka allt utom vario. Fungerade. Kopplade vario. Fungerade.

Så felet var enbart på modellen med X8R och verkar vara någon slags glappkontakt eller liknande som kommer från varion eller mottagaren. Att problemet försvann efter att jag ha dragit ut och satt i en kontakt är oroande men samtidigt lugnande. Trots allt fick jag ju en varning att något inte stod rätt till och har lärt mig vad jag kan titta på om jag får dålig räckvidd i range test - titta på värdena och inte bara gå på varningen.

Gasman
2016-01-03, 23:39
Det verkar som att du har isolerat felet till X8R-mottagaren. Låt någon kompis med Taranissändare testa den mottagaren med sin sändare för att få det verifierat. Och vicka på kontakter mm på mottagaren och ge akt på RSSI-värdet (med lite avstånd mellan sändare-mottagare).

Det handlar ju bara om några sketna hundralappar för en mottagare så chansa inte och riskera en hel kärra pga dumsnålhet. Kärror ska kvaddas för att man styrde fel, -Inte för att det glappade i elektroniken någonstans...

KristofferR
2016-01-04, 08:37
Jag kommer följa ditt råd Gasman. Min flygkompis (som inte hänger här) gav mig också rådet att byta ut grejer. Frånsett det ekonomiska är det ju en säkerhetsfråga. Jag har en X6R eller en D8 att stoppa i.

Jag skall även sätta mig in i logg-funktionen så jag kan se i efterhand hur det ser ut.

För ev prov lite längre fram i tiden? Är det någon Taranisägare här som bor eller flyger i Göteborg? Jag bor i sydväst.

pernstig
2016-01-04, 15:39
Nu vill jag uppgradera min Taranis (D) Plus från original fw "opentx-x9dp-v2.0.9.2-eu" till 2.1.6 så jag får samma programvara som i min X9E. Har läst på flera ställen och får olika info om vad man ska tänka på och framför allt hur man enklast utför uppgraderingen. Är till exempel metoden att ansluta via USB med sändaren avslagen fortfarande aktuell? Sändaren dyker inte upp som enhet om jag gör så.
Någon som gjort detta?

Dags att rapportera hur det har gått med uppgraderingen av min Taranis Plus:
Först använde jag Companion 2.0 och gjorde backup på EEPROM och SD-kort. Dessutom två backups "Radio to File", varav den ena sparades för v2.0 och den andra för 2.1 (se nedan). Allt för att ha möjlighet att backa tillbaka om det skulle bli problem.
Därefter bytte jag till Companion 2.1.6 och öppnade den av de två "Radio to File" .bin-filerna som jag sparade för 2.1. Den konverterades då automatiskt till 2.1-format, därav finessen mad att spara filen i två exemplar enligt ovan.
En ny profil skapades i Companion som jag kallade "Min Taranis D Plus" och med den profilen vald (viktigt!) bockade jag för valda delar i Settings>Build Options samt valde en egen Splash Screen.
Nu var det dags att ladda ner min nya firmware, klickade på Download och erhöll filen "opentx-taranisplus-noheli-eu-nooverridech-faichoice-en-2.1.6.bin"
Sedan Read/Write>Write Firmware to Radio, valde den nedladdade filen, ingen bock för "Check hardware..." och valde "Use another start screen".
När den nya fw:n skrivits in kopplar man bort USB och avbryter Bootloader mode. När sändaren startas normalt igen konverteras filerna automatiskt till 2.1 format.

Från och med nu kan jag alltså använda companion 2.1.6 till både taranis D Plus och Taranis E men jag måste alltid tänka på att använda rätt profil för Settings.

Jag uppdaterade också själva Bootloadern men det tar jag inte med här.

johanvm
2016-01-04, 21:37
Loggning är enkelt:
1. Aktivera "log" på de telemetrisensorer du vill logga (tex RSSI)
2. Gå in i meny "special functions" för att ställa in när loggning ska ske.
Ska loggning ske hela tiden väljer du "ON" som villkor, det går lika bra att koppla till switch om man vill styra när loggning ska ske.
Action = "SD LOGS"
Parameters=intervall
ENABLE

Klart!

Flahultarn
2016-01-05, 12:19
Någon här som satt upp en Cyclops STORM osd med en elevon-kärra? jag får inte det att fungera.

Vä servo till ail/out, Hö servo till ele/out. I Taranis 2 mixrader på CH1, en för VÄ ail, en för VÄ ele och motsvarande på CH 2 för Höger men med OSDn ansluten reagerar bara ena servot på AILspaken och andra på ELEspaken.

ELEVON ställt till Y i osdn. Fattar inte hur det ska göras annorlunda...

johanvm
2016-01-05, 12:38
@flathultarn:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1719445&page=66

KristofferR
2016-01-05, 16:46
Loggning är enkelt:
1. Aktivera "log" på de telemetrisensorer du vill logga (tex RSSI)
2. Gå in i meny "special functions" för att ställa in när loggning ska ske.
Ska loggning ske hela tiden väljer du "ON" som villkor, det går lika bra att koppla till switch om man vill styra när loggning ska ske.
Action = "SD LOGS"
Parameters=intervall
ENABLE

Klart!


Funkar finfint. Satte det på en knapp. Valde ett "lämpligt" ljudspår och blev smått överraskad när den läste "you turn me on" eller nåt sånt.... :) Bytte till "active" istället.

Glömde bocka i log i listan på alla utom RSSI, den fungerade helt perfekt. Man ser tydligt när jag suttit och ryckt i kablar mm. och därefter fick modellen ligga i 20 min och bara logga. Tyvärr har jag inte lyckats repetera felet eller hitta någon orsak, lyft locket på mottagaren och granskat alla lödningar, dragit i kablar etc.

Jag flög en ack i kylan med min Magnum, inga problem frånsett iskalla fingrar. Lyx med ett slätt isfält att landa på.

Vem blir först med 2.1.7? Skall man avvakta?

Flahultarn
2016-01-05, 18:00
@flathultarn:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1719445&page=66Tackar, har sökt i tråden utan att hitta...
men ska testa det som rekommenderas. Inte mixa något i radion utan lämna allt till STORM. Det funkar säkert, hoppas jag... :)

...och det gjorde det :) en mixrad för AIL och en för ELE, klart! Tack för hjälpen:)

pernstig
2016-01-07, 15:08
Jag ser inte mitt Lua script i sändaren vid mitt första trevande försök efter instruktionen på Open Tx University av Isaac Davis:
http://open-txu.org/home/grad-school/lua/beginning-model-scripting/
Allt går bra fram till stycket "Selecting and Running Your Lua Script punkt 7. Enligt instruktionen ska jag då se mitt script men jag ser bara tre streck:
56451
Filen har jag lagt på SD-kortet/SCRIPTS/MIXES i min X9E med OpenTx 2.1.7

Håkan
2016-01-07, 19:14
bugg. Gör det i companion och kopiera över modellen.

silentglider
2016-01-12, 17:08
Hej,
såg hos rc-soar.com att FrSky har släppt ny FW till XJT modulen, X8R, X6R och X4R mottagarna.
Detta innebär att det finns 3 varianter
1. Non EU-World såldes i Europa tom dec. 2014
2. EU såldes i Europa under 2015, innehåller ej Listen-Before-Talk (LBT). Alltså ej uppfyllande gällande EU regler.
3: EU-LBT säljs från och med jan. 2016.
FrSky avråder ifrån användning av EU firmware eftersom man konstaterat sämre räckvidd samt div. funktionsavbrott och rekommenderar upgrade till EU-LBT. Dessutom kommer det inte bli möjligt att flasha om från Non-EU till EU-LBT och tvärt om efter mån 6 2016 enligt inlägg på RC groups.

Enligt samma inlägg så gäller samma sak för Futaba 18Mz och 14SG. De behöver oxå uppgraderas med ny firmware för få LBT.

Jag har hitills spenderat mer tid med att uppgradera min FrSky än jag har flygtid på den.:concern:
/silentglider

KristofferR
2016-01-12, 17:36
Här är länken till RC-soar bloggen
http://rc-soar.blogspot.se/2016/01/lbt-eu-and-non-eu-module-firmware.html?showComment=1452616466759&m=1#c6256505639439009108

Lutar åt en EU/LBT vad det lider mao.

pernstig
2016-01-13, 14:57
Hoppsan, jag trodde att nuvarande EU-variant hade LBT implementerat. Nåja, jag kommer förstås att uppgradera till EU-LBT. Kan någon länka till en bra instruktion för proceduren? Jag har inte använt metoden att uppgradera/uppdatera med hjälp av själva sändaren ännu. Det enda jag gjort är att uppgradera mottagare till EU med hjälp av programmet "frsky_update_Sport" och "FrUSB-3 Upgrade Cable".
(Jag har Taranis D och E med FW 2.1.7)
En annan undring: Hur är det möjligt för FrSky att förhindra flashing efter viss tid? Kan väl i så fall bara gälla produkter som levereras efter 06/2016?

KristofferR
2016-01-13, 15:18
Tittade in på t9hobbysport och såg att de redan har "gamla EU" samt "LBT" för t.ex. x6r

Reverse-update är möjligt på LBT än så länge.

http://www.t9hobbysport.com/frsky-x6r-receiver

silentglider
2016-01-13, 20:33
Hej Leif, jag kopierade XJT, X8R filerna till SD kortet i mapp FIRMWARES. Sedan startade jag sändaren gick till mapp FIRMWARES och klickade sen på XJT filen. Du får fråga om du vill flasha intern eller extern modul. För att flasha X8R måste du tillverka en adapter kabel. Info finns i den nerladdade samlingen. Lycka till!
/silentgliuder

pernstig
2016-01-13, 20:42
Hej Leif, jag kopierade XJT, X8R filerna till SD kortet i mapp FIRMWARES. Sedan startade jag sändaren gick till mapp FIRMWARES och klickade sen på XJT filen. Du får fråga om du vill flasha intern eller extern modul. För att flasha X8R måste du tillverka en adapter kabel. Info finns i den nerladdade samlingen. Lycka till!
/silentgliuder

Tack Owe för bra info :)

senmathal
2016-01-14, 20:49
(Jag har Taranis D och E med FW 2.1.7)


Har du hunnit testa hur de uppdaterade svenska röstfilerna fungerar. Om dom nu blev med i den här uppdateringen.

/Mats

pernstig
2016-01-14, 22:17
Jag kör som sagt fuskversionen, svenska ljud med de engelska originalnamnen i mappen "en" med "English" i Radio Settings. Eftersom det funkar bra så har jag inte brytt mig ännu. Ber att få återkomma :)

Utmanaren2002
2016-01-14, 22:21
Jag har inte heller bytt till se-version eftersom det funkar bra med en-filer med svenskt innehåll. Har uppgraderat firmware flera gånger men behållt ljudfilerna både egna och offentliga

freddan_6
2016-01-15, 13:50
Jag kan inte se att rättningen för ljudfiler är med. Detta kom upp när jag uppdaterade:

Version 2.1.7 / 2016-01-04
Notice: Lua model wizard was fixed (#3061 (https://github.com/opentx/opentx/issues/3061)) and needs to be installed on the radio SD card. Download from http://lua-21.open-tx.org/wizard.zip [Taranis]


Added Crossfire (inverted serial) protocol on S.PORT pin in the module bay (#2894 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2894))
Added telemetry unit conversions from km/h (#3059 (https://github.com/opentx/opentx/issues/3059))
LR12 changes: removed option for remote failsafe configuration, added in EU firmware variant, enabled range check in EU mode
Added support for language-specific chars in model notes

[Lua]


Enhanced luaGetVersion(): return the radio type (#2947 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2947)), returns version as numbers (#3095 (https://github.com/opentx/opentx/issues/3095))
Allow usage of PLUS, MINUS, MENU and ENT(short) and EXIT(short) keys in telemetry scripts (#2469 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2469))
Lua string library added (#3095 (https://github.com/opentx/opentx/issues/3095))
Fixed: Close any Lua open files when radio powers off (#3062 (https://github.com/opentx/opentx/issues/3062))
getValue() now also returns pilot position (#2921 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2921))
Added additional Taranis X9E fields
Lua getFlightMode() function added (#3127 (https://github.com/opentx/opentx/issues/3127), #2921 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2921))
Fixed: Inputs were not exported as Lua fields
Fixed: some wizard lines were not visible anymore (#3061 (https://github.com/opentx/opentx/issues/3061))
Lua PREC1 and PREC2 formatting parameters now functioning same as in 2.0 (#3150 (https://github.com/opentx/opentx/issues/3150))

[Sky9x / 9XR-PRO / AR9X]


Added support for FrSky D with inverted signal for 9XR pro (#3139 (https://github.com/opentx/opentx/issues/3139))

[ARM]


Fixed: Wrong telemetry unit and precision was used for V2 in logical switches (Taranis not affected) (#3071 (https://github.com/opentx/opentx/issues/3071))
Received value unit for Air speed sensor set to knots (all FrSky sensors send speed in knots) (#3043 (https://github.com/opentx/opentx/issues/3043))
Added support for FrSky Powerbox sensor (#2970 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2970))
Fixed Special Function - Adjust GVAR: increment/decrement could cause GVAR value to overflow the allowed range (±1024) (#2917 (https://github.com/opentx/opentx/issues/2917))
Bad Value for GVAR When Adjusting GVx to Another GVx in Special Functions (#3103 (https://github.com/opentx/opentx/issues/3103))

[All]


Various texts and translations corrections
Various small bug-fixes

senmathal
2016-01-15, 15:12
Det ska vara det sista då. Det var ju utlovat att det skulle fixas till 2.1.7
[All]



Various texts and translations corrections
Various small bug-fixes


Men hur var det med det där nu igen? Det var inte själva ljudfilerna det skulle ändras eller var det i firmware felet låg? Jag har också svenska ljudfiler i engelska mappen vilket fungerar alldeles utmärkt för mig också.

