handdator

Visa fullständig version : Flyga vinge vs vanligt svårighetsgrad?



Defuncta
2013-04-29, 21:48
Jag har länge varit inne på att köpa en vinge, men hur mycket svårare är det att flyga en vinge emot ett vanligt flygplan?

Har bara flygit segelplan och bixtler tidigare. Har flygit vinge ganska mycket i phoenix rc sim men tycker inte alls att modellerna beter sig speciellt realistiskt, då jag inte har några problem med varken helikoptrar eller flygplan i simen.

Så kort och gott hur funkar de att flyga vinge, det är fpv som hägrar....


mvh Defuncta

NickeL
2013-04-29, 22:01
hej
flygande vingar får jag nog säga flyger rätt så likt vanliga flygplan om man får tp och allt rätt.
några grader uppåt på roderna brukar jag köra som standard och helst lite framtung när man provflyger.
en vinge kan ibland vara riktigt svår att få ur tipstalls och liknande, medans andra aldrig stallar
Jag tycker definitivt inte att vingar är klurigare att flyga på något sätt.
(allt enligt egna erfarenheter)

McRegor
2013-04-29, 22:25
Ofta har man skjutande propellrar vilket gör roderresponsen sämre i låg fart. "Pulsar" du lite med gasen i lågfartsvängar så brukar rodren ta bättre och likaså mindre risk att den klipper.
Men annars inga speciella problem om du håller TP rätt.
Roger

Pelleflygare
2013-04-30, 07:55
Har en TechOne Neptune vinge med en 70 mm EDF. Flyger övertygande bra, lätt att handstarta med vänster hand om du ger ordentligt med gas. Bra fart men glidflyger också bra - inga dåliga tendenser. Gav mig mycket självförtroende som nybörjare - EDF fungerar ju också som en bra prop-saver. Flyger den mest när det blåser för mycket för mina andra el-kärror - har flugit upp till 20 min på en 2200 ack. /Pelle

Fluf
2013-04-30, 08:04
Det jag märkt med vinga vs träkors
- Kan vara lurigare att handstarta innan man får till tekniken
- Då det är så kort kropp och korda är TP väldigt känsligt, se till att få den rätt bara :)

freddan_6
2013-04-30, 08:55
En fördel med vinge med skjutande propeller är att du kan trimma ut den med motorn avstängd. Då kan du både få rätt på tyngdpunkt och hur mycket uppåt rodren ska peka.

Det har jag gjort med min Techone Teksumo. Den enda stora skillnaden är att jag inte har sidoroder så jag kan inte flyga knivegg. Men det går ju att modifiera till sidoroder :sarcastic: Då en vinge har mycket mindre bromsande verkan "drag" så kan vingen flyga väldigt mycket snabbare med samma inmatade effekt. Men om man är försiktig med gasen kan man flyga lika långsamt som ett plan. Dock är stallningarna lite värre då de är svårare att häva (du har ingen sida att stötta med och i princip fungerar bara rodret på den vinge som inte stallar), men det går för det mesta att gasa sig ur en stallning. När jag flög en lika tung Parkmaster med samma batteri fick jag flygtid på 8 minuter, när jag bytte till vinge och gasade försiktigt fick jag 15 minuter. Nu är jag dock nere på 10 minuter då jag flyger mycket snabbare.

38622

dvogonen
2013-04-30, 09:58
Enklast av allt är att flyga vingar med propellern fram. De är stabila även i låga farter eftersom de skjuter luft över rodderytorna. Nackdelen är att de inte blir lika snabba som om motorn suttit bak. Det blir faktiskt ganska exakt samma sak som att flyga ett vanligt plan.

