handdator

Visa fullständig version : Längre lanidngsställ - väldigt instabil vid start?



slaffe
2013-04-21, 16:19
Har en liten fråga gällande höjden på min quad. Jag bytte landningsben på min quad från ca 13cm till 21cm, håller på att micklar lite fram och tillbaka, men hur som. När den nu är ca 8cm högre och man ska lyfta så är den väldigt ostabil, väldigt mycket snabba rörelser innan den stabiliserar sig, och då flyger den hur mjukt och fint som hellst.

Kan det vara Nazan som känner av något fel? För som sagt den håller position och höjd bra annars, men just när man ska lyfta så är den väldigt orolig. CG är precis i mitten..?

Var så illa att den slog runt precis efter den lyft mark..

remsan
2013-04-23, 08:20
Jag har också stött på sådana problem, men oftast var pga CG var inte där den skulle.
Så man fick jobba lite med spakarna tills Nazan tog över och stabiliserade den.

simonarvestrand
2013-04-23, 10:05
Verkar nästan vara ett naza problem vet flera inklusive mig själv som haft samma fenomen.
för mig som är van vid fbl helikoptrar känns det dock inte så konstigt eftersom jag alltid "kastar" upp maskinen i luften
vid takeoff.

SteffeB
2013-04-23, 10:28
Jag hade problem med att de långa benen på min multicopter fastnade i backen. Lösningen blev som ovan att man gasar på rejält när man ska iväg så att den lättar direkt.

Likadant när jag ska landa, drar av gasen helt ~1dm innan jag landar så att motorerna stängs av snabbare.

slaffe
2013-04-23, 10:39
Okej, ja det låter onekligen som ett naza problem. Innan har den lättat så mjukt och fint, nu får jag vräka på gas ordentligt för att den ska upp och stabilisera sig. Märkligt problem.. Då var det som jag trodde.. Tack för hjälpen!

SteffeB
2013-04-23, 10:55
Nja, har du höga landningsben blir det ju mycket lättare att välta multicoptern. Startar du med låg gas i lite lutning kommer Naza att försöka stabilisera multicoptern, fastnar ena benet en smula i sidled och motorerna varvar upp kommer den att välta . Tror inte det blir någon skillnad på något annat styrsystem.

Så blev det iallafall för mig. :)

Fluf
2013-04-23, 16:16
Sedan när du kommer lite högre upp så känner du av markeffekten på ett annat sätt. Beroende på storlek av flygetyg så kan det var att du startar i närheten av den mest turbulenta delen av "kudden"?