handdator

Visa fullständig version : Slö YAK54



impeller
2013-04-28, 16:02
Tja. Har idag testat min yak54 (ca 1, 7 vingspann) efter en lång vinter. Har monterat en SK3 Aerodrive 6374-168kv och driver den på 12s setup.. sitter monterat en 19x6 propp på men den var slö som få. Hade hoppats på goda hovrings/stig egenskaper men blev grymt besviken. Motorn med den kv ligger ju runt 7500rpm och jag funderar om det bara är att testa större propp?
Esc är en HW120hv och allt lirar bra i övrig, motorn lät riktigt bra och jämt accarna är ok. Tips och råd tas mer än gärna emot.
Mvh P

AmRi
2013-04-28, 20:02
Jag har haft några motorer med den kv:n som drivits på 12s och det minsta diametern är en 20x10, 20x12 propeller man skall ha. Körde själv mest 23x10 men det var på 50cc konverteringar. Om du senare inte trivs med vingblastningen kan du köra på en 6s ack på ca 5000mah och 330-400kv motor och få ner totalvikten.

impeller
2013-04-28, 20:10
Jag har haft några motorer med den kv:n som drivits på 12s och det minsta diametern är en 20x10, 20x12 propeller man skall ha. Körde själv mest 23x10 men det var på 50cc konverteringar. Om du senare inte trivs med vingblastningen kan du köra på en 6s ack på ca 5000mah och 330-400kv motor och få ner totalvikten.

Tjenare!
Hmm, jag har hittat 21x13 propp som jag är sugen på att testa (HK). Verkar vara i proppen jag förlorar effekten eller inte får ut den!? Jag tyckte maskinen kändes väldigt bra i luften faktiskt, lite härligt tung på nått vis.. men klart den är ju lite tung. Valt att köra med 4000mah 40c accar för att kunna pressa lite. Går jag ner på 6s kanske det börjar gå varmt i esc/motor?
Tipps på 20x1x eller 21x10 2eller mer i svea så man fort får grejor önskas :-)

AmRi
2013-04-28, 20:43
Tjena, har du nåt sätt att mäta strömmen så är 21x13 ok då man helst inte vill överskrida 80-90A. Gillar Xoar träproppar för eldrift och www.autopartner.se (http://www.autopartner.se) tror jag har dessa storlekar hemma. Körde själv ett tag 12s i mina 1,8m yak, edge, extra innan jag bytte till 6s som är helt överlägset om man skall flyga 3D och hovra. 12s ger annars raketprestanda som är helt ok för klassisk flyg och imac.

MattiasPap
2013-04-28, 21:02
En helt annan fråga. Hur långt fram sitter propellern i förhållande till flygplanets motorkåpa? När det gäller rundnosar måste propellern sitta minst 1,5-2,5 cm framför planets kåpa. Annars tappar du upp till en tredjedel av motorns kapacitet.

impeller
2013-04-29, 00:13
Hej.
Tack för eran input.
Efter lite sökning så hittade jag lite större proppar på autopartner med mer pitch, blev även en beställning på lite större hjul:). Jag hoppas detta kan bli lösningen för mig :) Mattiaspap : Den ligger ganska precis på 1.5cm ifrån motorkåpan.. och ska jag få ut den lite längre får jag nog kapa lite i motorkåpan för att rymmas bättre.. kanske vore en ide att göra samtidigt.
Skönt, nu har jag lite att mixtra med och hoppas jag slipper snöoväder som jag stötte på idag på fältet:banghead:

impeller
2013-04-29, 00:14
En helt annan fråga. Hur långt fram sitter propellern i förhållande till flygplanets motorkåpa? När det gäller rundnosar måste propellern sitta minst 1,5-2,5 cm framför planets kåpa. Annars tappar du upp till en tredjedel av motorns kapacitet.
Shit.. en tredjedel alltså? är det för att kåpan blockar proppströmmen eller?

