handdator

Visa fullständig version : Fyetech DOS Stabilisering & Autopilot + GPS flyg/multicopter (köpråd)



Skrotiz
2013-04-22, 00:04
Halloj!
Blev sugen på att uppgradera min quad och fundera på detta system.
Någon som har info eller använder det som kan lämna en synpunkt?
Vill givetvis ha en lättflugen och stabil quad ämnad för fpv flygning.
Det verkar ju även funka för flyg vilket är ett plus.

Tacksam för tips!
/Johan

Ryssen
2013-04-22, 08:40
Använder mig av detta i ett större plan, och där funkar stabiliseringen kanon, samt att ställa in den i datorn är lätt o begripligt.
Dock upplever jag att den behöver mer tid på sig än min Naza att hitta satelliter vid gps användning, något jag fick erfara i helgen då höjdrodret frös i stigning när jag switchade om till att planet skulle cirkulera runt på 180m, fick ner planet helt men inget skoj. provade en kort stund efter men lät planet ligga o samla på sig satelliter och då fungerade allt som det skulle.
Kommer själv vid nästa quad inköp använda mig av Fyetech.

Skrotiz
2013-04-22, 11:30
Kostar ju mindre än hälften av vad Nazan kostar så att den inte är lika bra kan jag ju förstå.
Provar nog att beställa en sån till quaden då.
Tänkte även prova hobbywings quattro esc då jag klarar mig med 20A.
Har tidigare flugit med kk kort och då var den inte särskildt stabil men det berodde mest troligt på en dålig motor och ett esc som inte riktigt funka som de skulle.
Får återkomma med reultatet ;)

Ryssen
2013-04-22, 13:08
Att den skulle vara sämre än Naza tror jag inte, och att den är bättre än KK är jag övertygad om.

Skrotiz
2013-04-22, 13:35
Återstår att se.
Beställde iaf ett sånt tillsammans med motorer, esc och proppar.
Blev en ny ram samtidigt då jag ändå var i farten.

Återkommer med bilder och uttalande då allt är ihopbyggt och provflyget.
Siktar på testflygning under helgen :)

Skrotiz
2013-04-26, 00:16
Har byggt ihop nya quaden och de blev riktigt bra (fixar en bild imorn).
Däremot var de lite tjall med att uppdatera mjukvaran och lyckas ställa in rätt setup men efter lite bänglande så funka det.

Tog länge innan vi hade fått ordning på det så provflygningen uteblev då mörkret la sig på.
Men lite känna på test blev det ute på gatan under en lyktstolpe där de fanns ljus :)
Gyro gainen verkar på tog för hög då den oscillerade direkt när den börja lätta så våga inte lyfta med den.
Imorgon blir det justering av gain och sen ny provflygning.

Jo en till sak måste jag ju säga att den verkar övermotoriserad, lättar nästan direkt jag får snurr på alla fyra motorer.
Hinner knappt ge 10% gas innan den vill upp.
Funderar på att köra med dubbla accar för att få lite mer vikt i den, tror den väger kring 1000-1200g nu med en acc.

Skrotiz
2013-04-26, 01:00
En till sak. Ska gps:en sitta någon speciell väg?
Finns ingen pil på den och instruktionsboken var ju rätt fattig på just info.
Läste ju att den innehåller magnetisk kompass och blev lite fundersam på om den ska ha någon speciell orientering då.

Ryssen
2013-04-26, 10:15
Vet faktiskt inte.
jag satte gyrot på mitt plan ute på bommen med sladden pekande mot nosen, och det funkar, så sätt den så o testa.
På nazan så finns det en pil som visar färdriktning, och skulle gps vara vriden så påverkar tydligen det, sen är det något jag aldrig märkt av.

Skrotiz
2013-04-29, 18:35
Efter flertalet försök och justeringar så kan jag endast meddela att den inte flyger :(
Hur jag än försöker justera den så hamnar quaden i ett hastigt gungande läge, som en pendel ungefär.
Och jag kommer inte ifrån det :(
Kanske skulle prova utan gps för att se om det påverkar?

