handdator

Visa fullständig version : FrSKY TARANIS



Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

Deep Purple
2013-04-16, 12:58
Börjar säljas snart

Vad säger dom kunniga om denna ?
http://www.frsky-rc.com/NewProducts/
Tror jag läste att priset skulle vara runt 140 pund i UK, ink aluväska, laddare och acc

http://www.alofthobbies.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/a/taranis2_1.jpg

http://www.microtechnics.eu/images/FrSky/MedRes/Display.jpg

http://www.alofthobbies.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/a/taranis3_1.jpg

http://www.alofthobbies.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/a/taranis2_1.jpg

http://static.rcgroups.net/forums/attachments/5/3/8/8/7/a5679856-84-DSC_6731.jpg

Deep Purple
2013-04-16, 13:03
http://static.rcgroups.net/forums/attachments/2/1/1/0/8/a5672911-230-display-v3.jpg?d=1365125825

Deep Purple
2013-04-16, 13:07
Features:

Full Telemetry RSSI alarms (warns you of signal reception problems before disaster can strike)
Self test of the transmitter antenna
16 channels (more when combined with external module)
60 model memories
64 mixers, 9 flight modes
16 custom curves with 3-17 points each, 32 logic switches
Voice or custom sound alerts
USB and SD card slot for system expansion
Long range system capable of up to 3 times the range of current 2.4 systems
Quad bearing gimbals that are silky smooth
State-of-the-art open source software
Super low latency for ultra quick response (9ms)
Large 212 X 64 backlit LCD screen
Real-time data logging
Receiver lock (program locked to aircraft - limited to FrSky receivers running PXX protocol)
JR Style module bay for additional RF modules and so much more
Selectable flight mode (1, 2, 3, or 4)
2 timers, count up or down, throttle %, talking, etc.
Trims - Adjustable from course to extra fine with extended and exponential trims
Standard trainer jack
ARM Cortex M3 32-bit 60MHz
Integrates with CompanionTX – a FREE computer program that is a transmitter setup buddy. CompanionTX (Windows/Mac/Linux) is used to set-up models with the wizard, save, edit and share your models and settings as well as simulate your transmitter or model setup.
USB connection for firmware upgrades, sound editing, R/W to the microSD card and integrate with CompanionTX
Sticks and pots can be calibrated by the end user
Multiple language support (Radio arrives configured for English language)
Open source community-driven firmware, so unlike with major manufacturers if you need a special function or have good improvement suggestions just raise your voice, and don't be surprised if it's implemented a couple of days later! Visit http://www.openrcforums.com to meet the developers!

Deep Purple
2013-04-16, 13:10
All info här:
https://code.google.com/p/opentx/wiki/OpenTx_FrSky_EN

Deep Purple
2013-04-16, 13:12
Sändaren kan prata svenska om man uppdaterar programmet

Multiple language support: English, French, Italian, German, Swedish, Spanish, Portuguese, Czech, and maybe yours if you contribute with your own translation file! (Radio comes in English language, reflashing is needed to change language)

dvogonen
2013-04-16, 16:49
Det stämmer att man kan redan från start kan ladda in en version av programvaran (OpenTX) där all text på skärmen är på Svenska. Jag har gjort översättningen. Det är samma texter som i OpenTX för 9x, med en del tillägg.
Jag har dock ännu ingen radio med stöd för röstutmatning, så det finns inga Svenska ljudfiler till att börja med. Man får nöja sig med Engelska, Franska eller Tyska.

Fluf
2013-04-16, 17:08
Kan vi inte hitta någon skön gottländning att göra den svenska rösten?

Radion ser onekligen intressant ut, verkar som den har en del gemensam DNA med 9x men utvecklarna tänkt ett steg längre på det mesta. Kan nog bli en bra kombination av pris/prestanda. Bara den är bra betatestad och inte för mycket snålad på när det kommer till brytare och lödpunkter :)

Thomas
2013-04-16, 17:26
Det var enklare förr...

http://www.svensktmodellflyg.se/users/6199/Robot_annons_Hobbyboken1956.jpg

Men utvecklingen är otrolig! Bra pris också.
Denna radio kommer jag definitivt att hålla ögonen på. FrSky är ju numera ett välrenommerat fabrikat.
Ska bli intressant att läsa kommande recensioner...

SteffeB
2013-04-16, 18:32
Den där är väldigt intressant! Gillar frsky, de har så prisvärda och pålitliga grejer (av min erfarenhet)

Det jag inte riktigt gillar är mjukvaran de använder, om den är liknande er9x. Tycker den är svår att förstå sig på, finns nästan för mycket funktioner. Skulle vara nöjd med en mer avskalad variant där bara de vanligaste funktionerna fanns med.

Å andra sidan är jag även rädd för att köpa någon märkesradio där kanske de funktionerna jag behöver inte finns med. Vill även kunna köra Frsky sändare/mottagare då telemetridelarna är så löjligt billiga/bra.

Deep Purple
2013-04-16, 19:10
Jag vill också han en Gotlänsk röst ! haha

Vem köper / får tag i den första Taranisen i Sverige ?

Deep Purple
2013-04-16, 19:55
Redan till försäljning i USA ?

Eller också har priserna kommit upp bara hos Aloft Hobbies i Calefornien
http://www.alofthobbies.com/radio-gear/frsky-telemetry-system.html

199 $ 1265,80 SEK
175 $ = 1113,14 SEK
Med dagens dollarkurs

Sen tillkommer väl sändarmodulen ?

AM
2013-04-16, 20:12
Lite stolt kan jag faktiskt vara. Mitt tjat om att sändaren måste ha en röstmodul blev inkluderat sedan fabriken för mer än ett år sedan avslöjade att de skulle bygga en sändare. :)
Så nu kan man få röstvarningar vid låg batterispänning, hög temperatur, etc...

Deep Purple
2013-04-16, 20:28
Hur många svenskar har varit med och utvecklat mjukvaran ?

FrSKY på Facebook angående när den kommer att säljas:

David Mifsud When is it on the market to purchase?
Gilla · Svara · den 12 april kl. 09:00

FrSky Will be very very soon xD
Gilla · 2 · den 12 april kl. 09:11

AM
2013-04-17, 00:27
Den var lovad till april, men sin vana trogen kan det nog dröja lite längre. Har löfte om sändare i första batchen.

dvogonen
2013-04-17, 07:48
Hur många svenskar har varit med och utvecklat mjukvaran ?


Jag känner inte till någon annan än jag. Men det kan hända att någon annan är med. Utvecklarna använder pseudonymer och det är inte så lätt att veta varifrån folk kommer. Mitt blygsamma bidrag i sammanhanget är att underhålla den Svenska översättningen. Jag har dessutom rättat de buggar jag hittat och gjort en del andra småsaker. Inget att skryta med.

OpenTX är i hög grad drivet av en Fransman som heter Bertrand. Han gör majoriteten av allt arbete och driver projektet framåt. Kring honom finns en grupp av folk från i stort sett hela världen som bidrar i olika omfattning.

AM
2013-04-17, 09:46
Jag har talat mig hes de senaste åren hos FrSky om att telemetrisystemet MÅSTE ha en programmerbar röstmodul. Det är omöjligt att flyga och samtidigt titta på sändarens display. Det måste vara ljud - och allra helst en röst - som varnar för låg batterispänning, räckviddsproblem, temperatur, etc.

PatrikE
2013-04-17, 12:55
Jag förstår inte att man kan konstruera en sändare avsedd för telemetri så fel!...
Att placera skärmen närmast magen...
Och under nackremmen.

Skärmen bör sitta överst så man kan se den utan att leka kurragömma runt mage och remmen.
Dessutom kan man få man repor av "remhaken".

Annars är det säkert en bra radio.
Men om man ska göra nåt nytt bör man ha lite nytänkande!

AM
2013-04-17, 13:48
Nytänkande såsom att man programmerar de varningar man vill ha och får dem i talad text... Man har ändå inte tid att titta ner på en display tycker jag.

McRegor
2013-04-17, 15:30
Håller helt med dig Ove - jag skulle aldrig komma på tanken att börja läsa på skärmen när jag flyger så att få information och varningar "talade" är absolut att föredra. Sen skulle man ju ändå kunnat placera skärmen högre upp som t ex Jeti gjort på sin DS-16 - och gärna så man kan vinkla den för att kunna se texten så lätt som möjligt. För även om man inte avläser den under flykt så kan man ju behöva göra justeringar eller avläsningar när kärran står på backen och då är en lättavläst display en klar fördel.
Roger

Fluf
2013-04-17, 15:43
Enda tillfället jag tittar på någon skärm när jag flyger är på DHT-U displayen för att se RSSI eller altitud, då håller jag upp radion så jag bara kan snegla ner lite lätt.

Jag har inte kollat koden till OpenTX, men kan man begära uppläsning genom att programmera en switch? Tex, om switch4=1 upprepa altitud varannan sekund, om switch4=0 var tyst? Eller är det "bara" larm man kan få uppläst?

Flahultarn
2013-04-17, 18:22
Jag har inte kollat koden till OpenTX, men kan man begära uppläsning genom att programmera en switch? Tex, om switch4=1 upprepa altitud varannan sekund, om switch4=0 var tyst? Eller är det "bara" larm man kan få uppläst?Det vore mumma. Men varannan sekund?? skulle räcka var 10e, eller ännu hellre valbart!

Fluf
2013-04-17, 18:59
Det vore mumma. Men varannan sekund?? skulle räcka var 10e, eller ännu hellre valbart!
ja, det var som exempel :) IOM att det är öppen sås så är det "bara att koda", undran var vad som var färdigt redan fö den funktionen.

dvogonen
2013-04-17, 19:09
Jag förstår inte att man kan konstruera en sändare avsedd för telemetri så fel!...
Att placera skärmen närmast magen...
Och under nackremmen.

Skärmen bör sitta överst så man kan se den utan att leka kurragömma runt mage och remmen.
Dessutom kan man få man repor av "remhaken".

Annars är det säkert en bra radio.
Men om man ska göra nåt nytt bör man ha lite nytänkande!

Taranis är FrSkys första radio och de ville hålla ned tillverkningskostnaden så de återanvänder en existerande gjutform för en äldre JR-radio. Flera andra kinesiska tillverkare har använt den formen tidigare. Nackdelen är att skärmen sitter där den sitter och att radion ser lite omodern ut.
Fördelen är att switchar och pottar hamnar bra till eftersom designen är i högsta grad välbeprövad och välfungerande.
FRsky har dock lovat att inte alls snåla på innehållet i Taranis. Spakar, switchar och pottar skall hålla hög klass. Till skillnad från exempelvis HobbyKings 9xr, som har en helt ny och blingig utsida, men precis lika dåliga komponenter inuti som 9x :-(

FrSky har visat datorgenererade bilder på en kommande radio (Horus). Den skall ha en telemetriskärm högst upp och ser väldigt bra ut. Men när den dyker upp och hur den då ser ut beror nog på hur lanseringen av Taranis går.

numnutchris
2013-04-17, 20:03
Det jag fastnat för med opentx har varit companionen och att kunna programmera modeller via datorn, allt detdär som annars kräver massa knapptryckande o hopp mellan menyerna på liten display har kunnat göras med musklick i stället - dualrates, expon, endpoints, limits, mixar, egna funktioner osv. Visst, fintrimmet måste förstås göras efter livetest men nu när säsongens futaba åkt fram så känns den iaf som en dinosaurie i det avseendet.
Håller FrSkys Taranis utlovad kvalitet så börjar jag vara beredd på märkesbyte iallafall.
Sen har jag nog haft "tur" med min 9XR, efter lite handpåläggning pga gimballkablarna, så har den funkat utmärkt.

Flahultarn
2013-04-17, 20:52
Jo, den ser onekligen intressant ut. Kör en 9X med med FrSky DHT-U och open9X. Har flyttat lite potar och switchar för att få den mer ergonomisk så jag är egentligen väldigt nöjd som det är. MEN, Taranis verkar ta det ytterligare ett steg mot bättre funktionalitet. Ska bli spännande att se reaktionerna när den dyker upp hos folk...

Elflygarn
2013-08-20, 23:04
Jag fick min Taranis idag!

Tog den från Robotbirds i England och fick hem den på tio dagar utan att ha stått i någon kö eller nånting. Det hela gick på knappt 2000 kr ink frakt med en D8R-XP mottagare. Har lekt med den hela kvällen - så här långt är jag DUKTIGT imponerad av OpenTX. Då jag utvecklar mjukvara professionellt sedan 15 år är just open source i radion lite intressant.

Jag har haft en kortare episod nu i sommar med en kinaradio som inte lever upp till helt samma standard och har haft en gammal Futaba 7C 35 MHz:are innan. Taranisen är i en helt annan division. Detta är en seriös utmanare till "märkes"-radio som JR, Futaba osv.

Återkommer med mer info när den blivit flugen med, vilket jag hoppas blir till helgen.

Fluf
2013-08-20, 23:30
Elflygarn, fortsätt gärna rapportera dina intryck av radion, och inte minst den nya mottagaren är jag väldigt nyfiken på.

Har en beställd som borde komma om en vecka eller två.

Elflygarn
2013-08-21, 00:13
Än så länge har jag bara kopplat ihop en mottagare, två gamla servon från "servohinken" och ett batteri och låtit servona prata med radion + lekt med en massa med inställningarna i radion.

Så här långt:

+ Att kunna programmera via USB
+ 60 modellminnen och busenkelt att tanka i / ur konfigurationer från datamaskinen
+ egna ljud och bilder går att importera
+ Mängder med modellbilder förinstallerade - lätt att snabbt se skillnad på vad man har igång. Detta plus Rx-matchningen (som jag inte kunnat testa då jag bara har en Rx) bör göra det hela idiotsäkert med avseende på felval av modell.
+ Den snackar, så man slipper få kritisk info, telemetri, minutvarningar osv på en liten display eller med bara ett pip
+ Modulport, man kan ha 2 olika 2,4 GHz system installerade
+ Alla switchar utom den återfjädrande trainerswitchen + den andra pekfingerswitchen på vänster sida har tre lägen
+ 60 modellminnen
+ JR:s interface med vanliga monopluggar för trainer/externa leksaker som headtracker osv = Lättlödda kontakter som går att få tag på överallt.
+ Valbar "default channel order". Var lite småsur på att den hade gas på 1:an och en helt annan ordning än jag varit van vid från min gamla Futaba. Tills jag noterade att vad som skall vara default var ställbart, naturligtvis...

- Ganska tafflig ack som följer med. Kommer att byta till ett 2S LiPo inom kort.
- Väskan håller "billig kinakvalitet" den med
- Skalet återanvänt från en gammal JR-radio
- Fast antenn. (För att hålla FCC-kraven på att man inte skall kunna boosta sändareffekten?)
- Inte den finaste displayen, ingen kontrastjustering
- Inget distinkt mittläge på sidopottarna. Vill gärna ha det för flaps...

Fler plus än minus hittills, alltså! Man verkar dock ha sparat på precis allt som går att spara på.

Skall ta & göra lite seriösare räckviddstester endera dan också. Nu traskade jag bara nerför gatan med servoknippet och mottagaren och lämnade sändaren på altanen, och det funkade 200 meter på plan mark med lite träd som halvskymde line of sight i alla fall.

SteffeB
2013-08-21, 00:58
Du borde väl flytta ditt "skalet ifrån en gammal Jr-radio" till +sidan. Beprövat och bra! Hellre det än ett till Turnigy 9xr skal.. ;)

numnutchris
2013-08-21, 13:43
du borde väl flytta ditt "skalet ifrån en gammal jr-radio" till +sidan. Beprövat och bra! Hellre det än ett till turnigy 9xr skal.. ;)

+1
:applouse:

Fluf
2013-08-21, 14:42
+1
:applouse:
:thumbup:

dvogonen
2013-08-21, 15:54
Jag fick min Taranis för någon vecka sedan. Jag har flugit med samma mjukvara (openTX) i en FlySky 9x i mer än ett år. Jag har svårt att tänka mig att byta till något annat. Här mina intryck efter att ha flugit 4 gånger:

Först det bra
Spakarna känns väldigt, väldigt mycket bättre än i 9x. Mina centrerar perfekt( tydligen problem för vissa).

Den fördröjning som fanns mellan spakrörelser och roderutslag som finns i alla moduler är helt borta om man använder den interna modulen. Enligt FrSky har radion lägre latency än alla andra system.

Känslan i brytare och pottar "känns" bra. Förhoppningsvis beror detta på att de är av högre kvalitét än i 9x.

Det finns 8 brytare och 6 är trelägesbrytare. Bra.

Det finns 4 potar. Två vanliga och två på sidan som man kan använda för trimning. Bra.

Skärmen är den tokbra utomhus. Hur lättläst som helst i soljus.

Det går att koppla på syntetisk tal på de flesta funktioner. Jag har kopplat en brytare så att när den är tillslagen så rapporterar radion var 30e sekund kvarvarande flygtid. Mycket praktiskt.

Telemetri är inbyggt från början. Syntetiskt tal kan knytas till alla värden. Jag har aldrig förstått vad man skall med telemetri till utan voice-funktion. Bra.

Radion kommer med NiMh-batterier och ett litet nätaggregat. Laddningskretsarna sitter i radion. Laddningen går väldigt fort jämfört med andra sändare jag använt. Jag tror att jag behåller batteriet.

Radion väljer själv om den interna eller externa radiomodulen skall användas. Detta är smidigt eftersom jag använder både FrSky och DSM2-mottagare.

Modeller och ljud lagras på ett standard microSD-kort. Bra.

Det finns en USB-ingång för koppling till PC.

Det finns ett mycket bra PC-program som kan användas för att backa upp programvara och modeller.

Model Match med de nya mottagarna.

Radion saknar både färgskärm och touch-screen. Bra val.

Firmware finns tillgänglig i Svensk översättning.

Sedan det som inte är så bra
Det här är inte en plug-and-play-radio. Man måste lägga en del tid på att lära sig hur den fungerar för att kunna använda alla finesser.

Första generationens FrSky-mottagare stöds inte (dvs V8). Däremot V8-II, D8 och de nya D16 och long range - mottagarna. Man får använda en extern modul.

FrSky har inte skärmat audiodelen ordentligt, vilket leder till brus. I praktiken hörs det inte när man flyger, men det är irriterande inomhus.

Trimpottarna på sidorna har för lite motstånd för min smak. Inte så bra. Lätt att knacka till av misstag.

Skärmen ser inget vidare ut inomhus. Lite dassig.

Samanfattning
Radion känns kvalitetsmässigt som ett stort steg upp från 9x. Den har i princip varenda vettig funktion man kan tänka sig i en RC-radio.
Men för den som vill ha en radio som fungerar med en minimal arbetsinsats och som inte är intresserad av mer än basfunktionerna så är Spektrum DX6i kanske ett bättre val.

