handdator

Visa fullständig version : FrSKY TARANIS



Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9]

FinnbyFraggel
2017-03-05, 07:14
Hej,
Jag funderar på att skaffa en kompletterande radio (flyger med Spektrum DX8) och då Frsky. Det verkar som många bnf-modeller har frsky-mottagare, speciellt på quadsidan.

Så då undrar jag vilken radio jag ska skaffa? En begagnad X9 eller ny Q X7? Finns det olika versioner på X9:an? Vad mer ska jag tänka på?

mvh Jonas


Eftersom du har en DX8 är det Taranis X9D Plus som ligger närmast för dig, X9E är "korvlåda" men i övrigt samma radio.
Skillnaden mellan X9D och X9D Plus är marginella, dock levereras X9D Plus med en nyare firmware som gör att du enkelt kan uppgradera, X9D kräver en hel del mickel och Windows XP innan du är uppe på samma nivå av firmware.

Om du ska flyga BNF modeller måste du köpa en non-EU modell eller skjuta in ny firmware i sändarmodulen.
När du köper Frskys egna mottagare i X-serien (X4 / X8) kan du enkelt skifta firmware i dom mottagarna så dom passar till din sändare, vilket betyder att om du har en non-EU radio kan du köpa mottagare här i Sverige och sen byta firmware.

/Jonas

freddan_6
2017-03-05, 07:19
X9D kräver en hel del mickel och Windows XP innan du är uppe på samma nivå av firmware.

/Jonas

Det går att fixa uppgraderingen med windows 7 eller 10 men det kräver en hel del datakunskaper innan du få rätt på det.

McRegor
2017-03-05, 09:10
Jodå - jag har uppdaterat min X9D utan speciellt mycket krångel via först Win 7 och vid senaste uppgraderingen Win 10.
Och jag kör "non-EU" i både Taranisen och Horusen.
Roger

JonasH
2017-03-05, 10:25
Ojdå. Och om man kör Mac? Funkar det inte alls med Taranisen då?

McRegor
2017-03-05, 10:29
Men köper man en begagnad X9D så kan den ju faktiskt redan vara uppgraderad i det första lite krångligare steget.
Roger

FinnbyFraggel
2017-03-05, 10:38
Ojdå. Och om man kör Mac? Funkar det inte alls med Taranisen då?
Med firmware efter 2.0.x i radion kan du uppgradera till 2.1.9 och då har du fullt stöd för OS X.
Det stora problemet är att gå från 1.x till 2.x.
/Jonas

Skickat från min Taranis via Taptalk

JonasH
2017-03-05, 10:52
Med firmware efter 2.0.x i radion kan du uppgradera till 2.1.9 och då har du fullt stöd för OS X.
Det stora problemet är att gå från 1.x till 2.x.
/Jonas

Skickat från min Taranis via Taptalk

Ok, tack för det!

pernstig
2017-03-05, 10:56
...
Och jag kör "non-EU" i både Taranisen och Horusen.
Roger
Apropå EU-NonEU, vad är det som gäller just nu enligt direktivet från EU (ETSI)? Som bekant får 2,4 GHz enheter inte säljas inom EU sedan 160101. Jag har hört att sedan juni 16 ska tillverkarna förhindra/försvåra att man flashar en NonEU RF-programvara i en enhet som har EU RF-programvara, stämmer det? Och i vilket led gäller det, importör, grossist, detaljist, användare? Vad är framtidssäkert?

freddan_6
2017-03-05, 12:11
Jodå - jag har uppdaterat min X9D utan speciellt mycket krångel via först Win 7 och vid senaste uppgraderingen Win 10.
Och jag kör "non-EU" i både Taranisen och Horusen.
Roger

Att uppgradera taranis från 1.5 till 2.0 på Windows 10 (med krav på signerade drivrutiner) krävde i alla fall för mig ett par extra omstarter och extra googling.

Inom 2.x är det lätt med alla windows jag provat.

McRegor
2017-03-05, 12:53
Jag körde i o f s Win 7 när jag uppdaterade ifrån 1.x till 2.x och det är möjligt att jag blev tvungen att starta om ett par gånger men det var i alla fall inte värre än att jag fixa det trots att jag var helt novis på Taranis när det gjordes.
Roger

JonasH
2017-03-05, 13:03
Är det ingen förordar Taranis Q X7?

FinnbyFraggel
2017-03-05, 14:49
Är det ingen förordar Taranis Q X7?

Den är så ny så jag gissar att det är väldigt få som har den.

/Jonas

FinnbyFraggel
2017-03-05, 14:55
Nu har jag gjort armar och fästen att sätta på Taranis X9D så man kan använda ryggsele från t.ex X9E.
Mycket bekvämt att ha radion stabilt på magen.
Finns publicerat på thingiverse.com för nerladdning.
http://www.thingiverse.com/thing:2152294

/Jonas

McRegor
2017-03-05, 15:37
Jag modifierade ett MPX-sändarbord (i EPO eller nåt sånt) till nån Cockpit-modell så att det passade Taranisen och det har fungerat utmärkt.
Till Horusen köpte jag ett fantastiskt välgjort sändarbord från en mindre firma i Tykland.
Roger

pernstig
2017-03-06, 16:44
Är det ingen förordar Taranis Q X7?

Jag skulle vänta ett tag om jag skulle köpa en Q7. Enligt uppgift (RCGroups) har den en betaversion av OpenTx 2.2 än så länge.

pernstig
2017-03-06, 16:52
Hur har ni löst motorsäkring på era Taranisar? Jag kör med en variant av Mike Shellims idé, motorn osäkras genom att SH hålls in under drygt 1 sekund med throtteln i minläge. Säkras genom ett kort tryck på SH (och även automatiskt när sändaren stängs av). Ljudfiler talar om att motorn är säkrad/osäkrad.
61960
61961
61962
För den som vill testa:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23154836/motorsakring_opentx2.1.zip

JonasH
2017-03-06, 18:53
Jag skulle vänta ett tag om jag skulle köpa en Q7. Enligt uppgift (RCGroups) har den en betaversion av OpenTx 2.2 än så länge.

Vad är Opentx fr något? Är det firmwaren?

FinnbyFraggel
2017-03-07, 02:54
Vad är Opentx fr något? Är det firmwaren?
Det är operativsystemet i radion.
/Jonas

senmathal
2017-03-07, 05:29
Upptäckte att det finns en färdig gassäkring som alternativ när man använder dom färdiga plattformarna i Open TX. Fattar bara inte hur man aktiverar gasen? Finns det någon hake med denna gassäkring? Undrar då jag använt en annan variant som varit uppe i den här.

/Mats

senmathal
2017-03-07, 06:14
Hur har ni löst motorsäkring på era Taranisar? Jag kör med en variant av Mike Shellims idé, motorn osäkras genom att SH hålls in under drygt 1 sekund med throtteln i minläge. Säkras genom ett kort tryck på SH (och även automatiskt när sändaren stängs av). Ljudfiler talar om att motorn är säkrad/osäkrad.
61960
61961
61962
För den som vill testa:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23154836/motorsakring_opentx2.1.zip

Jag har en snarlik variant. Man håller throtteln i miniläget plus max vänster sidoroder. Därefter SH men jag behöver inte hålla in den en sekund den släpper direkt. För att aktivera håller jag in SH en gång. Jag tycker den har fungerat väldigt bra och kopierar över den till alla elmodeller. Jag minns dock inte vems lösning detta är men misstänker att det är samma man. Jag har dock inga ljudfiler kopplad till den. Kanske något att försöka få till.

