handdator

Visa fullständig version : Naza fw 3.10 är här



2013-05-04, 12:52
Nu kan alla Naza-ägare ladda ner den nya firmwaren med lite roliga nyheter :)

edit:
Man behöver den nya assistenten 2.10 som just nu finns att ladda hem från Naza V2 downloads och inte Naza V1

lillefredrik
2013-05-04, 14:05
Funkar den till phantomen?

2013-05-04, 15:12
Vet inte men det är nog bara att prova. Är den inte gjord för phantom så kommer den inte att laddas ner heller.

zooks
2013-05-04, 16:38
Är det alltså samma firmware för V1 och V2?

2013-05-04, 17:17
Det verkar så. Jag har läst lite i manualen till v2 och där är det till och med ett avsnitt för naza v1 .

Även tillbehören passar

Defuncta
2013-05-04, 17:41
Vad är det som är nytt?

zooks
2013-05-04, 21:31
Fungerade bra att lägga in på V1, blir lite annorlunda start nu.
Annars så märkte jag ingen direkt skillnad i flygegenskaperna, kanske något bättre vid sjunk.

SteffeB
2013-05-04, 21:45
Installerade nya assistant och uppdaterade y6:an.

Det som är nytt med det är att assistanten är otroligt mycket smidigare/bättre upplagt nu.

Man kan välja octo.

Man kan välja bort M-läget och byta det till Failsafe eller Atti. Valde själv Atti, då jag inte använder M-läget. Gjorde en tavla förra året då jag flög iväg i vad jag trodde var atti-läget istället för M-läget som radion var inställd på. Kan ju lova att det bara blev skit. Upp nån meter sen fullgas ner i backen, glömde kolla dioderna. Är på checklistan nu! ;)

Mjukvaran gör en "advanced" kalibrering av gps/gyro. Blir spännande att se om Y6:an blir bättre. Haft problem med att den studsar till när jag svänger.

jocke1963
2013-05-04, 21:54
Oj, så intressant.. INTE!

Timtimtim
2013-05-04, 21:54
Hur menar du att man nu kan välja bort? Det kan man väl med den äldre också? Har programmerat en 3-switch Atti-GPS-FS

SteffeB
2013-05-04, 22:04
Jocke1963: Menar du mitt inlägg så kan du väl förklara vad det där var för jävla inlägg? Tycker du något är ointressant så behöver du väl inte fylla forumet med sån där skit!

edit: Ser ju nu att du är en FPV samt multirotor "ogillare". Kanske dags att fatta att det här forumet inte är här bara för din skull.



Ok! Hade inte koll på att det gick förut! Har kört med en äldre mjukvara ett bra tag nu, fanns ingen anledning att uppgradera tyckte jag. Är lite skeptisk till att haka på nya mjukvaror direkt de kommer, alldeles för dyra leksaker på spel! :)

simonarvestrand
2013-05-04, 22:09
Gissar att han menar att det inte va några upphetsande nya funktioner i den.

Det du gjorde va helt enkelt att strunta i att lägga in man läge på nån switch inte svårare än så :)

jag satte min i ett staket när jag startade i manuläge utan att veta det. det blev riktigt spännande att ta på sig fpvgogglarna och samtidigt gasa på med andra handen , full fart åt sidan rakt in i staketet blev det.

SteffeB
2013-05-04, 22:12
Ja, var det så han menade ber jag om ursäkt.

Simon: Men om man gjorde på det sättet blev det väl lite drygt när man skulle göra Gps-kalibrering?

Timtimtim
2013-05-04, 22:13
Haha! Är det värt att uppgradera då?

SteffeB
2013-05-04, 22:18
Inte vet jag. Blev så för mig av diverse anledningar. Lite uppgradering av frsky-mottagare, ny PC i garaget mm...

Sen är det väl så att den nya mjukvaran ska klara ett motorbortfall på hexa maskiner. Det är väl värt bara det? :)

simonarvestrand
2013-05-04, 22:22
Ja, var det så han menade ber jag om ursäkt.

Simon: Men om man gjorde på det sättet blev det väl lite drygt när man skulle göra Gps-kalibrering?