Elflygarn
2013-08-21, 21:34
Vi kom fram till ett stort minus till på fältet idag när folk fingrade på mitt exemplar: On-off-knappen är väldigt lös och kan enkelt slås av av misstag, särskilt om man har ett par goggles på sig. Den måste nog moddas en aning.

Fluf
2013-08-22, 15:01
Då behöver vi bara en gotlänning för att spela in de svenska fraserna till varning och telemetri meddelandena :)

Lyssnade just igenom audiofilerna som medföljer i grund;
http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=Firmware&down=29&file=TF%20Card%20contents

Låter som en standard dator-röst.

Skulle föredra HAL2000 eller Stephen Hawkins talsyntes ^^

Ville
2013-08-24, 11:45
Hej
Jag skrev på ett annat ställe att Taranis inte är en nybörjar-radio... Men, jag tar nog tillbaka det, det finns ju lite finurliga mallar att använda. Tar man sig bara lite tid och läser manualen så är det inte allt för svårt att klara en hel del på egen hand.
Anväder normalt Multiplex Royal Pro, men det vete tusan om inte den kommer att förpassas till långlagringshyllan eller säljas.
Jag blir mer nöjd för varje dag som går!

/Ville :applouse:

Elflygarn
2013-08-24, 17:51
Just det här med att kunna ge fri tilldelning av funktioner till kanaler i stället för att vara intvingad i hur nån tänkte på Futaba för 40 år sedan känns ju lite trevligt.

Jag har ändrat mig när det gäller batteriet, jag behåller det som sitter i, det fungerar. Däremot vore en bättre antenn/avtagbar antenn lite trevligt.

Nån som har ett bra förslag på antennmodd?

senmathal
2013-08-24, 21:27
Blir lite sugen på en Taranis måste jag säga. Då jag har en Graupner/JR med likadant skal borde jag känna mig lite hemma med själva hållandet och spakandet av radion. Då det gäller programmeringen torde det inte finnas många likheter. Men har jag förstått det rätt att den inte fungerar med med mina 8 kanalsmottagare av första generationen.

Har försökt att läsa på lite om centreringsproblemen och även hittat något förslag på hur man skulle kunna fixa till det. Verkade som om själva spakarna kärvade lite i mittläget då botemedlet var att smörja axeln på något sätt. Min gissning är att detta är fixat från fabrik nu.

/Mats

Fluf
2013-08-24, 21:34
Blir lite sugen på en Taranis måste jag säga. Då jag har en Graupner/JR med likadant skal borde jag känna mig lite hemma med själva hållandet och spakandet av radion. Då det gäller programmeringen torde det inte finnas många likheter. Men har jag förstått det rätt att den inte fungerar med med mina 8 kanalsmottagare av första generationen.

Har försökt att läsa på lite om centreringsproblemen och även hittat något förslag på hur man skulle kunna fixa till det. Verkade som om själva spakarna kärvade lite i mittläget då botemedlet var att smörja axeln på något sätt. Min gissning är att detta är fixat från fabrik nu.

/Mats
Om du har första gen V8 mottagare kan du helt enkelt köra en matchande JR kompatibel sändare i facket för att få stöd för dem med. Det ligger i modellminnet vilken/vilka sändare som används :)

dvogonen
2013-08-25, 08:51
Blir lite sugen på en Taranis måste jag säga. Då jag har en Graupner/JR med likadant skal borde jag känna mig lite hemma med själva hållandet och spakandet av radion. Då det gäller programmeringen torde det inte finnas många likheter. Men har jag förstått det rätt att den inte fungerar med med mina 8 kanalsmottagare av första generationen.

Har försökt att läsa på lite om centreringsproblemen och även hittat något förslag på hur man skulle kunna fixa till det. Verkade som om själva spakarna kärvade lite i mittläget då botemedlet var att smörja axeln på något sätt. Min gissning är att detta är fixat från fabrik nu.

/Mats

Min radio dök upp för en vecka sedan. Den har inga som helst problem med centering av spakarna. Så åtminstone på den är problemet löst. Om det är en slump eller om det beror på förändringar i produktionen är svårt att säga.

senmathal
2013-08-25, 08:52
Följer en sådan modul med radion ? Nu har jag i och för sig bara en som jag använder plus två som ha varit med om lite tuff markkontakt som jag nog inte tänkt använda mer. Det finns ju ingen anledning att chansa då mottagarna är så pass billiga. Men fungerar samma sändarmodul till både JR och tidiga Frsky mottagare? Det är väl inte samma system vad jag förstår.

/Mats

Elflygarn
2013-08-25, 11:32
Det sitter intern RF i radion, och den kan ta JR-kompatibla moduler som tillval. Man kan alltså ha två stycken radiosystem om man vill.

Min Taranis centrerar spakarna som den skall, så det var nog barnsjukdomar / måndagsexemplar som hade det problemet.

dvogonen
2013-08-25, 20:43
Följer en sådan modul med radion ?
...
Men fungerar samma sändarmodul till både JR och tidiga Frsky mottagare? Det är väl inte samma system vad jag förstår.

/Mats

Den interna radiomodul som alltid finns i sändaren använder FrSkys gamla D-protokoll och deras nya X-protokoll. Den stödjer inte FrSkys äldsta protokoll, V-protokollet.

Modulerna kallas för JR-moduler eftersom de passar i gamla JR-radios. Både Turnigy 9x och Taranis är gjorda för att använda denna typ av moduler. Själva modulerna har alltså ingenting med JR att göra.

senmathal
2013-08-26, 10:17
Det är alltså plasthöljet som är av JR-format? Min FrSky DIY Hack som jag monterat innanför skalet i min JR 35 mhz radio fungerar med både V8 FR och V8 FR II mottagare, hur är det möjligt? Är sändarna kompatibla framåt men inte bakåt så att säga?

/Mats

McRegor
2013-08-26, 10:50
Har svårt att tro att en modul kan vara "framåt-kompatibel" - däremot kan ju mottagarna vara bakåt-kompatibla i viss utsträckning. Kanske inte hur långt bakåt som helst men ett eller ett par steg är kanske inte så ovanligt. Det gäller väl t ex nya Spektrum-mottagare.
Och ja - det är plasthöljet och kontakter som följer JRs gamla standard. Förutom JR har ju Futaba också en motsvarande standard som även Hitec använt i flera modeller. Ja - Futaba har ju en annan modul i vissa av sina 12/14-kanalerssändare och i 10C sitter det en modifierad modul av det ursprungliga formatet.
Roger

numnutchris
2013-08-26, 11:50
Det är alltså plasthöljet som är av JR-format? Min FrSky DIY Hack som jag monterat innanför skalet i min JR 35 mhz radio fungerar med både V8 FR och V8 FR II mottagare, hur är det möjligt? Är sändarna kompatibla framåt men inte bakåt så att säga?

/Mats

V8 är kompatibelt med V-sändarmodulerna. V8 II är nyare och kompatibelt med V8, D samt X moduler (men ingen telemetri i D eller X).

Fluf
2013-08-27, 12:29
Mina damer och herrar

http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=87AA93C8-845D-49E3-A710-5CE9ACAB5822 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__45026__FrSky_2_4GHz_ACCST_TARANIS_X9D_Digital_Te lemetry_Radio_System_Mode_2_.html)
(buddy code)

I lager!!

numnutchris
2013-08-27, 13:33
Mina damer och herrar

http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=87AA93C8-845D-49E3-A710-5CE9ACAB5822 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__45026__FrSky_2_4GHz_ACCST_TARANIS_X9D_Digital_Te lemetry_Radio_System_Mode_2_.html)
(buddy code)

I lager!!

Blev det inte en del i frakt från tjingtjong?
Jag snålar nog och väntar tills den dyker upp i euwh; säsongen börjar ju lida mot sitt slut...

Fluf
2013-08-27, 14:02
Blev det inte en del i frakt från tjingtjong?
Jag snålar nog och väntar tills den dyker upp i euwh; säsongen börjar ju lida mot sitt slut...
Ca 1400 med frakt o allt från tjingtjong, få se om tullen bråkar men det brukar de inte göra.

EUWH kör väldigt lite radioutrustning och har för mig att det beror på en del lagar och regler om import/export av radioutrustning som gör det och skulle gissa på att Taranis inte kommer dyka upp där tyvärr.

Och säsong? Ratt-muff och spak-muff på säger jag bara.

Sedan har jag en beställd från UK med, får se vilken som kommer först. Är i rätt stort behov av den och misstänker att den som blir över är lättsåld.

Pumpe
2013-08-27, 17:01
Jag har alltid fått betala moms och tull utom på ett litet brev.
Då är den uppe i 1750 om man klarar sig med bara moms. plus postens hundring om det inte är EMS frakt.

förstår ditt resonemang men för mig skulle det inte vara värt det.
Vad kostar den från England?

radiocontrol
2013-08-27, 17:17
Mina damer och herrar

http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=87AA93C8-845D-49E3-A710-5CE9ACAB5822 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__45026__FrSky_2_4GHz_ACCST_TARANIS_X9D_Digital_Te lemetry_Radio_System_Mode_2_.html)
(buddy code)

I lager!!

He, he, och nu står det -7 i lager... Den går åt som smör i solsken. :)

Fluf
2013-08-27, 17:36
Jag har alltid fått betala moms och tull utom på ett litet brev.
Då är den uppe i 1750 om man klarar sig med bara moms. plus postens hundring om det inte är EMS frakt.

förstår ditt resonemang men för mig skulle det inte vara värt det.
Vad kostar den från England?
Tullat en gång på 25 order av varierande storlek, så blir lite lotto.

Den från UK betalade jag knappt 2000kr inkl frakt för fast då med den nya 16chan SBUS X8R motaggaren till.

I Sverige kostar den ca 2000kr utan mottagare, och är inte i lager. Så ser inga problem med den affären.

Fluf
2013-08-27, 17:37
He, he, och nu står det -7 i lager... Den går åt som smör i solsken. :)
Det finns fortfarande Mode1'or. Och de är lätta att byta spak på så den funkar lika bra.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__45025__FrSky_2_4GHz_ACCST_TARANIS_X9D_Digital_Te lemetry_Radio_System_Mode_1_.html

dvogonen
2013-08-28, 11:02
Än så länge är den svenska rösten inte inlagd i openTX / Companion9x. Det kommer kanske, men tar ett tag.
För att få svensk ljud med en gång gör man så här:

Ladda ned den svenska rösten från https://googledrive.com/host/0B-YJfIaP5OdPX1JXTXlJNl81b2M/svenskt_ljud_taranis.zip
I den komprimerade filen ligger två kataloger. En med en manlig och en med en kvinlig röst. Själva röstfilerna ligger i underkataloger som heter en. Dessa innehåller alla röstfiler på svenska.

På det microSD-kort som finns i radion ligger ljudkatalogerna i en folder som heter SOUNDS. Den enda katalog som finns från början heter just "en". Den innehåller engelska röstfiler.

Byt namn på en-foldern i radion, så du har en backup. Kopera sedan in en av de svenska en-folderarna i ljudkatalogen i radion.

Klart.

Observera att radion tror att ljudfilerna är på Engelska, så du behöver inte byta röstspråk.

SteffeB
2013-08-28, 20:38
Får man upp telemetrivärden på dusplayen? Separat data för varje modellminne?

Kör med 9x/frsky/DA-02 display nu med den irriterande egenheten att man är tvungen att ändra värden på displayen när 3S eller 4S används för att spänningslarm ska bli rätt...

Ville
2013-08-29, 09:26
Än så länge är den svenska rösten inte inlagd i openTX / Companion9x. Det kommer kanske, men tar ett tag.
För att få svensk ljud med en gång gör man så här:

Ladda ned den svenska rösten från https://googledrive.com/host/0B-YJfIaP5OdPX1JXTXlJNl81b2M/svenskt_ljud_taranis.zip
I den komprimerade filen ligger en katalog som heter en. Denna innehåller alla röstfiler på svenska.

På det microSD-kort som finns i radion ligger ljudkatalogerna i en folder som heter SOUND (eller var det SOUNDS?). Den enda katalog som finns från början heter just "en". Den innehåller engelska röstfiler.

Byt namn på en-foldern i radion, så du har en backup. Kopera sedan in den svenska en-foldern i ljudkatalogen i radion.

Klart.

Observera att radion tror att ljudfilerna är på Engelska, så du behöver inte byta röstspråk.

Hej dvogonen, tack så mycket, ska prova direkt, tackar tackar.

/Ville :applouse:

HangerS
2013-08-30, 10:01
Är det någon som kan bekräfta om det är samma underbara känsla i spakarna på taranis som det va på pcm9x?

Fluf
2013-08-30, 10:22
Är det någon som kan bekräfta om det är samma underbara känsla i spakarna på taranis som det va på pcm9x?
Efter vad jag har hört är det andra gimbals än det var i pcm9x så det är risk att det är en annan känsla.

McRegor
2013-08-30, 10:26
Ja - det är väl högst troligt att det är andra spakar i en ny, relativt billig Kinaradio jämfört med en Japanradio som byggdes för rätt många år sedan och var en "top of the line-radio" på den tiden. Därmed inte sagt att den nya har dåliga spakar men det skulle förvåna om dom matchar de som satt i "originalet".
Roger

Kenneth E
2013-08-30, 10:44
Är spakarna justerbara?
Jag tänker på hårdhet osv.

Ken

neu
2013-08-30, 12:14
Det går att göra kenneth bara att spänna skruvar inne i radion.

Hanger: Den kändes väldigt bra i spakarna (blev själv förvånad av hur bra den kändes) rätt så lik min dx8.

Ska beställa en snart så kan ni känna på den vid nästa fpv-träff om jag har fått den.

//Christian

Kenneth E
2013-08-30, 12:29
Tyvärr inte så intresserad.
Skall ha en jeti ds16.

Fluf
2013-08-30, 13:04
Ska beställa en snart så kan ni känna på den vid nästa fpv-träff om jag har fått den.

Rekommenderar att ställa dig på några väntlistor för den. Har inte sett någon butik som har haft den i lager eller preorder i mer än ett par timmar innan den tog slut. Tex HobbyKing fick in ett gäng, verkar vara ca 150-200 enheter (totalt mode1&2) och de tog slut på ett par timmar.

Den är klurig att få tag på.

neu
2013-08-30, 13:54
Har en i klubben som beställde och det tog bara 10dagar för den att skickas men gör inte så mycket om man får vänta ett tag.

Elflygarn
2013-08-31, 19:47
Fick min på ett par dagar från Robotbirds i UK. Jag stoppade in min beställning precis innan andra omgången kom till handlarna.

neu
2013-08-31, 21:07
Det var elflygarn jag mena men låter som det var mindre än 10dagar :P Har blivit väldigt mycket pengar dom senaste veckorna så vete fan om jag ska riskera min rvjet med en 9x eller köpa en tanaris.

Elflygarn
2013-09-01, 22:06
Har blivit väldigt mycket pengar dom senaste veckorna

För mig med. Tur att man är särbo pga damens doktorandtjänst på annan ort och att hon därför inte har veto på ekonomin... :argue:

Jag hade nog tur med min Taranis, helt enkelt. Jag skulle starta med ny radio till quaden pga att jag hade en satans otur nu i sommar med min kina-radio. Jo, det tog mindre än 10 dagar, det tog ganska precis en vecka. Hade inte bråttom, eftersom jag skulle ha den primärt till quaden, och den är ju inte färdig ännu.

Hittade ett problem när jag pillade med inställningar på Taranisen idag, och det var att det var glapp på den vänstra paddeln när jag testade den. Skruvmejsel & lödkolv, sen var det fixat. Känns som om switchar & pottar & spakar håller hyfsad kvalle, men paddlarna är bortglömda. Jag som gillar flaps till landningar blir då lite grinig.

Elflygarn
2013-09-01, 22:18
Mina damer och herrar

http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=87AA93C8-845D-49E3-A710-5CE9ACAB5822 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__45026__FrSky_2_4GHz_ACCST_TARANIS_X9D_Digital_Te lemetry_Radio_System_Mode_2_.html)
(buddy code)

I lager!!

Såg att de hade fått dem härom dagen. Vilket tryck det är på Taranisen, alltså. Redan backorder.

Anledningen till det trycket är att detta är en revolution. Det viktigaste som denna radion gör är att utmana rena marketing-drivna prestanda. Vad jag menar är detta:
"Denna radion har 7 kanaler. Vill du ha 9, så köp denna för två tusenlappar till."

Lägg sen till att man håller tillbaka saker man skulle kunna göra för att kunna släppa en "uppgraderad" version nästa år. Det sitter ofta samma hårdvara i apparaterna år efter år, men annan mjukvara. Jag har jobbat i en annan bransch som tog fram konsumentprodukter tidigare och vet hur fult spelet kan bli på sånt här.

Samma sak gäller modellminnen och annat som bara handlar om RAM/flashminne eller mjukvara. Taranisen tar, genom Open TX och FrSkys radio ledningen där eftersom den sätter ihop FrSkys beprövade och bra radio med en mjukvara som blåser öronen av marketing-drivna RC-sändare.

Visst, byggkvaliten hade kunnat vara bättre. Jag har redan gjort två moddar på min för att få den bättre. Men detta är första försöket att verkligen revolutionera branschen.

mickmick
2013-09-01, 22:31
Visst, byggkvaliten hade kunnat vara bättre. Jag har redan gjort två moddar på min för att få den bättre. Men detta är första försöket att verkligen revolutionera branschen.

Isf kanske du kan berätta om dina moddar ?

Elflygarn
2013-09-01, 22:44
Båda två är egentligen lagningar av den sisådär fysiska kvaliten på saker och ting.

Mod 1: Lite loctitelim på strömbrytaren för att göra den trögare.
Mod 2: Lagade den glappande paddeln & lödde om den andra så den inte skulle börja göra likadant.

Funderar på att sätta i en SMA-kontakt så man kan byta antenn också. Den som sitter i är ju fast monterad.

Fluf
2013-09-02, 08:47
Funderar på att sätta i en SMA-kontakt så man kan byta antenn också. Den som sitter i är ju fast monterad.
Det är något som jag är sugen på med, byta till min 5dB antenn för att få lite bättre räckvidd och styrka, särskillt på mitt "vanliga" fält där det finns en del störningar som drar ner räckvidden markant.

Sedan kommer man köra nya mottagaren med PCB antenner så man kanske får lite bättre räckvidd där med.

Kenneth E
2013-09-02, 09:00
Då är vi där igen.

Ny radio som är billig och man måste lägga ner en massa arbete och köpa delar till för att få den att fungera, Nej, fy bubblan säger jag. Dessutom riskerar man modeller och bekanta så fort man gör en modifiering på utrustningen.