McRegor
2013-04-30, 09:59
Skjutande proppar medför dock en risk för handskada om man håller vingen undertill när man kastar. Man får helt enkelt föra handen framåt/neråt så man slipper en tuggande propp på översidan av handen...:)
För att fortsätta på dvogonens tankar om dragande propp så får man ju i regel plats med en större propp framtill och därmed kan man få ner varvtalet på motorn för små, skjutande proppar genererar ju tyvärr rätt mycket oljud. Och sen försvinner ju risken med att proppen tuggar i sig handen...
Roger

Fluf
2013-05-02, 20:51
Skjutande proppar medför dock en risk för handskada om man håller vingen undertill när man kastar. Man får helt enkelt föra handen framåt/neråt så man slipper en tuggande propp på översidan av handen...:)
För att fortsätta på dvogonens tankar om dragande propp så får man ju i regel plats med en större propp framtill och därmed kan man få ner varvtalet på motorn för små, skjutande proppar genererar ju tyvärr rätt mycket oljud. Och sen försvinner ju risken med att proppen tuggar i sig handen...
Roger

Har tränat en del på DLG-stil kast på vingen. Ger 50-75% gas, håller långt ut på ena vingen och sveper upp den i luften med rak arm. Fungerar fintfint när man har tekniken.

Ang propeller, kör med en styv 7x4.5 tillsammans med en 1450kv motor på en 1m EPP vinge. Går obegränsad vertikalt, bra vridmoment och flyger runt 10min med 1000mAh 3s. Känns som en rätt stor och grov prop för den typen av vinge (går tyst med).

Masv
2013-05-02, 21:08
Jag kastar min vinge(toro 900) utan att motorn går. Den glidflyger fint många meter innan jag måste slå på motorn. Är lite mer orolig när jag "handlandar"

mogge
2013-06-07, 22:32
Jag har en viss erfarenhet av flygande vingar.Köpte en av Mft för flera år sedan o flög hang på observatoriekullen i
Prag,Rovijn Kroatien mm. Lyckades göra köttfärs av ett finger i Växjö.Sedan lärde jag mig. Zagi the Wing har två öron på vingspetsarna
men det hindrar inte att man håller den i valfri vingspets o snurrar,kastar, iväg den. Den lilla rotation som
uppstår stabiliseras direkt. Inga hårda kast utan bara "fnätta" iväg den. Så himla lätt o skadefritt. Det ser
svårare ut än det är.
Mogge

Kenneth E
2013-06-07, 22:42
Jag fick prova en vinge i onsdags och hade aldrig flugit en vinge tidigare, men det gick skit lätt som om jag alltid flugit vinge.

Dock inte FPV, men vadå.
Ken

Mr X
2014-02-13, 22:51
Måste också pröva vinge så det blev två stycken när man var i farten.
Lätta att bygga och nu blir det att skaffa lite elektronik till dom.
43768

McRegor
2014-02-13, 23:07
"Öronen" (ja, det heter kanske winglet) på vingspetsarna är ju liiite i vägen om man skall "DLG-kasta" känns det som. Men man borde kunna klämma dit en litet grepp i nån form utanför "örat" om man anstränger sig lite... Kanske nån form av "T-grepp" som man limmar in i vingen och låter sticka ut några cm... Utseendet är väl det tråkiga med vingarna - för nog är en vanlig kärra betydligt trevligare att titta på...
Roger

UndCon
2014-02-14, 15:28
"discusstart" är problemfritt

se hur jag startar här:

http://www.youtube.com/watch?v=CdL_BEiHAhM

McRegor
2014-02-14, 17:19
Jo - där behövde du ju bara hålla uppe kärran så startade den själv i motvinden...:) Men det går säkert bra även i lite lugnare väder fast "diskus" var det ju inte riktigt tal om - men det kanske inte heller behövs.
Roger

Mr X
2014-02-14, 17:38
och så lite träning på att landa den i handen så kan man flyga på alla möjliga och omöjliga ställen

UndCon
2014-02-14, 21:27
Nej det behövs verkligen inte diskus - inte på en så liten vinge...greppa framkanten och dra iväg den (med eller utan vind)