Man fick först ha med läget till kalibrering sedan ta bort.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

SteffeB
2013-05-04, 22:26
Ja, då är det smidigare nu. ;)

Kanske var otydlig. Gps och Atti är fast i läge där man ställer in switchen. På det tredje läget som tidigare bara var M kan man nu välja vad det läget ska vara. Atti, M eller failsafe. Det som är fint med att ställa in Failsafe på det sista läget istället för att göra som man gjort tidigare och bara lagt det tredje läget i "mittzon" är ju som sagt att man inte behöver ställa om i radion när man ska göra gps-kalibrering.

Defuncta
2013-05-04, 22:57
Hoppas att den cirklar mindre vid hovring med denna uppgraderingen. Min naza har alltid cirklat lite, min wkm har dock alltid varit super stabil. Ska bli kul och se skillnad på starten, inte för att det kanske är nödvändigt hehe...

OT: Har provat lite de sista att flyga fpv i M läget, det är väldigt utmanande då jag inte har flygit rc hellis innan. Men tänker att de kan vara bra att kunna manövrera även i manuellt läge... Förresten är det meningen att nazan ska varva upp motorerna mer när man slår om till M?

SteffeB
2013-05-04, 23:13
Angående varv på motorer så fungerar ju lägena på lite olika sätt. I Atti läget är det ju hovring vid halvgas med hjälp av barometer, i M-läget är trottel bara trottel.

SteffeB
2013-05-04, 23:20
Köp ett KK2 och öva det i manuellt läge istället om du inte redan har ett, faktiskt ett riktigt häftigt kort det där. Smidigt att kunna ställa in direkt på displayen bl.a.

Naza är helt vansinnigt i M-läget enligt mig. :)

2013-05-04, 23:51
Jag har bara testat två flygningar idag men jag tycker att det känns väldigt bra.
Gps-atti känns mycket stabilare och mer exakt. Ingen drift längre :thumbup:

Hoppas på finväder imorn :-)

zooks
2013-05-05, 21:41
Jag upplever att den är något sämre på att hålla position och har svårare att hitta full gps-täckning.

2013-05-05, 22:16
Det var konstigt. För mig blev det en stor förbättring och det verkar många andra också uppleva.

Angående att den har svårare att få full gps-lock, så är det för att den nya fw har högre krav på vad som är full mottagning

zooks
2013-05-06, 21:29
Hade inget att klaga på innan, så bättre kunde den inte bli, men nu blev den något sämre. Den driver ett par meter när man har roterat den kring sin egen axel för att sen komma halvvägs tillbaka.
Hur menar du att det är högre krav på gps, kräver den fler satelliter?

2013-05-06, 22:59
Kan det vara toilet bowl effect du har? Det kan ju botas genom att vrida gpsen.

Det där med gps-lock stod det om i listan över nyheter. Jag tror att den nu kräver en stabilare signal från en satellit för att anse den låst. Jag ska försöka leta reda på det.

2013-05-06, 23:28
Det var inte riktigt den här posten jag läste men här står det i alla fall om nyheterna:
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=24919524&postcount=10252

zooks
2013-05-07, 10:24
Kan det vara toilet bowl effect du har? Det kan ju botas genom att vrida gpsen.

Det där med gps-lock stod det om i listan över nyheter. Jag tror att den nu kräver en stabilare signal från en satellit för att anse den låst. Jag ska försöka leta reda på det.

Tvivlar på att det är "toilet bowl" för att gpsen sitter snett då allt fungerade bra innan.
Aha, så dji säger bara att den ska vara bättre... vad nu bättre är.
Ska flyga lite mer och se om den kommer autokompensera som dom säger att den ska.

2013-05-07, 11:21
Bara ännu en tanke.
Har du gjort "Advanced imu calibration" och kalibrerat kompassen efter uppdateringen?

Sen har ju tydligen en hel del problemet att spakarna inte centreras i assistenten som dom ska.

Timtimtim
2013-05-07, 13:30
Kan man nedgradera sig efter uppgraderingen?

2013-05-07, 14:07
Ja, med den gamla assistenten men jag har absolut inte känt nåt behov av det :)

Timtimtim
2013-05-07, 14:11
Okej vad bra!

zooks
2013-05-07, 21:53
Jodå, kalibrerat har jag allt gjort, men inte hjälpte det.
Den är klart flygbar med 3.1 så jag är rätt nöjd i alla fall.