Håll er istället till beprövad bra teknik som fungerar från början, kostar bara lite extra.
Ken

AM
2013-09-02, 09:24
"Då är vi där igen".... Kenneth, där är du allt snabb i dina kommentarer och kanske inte så väl genomtänkta.
Det är ju så att FrSky-systemet fungerar bra som det levereras från fabriken. Det ska inte behövas en 5dB's antenn. Man har minst 1,5 km räckvidd med den "vanliga" antennen. FrSky's system är ett frekvenshoppande system och hoppar runt på 50 kanaler i sekunden, så risken för att störas är endast möjlig om det finns sändare med fast bärvåg på samtliga 50 kanaler. Så jag är tveksam till att man vinner mer än känslan av större trygghet med kraftigare antenn. Men visst kan det vara kul med lite extra prylar - precis som det kan vara roligare med lite extra bling-bling på bilen, etc.

Jag vet inte hur Taranis'en ser ut inuti, men jag har i lager antennsladdar med en SMA-kontakt i ena änden och den lilla snäppkontakten i andra. http://frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=28

Jag har även 5 dB-antenner och den kraftigare 7 dB "patch"-antenn i lager.

Det viktiga för att ha en bra räckvidd är fortfarande hur antennerna sitter i modellen - 90 graders vinkel och fri "sikt" till sändaren. Samma sak gäller med sändarantennen. Om man "pekar" på modellen med sändarens antenn minskas räckvidden betydligt. Vik sändarantennen 45 grader så att "bredsidan" alltid vänds mot modellen, så får man bästa räckvidd.

Fluf
2013-09-02, 09:28
Det ska ju inte behövas en 5dB's antenn. Du har minst 1,5 km räckvidd med den "vanliga" antennen. FrSky's system är ett frekvenshoppande system och hoppar runt på 50 kanaler i sekunden. Så jag är tveksam till att man vinner mer än känslan av större trygghet.
Jag vet inte hur Taranis'en ser ut inuti, men jag har i lager antennsladdar med en SMA-kontakt i ena änden och den lilla snäppkontakten i andra. http://frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=28

Jag har även 5 dB-antenner och den kraftigare 7 dB "patch"-antenn i lager.

Det viktiga för att ha en bra räckvidd är fortfarande hur antennerna sitter i modellen - 90 graders vinkel och fri "sikt" till sändaren. Samma sak gäller med sändarantennen. Om man "pekar" på modellen med sändarens antenn minskas räckvidden betydligt. Vik sändarantennen 45 grader så att "bredsidan" alltid vänds mot modellen, så får man bästa räckvidd.
Med samma modell, sändare, antenn (3dBi), flygteknik får jag ca1200m på ett fält (i närheten av bebyggt) och 2000+ på öppet fält.

Jag noterar att RSSI varningen på 45% börjar klaga på ca 600m med 3dBi och ca 900m med 5dBi på det störiga fältet.

Visst den frekvenshoppar och får inte någon lockout eller andra dumheter, däremot får jag märkbart skillnad i räckvidd.

edit: Ovan siffror är med FrSky DJT i en Turnigy 9XR och en D8RII-Plus i planet.

PMM
2013-09-02, 11:09
Blev lite nyfiken, eftersom jag såg att folk funderade att byta antenn, Googlade och hittade detta http://www.metageek.net/forums/showthread.php?4814-Antenna-comparison-2dBi-and-5dBi , kanske något att fundera över, eftersom det enl. denna länk tenderar att vidden/bredden på signalerna minskar medan längden ökar......... ville bara bidraga :-))
Mvh Paul

rcnisse
2013-09-02, 11:29
Här har ni bild på nya FrSky. X16D och X12D som ser betydligt modernare ut.
40675

McRegor
2013-09-02, 11:30
Ja, åter så visar det sig att mekaniska komponenter ofta är det som det prutas på när priset går ner. Visst, vi skall inte dra alltför långtgående slutsatser av de problem Elflygarn råkat ut för utan vi får väl avvakta flera rapporter men lite observant får man nog vara på denna typ av problem för relativt billiga sändare.
Även jag är som sagt intresserad men jag låter nog andra agera försökskaniner för så akut är det inte att skaffa ny sändare - min gamla Futaba 10C fungerar fortfarande bra så "ingen ko på isen".
Sen uppskattar jag som sagt detta att man kan ha 2 olika 2,4 GHz-system aktiva och välja via modellminnet samt den fria tilldelningen av kanalordningen - och mycket annat kopplat till mjukvaran. Men till slut så måste också det mera mekaniskt inriktade fungera till 100 % om det skall vara en intressant sändare för mitt vidkommande. Gillar liksom Kenneth inte att börja med att löda om eller göra andra modifieringar. Sen ser ju faktiskt dom "kommande" modellerna intressantare ut - som vanligt alltså..:)
Roger

Fluf
2013-09-02, 12:11
Här har ni bild på nya FrSky. X16D och X12D som ser betydligt modernare ut.
40675

Tidiga 3D concept art från årsskiftet. Jag har inte läst på om dem, men det ser ut som om X16D är Taranis fast med annat skal, samma processor etc. Sedan skulle X16D/X12D initialt ha FrSky egenutvecklad mjukvara medan det blev en crowdsourcad open source istället.

Undrar om ovan nämnda sändare kommer i det utförandet. Ser mest ut som brainstorming och kommer antagligen få en radikalt ändrad prislapp utan nämnvärd ändring i funktion jämfört med nuvarande modell.

Original research, design och inte minst tooling för helt ny mekanik är otroligt dyrt. Jag är nöjd med ett gammalt JR skal så länge funktionen håller och är pålitlig, mjukvaran vet jag är kickass :)

Kenneth E
2013-09-02, 12:20
Visst kan man köpa andra antenner och räckvidden blir i regel längre med högt dB men en sak skall du AM veta innan du säljer antenner med ökad dB så minskar något annat också nämligen användar vinkeln ut från radion mot modellen. Med hög dB kan du bli tvungen att börja rikta radion mot modellen för att ha kontakt.

Och jag tycker inte att jag var snabb, elflygarn hinner inte packa upp radion förrän vi hittar strömbrytare problemet och nu har ägaren hittat fler saker att förbättra.

Tål ni inte lite kritik mot en speciell produkt sälj den inte eller bannlys forum som tar upp saken.

Det jag tycker verkar bra med radion är att man kan köra två olika system från den.
Ken

Elflygarn
2013-09-02, 15:35
Jag var beredd på att hårdvaran kunde vara i behov av lite meckande på denna, det är trots allt en radio för 2 kkr som vi talar om. Taranis är i sitt nuvarande utförande och med nuvarande fysisk byggkvalitet definitivt inte vare sig en nybörjarradio eller nånting som kan passa alla, men den är en frisk utmanare till alla "marketing-driven" apparater därute.

dvogonen
2013-09-02, 17:21
Stöd för att ladda ned Svenska röstfiler finns nu i senaste versionen av Companion9x.
Stöd för att välja det ljud man laddat ned dyker upp i openTX inom mycket kort (koden är på plats, men den skall releasas och det har jag ingen kontroll över när det sker).

Till att börja med finns en röst tillgänglig att ladda ned via companion. Detta var mitt första försök. Den låter bra, men är lite lågmäld. Efter fälttestning har jag nu genererat om rösten för att få den tydligare. Jag har dessutom genererat en annan röst (manlig finlands-svenska). Tids nog dyker de nya och förbättrade rösterna upp via companion, men den som vill få tillgång till dem direkt gör så här:

Ladda ned de svenska rösterna från https://googledrive.com/host/0B-YJfI...ud_taranis.zip (https://googledrive.com/host/0B-YJfIaP5OdPX1JXTXlJNl81b2M/svenskt_ljud_taranis.zip)
I den komprimerade filen ligger två kataloger. En med en manlig och en med en kvinlig röst. Själva röstfilerna ligger i underkataloger som heter en. Dessa innehåller alla röstfiler på svenska.

På det microSD-kort som finns i radion ligger ljudkatalogerna i en folder som heter SOUNDS. Den enda katalog som finns från början heter just "en". Den innehåller engelska röstfiler.

Byt namn på en-foldern i radion, så du har en backup. Kopera sedan in en av de svenska en-foldrarna i ljudkatalogen i radion.

Klart.

Observera att radion tror att ljudfilerna är på Engelska, så du behöver inte byta röstspråk.

Ville
2013-09-02, 21:34
Tack igen dvogonen, ska testa dom nya svenska ljudfilerna. Dina tidigare låter bra, men som du säger lite lågmälda.
Jag fick min Taranis för ett par veckor sen och är helnöjd. Det enda jag gjort är att spänna spakfjädrarna lite, (fast dom var bra som det var, var mest nyfiken att kolla under huven s.a.s.). För priset är det en kanonradio, programvaran tycker jag är kanon, och ändå är jag fullkomligt nybörjare med open TX. Har tidigare sagt att detta inte är en nybörjarradio, men det har jag tagit tillbaka eftersom den funkar även för nybörjare, bara man försöker läsa manualen, (för omväxlings skull).
Just nu känns det som mitt bästa radioköp någonsin. Håller den bara måttet några säsonger så kommer jag vinka adjö till Multiplex som jag använt under många år. Multiplex är en mycket slitstark radio och det hoppas jag FrSky´s apparater också ska vara.

/Ville :)

ulken
2013-09-02, 21:43
Hur är känslan i den? Känns den extremt plastig på ett dåligt vis? Jag funderar på att skaffa den som ersättare till min Devo 7, nu när man ska bli lite mer "seriös". Kan säga att jag är riktigt nöjd med känslan i Devo 7, så då kanske jag inte blir besviken på Taranis? :)

dvogonen
2013-09-02, 23:41
Hur den känns? Det är ju lite subjektivt, men den känns rätt mycket som alla andra plastlådor som Spektrum, Futaba etc säljer nu för tiden (lådorna var bättre förr). Men den knarrar inte när man klämmer på den, så den är väl OK. Den känns absolut inte sämre än de andra i handen.
Spakarna är klart bättre än de instegsmodeller jag provat (Futaba EX6, Spekrum DX6i, Turnigy 9x, Turnigy 9XR). I klass med andra mellanklass-sändare som DX8.
Brytarna och trimmarna känns precis som de skall. Lagom hårda. Man slår inte om dem av misstag.
Det enda jag inte gillar är de sliders som sitter på sidorna. De är alldeles för enkla att rubba av misstag och har inget centerläge.
Men hitintills är jag mer än nöjd med ergonomin.

ulken
2013-09-03, 00:03
Hur är "rattarna" eller vad det kallas då, de längst upp på framsidan? Jag tänkte kontrollera en gimbal med dem (eller slidermojängerna hade säkert varit bättre, om de varit lite bättre gissar jag). Vill att de håller sig på det de är ställda på så att man inte får ofrivilliga kamerarörelser osv.

Egentligen behöver jag inte mer än 8 kanaler, men jag gillar idén med att det är öppen programvara och att det finns så mycket att välja på när det gäller mottagare + möjlighet till moduler. Vilka är målgruppen för Taranis i första hand? Är det nybörjare som vill ha många kanaler till ett bra pris, eller kanske för lite mer avancerade användare som vill kunna ändra olika inställningar som kanske inte går på andra kändare märken i mellanprisklassen?

Om man är relativt ny och inom en överskådlig framtid enbart tänkt flyga multirotor + styra kameragimbal + FPV, är Taranis en bra sändare? Säg att man har en budget på 4000-5000:-, är då det bästa att skaffa en Taranis och spara en hög tusenlappar, eller bör man lägga ner lite extra och köpa t.ex. en Futaba T8FG(S)? Kanske det duger lika bra med en Turnigy 9X egentligen? Å andra sidan tycker jag priset för Taranis är extremt överkomligt, jag har som sagt varit beredd att lägga 4000-5000 på en sändare som jag blir nöjd med några år framöver.

dvogonen
2013-09-03, 01:38
"Rattarna" är helt OK. Men det tycker jag att de alltid brukar vara. Till skillnad från spakar och brytare. De rör sig garanterat inte av sig själv.

Det finns olika målgrupper. Dels de som vill få tillgång till den superflexibla mjukvaran, men vill ha en bra radio som inte behöver modifieras innan det går att använda den. Dels de som vill ha så mycket funktioner som möjligt för pengarna. Och till slut de som vill åt FrSkys utmärkta radiosystem med telemetri.

Om du lägger till mer pengar och köper en Spektrum DX8 eller Futaba T8FG så får du färre funktioner, inte fler.
Å andra sidan finns risken att det finns barnsjukdomar med en helt ny produkt. Särskilt i och med att det är FrSkys första radio. De andra är säkra kort. Vi lär veta vad som var smartast om något år.

Om du kan och vill löda i radion så är en 9x en alldeles utmärkt radio att börja med. Undvik 9xr. Den har sämre spakar och ergonomi. Trimmarna är exempelvis väldigt svåra att hitta när man flyger. Obegripligt hur de tänkte där.

Elflygarn
2013-09-03, 02:06
Jag var själv ute efter kombinationen av FrSkys RF som jag fått gott intryck av från bekanta plus möjligheten till telemetri, RSSI-varningar och en mjukvara som låter mig konfigurera mer än de flesta radioburkar gör.

Jag var inledningsvis lite grinig över att det "bara" erbjöds 8-kanalsalternativ på mottagarna just nu - det finns ju gott om 9-kanalare därute - eller att man skulle behöva koppla ihop flera mottagare och kladda för att få fler kanaler, men tänkte sedan efter lite till:

På flygplanen klarar man sig ju med 6-7 kanaler totalt, AETR + flaps, och 1-2 kanaler till ev utrustning och/eller ställ, men köpte Taranisen framför allt som radio till ett FPV-quadbygge, och den klarar sig bra med 5-6 kanaler beroende på om man monterar gimbal och/eller nåt bling på den.

På quaden blir det allt som allt 4 kanaler för styrningen, 1 för att styra controllern, 1 reserverad till gimbal tilt, 1 till signalvarnare och då är där 2 lediga till en massa skojtramsigt bling (signalvarnaren har genomkoppling). Så 8 kanaler räcker långväga, naturligtvis.

Fluf
2013-09-03, 08:40
Tja, jag kör 7 kanaler nu på min EPP-FPV och det är utan pan/tilt :(

Så jag slog till på en 16kanals mottagare med för att ha lite mer utrymme.

De vanliga 4 kanalerna, en som styr RVOSD samt två kanaler för flaperons = 7

dvogonen
2013-09-03, 20:44
Svenskt röststöd är nu helt på plats både i senaste versionerna av openTX och companion9x. Röstfilerna skall ligga i katalogen SOUNDS/se. Om man vill testa båda rösterna så går det bra att lägga den ena i SOUNDS/en och växla mellan Svensk och Engelsk röst. Det går inte att lägga dem i någon annan språkkatalog eftersom språken har helt olika logik. Jag kommer att fortsätta att hålla Engelska och Svenska kompatibelt.

För den intresserade går det att lägga till egna röstfiler. Jag har använt Acapelas demoröster på nätet. Sedan använder man Audacity för att spela in, normalisera och spara rösten i det något udda ljudformat som krävs.

ulken
2013-09-03, 20:55
Det får nog bli en Taranis, om det går att få tag på inom en snar framtid. Står i kö hos t9hobbysport, och när jag ställde mig i kö var det ca 300 personer före mig... :p

Hur som helst, känns det inte lite som att ringa fröken ur med en svensk röst? Engelska känns lite mer... ja jag vet inte... scifi... eller nåt. Jag kommer köra på engelska iaf... :)

Elflygarn
2013-09-03, 21:13
Ironiskt nog är det inte Taranisen som sinkar senaste projektet, det är alla delarna till min quad.

Väntar på två paket från Hobbyking HK med delar. Ett ligger hos tull/post på Arlanda, och där är det ju nerstängt de närmaste två dagarna, så det sista elgucket + mina BECar är här tidigast fredag skulle jag tro. Det andra paketet med mina Afro ESC:er och en till FrSky D8R-XP har efter cirka 2 veckor äntligen nått statusen "is being processed for departure from Hong Kong", så det är inte här förrän nästa vecka. Snabbt går det inte...

ulken
2013-09-03, 21:41
Ett ligger hos tull/post på Arlanda, och där är det ju nerstängt de närmaste två dagarna.
Är det så illa alltså? Pga Obama då eller? Jag väntar på lite andra prylar, ej rc-relaterat som jag hade hoppats få i morgon eller på torsdag...

dvogonen
2013-09-03, 22:47
Hur som helst, känns det inte lite som att ringa fröken ur med en svensk röst? Engelska känns lite mer... ja jag vet inte... scifi... eller nåt. Jag kommer köra på engelska iaf... :)

Var och en väljer det som känns bäst. Det är ju fördelen med en öppen radio. Den som vill träna sin italienska eller tyska har även möjlighet till det :-)

Själv gjorde jag rösterna eftersom det var en underhållande utmaning att få alla delar på plats. Inte eftersom jag kände ett enormt behov av att ha en helsvensk radio.

När jag nu använder radion har jag till min förvåning upptäckt att det är mycket enklare att höra vad radion säger när den pratar svenska i störiga miljöer. Inte så konstigt kanske. Hur bra man än är på Engelska, så förstår man ju faktiskt sitt modersmål bättre. ScienceFiction-aspekten finns där i 10 minuter sedan känns det uppenbart att alla sändare borde prata.

ulken
2013-09-03, 22:53
Var och en väljer det som känns bäst. Det är ju fördelen med en öppen radio. Den som vill träna sin italienska eller tyska har även möjlighet till det :-)

Själv gjorde jag rösterna eftersom det var en underhållande utmaning att få alla delar på plats. Inte eftersom jag kände ett enormt behov av att ha en helsvensk radio.

När jag nu använder radion har jag till min förvåning upptäckt att det är mycket enklare att höra vad radion säger när den pratar svenska i störiga miljöer. Inte så konstigt kanske. Hur bra man än är på Engelska, så förstår man ju faktiskt sitt modersmål bättre. ScienceFiction-aspekten finns där i 10 minuter sedan känns det uppenbart att alla sändare borde prata.
Tyska, ja det vore något. ACHTUNG! ACHTUNG! Förresten, vad är det man får för röstfeedback? Typ när signalen börjar bli svag t.ex.? Mer? Har den förresten hörlursutgång eller bara inbyggd högtalare?

Elflygarn
2013-09-03, 22:55
När jag pluggade kognitionsvetenskap och läste om människa-maskininterface så nämndes det att det forskats en hel del på det där. Maskiner som pratar reagerar en människa på snabbare, och allra snabbast på det egna språket. Det är anledningen till att viktiga alarm i cockpit på fullskalaflygplan nästan alltid pratar numera.