/Mats

KristofferR
2016-01-15, 17:47
Liten återblick/uppföljning på mina X8R besvär. Efter omfattande felsökning är det nu ställt utom allt tvivel att det är mottagaren som krånglar. Istället för att RSSI gradvis sjunker till LOW larmet kommer faller den från knappt 60dB direkt ned till 0dB och failsafe/critical. Jag gjorde exakt samma test med en X6R och den gick ned till 35 dB och varnade för LOW men tappade aldrig kontakten helt.

Som bonus av felsökandet har jag lärt mig logga och diverse annat. Loggfunktionen är superbra, skall använda den till min DLG sedan! Även smidigt sätt att logga tex höjdroder när man kör flap/crow och sen lägga på lagom mix (iofs kan man sätta det på ett vred med och prova sig fram, tips?)

Jag flyger min stora seglare med D8:an nu, tappar ju telemetri på alt/vario vilket är lite synd då jag försöker bli bättre på termik men jag får förhoppningsvis en ny X8R efter reklamation.


EDIT: Här är en länk till RCGroups med bilder på mina loggar.
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=33728809&postcount=2775

pernstig
2016-01-16, 09:58
Nu har jag uppdaterat sändarmodulerna i X9D, X9E och i alla mina nio mottagare (X8R, X6R, X4R) till EU-LBT.
Jag följde metoden som "silentglider" beskriver i inlägg #1799 och det funkade utan problem. Filpaketet laddas ner här:
http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=&down=217&file=EU%20LBT%20Firmware
och innehåller som sagt även instruktioner.
Att tänka på: När man uppdaterar mottagarna med hjälp av sin X9D så matas mottagarna med sändarens batterispänning. Det är OK med X9D som i original har 6S NiMH eftersom mottagarna tål 10 V men inte med X9E som har 8S NiMH! Varning också för att uppdgradera mottagaren i modellen med servon m.m. inkopplade!

johanvm
2016-01-16, 11:48
Hej, snälla kan nån lägga upp svenska ljudfiler med engelsk numrering i några dar så jag kan tanka hem dem.
Tack!
/Johan

freddan_6
2016-01-17, 08:00
Dessa ljud använder jag till taranis 2.1.x Jag kan inte garantera att de är rätt ordning, men nerräkning, rssi, höjd och volt stämmer. Det är det enda jag använder. De ska ligga på minneskortet i rätt katalog ("SOUNDS/SE/SYSTEM")
https://www.dropbox.com/s/ntua8ne5qj8e1k0/svenska-2.1.7z?dl=0

Håkan har i inlägg #1681
delat ut denna katalog
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36595-FrSKY-TARANIS?p=397223&viewfull=1#post397223

johanvm
2016-01-17, 11:02
Tack! (även till Pernstig som jag haft mejlkontakt med).
Länken i #1681 är död, jag testade den innan jag lade upp frågan.
/J

KristofferR
2016-01-17, 20:42
Liten återblick/uppföljning på mina X8R besvär. Efter omfattande felsökning är det nu ställt utom allt tvivel att det är mottagaren som krånglar. Istället för att RSSI gradvis sjunker till LOW larmet kommer faller den från knappt 60dB direkt ned till 0dB och failsafe/critical. Jag gjorde exakt samma test med en X6R och den gick ned till 35 dB och varnade för LOW men tappade aldrig kontakten helt.

Som bonus av felsökandet har jag lärt mig logga och diverse annat. Loggfunktionen är superbra, skall använda den till min DLG sedan! Även smidigt sätt att logga tex höjdroder när man kör flap/crow och sen lägga på lagom mix (iofs kan man sätta det på ett vred med och prova sig fram, tips?)

Jag flyger min stora seglare med D8:an nu, tappar ju telemetri på alt/vario vilket är lite synd då jag försöker bli bättre på termik men jag får förhoppningsvis en ny X8R efter reklamation.


EDIT: Här är en länk till RCGroups med bilder på mina loggar.
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=33728809&postcount=2775

Nu vet jag inte vad jag skall tro. För några dagar sen flög jag tre ackar på raken så högt och långt bort jag lyckades komma med Magnumen, höjden runt 100 m och kanske 150 m bort. Hade jättebra RSSI värden hela tiden. Idag flög jag lite på isen vid havet och fick en räckvidd på 70-80 m. Det är ungefär i klass med ett range test på mina andra radiosändare. Dock inga "avbrott" som X8 utan RSSI sjönk gradvis, varnade för LOW och sedan kom Critical och sen slog failsafen till kort (den är inställd på spinn men den bara flaxade till - Magnumen tål att spinnas ned i marken så jag körde på för att se vad som hände).

Jag har en ny Funglider som väntar på premiär men nu är jag inte direkt sugen på att ta upp den.

Imorgon skall jag ladda LBT mjukvaran och se om det gör någon skillnad.

johanvm
2016-01-17, 22:11
Vad är rimlig range nära vattenytan???
Många antenngrafer brukar se ut ungefär så här:
56580
Min tolkning är att antennsignalen jordas/kortsluts av jordklotet eftersom materialet i marken är ledande och att det är därför signalstyrkan bara blir en bråkdel när du flyger vid vattenytan. Stämmer den här "teorin", nån som vet?
/J

freddan_6
2016-01-18, 13:07
Nära vattenytan är mindre än 10 våglängder, det blir i detta fall 120cm. Flyger du över 120 cm är du helt opåverkad av det stora jordplan som vattenytan bildar (förutom att du får flervägsreflektioner via vattenytan och troligen bättre räckvidd).
RC båtar har upp till 1000 fot (300 m) räckvidd med 2,4GHz, och de ligger ofta 12-24 cm upp med antennen.

KristofferR
2016-01-18, 14:01
Vad är rimlig range nära vattenytan???
Många antenngrafer brukar se ut ungefär så här:
56580
Min tolkning är att antennsignalen jordas/kortsluts av jordklotet eftersom materialet i marken är ledande och att det är därför signalstyrkan bara blir en bråkdel när du flyger vid vattenytan. Stämmer den här "teorin", nån som vet?
/J

Det verkar vara ett problem med just den mottagaren. Jag gjorde en del tester idag med den och några andra mottagare.

Jag provade för övrigt även att byta FW i sändare och mottagare EU till INT och det gjorde ingen skillnad. Den dåliga var dålig och den bra var bra.

pernstig
2016-01-18, 14:57
Jag provade för övrigt även att byta FW i sändare och mottagare EU till INT och det gjorde ingen skillnad. Den dåliga var dålig och den bra var bra.

Intressant! Läste att du skulle prova EU-LBT också (#1811), jag är nyfiken på ett eventuellt resultat i så fall.

KristofferR
2016-01-18, 16:04
Intressant! Läste att du skulle prova EU-LBT också (#1811), jag är nyfiken på ett eventuellt resultat i så fall.


Hej!


Jo, jag har provladdat de olika, dock inte range-testat LBT för nu råkade det bli INT i alla grejerna. Själva provandet har grumlats/orsakats/störts av att min X8R verkar ha ett invärtes RSSI-relaterat glapp (kanske FW?) och en X4R har något annat fel som förstör räckvidden. I desperation och frustration gick jag all-in med flashandet, sämre kan det inte bli tänkte jag. :)

Jag fick lite lugnande ord på RCgroups, samlade mig och är nu klar över att jag av sex mottagare har två (kanske en) som är kass. Det är jag förstås missnöjd över. Den ena är reklamerad till HK (dvs låg sannolikhet att lyckas) men den andra är köpt på T9 så jag hoppas lite mer på att få det löst, har dock inte hunnit kontakta dem.


Men i korthet; resultaten:


Jag har provat att byta XJT-FW i min 2015 FrSky Taranis X9D+
Den levererades med EU
Jag har laddat EU-LBT och provat lite hemma
Jag har sedan laddat INT och provat lite ute


Jag använde Maintenance Mode och OpenTX 2.1.7. Det gick verkligen hur enkelt som helst att byta mellan de olika FW. Otroligt smidigt!


Mottagarna är också laddade först med EU-LBT och därefter INT
Det jag använde för mottagarna var; då jag hade alla grejer redan:
0: PC laptop Win7 med mjukvaran från FRSky
1: FRSky FUC-3 kabel
2: FRSky S-port adapter
3: FRSKY Liten smartport-servo sladd "3 to 4" med en lös vit tråd
4: En vanlig servo Y-kabel för att smidigt växla mellan de olika kontakterna.



Alla mottagarna fungerade direkt utan några krusiduller både då man lade i EU-LBT och INT men det gällde INTE min X4R-CCPM som indikerade dålig räckvidd men blev OK när jag gjort om BIND proceduren! Det kan möjligen ha spelat in att jag slarvade och först inte kopplade bort servona när jag anslöt den till kablarna, jag kom på mig själv direkt och gjorde det. Men om det strular, kanske det hjälper med en Re-Bind!?

Även de två "dåliga" mottagarna mottog FW-uppdateringen utan problem.


När jag mismatchade XJT FW (INT på TX och EU-LBT på RX) ville de inte kommunicera, vilket var väntat.

Min D8RII fungerar lika bra med INT som med EU. Den behövde jag inte flasha om alls utan fortsatte köra den i D8 mode. Missar jag något där månntro? Den modellen är lite krångligare förvarad så jag orkade inte ta mellansteget med EU-LBT.

En intressant sak är att jag inte kunde upprepa det intermettenta felet på X8R nu när jag bytt FW. Men jag behöver prova mer för att vara helt säker, tiden var för knapp. Det borde inte hänga ihop säger en RC-groups medlem som jobbat på FRSky.

pernstig
2016-01-18, 18:24
...dock inte range-testat LBT...
Jag har samma erfarenhet av själva uppdateringen som du, inga problem :)
En jämförelse under samma förhållanden som dina tidigare range test mellan EU-LBT och EU/non-EU skulle vara guld.

Utmanaren2002
2016-01-18, 18:43
När jag läser om era tester så gör det mig ännu mer övertygad att handla alla komponenter utanför EU. Jag har 8 st mottagare inköpta de senaste 2 åren till min X9D som jag nu ersatt med X9E alla non EU. Jag har följt med uppgraderingar av fm och har senaste version på bägge sändarna och allt funkar perfekt! Inga räckviddsproblem och jag flyger lååååångt som FPV pilot. Visst jag är väl inte helt laglydig men sköter det snyggt så jag fortsätter på inslagen väg...

pernstig
2016-01-18, 19:39
När jag läser om era tester så gör det mig ännu mer övertygad att handla alla komponenter utanför EU. Jag har 8 st mottagare inköpta de senaste 2 åren till min X9D som jag nu ersatt med X9E alla non EU. Jag har följt med uppgraderingar av fm och har senaste version på bägge sändarna och allt funkar perfekt! Inga räckviddsproblem och jag flyger lååååångt som FPV pilot. Visst jag är väl inte helt laglydig men sköter det snyggt så jag fortsätter på inslagen väg...

Jag vill helst följa EU-direktivet men visst, non EU-alternativet kommer kanske jag också att ta till om det visar sig vara problem med EU-LBT.
Flyger segel och då kommer man långt bort ibland då man följer med en termikblåsa.

KristofferR
2016-01-18, 20:15
Jag har samma erfarenhet av själva uppdateringen som du, inga problem :)
En jämförelse under samma förhållanden som dina tidigare range test mellan EU-LBT och EU/non-EU skulle vara guld.

Jag hade egentligen velat veta men är tyvärr mätt på testande för den närmaste tiden, det är helt enkelt för tidsödande och inte kul i nuvarande minusgrader. Jag kanske gör ett återbesök i ämnet längre fram. Idag tänkte jag flugit i supervintervädret men det blev bara utrustningspill.

Det jag har kvar att testa av är om X8R-mottagaren möjligen påverkas positivt av INT-FW.

Jag kommer köra vidare med INT så länge, främst för att den verkar beprövad. Då är det en mindre variabel att fundera över nästa gång något strular.

Prio 1 är att få upp Funglidern, jag har inte ens öppnat lådan....

pernstig
2016-01-23, 15:17
1. Jag vill ordna en trådlös trainerfunktion mellan mina två Taranis. Kan en X4R S-Bus anslutas i sändarens modulfack och i så fall hur? Andra idéer?

2. Om S-Bus. Många FrSky mottagare har utgång för S-Bus (som innehåller info om de upp till 16 kanaler som Taranis kan hantera). Kan FrSky S-Bus styra ett Multikopter/Helikopter control board som tar emot PPM eller CPPM?

Utmanaren2002
2016-01-23, 15:18
Svar på fråga 2: JA

FinnbyFraggel
2016-01-23, 20:21
1. Jag vill ordna en trådlös trainerfunktion mellan mina två Taranis. Kan en X4R S-Bus anslutas i sändarens modulfack och i så fall hur? Andra idéer?