Så här ser den ut under
L1 a~x Gas-100 L2
L2 a~x Rod-100 SH (pil ner)
L3 Seg L1 L4
L4 AND SH (pil ner) !L1

/Mats

PS
Missade en inställning i Brytarfunktioner
BFx !L3 Säkra KN1 -100 ja

McRegor
2017-03-07, 06:55
Använder samma system på andra sändare så jag kör helt enkelt med en switch som aktiverar/deaktiverar "-100 mixern" och i Taranisen kopplat till ljudfiler som säger om motorn är aktiv eller ej. I normalt flygläge är alla mina switchar uppåt/framåt medan denna switch alltid står neråt/bakåt när jag inte flyger. Har använt det systemet under säkert 10 års tid så jag aktiverar mixern mer eller mindre automatiskt när jag landat och taxat in. Och i Taranis/Horus kan man ju konfigurera hur switcharna skall stå när man slår på radion så då är det ju ännu enklare att tillse att den står rätt när man slår på radion.
Roger

senmathal
2017-03-07, 07:37
Ja dom logiska switcharna går ju att programmera hur dom står men du behöver väl även använda en fysiskt switch? Fördelen med varianten jag använder är att det är nästan omöjligt att aktivera motorn av misstag. Man behöver använda båda händerna och det är ingen risk att man råkar vippa en brytare åt fel håll. Det är väl därför den förprogrammerade gassäkringen i Taranis inte är så bra. Råkar man komma åt switchen av misstag är säkring inaktiverad.

/Mats

McRegor
2017-03-07, 07:59
Jag använder en fysisk switch och har motsvarande funktion även på de Futaba-sändare jag använt sen lång tid tillbaka. Visst kan switchen stå fel om oturen slår till men eftersom jag använt detta "system" med mina switchar i över 10 år så är jag väl inarbetad - och i Taranisen och Horusen kan man ju som sagt få en påminnelse om nån switch står fel vid uppstarten. Det finns givetvis säkrare system men det finns tyvärr alltför många som kör helt "osäkrat".
Roger

senmathal
2017-03-07, 08:12
Helt osäkrat kan man ha om man tycker att tio fingrar är för mycket :) Det är så lätt att råka komma att throttelspaken med halsremmen eller vad som helst.

Men man ska inte göra som jag gjorde när jag höll på att installera en ny modell. Hade motorsäkringen aktiverad så klart. Problemet var bara att throtteln stod på max när spaken var längst ner. Gisses vilken fart en modell hinner få över vardagsrumsgolvet. Som tur kom varken människor djur eller möbler till skada. Modellen klarade sig med några mindre blessyrer.

/Mats

pernstig
2017-03-07, 09:56
Ja, när man har fått till en "idiotsäker" motorsäkring finns det ändå lägen då man ska plocka bort propellern eller i varje fall tänka efter hur man placerar planet. Till exempel när man ska kolla failsafe, redigera funktioner o.s.v.
Vis av erfarenhet
:concern:

senmathal
2017-03-07, 16:05
När jag efter långt om länge startade Open TX idag så föreslog den en uppdatering till 2.1.9. Jag har 2.1.7 i Open TX och 2.1.6 i radion nu. Vet inte varför det inte är samma i radion. Undrar om en uppdatering är att rekommendera? Några fördelar eller risker med det? Open TX är väl bara att uppdatera men radio?

/Mats

freddan_6
2017-03-07, 18:42
det bästa är väl att kolla i release notes om det finns något du använder?
https://github.com/opentx/opentx/releases/tag/2.1.9

senmathal
2017-03-07, 19:28
Jo det är ju sant.

/Mats

pernstig
2017-03-07, 19:28
Jag har uppdaterat efterhand och har 2.1.9 både i min X9D och X9E samt Companion. Inga konstigheter.

freddan_6
2017-03-07, 19:35
https://www.youtube.com/watch?v=eCgTx82aoGINär man skaffar sig en S6R så får man kanske gå över till OpenTx 2.2
https://www.youtube.com/watch?v=eCgTx82aoGI

senmathal
2017-03-07, 19:41
Fast nu minns jag inte hur man gjorde för att uppdatera radion.

/Mats

freddan_6
2017-03-07, 20:58
Trimmarna ihop, slå på sändaren, anslut till datorn......

senmathal
2017-03-07, 21:25
Och sedan väljer jag skriv firmware till radion?

/Mats

senmathal
2017-03-07, 21:39
Tydligen gör jag något fel för den uppdateras inte. Känner igen det från tidigare men kommer inte ihåg vad felet jag gjorde då var.

/Mats

uffe_46
2017-03-08, 05:43
Här kan du kolla vad du missar

https://www.youtube.com/watch?v=WpYO7HkjxGQ

senmathal
2017-03-08, 07:06
Jag saknade tydligen Zadig samt att jag testade med radion avstängd och då fungerade det. Men visst ska det även gå att slå på radion med trimmarna mot mitten och ladda ned med radion påslagen?

/Mats

pernstig
2017-03-08, 07:32
När man skaffar sig en S6R så får man kanske gå över till OpenTx 2.2
https://www.youtube.com/watch?v=eCgTx82aoGI

Ja, om man vill kunna göra inställningar på sin S6R/S8R från sändaren. Jag föredrar att behålla 2.1 i mina X9D/X9E och måste alltså göra inställningarna från dator med S6R Config Tool eller SPortSet (Mike Blandford).

freddan_6
2017-03-08, 07:38
Jag saknade tydligen Zadig samt att jag testade med radion avstängd och då fungerade det. Men visst ska det även gå att slå på radion med trimmarna mot mitten och ladda ned med radion påslagen?

/Mats

Zadig är till för när man kör på 1.5.x.
För mig fungerar det med trimmarna mot varandra och radio påslagen. När sladden från radion sätts i datorn får man välja i radion vad man vill göra. Välj uppdatera firmware

senmathal
2017-03-08, 08:47
Ok!

/Mats

Utmanaren2002
2017-03-08, 09:01
Ja, om man vill kunna göra inställningar på sin S6R/S8R från sändaren. Jag föredrar att behålla 2.1 i mina X9D/X9E och måste alltså göra inställningarna från dator med S6R Config Tool eller SPortSet (Mike Blandford).

Men Leif jag har 2.1.9 i min X9E och kan göra inställningar för S6R! Använde config tool för grundinställningar
/Göran

Gasman
2017-03-08, 12:16
Ok, tack för det!

Här finns en beskrivning om övergången från V1 till V2 på Win 7/64. Det var lite svettigt men funkade. Gå till inlägget 2014-12-07 17:59:25
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=301876&page=&CurrentMainTopic=1&replypage=99

pernstig
2017-03-08, 14:47
Men Leif jag har 2.1.9 i min X9E och kan göra inställningar för S6R! Använde config tool för grundinställningar
/Göran

Oops, har jag missat något? Jag har följt den låånga tråden "FrSky S6R 6CH Receiver With 3-Axis Stabilization With Smart Port Telemetry" på RC Groups och där sägs att man måste ha 2.2 för att kunna köra det LUA-script som tillåter alla inställningar av S6R från sändaren.