Ett tidigt sån't system var kabelvarnare på militärt flyg och helikoptrar. Vid lågflygning i gränstrakterna mellan de båda tyska staterna under 1960-1980-talen strök det med en och annan helikopterpilot som flög in i kraftledningar trots att de hade kabelvarnare med sensorer, varningsljus och ett pip. Detta gick bättre när datorn i stället sa "Wire!" till dem.

dvogonen
2013-09-03, 23:02
Det beror på vad man vill ha. Man får ställa in själv vad radion skall säga. Jag tror att vissa systemvarningar är inbyggda (låg batterinivå etc). Själv använder jag en trelägesbrytare för att styra uppläsning av timer1 och timer2 var 30e sekund. Timer1 mäter flygtid och timer2 motortid.
Dessutom har jag lagt på ljud för gaslås av och på.

Den mest uppenbara användningen är annars för att läsa upp telemetrivärden, exempelvis signalstyrka.

Jag tycker att Bertrand gjorde röstfunktionerna lite väl valbara. Man får pilla en hel del för att få till det.

ulken
2013-09-03, 23:05
Finns det något sätt att få t.ex. höjd från en Naza uppläst? Antar att det inte funkar... Finns det någon telemetrimodul som passar för FrSky med altimeter?

Elflygarn
2013-09-03, 23:10
Finns det något sätt att få t.ex. höjd från en Naza uppläst? Antar att det inte funkar... Finns det någon telemetrimodul som passar för FrSky med altimeter?

Denna tex: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19975__FrSky_FVAS_01_Telemetry_Variometer_Sensor .html

Sedan säger man till Taranisen att köra "play value" och knyter den till höjden och sätter en switch på att aktivera den.

ulken
2013-09-03, 23:17
Denna tex: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19975__FrSky_FVAS_01_Telemetry_Variometer_Sensor .html
Trevligt, såg att det fanns (och krävs) en telemetri-hub, antar att denna är direkt kompatibel med Taranis, så att man inte behöver hänga på någon extra grej på sändaren (som man verkar behöva med t.ex. Turnigy 9x)?

SteffeB
2013-09-03, 23:28
...Finns även en fristående variometer utan extra hubb.

dvogonen
2013-09-03, 23:39
Trevligt, såg att det fanns (och krävs) en telemetri-hub, antar att denna är direkt kompatibel med Taranis, så att man inte behöver hänga på någon extra grej på sändaren (som man verkar behöva med t.ex. Turnigy 9x)?

Hubben är till för att koppla in sensorerna i. Den kopplas till mottagaren. Frsky verkar vara i full färd med att gå över till ett helt annat system i de nya mottagarna där man kopplar sensorerna i en kedja som går direkt till mottagaren. SmartPort kallar de det. Men det kvittar lika för Taranis som bara emot data via radiolänk. Och ja, Taranis är redan från början kapabel att visa data på den inbyggda displayen och att läsa upp värden.

Fluf
2013-09-20, 12:38
En låda vid mina fötter från DHL i dag (t9hobbysport.com) och en låda som ligger på lokala postkontoret (hobbyking).

Förvänta unboxing på youtube snart från mig :)

EDIT;
Mumma, plockat upp den framför kameran nu, skall låta Tuben göra lite magi och sedan lägger jag den live.

Fluf
2013-09-20, 16:44
http://www.youtube.com/watch?v=kKI_DzRu-98

Ville
2013-09-20, 19:51
Men varför en "lådöppning" på engelsa? Vill jag se/läsa engelska så finns ju utländska forum för det!?

/Ville :stupido2:

ulken
2013-09-20, 20:05
Hur mycket gick den på inkl frakt och hur många dagar tog det för den att nå Sverige? Står själv i kö på t9hobbysport men har inte hört något från dem än. Senast hörde jag att det var ca 300 före mig i kön... :P

rcnisse
2013-09-20, 21:02
Trevlig och saklig lådöppning. Bra bildkvalitet också, vad har du för kamera?

numnutchris
2013-09-20, 22:11
Ja då förstår man varför du inte hade tid flyga :D
Grattis till nya radion!

Fluf
2013-09-20, 22:46
Men varför en "lådöppning" på engelsa? Vill jag se/läsa engelska så finns ju utländska forum för det!?

/Ville :stupido2:
Tjenis Ville, kör allt på min youtubekanal på engelska för att dela med mig på samtliga forum och andra ställen jag är aktiv på, ge feedback till tillverkare/leverantörer etc :) Det är bökigt att göra dubbla avsnitt av allt. De flesta här i Sverige tycker det är helt ok.


Hur mycket gick den på inkl frakt och hur många dagar tog det för den att nå Sverige? Står själv i kö på t9hobbysport men har inte hört något från dem än. Senast hörde jag att det var ca 300 före mig i kön... :P
Ställde mig i kö där precis efter första batchen hade sålts så jag var med i början på andra batchen (t9 fick 180 enheter i andra batchen har jag för mig och gick endast till de som var på mailing listan innan de kom i lager tror jag). Radio och den nya 16chan mottagaren inkl frakt gick på ganska jämnt 2000kr. DVS det svenska priset minus frakt och mottagare.

Frakten var ett litet dilemma dock. Skickades av t9 med UKpost som sedan sålde uppdraget till NORSK blah blah transportagentur som sedan lämnade över uppdraget till DHL. DHL i sedan tur har ingen bra intern hantering av externa uppdrag (något med att det inte dyker upp i deras egna system) så de hör inte av sig innan utkörning, trotts att min fästmö var hemma hela tisdagen då de "försökte" leverera lyckades de inte. Onsdagen skickade de ut ett AVI med kollinummer (den jag fick från UK post hjälpte inget och det enda man kunde se där var att det var kört till NORSK), AVI't kom fram på torsdagen efter deras telefontider vilket gjorde att jag ringde dem i morse när de öppnade och ville ha en omleverans, vilket de tidigast kunde lösa på måndag då deras bud redan var ute så jag åkte till terminalen och hämtade ut den.

DHL är helt OK på hantering inom landets gränsen men är ingen höjdare på att ta externa uppdrag :(


Trevlig och saklig lådöppning. Bra bildkvalitet också, vad har du för kamera?
Tack så mycket :) Inte säker, lånade kamera och studio på jobbet (vi har en för små reportage och unboxings). Det är en rätt liten men ganska proffsig handhållen DV kamera. Får kolla det i morgon :)


Ja då förstår man varför du inte hade tid flyga :D
Grattis till nya radion!
Jupp, tänkte göra en snabb unbox på den som kom från HobbyKing med och jämföra lite, saker som centrering, serienummer, ljud och studsighet i spakar etc. Misstänker att det kan vara av intresse för en del att jämföra jämnhet eller brist därav i kvalitet och känsla på de olika apparaterna. Båda är (tror jag) från FrSky's andra produktionsbatch men den ena gick till UK och den andra till HK.

Troligen kommer en kompis köpa den andra av mig. Den från HK åkte jag på importavgifter med också (250kr) så totalpriset på den blev ca 1750kr inkl frakt och avgifter, så inte lika bra deal men fortfarande OK. Och ledsen grabbar, om min närmaste vän inte köper den så kommer den gå på auktion för att alla skall få en chans att köpa den inte mer än rätt att den som är mest sugen får den.

neu
2013-09-20, 23:00
Inte säker, lånade kamera och studio på jobbet (vi har en för små reportage och unboxings).

Förklarar varför jag kände igen ''studion'' :D

AM
2013-09-21, 09:44
Hörde från FrSky-fabriken att det tyvärr dröjer några veckor innan de skickar ut nästa batch av sändare. De håller på och gör små förändringar i sändaren.

Fluf
2013-09-21, 10:40
En ganska seriös miss som jag har hittat än så länge är att de pinns som är i JR-modul-facket är en till ett par mm felplacerade vilket gör att man inte kan addera en extra sändarmodul uten lite modifikationer, exakt vad som behövs göras har jag inte utforskat ännu.

Förhoppningsvis något som skall lösas till 3e batchen.

Edit;
Får nog ta och göra en lineup med de mest populära kina-sändarna som jag har hemma och köra en jämförelse. Turnigy 9X (med och utan er9x), Turnigy 9Xr och Taranis.

DennanHMFK
2013-09-21, 11:16
Får ta och bli en Taranis vid nästa byte av sändare.
Min gamla DX7:a är lite fattig på kanaler och 3vägs knappar. :)

Om man vill fortsätta använda sina Spektrum-mottagare, så är det bara att fixa en Spektrum-lådda och stoppa i uttaget på baksidan?

Fluf
2013-09-21, 12:32
Får ta och bli en Taranis vid nästa byte av sändare.
Min gamla DX7:a är lite fattig på kanaler och 3vägs knappar. :)

Om man vill fortsätta använda sina Spektrum-mottagare, så är det bara att fixa en Spektrum-lådda och stoppa i uttaget på baksidan?
Jupp, det skall det vara, just nu är stiften lite off i luckan bak så det är klurigt att få i modulerna men bör fixas innom kort alternativt är det nog rätt lätt att fixa själv. Du väljer sedan i mjukvaran vilken eller vilka sändare du vill använda på varje modell (du kan köra med både FrSky och Spektrum mottagare i samma modell samtidigt om du vill ^^)

DennanHMFK
2013-09-21, 12:40
ofasiken :D

hittade reviews på den hos RCModelReviews ute på Tuben, sitter och kollar för fullt. hehe

ulken
2013-09-21, 13:21
Får nog ta och göra en lineup med de mest populära kina-sändarna som jag har hemma och köra en jämförelse. Turnigy 9X (med och utan er9x), Turnigy 9Xr och Taranis.
Jag börjar få lite panik då jag hoppas få min Discovery Pro nästa vecka och vill gärna ut och flyga så snart som möjligt. Det enda jag saknar nu är en radio som jag vågar lita på. Står som sagt i kö på Taranisen, men det verkar som att det lär dröja innan jag får tag i en sådan, så jag funderar på att skaffa en Turnigy 9X eller 9XR i väntan på Taranisen. Hur är känslan på 9X/9XR jämfört med Taranis? Finns det någon anledning att välja 9XR över 9X?

neu
2013-09-21, 18:13
Köp INTE en 9x eller 9xr om du vill ha en sändare som du kan lita på. Sämsta radion jag någonsin har haft.

dvogonen
2013-09-21, 20:44
Jupp, det skall det vara, just nu är stiften lite off i luckan bak så det är klurigt att få i modulerna men bör fixas innom kort alternativt är det nog rätt lätt att fixa själv. Du väljer sedan i mjukvaran vilken eller vilka sändare du vill använda på varje modell (du kan köra med både FrSky och Spektrum mottagare i samma modell samtidigt om du vill ^^)

Min modulkontakt sitter där den skall och det är inte svårt att få i modulerna på grund av den. Min Taranis är från en rätt tidig omgång.

Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk 4

dvogonen
2013-09-21, 20:53
Köp INTE en 9x eller 9xr om du vill ha en sändare som du kan lita på. Sämsta radion jag någonsin har haft.

Både 9x och 9xr känns helt OK i handen. Spakarna på 9x är OK, men inte lika bra som Taranis. 9xr har riktigt usla spakar.

Min 9x har varit pålitligheten själv i de två säsonger jag släpat runt och misshandlat den. Det är lite av en gördetsjälv-radio men jag gillar den dock skarpt.

9xr är en helt annan radio. Den verkar mer välbyggd, men jag tycker inte om den

neu
2013-09-21, 21:40
Man vill ju bara gråta när man ser lödningarna i 9x. Fick sitta och löda om hela radion och kan absolut inte lita på den så slutade med att jag kastade den och köpte en jr radio till fpv tycker även att programvaran är helt värdelös även er9x och därför så köpte jag ingen taranis.

Fluf
2013-09-22, 13:07
Min modulkontakt sitter där den skall och det är inte svårt att få i modulerna på grund av den. Min Taranis är från en rätt tidig omgång.

Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk 4
Jag har en DJT FrSKy modul i en 9XR där den passar som handen i handsken , bara att sätta i. Med min första Taranis (inte packat upp nr2 ännu) så sitter pinnarna 1-2mm för långt åt vänster och jag kan inte få i FrSky modulen. Kan vara min radio, kan vara batch nr2, skall forska vidare i det. Inga problem för mig för närvarande, men rapporterar bara vad jag hittar allt eftersom.

Förbttringsområden (Batch2);
Saknar utbytbar antenn
Pinsen är lite för långt åt sidan i modulfacket
Pots och slides kan ha et centerklick för att förtydliga var exakta centrum är

Awesome;
Allt annat, speciellt mjukvara, telemetri röstfeddback och 16chan och allt till ett löjligt bra pris.

dvogonen
2013-09-22, 13:24
Man vill ju bara gråta när man ser lödningarna i 9x. Fick sitta och löda om hela radion och kan absolut inte lita på den så slutade med att jag kastade den och köpte en jr radio till fpv tycker även att programvaran är helt värdelös även er9x och därför så köpte jag ingen taranis.

Byggkvaliteten på 9x-sändare kan vara allt från helt under isen till riktigt hyfsad. Jag har haft två och byggt om en tredje till en kamrat. I en fick jag löda om alla ledningar. Lödningarna såg ut som om de var gjorda med förbundna ögon. De två andra apparaterna såg lika bra ut som vilken annan radio som helst. Men jag gillar att löda och arbeta med elektronik, så mig spelade det inte så stor roll. Om man inte kan tänka sig att löda i sin radio så skall man hålla sig borta från 9x.


Vad gäller programvaran så skiftar tycke och smak. Vi är rätt många som föredrar Er9x/OpenTX istället för Futaba/Spektrum etc, men programmen är inte för alla. Gillar man inte 9x med OpenTX så skall man absolut inte köpa Taranis.

Ville
2013-09-22, 14:48
Som Amerikaner brukar säga, "Buy cheap, buy twice". Tyvärr så är det väl ofta så med Kina-prylar.
Jag var väldigt tveksam innan jag köpte min Taranis, men det slumpar ju sig så att jag väntar på Multiplex nya radio och under tiden så kan man ju testa något helt nytt och "billigt". Jag hade väl hört om Open-tx, men inte mer. Några utländska segelflygare snackade gott om systemet så jag blev nyfiken.
Måste säga att jag inte ångrar mig inte en sekund med mitt köp. Visst är själva apparaten av lägre kvalitet än det jag är van vid, men inte så dålig att jag inte kan acceptera den. Med Taranis tycker jag man får mycket för pengarna. Operativsystemet är lite motigt i början, men med lite "kvällstudier" så upptäcker man ett fantastiskt bra system.
Jag kommer definitivt att behålla min Taranis och hoppas att den håller ihop tills nästa sändar generation från FrSky.

/Ville :applouse:

ps. Det finns en fallgrop med Taranisen och det har med laddningen av sändaracken att göra.
OBS! Den medföljande "laddaren" är inte en laddare utan en nätaggregat/power supply. Själva laddkretsen är inbyggd i sändaren.
Med andra ord; koppla inte in din normala laddare till radion, då pajar den vad jag har förstått. Har läst det på RCGroups men kommer inte ihåg var så därför kan jag inte länka till sidan.

/Ville

ulken
2013-09-22, 21:42
Förresten, Fluf, i videon verkar det som att du fått en laddare som inte passar i svenska uttag? Jag mailade för ett tag sedan och frågade T9hobbysport vad det var för kontakt på och fick då svaret "euro plug", vilket jag trodde var den typen vi använder i Sverige?

Fluf
2013-09-22, 22:40
Förresten, Fluf, i videon verkar det som att du fått en laddare som inte passar i svenska uttag? Jag mailade för ett tag sedan och frågade T9hobbysport vad det var för kontakt på och fick då svaret "euro plug", vilket jag trodde var den typen vi använder i Sverige?
Min var en UK uppenbarligen, på lådan finns det en klisterlapp med US, EU och UK (UK var förkryssat på min). Men det är en standard 12v 0,5A så det är bara att köra något man har liggandes. Däremot den runda kontakten som går i sändaren kan vara bra att ha, då jag använder samma till laddare, Fatshark med mera, så den klipper jag och gör en ny ladd-sladd av :)

ulken
2013-09-25, 20:10
Nu blev jag trött på att vänta på min Taranis så jag har beställt en Futaba T14SG istället. Utanför min budget egentligen, men vad gör man när vintern snart är här? :p

Fluf
2013-09-28, 20:06
Fy sjutton vad kul det är att leka med cusom switches/functions på Taranis samtidigt som man kan fixa och modifiera ljud efter eget behov.

Totalt onödigt för det mesta, med exempel på vad jag har gjort för min lilla F35 55mm edf (från basic till rätt avancerat)
(det man brukar kunna göra på en OK radio)
-Deltamix med 10% throttle mixat på höjdroder (då den annars stiger i höga hastigeter)
-Tre olika flyglägen på 3 positions spak för olika känslighet, expo och utslag.
-Medräkning på flygtid basserat på om man ger gas eller ej
(lite smaksättning på radion)
-Hälsningsbilden när man startar radion (fast den blir i 16-gråskala)
41056
-Samt ljudet av en ljussabel (http://www.mediacollege.com/downloads/sound-effects/star-wars/lightsaber/lightsaber_03.wav) när Yoda poppar fram
-Ljudvolym på vänsters slide/pot
(lite smaksättning på F35)
-Svensk röst som meddelar om man Gas Säkrad eller Gas Osäkrad
-Svensk röst som meddelar i vilket flygläge som man lägger sig
-Svensk röst som meddelar varje minut hur lång flygtid som är kvar samt räknar ner de sista 30 sekunder
-Det ballaste av allt! Låten Danger Zone (http://users.netrover.com/~dboy/Dangerboy%20web%20files/DB%20-%20Danger%20Zone.mp3) spelar i bakgrunden så länge motorn är aktiv och låtlängden är timead till flygtiden!


Sjukt kul och flexibel radio. Jag bara älskar den!

Har än så länge bara lagt in min vinge och F35an, har väntat med den stora FPV'n då jag skall byta mottagare och gå över till S.BUS med mera så även RVOSD'n skall programmeras om då.

Elflygarn
2013-09-29, 00:50
Jo custommöjligheterna på denna radion är trevliga.

Jag har jobbat i massor med år med inbyggda system, och är specialiserad på mjukvara. Är inte kvar i embedded-branschen längre, men då jag höll på med det brukade jag säga att jag tycker det är som skojigast när jag kan välja att lösa ett problem antingen i mjukvara eller i hårdvara.

Hittade en sån lösning med Taranisen härom dan när jag skulle testa gimbalen till min quad. Gimbalen tar roll och elevator som inputar för att kunna göra bättre prediktering på gyrorörelserna. Normalt sett hade man ju gjort det med en Y-kabel. Med Taranisen pluggade jag bara in mig på de två lediga kanalerna jag hade och sa till radion att spotta ut ele & ail på dem också.

Kenneth E
2013-09-29, 00:55
Suck, det hade vi på TZ14 för 6 år sedan.