2. Om S-Bus. Många FrSky mottagare har utgång för S-Bus (som innehåller info om de upp till 16 kanaler som Taranis kan hantera). Kan FrSky S-Bus styra ett Multikopter/Helikopter control board som tar emot PPM eller CPPM?


Nej och Nej!

S-Bus och PPM / CPPM är två olika protokoll.
Men om du har en mottagre som ger CPPM ut, X4R har en firmware som byter ut S-Bus mot CPPM om du inte har någon annan mottagare.

/Jonas

pernstig
2016-01-23, 21:37
Nej och Nej!

S-Bus och PPM / CPPM är två olika protokoll.
Men om du har en mottagre som ger CPPM ut, X4R har en firmware som byter ut S-Bus mot CPPM om du inte har någon annan mottagare.

/Jonas

Ok, då vet jag. Det verkar finnas X4R S.bus-CPPM firmware för EU och non EU men inte EU-LBT som jag nyss uppdaterat till :( Blir väl en converter i så fall.

Edit: Ännu en fråga
Hur ser skillnaden ut mellan "Pulse Position Modulation" (det vanliga pulståget från konventionella sändare) och "Collective Pulse Position Modulation" (som tydligen ska vara avsett för collective pitch på helikopter)?

johanvm
2016-01-23, 22:06
Näe, att CPPM har med collective pitch att göra är nog ett missförstånd.
https://www.youtube.com/watch?v=FBAKxz7NSJk
Jag tycker snarare att det påminner om pulståget in till sändarmodulen.
Alltså: PPM är puls till EN kanal och CPPM är pulserna till SAMTLIGA kanaler.
S-BUS är ett seriellt dataprotokoll som beskriver samma sak som CPPM (http://forum.arduino.cc/index.php/topic,99708.0.html).
/J

FinnbyFraggel
2016-01-23, 22:50
C i CPPM står för Combinde.
Pratar vi helikopter är det CCPM.
/Jonas

pernstig
2016-01-24, 09:52
PPM är en sammansatt signal som innehåller info om läget för alla sändarens kanaler. PWM (Pulse Width Modulation) är den signal som innehåller info om läget för en (1) kanal. Den finner man på servots signalledning.
Min snabbt uppritade bild föreställer överst två "frames" av en 6 kanals PPM-signal och under den motsvarande PWM-signal för kanal 2. För skojs skull har jag ritat frame 1 med alla kanaler i mittläge och frame 2 med ett tydligt utslag på kanal 2.
56681
Hur ser då en CPPM ut?

johanvm
2016-01-24, 10:38
I youtubevideon (i mitt förra inlägg) såg signalen ut som inversen av din PPMsignal ovan.

pernstig
2016-01-24, 10:55
Aha, i klippet säger han att PPM och CPPM är samma sak. Alltså är förklaringen i OpenTx University Glossary missvisande:

"CPPM:
Combined Pulse Position Modulation — Allows two functions (cyclic and collective pitch mixing) to drive three servos for the swash plate of a helicopter. See also CCPM."

Och själv blandade jag därför ihop CPPM och CCPM :concern:

Inversen:
Båda varianterna av PPM/CPPM förekommer, man talar om positiv och negativ modulation

pernstig
2016-01-24, 16:10
1. Jag vill ordna en trådlös trainerfunktion mellan mina två Taranis...
Det funkar! Testade nyss med min X9E som elevsändare, X9D som lärarsändare och en X8R-mottagare.
Välj "Master/SBUS Module" i lärarsändaren under Trainer Port>Mode
Bind mottagaren till elevsändaren (Slave Mode)
Koppla ihop mottagarens SBUS med plus, minus och pin2 "heartbeat" i lärarsändarens modulfack med en "servokabel" med hona i båda ändar.
Trainerinställningar på samma sätt som med DSC-kabel.
56688
(FrSky-mottagarna klarar 10 V så de kan matas direkt från modulfacket på en X9D med originalbatterier men inte från en X9E som ju har 8S NiMH)

KaptenGnissel
2016-01-31, 19:41
Det här med EU radio-modden kontra den ursprungliga radion. Går det att lätt skilja dem åt?
Jag menar, är det lätt att ta reda på om en Frsky enhet har EU modden eller inte?

Jag har en Taranis X9D sändare som jag är hyggligt säker på har den ursprungliga radion (sändaren har drygt två år på nacken). De mottagare jag har till sändaren funkar ihop med denne. Alla funkar bra utom en X8R som har strejkat för mig ett par gånger. Kan en EU moddad mottagare fungera "skapligt" med en icke EU sändare eller är de helt inkompatibla med varann?

Jag har tillgång till alla programmeringsgrunkor som behövs för att flasha ny FW i samtliga Frsky moduler jag har om det skulle vara nödvändigt. Finns det FW versioner som kanske är lite "skakiga" och som bör uppdateras?

Jag vet, många frågor men det finns säkert någon därute som vet lite om detta. Tack på förhand!

/Thom

pernstig
2016-01-31, 21:39
En sändare med EU fw går inte att binda till mottagare med non-EU fw och inte heller tvärt om.
Det finns dessutom två EU-versioner: EU och EU-LBT som inte heller är kompatibla. Har man EU så rekommenderas det kraftfullt att uppdatera till EU-LBT! För sändaren så gäller det även den inbyggda XJT rf-modulen. Se också:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36595-FrSKY-TARANIS/page90 inlägg #1795 av "silentglider"
http://rc-soar.blogspot.se/2016/01/lbt-eu-and-non-eu-module-firmware.html?showComment=1452616466759&m=1#c6256505639439009108 av Mike Shellim

senmathal
2016-02-01, 00:41
Tydligen ska EU LBT kunna lösa en del problem som fanns på första EU versionen. http://www.multi-rotor.co.uk/index.php?topic=16800.0

/Mats

KristofferR
2016-02-01, 07:41
Det här med EU radio-modden kontra den ursprungliga radion. Går det att lätt skilja dem åt?
Jag menar, är det lätt att ta reda på om en Frsky enhet har EU modden eller inte?

Jag har en Taranis X9D sändare som jag är hyggligt säker på har den ursprungliga radion (sändaren har drygt två år på nacken). De mottagare jag har till sändaren funkar ihop med denne. Alla funkar bra utom en X8R som har strejkat för mig ett par gånger. Kan en EU moddad mottagare fungera "skapligt" med en icke EU sändare eller är de helt inkompatibla med varann?

Jag har tillgång till alla programmeringsgrunkor som behövs för att flasha ny FW i samtliga Frsky moduler jag har om det skulle vara nödvändigt. Finns det FW versioner som kanske är lite "skakiga" och som bör uppdateras?

Jag vet, många frågor men det finns säkert någon därute som vet lite om detta. Tack på förhand!

/Thom

Jag har provat att binda EU med EU-LBT (X mott m. x9D+) och det fungerade inte alls. Det låter mer troligt att något är fel med din mottagare. Min X8R konstrade (Glitchar) och jag loggade dessa med en X6R och fick den ersatt efter reklamation.

Däremot fungerade min D8 oavsett FW i sändaren, har dock inte satt mig in i hur det fungerar exakt.

FRSky rekommenderar starkt att EU ersätts med EU-LBT.

Men om din sändare är två år gammal borde den vara International.

Tidslinje: INT -> gren 2015 EU & INT -> gren 2016 EU-LBT & INT

Samt en möjlig lurighet är att jag läst nånstans att FRSky inte tagit bort "dåliga" releaser från hemsidan och att en del har samma namn - fast olika datum - så tungan rätt i mun eller ladda hem ett helt paket. :)

FinnbyFraggel
2016-02-01, 13:37
Är det jag som tänker fel eller är det en bugg som ställer till det?

Jag kör 2.0.17 och vill att radon ska läsa upp den genomsnittliga cell spänningen på som den får på A2.
Det verkar ganska simpelt, MEN.....

Jag började med enklast möjliga.

local batt = "12.3"
-- local batt = getValue("A2")

local cel = batt/3 * 10
playNumber(cel,1,PREC1)
return {run=run}

Startar jag den manuellt från radion fungerar det som tänkt, men lägger starten under Special Functions och försöker anropa scriptet med en brytare händer ingenting.

Ok, vi gör om scriptet och lägger det jag vill i en funktion.

local batt = 12.3
-- local batt = getValue("A2")
local function start()
cell = batt / 3 * 10
playNumber(cell,1,PREC1)
end
return {run = start}

Startar jag scriptet manuellt, säger den rätt värden, MEN jag får upp "Script syntax error [EXIT]" på displayen??
Lägger jag in det under Special Functions och anropar det med en brytare läser den upp värdet 5 - 6 ggr !?!?! och utan något felmeddelande displayen.

Någon som kan tala om för mig vad jag gör för fel?

/Jonas

KaptenGnissel
2016-02-01, 14:13
Tack för all infon! Det betyder att jag måste flasha om hela rasket.
Hoppas det går att göra det med alla D8 mottagarenheter också.

KristofferR
2016-02-01, 14:43
Tack för all infon! Det betyder att jag måste flasha om hela rasket.
Hoppas det går att göra det med alla D8 mottagarenheter också.

Som sagt, min D8 i D8 mode fungerade oavsett FW i sändaren. Det fanns bara ett FW alternativ till den. EU-FW finns bara till X-mottagarna.

KaptenGnissel
2016-02-01, 16:55
Som sagt, min D8 i D8 mode fungerade oavsett FW i sändaren. Det fanns bara ett FW alternativ till den. EU-FW finns bara till X-mottagarna.

Aha... det var intressant. Tack igen!

johanvm
2016-02-01, 18:39
FinnbyFraggel,
Funkar det bättre om du byter ut "A2" mot 203? (inga citationstecken)
Vad händer om du skriver event i parentesen efter start?
Raden med getvalue borde vara efter start.

Sen en fråga: Varför vill du räkna ut medelspänningen, är det inte vettigare att få ut LÄGSTA cell-spänningen istället? I den version av OPEN-TX som jag har på radion kan man räkna ut den direkt i telemetrimenyn.


http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/48129-Taranis-X9E-%28ny-modell-med-inbyggd-konsoll%29?p=397470&viewfull=1#post397470

http://www.rcadev.info/OpenTX%2001%20Introduction.htm

/J

FinnbyFraggel
2016-02-01, 18:58
FinnbyFraggel,
Funkar det bättre om du byter ut "A2" mot 203? (inga citationstecken)
Vad händer om du skriver event i parentesen efter start?
Raden med getvalue borde vara efter start.

Sen en fråga: Varför vill du räkna ut medelspänningen, är det inte vettigare att få ut LÄGSTA cell-spänningen istället? I den version av OPEN-TX som jag har på radion kan man räkna ut den direkt i telemetrimenyn.


http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/48129-Taranis-X9E-%28ny-modell-med-inbyggd-konsoll%29?p=397470&viewfull=1#post397470

http://www.rcadev.info/OpenTX%2001%20Introduction.htm

/J

Problemet är inte att läsa värdet A2 / 203 problemet är att när jag anropar skriptet från SD menyn via Execute får jag "Script syntax error" men radion säger "4.2 volt" och anropar jag skriptet via special function hakar hon upp sig och säger "4.2 volt 4.2 volt 4.2 volt 4.2 volt 4.2 volt".
Att lägga dit "event" gjorde ingen skillnad tyvärr.

Anledningen till att jag vill räkna ut medelspänning är för att jag använder mottagare med analog telemetri port och den kan bara rapportera hala batteriets totala spänning, och eftersom jag har olika många celler i olika maskiner är det lättast att höra en cellspänning istället för en total som man sen måste räkna om i huvudet under flygning för att veta hur mycket man har kvar....

/Jonas

johanvm
2016-02-01, 20:57
OK, jag förstår.
Om, skriptet kör vidare i all evighet så är det väl för att det ses som ett "One Time Script" av OPEN-TX.
Kolla här:
http://www.open-tx.org/2014/07/19/Lua-reference-guide/
Scriptet termineras först när det returnerar !=0

FinnbyFraggel
2016-02-01, 21:04
Ska kolla det, men den loopar "bara" 5 - 6 ggr och jag får exakt samma fel när jag kör skriptet i simulatorn / Compaion.
/Jonas

FinnbyFraggel
2016-02-15, 10:08
Samma fel kvarstår oavsett hur jag gör skriptet....
Jag har nu uppdaterat radion till FW 2.1.7 och tyvärr kvarstår samma problem med att den loopar när jag använder "playNumber" i skript.
Det uppstod även ett helt nytt fel!? när jag använder Special function "Play value" säger den fel värde, jag lägger upp batterispänning på telemetriskärm 1 och där står det 22,1V men rösten säger "22.6 Volt".
Jag har provat med två olika modeller, en med 3S och en med 6S och det är samma fel med båda att den lägger på 0,5V med rösten.
Jag förutsätter att det är samma ljudfiler som används till t.e.x timern, och där säger den rätt siffror jämfört med vad som står i displayen.
Jag mäter batterispänning med den analoga ingången på mottagaren och får det i radion som A2, men eftersom det bara är ett numeriskt värde borde det inte spela någon roll om det kommer från A2 eller VFAS.
Kan någon bekräfta att det här felet även finns på 9D Plus och 9E modellerna?
/Jonas

kronblom
2016-02-15, 22:26
Kort fråga. Jag har en tidig version av Taranis, inhandlad ifrån GetFPV februari 2014. Jag har aldrig uppdaterat den, så gissningsvis kör den inte på en EU version.
Går det att uppdatera den till senaste EU-LBT versionen? Gissar att jag får göra det med mina mottagare med.

