handdator

Visa fullständig version : Hjulstorlek?



lekman
2013-05-03, 17:33
Hej

Om man plockar på betydligt större hjul på landningställen för att klara det höga gräset o ojämnheter bättre, har landningsställ som inte fälls in (en förutsättning för att kunna ändra såhär), finns det då risk att man påverkar flygförmågan för mycket, att det kommer bli för kraftigt luftmotstånd av hjulen, o det blir som ett framtungt plan? Eller är jag fel ute?

/Lars

Michael
2013-05-03, 18:33
Är det ett vanligt sportflygplan är det inga som helst problem att sätta på rejält stora hjul.
Ett exempel är FunCub som flyger utmärkt med sina jättehjul.

38671

Thomas
2013-05-03, 18:34
Beror ju i mångt och mycket vilken kärra vi pratar om...?

Generellt är ju större hjul tyngre och ger ett större luftmotstånd, men i normala fall märker man nog ingen katastrofal skillnad.

På fullskalakärror (läs:sportkärror) brukar fasta ställ med strömlinjeformade hjulkåpor ge en hastighetsökning med 5-10 knop.

pgrts
2013-05-03, 18:35
Vad är det för plan och vilka hjul funderar du på?
Det finns stora väldigt lätta hjul som inte påverkar TP så mycket.
Det beror mycket på vad det är för flygplanstyp du flyger. En CUB är ju inte direkt det samma som en Yak.

freddan_6
2013-05-03, 19:30
Jag har bytt från 55mm dia och 2cm breda hjul som följde med en ARF till 82mm dia och 2,6 cm breda däck. Det kanske går lite slöare i luften, men det är inget man inte kan åtgärda med lite övermotorisering. Start och landning är nu odramatiska i stället för katastrofer.

lekman
2013-05-04, 06:44
Finns det nån som testat med CD-skivor till lite lättare plan? Har en HobbyKing Spitfire balsa med infällbara ställ o har funderat på CD-skivor av den mindre modellen, möjligen med nån liten, liten extra bäryta som "däck"...? Skivan kan då få plats direkt under vingen.
Iof kan man tänka sej att de skär som knivar ner i marken vid landning:stupido2:
/Lars

freddan_6
2013-05-04, 09:17
Kolla hellre upp vad pylonflygarna gör de har lite bredare däck än CD-skivor gjorda i lättare material. Jaka kanske kan hjälpa till

jaka
2013-05-06, 14:29
Hej!
CD skivor funkar bra!
I Q-500 pylon använder vi 52mm hjul av modell "Pizza cutter". Hjulen finns i blått, gult, orange, svart och rött.
Dessutom finns O-ringshjul i samma dimension.

Fluf
2013-05-06, 15:44
Kör med 110x30mm däck på min EPP-FPV. Har iofs aldrig flugit utan landningsstället på den, men det känns rätt OK ändå.

Dock har du en skalakärra, jag hade nog försökt att få till lite drygt skalastorlek på hjulen och anpassat hjulbrunnen därefter. Kör man en skalawarbird tycker jag nog att den skall se rimligt lik ut originalet.

henke2
2013-05-06, 17:20
Stora hjul kan vara till en fördel då det ger bättre egenskaper upp och ner, de flesta om inte alla flygplan behöver stöttas med dyk om man kör upp och ner.

Sen lite halvt off topic så är det inte alltid hjulen som är boven utan landställsbenen. Jag har i synnerhet på mina modeller med infällbara ställ börjat uppskatta riktiga ben som håller och fungerar. Kinabenen som förvisso ser snygga ut är riktigt skräp. Lägger man 1000kr på en uppsättning ben så har man en kärra som tål mycket vad gäller gräs och oljämnheter. Det spar även på infästningarna(elställen om man kör infällbart). 1000kr kan låta mycket, men det betalar igen sig fort har jag märkt.

Finns hos flera olika aktörer så som Tamjets, Jet-1a, jepe etc och i alla möjliga storlekar och modeller.

http://www.tamjets.com/original/images/_DSC8043.JPG

lekman
2013-05-08, 06:31
Jaka
Såna "Pizza cutter" . Hur stora finns det o var hittar man såna. Har varit inne på Hobby King och Nitroplanes utan att se nåt liknande.

/Lars

jaka
2013-05-29, 15:14
Hej!
Du hittar dem hos oss som flyger pylonracing!
Bl.a Jag har sådana hjul.
Hjulen är tillverkade i polyurethan och har diametern 52mm. Tjockleken är ca 10mm vid navet och avtar mot perferin.Hjulen finns i olika färger. Sen finns en annan variant, ett O-rings hjul.Hjulet består av två skivor som skruvas ihop med 4 skruvar,ytterst sitter en O-ring. Dessa hul är också tillverkade för Q-500 pylon och har samma diameter som ovan.