McRegor
2013-04-29, 06:32
Utan att känna till just din kärra tycker jag ändå spontant att motorn har lågt KV för att sitta i en inte speciellt stor kärra. Och med 12S så lär inte heller acken vara så lätt. Om man jämför med denna kärra - http://www.autopartner.se/extreme-flight-extra300-1780mm-70-orangeblavit-p-12318-c-562.aspx - så har ju den en rekommenderad motor med ett KV som är 200 högre - dock i kombination med en 8S-ack men som dessutom antagligen är lättare. Och din motor är ju också dubbelt så tung som den Hacker som Autopartner rekommenderar till sin Extra... Så det skulle kunna vara många sammanhängande faktorer som ligger bakom dina problem.
Hälsningar
Roger

impeller
2013-04-29, 08:04
Utan att känna till just din kärra tycker jag ändå spontant att motorn har lågt KV för att sitta i en inte speciellt stor kärra. Och med 12S så lär inte heller acken vara så lätt. Om man jämför med denna kärra - http://www.autopartner.se/extreme-flight-extra300-1780mm-70-orangeblavit-p-12318-c-562.aspx - så har ju den en rekommenderad motor med ett KV som är 200 högre - dock i kombination med en 8S-ack men som dessutom antagligen är lättare. Och din motor är ju också dubbelt så tung som den Hacker som Autopartner rekommenderar till sin Extra... Så det skulle kunna vara många sammanhängande faktorer som ligger bakom dina problem.
Hälsningar
Roger

Hej!
Okey! Jag kanske får ta och tänka om här. Man skulle ju kunna gå ner på typ 3300mah accar och en annan propp för att se om man får den lite mer som jag önskar!?
Få ner vikten och en propp med hög pitch för att slita fram den, tror inte min setup kommer gå speciellt varmt ändå tycker jag.. men jag är inget proffs :)
Såhär ser kärran ut iaf!38606

McRegor
2013-04-29, 08:16
Hej igen,
Eftersom jag inget vet om just din kärra utan bara relaterar till den jag länkade till hos Autopartner så tycker jag främst att motorn är alldeles för tung och med för lågt KV. Sen kan ju din ack också vara tung men det beror ju förutom antalet celler också på kapaciteten. Har du hittat nån fungerande setup till en likadan kärra så du har nåt att relatera till ?
Roger

impeller
2013-04-29, 08:55
Hej igen,
Eftersom jag inget vet om just din kärra utan bara relaterar till den jag länkade till hos Autopartner så tycker jag främst att motorn är alldeles för tung och med för lågt KV. Sen kan ju din ack också vara tung men det beror ju förutom antalet celler också på kapaciteten. Har du hittat nån fungerande setup till en likadan kärra så du har nåt att relatera till ?
Roger
Hej
Nej för böveln, jag är totalt noob på det här med flygplan.. detta är min andra kärra (min första var en 1.4m balsa kärra slutet på förra sommaren som jag tokskrota:)) fick då tag på denna begagnad och komme över en 12s setup.

Vad menar du med antal celler och kapacitet? Gällande det jag har tycker jag inte det borde vara något problem att köra en fet propp för att få lite push i kärran tycker jag! Efter en 5min konstant fullgas så var inte motor eller accar eller esc ens pissljummet med den setup jag haft nu!

McRegor
2013-04-29, 09:26
Hej,
Du nämnde ju i första inlägget att du kör med en 12s-ack - alltså 12 stycken LiPo-celler i serie.
Kapaciteten är ju t ex det du själv relaterade till i ett inlägg där du nämnde 3300 mAh för en av dina ackar.
Har du mätt hur många A som din setup drar maximalt "på backen" ?
Roger