EDIT: Har nu uppdaterat openTX firmware, och hittat instruktioner för att uppdatera till EU-LBT med.

Går både D4R-ii och X4R mottagarna att uppdatera?

freddan_6
2016-02-16, 11:40
Kort fråga. Jag har en tidig version av Taranis, inhandlad ifrån GetFPV februari 2014. Jag har aldrig uppdaterat den, så gissningsvis kör den inte på en EU version.
Går det att uppdatera den till senaste EU-LBT versionen? Gissar att jag får göra det med mina mottagare med.

EDIT: Har nu uppdaterat openTX firmware, och hittat instruktioner för att uppdatera till EU-LBT med.

Går både D4R-ii och X4R mottagarna att uppdatera?

Man tog bort D8 och LR12 ur taranis i samband med EU. Jag tror man satte tillbaks i alla fall D8 protokoll till EU-LBT, men det kräver att din version av OpenTX stödjer det.

D8-protokollet är inte uppdaterad. Du måste använda D4R-II i D8-protokoll. Du kan använda X4R i D8-protokoll men då är det utan telemetri. I vissa varianter av OpenTX är detta protokoll spärrat.

D16-protokollet är uppdaterad så för att kunna använda telemetri måste du uppdatera all X* mottagare (X4, X4SB, X6 och X8)


edit- läste på lite till. Du ska inte välja EU-mode i opentx, på så sätt behåller du D8-protokollet. Det gäller för OpenTX 2.0.18 och nyare samt 2.1.x och nyare. EU i opentx betyder att D8-protokoll är bortspärrat

http://rc-soar.blogspot.co.uk/2016/01/lbt-eu-and-non-eu-module-firmware.html

UPJ
2016-02-22, 20:38
Hej

Tips
Byglar man kanal 3 och 4 på mottagaren D4R-II får man ut CPPM på kanal 1. Perfekt för simulatorn.
Mer info (http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=&down=99&file=Manual-D4R-II)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/50085786/D4R-IISimulator.jpg

//Uffe

johanvm
2016-02-22, 20:52
Alternativt tips:
Min X9E blir simulator när jag kopplar in USBkabeln.
/J

madnick
2016-02-26, 16:16
hej
ny på området, men skulle flasha om min taranis till 2.1.7 och gjorde så men de verkar inte funka så de bara e svart i displayen när man ska starta så jag fixa ladda in mitt gamla fw, vad är problemet? är ingen plus modell och tillverkad 02-2014.

madnick

FinnbyFraggel
2016-02-26, 16:20
Har du valt rätt firmware?
Jag känner igen symtomen från en bekants Taranis när han försökte köra på en firmware till Taranis utan plus på en plus modell..
/Jonas

madnick
2016-02-26, 17:56
2.0.1.9 funkar utmärkt men kan inte flasha min interna sändarenhet med de firmwaren när jag lägger xtj firmwaren på sd kortet, har förstått att man måste köra ngn av 2.1 eller nyare för att kunna göra de?

KristofferR
2016-02-26, 20:28
2.0.1.9 funkar utmärkt men kan inte flasha min interna sändarenhet med de firmwaren när jag lägger xtj firmwaren på sd kortet, har förstått att man måste köra ngn av 2.1 eller nyare för att kunna göra de?

2.1 har något som heter "Maintenance Mode" som gör det möjligt att enkelt byta FW från sändaren med en fil på SD-kortet. Det finns inte i 2.0.

Har bara erfarenhet av X9DPlus så har inga bra råd i övrigt.

freddan_6
2016-02-26, 22:23
Hur väljer du vilken 2.1.x-mjukvara du ska flasha?
Så här laddar jag ner 2.1.x
0) OpenTX 2.1.x
1) Radio Profile: Frsky Taranis
2) Ladda ner mjukvara, välj språk och annat. "Check firmware compatibility" ska vara ikryssat.
3) flasha;
Nu fungerar det för mig.

madnick
2016-02-27, 17:47
Companion drar ju bara hem de senaste versionen? Var väljer man compatibility?

freddan_6
2016-02-27, 18:50
Har du aldrig flashar ska du inte välja "check compatibility".
Annars ska du göra det. Den kollar efter strängar i firmware. Strängarna från frsky är annorlunda.

57326

madnick
2016-02-27, 19:31
Kan man ladda hem ngn av dem tidigare firmwaren i 2.1 verisionen? Eller funkar ingen i 2.1x om inte 2.1.7 ej går?

freddan_6
2016-02-27, 20:07
Du kan ladda ner valfri companion och tacka nej till uppgraderingar. Sen kan du flasha den companion:ens motsvarande firmware.
Men jag lovar att 2.1.7 fungerar i min Frsky Taranis. Du har bara gjort något fel i val eller liknande.

JL1976
2016-03-10, 22:21
Tjena jag har precis köpt en helt ny Taranis EU versionen. Sitter och kollar på tuben om att sätta upp telemetrin och jag undrar en sak dom lägger upp logical switches och cells men jag har bara nåt som heter battery i min sändare beror det på att jag har EU versionen? Jag skulle vilja ha visat cellerna eller lägsta cellen och totala volten går inte det?

FinnbyFraggel
2016-03-10, 22:33
Vilken givare har du i modellen?
Och har du gjort en sökning av givare från telemetri menyn med mottagaren igång och givaren inkopplad?
/Jonas

JL1976
2016-03-10, 23:40
Tjena
jag sitter bara och leker med radion. Så inga givare, jag borde väl ändå ha alla menyerna? På tuben har dom nåt som heter cell och en som heter cells. Men jag har inget av det. // Jonas här med ��

thoabr
2016-03-11, 06:19
Tjena
jag sitter bara och leker med radion. Så inga givare, jag borde väl ändå ha alla menyerna? På tuben har dom nåt som heter cell och en som heter cells. Men jag har inget av det. // Jonas här med ��

Jodå gå in på menu sen page klicka dig fram till telemetri.Använd +- gå ner tll skärm, screnn tryck enter bläddra med +-

Thomas

senmathal
2016-03-11, 08:03
Det går inte att hitta telemetrifunktioner under logical switches om man inte har kopplat upp en mottagare med den funktionen. Jag sökte nu på en modell som jag inte har telemetrimottagare till och där finns inte cells och RxBt t. ex. I de modeller jag har telemetrimottagare dyker cells och RxBt och ev. andra telemetrifunktioner upp. Naturligtvis måste mottagaren vara påslagen när man söker i menyerna men när man väl lagt in dom finns dom där även när mottagaren är avslagen.

/Mats

uffe_46
2016-03-11, 08:40
I nyare versioner funkar det på annat sett än vad som visas på webben, kolla här

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36595-FrSKY-TARANIS?p=395210#post395210

JL1976
2016-03-11, 09:28
Tack så mycket grabbar jag ska kolla på det efter jobb. Ska se om jag kan få tag i en mottagare idag den jag hade är non eu

KristofferR
2016-03-11, 10:32
Det finns flera små klurigheter med telemetrin, se även till om du skall logga att Logs är ibockad, och om du vill ha telemetriskärmen med staplar uppe måste du ställa in skalan som jag tror är 0-0 default. Jag gillar staplarna då man med ett ögonkast kan se exvis RSSI och RXbat (jag flyger en del segel)

johanvm
2016-03-11, 11:35
I nyare versioner av FW har de ändrat CEL så att den räknas fram från CELLS. Videon du sett visar hur man gjorde förr. Kolla den här tråden: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/49004-Koppla-in-sp%C3%A4nningscensor-Hur

Peter1
2016-03-11, 16:16
här finns en del intressant info, som du kanske redan läst, men skadar inte att vidarbefordra

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2451551

JL1976
2016-03-13, 20:55
Tjena nu har jag fått det att funka, men när jag tänkte på det så lär jag aldrig kunna se cells utan en givare på balanskontakten? Men jag har ivarjefall fått rssi och total spänning från batteriet, nu ska jag bara försöka komma på hur man får en röstvarning när spänningen är låg eller rssi låg

Ted_B
2016-03-17, 15:51
Jag funderar på att skaffa en taranis som kommer användas till fpv-flyg men blir lite avskräckt av allt som skrivs och hur krångligt det verkar. Till en quad blir ju inte programmeringen så svår så det borde jag väl fixa antar jag.
Måste jag uppdatera den när jag köper den eller kommer den funka alldeles utmärkt redan från start?
Ska jag köpa en eu-version eller inte, vad skiljer?
Var köper jag den?
Vilken mottagare rekommenderas till en kolfiberquad, den ska ha sbus och jag vill kunna få rssi ifrån den. Får jag upp rssi via osd till mina fatsharks eller kommer det bara upp på displayen på sändaren?
Många frågor, men infotrådar om taranis bli snabbt så stora och oöverskådliga så det är svårt att hitta just den infon man söker.

pernstig
2016-03-17, 16:19
Ja, programmera Quad är enkelt. Välj tomt modellminne och Create Model så kommer du till en Wizard. Välj multikopter och svara på vilka kanaler som ska användas till Thr, roll, nick osv. Klart.
Avancerad programmering är klar och logisk men kräver lite annorlunda tänk än de vanliga menybaserade sändarna.
Sändaren fungerar direkt ur kartongen men jag tror att de flesta uppdaterar operativsystemet efter hand. Köper du den från en firma inom EU ska du få (sedan 1/1 2016) en EU-LBT (inte endast "EU") och utanför EU får du normalt en "non-EU" som alltså inte längre är godkänd i EU.
Auktoriserad försäljare för FrSky i Sverige är Airmedia.
Mottagarna X8R, X6R och X4RSB har full räckvidd, dubbla antenner och SBus-uttag. Jag vill minnas att även LR12 som är en longrange mottagare ska gå att använda till EU-LBT men kolla första att den har SBus-ut.
Mottagarna levererar RSSI till displayen och med talat ljud. Hur man går tillväga med Fatsharke goggles vet jag inte.

johanvm
2016-03-17, 17:49
Hej, du anger CNCoperatör som yrke. Med den bakgrunden kommer du LÄTT komma in i menyer+programmering. Var lite ödmjuk för att det här är nytt och att du får sätta dig in i tekniken under nån kväll för att komma igång.
Enklaste varianten är att kolla lite videos i Youtube, det finns flera som metodiskt går igenom metodiken. Den skiljer sig åt från andra radios, men den är intuitiv/logisk när man väl förstått grunden.
När man väl kommit igång med grunderna är det upp till en själv om man nöjer sig så eller om man vill fortsätta och bli en mästare på radion. Det är nästan obegränsat hur mycket tid/energi man lägga ner på att sätta sig in i sändarprogrammering, vissa tycker det är kul andra inte.

Jag är inte säker på att du vill ha RSSI i skärmen när du väl kommit igång. Bättre är väl att låta en röst (alternativt ljudslinga) ljuda när signalstyrkan blir för låg (de går att kombinera också förstås, så att tex rösten läser värdet med jämna intervall och tutsignalen ljuder när styrkan sjunker under ett visst värde).
/J

Ted_B
2016-03-17, 18:46
Ok, låter bra, kanske beställer en då.
De andra serierna av mottagare då, vilka funkar med eu-lbt sändarna?
D och V serie tror jag att jag sett.

pernstig
2016-03-17, 21:20
Det är bara X-mottagarna samt LR12 som funkar med EU-LBT.

Edit: Dessa mottagare ska också ha (eller uppdateras till) EU-LBT firmware.

johanvm
2016-03-17, 22:36
Mina D8R funkar ihop med EU-LBT (de funkade inte med EU).

FinnbyFraggel
2016-03-17, 22:39
Mina D8R funkar ihop med EU-LBT (de funkade inte med EU).
Vilket läge binder du dom i då, och vilken firmware har du i mottagaren?
/Jonas

johanvm
2016-03-17, 23:28
Internal RF, Mode D8.

OBS!
I companion finns det en radio setting som heter EU, den har jag INTE förkryssad. (jag läste nånstans att den gömmer D8-alternativet, men inget mer)

Min mottagare har "Firmware-D8R-ⅡPlus/D8R-Ⅱ" från FRSKYs hemsida och mottagaren är av typ "D8R"

KristofferR
2016-03-18, 00:01
Jag har kört en D8R2 mottagare med med alla tre FW; EU, EU-LBT och International. Jag använde D8-mode i sändaren och gjorde "rebind" varje gång. Samma FW i mottagaren hela tiden. Companion/OpenTX 2.1, EU-sändare.
Jag har funderat på om jag misstagit mig men jag är säker på att D8R2:an är körd med alla olika FW.

freddan_6
2016-03-18, 09:49
D8RII använder protokollet D8. Som jag skrivit i inlägg #1845 http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36595-FrSKY-TARANIS?p=402847&viewfull=1#post402847 så påverkas inte D8 av firmwarebytet i sändarsteget. Du behöver inte ens binda om.

Det är skillnad på sändarversion av OpenTX och TX-firmware.

Sändarversion kan ha EU = D8-mode blockerat. Eller Non_EU = D8 mode tillåtet.