Utmanaren2002
2017-03-08, 14:56
Jo, det är säkert så men jag nöjer mig med att kunna kontrollera på/av, gain och autolevel då jag flyger och då funkar i alla fall 1.1.9 utmärkt


Skickat från min iPad med Tapatalk

freddan_6
2017-03-08, 14:56
Här finns en beskrivning om övergången från V1 till V2 på Win 7/64. Det var lite svettigt men funkade. Gå till inlägget 2014-12-07 17:59:25
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=301876&page=&CurrentMainTopic=1&replypage=99

Extra komplikation med win10 är att du först innan du börjar ska starta om windows trycka F7 och välja tillåt osignerade drivrutiner (för att få in zadig)
1) Shift-restart (Håll ner shift när du väljer starta om)
2) vänta på att datorn går ur bios efter omstart
2) tryck och håll ner F7
3) Välj tillåt osignerade drivrutiner.

bosv
2017-04-19, 12:33
Hej
Har problem med min Taranis X9D och Companion.
Tänkte det kunde vara bra att sitta vid datorn och fixa med modeller.
Har Companion 2.02.20 och 2.0.12 Taranis.
Jag får att ingen Taranis hittas.
Fattar inget. Finns det nån vänlig själ med ideer?
62483

FinnbyFraggel
2017-04-20, 09:16
Hej
Har problem med min Taranis X9D och Companion.
Tänkte det kunde vara bra att sitta vid datorn och fixa med modeller.
Har Companion 2.02.20 och 2.0.12 Taranis.
Jag får att ingen Taranis hittas.
Fattar inget. Finns det nån vänlig själ med ideer?
62483
Hur gör du när du startar din Taranis?
Du ska hålla trimmarna för sid och skev roder mot mitten....
/ Jonas

Skickat från Taranis via Taptalk

bosv
2017-04-20, 09:27
Japp det gör jag.
Glömde att säga att jag kör Win 10 om detta kan vara ett problem.
Radion har legat orörd några år (sjukdom osv).
När jag köpte den lyckades jag uppgradera till 2.0.12 och svensk röst
Då hade jag Win 7

FinnbyFraggel
2017-04-20, 09:42
Japp det gör jag.
Glömde att säga att jag kör Win 10 om detta kan vara ett problem.
Radion har legat orörd några år (sjukdom osv).
När jag köpte den lyckades jag uppgradera till 2.0.12 och svensk röst
Då hade jag Win 7
Windows 10 borde inte vara något problem, provade just min Taranis mot en Windows 10 tablet och både SD kortet och internminnet kommer upp, jag kör bootloader 2.0.17 så det borde fungera även för dig.

Jag har haft problem med en gammal, troligen USB 1.1 kabel någon gång, men med ny kabel fungerade det bra.
/ Jonas

Skickat från Taranis via Taptalk

bosv
2017-04-20, 13:42
Hur kan jag veta vilken USB kabel jag kör med? Har provat med dom tre olika jag har med samma resultat.
Kan ju alltid köpa en för att vara säker.
Ger mej katten på att jag strulat till det med nån drivrutin.
Jag har kört zadig och installerat STM32 bootloader. Vilket också ses i enhetshanteraren när jag ansluter sändaren.

FinnbyFraggel
2017-04-20, 13:45
Hur kan jag veta vilken USB kabel jag kör med? Har provat med dom tre olika jag har med samma resultat.
Kan ju alltid köpa en för att vara säker.
Ger mej katten på att jag strulat till det med nån drivrutin.
Jag har kört zadig och installerat STM32 bootloader. Vilket också ses i enhetshanteraren när jag ansluter sändaren.
Aha, där är problemet, du har tvingat in en felaktig drivrutin som gör att din radio detekteras fel...

Skickat från Taranis via Taptalk

bosv
2017-04-20, 21:35
Jag har följt OpenTX University och deras Upgrade courses. Det var därifrån jag tog infon om att köra Zadig.
Är jag helt fel ute?
När du säger att du kör bootloader 2.0.17 är det OpenTX firmware 2.0.17 ?

FinnbyFraggel
2017-04-21, 01:03
Jag har följt OpenTX University och deras Upgrade courses. Det var därifrån jag tog infon om att köra Zadig.
Är jag helt fel ute?
När du säger att du kör bootloader 2.0.17 är det OpenTX firmware 2.0.17 ?
Det är enbart om man har OpenTX firmware 1.x man måste ladda drivrutin via Zadig, efter att man uppgraderat till 2.x fungerar det med dom drivrutiner Windows använder.
Bootloader 2.0.17 följer med i OpenTX 2.0.17 och det är den som används när du startar radion i USB / flash läge, om jag minns rätt kör jag OpenTX 2.1.7 i radion.
/Jonas

Skickat från min TbooK 10 S(E6N2) via Tapatalk

bosv
2017-04-21, 11:03
hej igen hur mycket orkar du jag är färdig att kasta ut den genom fönstret.
Om jag ansluter radio avstängd ser jag en USB enhet som heter STM32 bootloader men ingen drive i enhetshanteraren
Om jag ansluter radio på ser jag ingen USB enhet men i enhetshanteraren dyker en drive upp med mappar: BMP,Docs,EEPROMS,INFO,LOGS;sounds.

Men ingen kontakt med Companion förstås.

Har nu också försökt med Companion på min laptop som jag aldrig använt till detta förut.
Samma som förut ingen kontakt.

Hur ser disdlayen ut när jag startar med att hålla trimmarna för sid och skev roder mot mitten... Min display är svart !!


Skulle nog på något sätt vilja formatera om radion och börja från början om det är möjligt

FinnbyFraggel
2017-04-21, 14:46
hej igen hur mycket orkar du jag är färdig att kasta ut den genom fönstret.
Om jag ansluter radio avstängd ser jag en USB enhet som heter STM32 bootloader men ingen drive i enhetshanteraren
Om jag ansluter radio på ser jag ingen USB enhet men i enhetshanteraren dyker en drive upp med mappar: BMP,Docs,EEPROMS,INFO,LOGS;sounds.

Men ingen kontakt med Companion förstås.

Har nu också försökt med Companion på min laptop som jag aldrig använt till detta förut.
Samma som förut ingen kontakt.

Hur ser disdlayen ut när jag startar med att hålla trimmarna för sid och skev roder mot mitten... Min display är svart !!


Skulle nog på något sätt vilja formatera om radion och börja från början om det är möjligt


Det borde rimligen dyka upp TVÅ nya enheter i utforskaren, dels den du ser, det är ditt SD-kort som sitter i radion och dels en "skriv skyddad" enhet som är ditt internminne.

Om du gör följande:
Radion avstängd och ingen USB kabel istoppad i datorn.
Datorn startad och en utforskare öppen.
Trimmarna mot mitten och starta radion.
Nu ska du få en text på radion som säger:
Taranis Bootloader
Write Firmware
Restore EEPROM
EXIT

Anslut USB kabel mellan radio och dator.
Vänta några minuter och se hur många nya "disk enheter" som dyker upp.
Får du upp TVÅ är allt frid och fröjd...
Om inte gå in i enhetshanteraren och titta om du hittar STM32...... finns den, markera och välj avinstallera och välj att även radera drivrutinen.
När avinstallationen är klar, koppla ur USB kabel mellan dator och radio.
Starta om datorn!
Börja om genom att öppna en utforskare och sen ansluta radion på samma sätt som tidigare.