Kom med nyheter.
Ken

neu
2013-09-29, 01:44
Håller med kenneth inget direkt nytt. Det ända nya är att den är så billig. Kan göra alla dessa grejer med min dx8 förutom att få den att prata vilket dx9 kan.

Elflygarn
2013-09-29, 03:03
Min poäng var egentligen inte att Taranis gör detta eller allt annat bra den gör - Kenneth har rätt, det har gjorts förut.

Men frågan är vad som skall kosta i ett radiosystem - bra RF eller mjukvara?

Grejen är den att mycket om vad det snackas om i denna tråden är rena mjukvarufinesser. FrSky har vid det här laget lyckats övertyga en hel del av oss om att de är bra på själva radiodelen. Vad de gör nu är att bryta en gammal kartell bland radiotillverkarna där vi inte fått tillgång till fler modellminnen, fri kanaltilldelning, flera mixar osv om vi inte betalar mer. Open source FTW!

Samma sak gällde på mobiltelefonfronten för en massa år sedan: Allla accepterade en massa begränsningar i mjukvaran, och att olika nivåer på dessa begränsningar dikterade priset. Sen kom Apple med iPhone, och sedan följde koreaner och kineser efter och Google utmanade med ett open source OS.

Skillnaden är att på denna marknaden var kineserna först. Därmed inte sagt att de vinner. Jag och säkerligen många med mig hade nog kunnat betala mer för en radio med Taranis RF-delar, samma kanonbra mjukvara och den byggkvalitet som märkesradio kan ge oss. Men de dagar då man tog mer betalt för programmerbara kanaler eller fler modellminnen är förbi.

Att Taranis släpptes var en räddning för denna utmaningen, uppenbarligen, eftersom Turnigys försök på Open TX kraschade och brann.

Fluf
2013-09-29, 11:49
...bra poäng...
Har alltid varit allergisk mot att "den här möjligheten finns i din mjukvara och hårdvara, betala bara extra $$$ så låser vi upp den funktionen åt dig". Super exempel är server och klientsystem. Allt är på plats men begränsa funktioner och eller användare känns för mig så fel när man väl har köpt lösningen (förstår affärsmodellen men håller inte med).

Inte minst sätter detta press på övriga marknaden att överträffa. Karteller fungerar bara så länge ingen uppstickare får luft, nu är FrSky här med en uppstickare och jag är extremt intresserad av vad Spektrum, Futaba med flera kommer göra åt det.

Det är en komman konkurrens som vi konsumenter endast tjänar på.

Kenneth E
2013-09-29, 12:11
Jag håller med dig att Futaba är svindyra i förhållande till vad man får, borde blivit billigare istället, tekniken är inget märkvärdigt och mekaniken är samma, höljet är plast så vad får man för dessa surt inarbetade pengar vid köp av en Tx-18 Futaba, jo en färgskärm.
Ken

Fluf
2013-09-29, 12:38
Jag är faktiskt glad att färgskärm har undvikits på Taranis. Främst på grund av synlighet i dagsljus. Jag har för mig att det var ett aktivt beslut i Taranis utveckling av den anledningen att välja en kontrastrik gråskala istället.

dvogonen
2013-09-29, 14:55
Att Taranis släpptes var en räddning för denna utmaningen, uppenbarligen, eftersom Turnigys försök på Open TX kraschade och brann.

Jag antar att du menar Turnigy 9XR. Den radion är verkligen ett fiasko. Men de har inte gett upp ännu. De håller på för fullt med en ny radio som siktar in sig direkt på Taranis. På forumet openrcforums släppte SkyNorth nyligen bilder av en prototyp på en 9xr med helt ny elektronik. Enligt SkyNorth själv betalar HobbyKing honom för att göra en version av hans välkända kort för FlySky 9x. Kortet har i princip samma prylar som en Taranis, dvs stöd för ljud, en snabb ARM-processor, mer minne, USB-ingång och stöd för SD-kort. På kortet står Hextronik 9XR Pro. Hextronik är namnet på företaget som äger HobbyKing.
MikeB, som är den drivande kraften bakom Er9x, är den här gången också inblandad på mjukvarusidan. Nu gör alltså HobbyKing rätt och tar hjälp av den community som gjort FlySky/Turnigy 9x till en framgång. Om jag får gissa så kommer radion knappast att vara dyrare än en Taranis. Snarare betydligt billigare. Vi får se.
Jag gillar inte den fysiska formen på 9XR, men konkurrensen från ännu en radio som kan köra OpenTX och Er9x kan bara vara bra för oss konsumenter.

dvogonen
2013-09-29, 15:03
Och här år en bild på den kommande Taranis-utmanaren.
Om man tittar noga så ser man att den har sliders på sidorna och en inbyggd högtalare. Ingetdera finns i nuvarande 9XR. Enligt Brent (dvs SkyNorth) har kortet riktiga knappar istället för de gummiknappar som 9XR lider av. Kanske har de fått till det den här gången.

Elflygarn
2013-09-29, 23:22
Neu, har du hämtat dig efter att ha behövt kräkas åt min Taranis på fältet idag?

Hittade en lysande lösning på mina vassa kanter på landstället på quaden, förresten, så jag slipper att den står på nosen när jag landar den: Vira eltejp på spetsarna & baka in det i krümpslang.

9xR Pro:n ser helt OK ut, men kunde varit lite mer ordning på kablarna. Jag är kabelperfektionist när det gäller all elektronik. Kablar skall sitta snyggt ihopbuntade alltid. (Just kidding, jag fattar att det är en prototyp!)

canoya
2013-10-23, 10:49
Om man nu har en JR 9X (som Taranis mekanik verkar baserad på), men inte är särskilt nöjd med programmeringen av den, kan man inte få tag på Taranis elektronik och helt enkelt byta kort? Jag har ju redan både en FrSKY modul och en Orange DSMX/2-modul så jag behöver ju inte RF-delarna.

/Håkan

Fluf
2013-10-23, 11:43
Om man nu har en JR 9X (som Taranis mekanik verkar baserad på), men inte är särskilt nöjd med programmeringen av den, kan man inte få tag på Taranis elektronik och helt enkelt byta kort? Jag har ju redan både en FrSKY modul och en Orange DSMX/2-modul så jag behöver ju inte RF-delarna.

/Håkan
Efter vad jag har förstått är det bara skalet som är JR 9X, gimballs, switchar, dotterkort med mera är annorlunda? Så likheten med JR är mest kosmetisk för att spara på tooling-kostnader för att designa ett eget skal.

Så i praktiken blir det väll att bygga en helt ny radio i ditt gamla skal i sådan fall. T9 har lite reservdelar, men ser inte moderkortet (dock allt annat)
http://www.t9hobbysport.com/taranis-tx-spare-replacement-parts

canoya
2013-10-25, 14:34
Så i praktiken blir det väll att bygga en helt ny radio i ditt gamla skal i sådan fall. T9 har lite reservdelar, men ser inte moderkortet (dock allt annat)
http://www.t9hobbysport.com/taranis-tx-spare-replacement-parts

Då låter det ju som att det är en bättre affär att köpa en ny Taranis och sälja min JR. Eller lära sig hur programmeringen funkar på JR...

Elflygarn
2013-10-25, 14:35
Det är lite "learning curve" på programmeringen av en Taranis också...

No4
2013-11-04, 13:04
Äntligen har jag fått min. Fick vänta länge. Hade otur och fick strul med frakten också då svenska tullen/posten skickade tillbaka den första gången utan att meddela mig alls. Andra vändan lyckades det.

Har nu bekantat mig med den i ett par dagar och varit ute och provflygit den i helgen. Är mycket nöjd och det känns som om köpet är rätt. Visst återstår det att se hur kvaliten sedan är med tiden. Har kört FrSkye lös sändarmodul i ett par år nu utan några kvalitetsproblem och har ett tjugotal mottagare.

Vill tipsa om om manualen som är mycket välskriven, kanske något att läsa för er som är nyfikna.

https://code.google.com/p/opentx/wiki/OpenTx_FrSky_EN

Har nog aldrig köpt så mycket för så lite pengar.

Fluf
2013-11-04, 13:47
Nu har jag mina (batch2), bara lite nyfiken om någon vet vad det blir för revisionsskillnader på batch3&4 som enligt hörsägen skulle komma med lite ändringar och produceras i en annan fabrik med större kapacitet?

McRegor
2013-11-04, 21:31
Hej Fluf,
Varifrån kommer din "hörsägen" avseende batch 3 & 4 ? Det kom ju en batch förra veckan verkar det som (var det kanske batch 3 ?) men den tog ju slut direkt.
Roger

Fluf
2013-11-05, 11:39
Hej Fluf,
Varifrån kommer din "hörsägen" avseende batch 3 & 4 ? Det kom ju en batch förra veckan verkar det som (var det kanske batch 3 ?) men den tog ju slut direkt.
Roger
Tror det var dvogonen (http://www.rcflyg.se/forum/member.php/4191-dvogonen) som skrev om det i denna tråden. Kolla med honom, han har mest inside info verkar det som.

McRegor
2013-11-05, 12:09
OK - men då kommer det säkert en kommentar ifrån honom...:)
Roger

numnutchris
2013-11-05, 12:19
Hej, har följt tråden lite dåligt så tänkte fråga er som kör Taranis och kan jämföra med 9XR; är modulplatsen bibehållen och funkar openTx (är ute efter inställningarna för PPM, antalet kanaler, framerate etc.) likvärdigt?
Fick nämligen igång mina futabamottagare med 9XRen upp till 12 kanaler så nu borde taranisen börja bli intressant för min del också.

McRegor
2013-11-05, 12:34
Passar på att ställa en fråga jag också...
Att man kan ändra kanalordningen har jag förstått men kan den vara olika på olika minnesplatser - eller är det nån form av "global" inställning ?
Roger

Fluf
2013-11-05, 12:55
Hej, har följt tråden lite dåligt så tänkte fråga er som kör Taranis och kan jämföra med 9XR; är modulplatsen bibehållen och funkar openTx (är ute efter inställningarna för PPM, antalet kanaler, framerate etc.) likvärdigt?
Fick nämligen igång mina futabamottagare med 9XRen upp till 12 kanaler så nu borde taranisen börja bli intressant för min del också.

Taranis är OpenTX, du kan kompilera den själv efter behov. har inte lekt med framerate själv men ser inte någon anledning att det skulle vara skillnad. Man uppdaterar och justerar via Compaion9x som man gör med 9xr och 9x. Om det inte finns kod för det så kan man lösa kod för det :)


Passar på att ställa en fråga jag också...
Att man kan ändra kanalordningen har jag förstått men kan den vara olika på olika minnesplatser - eller är det nån form av "global" inställning ?
Roger
Man sätter en föredragen kanalordning på vad som helst, tex tror jag att jag har ställt RETA. Denna globala blir default på varje modell du skapar, men du kan justera varje modell efter behag när den är skapad så det är bara en "template" du justerar.

Tex i mixern blir det med en RETA när man skapar en ny modell


Ch1 - Rud - 100%
Ch2 - Ele - 100%
Ch3 - Thr - 100%
Ch4 - Ail - 100%


Sedan kan du möblera om dem som du vill eller ladda en annan förinställd template, tex en delta-mix eller en heli 120-grader swash.

Tex så kan en en mix se ut som följande för min vinge


Ch1 - Ele - 60%
- Ail - 100%
- Thr - -7%
Ch2 - Ele - -60%
- Ail - 100%
- Thr - 7%
Ch3 - Thr - 100%


Vilket innebär att jag har en deltamix med 60% höjd och 100% skevroder samt mixat in lite ner-roder basserat på gasen då jag inte vinklade motorn.

McRegor
2013-11-05, 13:14
Bra detta med kanalordningen - den bästa lösningen måste jag säga med en global som kan förändras individuellt per modellminne.
Blir nog en Taranis när dom blir lite enklare/snabbare att få tag i. Uppskattar att man kan ha 2 olika 2,4 GHz-system "aktiva" i sändaren men hade inte haft nåt emot ytterligare ett (kör redan 2 - och har inte börjat med FrSky ännu)...:)
Roger

Fluf
2013-11-05, 13:47
Kanalordningen är bara början, man kan göra så mycket kul med OpenTX så det är löjligt.

Det är enkelt att komma igång. Du har kanalerna som är "output", du har spakarna, fysiska switchar, sliders och logiska switchar som är "input". Det enklaste är att ge en kanal en input, Tex att Kanal 1 är 100% Roder.

Ordningen om jag minns rätt är;
Input -> trim -> Expo, dualrate, kurvor -> mixning -> saftey switch -> output.

En logisk switch kan tex vara X>Y (om det är sant så får man 100 output, om det är falskt -100). En användning för det kan vara att tända en LED-slinga på en EDF för att simulera efterbrännkammare. Den hade då sett ut som följande.

Logic Switch 1 - Ch3 > 75

Då har jag skapat en virtuell spak som ger värde 100 om output efter alla mixar, säkerhetsswitchar med mera är på över 75%.

Om jag istället hade gjort
Logic Switch 1 - Thr > 75

Hade outputten varit 100 om gasspaken hade varit över 75% vilket är nästan samma sak beroende på om du har throttle kurva och/eller en throttle-hold spak.

I mixern lägger jag sedan Logic Switch 1 som input på tex kanal 5. I modellen monterar jag en brytare till kanal 5 som styr LED slingan.

Kan vara lite rörigt innan man pillat på det, men när man väl börjat kan man skapa nästan vad som helst.
Varje input kan använda vilken output som helst som variabel.
Man kan sätta fördröjning och och köra servon långsamt, dvs man kan med två kanaler sekvensiera långsamma landningsställ med lite tajming.
Varje funktion kan vara bunden till en eller flera flightmodes, totalt stöds upp till 9 olika flightmodes.
Du har upp till 32kanaler output som du kan experimentera med + en lång rad virtuella switchar och specialfunktioner som säkerhetsswitchar, ljudeffekter med mera.

Andra praktiska saker man kan göra är att garantera att landningsstället är nere om man har throttle-hold på, ge minimum 25% (med möjlighet till mer om man gör det manuellt) flaps om landningsstället är nere, dynamiskt minska roderutslag beroende på gasinput. Eller vad man nu trivs med att göra.

OpenTX mixningsfunktioner är helt fantastiska.


Och alla dessa mixar och fixar är per modellminne. Och det är 3 knapptryckningar eller liknande för att kopiera ett modellminne om du inte vill göra om alla dina säkerhetsswitchar med mera till nästa modell.

Om det blir för bökigt att programmera i radion så kan du alltid göra det via datorn med en USB-sladd :)

numnutchris
2013-11-05, 14:33
Passar på att ställa en fråga jag också...
Att man kan ändra kanalordningen har jag förstått men kan den vara olika på olika minnesplatser - eller är det nån form av "global" inställning ?
Roger

Har som sagt ingen Taranis än men OpenTx på 9XR funkar så iallafall att jag ställde kanalordning i systeminställningarna, dvs inställningarna för själva radion. Sedan föll den in i resp. modell/minne som man skapade därefter. Men ändrade jag kanalordningen i systeminställningerna verkade den gamla hänga kvar i de modeller jag skapat. Var lite lurigt iom jag petade i "fel" kanalordning från början, lyckades peta i en 12kanalig modul avsedd för graupner som i sin tur internt kastar om kanalordningen från graupner/jr till Futabas AETR. Så det blev lite frustration en stund innan man kom på att ändra kanalordning, sedan skapa ny modell, korrigera kanalordning och skapa ny modell igen iom det blev fel första vändan :) Men sen funkade det peta ut 12 kanaler till 6014-mottagaren, även om det blir köra PPM8 mot alla de där TFR6-orna man samlat på sej...

dvogonen
2013-11-05, 19:05
Tror det var dvogonen (http://www.rcflyg.se/forum/member.php/4191-dvogonen) som skrev om det i denna tråden. Kolla med honom, han har mest inside info verkar det som.

Jag tror inte informationen om produltionsbatchar kommer från mig. Jag har koll på mjukvaran (openTX), men inte på hårdvaran Taranis.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

dvogonen
2013-11-05, 19:12
Har som sagt ingen Taranis än men OpenTx på 9XR funkar så iallafall att jag ställde kanalordning i systeminställningarna, dvs inställningarna för själva radion. Sedan föll den in i resp. modell/minne som man skapade därefter. Men ändrade jag kanalordningen i systeminställningerna verkade den gamla hänga kvar i de modeller jag skapat.

Precis så funkar både openTX och er9x i alla versioner på alla plattformar _utom_ i originalprogrammet i 9xr. Av obekant anledning kopplade HobbyKing bort användningen av kanalordning i mallarna i sin version av er9x, så i just den versionen har kanalordningen inget som helst syfte som jag kan förstå. De gjorde några stycken andra obegripliga förändringar också som väl skulle göra saker lättare, men mest gjorde opensource-utvecklarna förbaskade. Men de fattade galoppen rätt snabbt. Tråkigt nog verkar FrSky på samma sätt ha hamnat på kollisionskurs med huvudpersonerna bakom openTX. Vi får se hur dramat slutar. Inte alls uppenbart att det slutar bra.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

AkeB
2013-11-05, 23:19
Hej alla.

Har försökt en tid att använda treläges knapparna som tvåläges.
Utan förändring i mitt läget.

När man slår över mellan olika lägen

SA↑ ger KN06 = 100
SA- ger KN06 = 100
SA↓ ger KN06 = -100
SA- ger KN06 = -100
SA↑ ger KN06 = 100

Har försökt med Logiska Brytare utan framgång.

AkeB

PS. Tack dvogonen för dom svenska ljudfilerna och hjälpen om hur man gör egna. post #88.
Fungerarar kanon.

McRegor
2013-11-06, 06:26
Det var ju tråkigt om FrSky är på kollisionskurs med personer bakom programvaran. Och det kan möjligen peka på bekymret med att använda open source-programvara i kommersiella produkter. Nu vet jag inte orsaken bakom problemen men som tillverkare av hårdvaran bör man ju rimligen inte ha full kontroll på den mjukvara som man levererar med under dessa förhållanden. Som kund måste man ju å andra sidan ha en enda motpart som kan ta ansvar för hela produkten.
Hoppas nu att detta inte är så allvarligt att det kommer att skapa problem för ägarna av Taranis-sändare.
Roger

Fluf
2013-11-06, 09:01
Hej alla.

Har försökt en tid att använda treläges knapparna som tvåläges.
Utan förändring i mitt läget.

När man slår över mellan olika lägen

SA↑ ger KN06 = 100
SA- ger KN06 = 100
SA↓ ger KN06 = -100
SA- ger KN06 = -100
SA↑ ger KN06 = 100

Har försökt med Logiska Brytare utan framgång.

AkeB

PS. Tack dvogonen för dom svenska ljudfilerna och hjälpen om hur man gör egna. post #88.
Fungerarar kanon.

Nu har jag inte mjukvaran framför mig, men borde du inte kunna köra en loop på neutral switch?