TX-firmware kan vara EU, EU-LBT eller non-EU. Det var problem med EU så det ska man inte använda. Man kan använda antigen EU-LBT eller Non-EU.
D8 mode är samma för alla TX-firmware
D16 mode är olika för alla TX-firmware

Binding har jag tyckt varit bökigare än t.ex. Futaba FASST då man inte får så tydlig indikation på att man bundit.

freddan_6
2016-03-18, 09:51
Det är bara X-mottagarna samt LR12 som funkar med EU-LBT.

Edit: Dessa mottagare ska också ha (eller uppdateras till) EU-LBT firmware.

Nej du har tyvärr fel. Alla fungerar med EU-LBT. Om du har D8 mode blockerat eller inte med hjälp av versionen av OpenTX är faktiskt en annan fråga.

freddan_6
2016-03-18, 09:53
Jag har kört en D8R2 mottagare med med alla tre FW; EU, EU-LBT och International. Jag använde D8-mode i sändaren och gjorde "rebind" varje gång. Samma FW i mottagaren hela tiden. Companion/OpenTX 2.1, EU-sändare.
Jag har funderat på om jag misstagit mig men jag är säker på att D8R2:an är körd med alla olika FW.

Precis rätt. Om man litar på frsky's hemsida så står det att det inte fungerar. Men om man provar med hjälp av non-eu OpenTX-variant så fungerar det i verkligheten.

pernstig
2016-03-18, 17:27
Precis rätt. Om man litar på frsky's hemsida så står det att det inte fungerar. Men om man provar med hjälp av non-eu OpenTX-variant så fungerar det i verkligheten.

Jaha, där ser man, verkligheten gäller ju som bekant.
För ordningens skull: Är det tillåtet inom EU att efter 1/1 2016 importera/sälja/använda OpenTX som har fw NON-EU tillsammans med XJT som har fw EU-LBT?

freddan_6
2016-03-18, 17:41
Jaha, där ser man, verkligheten gäller ju som bekant.
För ordningens skull: Är det tillåtet inom EU att efter 1/1 2016 importera/sälja/använda OpenTX som har fw NON-EU tillsammans med XJT som har fw EU-LBT?


Ja

OpenTX utvecklas av ett gäng som är skilt från hårdvarutillverkaren FrSky. När EN 300 328 1.8.1 trädde i kraft så stoppade man det enligt FrSky osupportade protokollet "D8" med en release av i en EU-variant som bara kunde aktivera "D16"-mod. Samtidigt kom FrSky ut med rättning 1) för txfirmware "EU" med felaktig information om vad TX kunde, och sedemera efter rapporter om kundproblem med txfirmware "EU-LBT".

I och med txfirmware "EU-LBT" anser i alla fall jag att "EU" versionen av OpenTX är obsolet och borde försvinna.
Mest för att Frsky antigen medvetet eller av okunskap kom ut med osanning om vad som stödjs.

pernstig
2016-03-18, 19:56
Tackar, det var svar på vad jag just tänkte fråga om!
Konkret: Eftersom jag följt rekommendationerna hittills har jag i dagsläget en X9D och en X9E båda med OpenTX 2.1.7 i EU version och med den interna sändarmodulen XJT i EU-LBT version. Vidare har jag ett antal X-mottagare i version EU-LBT. Efter 1/7 -16 kan/får man inte längre köpa eller nedgradera till non-EU. Vad göra som är framtidssäkert?

freddan_6
2016-03-19, 08:43
Det finns två framtidssäkra vägar
EU-LBT som tx-firmware i sändarsteg
Non-EU som tx-firmware i sändarsteg.

Frsky bör avråda från att nergradera. Men du får nergradera till Non-EU. EN 300 328 1.8.1. gäller bara utrustning som SÄLJS i Europa.
"As of January 1st 2015, V1.7.1 will no longer provide a presumption of conformity and V1.8.1 will be the sole harmonized standard. In short, after January 1st, 2015, any product imported or marketed for sale in the European Union has to comply with V1.8.1. - See more at: http://acstestlab.com/wireless/en-300-328-v1-8-1-apply-products-faq-updated-regulations#sthash.atg4XZXe.dpuf"


Eftersom FrSky /T9Hobbysport kommunicerar att de inte fungerar tillsammans med Taranis drar jag slutsatsen att de inte följer LBT när mottagaren skickar telemetri. Men det kanske är fel.

pernstig
2016-03-19, 12:46
Jag kommer absolut att använda EU-LBT i sändarmodulen och i mottagarna. Kanske dum fråga men hur ska man se på uppgraderingen till EU av fw i själva Taranisen samt mottagarna som "krävdes" 1/1 2015?

Ted_B
2016-03-27, 22:18
Jaha, det blev en Taranis för mig också ��

Jag hade ju lite funderingar om ifall det skulle vara väldigt krångligt att sätta sig in i hur den fungerar men jag satt och bläddrade i den ett par timmar hemma och tog sedan med mig den till jobbet för att försöka programmera in min quad i den. Väldigt enkelt, bara fyra kanaler plus en flightmode switch och en throttlecut. Jag har tidigare bara läst lite fragmentariskt om hur taranisen funkar men jag lyckades ändå utan problem få till modellen så som jag önskade.
Idag laddade jag ner companion och tänkte jag skulle skapa samma modell med hjälp av wizarden där och det blev ju identiskt med vad jag gjorde själv i radion, kul!
Det känns inte alls så krångligt som jag hade fått intrycket av, nu är det väl bara detaljer som jag behöver fundera över när det gäller att skapa modellminnen för eventuella flygplan som jag vill flyga med taranisen.
Tanken har väl varit att flyga fpv med taranis och fortsätta flyga vanligt med min Dx9 men vi får se hur det blir, kanske flyttar jag över planen också bara för skojs skull.
Nu ska jag plöja igenom hela den här tråden och även manualen till taranisen, där finns väl även exempel på hur man programmerar olika funktioner, tyckte jag att jag såg.

KaptenGnissel
2016-03-28, 14:24
Jag ser att Hobbyking har svårt med leveranserna av Taranis X9E Mode 2 EU version.
De har X9E Mode 1 Non-EU version i Internationella lagret.

Är det lika lätt att ändra från mode 1 till 2 på X9E som på X9D?
Går det att själv flasha om sändarmodulen i X9E lika lätt som X9D?

Om ja på båda frågorna kan man lika gärna beställa en av dessa.

EDIT: Har nu fått svar på mina frågor- X9E Mode1 non-eu köpt :eagerness:

Ted_B
2016-03-29, 23:16
Var lägger man lämpligast in dual rates och expo?
Expo på inputs och rates på mixer känns som mest rätt (tycker jag)?

Ted_B
2016-03-29, 23:33
När jag lägger in att den ska spela upp rssi-värdet säger den värdet med "minutes" efter, varför gör den det?
Den kom med 2.1.6 firmware och är en eu-lbt sändare, är det något jag behöver uppdatera?

KristofferR
2016-03-30, 04:55
Var lägger man lämpligast in dual rates och expo?
Expo på inputs och rates på mixer känns som mest rätt (tycker jag)?

Fritt fram, men jag tycker absolut att både DR och expo hör till inputs. Det blir väldigt snyggt och rent både i mixer och inputs när man delar upp det så.

Typ: input - switch - procent - expo

Dessutom är det stor risk att man trasslar till det om man lägger till mer saker i mixern, speciellt när man bara vill justera sina rates är det som gjort för misstag.

Hoppsan_84
2016-03-30, 16:26
När jag lägger in att den ska spela upp rssi-värdet säger den värdet med "minutes" efter, varför gör den det?
Den kom med 2.1.6 firmware och är en eu-lbt sändare, är det något jag behöver uppdatera?

Byt till dom senaste ljudfilerna.

Gasman
2016-03-30, 18:41
När jag satt och lekte med sändaren och en mottagare med 6 servon (brukar göra det ibland för att lära mig mer finesser) så lyckades jag faktisk få till steglös expo och dual-rate! Ena vridpotten styrde expon och den andra DR. Vete fan vad det ska va bra för, men det visar ju på att man i princip kan fixa vad som helst med Taranisen.

pernstig
2016-03-30, 18:51
...men det visar ju på att man i princip kan fixa vad som helst med Taranisen.

Mycket kan man göra, Jag har volymkontroll för ljudet på en av vridreglagen. Det andra vridreglaget använde jag idag vid intrimning av en motorseglare genom att justera hur mycket dykkompensation som behövdes för "rak" stigning med motorn på.

Ted_B
2016-04-01, 14:42
Byt till dom senaste ljudfilerna.
Hittar man de på frskys hemsida eller opentx, någon som har en länk?

pernstig
2016-04-01, 15:44
Hittar man de på frskys hemsida eller opentx, någon som har en länk?
http://www.open-tx.org/downloads
Eller som direktlänk:
http://voices-21.open-tx.org/opentx-taranisx9e/se/
Jag har en omarbetad variant som ger fungerande svenskt språk som men ligger i den engelska mappen "en". Har inte provat filerna i länken så återrapportera gärna eventuella erfarenheter.

freddan_6
2016-04-01, 15:46
http://voices-21.open-tx.org/opentx-taranis/se/


edit - pernstig var snabbast. Samma kommentar. Jag använder egen ordning, har inte provat allt men allt som jag har provat fungerar. Finns här https://www.dropbox.com/s/ntua8ne5qj8e1k0/svenska-2.1.7z?dl=0

pernstig
2016-04-01, 15:59
Det är inte särskilt svårt att göra egna ljud med "Elins" röst, jag gör sompå detta Yt-klipp av Peter Lehnér:
https://www.youtube.com/watch?v=pi_KAbgJ3vE

Ted_B
2016-04-01, 17:32
Tack, jag jobbar hela helgen men ska uppdatera ljudfilerna sen när jag får tid.

AlveH
2016-04-02, 07:57
I aprilnumret av RCM&E startar en ny serie artiklar om hantering av OpenTx, Companion etc.
Mycket välkommet för oss "Dummies".

pernstig
2016-04-04, 18:52
Kan man göra en funktion som begränsar utsignalen från trotteln vid en bestämd max ström (utan att tillgripa ett LUA-script för det behärskar jag inte)?
Taranis E v2.1.7 och 150A strömsensor.

Hoppsan_84
2016-04-04, 19:22
Kan man göra en funktion som begränsar utsignalen från trotteln vid en bestämd max ström (utan att tillgripa ett LUA-script för det behärskar jag inte)?
Taranis E v2.1.7 och 150A strömsensor.

Du borde kunna sätta en logisk switch
a>x Välja strömsensorn och sen sätta värdet den inte ska gå över.

Sen under special funktioner får du sätta "overridechannel" på den logiska switschen. Välja trotteln och sätta värdet du vill ha i stället.


Inget jag provat men det borde fungera.

pernstig
2016-04-04, 19:27
Ja, det kanske funkar. Första steget med logisk switch har jag laborerat med men "override channel" tänkte jag inte på eftersom jag bockat bort den funktionen i "options" när jag flashade fw senast.

KristofferR
2016-04-04, 20:54
Mycket kan man göra, Jag har volymkontroll för ljudet på en av vridreglagen. Det andra vridreglaget använde jag idag vid intrimning av en motorseglare genom att justera hur mycket dykkompensation som behövdes för "rak" stigning med motorn på.

Här är OpenTX kraftfullt. Jag gjorde samma sak för att ställa mixvärden på snapflaps samt höjdkomp sfa tre olika lägen på reflex. Otroligt smidigt att slippa landa femton gånger utan istället kunna sätta allt under en-två starter.

En ytterligare styrka är att man kan logga parametervärden på SD-kortet. Vill man då göra en kurvmix på tex trottel-höjd kan man flyga runt lite med olika pådrag och ställa olika mixvärden med ratten. Sen tittar man på loggen i efterhand och gör kurvan.

Kanske man iofs tom skulle kunna assigna punkter i kurvan direkt till rattarna men jag tror det kan överbelasta hjärnan lite!

Jag gillar också "timer" grejen på trottel/höjd mix och har nämnt den förut. Klipper man på max motor får man ju omedelbart samma utslag på höjd vilket inte är bra utan man vill mata in höjdmixen lite gradvis dyk i takt med accelerationen. Det syns väldigt tydligt på min Funglider-video när jag accelererar planet att det går spikrakt. Sånt gör ju att man rent allmänt flyger mycket lugnare och jämnare.

Jag har fått en del kommentarer om att jag flyger "smooth" i mina videos och delvis är det ju så jag flyger men det är en hel del "småfusk" som ligger bakom. :D Jag jobbar med mjukvara för styr/reglering så jag är yrkesskadad....

pernstig
2016-04-04, 22:08
Ja, det kanske funkar. Första steget med logisk switch har jag laborerat med men "override channel" tänkte jag inte på eftersom jag bockat bort den funktionen i "options" när jag flashade fw senast.

Funkar sådär...
Jag har simulerat att strömmen blir större än det inställda maxvärdet och då hoppar trotteln till värdet jag angett i "override channel". Jag vill istället att när strömmen nått maxvärdet ska trottelvärdet inte öka ytterligare oavsett var på trottelkurvan detta inträffar.

KristofferR
2016-04-05, 00:15
Funkar sådär...
Jag har simulerat att strömmen blir större än det inställda maxvärdet och då hoppar trotteln till värdet jag angett i "override channel". Jag vill istället att när strömmen nått maxvärdet ska trottelvärdet inte öka ytterligare oavsett var på trottelkurvan detta inträffar.