När jag börjar dra på gas så beter den sig ganska stabilt men direkt den tippar åt något håll så börjar den gunga fram&tillbaka hejdlöst.
Har provat justera upp å ner gain men nästan samma resultat hela tiden.
Nästan så jag tvivlar på om stabiliseringen ens fungerar? :(

Skrotiz
2013-04-29, 21:17
Har nu provat utan gps, tog bort den helt från quaden men ingen skillnad.
DOS:en indikerar för mycket vibrationer titt som tätt trots att jag provat flertalet olika vibrationsdämpande infästningar.
FY-DOS systemet måste vara extremt känsligt för vibrationer, och även när de inte varnar så flyger ju inte quaden...
Har plöjt igenom en mängd information runt om på nätet utan att hitta något användbart, förutom att många säger att detta system inte är de bästa till multirotor...

Har beställt en ny propeller balanserare för att kontrollera propellrarna, kanske är det bara de som är fel.
Upptäckte tyvärr att en av dom nya motorerna har obalans, de kändes ju lite tråkigt.

Tyvärr så lutar det åt att montera in Fy-DOS systemet i min fpv easystar(och förhoppningsvis funkar det där) å kasta quaden i en låda någonstans, surt...

Skrotiz
2013-04-30, 14:54
Easystaren testflugen med dos systemet. Tummen upp för det säger jag bara :)
Hann med att prova stabilised mode, auto circle och return to launch och samtliga funka mycket bra alla gånger jag provade.
Ska justera lite inställningar och testa mera men det var en mycket positiv överraskning att testa systemet i ett plan.
Nu blir nog fpv flygning lite mera avslappnat :)

Ryssen
2013-05-02, 08:23
Fan va trist att den infe funka som du tänkt, sen känns det konstigt att den inte skulle funka i quaden.
Skoj att den blev hit i planet, känner lika att där är den perfekt.

Skrotiz
2013-05-02, 15:56
Det kan ha med obalans att göra då den inte fungera i quaden, men tycker inte att lite obalans ska sätta den helt ur spel.
Var riktigt trevligt att den funka bra i planet.

Har däremot en fundering, max avstånd från start är ju 4000m.
Om man vill flyga längre så är väl ända lösningen att koppla ur gps:en?

Skrotiz
2013-05-15, 20:32
Propellrarna balanserade ordentligt, kan ju meddela att propeller balanseraren jag beställde var grymt noggran.
Nu varnar dos systemet inte längre för vibrationer men tyvärr vägrar den hålla sig stabil utan input på högerspaken.

Såfort jag släpper högerspaken börjar den gunga våldsamt.

Att förstå manualen är inte heller det lättaste då översättningen är lite lurig.

Ingen som har bråkat med ett sådant här system i någon multirotor?
Skulle verkligen behöva lite hjälp.

Skrotiz
2013-05-16, 21:44
Någon som kan vara vänlig och förklara vilken gain som gör vad?
Jag fattar inte riktigt då jag inte begriper mig på beskrivningen hära:

RC GAIN
(1) RC Gain determines the reaction speed of attitude leveling after pilot input.
(2) The bigger the value the quicker the attitude leveling after the transmitter stick is
released.
(3) Note if the value is too high, you will notice aircraft oscillation and „stiffness‟ in
aircraft control. In such case, bring the RC Gain down.
(4) If the leveling action is too sluggish, the RC Gain need to be brought up.