/Jonas

bosv
2017-04-21, 22:39
När jag gör steg ett med trimmrarna mot mitten händer inget. Radions display förblir svart.

Ansluter till dator men ingen enhet dyker upp. Hittar däremot STM32 som jag avinstallerar med drivrutiin.
Tar bort kabel och startar om datorn.
Ansluter radion men ingen enhet dyker upp.
Känns som det inte finns något USB gränssnitt från radion.

bosv
2017-04-21, 22:43
Hittade den här sidan http://open-txu.org/home/special-interests/curing-a-bricked-taranis/

Kan det vara något ?

FinnbyFraggel
2017-04-22, 04:15
Hittade den här sidan http://open-txu.org/home/special-interests/curing-a-bricked-taranis/

Kan det vara något ?
Ja, det är den vägen man ska gå för att tvinga in rätt bootloader i radion.
Men som jag tolkar dina första inlägg så fungerar radion normalt om du startar den utan att göra något speciellt?
Och när du ansluter radion till din bärbara dator hittar du SD-kortet som sitter i radion?

Vilken modell på radon har du, med eller utan "Plus"?

/Jonas

Skickat från min TbooK 10 S(E6N2) via Tapatalk

uffe_46
2017-04-22, 07:54
Det är viktigta att du slår på radion (trimmrarna mot mitten och strömbrytare upp) INNAN du ansluter usb kabeln till datorn

bosv
2017-04-22, 10:00
Jag upplever att radion fungerar normalt när jag inte försöker ansluta till dator. Har tittat igenom dom flesta menyer, allt verkar OK.

Problemet är isolerat till USB anslutningen och Companion.

Nedanstående gör jag på min laptop där jag aldrig fibblat med några drivrutiner tex kört Zadig.
-----------------

Jonas skriver:

Om du gör följande:
Radion avstängd och ingen USB kabel istoppad i datorn.
Datorn startad och en utforskare öppen.
Trimmarna mot mitten och starta radion.
Nu ska du få en text på radion som säger:
Taranis Bootloader
Write Firmware
Restore EEPROM
EXIT

Problemet är att jag aldrig sett detta i radions display.

-----------------------------
Ansluter radion enl ovan ser ingenting i datorn varken bland enheter eller i utforskaren.

-------------

jag ansluter radion avslagen då dyker en USB-styrenhet upp : STM Device in DFU mode
Men ingen device i enhetshanteraren. Jag ser dock STM32 Bootloader bland Enheter och skrivare.
Jag ser den också i säker borttagning av maskinvara och kan mata ut den där.

---------------

Jag provar att anslut med radion påslagen. Då dyker FrSky Taranis Mass Storage upp med sex mappar som jag kan se och där finns det innehåll. Tittade ex på manualen för radion.

---------------

Med en dåres envishet tycker jag att radion på nåt sätt tappat USB-interfacet(om nu säjer så) eller att det är korrupt då jag i vissa fall får nån form av kontakt.
Får ju aldrig upp texten på displayen som Jonas anger.

Puuhh

FinnbyFraggel
2017-04-22, 10:29
Jag upplever att radion fungerar normalt när jag inte försöker ansluta till dator. Har tittat igenom dom flesta menyer, allt verkar OK.

Problemet är isolerat till USB anslutningen och Companion.

Nedanstående gör jag på min laptop där jag aldrig fibblat med några drivrutiner tex kört Zadig.
-----------------

Jonas skriver:

Om du gör följande:
Radion avstängd och ingen USB kabel istoppad i datorn.
Datorn startad och en utforskare öppen.
Trimmarna mot mitten och starta radion.
Nu ska du få en text på radion som säger:
Taranis Bootloader
Write Firmware
Restore EEPROM
EXIT

Problemet är att jag aldrig sett detta i radions display.

-----------------------------
Ansluter radion enl ovan ser ingenting i datorn varken bland enheter eller i utforskaren.

-------------

jag ansluter radion avslagen då dyker en USB-styrenhet upp : STM Device in DFU mode
Men ingen device i enhetshanteraren. Jag ser dock STM32 Bootloader bland Enheter och skrivare.
Jag ser den också i säker borttagning av maskinvara och kan mata ut den där.

---------------

Jag provar att anslut med radion påslagen. Då dyker FrSky Taranis Mass Storage upp med sex mappar som jag kan se och där finns det innehåll. Tittade ex på manualen för radion.

---------------

Med en dåres envishet tycker jag att radion på nåt sätt tappat USB-interfacet(om nu säjer så) eller att det är korrupt då jag i vissa fall får nån form av kontakt.
Får ju aldrig upp texten på displayen som Jonas anger.

Puuhh





Okej, då är det alltså din bootloader som har havererat i radion.
Du borde kunna skriva ner en ny bootloader ifrån OpenTX.....
Börja med att hämta hem samma firmware som du redan har i radion och packa upp den.
Starta radion och anslut till datorn så att du får upp disk enheten.
Kopiera ut den firmware filen du nyss hämtade (opentx-taranis någonting .bin) till mappen FIRMWARES, om inte mappen finns får du skapa den.
Koppla bort USB och starta om radion på normalt vis.
Gör ett långt tryck på MENU stega fram med PAGE till SD CARD, gå ner till mappen FIRMWARES tryck ENT gå ner till den bin-filen du nyss kopierade ut och tryck ENT välj Flash Bootloader och tryck ENT.
Nu borde radion fungera normalt igen.
/Jonas

bosv
2017-04-22, 12:52
Hittar ingen bra fil att ladda ner. När jag googlar kommer jag till Companion 2.0.12 inte OpenTX firmware.
Har du nån hint var jag kan ladda ner ?
Har alltså 2.0.12 i radion
Hoppas du orkar med alla mina frågor

FinnbyFraggel
2017-04-22, 13:14
Hittar ingen bra fil att ladda ner. När jag googlar kommer jag till Companion 2.0.12 inte OpenTX firmware.
Har du nån hint var jag kan ladda ner ?
Har alltså 2.0.12 i radion
Hoppas du orkar med alla mina frågor

Hmm, okej, lite för gammal för att den ska ligga ute....
Jag har den fil du behöver, kontaktar dig via PM...

/Jonas

bosv
2017-04-22, 14:42
:applouse: :applouse: :applouse:

För första gången får jag upp menyn med 'trimmerstarten' och jag hittar radion i Companion.

Jag bugar och tackar.

Tack för all hjälp

Nu ska jag uppgradera till 2.1.9 också

FinnbyFraggel
2017-04-22, 14:47
:applouse: :applouse: :applouse:

För första gången får jag upp menyn 'trimmerstarten' och jag hittar radion i Companion.

Jag bugar och tackar.