Jag är lite osäker på om logiken är stark nog men det borde den vara, tom för att det skall gå att lösa på flera sätt. Ett skulle troligen kunna använda flera logiska switchar - en för att då strömmen överstiger valt värde plocka det aktuella trottelvärdet och skriva det till en global variabel och den andra switchen för att i mixern välja att använda den globala variabelns värde. Minns inte riktigt hur det såg ut och har ingen sändare/Companion att prova i.

Jag har för mig att det finns många möjligheter att använda max/min och true/false etc i mixern dessutom så det borde gå att lösa utan script, bara genom att använda logisk switchar i mixern. Trotteln skulle då använda MIN av spaken och det skrivna värdet.

kronblom
2016-04-07, 13:42
Kort fråga kring setup av batterivarning på Taranis. Som det är nu så har jag en funktion som gör att när flygbatteriet går under 15V så talar Taranis om spänningen. Men det jag märkt är att den endast talar om detta i samband med att jag "passerar" 15V. Jag flyger quads, så vid en "punch-out" droppar spänningen under 15V och Taranisen säger ifrån. Men efter att ha flugit en liten stund och spänningen är under 15 konstant vid mer "lagom" gas så får jag ingen uppläsning av spänningen trots att den är under 15V. Beror detta på att den inte längre "passerar" från över 15 till under 15?
Behöver jag sätta upp den logiska switchen på ett annat sätt?

Hm...hoppas att jag inte har varit luddig i min fråga. :)

pernstig
2016-04-07, 13:55
Välj att varningen repeteras med önskat intervall längt till höger i Special Funktions:
57969

Hoppsan_84
2016-04-07, 17:27
Du kan med fördel lägga till en delay på din logiska switch så spänningen måste vara under valt värde tex 2sec innan varningen kommer.

kronblom
2016-04-07, 23:44
Tackar! :)

AlveH
2016-04-20, 07:36
Lite hjälp, kanske, för oss dummies:
http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=8724

mikaelbe
2016-04-20, 17:45
Har ni upplevt att vissa menyer med OpenTx 2.1.8 blev konstiga med mystiska tecken? Jag backade till 2.1.7 och allt är frid och fröjd igen.

freddan_6
2016-04-22, 15:25
På uppmaning av Roger Mcregor skriver jag här också. Jag har försökt ta reda på information om FrSkys mottagare. Källa har alltid varit deras egna manualer. De är då tyvärr borttagna på frskys hemsida för gamla produkter så man får leta på andra stället. De är också lite motstridiga så det blir ännu värre.

I alla fall har jag gjort en översikt på deras mottagare, på en sida snodd från eflightwiki (eftersom jag inte begriper hur man ändrar på eflightwiki)

http://agert.eu/blog/index.php/FrSky_Protokoll#Receivers
Informationen följer här också men är inte lika överskådlig.

Det finns fyra huvudprotokoll från frsky

1) V8 protokoll. Detta var det första protokollet. Det stöds av gamla och vissa nya mottagare. Gemensamt för dessa är att de inte har telemetri. Det stöds av följande moduler DJT, DFT, DHT, VHT

Följande mottagare stödjer V8 protokoll
V8R4
V8R4-II
VD5R
V8R7
V8R7HV
V8R7-II
V8R7-SP
V8FR
V8FR-II
V8FR-HV


2) D8 protokoll. Detta är det andra protokollet. Det stöds av många nya mottagare och nya moduler och taranissändare. Moduler DJT, DHT, DFT och XJT. Detta protokoll är borttaget genom menyval i OpenTX från fabrik för EU sändare gjorda efter 1 Jan 2015. Det finns dock i sändarens TX-steg ( i alla fall i Non-EU och EU-LBT).

Följande mottagare stödjer D8-protokollet
Utan Telemetri
V8R4-II
V8R6-II
V8FR-II
VD5M

Med Telemetri
D4FR
D4FR-II
D6FR
D8R
D8R-II
D8R-II Plus

Följade mottagare har olika uppgifter på olika ställen så de kanske stödjer D8 (utan telemetri)
V8R4
V8R7-HV
V8FR-HV

3) D16 protokoll. Detta är ett protokoll i tre smaker. Non-EU, EU och EU-LBT. Det stöds av XJT och taranissändare. Man väljer vilken firmware sändarsteg och modul ska ha genom speciell flashning. Det går inte att läsa ut vilken version sändaren eller modulen har.

Följande mottagare stödjer D16
X4R
X4R-SB
X6R
X8R

4) LR12 protokoll. Detta protokoll är borttaget genom menyval i OpenTX från fabrik för EU sändare gjorda efter 1 Jan 2015. Det finns dock i sändarens TX-steg ( i alla fall i Non-EU och EU-LBT).
Följande mottagare stödjer LR12-protokoll:
LR9

McRegor
2016-04-22, 17:27
Vi får passa på att tacka och buga för Fredrik och hans grundliga undersökning om mottagare-kompatibiliteten.
Roger

Hoppsan_84
2016-04-22, 20:01
Kanske någon som har nytta av.
58171

freddan_6
2016-04-22, 22:09
Kanske någon som har nytta av.
58171

Är den från Frsky? Vid snabbtitt är det rätt många detaljer ofullständiga.

LR12-mottagaren heter LR9 (fast pappret verkar skrivet före den gavs ut, och den kanske bytte namn innan lanseringen),
X4R har 16 kanaler tillgängliga men 4 i verkligeheten (men X4R SB har 3/16 och saknas i tabellen, kanske också för tidig info).
V8-II serien kan även bindas i V8-mode
V8R7 SP har bara 7 kanaler.

Hoppsan_84
2016-04-23, 07:58
Vet inte vart den är ifrån

freddan_6
2016-04-28, 15:22
Har ni upplevt att vissa menyer med OpenTx 2.1.8 blev konstiga med mystiska tecken? Jag backade till 2.1.7 och allt är frid och fröjd igen.

Idag provade jag 2.1.8. Jag pillade ändå med sändaren och flashade om några mottagare. Jag har inte sett några konstiga tecken.

pernstig
2016-04-28, 17:16
Jag har haft 2.1.8 i två veckor och har inte heller sett några konstiga tecken.

uffe_46
2016-04-28, 17:47
Jag har haft 2.1.8 i två veckor och har inte heller sett några konstiga tecken.


Samma här

mikaelbe
2016-04-29, 22:36
Hade väl lite otur :)

MarkusH
2016-05-14, 22:05
Hej
Jag försöker få till att timern i radion nollställs när jag gör modellen strömlös. Jag brukar glömma att nollställa när jag byter batteri. Har provat att trigga på rssi och batterispänning från telemetri men när man dra ur batteriet ur modellen så går inte rssi värdet eller batteri värdet ner i radion utan bara börja blicka. Radion säger att telemetri förlorad men var är det för värde som får den funktionen att trigga? Tänkte om man kunde använda samma funktion för att nollställa timern.

thoabr
2016-05-15, 00:32
Hej

Specials function menyn. Kan man sätta reset Timer ock Telemetri. På en knapp sh brytarn tex

Thomas

freddan_6
2016-05-15, 05:59
Logisk switch

L1 A=X RSSI --- --- ---

A=X betyder när RSSI saknar värde så ...

Special funktion

L1 Reset Timer --- --- ---

... så återställ timern

MarkusH
2016-05-15, 09:13
Logisk switch

L1 A=X RSSI --- --- ---

A=X betyder när RSSI saknar värde så ...

Special funktion

L1 Reset Timer --- --- ---

... så återställ timern

Innebär inte a=x att värdet måste vara exakt lika för att villkoret ska uppfyllas?
Jag fick det inte att fungera med a=x. Jag försökte tidigare med a<x och sen satt in ett lågt rssi värde. Men rssi värdet går aldrig ner utan börja bara blinkar.

freddan_6
2016-05-15, 14:25
Innebär inte a=x att värdet måste vara exakt lika för att villkoret ska uppfyllas?
Jag fick det inte att fungera med a=x. Jag försökte tidigare med a<x och sen satt in ett lågt rssi värde. Men rssi värdet går aldrig ner utan börja bara blinkar.
Du har rätt, det har en gång fungerat, det fungerar inte längre.....
Det är nog en ändring mellan 2.0 och 2.1.
mvh //Fredrik

MarkusH
2016-05-15, 15:31
Det hade nog kunnat fungera som du skrev om man inte hade behövt sätta något värde (---) på rssi. Men så fort man väljer rssi så är det default 0 och 0 blir det inte när signalen försvinner. Hittade en tråd om detta på helifreak och man löste inte det där heller. Man kom fram till att det borde gå lösa med lua script. Jag har nu satt timer reset på gas spaken när värdet är under -90 i minst 25 sekunder så blir timern nollställd. Har timern mest för skoj och den är egentligen ingen timmer utan den räknar uppåt och läser upp varje hel minut. Mest för att veta hur länge man har varit i luften. Batteri spänning får jag från telemetrin så jag vet när det är dags att landa.
Men det stör mig lite att det inte gick att lösa...

pernstig
2016-05-22, 19:05
Nu vill jag göra ett nytt nybörjarförsök med LUA men det funkar inte. Följer instruktionerna i "University" och har FW 2.1.8 i mina Taranis D och E. Har lagt in scripts på SD men när jag kommer till menyn för Custom scripts ser jag inte scripten utan bara ---. Det gäller båda sändarna och även Companion 2.1.8. Vilket/vilka fel gör jag?
58520
58521
58522

johanvm
2016-05-22, 21:30
Det blir lite jobbigt när saker ändras i mjukvaran och informationen inte uppdateras på hemsidor. Jag har för mig att man tidigare skulle lägga skriptet i mapp med modellens namn och att man numer ska läga den direkt i mappen "script\telemetry\", "scripts\mixes", etc.
Det känns ju klart mer logiskt än det förstnämnda.
/J

johanvm
2016-05-22, 21:57
Scriptexempel:

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/48129-Taranis-X9E-%28ny-modell-med-inbyggd-konsoll%29?p=397446&viewfull=1#post397446

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/48129-Taranis-X9E-%28ny-modell-med-inbyggd-konsoll%29?p=397470&viewfull=1#post397470

/J

pernstig
2016-05-24, 22:28
Tack Johan.
1. Scriptet som används som exempel i University och som jag försöker köra har ett namn med 10 tecken medan max antal tecken är...just det...8.
2. Det ska placeras i ...SCRIPTS\MIXES och inte i ...SCRIPTS\<modelname>

freddan_6
2016-05-25, 06:01
Tack Johan.
1. Scriptet som används som exempel i University och som jag försöker köra har ett namn med 10 tecken medan max antal tecken är...just det...8.
2. Det ska placeras i ...SCRIPTS\MIXES och inte i ...SCRIPTS\<modelname>

Exakt är script begränsningen med antal tecken ett problem med Microsoft och filnamn och filsystem "Ingen kan väl nånsin behöva mer än 8 tecken för att namnge en fil?":

Till varje fil finns två namn. Ett som är datorgenererat och kort och ett som är det du ser i vanliga fall och långt. I en dos-prompt kan du visa bägge namnen DIR visas det långa, DIR /-n visar det korta.

I det korta namnet är ".", " ", "å", "ä", "ö" med flera förbjudna och tas bort. I korta filnamn finns bara VERSALER, inga gemena.

Om filnamnet är kortare än 8 tecken och saknar förbjudna tecken är det korta namnet och långa namnet samma (fast det korta namnet är i VERSALER)

Om filnamnet är längre än 8 tecken eller innehåller " " eller ".", avslutas det korta namnet med några specialtecken för att visa att det finns ett långt namn. Det första korta namnet slutar på "~1" om det är det första datorgenererade namnet som matchar de första 6 tecknen, "~2" om det är det andra som matchar de första 6 tecknen osv.

Så en fil "Mitt Väldligt Långa Filnamn.txt" blir på min dator "MITTVL~1.TXT" om det inte finns nån annan fil som matchar "MITTVL".....TXT.
Om det redan finns "Mitt Väldligt Långa Filnamn-gammal.txt" blir det i stället "MITTVL~2.TXT"

Ditt skript går att ladda, men med det korta namnet.

https://en.wikipedia.org/wiki/8.3_filename#VFAT_and_Computer-generated_8.3_filenames

Kolla själv vad filen heter med DIR /-n i katalogen för taranis script.

pernstig
2016-05-25, 13:34
Nu har jag kommit så långt att jag har ett demo-script i MIXES och ett i TELEMETRY som verkar fungera. Nu är det alltså bara att lära sig programmera egna LUA-script :sarcastic:
Och fundera över vad man ska kunna åstadkomma som inte redan går att lösa direkt i OpenTx. Några idéer?

ivve
2016-06-11, 10:08
Hej. Kan någon svara på om acapella har ändrats på nåt vis. Kan inte hitta mp3 filen efter att jag gjort en inspelning ?

Är det kanske nåt annat program som gäller nu ?

freddan_6
2016-06-11, 10:29
Om du pratar om acapela från https://acapela-box.com/AcaBox/index.php så vill de ha betalt nuförtiden. Antigen betalar man eller fixar själv inspelning i sitt OS. Jag använder http://www.fosshub.com/Audacity.html/audacity-win-2.1.2.exe för inspelning av "vad som hörs från ljudkortet", den verkar vara fri från virus (kollat med https://www.virustotal.com/sv/file/22e0f0ada3e8d24690dd741ca9feb868dffc024d45d2cd3168 f8c54c47eec3c9/analysis/ )

har du tur kan du börja med att rensa chrome cache, hämta ljudfilen, accessa chrome cache på sidan chrome://cache/ och kanske hitta filen. Jag misslyckades med detta dock.