Om du skall använda outputten på Ch6
LS1 (logisk switch1) = Ch6

SA↑ = 100
SA- = LS1
SA↓ = -100

?

dvogonen
2013-11-06, 10:01
Det går att använda en trelägesswitch som en tvålägesswitch men det är lite trixigt. Man måste använda så kallade globala variabler för att hålla kvar information om ett tidigare tillstånd. Jag visar hur man gör för att sätta upp funktionen med hjälp av companion9x. Det går naturligtvis att göra i radion också:

Definiera först två specialfunktioner som tilldelar den globala variabeln GV1 värdet 100 respektive -100 när brytaren når sina ändlägen. Detta gör i princip hela jobbet:
41668

Det går inte att direkt använda globala variabler som indata till en kanal, så vi tar till tricket att definiera en Logisk Brytare (LB1) på ett sätt som gör att den alltid får värdet 1:
41666

Sedan gör vi en mix på kanal 6 som använder GV1 som vikt för den logiska brytaren LB1:
41667

Klart

dvogonen
2013-11-06, 11:39
Det var ju tråkigt om FrSky är på kollisionskurs med personer bakom programvaran. Och det kan möjligen peka på bekymret med att använda open source-programvara i kommersiella produkter. Nu vet jag inte orsaken bakom problemen men som tillverkare av hårdvaran bör man ju rimligen inte ha full kontroll på den mjukvara som man levererar med under dessa förhållanden. Som kund måste man ju å andra sidan ha en enda motpart som kan ta ansvar för hela produkten.
Hoppas nu att detta inte är så allvarligt att det kommer att skapa problem för ägarna av Taranis-sändare.
Roger

FrSky hade ursprungligen för avsikt att göra egen programvara till Taranis. Dessutom ville de gärna få en version av er9x eller openTX gjord för radion. De gav därför en handfull av er9x/openTX-utvecklare tillgång till prototyper av Taranis. Huvudmannen bakom openTX (Bertrand Songis) bestämde sig för att porta en version av openTX till Taranis. Mannen bakom companion9x (Romolo) byggde om companion9x och byggservern för att stödja Taranis. Detta gjorde de vad jag vet utan betalning trots att det var ett omfattande arbete. FrSky färdigställde sedan aldrig sin egen programvara utan släppte istället radion med Bertrands OpenTX. De fick alltså utvecklingen av programvaran till Taranis och en supportstruktur med companion9x och en byggserver online helt gratis. Bra för dem.

I det här läget kunde man tänka sig att FrSky bidrar med resurser för att ta hand om driftskostnader för byggserver, hantering av felrapporter och buggrättning av fel. Alternativt skulle de kunna betala någon för detta. De verkar dock inte intresserade utan förväntar sig att få supporten för Taranis gratis. I praktiken betalar Bertrand och Romolo för att supporta Taranis i och med att de bekostar byggservern. Detta är en ohållbar situation. Vi får väl se hur det går. Det kan hända att det inte blir så mycket mer support för Taranis.

McRegor
2013-11-06, 12:01
Tack Dvogonen för ditt svar.
Ja - jag har ju läst delar av mastodont-tråden på RC Groups om Taranis och förstått att FrSky "fått"/"lånat" en hel del så deras utvecklingskostnader för Taranis borde inte ha varit så överväldigande. Så då kan man ju fråga sig om hela deras koncept är mer eller mindre "lånat"/"plagierat" - t ex deras 2.4 Ghz-system som kanske bara är en form av "kopia" av Futabas Fasst-system inkl bus-arkitekturen... Jag är inte man att avgöra detta men man börjar ju fundera lite när man hör hur det gått till med bl a programvaran till Taranis.
Om dom mer eller mindre blåser programvaru-utvecklarna så torde man ligga pyrt till hos dessa fortsättningsvis. Fast som sagt - detta är bara mina egna funderingar efter vad man läst.
Ligger nog lite "lägre" än jag tänkt tidigare när det gäller att skaffa en Taranis - i alla fall ett tag till...
Roger

dvogonen
2013-11-06, 13:48
Tack Dvogonen för ditt svar.
Ja - jag har ju läst delar av mastodont-tråden på RC Groups om Taranis och förstått att FrSky "fått"/"lånat" en hel del så deras utvecklingskostnader för Taranis borde inte ha varit så överväldigande. Så då kan man ju fråga sig om hela deras koncept är mer eller mindre "lånat"/"plagierat" - t ex deras 2.4 Ghz-system som kanske bara är en form av "kopia" av Futabas Fasst-system inkl bus-arkitekturen... Jag är inte man att avgöra detta men man börjar ju fundera lite när man hör hur det gått till med bl a programvaran till Taranis.
Om dom mer eller mindre blåser programvaru-utvecklarna så torde man ligga pyrt till hos dessa fortsättningsvis. Fast som sagt - detta är bara mina egna funderingar efter vad man läst.
Ligger nog lite "lägre" än jag tänkt tidigare när det gäller att skaffa en Taranis - i alla fall ett tag till...
Roger

De har inte direkt blåst någon. Alla har ju bidragit av egen fri vilja. Men det är dålig stil att inte sponsra kostnaden för byggservern som används av deras kunder eller ge Bertrand/Romolo någon form av kickback för deras arbete som bidragit till att göra Taranis till en succé. Detta skulle vara helt marginella kostnader i förhållande till vad utvecklingen av Taranis måste ha kostat.

För nästa radio (Horus) har dock FrSky helt andra planer. De planerar att bygga in krypteringschip i radion och låta användarna köpa tillgång till radions funktioner genom att köpa programuppdateringar online. I det samanhanget kan man naturligtvis glömma öppen programvara som openTX eller er9x. Man får väl hoppas att de ändrar sig, men det ser mörkt ut.
Det ser ut som om open-source och FrSky går skilda vägar efter Taranis.

numnutchris
2013-11-06, 14:12
Jaha, kör FrSky åt samma håll som mediaindustrin blev det mindre intressant.
:thumpdown:

McRegor
2013-11-06, 14:28
Känns därmed lite som "Hon dansade en sommar" om det blir som Dvogonen misstänker.
Roger

AkeB
2013-11-06, 21:20
Det går att använda en trelägesswitch som en tvålägesswitch men det är lite trixigt. Man måste använda så kallade globala variabler för att hålla kvar information om ett tidigare tillstånd. Jag visar hur man gör för att sätta upp funktionen med hjälp av companion9x. Det går naturligtvis att göra i radion också:

Tack dvogonen. Fungerar precis som jag tänkt mig.
Och jag har lärt mig att använda både globala variabler och logiska brytare.

H. Åke B.

Håkan
2013-11-07, 09:52
Försöker ladda ner svenska sound packen med companion9x. Men inget kommer.
Har letat runt lite och sound packen ska visst finnas på http://85.18.253.250/voices/opentx-taranis
men där svarar ingen. Nån som vet något om detta eller t o m har svenska rösterna att skicka?

Håkan

*Edit
Här finns all info i denna tråden när man väl togs sej tid att läsa igenom. Inlägg #53 av dvogonen (tack!) länkar till ljudfilerna. Trevligt att få "Gasvarning" av elin. Bättre kvalitet på de svenska ljuden också, det skrälliga ljudet från orginalrösten är borta.

dvogonen
2013-11-07, 13:52
Jag provade just senaste versionen av companion9x, och det gick fint att komma åt svenska ljudfiler via den.
Filerna ligger på http://93.51.182.154/voices/opentx-taranis/se/
Min teori är att de bytt filserver och ändrat adressen i companion9x, vilket gör att äldre versioner av companion9x tittar på fel ställe.

Skulle byggservern vara nere så finns filerna även utdelade via Google Drive. Google Drive är knölig och du måste ha ett Google-konto för att komma åt filerna, men de finns i alla fall:
https://drive.google.com/folderview?id=0B-YJfIaP5OdPX1JXTXlJNl81b2M&usp=sharing

Jag tror att de fixat den taskiga ljudkvaliteten i de Engelska filerna, men de som kom med radion är riktigt dåliga.

Håkan
2013-11-07, 14:49
Jag har senaste versionen av Companion9x. När jag trycker på "Download" snurrar en cirkel vid muspekaren en sekund, sedan händer inget. Har förstått att hemsidan du nämner borde ha öppnats för att man ska kunna ladda ner en svensk zip-fil. Men den sidan öppnas inte för mej, däremot om jag skriver in adressen själv i en webbläsare hittar den rätt. Kan ju vara något fel på min Windows eller så men det får vara som det är, jag har fått tag i de svenska filerna och fått in ljuden i radion, manuellt i och för sej, men allt är bra.

Elin har en behaglig röst. Det måste väl vara någon verklig person som läst in? Ingen syntetisk röst menar jag.

Tack för hjälpen förresten.

dvogonen
2013-11-07, 15:57
Elin är faktiskt en maskingenererad röst. Den är dock inte helt syntetisk. En riktig människa (som kanske heter Elin) har läst in mängder med ord och delar av ord som sedan plockas samman för att forma hela meningar. Rösten är levererad av Acapela. Man kan prova Elins röst och flera andra röster online här :
http://www.acapela-group.se/text-to-speech-interactive-demo.html


Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Ville
2013-11-09, 21:23
Elin är faktiskt en maskingenererad röst. Den är dock inte helt syntetisk. En riktig människa (som kanske heter Elin) har läst in mängder med ord och delar av ord som sedan plockas samman för att forma hela meningar. Rösten är levererad av Acapela. Man kan prova Elins röst och flera andra röster online här :
http://www.acapela-group.se/text-to-speech-interactive-demo.html

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Hej dvogonen
Jag saknar några ljudfiler för segelflyget. Jag skulle benöva "Termik", "Speed" och "Start". Är det något du kan fixa?

/Ville :)

dvogonen
2013-11-10, 13:03
Det skall nog gå att ordna.
Om någon annan vill ha några specialord så säg till då fixar jag dem samtidigt.

Ville
2013-11-10, 14:39
Tackar tackar. Det är förmodligen Elins röst jag vill ha.

/Ville :applouse:

dvogonen
2013-11-10, 23:21
Jag har uppdaterat ljudbiblioteken och lagt till ljudfiler för speed, start och thermal.
Nu talar ju Elin och Samuel bara Svenska, inte Engelska, så filerna innehåller ljudet för de svenska översättningarna dvs Hastighet, Start och Termik.
Det tar ett tag innan de uppdaterade filerna finns tillgängliga via companion9x. Jag har inte direkttillgång till servern. Men åtminstonde fram tills dess finns de här:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/17640459/svenskt_ljud_taranis.zip

Ville
2013-11-11, 17:43
Tack så mycket dvogonen. Och alla ljud funkar perfekt.

/Ville :)

fortuna
2013-11-12, 17:26
Hej Alla.. Jag har givetvis försökt läsa genom hela tråden och även försökt läsa på knacklig engelsa, men fortfarande står jag som en fågelholk. :-), jag har beställt en Taranis.. så nu var det sagt, men fortfarande är det några frågor, jag har en faslig mängd av mottagare som jobbar i DSM2, Behöver jag ha en extra modul till radion för mina "gamla" mottagare? , om jag ska använda telemetri, vad ska jag då ha?.. snälla, hjälp mig.
Mvh Micke

dvogonen
2013-11-12, 21:01
För dina DSM2-mottagare behöver du en DSM2-sändarmodul.
Den billigaste görs av OrangeRX och säljs av HobbyKing. Den funkar bra.
För att använda telemetrin behöver du FrSky-mottagare. FrSky-mottagarna som har namn som börjar på D eller X har (nästan) allihop inbyggd telemetri. Undantaget de allra billigaste D-mottagarna. Mottagarna med telemetrimöjlighet skickar automatiskt tillbaka signalstyrka till sändaren. Radion kan alltså varna om radiolänken blir skakig. Vill du ha mer data som batterispänning eller höjd så får du köpa fler givare och koppla till mottagaren.
De FrSky-mottagare som har ett namn som börjar på V skall du undvika. De har inte telemetri. De äldsta V-mottagarna funkar inte med Taranis över huvud taget.
FrSky tillverkar dessutom mottagare som är kompatibla med Futaba eller Hitec. Dessa skall du inte köpa. Namnen börjar inte på D eller X.

Ville
2013-11-12, 22:35
Hej Alla.. Jag har givetvis försökt läsa genom hela tråden och även försökt läsa på knacklig engelsa, men fortfarande står jag som en fågelholk. :-), jag har beställt en Taranis.. så nu var det sagt, men fortfarande är det några frågor, jag har en faslig mängd av mottagare som jobbar i DSM2, Behöver jag ha en extra modul till radion för mina "gamla" mottagare? , om jag ska använda telemetri, vad ska jag då ha?.. snälla, hjälp mig.
Mvh Micke


För dina DSM2-mottagare behöver du en DSM2-sändarmodul.
Den billigaste görs av OrangeRX och säljs av HobbyKing. Den funkar bra.
...

Hej
Måste bara få fråga om Orange-mottagarna är godkända i Sverige/EU? Läste någonstans att så inte är fallet?

/Ville :)

fortuna
2013-11-13, 05:02
För dina DSM2-mottagare behöver du en DSM2-sändarmodul.
Den billigaste görs av OrangeRX och säljs av HobbyKing. Den funkar bra.
För att använda telemetrin behöver du FrSky-mottagare. FrSky-mottagarna som har namn som börjar på D eller X har (nästan) allihop inbyggd telemetri. Undantaget de allra billigaste D-mottagarna. Mottagarna med telemetrimöjlighet skickar automatiskt tillbaka signalstyrka till sändaren. Radion kan alltså varna om radiolänken blir skakig. Vill du ha mer data som batterispänning eller höjd så får du köpa fler givare och koppla till mottagaren.
De FrSky-mottagare som har ett namn som börjar på V skall du undvika. De har inte telemetri. De äldsta V-mottagarna funkar inte med Taranis över huvud taget.
FrSky tillverkar dessutom mottagare som är kompatibla med Futaba eller Hitec. Dessa skall du inte köpa. Namnen börjar inte på D eller X.

Dvogonen!, Tack för ett mycket uttömmande svar, superduper tack.. ytterligare 1 fråga, om jag vill koppla ihop flera mottagare tex, 2 st 6 kanalers mottagare till 12 kanaler, ( har ett flygplan som vill ha 11 kanaler idag. :-) )går det att utföra och hur i såfall..Mvh M

dvogonen
2013-11-13, 07:42
Det skall gå på flera olika sätt (jag har inga plan som behöver så många kanaler, så här talar jag inte av erfarenhet, bara av vad jag läst).
Du kan använda både det interna radiosystemet och sändaren i modulfacket samtidigt och ha en mottagare av varje sort med upp till 8 kanaler. Då får du 16 kanaler fördelade på en FrSky-mottagare och exempelvis en DSM-2 mottagare.
Eller så kan du använda det inbyggda radiosystemet (det har 16 kanaler har jag för mig) och två nya X-mottagare. Mottagarna kan dela på de 16 kanalerna.
Eller så kan du använda en ny X-mottagare ansluten till 8 normala servon Och till ytterligare servon via den nya digitala servobussen. Men dessa nya servon måste kunna prata via en digital servobuss, så det duger inte med vilka som helst.

fortuna
2013-11-13, 16:13
Det skall gå på flera olika sätt (jag har inga plan som behöver så många kanaler, så här talar jag inte av erfarenhet, bara av vad jag läst).
Du kan använda både det interna radiosystemet och sändaren i modulfacket samtidigt och ha en mottagare av varje sort med upp till 8 kanaler. Då får du 16 kanaler fördelade på en FrSky-mottagare och exempelvis en DSM-2 mottagare.
Eller så kan du använda det inbyggda radiosystemet (det har 16 kanaler har jag för mig) och två nya X-mottagare. Mottagarna kan dela på de 16 kanalerna.
Eller så kan du använda en ny X-mottagare ansluten till 8 normala servon Och till ytterligare servon via den nya digitala servobussen. Men dessa nya servon måste kunna prata via en digital servobuss, så det duger inte med vilka som helst.
Förbaskat utömmande svar.. nu vet jag .. Tack så mycket.

adekvat
2013-11-14, 00:59
Finns det någon butik som säljer frsky taranis i nuläget?

Fluf
2013-11-14, 08:24
Finns det någon butik som säljer frsky taranis i nuläget?
Många säljer men ingen har i lager. Rekommenderar att ställa dig på väntelista hos valfri återförsäljare.

Johan Burman
2013-11-15, 13:48
Många säljer men ingen har i lager. Rekommenderar att ställa dig på väntelista hos valfri återförsäljare.

Jag har köat sedan mitten av september hos t9hobbysport.com. Igår fick jag hem min Taranis. Såg f ö att den även finns i lager hos hobbyking i mode-1-version (som dock enligt utsago enkelt kan ändras till mode-2).

UPJ
2013-11-15, 13:48
Mode 1 finns på Hobbyking. Lätt att ändra till mode 2.

//Uffe

vire
2013-11-15, 15:13
hur svårt är det
blir det samma känsla i spakarna då jag ändrar

vire
2013-11-15, 15:27
det finns bara 10 st kvar på hobbyking mode 1 är det lätt att ändra spakarna

Fluf
2013-11-15, 15:44
hur svårt är det
blir det samma känsla i spakarna då jag ändrar

Känslan blir exakt den samma (eller som du justerar den)


http://www.youtube.com/watch?v=UdofcIeQBHs

Du behöver inte flytta något alls, bara lätta på några skruvar och släppa på ett par andra :)

Slå till :)

senmathal
2013-11-15, 16:41
det finns bara 10 st kvar på hobbyking mode 1 är det lätt att ändra spakarna

Det står 10+ vilket jag antar betyder att det finns minst 10 st kvar.

/Mats

simonarvestrand
2013-11-15, 17:05
Finns det nn fjädrande brytare på den ? vart sitter den isåfall som standard?

Håkan
2013-11-15, 17:40
Det finns en fjädrande tvålägesbrytare och den sitter längst upp/bak till höger.
Normalläget är brytaren i läge bakåt. Om sändaren står upp framför en.

dvogonen
2013-11-15, 17:41
Ja det finns en. Den sitter längst åt höger längst bak på "axeln".

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

simonarvestrand
2013-11-15, 20:02
och allt är rejält uppsträckt så det är bökigt att flytta ? skulle behöva en billig reservradio och jag vill ha den dlgvänlig

ssn
2013-11-15, 22:11
Kanske finns det en "knäantiskak" vid maidenflygningr också?

Behöver ingen ny radio men.... Vill HA är BEROENDEFRAMKALLANDE!
Men det får bli lite mer flygande leksaker först!

DX6i får duga....

Med vänlig hälsning
Sven-Olof

Håkan
2013-11-15, 22:36
och allt är rejält uppsträckt så det är bökigt att flytta ? skulle behöva en billig reservradio och jag vill ha den dlgvänlig

"dlgvänlig" vad betyder det för en okunnig?