Tack för all hjälp

Nu ska jag uppgradera till 2.1.9 också

Gör man rätt brukar det fungera ;-)
Kul att lösa "märkliga" fel :-)

/Jonas

bosv
2017-04-22, 15:00
Nu är det uppgraderat också
Tack igen

Utmanaren2002
2017-04-29, 11:50
Har problem att skapa egna ljudfiler som funkar i opentx! Jag har tidigare använt demosidan på Acapela för att omvandla text till mp3 och sedan konverterat mp3 i audacity till 32000 wav filer och det har funkat klockrent. Nu verkar det som att Acapela har stoppat kopiering av källfilen så att man inte kan spara mp3 filer utan enbart lyssna? Jag har provat spela in egna ljudfiler i mp3 och sedan konverterat till wav men dessa spelas upp med helt fel hastighet? Mitt ljud blir obegripligt långsamt vid uppspelning i opentx? Någon som vet hur man gör numera?
Tacksam för tips!
Fin valborg
önskar
Göran

McRegor
2017-04-29, 12:28
Nja - jag kan i alla fall få fram mp3-filen, Göran.
Gör så här:
* Öppna Acapella - http://www.acapela-group.com/?lang=sv
* När du skrivit in och testat så det fungerar - Kryssa för "Jag håller med...."
* Ställ pekaren i fältet "Lyssna"
* Högerklicka och välj "Visa ramkälla" (i alla fall i Chrome)
* Sök efter "mp3" så finner du den genererade filen och kan gå vidare.
Roger

pernstig
2017-04-29, 12:47
Det funkar för mig enligt Rogers beskrivning, jag gjorde faktiskt två filer iförrgår utan problem. Kolla i Audacity att inspelnings- och uppspelningshastigheterna står rätt.

Utmanaren2002
2017-04-29, 13:04
Efter att ha bytt till chrome funkar det... Explorer????

Flahultarn
2017-05-01, 21:22
Spenderat eftermiddagen till att föröka läsa ikapp mig på FW / Open TX varianterna och inser att jag blivit ringrostig...

Radion är en tidig X9D och uppenbarligen har jag hängt med till 2.0.8 både med Companion och OpenTX (juli 2014).Var väl i den vevan 2.1 kom och jag fick intrycket att det var saker som strulade med modeller eller något.... Sen dess har jag bara flugit och varit glad =) ända till nu...

Köpte en XM+ Sbus mottagare (från Banggood) och lyckas inte binda den. Misstänker att den är EU-LBT FW (en "1"a skriven på den) och jag kör fortsatt med den INT fw.

Nu till problemet, jag vill flasha om den lilla mottagaren med Int FW med hjälp av radions pinnar i extern-sloten men det verkar inte stödjas i 2.0.8. I vart fall ser inte alternativen ut så när jag startar med trimmarna ihop.

Så frågorna:

1. 2.0 till 2.1 innebär nya ljudfiler och att jag noga måste gå igenom alla modeller så långt är jag med. Men innebär det något mer strul?
2. Med ett flertal X8R, X4R, några L9R och så nu en (inte den sista) XM+ vill jag inte, inte nu iaf, flasha om alla rx till EU-LBT. Med detta kan jag avvakta väl?
3. I vilken FW kom möjligheten att flasha mottagare med radion? Kom det med 2.1 tro?

freddan_6
2017-05-02, 09:55
1) 2.0 till 2.1 innebär att du måste göra om all telemetri. Du bör byta alla ljudfiler. De nya finns här http://voices-21.open-tx.org/opentx-taranis/se/. De nya ljuden började fungera med svensk opentx i nånstans kring 2.1.6, och med engelsk opentx i 2.1.0. 2.1.8 fungerar bra så välj den.
2) Du får välja antigen international eller EU-LBT på allt
3) 2.1.x kan flasha receiver.

pernstig
2017-05-02, 09:56
Även 2.1.9 fungerar bra. Har kört den ett år utan problem.

freddan_6
2017-05-02, 10:37
Även 2.1.9 fungerar bra. Har kört den ett år utan problem.
sorry det var 2.1.9 jag menade ovan.

Flahultarn
2017-05-02, 10:37
1) 2.0 till 2.1 innebär att du måste göra om all telemetri. Du bör byta alla ljudfiler. De nya finns här http://voices-21.open-tx.org/opentx-taranis/se/. De nya ljuden började fungera med svensk opentx i nånstans kring 2.1.6, och med engelsk opentx i 2.1.0. 2.1.8 fungerar bra så välj den.
2) Du får välja antigen international eller EU-LBT på allt
3) 2.1.x kan flasha receiver.Tackar för svaren!

Minst jox blir det väl att fortsätta med INT. I det fallet behöver jag väl bara flasha om ev nya mottagare inköpta inom EU som jag tolkar det. Iaf för resten av den här säsongen. Ska överväga att ta en dag till vintern och göra bytet till EU-LBT.

Då får det bli uppgradering till 2.1.9

FinnbyFraggel
2017-05-02, 11:07
Nu till problemet, jag vill flasha om den lilla mottagaren med Int FW med hjälp av radions pinnar i extern-sloten men det verkar inte stödjas i 2.0.8. I vart fall ser inte alternativen ut så när jag startar med trimmarna ihop.

För att flasha mottagare startar du radion på vanligt sätt och går in i SD-kort menyn och trycker Ent på filen du ska flasha med.
/ Jonas

Skickat från Taranis via Taptalk

Flahultarn
2017-05-02, 11:23
Nu till problemet, jag vill flasha om den lilla mottagaren med Int FW med hjälp av radions pinnar i extern-sloten men det verkar inte stödjas i 2.0.8. I vart fall ser inte alternativen ut så när jag startar med trimmarna ihop.

För att flasha mottagare startar du radion på vanligt sätt och går in i SD-kort menyn och trycker Ent på filen du ska flasha med.
/ Jonas

Skickat från Taranis via TaptalkMen det förutsätter OpenTX 2.1 eller högre väl??

FinnbyFraggel
2017-05-02, 11:42
Hmmm, ja, den funktionen kom ihop med 2.1.x.
/ Jonas

Skickat från Taranis via Taptalk

Flahultarn
2017-05-02, 21:01
Hade en liten misstanke om att bindproblemet jag hade berodde på krypström från min inlödning av RSSI-tåten och det verkar faktiskt vara det. Hade med mottagaren till jobbet och skärskådade den under 60Xlupp och skrapade bort en del fluss eller vad det kan ha varit och nu binder den stabilt. =) Och jag slipper göra något med uppgraderingen just nu =) Får bli efter säsongen känns det som. Men jag bugar för inputen jag fått!

haskell
2017-05-07, 19:59
Hej,
nu har det hänt, diskkrasch och ingen backup på programmen och jag vet ej vilken version av OpenTx jag körde.
Testade med 2.18 men får ett meddelande då jag läser från radion.
62655
Kan jag på ngt sätt kolla i radion vilken version jag kör?
Har blivit lite ringrostig då jag inte har ändrat ngt på ca 4-5 månader

uffe_46
2017-05-07, 20:04
Långt tryck på meny, sen page tills du kommer till version, står vilken version du har i radion där

haskell
2017-05-08, 18:28
Hittade att jag använde 2.1.7 men får fortfarande felet när jag klickar på 'Simulate Tx' .
Undrar vad det kan vara för fel?

uffe_46
2017-05-08, 18:37
Har du installerat 2.17 på din PC http://www.open-tx.org/2016/01/04/opentx-2.1.7 ??

haskell
2017-05-08, 19:48
Ja, det har jag gjort, men när jag klickar 'SimulateTx' så kommer denna feldialog upp och sedan kommer rätt screen upp.
Problemet är den att jag ej får kanal 7 och 8 att fungera och de sköter flapsen. När jag tittar i radion heter dessa inputs MAX
och dessa syns också i Mixer, men när jag rör på switchen som styr flapsen blir det inget utslag på kanalerna(ej heller i channel output eller vad det heter i radion).
6266262663:banghead:

FinnbyFraggel
2017-05-08, 20:08
Det ser ut som om du har en skadad / gammal modell fil som du försöker ladda in.
Börja med att göra en "Read models from radio" eller kopiera över EEPROM.BIN från radion via USB och öppna den i Companion.
/ Jonas

Skickat från Taranis via Taptalk

uffe_46
2017-05-08, 20:39
Ja, det har jag gjort, men när jag klickar 'SimulateTx' så kommer denna feldialog upp och sedan kommer rätt screen upp.
Problemet är den att jag ej får kanal 7 och 8 att fungera och de sköter flapsen. När jag tittar i radion heter dessa inputs MAX
och dessa syns också i Mixer, men när jag rör på switchen som styr flapsen blir det inget utslag på kanalerna(ej heller i channel output eller vad det heter i radion).
6266262663:banghead:

Prova att ändra i Open Tx Input 7 och 8 Suorce till "MAX" och se vad som händer

haskell
2017-05-10, 20:23
Hej igen,
nu börjar det att djävlas ordentligt, kan ej läsa till radion utan får felmeddelande att minnet ej kan tolkas.
Ibland slår radion av under programmering. Frågan är om jag skall nollställa radion helt och hållet? Frågan
är då vad jag skall hämta för filer och uppgradera min X9E med ? Hur skall jag göra med SD-kortet?

FinnbyFraggel
2017-05-10, 21:28
Hej igen,
nu börjar det att djävlas ordentligt, kan ej läsa till radion utan får felmeddelande att minnet ej kan tolkas.
Ibland slår radion av under programmering. Frågan är om jag skall nollställa radion helt och hållet? Frågan
är då vad jag skall hämta för filer och uppgradera min X9E med ? Hur skall jag göra med SD-kortet?
Det känns spontant som du har hårdvaru problem i din radio.
Men det kan förmodligen hända en del inressanta saker med felakig firmware också.....
Under radio inställningarna finns återställnings funktion som nollar alla inställningar i radion, börja där.
Skapa sen en modell manuellt i radion för att verifiera att allt fungerar som det ska.
Koppla in till datorn och försök läsa ut allt som finns i radion, jämför med den modellen du nyss skapade.
Stämmer allt kan du hoppas på att det var något tillfälligt som hände, annars får man börja med ny firmware, ta senaste 2.1.x.
/Jonas

Skickat från min TbooK 10 S(E6N2) via Tapatalk

haskell
2017-05-11, 19:45
Nu kan jag bara prova ny Firmware. Har laddat ned Companion 2.19 på datorn, hur gör jag sen, har glömt hur jag
gjorde förra gången. Det kanske finns någon lathund hur man gör, eller Taranis for Dummies?
Är rädd för att det är hårdvarufel men vill prova ny firmware först.:stupido2:

uffe_46
2017-05-11, 19:57
Nu kan jag bara prova ny Firmware. Har laddat ned Companion 2.19 på datorn, hur gör jag sen, har glömt hur jag
gjorde förra gången. Det kanske finns någon lathund hur man gör, eller Taranis for Dummies?
Är rädd för att det är hårdvarufel men vill prova ny firmware först.:stupido2:


https://www.youtube.com/watch?v=WpYO7HkjxGQ

haskell
2017-05-11, 20:28
Hej, verkar som jag fått det att funka, får kolla mer imorgon och se att allt stämmer. Kollade de där filmerna på tuben
och det förklarade ju allt väldigt bra. Tack så länge för all support.:)

haskell
2017-05-17, 12:11
Hej, behöver lägga in lite höjdroder på min deltavinge vid start. Har letat efter exempel men hittar inte något.
Vill ha denna funktion på en switch, har för mig att jag sett en sådan lösning här på forumet men kan ej hitta den.

uffe_46
2017-05-17, 16:01
Så här kan man göra, med switch SA i mitt läge läger men på 10% på höjden

62755

pernstig
2017-10-30, 13:18
Jag vill ta bort några inaktuella "Radio Profiles" från OTX Companion (2.1.9) men hur gör man det?
64191

uffe_46
2017-10-30, 18:44
Jag vill ta bort några inaktuella "Radio Profiles" från OTX Companion (2.1.9) men hur gör man det?
64191


Välj den profil du vill ta bort, klicka sedan på settings, där finns en remove knapp, alltså man sågar av den gren man sitter på :sarcastic:
Bild uppladdningen funkar inte så jag lägger bilden i min dropbox

https://www.dropbox.com/s/b03gtorpa9b58tb/taranis.jpg?dl=0

pernstig
2017-10-30, 20:03
...sågar av den gren man sitter på :thumbup:
Man tackar!

OlleG
2018-01-29, 19:44
Hej
Kanske är jag lite slö och inte söker på något bra sätt. Men en fråga som det antagligen finns en massa svar på.
Jag har en X9D Plus som ännu går i original SW (2.0.19, 15 Jan 2016)). Jag gjorde ett försök direkt att uppgradera till 2.1.x när jag just köpt den. Det blev totalflopp, fick ett nytt moderkort till slut. Det kan dock varit fel på moderkortet från början eftersom USB anslutningen var konstig hela tiden.

Hur som helst, med det nya moderkortet ville jag inte gå in i uppgraderingssvängen igen utan stannade på originalet. Var helt enkelt trött på allt strul.

Nu är dock frågan om jag borde göra en ansträngning till 2.1.19 och vad jag kan förvänta mig för komplikationer? Kör internationella versionen. Borde jag kanske gå till 2.2.x på en gång?

Kör lite telemetri och en del mixning, men allt fungerar egentligen bra i nuvarande version.
/OlleG

FinnbyFraggel
2018-01-29, 19:50
Det finns problem med servojitter versioner före 2.1.9 så dit bör du gå.
Om du ska över till 2.2.x får du avgöra men det finns inga nyheter som är värda en uppdateringen på en X9D.
/Jonas

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

pernstig
2018-01-29, 20:26
Efter att jag köpte min X9E som hade 2.1. förinstallerat så installerade jag 2.1 även i min X9D+ och såvitt jag minns var dök inga problem upp. Telemetrin är dock omarbetad och man får byta ljudfilerna på SD-kortet till de som stämmer för 2.1. Den senaste versionen, (2.1.9) är stabil och har överlevt sedan den kom i september 2016.

OlleG
2018-01-30, 12:25
Tack.
OK, låter som man kanske borde det trots allt.

Telemetrin är OK att göra om men kommer mixer/servoinställningar att finnas kvar?

Gick själva SW uppgraderingen smärtfritt?
/OlleG

pernstig
2018-01-30, 13:11
Ja på båda frågorna. Jag kan till exempel enkelt flytta modeller mellan sändarna bara jag ser upp med att S1/S2 på X9D+ heter F1/F2 på X9E av någon anledning.
Före uppgraderingen installerar man Companion 2.1.9 och anger där vilken sändare man har i Settings/Radio type (viktigt!) samt vilka options man vill ha (inte så viktigt).
Förlåt om jag är övertydlig :icon_redface:

OlleG
2018-01-30, 22:10
Leif, gjorde du uppgraderingen genom att ladda nya SW i SD-kortet och låta sändaren själv göra installationen?
OlleG

pernstig
2018-01-31, 06:31
Nej, jag uppgraderade från Companion i min laptop.

