handdator

Visa fullständig version : Saito 100 låter konstigt



UlfB
2013-04-26, 21:05
Hej

Som sagt, är nybörjare på metanolmotorer.
Har haft en en Saitio 100 ett par veckor, har provkört den vid tre tillfällen, senaste gången för bara några timmar sen för att justera throttleservot. När jag stängt av motorn så märkte jag att det klicka och tickade när man vred runt motorn (se filmklipp)

Det lät inget konstigt när motorn kördes. Vad beror detta på? Nåt jag bör oroa mig för?


http://youtu.be/CFs3IAkJng0

lennart wiklund
2013-04-26, 22:42
Tickandet är ventilerna som låter. Blir så när spänningen på ventilfjädrarna släpper.tror jag förklarade rätt nu. Hur som helst,ljudet är normalt

UlfB
2013-04-26, 22:45
Googlade runt lite, verkar som om det är normalt för en 4-taktare. Fler än jag som frågat runt på olika forum och fått svaret att det är normalt.

UlfB
2013-04-26, 22:47
Tickandet är ventilerna som låter. Blir så när spänningen på ventilfjädrarna släpper.tror jag förklarade rätt nu. Hur som helst,ljudet är normalt

Tack då fick jag det bekräftat, skönt. Blev lite bekymrad ett tag

Saito
2013-04-27, 12:30
Hej
Ja ljudet kommer från ventilerna som sas, du kan ta bort vipparmarna och känna på ventilerna.
Dom ska öppna mjukt ut knäpp och motstånd.
det kan va så att du måste göra rent ventilspindeln och styrningarna.
Det där "kan"slita på kammen, så prova om dom öppnar med ett knäpp.
Lasse

Saito
2013-04-27, 12:33
Jag glömde en sak, är motorn ny eller begagnad?

UlfB
2013-04-27, 16:45
Jag glömde en sak, är motorn ny eller begagnad?

Den ska enligt uppgift vara nästinintill ny, bara inkörd. Fick hjälp av en erfaren modellflygare idag och enligt honom var det tydligen helt normalt. Motorn testkördes igen och det var inga konstigheter.

Ålänning
2013-04-28, 17:58
Enligt bruksanvisningen skall det vara ett visst spel mellan lyftare och ventiler, typ runt 0,05-0,1 mm brukar det vara på en mindre 4-tattare. Ny motor betyder inte alltid att det är rätt... =) Har jag märkt på en OS 70 blåskalle. Men klickar gör det och funkar gör det.