CONTROL GAIN
(1) Control gain is used for stabilizing the aircraft flight attitude. If you release the Pitch
or Roll stick after command input, the multi-rotor should go back to hovering state.
(2) Control P - If the leveling action of multi-rotor has a long delay before leveling,
increase the basic gain slowly (10%-15% each time) until oscillations emerge. Follow
this with decreasing the gain a little until oscillations just disappears. Now the gain
now optimized.
(3) Control I - For firmware V2.10, changing the default value is not recommended.

pille
2013-05-19, 22:49
Maiden med min quad med Fy-DOS idag. Alla parametrar default. Reptile 500 frame. Hobbywing Quatro 4x20A ESC. Emax 2215/10 1100kv motorer. APC 10x4.7 proppar. Dämpat vibrationer med moongel och spänt fast Fy-DOS modulen med ett gummiband tvärs över. Kör den nya mjukvaran som släpptes 2013-05-10, version 2.2

Liten film från första flygningen (gjorde ett skutt på 20 cm på tomten först för att se att den inte flippade direkt)

http://www.youtube.com/watch?v=v8TvrjVdHSk

Skrotiz
2013-05-19, 23:17
De är ju samma som min fast andra proppar.
Och till skillnad från min så flyger ju din!!!

Vad tusan är de som skiljer?
Kan ju inte sitta i propellrarna iaf.

Grattis till lyckad flygning :)

pille
2013-05-19, 23:23
Provat moongel? Det har gjort stor skillnad med min APM 2.5 och nu även med Fy-DOS:en. Var även grymt för att bli av med jello på GoPro:n.

http://www.trumslagaren.se/moongel-dampning-for-trummor/396-0

Skrotiz
2013-05-19, 23:29
De känns inte som att de bara kan vara de som är problemet.
Har ingen obalans i quaden och vibrationsdämpat fäste till dos enheten.
Men känns som att jag skulle behövt jobba vidare på quaden, gäller bara att hitta orken :/
Har hittils kvaddat tre propellrar utan någon framgång, den vägra hovra utan gungar bara våldsamt såfort jag släpper höger spaken.
Med lite input så håller den däremot balansen.

pille
2013-05-20, 08:31
Nä, bara för att testa flög jag min utan moongel nyss. Flyger sämre men flyger gör den. Har balanserat propparna men inte rört motorerna. Hoppas att orken dyker upp nu när vi vet att det GÅR att flyga quad med FyDOS!

Skrotiz
2013-05-20, 10:45
Jag får försöka fixa till nåt bättre fäste till FC:n, kanske man måste köpa sig sån där moongel.

Skrotiz
2013-05-25, 00:35
Pille:
Hur många lager moongel använde du?
Jag har fått hem min moongel och fundera på om jag ska använda ett eller två lager.
Får hoppas detta är lösningen på mina problem för jag vill verkligen ha en quad som fungerar nu.

pille
2013-05-25, 13:45
Kör med ca 5x5 mm stora bitar i varje hörn. Har limmat fast 3 lager butylgummi under Dos:en för att öka vikten. Ett gummiband håller fast allt mot chassit. Lägger upp bilder senare idag.

pille
2013-05-26, 16:37
Tyvärr satte jag den i dragkroken (pust!) på min sambos bil när jag testade lite olika inställningar. Av detta kan vi lära oss att a) den blir riktigt vild med så starka motorer b) flyg inte på ett för litet område med något du inte riktigt behärskar. Tre proppar och en arm. Har allt hemma. Bilder kommer när den är fixad i veckan.

Skrotiz
2013-05-27, 22:08
Rev min och stoppa ihop den igen.
Flyttade fartreglaget(quattro) till undersidan av den nedre plattan, balanserade alla motorer och propellrar samt flyttade bak FC:n lite och flyttade fram accen för rätt tyngdpunkt(vars ska den vara??).
Moongel under FC:n och fastspänd med gummiband.
Körde in mjukvaran i DOS enheten på nytt å grundinställde alla parametrar.

Nu flyger den! :)
Tyvärr vill den fortfarande börja gunga men inte lika våldsamt, och bara när jag släpper hö. spaken.
Mer tester får komma framöver.

pille
2013-06-09, 15:51
Liten uppdatering,

Har nu fått den att flyga riktigt bra. Klarar loiter (GPS hold) utmärkt även i rejäl vind. Var dock ett stort jobb att få till parametrarna . Default är de för "veka" för en så pass lätt quad som min TBS kopia (med ett 3000mhA batteri).

