handdator

Visa fullständig version : Total KRASH av multikopter! F*N



Defuncta
2013-05-02, 19:34
Jag flög fpv med min y6:a, men efter några minuters flygning så hör jag något som låter som att propellern slår i något. Den börjar snurra okontrollerat och rör sig fort emot marken, när den slår i marken ser jag något som ryker kraftigt. Det visar sig vara det ena fartreglaget som brinner. FAN antar att det bara är att kasera mina t motors som satt på, känns inte som att de är speciellt balanserade efter nedslaget. Hela ramen är sönderslagen.

Nu spekulerar jag i vad som kan ha hänt, den har fungerat felfritt många flygningar och plötsligt brinner fartreglaget upp?

Det var flashat med simonK.

Hoppas bara att allt annat som var på maskinen har klarat sig som: Gopro3 black, vtx, osd, naza, fpv kamera...
Vågar man använda batterierna som var på, eller ska jag kasera dem?

MVH Defuncta

Timtimtim
2013-05-02, 19:36
Tråkigt när sånt inträffar!

När det blev kortslutning i min bixler och det rök och osd brann upp så har jag inte haft några problem med mitt batteri iallfall

kamelkungen
2013-05-02, 19:55
Om batteriet inte blivit skadat eller ändrat form så är det helt ok att använda dom igen.
Trist när sånt händer. Ett fartreglage kan brinna. Det hände mig. Ett 40A som bara plötsligt gav ifrån sig en rökpelare. Sedan dog det.

Defuncta
2013-05-02, 20:07
Om batteriet inte blivit skadat eller ändrat form så är det helt ok att använda dom igen.
Trist när sånt händer. Ett fartreglage kan brinna. Det hände mig. Ett 40A som bara plötsligt gav ifrån sig en rökpelare. Sedan dog det.

Tråkigt! Där är ju flygplan lite bättre då de inte ramlar ner som en livsfarlig klump om ett fartreglage börjar brinna...

Väldigt glad att det inte var min stora vulcan med wkm och nex5n som ramlade ner, och att jag var ensam över en åker när skiten ramlade.

Jaja blir att ta nya tag, har beställt en TBS Discovery nu hoppas tbs esc:en är bra :D

neu
2013-05-02, 20:51
Tråkigt när det händer. Akta dig för kontakterna på TBS esc har hört att dom ska va lätta att bryta (Vet att det har hänt sickan och trappy är själv medveten om det).

Defuncta
2013-05-02, 20:53
Tråkigt när det händer. Akta dig för kontakterna på TBS esc har hört att dom ska va lätta att bryta (Vet att det har hänt sickan och trappy är själv medveten om det).

Tack, ska tänka på detta!

Sickan
2013-05-02, 20:59
Jaja blir att ta nya tag, har beställt en TBS Discovery nu hoppas tbs esc:en är bra :D

Supertrist!! Bara att investera sig ur krisen ;)

Jag vet att de senare batcharna från TBS är bättre än innan. Var väldigt försiktig med de fastlödda bullets som sitter på! Ta helst bort dem och löd kablarna direkt på, de lossnar lätt. Det finns fall där de vibrerat loss.

I övrigt fungerar de fin-fint :) Även om det verkar som de är lite känsligare för krasher än vissa andra.

--
S

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

Defuncta
2013-05-02, 21:08
Supertrist!! Bara att investera sig ur krisen ;)

Jag vet att de senare batcharna från TBS är bättre än innan. Var väldigt försiktig med de fastlödda bullets som sitter på! Ta helst bort dem och löd kablarna direkt på, de lossnar lätt. Det finns fall där de vibrerat loss.

I övrigt fungerar de fin-fint :) Även om det verkar som de är lite känsligare för krasher än vissa andra.

--
S

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

Ja de låter säkrast att skippa kontakterna.... Tråkigt att den inte kommer för än mitten av maj bara, kan ju inte vänta så länge :D

Kenneth E
2013-05-02, 21:25
Tyckte jag laste pa nagot forum att reglagen kan overhetta med simon k mjukvaran, da den ligger pa gransen av vad de ar designade for.

Annars ar en oktokopter bra gor inget om en propp/motor slutar att fungera, har haft tva proppar som lossnat utan att jag markte det, upptackte efter flygning, dock var inte propparna brevid varandra.

Bara pa det igen, bygg en ny vet jag.

Balsa regn

Defuncta
2013-05-02, 21:34
Tyckte jag laste pa nagot forum att reglagen kan overhetta med simon k mjukvaran, da den ligger pa gransen av vad de ar designade for.

Annars ar en oktokopter bra gor inget om en propp/motor slutar att fungera, har haft tva proppar som lossnat utan att jag markte det, upptackte efter flygning, dock var inte propparna brevid varandra.

Bara pa det igen, bygg en ny vet jag.

Balsa regn

Ja jag läste med de på rcgroup, så jag är inte direkt ensam om de... Men en oktokopter kanske blir lite längre fram sen, verkar ju sjysst med extra säkerhet ;)

Här är ett klipp ifrån händelsen:

http://youtu.be/W9LsD0PZWfs

Kenneth E
2013-05-02, 22:45
Härlig rök, dock dyr och sicken spinn, tur man inte satt i.

Balsa regn

UndCon
2013-05-03, 00:40
Y6 - är inte tanken med det att det skall vara redundant?

Man ser rök redan innan det smäller till, är någon motor skadad? kanske en magnet som lossnade pga värme och nöp fast?

Defuncta
2013-05-03, 05:50
Y6 - är inte tanken med det att det skall vara redundant?