McRegor
2016-06-11, 10:32
Hej,
Använde just demovarianten för att skapa en mp3-fil enligt denna anvisning - https://www.youtube.com/watch?v=Wvsq4Iio_OA - och det fungerade...
Roger

freddan_6
2016-06-11, 11:00
Tack Roger, naturligtvis gick de kring cachen för att min metod 2 inte skulle fungera. Men youtube fixar biffen.

ivve
2016-06-11, 18:12
Och var hittar man demovar ianten Roger ? Kan man få en länk.

freddan_6
2016-06-11, 22:56
Här är demon https://acapela-box.com/AcaBox/index.php

ivve
2016-06-12, 10:02
Här är demon https://acapela-box.com/AcaBox/index.php

Tack. Men det där
var inte demon ! Jag har hittat den själv nu. Likt förbaskat så går det inte få till nån mp3 fil ?
Finns det nåt motsvarande gratisprogram man kan använda i stället eller är det bara till att betala ?

ivve
2016-06-12, 10:23
Kan detta vara ett alternativ till Acapela ? Vågar man ladda ned den ? Någon som vet ?

http://alternativeto.net/software/text-to-mp3-converter/

McRegor
2016-06-12, 10:39
Ivve - här är demo-varianten - http://www.acapela-group.com/voices/demo/?lang=sv
Gör sen som i klippet jag länkade till tidigare så fungerar det - jag testade själv.
Roger

ivve
2016-06-12, 17:51
Ivve - här är demo-varianten - http://www.acapela-group.com/voices/demo/?lang=sv
Gör sen som i klippet jag länkade till tidigare så fungerar det - jag testade själv.
Roger

Hej Roger. När jag har skrivit in text och sen högerklickar så får jag endast fram "granska element " ? och i den listan så finns det ingen mp3fil ? När han i videon högerklickar så får han ju fram en massa olika alternativ.

McRegor
2016-06-12, 18:07
Hej Ivve,
Jag kör Google Chrome.
Vid högerklick väljer man "Visa ramkälla" (svenska varianten av Chrome).
Sen kommer du att se en länk med mp3-filen och då kan du göra som framgår i mitt länkade klipp.
Roger

ivve
2016-06-13, 08:02
[QUOTE=McRegor;409539]Hej Ivve,
Jag kör Google Chrome.
Vid högerklick väljer man "Visa ramkälla" (svenska varianten av Chrome).
Sen kommer du att se en länk med mp3-filen och då kan du göra som framgår i mitt länkade klipp.
Roger[/QUOT

Exakt så jag gör Roger. Chrome och högerklick Visa ramkälla. Hittar absolut ingen fil som slutar med mp3 ?

freddan_6
2016-06-13, 08:53
Det första man blir blind på är ögonen. Titta en gång till ivve
58695

ivve
2016-06-13, 10:20
Det första man blir blind på är ögonen. Titta en gång till ivve
58695

Tack för det. Vet mycket väl hur filen ska se ut. Har gjort det åtskilliga gånger tidigare. Men det finns definitivt ingen fil längre som slutar med MP3 !

Kanske att jag är blind i alla fall, får väl ta å kålla ögonen så kanske filen dyker upp. Hehe. men jag tror inte det efter att försökt minst ett tiotal gånger.

McRegor
2016-06-13, 10:48
Hej igen Ivve,
Du måste stå med pekaren inom det "grå" området, högerklicka sen och välj sen "Visa ramkälla" (inte "Granska element") - sen ett 10-tal rader ner så är det en lång rad med en adress till mp3-filen. Får du inte fram "Visa ramkälla" ? I så fall är det nån annan orsak. Jag är t ex alltid administratör på mina maskiner och är ditt konto ett vanligt användar-konto skulle det möjligen kunna vara en orsak - även om den är långsökt.
Roger

MarkusH
2016-06-13, 11:29
Tryck ctr+f så får man upp en sök ruta och sök på mp3 så slipper man leta.

ivve
2016-06-13, 16:12
Tryck ctr+f så får man upp en sök ruta och sök på mp3 så slipper man leta.

Suck. Det har jag jag gjort. Hjälper inte, ingen mp3 ens med sök!

ivve
2016-06-13, 17:40
Suck. Det har jag jag gjort. Hjälper inte, ingen mp3 ens med sök!

HaHa, nu plötsligt så visar dom sig. Varför och hur det gick till har man ingen aning om. Stort tack till alla "klurgubbar" som gjorde så gott ni kunde. STORT TACK ! :cheerful:

AnWi
2016-06-18, 11:46
Jag försöker registrera mig på FrSky forum och får upp frågan: "What is our company website domain name?:"

Det borde vara skitenkelt men jag får bara svaret "Invalid Answer"

Här finns väl någon som har lyckats eller?

Anders

freddan_6
2016-06-18, 11:55
www.frsky-rc.com skrev jag in och det gick bra

AnWi
2016-06-18, 12:05
Tack det fungerade!
Jag måste ha knappat fel fast jag tyckte att jag kollat noga

Anders

RoKi
2016-07-28, 10:10
Hej alla. Har precis fått min taranis plus, försöker hitta svenska ljudfiler på nätet nånstans men går bet.
Måste man köra hela OpenTx paketet eller kan man bara ta ljudfilerna därifrån ???
Tacksam för svar// Rob

RoKi
2016-07-28, 10:25
Förresten har en fråga till,,, har använt FlySky T6 tidigare och har många mottagare, är en Flysky mottagare kompatibel med en Frsky Taranis ? //Rob

pernstig
2016-07-28, 10:51
Hej alla. Har precis fått min taranis plus, försöker hitta svenska ljudfiler på nätet nånstans men går bet.
Måste man köra hela OpenTx paketet eller kan man bara ta ljudfilerna därifrån ???
Tacksam för svar// Rob

http://voices-20.open-tx.org/opentx-taranisplus/se/

senmathal
2016-07-28, 15:58
Förresten har en fråga till,,, har använt FlySky T6 tidigare och har många mottagare, är en Flysky mottagare kompatibel med en Frsky Taranis ? //Rob


När det gäller frekvenshoppande 2,4 Ghz har nog varje märke sitt unika system. FlySky och Frsky har väl vad jag förstår inte mer att göra med varandra än att namnen liknar varandra.

/Mats

Hoppsan_84
2016-07-28, 21:44
Sitter och försöker sätta upp D/R men har stött på ett tråkigt problem.

Har satt upp 3 st Elevator i Mixer taben och satt 3 olika weight och en brytare som väljer rätt läge.
Jag flyger på läge 1 och trimmar in höjden så planet flyger rakt men när jag byter till läge 2 eller 3 flyger det inte längre rakt. Jag kan ju givetvis trimma igen men det blir fel igen när jag byter läge.

Är det flightmodes jag ska pilla på eller hur gör jag för att få tre olika trim?

// Richard

pernstig
2016-07-28, 22:09
Använder du Flight Modes som du väljer med brytaren? I så fall kan du välja om respektive trim ska vara separat eller gemensam för flyglägena. Tabellen till höger i flik 3 "FLIGHT MODES". Välj t.ex :0 överallt så blir trimrarna gemensamma för alla flygfaser.

uffe_46
2016-07-28, 22:10
Prova att lägg det under inputs istället, funkar för mig med trim där



59062

Hoppsan_84
2016-07-28, 23:06
Fixat. Flightmodes gjorde susen. Tackar för hjälpen.

FinnbyFraggel
2016-08-05, 23:39
Bäst före datum på gimbal fjädrar på sista modellen före X9D plus.
Nu har samtliga tre gimbal fjädrar gått av på min Taranis inom 5 veckor, som tur är innan jag lyft med modellen....
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

ltfrebac
2016-08-06, 08:56
Någon som testat uppgradera gimbals? Finns massor med info om byte till JR, Aurora- gimbals men inte så mkt om resultatet tycker jag. Finns även nyare, uppgraderade x9d gimbals. Frågan om det är värt det. Ang de nyare Taranisspecifika undrar man ju från vilket datum sändarna såldes med dessa?

FreddeS
2016-08-07, 13:32
Hej.
Nu har jag mixtrat mycket, men får det inte att fungera….

Summan är att jag vill ha 3 D/R lägen på Skevroderna (CH1 och CH5) via brytare SE. 40, 70 och 100 % utslag.
Det får jag att fungera.
Men sen vill jag ha EXP via Vridpot S1, Där jag kan justera EXP- värdet under flygning mellan 15 till 60 på alla tre lägena på brytare SE.

Som grädde på moset vill jag att brytare Tex SD talar ut EXP-värdet jag har just nu, alltså något tal mellan 15 och 60 då.

Borde inte vara omöjligt va? Nån som vill hjälpa mig?

senmathal
2016-08-07, 14:03
Bäst före datum på gimbal fjädrar på sista modellen före X9D plus.
Nu har samtliga tre gimbal fjädrar gått av på min Taranis inom 5 veckor, som tur är innan jag lyft med modellen....
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

Det finns lösa fjädrar att köpa och dom borde väl vara uppgraderade. Märkligt annars att den typen av fjäder går av. Har väl inte flugit jättemycket med min men ingen fjäder har gått av. Det är en Taranis Plus men en ganska tidig Plus tror jag. https://alofthobbies.com/frsky-heavy-gimbal-springs.html

/Mats

FinnbyFraggel
2016-08-07, 15:10
Det finns lösa fjädrar att köpa och dom borde väl vara uppgraderade. Märkligt annars att den typen av fjäder går av. Har väl inte flugit jättemycket med min men ingen fjäder har gått av. Det är en Taranis Plus men en ganska tidig Plus tror jag. https://alofthobbies.com/frsky-heavy-gimbal-springs.html

/Mats
Jodå, jag har bytt fjädrar var efter dom gått av, men eftersom det är så bökigt att byta gör man det inte mer än nödvändigt.....
Nu har jag en i reserv hemma om det skulle hända igen.
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

pernstig
2016-08-07, 18:27
...Men sen vill jag ha EXP via Vridpot S1, Där jag kan justera EXP- värdet under flygning mellan 15 till 60 på alla tre lägena på brytare SE...

Mixermenyn:
CH10 source S1
Weight 23
Offset 38
(värdet för CH10 kan ställas mellan 15 och 61 med S1)

Inputmenyn:
Expo=GV1
(Expovärdet bestäms av Global Value 1)

Special Funktions:
ON Adjust GV1 CH10, glöm inte att bocka för rutan till höger
(GV1 och därmed Expo bestäms av bestäms av värdet på CH10, dvs 15-61)

Edit:
Special Funktions:
SD Play Value GV1

FinnbyFraggel
2016-08-07, 19:38
Hej.
Nu har jag mixtrat mycket, men får det inte att fungera….

Summan är att jag vill ha 3 D/R lägen på Skevroderna (CH1 och CH5) via brytare SE. 40, 70 och 100 % utslag.
Det får jag att fungera.
Men sen vill jag ha EXP via Vridpot S1, Där jag kan justera EXP- värdet under flygning mellan 15 till 60 på alla tre lägena på brytare SE.

Som grädde på moset vill jag att brytare Tex SD talar ut EXP-värdet jag har just nu, alltså något tal mellan 15 och 60 då.

Borde inte vara omöjligt va? Nån som vill hjälpa mig?




Inputs





[I1]Ail

Ail Weight(+100%) Expo(GV1) Switch(SE↑)
Ail Weight(+70%) Expo(GV1) Switch(SE-)
Ail Weight(+40%) Expo(GV1) Switch(SE↓)



[I2]Ele

Ele Weight(+100%)



[I3]Thr

Thr Weight(+100%)



[I4]Rud

Rud Weight(+100%)






Mixers





CH01

[I1]Ail Weight(+100%)



CH02

[I2]Ele Weight(+100%)



CH03

[I3]Thr Weight(+100%)



CH04

[I4]Rud Weight(+100%)



CH05

[I1]Ail Weight(+100%)



CH16

S1 Weight(+100%) Curve(16)








Curves





CV16

Standard, [15, 26, 37, 48, 60]
http://www.rcflyg.se/forum/:curve-175973816-15.png








Special Functions





SF1

ON - Adjust GV1(CH16)



SF2

SD- - Play Value(GV1) repeat(10s)







/Jonas

FreddeS
2016-08-07, 21:00
Tackar för hjälpen!

senmathal
2016-08-07, 22:19
Jodå, jag har bytt fjädrar var efter dom gått av, men eftersom det är så bökigt att byta gör man det inte mer än nödvändigt.....
Nu har jag en i reserv hemma om det skulle hända igen.
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

Har dom nya du monterat hållit bättre?

/Mats

FinnbyFraggel
2016-08-07, 22:33
Har dom nya du monterat hållit bättre?

/Mats
Det vet vi om några år, jag gissar att dom som gick av nu har fungerat i 3 år.
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

JUTA
2016-08-17, 20:39
Hej, skall köpa en Taranis Plus (igen). Nu funderar jag på om jag skall köpa en med EU-LBT och gå all in med att bara köra EU RX FW osv. Eller köpa en non EU och och köra non-eu fw i mottagarna. Vad rekommenderar ni? kan ju välja nu när jag börjar från noll så att säga. Det går ju att köpa båda versionerna inom EU.