OlleG
2018-02-01, 15:36
Ledsen men behöver ställa en fråga till.
2.1.9 finns att hämta på www.frsky-rc.com men även OpenTX. Är det någon skillnad? Jag antar att om man uppdaterar via Companion så blir det OpenTX-varianten? Hur gör ni som gjort uppgraderingen?
/OlleG

FinnbyFraggel
2018-02-01, 16:06
Ledsen men behöver ställa en fråga till.
2.1.9 finns att hämta på www.frsky-rc.com men även OpenTX. Är det någon skillnad? Jag antar att om man uppdaterar via Companion så blir det OpenTX-varianten? Hur gör ni som gjort uppgraderingen?
/OlleGJag har bara kört OpenTX , jag har ingen koll på hur versionerna hos FrSky ser ut....
/Jonas

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

peso
2018-02-01, 16:12
Jag har också laddat ned OpenTx varianten.
/PO

pernstig
2018-02-01, 16:23
Ledsen men behöver ställa en fråga till.
2.1.9 finns att hämta på www.frsky-rc.com men även OpenTX. Är det någon skillnad? Jag antar att om man uppdaterar via Companion så blir det OpenTX-varianten? Hur gör ni som gjort uppgraderingen?
/OlleG

Jag är inte säker på att jag förstår frågan. Open TX senaste version heter 2.1.9 och det är den du hittat hos FrSky. Om du laddar ner och installerar programmet OpenTX Companion i din PC och uppgraderar därifrån så letar Companion själv reda på senaste version av OpenTX d.v.s. 2.1.9 (förutsatt att du är uppkopplad mot Internet).

OlleG
2018-02-01, 22:00
Ok. Tack.

OlleG

pernstig
2018-02-02, 07:35
Jag vill bara förtydliga att den absolut senaste versionen av OpenTX heter 2.2.1 som är en ganska omfattande uppgradering utvecklad för FrSky Horus m.fl. Med lite knep och knåp går den att köra i Taranis D+ och Taranis E. OpenTX 2.1.9 är den senaste versionen i 2.1-serien som utvecklades för Taranis E och går utmärkt att använda också till Taranid D+
Tack uffe_46 för påpekandet!

pernstig
2018-03-04, 13:26
Jag har startat en separat tråd om OpenTx så får vi inlägg i ämnet på samma ställe istället för utspridda på olika FrSky-sändare.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/55355-Open-Tx-det-flexibla-s%C3%A4ndaroperativet?p=434228#post434228

FinnbyFraggel
2018-03-25, 17:42
Hej!

Vet inte hur många av er som använder OrangeRX modul för att flyga med Spektrum mottagare med era Taranis, men jag har noterat ett allvarligt problem som drabbar både X9D och X9E.
Symtomet är att radion helt utan anledning startar om och ofta med felmeddelandet att den saknar SD-kort.
Jag har lyckas härleda problemet till OrangeRX modulen som boven i dramat.
Det finns dock en enkel lösning, klipp av ben 2 och 5 i kontakten inne i modulen, dom ska inte användas och varför dom är anslutna till något är för mig i gåta?
Om ben 2 används för något annat i Taranis vet jag inte, men ben 5 tillsamman med ben 3 och 4 är det vi använder för att skjuta ut ny firmware till våra mottagare.
/Jonas

McRegor
2018-03-25, 21:29
Har kört en sån modul i min Taranis 9D under minst 2 inomhusflyg-säsonger utan problem. Men det finns ju olika Orange-moduler...
Roger

Mr.Bob
2020-08-05, 18:43
ÖÖH ! Väcker denna tråden lite.. !

Vet inte om denna frågan har ställts tidigare MEN.. !!

Nu är det såhär att jag har märkt en längre tid som jag ägt min Taranis X9D att mina roder/servo-utslag är lite sisådär, vet inte om jag kan förklara smidigt men de centrerar inte hundra.
Ofta är det servot som har taskig centrering men jag kan säga att mina SAMTLIGA servon(oavsett märke, storlek eller dyl.) jag använt genom åren har samma symptom.

Kort förklarat, drar jag t ex höjd och släpper spaken så går den till "0" i sitt läge, och hamnar alltid på samma ställe varje gång jag drar höjd, om jag däremot drar dyk så ställer sig servot inte på samma _Nollpunkt_ som när jag drar höjd, det är alltid lite förskjutet.
Kan "justera" denna _nollpunkt_ om jag rör spaken ytterst lite upp eller ner och då stannar den antingen lite höjd eller lite dyk beroende på var jag släpper spaken.
Vi pratar väldigt litet utslag nu, kanske upp till 0.5mm men det räcker för att modeller ska gå i fel riktning efter man släpper spakarna.

Funderat ett tag på nu vad det kan vara och om det går att göra något åt detta, köpa nya gimballs(M9), är det mjukvaran som spöker för mig, eller är det bara så på de flesta sändare(andra fabrikat) som finns där ute på marknaden ?

Någon mer än jag som upplevt/upplever detta "bekymmer" ?

senmathal
2020-08-05, 19:27
På tidiga sändare var detta ett problem men jag tror att man kom till rätta med det ganska snart. Jag har inte märkt av det hela på min. Om det gör någon skillnad vet jag inte men det finns väl hall-gimbals till Taranis X9D att köpa till numera.

/Mats

senmathal
2020-08-05, 19:33
Såg att nu att du själv skrev nya Gimbals (H9) Hall gimbals verka dock benämnas M9. I alla fall de jag hittar. https://www.banggood.com/2-PCS-Frsky-M9-Gimbal-M9-High-Sensitivity-Hall-Sensor-Gimbal-For-Taranis-X9D-X9D-Plus-Transmitter-p-1143691.html?gmcCountry=SE&currency=SEK&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_bgs&utm_content=xibei&utm_campaign=xibei-SSC-SE-en-all-0703-20LP&ad_id=446378253983&gclid=CjwKCAjwsan5BRAOEiwALzomXydjVQWnEfFnYVr0RfFn UaIwty1bpOmT5ACqor9W9SGRyOLCNVB-nxoCUtUQAvD_BwE&cur_warehouse=CN

Mr.Bob
2020-08-05, 19:58
Ändrat!
Kör du original gimbal?

FinnbyFraggel
2020-08-05, 20:19
Problemet har funnits i OTX version före 2.2.x om jag minns rätt.
Sen kan det vara ett tecken på att dina gimbal börjar bli slitna, det finns M9 Halleffekt som "aldrig tar slut".

Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

senmathal
2020-08-05, 20:49
Ändrat!
Kör du original gimbal?

Ja!

/Mats

Mr.Bob
2020-08-05, 21:13
Finnbyfraggel Jag har 2.2.1 i min radio, är ca 2.5 år gammal. Upplevt detta nästintill från start med denna radio vill jag minnas, blivit petigare numera bara med precisionen på flygen.

senmatal har du lust, nästa gång du sitter med sändare och plan, att prova spaka lite och se om du kanske kan se detta fenomen med din radio?