impeller
2013-04-29, 09:40
Hej,
Du nämnde ju i första inlägget att du kör med en 12s-ack - alltså 12 stycken LiPo-celler i serie.
Kapaciteten är ju t ex det du själv relaterade till i ett inlägg där du nämnde 3300 mAh för en av dina ackar.
Har du mätt hur många A som din setup drar maximalt "på backen" ?
Roger
Ah, okey det var så du tänkte bara! I dagsläget kör jag 2st 6s 4000mah accar i serie!
Har en bekant som hade kunskap och grejor för att mäta det, få kanske se till att bjuda över han på fika och få det kollat:)

impeller
2013-04-29, 09:46
Testade denna men fattade inte så mycket :) http://www.ecalc.ch/motorcalc.htm?castle&lang=en
(http://www.ecalc.ch/motorcalc.htm?castle&lang=en)Motor @ Maximum

Current:

91.63

A



Voltage:

44.90

V



Revolutions:

6325

rpm



electric Power:

4114.2

W



mech. Power:

3559.9

W



Efficiency:

86.5

%



est. Temperature:

122

°C




Vet inte alls vad som menas, men jag har nu räknat på 21X13 propp! Verkar kunna gå varmt??

och denna
Motor @ Optimum Efficiency

Current:

37.39

A



Voltage:

46.18

V



Revolutions:

7317

rpm



electric Power:

1726.5

W



mech. Power:

1573.8

W



Efficiency:

91.2

%



Jag förstår detta bara är på "papper" så att säga. Ska testa räkna på mindre propp!

McRegor
2013-04-29, 10:25
Bra om du kan mäta - det är nog närapå en förutsättning inom "elbranschen".
Jag gjorde en liten räkneövning på motor + ack för Autopartner-Extran. Det borde bli strax över 1,2 kg för motor och ack totalt och om jag kollat rätt när det gäller din setup så blir det 2,1 kg - en inte oansenlig skillnad... Du lär behöva minst ca: 400 W ytterligare i inmatad effekt jämfört med Autopartners setup om du skall få snarlika prestanda om kärran f ö ligger i samma viktklass. Sen är säkert deras Hacker-motor klart effektivare så du måste därmed ha ännu mera inmatad effekt...
Ett bra tips när man själv skall dimensionera en setup och speciellt om man är nybörjare är ju att leta lite på Internet och försöka hitta nån snarlik kärra med ungefär samma totalvikt och sno lite setup-idéer ifrån dessa exempel. Annars kan man lätt hamna lite fel.
Roger

impeller
2013-04-29, 11:01
Hittade denna bla. Visst verkar det vara samma storlek 72tum.. är väl ca 1.8 i vingspann typ!
http://flyingelectric.wordpress.com/2010/03/13/aeroworks-yak-54-build-spec/

andWho
2013-04-29, 12:29
Att mäta är att veta... Säger jag som eldade upp ett 80A HV reglage i helgen :-)
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-15287/
/A

impeller
2013-04-29, 13:26
Att mäta är att veta... Säger jag som eldade upp ett 80A HV reglage i helgen :-)
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-15287/
/A
Hehe, så sant så sant!
surt.. förra hösten hade jag på tok för högt kv och eldade upp en scorpa motor på yaken.. (var nog iofs motorn som var fel från början, men lämnar det osakt) Och nu verkar jag ha för låg kv. Men jag ger mig inte, jag ska fan få den här setupen att röra på sig. Det var ju inte så att den inte gick att flyga, den steg ju om man rikta nosen uppåt men stannade av efter x-antal meter och nääästan hovrade men jag vill ju ha det lilla extra. Jag får dola på lite och se vad som händer. Har just nu en liten EDF kärra jag kan vara ute och flyga med :)

MattiasPap
2013-04-29, 20:13
Shit.. en tredjedel alltså? är det för att kåpan blockar proppströmmen eller?

japp det stämmer. Om du har t ex en extra så "skymmer" inte motorkåpan för propellern. En rundnos täcker ju propellern hela vägen runt. Och sitter den för nära så tappar du effekten på den yta av propellern som är till motorkåpans kant. Propeller strömmen blir skymd. Hoppas ni förstår min förklaring ;)