Här är en bild på kablarna: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=25722193&postcount=11
Där har den fjädrande kontakten flyttats till vänstra sidan.

Stig Johansson
2013-11-16, 07:46
Hej

Jag är impad över allt som går att göra med denna radio. Men jag skulle vilja ha ett ärligt svar om vad ni verkligen använder i daglig flygning.
Själv har jag en Futaba 10:a där jag använder de vanligaste funktionerna( då menar jag expo,end. p osv) jag har även en fri mixer på en omk där jag kopplar sida till höjd/dyk för att få långsamrollarna raka. Men min fantasi tar slut där. Vad använder ni mera?

Stig

simonarvestrand
2013-11-16, 08:43
dlgvänlig = kan hantera butterflymix och lite andra mixar och har en fjädrande switch som används vid uppkast.
egentligen inget konstigt alls , det är just switchplaceringen som sällan är som man hoppas , eller aldrig?

jonte_malmö
2013-11-16, 09:37
Såja, då är jag snart med i taranis klubben :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Håkan
2013-11-16, 09:58
Hej

Jag är impad över allt som går att göra med denna radio. Men jag skulle vilja ha ett ärligt svar om vad ni verkligen använder i daglig flygning.
Själv har jag en Futaba 10:a där jag använder de vanligaste funktionerna( då menar jag expo,end. p osv) jag har även en fri mixer på en omk där jag kopplar sida till höjd/dyk för att få långsamrollarna raka. Men min fantasi tar slut där. Vad använder ni mera?

Stig
Jag flyger bara helikopter, och under flygning använder jag bara de fyra spakarna och switcharna för idle-up 0, 1 och 2 och throttle-hold. Idle-up switchen låter jag även styra dual-rate. Det är de vanliga heli-mixarna, inget märkligt egentligen. Jag har en timer som säger flygtiden varje minut, den går igång så fort motorn går, en timer som räknar total tid med modellen vald och så finns aktuell tid också. Batterimätare som även varnar med röst om radions batterispänning är låg. När jag sätter på radion säger den "gasvarning" om throttle inte står på noll och "brytarvarning" om nån brytare inte står i rätt läge vid start av radion. Telemetrin varnar med röst "svag radiosignal" och "kritisk radiosignal" och "telemetri försvann" och "telemetri åter" så det känns tryggt för radiolänken. Tal och skrift är på svenska.
Det är väl ungefär det under normal flygning.

Sen när jag skapar en ny modell så kan jag göra det med färdig mall i radion, den sätter upp alla mixarna för t.ex. en helikopter i mitt fall. Jag får titta till mixervärdena för pitch/gas-kurvorna och jag kan ta t ex bort en kurva och lägga fast gasvärde istället. Även titta till gyroförstärkningen eller om jag lägger ut den på en knapp med heading hold/rate eller lägger den på en potentiometer för enkel justering vilket kan vara bra i början med en ny heli. Men även om det är enkelt i radion så jag brukar sätta upp modellerna i PC-programmet companion9x. Där finns en mycket enkel guide att följa för inställning av en ny heli, motorplan, glidplan, deltavinge. Här i gör jag all setup som jag kan göra i förväg, det ger en mycket bättre överblick än den ändå relativt lilla skärmen och jag kan ta upp andra modeller och lägga sida vid sida och jämföra. På en minut är den nya modellen överförd till radion inkl usb-inkoppling och sånt. Skärmen som visar servoutslag är bra att titta på så att servona får rätt signal. Jo, och skapar jag en egna uppstartbilder som visas på displayen.
Har också satt upp lärar-elev till min grabbs radio med sladd och det är ju inget konstigt. Har också gjort en trådlös lärar-elev med en vanlig mottagare som kopplar in i trainer-uttaget på radion.

Sedan kan man ju göra en massa saker, och det känns bra att veta att mina behov ligger en bra bit från begränsningarna i radion. Något jag skulle vilja ha är en noteringsfunktion, där jag kan skriva i klartext hur denna modellen är uppsatt. Detta ska komma i versionen om några veckor har jag förstått.
Jag skulle också vilja mäta spänning och strömuttag på driv-acken och både logga värdena och varna ifall nåt inte är bra, i alla fall på den stora helin. Det ska köpas ett par sensorer och kopplas in i helin, resten är förberett.
Ja det är ett försök att beskriva hur jag använder taranisen. Jag kanske har glömt nämna något som jag redan tar för givet. Jo, för Blade Nano CPXen använder jag en DSM2-modul, och det ställer jag in i menyerna så att den inbyggda sändaren stängs av och den externa modulen är aktiv för just denna modellen.

Min andra radio är en Graupner MC-24 och om jag bara hittar en vettig ja vad kallas det sändarpult? så blir den andraradio. Taranisen är första-radio för min små helisar redan.

fortuna
2013-11-16, 12:53
Hej

Jag är impad över allt som går att göra med denna radio. Men jag skulle vilja ha ett ärligt svar om vad ni verkligen använder i daglig flygning.
Själv har jag en Futaba 10:a där jag använder de vanligaste funktionerna( då menar jag expo,end. p osv) jag har även en fri mixer på en omk där jag kopplar sida till höjd/dyk för att få långsamrollarna raka. Men min fantasi tar slut där. Vad använder ni mera?

Stig
Jag har ingen Taranis ännu men står uppsatt på väntlistan, hoppas att den kommer ganska snart... hur som helst, för min del kan jag ärligt säga att oftast använder jag max 6 kanaler ( till helikopter men även vissa flyg) . men i min hangar så har jag ett flygplan som behöver 12 kanaler för att fungera till fullo, att det sedan är bling bling 6 av kanalerna är mest en kul grej,( om man vill kan man säga att den är skala likt) går det sedan utöver detta koppla till telemetri för kontroll av batteri, höjd, + andra " kul" saker, gör inte flygandet mindre roligt. :thumbup:, Att Taranisen sedan går att programera till nästan vad du vill den ska göra är väl till en viss fördel... men den biten är just nu långt långt bortanför min kunskap.

dvogonen
2013-11-16, 12:55
Hej

Jag är impad över allt som går att göra med denna radio. Men jag skulle vilja ha ett ärligt svar om vad ni verkligen använder i daglig flygning.
Själv har jag en Futaba 10:a där jag använder de vanligaste funktionerna( då menar jag expo,end. p osv) jag har även en fri mixer på en omk där jag kopplar sida till höjd/dyk för att få långsamrollarna raka. Men min fantasi tar slut där. Vad använder ni mera?

Stig

Jag är inte särskilt uppfinningsrik. Vill använda så få brytare och finesser som möjligt. Det finns nog att fundera på utan att pilla med inställningar när man flyger. Förutom normala funktioner som expo och deltamixar (som ju finns på alla apparater numera) så uppskattar jag mest att radion kan tala om hur länge jag flugit. Det finns två timers i radion. Jag använder den ena för att mäta total flygtid från det att jag slår från throttle cut. Den andra timern räknar tid när motorn är påslagen, dvs när jag har mer än 5%gaspådrag.
Med hjälp av en trelägesbrytare styr jag om radion regelbundet skall tala om flygtiden, motortiden eller hålla tyst. Mycket praktiskt.

En annan praktisk finess är att man kan behålla kontrollen över exempelvis throttel, trots att man låter en elev ta över och flyga via en slavradio. Detta har jag använt mycket när jag lärt barn flyga.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Fluf
2013-11-16, 15:05
Hej

Jag är impad över allt som går att göra med denna radio. Men jag skulle vilja ha ett ärligt svar om vad ni verkligen använder i daglig flygning.
Själv har jag en Futaba 10:a där jag använder de vanligaste funktionerna( då menar jag expo,end. p osv) jag har även en fri mixer på en omk där jag kopplar sida till höjd/dyk för att få långsamrollarna raka. Men min fantasi tar slut där. Vad använder ni mera?

Stig
DIY vingen - har deltamix med några procent throttle mixat, throttlecut med röst som säger till om den är av på (säger till när man ändrar och när man startar radion), flygtimer och trainer switch, högtalarvolym på en slider, back-light alltid på switch (annars är back-light bara igång när jag trycker på knapparna + några sekunder)

F35 50mm EDF - har deltamix med några procent throttle mixat, throttlecut med röst som säger till om den är av på (säger till när man ändrar och när man startar radion), flygtimer och trainer switch med ljudeffekt när jag tar över, högtalarvolym på en slider, back-light alltid på switch (annars är back-light bara igång när jag trycker på knapparna + några sekunder) samt att den spelar "Danger Zone" som är lika lång som flygtiden/timer (när musiken tystnar skall man landa).

MX2 3D plan - Tre olika flyglägen med olika utslag och expo, throttlecut med röst som säger till om den är av på (säger till när man ändrar och när man startar radion), flygtimer och trainer switch, högtalarvolym på en slider, back-light alltid på switch (annars är back-light bara igång när jag trycker på knapparna + några sekunder).

EPP-FPV 1.8m - Har faktiskt inte kört den mot Taranis ännu (inte orkat programmera om min autopilot för CPPM önnu bara), men den kör på totalt 7 kanaler innan och kommer nog köra runt 9 med nya mottagaren (då jag kan har RTH, loiter och FLy by wire på dedikerade switchar med CCPM). Och det är utan pan/tilt/gear.

UPJ
2013-11-16, 22:06
35 st mode 1 kvar på hobbyking.

/ / Uffe

vire
2013-11-17, 06:26
nej nu finns det 34st kvar .
och en till i svergie

slotrat
2013-11-19, 20:18
Bara att gratulera vire. Jag såg dom i lördags kväll och började fundera (igen), hittade att det var enkelt att ändra till Mode 2. Hittade denna tråden, läste på lite mer och bestämde mig för ett köp. Men på söndagen vid 17-tiden på kvällen när jag hade tid att sätta mig vid datorn var dom slut :banghead:.

Men det kommer väl fler tillfällen. Banggood skall få in den 24e november, men Banggood är bra på att sätta felaktiga inleveransdatum så man får väl ta det med ett par nypor salt. Har satt bevakning på några sajter i alla fall, så jag är med när nästa batch kommer in!

simonarvestrand
2013-11-19, 20:50
jag beställde hem en för att testa lite med den kanske blir till salu här när jag testat klart om jag
inte fastnar för mycket för den :)

jonte_malmö
2013-11-20, 09:07
Är det någon mer än jag som beställt från hobbyking med ems.. betalade 60 $ i frakt men har inte fått tracking nummer än? Det är skickat iallafall :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

UPJ
2013-11-20, 09:49
Jag har heller inte fått något trackingnummer.
Vi får nog avvakta lite till.

//Uffe

jonte_malmö
2013-11-20, 12:02
Okej tack :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

slotrat
2013-11-20, 23:42
simonarvestrand (http://www.rcflyg.se/forum/member.php/3815-simonarvestrand), jag är spekulant om du nu skulle få din Taranis och besluta dig för att avyttra den innan den dyker upp hos andra handlare. ;)

Peter1
2013-11-21, 17:06
Jag skrev och frågade HK varför jag inte fått något trackingnr (jag fick bara ett 5-siffrigt nummer, oklickbart). De svarade att trackingnr får jag uppdaterat när paketet når destinationslandet. Jag skickade med "express mail to Sweden"

McRegor
2013-11-21, 17:42
Kostar det 60 $ att få en Taranis till Sverige ? Och sen dessutom moms m m om man inte har "tur" ?
Det gör ju runt 1800 kr innan man har den hemma om man nu får betala momsen + en hundralapp i adminavgift...
Inte mycket billigare än att köpa i Sverige och ungefär samma pris som man får ge ifrån England - och det är ju i alla fall lite närmare och antagligen enklare om man skulle få nåt strul.
Roger

Flahultarn
2013-11-21, 18:57
Robotbords.com i uk har taranis i lager! Både mode 1o 2. Har 2 på väg :)

Frakten blev 22 pund!

Sent from my phone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

jonte_malmö
2013-11-22, 08:54
Nu dök där plötsligt upp ett tracking nummer från hobbyking :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

simonarvestrand
2013-11-27, 12:09
För dom som kör taranis och vill köra uhf så kommer snart immersion med denna variant av ezuhf.
Tydligen något fördröjt då dom flyttar sin fabrik just nu

42043

PinDuke
2013-11-27, 13:59
Intressant, måste nog tappa min sändare i golvet snart så jag har en anledning att köpa en Taranis. :)

simonarvestrand
2013-11-27, 14:25
Jag köpte en för att ha som reserv/labb radio släpper aldrig min Futaba :)

neu
2013-11-27, 16:34
För dom som kör taranis och vill köra uhf så kommer snart immersion med denna variant av ezuhf.
Tydligen något fördröjt då dom flyttar sin fabrik just nu

42043

Den ska tydligen ha lägre uteffekt än den vanliga så ni är medvetna. Tror att den kommer va sämre sköldad så bli intressant att se hur olika radios kommer klara det,:)

Copterdude
2013-11-27, 20:49
Hade jag inte redan haft ezuhf skulle jag skaffat en Taranis snarast men väntar nog tills nästa år, grym radio är det helt klart. Den där ezuhf modulen verkar bra mycket smidigare än att ha en kloss och kabelhärva bak på radion som jag kör nu hehe. :)

jonte_malmö
2013-11-29, 16:19
Är det nån mer än jag som inte fått sin taranis från hobbyking än.. beställde för två veckor sedan med ems och har inte anlänt än

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

UPJ
2013-11-29, 17:59
Enl. denna sida http://www.trackitonline.ru/?service=track ligger min på

Heathrow, London, United Kingdom





Den som söker, letar.

//Uffe

McRegor
2013-11-29, 18:12
En liten fundering/förslag....
Tråden har varit intressant så länge vi diskuterar sändaren Taranis och inte t ex var enskilda Taranis-försändelser befinner sig. Mitt förslag är att vi återgår till ursprunget och huvudsakligen diskuterar just sändaren och möjligen var den kan köpas och undviker att diskutera detaljerade frågor runt enskilda försändelser. Då tror jag att vi har mycket godis i tråden även inför framtiden.
Roger

UPJ
2013-11-29, 18:31
En liten fundering/förslag....
Tråden har varit intressant så länge vi diskuterar sändaren Taranis och inte t ex var enskilda Taranis-försändelser befinner sig. Mitt förslag är att vi återgår till ursprunget och huvudsakligen diskuterar just sändaren och möjligen var den kan köpas och undviker att diskutera detaljerade frågor runt enskilda försändelser. Då tror jag att vi har mycket godis i tråden även inför framtiden.
Roger

Förlåt McRoger, ville bara bara visa hur man söker, nu när det är som det är från HK.
Kanske fler som har handlat från HK och undrar......

//Uffe

dvogonen
2013-11-29, 18:38
En liten fundering/förslag....
Tråden har varit intressant så länge vi diskuterar sändaren Taranis och inte t ex var enskilda Taranis-försändelser befinner sig. Mitt förslag är att vi återgår till ursprunget och huvudsakligen diskuterar just sändaren och möjligen var den kan köpas och undviker att diskutera detaljerade frågor runt enskilda försändelser. Då tror jag att vi har mycket godis i tråden även inför framtiden.
Roger

Det kan jag hålla med om. Taranistråden på RCGroups har fullkomligt havererat och innehåller nu nästan bara information om hur länge folk har väntat på radion i USA.

Å andra sidan är det alltid högintressant att höra när någon har problem med leveranser från en leverantör eller ett speditionsbolag. Öppna i så fall gärna en separat tråd. Chansen att hitta andra i samma situation ökar då. Är det problem med köp av en produkt är det säkert problem med köp av annat från samma leverantör.

McRegor
2013-11-29, 20:39
Ingen behöver be om ursäkt för det som varit...:)
Men mitt förslag var att vi borde hålla lite "stramare tyglar" i fortsättningen och inte diskutera t ex enskilda försändelser utan mera runt själva radion samt givetvis tips om var den finns att köpa med omgående leverans - om det nu existerar.
Roger

Håkan
2013-11-30, 09:21
Taranis är en märklig företeelse som jag tycker förtjänar att man följer hela livscykeln. Följa hypen kring open source programvaran, uppbyggd förväntan, leveransproblemen(strategin?) i allra högsta grad, lära sej radion och till slut använda eller förkasta. Alla vi på Taranis-skeppet befinner sej nånstans där och alla bitar tycker jag berättigar till diskussion.

Från rcgroups-tråden kan man lära sej att den amerikanska distributören betat av mindre än en vecka på sin förbokningslista som startade 18 juli och av serienumren att döma har det hittills levererats ca 4000 Taranis world-wide. Trycket på leveranser är enormt och hypen fortsätter. Det går att få tag i Taranis om man jagar och följer forum, jag har köpt två själv. De finns runt om i världen. Att följa trackingen för en Taranis kanske inte har så stort allmänintresse, men alla är inte så vana och kan behöva en hjälpande hand och att följa sin leverans och avge en glädjeyttring på ett forum när man fått den, ja det ligger helt i linje med den upphaussade hypen kring Taranis. Märklig företeelse och intressant.

On topic då:
Nuvarande modell av Taranis X9D ersätts av Taranis X9D+ inom två månader. Se annonsering på Fr-sky
http://www.frsky-rc.com/BBS/viewtopic.php?f=30&t=145&sid=fef0f2fabfd7d4ff26b9d3585ba5ed0b

Nu börjar en ny fas i Taranis livscykel...

Flahultarn
2013-11-30, 18:16
Har precis fått och hunnit bekanta mig lite med den. Beställde från UK dan innan nyheten om den uppgraderade släpptes... Min vanliga tur! Men det känns bra ändå. Är så här långt väldigt nöjd.

Men det är ett par saker jag vill fråga om...
1. Tänkte inte så mycket på att det skulle vara några nackdelar att beställa från UK, men UK-pluggen till laddaren till originalaccen funkar ju inte. Accen, är ju 800 mAh, originaltrafon är på 13V/500 mA, hade en på 12V/1A liggande som jag använde. Kan det vara någon fara med att använda den tills jag fått tag i ett annat batteri?

2. I gamla radion (Tgy 9X) med Open9X använde jag 3-pos brytaren för att styra ett FY30 gyro/stabilisator. Där var det bara att ange SOURCE till 3POS så var det klart, -100, 0, +100 för de tre lägena. Men jag får det inte att fungera i Taranis..., 3POS finns inte där så då tänkte jag att då får jag väl lägga 3 rader mix på den kanalen men den vill inte... vad gör jag för fel tro?