Kan högre expo bidra till detta? Kör med väldigt hög expo
Frågar lite gällande gimbalsen pga att jag vill inte lägga 500kr på nya om problemet ändå inte kommer försvinna..

senmathal
2020-08-05, 22:21
Jag gjorde en test på en 1/4 Cub som jag håller på att göra i ordning. Om jag rör spaken försiktigt bara någon mm åt endera hållet så stannar servot faktiskt någon grad olika beroende på vilket håll jag rört spaken. Det går liksom att få servot att vrida sig en aning utan att gå tillbaka om man säger så. Om det är servot eller radion är dock svårt att säga men det kändes som att det kunde vara radion. Att potentiometern stannar en aning olika. Jag tycker att Taranis har ganska svag återfjädring jämfört med andra radio jag ägt. Kan det påverka det hela? Jag har spänt fjädern på min men tycker ändå den har lite dåligt motstånd.

/Mats

senmathal
2020-08-05, 22:22
Jag testade även att mata in expo över 70% men det gjorde ingen skillnad alls.

/Mats

uffe_46
2020-08-06, 06:05
Att mäta är att veta, det finns batteri testers som kan mäta servo utgången på mottagarens pulser i ms tex ISDT BG 8s kolla i bifogad manual under reciver test, PWM testing, den är också väldigt bra att ha med på fältet och kolla hur mycket man har har kvar i acken efter flygning.

https://www.isdt.co/down/pdf/BG-8S_en.pdf


Finns här bla
https://www.autopartner.se/elektronik/laddare/isdt/isdt-bg-8s?gclid=CjwKCAjwsan5BRAOEiwALzomX_UTlbfvOEzr-zRUrfMKGcSJ5NJh-PeqzNubJnXbs5Q7DbtmfkGSdhoCs5sQAvD_BwE

Gasman
2020-08-06, 12:11
Det finns ju ett fönster på sändardisplayen som kallas Channel Monitor. Tror det är det första som dyker upp efter en Page-tryckning. Där visas vad varje kanal sänder ut, dels som grafiska staplar men även med ett exakt numeriskt värde. Där kan du se om mittläget varierar beroende på vilket håll du rört spaken.

71402

senmathal
2020-08-06, 13:22
Ja så klart kan man ju kolla på det sättet. Det har du rätt i. På min radio går det som mest att få till en diff på 0,4 punkter. Det motsvarar en blipp på trimmen som också är 0,4 punkter på sidrodret. Och då är trimökningen inställd på fin. Jag skulle vilja säga att det är försumbart i praktisk flygning. Dom andra kanalerna hade mindre diff men möjligen även lite hårdare spänd fjäder. Skevrodret ställde sig på samma värde alla gånger och höjdrodret kan man få att diffa 0,1 punkt.

/Mats

mikaelbe
2020-08-06, 13:25
Mäter Channel Monitor verkligen vad som går ut? Jag har en iRangeRx som enligt uppgift skalar om utslagen från 100% till 80% om man kör Spektrum (går att ändra på om man bygger om firmwaren). Dessutom mappar den om kanalerna, man sätter AETR för modellerna i sändaren, sen mappar sändarmodulen om kanalerna till TAER. Fast den mäter värdena från spakarna i och för sig.

peso
2020-08-06, 13:32
Min Taranis X9D Plus som är drygt 2 år gammal har en neutralisering av 0,2 enheter för de kanaler som styrs av spakarna. Jag tror inte man kan begära mycket bättre. Det motsvarar 0.1% av max utslag för kanalerna. Inte många servon som har den noggrannheten. Jag är faktiskt lite imponerad av att spakar med pottar kan vara så noggranna på en budgetradio.
/PO

Gasman
2020-08-06, 20:37
Mäter Channel Monitor verkligen vad som går ut? Jag har en iRangeRx som enligt uppgift skalar om utslagen från 100% till 80% om man kör Spektrum (går att ändra på om man bygger om firmwaren). Dessutom mappar den om kanalerna, man sätter AETR för modellerna i sändaren, sen mappar sändarmodulen om kanalerna till TAER. Fast den mäter värdena från spakarna i och för sig.

Den visar resultatet av Input, Mixer och Servo, dvs exakt det som sändaren skickar ut.

Mr.Bob
2020-08-06, 20:38
Det finns ju ett fönster på sändardisplayen som kallas Channel Monitor. Tror det är det första som dyker upp efter en Page-tryckning. Där visas vad varje kanal sänder ut, dels som grafiska staplar men även med ett exakt numeriskt värde. Där kan du se om mittläget varierar beroende på vilket håll du rört spaken.

71402
Känner till det där fönstret och det är enbart sidoroder som visar mest fel i skillnad, de andra är ca 0.2 och det lilla kan knappast göra så mycket ute i praktiken på servona kan jag tycka.

Det hoppas jag ska bekräftar att jag inte behöver köpa nya gimbals.
Jag blir ju väldigt fundersam vart "felet" isf kan ligga eftersom alla olika typer av servon jag kört med har jag märkt samma sak.

FinnbyFraggel
2020-08-06, 21:08
Chanel monitor visar vad som går ut från radion till sändar modulen.
Beroende på protokoll mellan OTX och sändar modul kan det skilja mellan vad Chanel monitor visar och vad mottagaren ger ut till servot.

@Mr.Bob Använder du den interna modulen med ACCST D8/D16 eller extern modul?
Vilka mottagare använder du?

Om vi i teorin tänker att du använder en extern modul med CPPM kan det vara så att du måste justera värdena i PPM frame.

Jag har original gimbal från min X9D kvar om du vill testa med andra gimbal.
/Jonas

Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

mikaelbe
2020-08-07, 11:50
Chanel monitor visar vad som går ut från radion till sändar modulen.
Beroende på protokoll mellan OTX och sändar modul kan det skilja mellan vad Chanel monitor visar och vad mottagaren ger ut till servot.

@Mr.Bob Använder du den interna modulen med ACCST D8/D16 eller extern modul?
Vilka mottagare använder du?

Om vi i teorin tänker att du använder en extern modul med CPPM kan det vara så att du måste justera värdena i PPM frame.

Jag har original gimbal från min X9D kvar om du vill testa med andra gimbal.
/Jonas

Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

Ja, jag hade problem med min Blade 200 QX med iRangeRx. Channel monitor visade 100% på throttel, men i själva verket var det 80%, så jag fick utöka till 125% eller liknande för att throttle skulle arma. Med OrangeRx blev det som visades på ett ungefär i alla fall. Kanske för att vara mer säker kan man mäta på mottagaren som uffe_46 säger.

Mr.Bob
2020-08-10, 15:53
@Mr.Bob Använder du den interna modulen med ACCST D8/D16 eller extern modul?
Vilka mottagare använder du?

Jag har original gimbal från min X9D kvar om du vill testa med andra gimbal.
/Jonas

Skickat från min Armor_6E via Tapatalk
Har interna antar jag ? haha, har köpt en taranis x9d och använt den som den är, uppdaterat versionen bara för en längre tid sen.
Ska få hjälp av en på klubben att uppdatera den interna sändaren tydligen :)

Har inte lyckats fördjupa mig allt för mycket i radion vad som går att göra, har precis upptäckt LUA-script haha :D

senmathal
2020-08-10, 19:39
För mig har det blivit så att ju ju längre jag har haft den och ju mer jag har hållit på med den desto mer gillar jag den. Det som är bra är att det går att söka på Google allt man behöver hjälp med. Jag är själv ingen hejare på att programmera och klura ut men med lite handledning från någon Youtubefilm eller tips här på forumet så fixar det sig alltid med inställningarna och det är inte mycket som inte går att göra.

/Mats