//Tobias

Utmanaren2002
2016-08-17, 20:42
Jag skulle välja non EU eftersom produktutvecklingen görs på den plattformen. Det känns helt enkelt tryggare[emoji106]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

JUTA
2016-08-17, 22:26
ok, ja det får nog bli så..

Gasman
2016-08-18, 22:27
Man är ju inte låst av ena eller andra varianten utan kan ju alltid flasha om sändaren och mottagaren om det inte funkar som man önskade. Kör själv för närvarande med gamla non-euro grejset eftersom det funkar och det som funkar ska man undvika att mixtra med. Men jag kommer troligen flasha om alltsammans till EU-varianten i vinter...

uffe_46
2016-08-19, 06:09
Man är ju inte låst av ena eller andra varianten utan kan ju alltid flasha om sändaren och mottagaren om det inte funkar som man önskade. Kör själv för närvarande med gamla non-euro grejset eftersom det funkar och det som funkar ska man undvika att mixtra med. Men jag kommer troligen flasha om alltsammans till EU-varianten i vinter...

Varför ?? Jag kör också med non-eu varianten och kan inte se någon anledning att gör det, då måste man skrota alla gamla D mottagare

freddan_6
2016-08-19, 07:49
Varför ?? Jag kör också med non-eu varianten och kan inte se någon anledning att gör det, då måste man skrota alla gamla D mottagare

Hej Uffe. Detta är en missuppfattning. D-mottagarna fungerar ypperligt med EU LBT firmware. Det är bara något frsky skrev på sin hemsida för att ta sig i mål på EN 300 328 1.8.1 via stolpskott så att säga. Om man laddar in EU-varianten av OpenTX blir D8-protokollet spärrat i sändaren. Protokollet finns dock i TX-steget i EU LBT. Om man laddar in normal variant av OpenTX och har EU-LBT eller Non-EU i tx-steget fungerar D8 utmärkt.

För övrigt har jag ännu äldre mottagare som jag kör via en DJT-modul.
Titta på min sida för kompatibilitet
http://agert.eu/blog/index.php/FrSky_Protokoll#Receivers

uffe_46
2016-08-19, 09:48
Hej Uffe. Detta är en missuppfattning. D-mottagarna fungerar ypperligt med EU LBT firmware. Det är bara något frsky skrev på sin hemsida för att ta sig i mål på EN 300 328 1.8.1 via stolpskott så att säga. Om man laddar in EU-varianten av OpenTX blir D8-protokollet spärrat i sändaren. Protokollet finns dock i TX-steget i EU LBT. Om man laddar in normal variant av OpenTX och har EU-LBT eller Non-EU i tx-steget fungerar D8 utmärkt.

För övrigt har jag ännu äldre mottagare som jag kör via en DJT-modul.
Titta på min sida för kompatibilitet
http://agert.eu/blog/index.php/FrSky_Protokoll#Receivers


Hmmm , nu vet jag inte om jag hänger med riktigt, om man laddar ner OpenTX no i sändaren du blir den väl inte enligt EU standard eller är det bara TX steget som räknas?

Men min fråga är vad är det för fördelar med Eu-versionen jämfört med no- Eu.

PS Bra och användbar sida du har gjort

biasb
2016-08-19, 10:10
EU versionen som INTE är LBT rekommenderas inte längre eftersom den har räckviddsproblem. Vad jag har kunnat läsa mig till ska LBT vara mer eller mindre samma som non-EU med skillnaden att den checkar var det finns "plats" att sända istället för att bara välja slumpvis.

Sent from my SM-J500FN using Tapatalk

freddan_6
2016-08-20, 07:10
OpenTX No?
Firmware i radions sändarsteg har inte mycket att göra med opentx, mer än att opentx kan disabla vissa protokoll. Jag vet ej varför frsky struntade i att få godkännande för LR12 eller D8-protokollen utan bara försökte få godkännande för D16, jag kan bara spekulera. Eftersom LR12 ej har telemetri borde den vara lätt att få godkänd, och eftersom man lyckades med D16 borde det inte vara svårt att lyckas få D8 godkänt enligt EN 300 328 1.8.1. Men faktum är att endast D16 är godkänd, och eftersom bara får SÄLJA produkter efter 1 Jan 2015 inom EU som endast har godkända protokoll så stoppade man de andra protokollen (i OpenTX). Så sändarsteget har protokollen, det är bara frågan om att välja en ruta i opentx eller inte.

Fördel med EU LBT är att du kan köpa mottagare från Airmedia och T9-hobbysport som direkt fungerar med din sändare, samt att det är en aning mindre risk för störningar, då man letar upp en ledig kanal innan man börjar sända (telemetri / styrsignal).

Här hovrar jag över aktuell kryssruta
59439

FinnbyFraggel
2016-11-05, 22:43
Halloj!
Någon som vet om / var man kan köpa lösa telemetrikablar till X4 mottagarna?
Eller om någon råkar veta vad den lilla kontakten har typbeteckning?

/Jonas

freddan_6
2016-11-07, 05:07
Halloj!
Någon som vet om / var man kan köpa lösa telemetrikablar till X4 mottagarna?
Eller om någon råkar veta vad den lilla kontakten har typbeteckning?

/Jonas
4-pin "1.25mm JST" eller "JST GH"
ett exempel på EBAY och butik. Obs jag har ej provat att köpa från någon av dem

http://www.ebay.com/itm/Mini-Micro-1-25mm-T-1-4-Pin-JST-Connector-with-Wire-x-10-sets-/171367175199

http://www.craftandtheoryllc.com/product/frsky-x4r-sb-smartport-telemetry-cable-for-pixhawk-hirose-df13-taranis-ardupilot/

FinnbyFraggel
2016-11-07, 07:51
Tackar, ska undersöka dom länkarna.
/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

Peter1
2016-12-12, 18:17
Ny Taranis på gång?

http://www.banggood.com/FrSky-ACCST-Taranis-Q-X7-2_4GHz-16CH-Transmitter-White-Black-p-1112717.html?rmmds=newArrivals

Gasman
2016-12-13, 14:02
Ser ut att i princip vara en X9D Plus i ny låda?

freddan_6
2016-12-13, 14:43
Den blir billigare enligt rcgroups

Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk

FinnbyFraggel
2016-12-13, 14:46
Ser ut att vara en enklare modell med färre brytare....

Skickat från Taranis via Taptalk

Peter1
2016-12-13, 17:23
Den blir billigare enligt rcgroups

Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk

Precis! Bilder från Scott Page RC Groups. Bättre gimbals, men sämre display. Kommer med OpenTX 2.2

609836098460985

Corpze
2017-01-07, 23:55
105 USD exkl. tull.
Verar vara en bra instegsradio? Letar radio själv nu, behöver S-bus plus tre kanaler och telemetri - frågan är vilken mottagare som funkar med Q X7?

freddan_6
2017-01-08, 07:52
105 USD exkl. tull.
Verar vara en bra instegsradio? Letar radio själv nu, behöver S-bus plus tre kanaler och telemetri - frågan är vilken mottagare som funkar med Q X7?
Det står på banggoods, och det är alla förväntade protokoll (D8, D16) utom LR12.
"Compatibility: FrSky X series, D series and V8-II series receivers (plus other receivers if an external module is used) "
Vilket kanske är sant (jag tror att LR12 också finns med), men i alla fall vilken som helst i D-serien (analog telemetri), V8-II-serien (ingen telemetri) eller X-serien (digital telemetri) fungerar.

Edit- enligt manualen
https://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=&down=336&file=Taranis%20Q%20X7
Ingår LR12 också.

EditII - men radion är inte nämnd på OpenTX bland supportad hårdvara så det dröjer ett tag innan den är värd att köpa.

Corpze
2017-01-08, 09:32
Nu är jag helt ny inom RC så jag har inte helt kläm på all kompabilitet och vilka protokoll som används, men Jag fann denna: https://www.t9hobbysport.com/frsky-x4r-sb-receiver under X-Serien, lätt vikt och med fyra kanaler förutom SBUS (För man kan köra både SBUS samt de fyra kanalerna samtidigt som jag förstått?

Vad skiljer analog från digital telemetri? Samt, behöver man någon separat telemetrimodul som t.ex. radiolink (Som jag också kikat på) behöver?

/Daniel

FinnbyFraggel
2017-01-08, 10:02
X4R-SB har 3 "vanliga" kanaler och S-bus.
På S-bus får du ut 16 kanaler.

Den analoga telemetrin har bara en ingång, på den digitala ansluter du externa givare som stöder S-Port (smart-port).
/Jonas

Skickat från Taranis via Taptalk

Corpze
2017-01-08, 10:33
X4R-SB har 3 "vanliga" kanaler och S-bus.
På S-bus får du ut 16 kanaler.

Den analoga telemetrin har bara en ingång, på den digitala ansluter du externa givare som stöder S-Port (smart-port).
/Jonas


Skickat från Taranis via Taptalk

Ok, tack för svaret! Kan man använda SBUS och de tre "vanliga" kanalerna samtidigt?

FinnbyFraggel
2017-01-08, 10:36
Japp, kanal 1-3 på dom första tre utgångarna och S-bus på den fjärde.
/Jonas

Skickat från Taranis via Taptalk

No4
2017-02-28, 11:24
Har fått ett roligt fel på flertalet av mina Frsky X8R mottagare . De har dålig räckvidd och RSSI larmet går hela tiden. Vid räckviddsprovet så kommer jag bara ett par meter innan det larmar. Är det någon annan som har varit med om samma problem eller vet vad man ska göra. Mina alla andra mottagare med telemetri fungerar felfritt. En av mina 6st X8R går felfritt.

FinnbyFraggel
2017-02-28, 11:36
Har fått ett roligt fel på flertalet av mina Frsky X8R mottagare . De har dålig räckvidd och RSSI larmet går hela tiden. Vid räckviddsprovet så kommer jag bara ett par meter innan det larmar. Är det någon annan som har varit med om samma problem eller vet vad man ska göra. Mina alla andra mottagare med telemetri fungerar felfritt. En av mina 6st X8R går felfritt.
Vilken firmware kör du i rx och tx ?
Har du uppdaterat något innan problemet uppstod?
/Jonas

Skickat från min Taranis via Taptalk

No4
2017-02-28, 14:15
Har en gammal lös sändar modul från 2012 och 2st sändare en med en gammal version från 2014 och en relativt ny som jag köpte våren 2016. Alla uppvisar samma problem med X8R (utom en). Jag kör med US versionen (ej EU). Har aldrig uppdaterat någon mjukvara.
Ska kolla exakt vilka versioner av mjukvaran.

FinnbyFraggel
2017-02-28, 16:57
Om du inte uppdaterat någon enhet borde problemet inte bero på firmware problem.
Och om samma problem uppstår med tre olika sändare mot fem olika mottagare skulle jag börja söka efter yttre påverkan som WiFi länkar, nya antenner på närliggande fastigheter eller annan utrustning som kan störa på 2,4GHz.
Har du någon ny mobil / platta / 3/4G modem i närheten?
/Jonas

Skickat från min Taranis via Taptalk

pernstig
2017-02-28, 17:08
Håller med Jonas, det blir inte hårdvarufel på flera mottagare eller flera sändare samtidigt. Inte heller mjukvarufel såvida man inte ändrar den på flera enheter i samma svep utan att prova emellan. Om det är störningar, varför drabbas inte alla enheter? Men ändå, utför proven på något annat ställe med ev. telefon, platta osv avstängda.

No4
2017-03-01, 07:27
Fortsatte felsökningen igår. Och hittade en till X8R mottagare som fungerar helt felfritt. Min nuvarande teori är att dom som har dålig räckvidd är sådana som jag har ställt om till det läget som har 9-16 kanals utan telemetri då jag använt dom i kärror där jag använder många servon dvs två mottagare, en som har kanal 1-8 (med telemtri) och en som har 9-16 utan telemetri . Sedan har jag flyttat dom till en vanlig kära och ställt om dom till det läget som ha 1-8 kanaler och telemetri och då har felet med dålig räckvidd uppstått, dvs att RSSI värdet blir halverat ungefär. Det roliga är att när jag provar och flyger med dom i en "skitkärra" så känns det som om räckvidden är ok .....trots att RSSI larmet varnar hela tiden..... Jag ska testa och flasha i ny mjukvara i dessa mottagare nu.

JonasH
2017-03-04, 15:59
Hej,
Jag funderar på att skaffa en kompletterande radio (flyger med Spektrum DX8) och då Frsky. Det verkar som många bnf-modeller har frsky-mottagare, speciellt på quadsidan.

Så då undrar jag vilken radio jag ska skaffa? En begagnad X9 eller ny Q X7? Finns det olika versioner på X9:an? Vad mer ska jag tänka på?

mvh Jonas

Utmanaren2002
2017-03-04, 16:30
Den första Taranisen hette X9 sedan kom en uppgraderad version X9 Plus sedan kom X9E. X9 versionen är nedlagd. Får du tag i en begagnad X9 till bra pris (under 1000kr) så köp! X9 Plus ser man ibland för 1000-1500kr. X9E är sällsynt på nätet! Jag har haft X9 och har X9E sedan 2015 och är väldigt nöjd!
Lycka till
Göran


Skickat från min iPad med Tapatalk