handdator

Visa fullständig version : Löda en avgaskrök



OlleG
2013-04-17, 17:26
Kanske i lite övermod beställde jag en avgaskrök (manifold?) från KS för canister från samma ställe. Kröken består av delar som ska hårdlödas som ni säkert alla gjort.... men inte jag.

Några frågor som ni säkert kan svara på:
1) Hur enklast måttar man ut hur de ska sitta och håller fast dem i den ställningen under lödningen?
2) Duger en propangasbrännare, klassisk som används för att valla skidor förr i världen? Kanske med ett annat munstycke?
3) De silverlod som KS har, behövs extra flussmedel och måste man rengöra på något speciellt sätt innan?

Tackar på förhand...
OlleG

Thomas
2013-04-17, 18:57
Slipa fogytorna med fin smärgelduk, använd något lod som är "klätt" med flussmedel. Smältpunkten på silverlod brukar ligga mellan 600-650 grader nånstans.
En vanlig gasolbrännare funkar fint, gärna med runt munstycke, det är väl inte speciellt tjocka rör som ska lödas.

Nackdelen med silverlod är att det är så förbenans dürt...

OlleG
2013-04-17, 20:36
Tackar, hur är det med inmätning och "fasthållning" för att kunna löda till exakt passning?

Thomas
2013-04-17, 20:46
Är det rördelar som ska lödas "kant-i-kant", eller "rör-i-muff"?
Det senare är nog inga problem, det första kräver ju ordentlig fasthållning, t.ex. genom limklämmor, tvingar eller nåt liknande.
Ju tätare skarv, desto bättre!

multipass
2013-04-17, 22:09
Är det rördelar som ska lödas "kant-i-kant", eller "rör-i-muff"?
Det senare är nog inga problem, det första kräver ju ordentlig fasthållning, t.ex. genom limklämmor, tvingar eller nåt liknande.
Ju tätare skarv, desto bättre!

Nu blir jag väl inlämnad på psyket men kan man inte punktlimma med snabbeboxy bara så att det håller ihop innan man punktlöder och sen färdiglöder?
vh/m

Thomas
2013-04-17, 22:13
Nu blir jag väl inlämnad på psyket men kan man inte punktlimma med snabbeboxy bara så att det håller ihop innan man punktlöder och sen färdiglöder?
vh/m

Ähum...

Vill du ha enkelrum, eller nöjer du dig att ligga med likasinnade??:sarcastic:

Sorry, kunde inte låta bli!

Thomas
2013-04-17, 22:14
Ett annat djungeltrix är att sätta pryttlarna i en sandbädd i en låda!
Bränn inte sönder lådan bara...

Optimate
2013-04-17, 22:29
Eftersom Krumscheids rör är av typen "rör i muff" som Thomas så träffande beskriver det, så bör det räcka med att klämma ihop "muff-delen" något så det blir trög passning. Det fungerade för mig.

Lundmark
2013-04-18, 07:49
Jag brukar göra en mall av kartong som jag ritar ut hela kröken på ( om man inte har modellen brevid att testa på) och sen löder jag krök för krök, börjar med avgasflänsen och jobbar mig bakåt därifrån, jämför med mallen mellan varje lödning att det stämmer bara.
brukar vara svårt att få det å sitta ihop i samma vinklar om man har den helt ihopsatt med alla delar och sedan ska löda.

Men du kommer märka att silverlod är fin fina grejer! Har du någon rörbit över så provlöd lite först.

John_Eriksson
2013-04-20, 23:41
Hej på er.

Silverlod brukar finnas med olika smältpunkt och det kan man använda om man har ett behov att hårdlöda ihop flera olika delar i skilda tempon. Börja med att använda det lod som har högst smältpunkt och sedan det som har en smältpunkt som ligger under. Det gör att den första fogen inte smälter och delarna sitter ihop under lödningen.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

OlleG
2013-04-22, 18:30
Vad är lägsta smältpunkt som går att använda på avgasrör utan att det smälter nä motorn går?

John_Eriksson
2013-04-22, 19:23
Hej.

Utan att vara riktigt säker på vilka smälttemperaturer dessa silverlod har, eller hur många olika typer det finns, så är jag rätt så övertygad om att alla dessa silverlod kommer att fungera alldeles utmärkt. Om man övergår till vanligt tennlod som har betydligt lägre smältpunkt än silverlod. Så anser jag att tennlod inte har tillräcklig hållfasthet för en sådan application så då återstår silverlodet.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

Thomas
2013-04-22, 19:26
Rekommenderat är nog minst 600 grader!

Glöm vanligt lödtenn, det brukar ha en smältpunkt på bara 200-300 grader...

kay.krut
2013-04-23, 12:15
Det finns flertalet silverlod med olika inblandningar av koppar,tenn, zink osv , beroende på vilket ändamål som åsyftas och med smälttemperatur varierande från ca 650 grader upp till ca 800 grader. Det kan tyckas vara en djungel för den oinvigde men när man väl lärt sig att sammanfoga med silverlod så öppnar det upp för många möjligheter.Kolla på www.svetsekonomi.se Där finns bra information om olika typer av lod samt användningsområde.

Som John skriver här ovan, så går det alldeles utmärkt att börja löda svåra lödningar osv med lod som har högre smältpunkt och sedan sammanfoga dessa paket med lod som har lägre smältpunkt. Givetvis ska man då vara lite försiktig med brännaren så att inte tidigare lödning skadas eller smälter.

Kay krut

OlleG
2013-04-29, 16:35
Tack för alla svar. Nu är den lödd med silverlod! Det gick över förväntan även om ett proffs nog fått ett vackrare resultat. Verkar helt tätt.

Med Canistern från K&S (86V )verkar dock varvet sjunka lite i jämförelse med Kina-cansitern som satt ursprungligen i planet.
K&S canistern är lite mindre, trots att den rekommenderas upp till 65 cc, kanske är det orsaken.

jaka
2013-08-23, 19:36
Hej!
Hur blev resultatet Olle?
Lyckades du hårdlöda KS rören med vanlig propan brännare?
Lödde mitt avgasrör med acetylensvets då propanlågan inte räckte till.

OlleG
2013-08-29, 21:07
Hej
Det var på marginalen men det gick, inte lika stiligt som din men ändå tät och bra. På test lyckades jag också faktisk få ihop den gamla kröken av aluminium med alu-lod från Jula. Men då får man elda på så att själva röret nästan smälter, vilket det gjorde men fortfarande möjligt att använda. Dock blev naturligtvis KS kröken mycket bättre och sitter planet nu.

Propanbrännaren jag har en gammal klassisk brännare till skidor, en sådan platt en.

Köpte också det speciella kansisterfästet som KS har. Fungerar perfekt. Tyvärr har det inte blivit något flygande sen lagningen.

jaka
2013-08-30, 17:26
Hej!
Tro inte att mina rörkrökar blev så blanka direkt...krävdes en hel del polering (polermaskin) innan de blev så blanka.