Man ser rök redan innan det smäller till, är någon motor skadad? kanske en magnet som lossnade pga värme och nöp fast?

Nu när jag känner på den motorn som escen brunnit så känns den lite trögare snurrar inte alls som de andra. Men den sitter ju inte fast, dock vet jag inte om det kunde skett i luften eller i smällen med marken. Men det är helt klart en intressant aspekt.

simonarvestrand
2013-05-03, 12:29
är den trög att snurra när du har escen kopplad till den eller motor lös ?

Defuncta
2013-05-03, 17:38
är den trög att snurra när du har escen kopplad till den eller motor lös ?

Den är trögare än de andra motorerna när ingen ström är till kopplad.

Kan de varit så att någon magnet i motorn har kommit fel, vilket gjort att motståndet ökat och där med spänningen. Sen brann escen upp när spänningen blev för hög?

simonarvestrand
2013-05-03, 19:29
det jag menar är att om du har dom tre trådarna inkopplade till escen oavsett om du har ström på eller ej så tyder trögheten på att det är kortis mellan två faser .
om en magnet ligger fel så borde det nog komma så det skrapar i.

theailer
2013-05-03, 21:04
Vet inte om det är kvaliten på filmen, men jäklar va gött ljud y6an ger ifrån sig.

Defuncta
2013-05-04, 08:48
Vet inte om det är kvaliten på filmen, men jäklar va gött ljud y6an ger ifrån sig.

De beror nog på att gopron sitter i sitt undervattensskal (som tur var) så allt ljud isoleras väldigt bra.

simonarvestrand (http://www.rcflyg.se/forum/member.php/3815-simonarvestrand) Jag har kopplat bort escen och det är samma, den är trögare än de andra. Men inte jätte trög, slår jag till på propellern snurrar den bara knappt ett halvt varv.

simonarvestrand
2013-05-04, 10:11
Tror nått lager gett sig eller axeln krökt sig lite

Defuncta
2013-05-04, 12:13
Nu blev man lite nojjig, ska man bygga om den stora hexan till octa? :P
Hexan väger 4,7 kg med kamera så de blir ju rena dödsmaskinen med sina vassa motorfästen i 3mm kolfiber om den ramlar ner...

SteffeB
2013-05-04, 17:43
Har skrivit det förut:

Själv snurrar jag på motorerna och lyssnar efter oljud. Svårt att tro att ett lager som är tyst brakar ihop på 10 minuters flygning. Om det var lagret som gick var det dåligt innan. Har själv bytt lager på 3 av mina motorer på Y6:an.

Kollar så att propparna sitter fast samt är hela (böjer på dem lite). Allt detta gör jag innan varje flygning. Kollar även över hela maskinen så att allt annat sitter fast. Det tar bara några sekunder.

När jag gjort nån modifiering på maskinen, typ bytt till större proppar, spänner jag fast maskinen i garagegolvet och härjar loss rejält med radion. Kör nån minut på fullgas, varvar upp/ned. Känner sedan så att motorer/fartreglage är kalla.

Lassekar
2013-05-05, 13:44
Hej Defuncta!

Usch, jag beklagar verkligen... :nightmare:

Ställer samma fråga som UndCon ställer: Y6 - är inte tanken med det att det skall vara redundant?

Nåväl, jag är själv på det klara med att octakopter är det enda som gäller den dagen jag ska lyfta en "riktig" kamera och ha maximal säkerhet både för mig själv och andra.

Visst, det finns fortfarande risker när man är i luften, men lite mindre än annars!

Trevlig söndag

/Lasse

simonarvestrand
2013-05-05, 13:53
Dom borde vara relativt redundanta och börja rotera eller något annat spännande men det beror
på hur bra styrkortet är på att hantera detta .

Vad jag hört så krashar tillex en med naza men inte en med wokoong , har dock inga fakta på detta.

Just i denna incident så gissar jag på att en kabel fram till motorn tappat kontakten av nån anledning, av i motor eller vid reglage, då rusar dom andra två faserna och i regel brinner reglaget upp.

2013-05-05, 15:00
En av nyheterna i nya firmwaren till nazan är att den ska klara ett motorbortfall på en hexa

Defuncta
2013-05-05, 15:22
En av nyheterna i nya firmwaren till nazan är att den ska klara ett motorbortfall på en hexa

Ja synd att jag inte hade installerat den firmwaren hehe... Jaja i väntan på min tbs så har jag tagit min fpv utr och monterat på min parkzone radian motorseglare, det var ganska kul att flyga fpv med seglare :) dock var de ganska ovant efter all multikopter flygning..

simonarvestrand
2013-05-05, 15:33
Tycker det är lika skoj med plan fast på ett annat sätt. dock lätt att flyga vilse om man inte känner till platsen , man flyger ju oftast lite högre.

Defuncta
2013-05-05, 15:46
Tycker det är lika skoj med plan fast på ett annat sätt. dock lätt att flyga vilse om man inte känner till platsen , man flyger ju oftast lite högre.

Ja de var svårare att orientera sig, men jag var på den säkra sidan å flög bara runt de 4 närliggande åkrarna. Landningen var kul när man kom in mot fältet på låg höjd. Får nog bli en fpv vinge :), roligt med något som går fortare än en motorseglare. Hur blir de med fördröjningen på videolänken, är de något man märker av med lite snabbare plan?

simonarvestrand
2013-05-05, 17:04
Vinge är mitt nästa inköp, kan dock inte bestämma mig vilken jag skall ha.
Sen måste jag få sålt logo600an så jag får väggplats till den.
Vet flera som kör snabba vingar och ingen som klagar på fördröjning

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2