Tror jag kom på lösningen till problem 2...
Provade att bara ange switchen som "source" utan att blanda in aktiveringsswitch och då fungerar det som i Open9X verkar det som, även om jag tycker "stab"- och "auto"-lägena uppför sig identiskt. Vill minnas att "stab" mode inte var lika "ihärdigt" i de korrigerande utslagen som "auto" mode

dvogonen
2013-11-30, 18:52
Det är inget problem att använda en transformator med större kapacitet. Laddaren sitter i radion och drar bara så mycket effekt den behöver. Det går bra att ladda direkt från 12voltsbatterier, som ju kan lämna massor av batterier. Man skall dock vara försiktig med att ladda från 3-cells LiPo-batterier som ger lite för hög spänning.

Volare necesse est, vivere non est necesse.

High Five
2013-11-30, 22:08
On topic då:
Nuvarande modell av Taranis X9D ersätts av Taranis X9D+ inom två månader. Se annonsering på Fr-sky
http://www.frsky-rc.com/BBS/viewtopic.php?f=30&t=145&sid=fef0f2fabfd7d4ff26b9d3585ba5ed0b

Nu börjar en ny fas i Taranis livscykel...

Mycket intressant läsning i den tråden du länkade till!

Om FlyingAllen representerar FrSky och deras värderingar så är jag supernöjd att jag satsar på dom med en Taranis 9xd på beställd. Att dom kommer sälja reservdelar för uppgradering till 9xd+, antagligen redan innan 9xd+ släpps så att existerande 9xd ägare kan uppgradera själva om de vill. Vilken härlig inställning!

Själv ser jag fram mot haptisk feedback/vibration. Antar att det är en vibrator i radion men det hade kanske varit spännande med mekaniskt motstånd i spakarna relaterat till t.ex. hastigheten eller g-kraften i planet.

Och sen att någon kritiserar FrSky i tråden för att dom har för lång hårdvarucykel på Taranis (med 2 månader!!) så tar dom åt sig det och överväger förbättring. Helt underbart! Gammelföretagen som dominerat radiomarknaden får akta sig riktigt mycket, helt plötsligt kommer det nya företag som ser mer till användarnas intressen istället för att bara ta så mycket betalt som möjligt.

Hypen är ju helt galen! Det är i klass med Apple produkter! Sen vill jag kontrastera längden på kölistorna hos "den amerikanska disributören" (Aloft hobbies antar jag). Jag köade hos både dom och T9hobbysports i England sen 30/9 och hos T9 fick jag köpa efter ca 6 veckor. Aloft verkar ha gott rykte och det måste ha lätt till en oproportionerlig stor del av förhandsbokarna. Definitivt läge att kolla runt bland olika butiker alltså.

Flahultarn
2013-12-02, 12:35
En fråga som jag inte hittar så mycket info om...

Jag skulle behöva ett par kanaler utöver de 8 i X8R. Att jag inte hittar någon info om SBUS varanten av fler kanaler är det ett tecken på att det inte fungerar/används av någon anledning?? Eller vad är det jag inte fattar? Det låter ju perfekt om jag bara behöver 2 kanaler ytterligare.

Som jag hade fattat det skulle jag bara behöva en SBUS till PWM Decoder (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=37953) och en SBUS Servo Channel Changer (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=24787) för att kunna använda vanliga servon... eller har jag fått detta om bakfoten?

Fluf
2013-12-02, 12:56
En fråga som jag inte hittar så mycket info om...

Jag skulle behöva ett par kanaler utöver de 8 i X8R. Att jag inte hittar någon info om SBUS varanten av fler kanaler är det ett tecken på att det inte fungerar/används av någon anledning?? Eller vad är det jag inte fattar? Det låter ju perfekt om jag bara behöver 2 kanaler ytterligare.

Som jag hade fattat det skulle jag bara behöva en SBUS till PWM Decoder (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=37953) och en SBUS Servo Channel Changer (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=24787) för att kunna använda vanliga servon... eller har jag fått detta om bakfoten?
Det är korrekt, X8R ger 8 "vanliga" PWM signaler på mottagren + 1S.BUS utgång som löser ytterligare 8 kanaler. Antingen kör du S.BUS servon kopplat paralellt med Y-kablar på den utgången eller med Decoder+changer som du länkade.

Flahultarn
2013-12-02, 13:01
Härligt=) Det ser ju klockrent ut på pappret iaf, men tycker det är konstigt att man inte hittar mer info på nätet... väldigt sparsamt skrivet om det.

fortuna
2013-12-02, 18:46
Nu fungerar det.....


Är det bara jag som inte kommer in på länken?? för övrigt kommer jag inte alls in på http://www.frsky-rc.com ??

On topic då:
Nuvarande modell av Taranis X9D ersätts av Taranis X9D+ inom två månader. Se annonsering på Fr-sky
http://www.frsky-rc.com/BBS/viewtopic.php?f=30&t=145&sid=fef0f2fabfd7d4ff26b9d3585ba5ed0b

Nu börjar en ny fas i Taranis livscykel...[/QUOTE]

No4
2013-12-03, 11:29
Har nu haft min Taranis i en månad och är helnöjd. Har varit ute och flygit med den ett par gånger. Har lyckats lägga in och ställa in ett 15 tal kärror. Mixern är helsmart och tog ett tag innan jag fattade. Det mesta har är smart och enkelt när man kommit på hur det fungerar.

Skaffade 2st nya avancerade mottagare X8R 8-16 kanalare för att använda i min 1/4 skala Mustang som är nerlusad med servon. Tänkte också börja försöka lära mig använda telemetri och givare i planen.

Köpte därför också en FSH-01 smart sensor hub och lite givare (höjd och temperatur). Får dock inte det hela att fungera. Instruktionen i de små pappersbladen som följer med är lite för kortfattad för mig tror jag. Mycket förkortningar.

Jag undrar vad är SBUS, SMARTPORT och RSI igentligen och vad ska anslutas in i dessa?

Vad ska ställas om i sändaren för att kunna se och ställa om gränsvärdena på höjd och temp mm?

Ursäkta mina kanske tokiga frågor men dessa förkortningar är kluriga...

Fluf
2013-12-03, 11:51
Du behöver inte FSH-01 till X8R, den nya SmartPort ersätter tidigare teknik, det är en seriell port som du kan daisy-chaina seriellt istället för att köra parallellt via den gamla paralell-hubben. Du behöver dock de nya sensorerna/givarna för att det skall funka med X8R.

S.BUS (Serial/Smart bus?) = Kanal 9-16 och du behöver S.BUS dekoder eller S.BUS servon samt en programmerare för att använda dem, lämpar sig även till kontrollerkort, autopiloter med mera.
Smartport = Telemetrigivare input
RSSI (Recieved Signal Strength Indicator)= output på signalstyrkan, lämplig till kontrollerkort, autopilot eller OSD's (främst för FPV)

UPJ
2013-12-03, 12:20
Här kan du gotta ner dig vad gäller telemetri Frsky.

http://www.eflightwiki.com/eflightwiki/index.php?title=FrSky_Telemetry

//Uffe

McRegor
2013-12-03, 13:00
Här kan du gotta ner dig vad gäller telemetri Frsky.
http://www.eflightwiki.com/eflightwiki/index.php?title=FrSky_Telemetry
//Uffe
Ja - där fanns det för att fördriva åtskilliga timmar...:)
Roger

High Five
2013-12-03, 22:25
En fråga som jag inte hittar så mycket info om...

Jag skulle behöva ett par kanaler utöver de 8 i X8R. Att jag inte hittar någon info om SBUS varanten av fler kanaler är det ett tecken på att det inte fungerar/används av någon anledning?? Eller vad är det jag inte fattar? Det låter ju perfekt om jag bara behöver 2 kanaler ytterligare.

Som jag hade fattat det skulle jag bara behöva en SBUS till PWM Decoder (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=37953) och en SBUS Servo Channel Changer (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=24787) för att kunna använda vanliga servon... eller har jag fått detta om bakfoten?
Jag har läst att ett alternativ är att köra med två mottagare. Bl.a. på http://www.getfpv.com/frsky-x8r-16ch-receiver-sbus-smart-port-standard-antenna.html

För SBUS så har jag tolkat det som att SBUS-servona från FrSky inte kommit ut på marknaden ännu men kanske fungerar Futabas?

Flahultarn
2013-12-03, 22:59
Jag har läst att ett alternativ är att köra med två mottagare. Bl.a. på http://www.getfpv.com/frsky-x8r-16ch-receiver-sbus-smart-port-standard-antenna.html

För SBUS så har jag tolkat det som att SBUS-servona från FrSky inte kommit ut på marknaden ännu men kanske fungerar Futabas?det går att köra med två mottagare, men jag behöver platsen och bara max 2 kanaler till så jag tycker det verkar smidigare med Sbus-lösningen.

Ett annat spörsmål angående X8R mottagarna, Är det bara att byta ut antennerna med ingjutna dipolerna (för jag antar att det är dipoler i dem??) mot de beprövade längre? Skulle gärna slippa ha mottagarantennerna inne i bröten:)




Sent from my phone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Peter1
2013-12-11, 08:01
Det verkar inte gå att byta röstspråk i companion9x. Flera språk finns att välja på, men väljaren väljer ändå "en". Men plötsligt funkade det i radion även om det inte gick att ställa in i eeprom. Nu har jag t o m lagt in min egen röst via audacity, mkt bra. Varför sålde du din Taranis, dvogonen? Detmåste vara ngt mer än många sändare, eller?
Peter

simonarvestrand
2013-12-11, 08:14
Nu är min i sverige :)

Tog inte alls lång tid. beställde den 19/11

dvogonen
2013-12-11, 13:42
Det verkar inte gå att byta röstspråk i companion9x. Flera språk finns att välja på, men väljaren väljer ändå "en". Men plötsligt funkade det i radion även om det inte gick att ställa in i eeprom. Nu har jag t o m lagt in min egen röst via audacity, mkt bra. Varför sålde du din Taranis, dvogonen? Detmåste vara ngt mer än många sändare, eller?
Peter
Ärligt talat visste jag inte att det ens gick att få companion att använda ljudfiler över huvud taget. Jag minns att det var något som det pratades om att införas i somras. Tydligen blev det infört. Men inte riktigt fullt ut uppenbarligen.
Anledningen att jag sålde min Taranis var att jag redan har en väldigt ombyggd 9x som jag gillar och dessutom skulle jag få ytterligare en Taranis i utbyte mot tjänster. Den nya dök upp i förrgår. Dessutom har jag ett antal äldre sändare. Enligt min fru är det alldeles för många sändare...

Peter1
2013-12-11, 19:46
Jag uttryckte mig lite illa. Jag har inte lyckats få companion att prata. Däremot började sändarens tal att fungera och att jag nu lyckats spela in egna röster som är passande. Jag trodde att man via eeprom kunde ställa in allt för sändaren, men uppenbarligen inte talet. Måste säga att jag haft stor nytta av Scott Page youtubelektioner. Nu när ungarna har flugit ut ur boet får jag äntligen tid till att sitta flera timmar med en hobby- underbart!. Det är ju lite trixande med Taranis och definitivt inte en nybörjarradio, men otroligt kul... Fick radion här om dagen för 1450kr från HK efter 1 mån på Fiji

simonarvestrand
2013-12-11, 19:59
Hämtade min taranis idag , och nu är den ombyggd så den har den fjädrande switchen sitter på motsatt sida.

nu gäller det bara att få till mixning av en dlg , kanske inte lättaste projektet att ge sig på med en ny radio men går det bra blir jag impad

Peter1
2013-12-11, 22:24
Taranisproblem: Förstår inte hur jag ska ställa in gasen till ett elplan. Motorn sätter igång trots att gasspaken är i sitt lägsta läge och även trimmen. Gasen står i input på +100 (under spakmenyn). Är det någon som vet?

radiocontrol
2013-12-11, 22:27
Det går att ställa in vad din Taranis ska säga även i companion men du måste spegla innehållet från minneskortet på datorns hårddisk och peka på den mappen från inställningarna i programmet. Annars hittar inte companion vad som finns att säga.

dvogonen
2013-12-12, 01:09
Taranisproblem: Förstår inte hur jag ska ställa in gasen till ett elplan. Motorn sätter igång trots att gasspaken är i sitt lägsta läge och även trimmen. Gasen står i input på +100 (under spakmenyn). Är det någon som vet?

Börja med att leta dig fram till skärmen som visar output per kanal. När du håller gasen i botten skall kanalen som din gas kontrolleras av ha sitt lägsta värde.

När du är säker på att du verkligen får ut värden från gasspaken till kanalen som är kopplad till ditt fartreglage så kalibrerar du din fartkontroller.

Sedan skall det fungera.

McRegor
2013-12-12, 06:25
Nu har jag förvisso ingen Taranis men jag brukar aldrig röra trimmern utan den får stå i sitt neutralläge. Sen gäller det ju att ha kanalens "reverserings-funktion" rätt ställd - annars kan det bli konstiga effekter. På en Futaba skall trottelkanalen vara reverserad när man flyger eldrivet men hur det skall vara är på en Taranis har jag tyvärr ingen aning om.
Roger

Flahultarn
2013-12-12, 07:29
Nu har jag förvisso ingen Taranis men jag brukar aldrig röra trimmern utan den får stå i sitt neutralläge. Sen gäller det ju att ha kanalens "reverserings-funktion" rätt ställd - annars kan det bli konstiga effekter. På en Futaba skall trottelkanalen vara reverserad när man flyger eldrivet men hur det skall vara är på en Taranis har jag tyvärr ingen aning om.
RogerI OpenTx finns knappast något som heter "hur det skall vara", frågan är bara hur man vill att det ska vara=).

Det går att ställa in vad din Taranis ska säga även i companion men du måste spegla innehållet från minneskortet på datorns hårddisk och peka på den mappen från inställningarna i programmet. Annars hittar inte companion vad som finns att säga.

Jag antar att du har gasen kopplad till THR i mixer-menyn. Du råkar inte ha fått kanalen INVerterad i limits-menyn?

McRegor
2013-12-12, 07:51
Ja - det gör ju inte saken enklare i detta fall, Flahultarn. Men nån defaultinställning måste det ju finnas så att en som är ny med den radion har nåt att gå på i just detta med trottelkanalens ev reversering avseende fartreglage för elektriska motorer.
Roger

High Five
2013-12-12, 07:57
Hämtade min taranis idag , och nu är den ombyggd så den har den fjädrande switchen sitter på motsatt sida.

nu gäller det bara att få till mixning av en dlg , kanske inte lättaste projektet att ge sig på med en ny radio men går det bra blir jag impad
Lustigt nog fick jag min Taranis samma dag och gjorde samma sak för att flyga DLG :D

Som hjälp i fall någon annan tänker göra det så sitter vippbrytarna bara med varsin enkel vit kontakt som man lossar och sen kan man byta plats på dom. Här är har jag ringat in kontakterna:

42383

Jag brukar följa en ganska noggrann setup guide för DLG (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1441098) som jag hittat. Med min Turnigy 9XR tog det säkert 4-5 timmar av labbande hemma och en halvtimme på fältet att få till men den mjukvaran är rätt lik Taranis så det borde gå betydligt lättare den här gången.

simonarvestrand
2013-12-12, 08:05
Räckte kablarna för att skifta så för dig? det gjorde dom inte för mig.
Dock tror jag på en liten fabrikations miss, det skrevs rätt mycket om att det va bra kvalle på lödningar m.m
så va det inte i mitt fall lödningarna på sh switchen va inte korrekt gjorda en ren kalllödning.
förlängde trådar och lödde in dom direkt på switchen så va problemet löst.
gissar att det är samma fenomen på potten vid sidan av sh switchen för den ger inga utslag i radion.
tänker inte bry mig om det för jag har aldrig använt dom pottarna.

jag gjorde faktiskt en dlg setup på ca 15 min som funkar men utan broms , ska kika på den ikväll.

/edit.

Det går göra på enormt många olika sätt har jag iallafall konstaterat.

Vad använder ni för laddare till era Taranisar?



/edit2

passar på att slänga in en companion9x Taranis tut sida.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1914834

High Five
2013-12-12, 08:37
Räckte kablarna för att skifta så för dig? det gjorde dom inte för mig.

Tvåläges-switcharna är likadana på utsidan så vitt jag kunde se och jag bytte bara sida på själva switcharna som jag ringade in på bilden, inte någon bit kabel. Kablaget var kvar på respektive sida. Pluggade du också ur den lilla vita kontakten direkt vid switchen?

gissar att det är samma fenomen på potten vid sidan av sh switchen för den ger inga utslag i radion.
tänker inte bry mig om det för jag har aldrig använt dom pottarna.

Mina fungerar bra vad jag kan avgöra. Sliders är lite lösa men det har jag läst reviews att dom brukar vara.
Jag började faktiskt med att flytta både "slidern" och tvålägesbrytarna och bytte kontakt mot det kretskortet i mitten. Men sen upptäckte jag att sliders inte var symmetriska och bara gick att ha på en sida.


Vad använder ni för laddare till era Taranisar?
Jag använder den medföljande än så länge. Visst det är inte så smart att ladda ett batteri direkt i apparaten kanske men det är ju ingen balanseringsladdning det är fråga om. Om batteriet skulle börja brinna (ovanligt för NiMh kanske?) så är inte apparaten det jag oroar mig över mest, snarare min lägenhet...

simonarvestrand
2013-12-12, 08:58
Tvåläges-switcharna är likadana på utsidan så vitt jag kunde se och jag bytte bara sida på själva switcharna som jag ringade in på bilden, inte någon bit kabel. Kablaget var kvar på respektive sida. Pluggade du också ur den lilla vita kontakten direkt vid switchen?

Jupp switcharna är likadana, det va när jag skulle plugga ur en som jag märkte att anslutningen mot brytaren va glapp i tennet hade inte fäst ordentligt mot kortet.
Jag klippte kabeln lödde bort kretskortet och lödde dit trådar direkt på brytaren.
Jag vill fortfarande ha kvar namnet sh så jag förlängde trådarna så switcharna i setupen fortfarande har samma namn.



Mina fungerar bra vad jag kan avgöra. Sliders är lite lösa men det har jag läst reviews att dom brukar vara.
Jag började faktiskt med att flytta både "slidern" och tvålägesbrytarna och bytte kontakt mot det kretskortet i mitten. Men sen upptäckte jag att sliders inte var symmetriska och bara gick att ha på en sida.

Själva montaget av switchen fick jag att funka på båda sidor men en pott ger ingen signal.


Jag använder den medföljande än så länge. Visst det är inte så smart att ladda ett batteri direkt i apparaten kanske men det är ju ingen balanseringsladdning det är fråga om. Om batteriet skulle börja brinna (ovanligt för NiMh kanske?) så är inte apparaten det jag oroar mig över mest, snarare min lägenhet...


Mitt problem är att det inte följde med nån 12volts trafo alls , ska kontakta hk om det för jag tycker det verkar skumt
man måste ju få med en laddare.

Det är ingen fara att ladda i apparaten så länge man inte har lipo anser jag.
har gjort det med alla apparater jag ägt inklusive min Futaba t8fg som är min huvudradio