Följande flyger bra:

39155

Har en till Quad (en 3DR med 880KV motorer) med APM 2.5 där jag kör 3.0.0-rc5, denna flyger bättre men så långt ifrån är det inte.

Skrotiz
2013-06-10, 08:36
Tack för inställningarna!
Ser att du ändrat "Control I" inställningen, gjorde de mycket skillnad?

Ska prova ställa in min likadant som din å se om den blir bättre, återkommer med svar.

pille
2013-06-10, 08:49
Tyckte den blev bättre på att bromsa när man byter riktning. Går att flyga ganska elakt utan att den tappar fattningen.

J.Lundgren
2013-10-20, 12:02
Tjena.

Har en Fyetech dos med gps liggandes hemma. Men har inte en anning hur allt ska kopplas.

Du har ingen bild på hur du har kopplat in den med mottagaren och sen ut till motorerna?
Hur har du satt fast gyrot och var sitter GPSen?

//Jim

numnutchris
2013-10-20, 12:11
Hmmm, sökte på DOS i forumet igår men fick inte upp något resultat, lade fråga om nån fått det fungera, fw 2.30, på:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/39043-fyetech-n%C3%A5n-som-quaddar-med-s%C3%A5dan



Tjena.

Har en Fyetech dos med gps liggandes hemma. Men har inte en anning hur allt ska kopplas.

---
//Jim

Du har allt, inkl manualer på:
http://www.feiyu-tech.com/product-en.php?mlist=3&id=29&step=3

Notera att det är olika firmware till multikopter resp. flygplan.

Edit: Hittade även lite pid-instruktioner som jag nog måste läsa själv :)
http://www.feiyu-tech.com/news-en.php?id=85&nav_num=5

http://www.feiyu-tech.com/news-en.php?id=86&nav_num=5

J.Lundgren
2013-10-20, 12:55
Okej perfekt. Joo har läst manualen men hade vatt bättre med en bild ;-)

//Jim

Skrotiz
2014-03-23, 21:55
Jag har inte fått den att fungera i quaden, helt hopplöst å blir nog ett naza till den istället.
Däremot funka den bra i planet(med fpv) så där blir den nog stationerad :-)

numnutchris
2014-03-24, 12:18
Jag råkade få en till, fast fick fixa gps till den själv - och båda flyger bra i manuellt läge, rth funkar bra men gps hold är fortfarande nervöst, kan funka några sekunder sen börjar den gunga ökande så man måste slå om till manuellt. Den verkar fö. inte så okänslig mot vibrationer och obalans som FY först försökt göra gällande "i reklamen", funkar säkert bättre för flyg men jag har inte orkat flytta grejjorna. Får bli säsongens dilemma att försöka se om intrimning funkar, går kvadd i backen så åker de i något plan för min del med.

Skrotiz
2014-03-24, 17:22
De leder ju mig till nästa fundering, kan de vara mitt farteglage som är kasst/söligt?
Jag kör ju med ett Skywalker Quattro reglage där alla fyra esc är samlade i samma.
Kan ju vara så att ett är lite sämre.
Kanske får prova med fyra stycken nya fartreglage (simonK).
Eller så blir de in i nåt plan.

numnutchris
2014-03-24, 18:17
min ena körs på RCTs SimonK 20A, den andra med TGY plushar på 25A, men jag har kalibrerat dem mot mottagaren i stället för allapåengång mot kontrollen. Vet inte om det hjälper, men quattron går väl också programmera esc för esc (även om det är lite bökigare med 2-4 som saknar bec?)

Skrotiz
2014-03-25, 19:41
Har ju kalibrerat mina reglage en och en mot mottagaren och de gjorde skillnad men blev ändå inte bra.
Får se om jag orkar gå igenom allt en gång till eller ger upp istället.
Dos systemet har uu andra fått å fungera i kvaddar så de ska ju funka.
Kanske nya fartreglage nån gång i framtiden.
Quattro reglaget har jag planer för ifall de blir över :-)